صفحه 1:
صفحه 2:
بیو گرافی ادوّپن ری گاتری :
آدوین ری گاتری در)سال ۱۸۸۶ متولد شد و در سال ۱۹۵٩۹ در گذشت.
گانری نعت تأثیر سبتگژ که همدرس او بود.به رفتار گرایی کشانده
شد رفتار گرایان برلین نکته اتقاق نظر دایند که علم روان شناسی باید
متکی بر چبزهلیی باشد که آشکارا قُل مشاهده لند او از سال ٩۱۴
زمان بازنشستکی اش. بعنی سال 1۹۵۶ تاد روانشناسی
واشنگتن بود مهمترین آثرش کتاب روانشناسی یادگیر
استفاده عملى از انديشه هاش تأكيد داشت كاترى با
Ky Lai آزمايش درباره نظريه يادكيرى اش انجام داد
رفتار كرابي كاترى جز بارادابم تداعى كرابي الا
صفحه 3:
آنديشه هایتضری عمده گاتری
: قانون مجاورت#تنها قانون بادگیری را قانون مجاورت حی دلند که ّن را به
شرح زیر بیان نموه #تر کیبی از محرک ها که با حرکتی همراه شده است.
وقتی که دوباره ظاهر شوه , همان حرکتبه دنبال خواهد داشت یا به عبارت
دیکر اکر شما د ریک موقعبتّیعین عمل خاصی انجام دهید. بار دیگر که در
لن موقعیت قرار می گبرید همق عمل را انجام خواهید داد 3 در آخرین
آثرش پیش از مرگ قانون مجاورت dal) og لین نحو تغییر داد" آنچه مو
توجه قرار ميكيرد مورت علامتى براى»آنجه انجام مى كيرد در مى 21
۲.بادگیری میک کوششی:گاتری می گید بادگیری حاصل
بین بیک الگوی تحریکی ویک پاسخ است و پس از تنها یک با
محرکها و پاسخ بادگیری کامل می شود.
۳. اصل تأخر : اصل مجاورت و یادگیرییک کوششی به
بنابه اصل تأخر, ما هر كارى را كه در شرایطی معین آخز از
دیگر انجام دهیم .
صفحه 4:
وقتی که آن#لیرابط مجددا ظاهر شوند. همن کار را انجام خواهیم داد.
۲محرک های اشی از حرکت:
اگر چه گاتری در تمامهمر حرفه ای خود بر باورش نسبت به قانون مجاورت
پایسند ملندبا لین حال عقگفت اشتباه است اگر فکر کنیم تداعی صرفا بین
محرگ های محیطی و رفتار آشکار ایجاد می شود برای نمونه . یک رویداد
محبطی و پاسخی که توسط لَنْ آاپجاد می شود گاه از لحاظ زملنی بسیار از
هم فاصله دایند و نمی نوان آنها راگیچاور دانست گاتری لین مشکل را
اشاره به محرک های ناشی از حرکت حلکرد لین گنه محرکها از
بدن سرچشمه حی گیرند واقعیت مهم درباره محر کهای ناشی از
است که آنها می توانند پاسخ های شرطی شده به خود را داشته
سس ار آنکه باسخى .به وسیله ییک محرک بیروني ایجاد گر
می تولند برای پاسخ بعدی محرک تولید کند و آّن پا
پاسخ بعدی نقش محرک ایفا کند. و للی آخر. در لین خللت
هنوز بین رویدادهای مجاور رخ می دهد. اما در برخی از موارد
مربوط به محرکهای ناشی از حرکت و رفتار است.ننه محرک های gre
.فتاه
صفحه 5:
چرا تمرین/هملکرد را بهبود می بخشد؟
تمرین زیاه و تکوّار فراوان برای یادگیری کامل مهارتها ضروری لند زیرا که
مهارتها نباز دارند که حرکتهای خاصی زیادی با موقعیتهای فراولنی پیوند
بابند. یک مهارت بکعادت ساده نیست . بلکه مجموعه بزرگی از
عاد تهاست که در موقعیتهایق)یختلف نتیجه ی معینی بدست می دهند. و
کانری باور داشت که بادکبری جتّی از یک کوشش ویابه تدریج صورت می
پذبرد هر آندازه مهارت بخصوصی مشتلزم حرکات بیشتری باشدو هر انداز
تعداد نشلنه هلیی که بلیدبا حرکات پیهنةمدارندبیشتر باشد.به همان ذ
تمرین بیشتری ضرورت دارد
ماهیت تقویت: برای گاتری تقوبت صرفا میک ترتیب مکانیکی ۱
لد ا ee ee ودر ند
زدلیییا فراموشی جلوكيرى حى كند بنابرلين تقويت متغير
نه يادكيرى و صرفا بر عملكرد اركانيسم تأثي ر كزار است.
فراموشی:
بنایبه نظر گاتری فراموشیبیک پاسخ حاصل انجام پاسخی دیگر در
wes cS ک اولبه است. :
صفحه 6:
بتابراین از ثظر گاتری. همه انواع فراموشی متضمن یادگیری جدیدند
فراموشی از نظر کایتری همان شکل افراطی بازداری پس گستر است
(بادگیری جدید با ارگیری قبلی تداخل پیدا می کند و یادگیری اولیه
خرآموش می شود).به هُخن دیگر همه فراموشی ها برلثر تداخل رخ می
دهند بدون تداخل فراموشی وجود ندارد
روشهای ترک عادت:
حبک عادت باسخی است که با تعداد #یزدی محرک. تداعی ایجاد کرده |
هر چه تعدادمحرک هلبی که پاسخ را قژّهمی خوانند بیشتر باشد
نیرومندتر است.
گاتری برای ترک عادت ۳ راه را پیشنهاد می کند
الف.روش استانه ای: ۲
ارلیه محرک در کمتربین حد ممکن بدون آنکه به پاسخ منج
تدریج شدت محرک را افزلیش ی دهد هميشه بلید دقت شو
پایین تر از سطح آستانه باشد برای مثال عادتبه مظالعه را در كو
عادت به کتاب های درسی با فوق برنامه ای که معلم تعبین کرده است.
صفحه 7:
ندارد عی تواق به صورت گامبه گام تغییر داد بمین صورت که در ابتدا از
كناب هاى مور گولاقه اش شروع کرد همین که عادت به مطالعه کرد به
تدریح کتاب های دریی و فوق برنامه را به آنها افزود.
ب.روش خستگی: ۱
در لین روش سعی می شودفه تکرار بیشتر عادت. نفرت از انجام آن کار
برای ارکانیسم پیدا شود ون پاشخ به یک نشلنه برای اجتناب از آن کار
تبدیل شود
ج.پاسخ ناهمساز:
در لین روش محرک های پاسخ نامطلوب همراه با محرک های د
پاسخ نامطلوب را ایجاد می کنند. ارایه می شوند
ارزیابی نظربه ی گاتری
نظرگاه گاتری در مورد مسال نوع یادگیری
.١ توانایی. در لین موردبه صورت مدون بعث نشده است فرض
که هر پاسخی که حیوان می تولند ارلیه دهد ممکن استبا هر محر:
حیوان در برابر آن حساس است پیوند یابد
صفحه 8:
۲.تمرین :
با توچهبه آبنکه گ و مهارتی از یک سلسله عادت تشکیل بافته است. چنین
به نظر می رسد که پادگیری بر لثر تکرار و تمرین رشد می یلبد. هر چند
اساسا هر عادت منفرد جاهر یک از واحدهای cols با یک بار کوشش با
حداکثر نیرومندی آموخته می شود
۳ انگیزش:
انکیزش به شیوه غيرمستقيم. از وق وادار کردن حیوان به عمل.
یادگیری اثر می گذارد و پاداش
یک اصل انوییا مشتق تلقی می شود پاداشبه لین علت موثر ۱
حیوان را از موقعیت محرکی که پاسخ درست در لن صورت گرفت
سازد پاداش پاسخ درست را نیرومندتر نمی کند. بلکه از
جلوگیری می کند. چون سبب می شود که هیچ پاسخ تازه |
هلیی کهبه پاسخ درست رهنمون شده لند. پیهند یلبد بنابرا
پاسخ فقط به طور نسبی بر لثر پاداش افزلیش حی بلبد. چون در لین
رایطه پاسخ با ساير نشانه ها گسسته می شود
صفحه 9:
فينم د قارى:
گاتری مانند تّندلیک سعی داشت که لین نوع يادكيرى را كم
اهمیت جلوه دهد در عوض بر ماهیت مکانیکی و تکراری قسمت
عمده ی رفتار آدمیان #حبوانها تأکید حی کند. این نوع یادگیری
تولّم با قصد ون بت #هر وقت بروز کند بر مبنای واکنشهای
شرطی انتظار و آمادگی که خوگمحاصل تجارب گذشته لند تبیین
می شود و در تتبجه خناقضی با اصولمتداعی ندارد
۵.انتقال:
انتقال یادگیری به موقعیت های تازه ناشی از و
تأکید داشت که مبنای همانندی. فراخوانده شدن
مشترک است. محر کها وضعی در مورد اکثر پاسخ هلیی
محرک های مختلف رخ می کنند تا لن اندازه شباهت دا
توانند باسخ هاء, ش ط., مشت کم .اف | +۱۳۱۱
صفحه 10:
۶فراموشی: ِ ِ
بادکبری برای ههیشه پایدار می ماند مگر آنکه بادگیری تازه ای مزاحم آن
شود.
صفحه 11:
مهم ترين كمك به علم
روانهبناستی
تدوين بك Spb
یادگیری ساده
کاربرد آموزشی
جز به كل واز
ساده ع دشوار
طراحی
دا
| ارائه مطلب ان
——
تصاویر روشن
سل
| افقی و عمودی
ادوین ری اندیشه های نظری سم
عمده
روش های ترک
1 ise aly
ی ای
0
-+-3 كاه درباره برنامه
يادكيرى از طريق مجاورت
,تداع
_مبتنی براصل تاخر ومجاورت_
| > 4
اک
باتمرین
گام به
گام
oes
3 ۰
| آماد
استفاده از
هم پوشی توچه به تفاوت های فردی
استفاده از انواع تداعی های
ی
تنها قانون یادگیری
FSi اصل
راهبرد های
آموزشی در
نگهداری دانش
آموزان درکلاس
استفاده
موثرازمحروم کردن
مکان خروجی دانش
او کته
مشخص کردن علت
محروم کردن
صفحه 12:
منابع:
.هیلکارد.ارنست؛ باور.گوردون)(۱۳۶۷). نظریه های یادگیری (ترجمه ی
محدتقی براهنی). تهران:مرکز نشر دانشگاهی
۲ بی.آر. هرگنهان؛السون,متیواج(۱۳۷۷).مقذّمه ای بر ن
یادگیری( ترجمه ی علی اکبر سیف). تهران: نشر دوران (تا
اصلی 1۹۹۷).
صفحه 13: