صفحه 1:
صفحه 2:
1
*لیلازدواج حضرتخیجه ب لیا مبر(ص)*
۱ تاريخ تحلیلی صدر اسلام
استاد سرکار خانم مینا انصاری
ال واه
معط کارشناسی
ده
بهار 401 ۳
صفحه 3:
روز دهم ربيعالاول سالروز ازدواج یامر اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س)
ت. خدیجه زنی بازركان و دارا بود كه به إمرأةالقريش (يعني شاهزاده |
. خانم قريش) شهرت داشت. حضرت خديجه بيشتر در خريد و فروش ابريشم
.بود
ازدواج يبامبر اكرم (ص) و حضرت خديجه (س) شباهتى به ازدواجهاى
شناخته شده نداشت, زيرا در نوع خود بى نظير و ويزكىهاى هاى خاصى
کاشت. ازدواج پیامبر اکرم (ص) و سرت <دیده ات
و همراه شدن با حضرت خدیجه آغاز شد و gil 1
© .در جريان توسعه اسلام شد
صفحه 4:
1 5
۳ | گسترش اسلام مدیولاحما ولاش های رسول خدا ( ص) و زنان و مردان
بزرگی است که با كمد بل لش حوداس لام رازدر صیاا گس رش
| دادند. از جمله عناصر فعالی که در تحقق اهداف پیامبر کوشید. حضرت
خدیچه en Gol کر ایشان بود. جایگاه اجتماعی حضرت خدیجه (س)
| ار تارج اسلام و شش موقر ابش ان در حمایت ig? Geta a Glos
از پیامبر اکرم (ص) به عنوان عامل مهمی در تثبیت و گسترش اسلام بوده
.است
حضرت خدیجه (س) نماد اصالت بخش اسلام به زن است. تصدیق و تأیید
پیامبر اکرم (ص). حمایت های روحی و عاطفی از پیامبر اکرم (ص) و ارشاد
و هدایت مردم به سوی خدا و پیامبر اکرم (ص) بخشی از حمایت های مادی و
.لوق حضرت خدیجه (س) از حضرت محمد (ص) بود
iS 5 قوس) در باری پیامیر(ص
صفحه 5:
5-5 9 بسح
از ميان همه خواستگاران چرا محمد(ص)؟
| چرا حضرت خدیجه با اینکه از ثروتمندان مدینه بود. از میان تمامی
خواستگاران خود. پیامبر اسلام (ص) را برگزید؟
در پاسخ به اين سوال, باید شخصیت بلند مرتبه و بزرگ حضرت خدیجه (س)
را مورد بررسی قرار داد. بی تردید ازدواج یکی از ثروتمندان عرب, با جوانی
که از مال دنیا بهره چندانی ندارد, نمی تواند ريشه در دلایل و انگیزه های
مادی داشته باشد. بنابر اين در ريشه یابی این جریان باید جهات معنوی را
« دنبال کرد. آیت الله سبحانی در کتاب « فرازهایی از تاریخ اسلام
گحمار نمونه از این شواهد آشارن می کنند که در اين جازبه شکل خلاصه بیان
:می شود
صفحه 6:
نخست این که پیامبر (ص) پیش از ازدواج با خدیجه, زمام تجارت وی را بر
عهده داشت. غلام خدیجه به نام میسره, در سفر تجاری همراه پیامبر بود.
پس از بازگشت کاروان. میسره آنچه را در سفر دیده بود برای خدیجه
تعریف کرد, از جمله اینکه: محمد (ص) بر سر موضوعی با تاجری اختلاف
پیدا کرد. آن مرد به او گفت: به لات و عزی سوگند بخور تا سخن ترا
بپذیرم. محمد (ص) در پاسخ گفت: پست ترین و مبغوض ترین موجودات
پیش من, همان لات و عزی است که تو آنها را می پرستی و نیز این جریان
را که در نزدیک "بصری " (شهر شام), محمد (ص) زير سایه درختی نشسته
بود, در اين حال چشم راهبی که در صومعه نشسته بود به محمد امین (ص)
افتاد. وی از من نام او را سوال کرد و من پاسخ دادم, آنگاه وی گفت: اين
مرد که زیر سایه اين درخت نشسته است, همان پیامبریست که در تورات و
انجیل, درباره او بشارت های فراوانی خوانده ام.خدیجه با شنیدن این
SER شوق منرطى كن ييوصنيب آن علا
۱ ۲
۱
قه به ee محمد sot
صفحه 7:
<< 0 بسح
خدیجه(س) و علایم نبوت در محمد امین (ص)
| همچنین نقل cowl که روزی خدیجه در خانه خود نشسته بود و یکی از
دانشمندان یهود نیز در آن محفل بود, اتفاقا محمد (ص) از کنار منزل آنها
گذشت و چشم آن دانشمند به او افتاد, آن دانشمند فوراً از خدیجه خواست
که از محم (ص) تقاضا کند چند دقیقه در این مجلس شرکت کند پیامیر
(ص) تقاضای دانای یهود مبنی بر نشان دادن علایم نبوت در بدن خود را
پذیرفت.... پس از آنکه دانای بهود از وجود علایم نبوت در محمد (ص) خبر
داد خدیجه پرسید: از کجا میگویی که او حائز چنین مقامی میشود؟ پاسخ
داد: من علاثم پیامبر آخر الژمان را در تورات خواندهام و از نشانههاى أو اين
آلست که پدر و مادر او میمیرند و جد و عموی وی از او حمایت میکنند و از
يئر نی را انتخاب میکند کمبسیده قریش است. آنگاه افزود: خوشا به
11 کسی که افتخا ۲ دست آورد
صفحه 8:
ورقه بن نوفل که عموی خدیجه و از دانایان عرب بود. مکرر می گفت: «مردی
! از میان قریش برای هدایت مردم از طرف خدا برانگیخته می شود و یکی از
ثروتمندترین زنان قریش را به همسری می گیرد» و چون خدیجه از ثروتمندترین
رن قریش بود. گاه و بیگاه به خدیجه می گفت: «روزی فرا می رسد که توبا
شریفترین مرد وی رمیل eee Scns) elles بر این خدیجه شبی در خوات دید
که خورشید بر بالای مکه چرخ خورد و کم کم پائین آمده در خانه او فرود آمد.
ورقه بن نوفل خواب وی را چنین تعبیر کرد که: «با مرد بزرگی ازدواج خواهی
کرد که شهرت او عالم گیر خواهد شد.» از طرف دیگر باید توجه داشت که
پیامبر اکرم (ص) نیز گر چه از ثروت محروم بود, اما اولا از خاندان معروف
قریش بود و ثانیا به راستگویی, امانتداری و اخلاق پسندیده شهرت داشت.
چنانکه,ابوطالب در مجلس عقد. برادر زاده خود را چنین معرفی کرد: «برادر
۳94 محدد بن عبدالل. ایور مردی از قريش موازنه و مقايسه شودء
صفحه 9:
همه اين امور نشان می دهد این ازدواج ريشه در جهات معنوی داشته است
| و به هيج وجه انگیزه مادی در آن دخالت نداشته است. پیامبر «ص» در شأن
, خدیجه می فرماید: «بهشت مشتاق دیدن چهار زن است: مریم دختر عمران؛
آسیه مزاحم (همسر فرعون), خدیجه دختر خویله, و فاطمه دختر محمد
«ص>.
صفحه 10:
ازدواج های خدیجه پیش از پیامبر(ص)
آیا حضرت خدیچه (س) پیش از ازدواج با پیامبر اکرم(ص) ازدواج کرده است؟
مد روك اين است كه عديجة هتكام اردواج با امير (ض[) 40 ساله بوده و 15
١ سال قبل از عام الفيل قدم به عرصه وجود نهاده است. برخى نيز كمتر از اين
نوشته اند. اما حقيقت آن است كه ضبط دقيق سن آن بزركوار معلوم نيست و
بعضى تاريخ نويسان او را باكره و عذرا مى دانسته اند و كفته اند كه خديجه
تر راز پیامپراص) همسر دیگری نداسته اسب دلیلی هم که براین مدعا آعامه
خی کنند این است که اشراف و بزرگان بسیاری از قریش از وی خواستگاری
کردند و او نمی پذیرفت.(7) و زینب و رقیه, دختران خواهر حضرت خدیجه(س)
به نام«هاله»دانسته اند. اما اين نمی تواند دلیلی بر ازدواج نکردن خدیجه
باشد. چا که گروهی نیز برای او شوهرانی در عهد جاهلیت نوشته اند که به
ترتیب عتیق بن عائذ و ابوهاله مالک ) بوده اند که هر یک به سبب
صفحه 11:
این که حضرت خدی پیش رات پیامبر(ص) و طلوع فجر اسلام با مردانی
ازدواج کرده باشد, عيب و عار نيست. جرا كه در ان زمان هنوز شریعت
اسلام نيامده بود تا ازدواج با كفار را تحريم كند.حضرت تديجه از جهات
متعدد داراى شخصيتى عظيم و مورد احترام بوده است. وى اولين همسر
۱ گرامی پیامبر(ص) بود و تا زمانی که زنده بوده به سبب شخصیت, صفات,
كمال و اكرام و تعظيم وی. رسول خدا(ص) با زن دیگری ازدواج نکرد.
پیامبر(ص) خدیجه را بسیار دوست می داشت و احترام می کرد و بر وی ثنا
ی گفت و او را از همه زنان عالم برتر می داننست. عظمت و شان أو را ياد
آور می شد و در کارها با وی مشورت می کرد. خدیجه کبری اول زنی است
(Yo) poly oS, را تصدیق کرد و دشمن را از رسول خدا دفع نمود و تمام
ااموالش رایه رسول خداتحشید و ايمانش در أسلام به درجه كمال رسید
صفحه 12: