صفحه 1:
بسپاللالرجریالرهم
صفحه 2:
دینامیک پرواز
Flight dynamic
ارائه کننده : عباس طربی
صفحه 3:
فهرست مطالب
.١ تاریخچه
۲ ساختمان هواپیما
۲ سطوح کنترل
۴ محورهای دوران هواپیما
صفحه 4:
1
مخترع هواييما به معنى امروزى را برادران رايت مىدانند ولى با توجه به
کوششهای همزمان ديكران. برخى اين نكته را قبول ندارند.
لئوناردو داوينجى نابغه ايتاليايى طرحهاى زيادى براى وسايل يرنده (مثلاً
هليكويتر) از خود بهجا كذاشتهاست.
اوتو ليلينتال آلمانى را اولين كسى مىدانند كه توانست با بستن بال به خود
پروازی کوناه را انجام دهد ولی چهل سال قبل از او سر جرج کیلی انگلیسی
همین کار را با یک هواپیمای بیموتور ساخت خودش کرده بود.
صفحه 5:
اولین پرواز کنترل شدهبه نام برادران رلیت ثبت است. آنها لین کار را در
۷ دسامبر ۱۹۰۳به طور آزمایشی انجام دادند و در سال ۱۹۰۵ هواپیمای
آنان (پرند هط رایت ۳) کاملا تحت کنترل بود و میتوانست به طور پایدار
پرواز کند.
برادران رلیت بر اساس اطلاعات و مطالعلتی که در مورد پرواز داشتندبه
ساخت بالها و طراحی هواپیما پرداختند. سپس یک تونل باد کوچک
ساخته و اجزای آبرودینامیکی هواپیمای خود را که از طراحی کاملا نیین و
پیشرفته برخوردار بود. آزملیش کردند. و اولین پرواز قلبل کنترل هواپیما
را انجام دادند.
صفحه 6:
هواپیما مصدامنه
تعریف: هواپیما عبارت است از یک وسیله پرنده سنگین تر از هوا که به
انواع و اشکال و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شود و در موارد
گوناگونی از قبیل حمل ونقل. باربری. تجسس, نیروهای نظامی. آموزشی.
سمپاشی مورد استفاده قرار می گیرد.
هواپیما شامل انواع نیروهای مکانیکی, نیوماتیکی.هیدرولیکی,الکتریکی.
الکترونیکی وآثرودینامیکی بوده و از کلیه مواد موجود. الومینیوم.
فولاد. تیتانیم و مواد کامپوزیتی. لاستیکی و پلاستیکی و چندین میلیون
قطعه اعم از پیچ و مهره و واشر ساخته ميشود.
از نظر طرح و عملکرد دو دسته: بال ثابت و بال متحرک (هلی کوپتر)
از نظرپیشرانش هواپیماها به دو دسته موتوردار و بیموتور (گلابدر)
هواپیماهارا از نظر کاربرد دو دسته : هواپیمای نظامی و غیرنظامی.
صفحه 7:
Aerospace Engineering مهندسی هوافضا
مهندسی هوا فضا: شاخهای است از مهندسی کهبا طراحی هواپیماء فضاييماء
و مسائل و موضوعات وابستهبه آنها سر وکار دارد. اغلب اوقات. از ن به
عنوان مهندسی هوانوردی یاد میشود. خصوصاء زملنی که فقط به هواپیما
اشاره شود. و وقتی که فضاپیما مورد نظراست.به لن مهندسی فضلیی گفته
میشود.
مهندسی فضایی شاخه ای از هوافضا است که به بررسی پیشرانش.
ایرودینامیک. سازه و مکانیک پرواز حامل (موشک) و پرتابه (ماهواره) در
فضا میپردازد.
صفحه 8:
ساختمان هواپیما 511110111۳5
قسمت های اصلی هواپیما:
بدنه Fuselage
Wing Jt
Empennage (Tail) دم
پیشرانه (موتور -جلوبرنده) ۳1۵1 ۳0۵۲
ارابه فرود 667 وصنصه1
صفحه 9:
“eo
ساختمان هواپیما
صفحه 10:
Wing بال
اساسی ترین قسمت هواپیما در تأمین نیروی برا ۶0۲66 0صناگنا)
as) باعث بلند شدن هواپیما از زمین و اوج گرفتن آن می شود. بالها
میباشند. بالها وزن کلی هواپیما را در پرواز تحمل نموده و قسمت اعظم
فشار ها و تکانهای شدید بر هواپیما ضمن پرواز را خنشی می نمایند. در
بعضی از هواپیما ها بال دو قسمت دارد. بال راست و بال چپ و در تعدادی
دیگر بال از سه قسمت بال راست و بال چپ و بال مرکزی تشکیل می
شود.
سطوح کنترل (5]7187۸65 ,60([1101)روی بال:
شهپر ۸3161701: شهپرها (یکی از سطوح اصلی کنترل هواپیما) قطعات
لولا شده به پشت بال هستند. آنها موجب می شهند که هواپیما بتواند
حرکت غلتش 1*011 (گردش حول محور طولی) را انجام دهد.
صفحه 11:
Wing بال
۲ بالچه gages Flap بسیاری از هواپیماها بالچه هلیی دایند کهبه هواپیما
کمک ی کندتا برای برخاستن از زمین خیزشی روبه بالا انجام دهد و برای
فرود سرعتش را کم کند.
8 شكل بيك : بال ذوزنقه ای- بال مستطیلی-بال لوزی - بال مثلثی یا دلتا -
صفحه 12:
صفحه 13:
Fuselage بدنه
بدنه: بدنه هواپیما قسمت اعظم ساختمان هواپیما را تشکیل می دهد و
محلی مناسب برای جا سازی نصب و نگهداری بسیاری از دستگاه ها و
قطعات هواپیما می باشد. بسته به نوع هواپیما (مسافربری- باربری-
کابین خلبان و خدمه پروازی. کابین
مسافران .مخازن سوخت. مهمات و غیره در داخل بدنه هواپیما طراحی و
قرار داده میشود.
شکاری -سوخت رسا
صفحه 14:
Fuselage بدنه
دیواره حلقوی (عرضی)
مممایرج_ در بدنه هوأپیما
صفحه 15:
Fuselage بدنه
تیر طولی اصلی(در اسکلت بدنه هواپیما؛
لبه ها و قطعات تقویتی قرار دارد)
صفحه 16:
Fuselage بدنه
Bulkheads.
Stressed Skin
Wing Attachment
Points
صفحه 17:
Empennage (Tail) دم
کلیه قسمت های عقب یا انتهای بدنه هواپیمابه اضافه یک یا چند سکان
عمودی یا افقی را دم می گویند. وظیفه ی قسمت دم هواپیما) سکان های
افقی و عمودی (ابجاد تعادل و ثبات هواپیما در پرواز و کمک در هدلیت لن
به سمت های راست .چپ.پایین و بالا می باشد.
ar(Vertical Tail) cogoe po هواپیما کمک حی کند کهبه راستیا چپ
بگردد. گردان 100067: صفحه اصلی کنترل در گشت هواپیما
to fYaw) هواپیما حول محور عمودی), یک صفحه لولا شدهبه پشت
دم عمودی است.
دم افقی اه امس نبه هواپیما کمک می کند کهبه سمت بالایا پایین
پرواز کند. تابان 1۳16۷۵10۲: صفحه اصلی کنترل در چرخش هواپیما ۳۳۷
(گردش هواپیما حول محور عرضی) یک بالچه به نام تابان (سکان افقی
متحرک) برای بالا رفتن یا پایین تر آمدن دماغه هواپیما - لين قطعه به
بخش پایدار کننده افقی متصل شده است.
صفحه 18:
Empennage (Tail) دم
Tall \V-Butterfly-Tait
صفحه 19:
مو تور (پیشر انه) ۳1 ۳0۳۵۲
در موتورهای ملخیبه مجموعه ملخ و موتور حی گویند. ولی در موتورهای
جتبه خود موتور می گویند. در هواپیماها دو نوع موتور مورد استفاده
قرار می گیرد:
موتورهای پیستونی شبیه به موتورهای خودرو هستند. نیروی ناشی از
موتورها.ملخ ها را می چرخاند که هواپیما را میان هوا حرکت
مى ذهد.
موتورهاى جت هوا را عى كيرند و كن رابا سوخت عى سوزانند. اكزوز يا
گازهای موتورهاء یک کشش روبه عقب عظیم ایجاد می کند که هواپیما را
رو به جلو مى راند.
صفحه 20:
Power Plant (4il pau) 9) 90
صفحه 21:
Landing Gear 09,5 4,!
* شامل چرخ ها و کمک فنرها ( 517۷6 »5001 ) و ترمزها است .
ez <——— CONVENTIONAL,
TRICYCLE —>
1 ده هار
اه سي
صفحه 22:
صفحه 23:
Control surface سطوح کنترل
قطعات مد هستند كه 8 a د
سس ۳ er حرکت هواپیما را تنظیم میکنند.
شهپرها Olerva
Rucker ght
بالابر (الویتور) عطق
,یگر سطوح کنترل مانند فلپ ها و
اسلت... برای بهبود کنترل پرواز بکار میروند.
صفحه 24:
Control surface سطوح کنترل
MLERON
RUDDER
ELEVATOR
AILERON
LANDIG GEAR
ارایه فرود اصلی pean nar 2 wan ne
ارابه فرود جلو
صفحه 25:
شهیر عمهانه
شهپرها سطوح کنترلی لولاداری هستند که به لبه فرار بال هواپیما متصل
میشوند.
هدف شهپرها تنظیم غلت (1+011) هواپیماست. شهپر ها هميشه در جهت
مخالف همدیگر حرکت میکنند تا با ایجاد نیرو باعث چرخش هواپیما حول
محور طولی شوند(شهپر پایینرو نیروی بر هواپیما را افزایش میدهد و
شهپر بالارو از آن میکاهد).
Control Column or a Control) 40,5 a0 oS > &
016لا بسمت چپ یا راست. هواپیما حول محور طولی خود
ميجرخد(غلتيدن 001 ).
صفحه 26:
TRIM TAB | صن
رک ب«مععليم Ce
صفحه 27:
گردان (رادر) Rudder
۴ رادر سکانی است برای حرکت هواپیما حول محور عمودی( به سمت چپ و
راست).
" با استفاده از بدال هاى زير ياى خلبان و انحراف رادر بسمت جب و راست در
هوابيما حركت كشت (27/07لآ) ايجاد مى شود.
صفحه 28:
گردان (رادر) Rudder
صفحه 29:
Elevator (S io بالابر(سکان افقی
برای ایجاد حرکت هواپیما به بالا و پایین
هنگامی که سکان افقی به بالا (هر دو باه هم) می رود باعث می شود تا
نيروى وارده را به بالا انتقال دهد و اين عمل انتهاى هوابيما را به بايين
مى آورد.
باحركت دسته فرمان (عع01آ 002101 2 ۵۲ متام [ماده0 )
بسمت جلو يا عقب. هوابيما حول محور عرضى خود ميجرخد(جرخش
(Pitch
صفحه 30:
سكا افقى متحرك) 1168607
بالابر(سکان
صفحه 31:
سطوح کنترل
1 باه
7 |
صفحه 32:
قسعت های, مختلف عواپیما
قسمت های مختلف هواپیما
Horizontal Stabilizer Vertical Stabilizer
Controt Pitch Control Yaw Bucur
Change Yaw
Winglet
Decrease Drag Elevator
wing Change Pitch
Generate Lift
Flaps
Turbine Engine Increase Lift and Drag
Generate Thrust Alleron
ی
spoller
Cockpit
Command and Control slats Change Lif, Drag and Rol
Increase Lift
Fuselage
Hold Things Together ~ Carry Payload
صفحه 33:
صفحه 34:
محورهای دوران كتعة لمدمناهام1
هواپیمای در حال پرواز می تولند حول سه محور فرضی (2,,2) با
استفاده از سطوح کنترل. جهت و ارتفاع خود را تنظیم نماید. لین حرکت
در یک فضای سه بعدی انجام می گیرد.
محور طولی (در امتداد طول هواپیما)
محور عرضی (از سر یک بال تا سر بال)
محور عمودی (عمود بر دو محور دیگر)
صفحه 35:
محورهای اصلی هواپیما
Airplane Principal Axis
صفحه 36:
Longitudinal Axis (cL¢) J محور طو
(Roll)
این محور خطی فرضی است که طول آن از نوک هواپیما تا انتهای آن است.
حرکت محور طولی در واقع همان رول (18011) است و توسط شهپر ها که
در لبه ی اتنهایی هر بال و به سمت عقب وجود دارند انجام می گیرد.
کنترل شهپر ها بهوسیله دسته فرمان موجود در کابین انجام میشود.
عملكرد اين سكان به اين صورت است که مثلاً با کشیدن دسته به سمت
راست صفحات بى بال سمت راست بالا و صفحات انتهايى بال سمت
چپ پایین میرود. به اين ترتیب نیروی برای وارده بر بال سمت چپ بیشتر
از بال سمت راست شده و باعث بالا آمدن بال سمت چپ و پایین رفتن بال
راست میشود.
صفحه 37:
Longitudinal Axis (Cs) محور طولی
Let ateren down, rit one up Left aileron, ght ene down
cares ote ght causesa rol to thelefE
کشیدن دستهفرمان به سفت راست
شهپر بال سمت راست بالا
شهپر بال سمت چپ پایین
نیروی برای وارده بر بال سمت چپ بیشتر از بال سمت راست
چرغفن پسمتآراست.
(Roll)
صفحه 38:
Vertical (Yaw) (CuuS) Gog0c 920
Axis
این محور خطی فرضی است که بصورت عمودی از مرکزثقل هواپیما میگذرد.
حرکت محور عمودی در واقع همان گشت (۷31۷) است و توسط رادر انجام
می گیرد.
کنترل رادر به وسیله فشار روی دو پدال موجود در داخل کابین انجام
میشود.
پدال سمت چپ جهت گردش هواپیمابه سمت چپ و پدال سمت راست
جهت گردش به راست استفاده میشود.
صفحه 39:
Vertical (Yaw) (CuiS) محور عمودى
Axis
Pp
Ft nudes cae rah ya
حرکت رادر بسعت چپ باعث گشت چپ و برعکس
صفحه 40:
محور عرض ی (جرخش) Lateral Axis
(Pitch)
این محور خطی فرضی است که در امتداد بالهای هواپیما میگذرد.
حرکت محور عرضی در ولقع همان چرخش (۳۲)) است و توسط الویتور
انجام می گیرد.
کنترل الویتور به وسیله دسته فرمان موجود در کابین انجام میشود.
عملکرد لین سکان به لین صورت است که مثلابا کشیدن دستهبه سمت
عقب. نوک هواپیما بسمت بالا و با هل دادن دسته به سمت جلو نوک
هواپیما بسمت پایین منحرف ميشود.
صفحه 41:
محور عرضی (جر خش) Lateral Axis
(Pitch)
حرگت الویتور بسمت پایین باعث چرخش هواییما
پسمت پایین و برعکس
صفحه 42:
محورهای دوران عنع۸ امدهناها۳0
ACTION:
ROLL
PITCH
YAW
AXIS:
LONGITUDINAL
LATERAL
VERTICAL
COTROLLED BY:
AILERONS
ELEVATORS
RUDDER
صفحه 43:
