صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
*اسانی در عین دشواری
* دايرة المعارف دین: شلید هیچ کلمهای غیر دین نباشد که همواره
و آشکارا خیلی صاف و ساده به کار رود؛ ولی در واقع» نمایانگر
نگرشهایی می باشد که نه فقط بسیار متفاوتند» بلكه كاه مانعة
الجمعاند.
صفحه 4:
* وجوه و ابعاد متملیز مسائل و اموری که در قلمرو مفهوم دین
قرار میگیرد .
*جنبههای متفاوت دین. برای افراد گوناگون با طبایع مختلف به
صورت های متفاوتی. مهم جلوه میکند.
صفحه 5:
*ماکس مولر: «دین کوششی است برای درک آنچه درک نشدنی است
بیان آنچه غیرقابل تقدیر است».
* مارتينو: «دین. اعتقاد به خدای هميشه زنده یعنی اعتقاد به اراده و ذهنی
الهی که حاکم بر جهان است و با نوع بشر مناسبات اخلاقی دارد».
* جیمز فریزر: «دین» عبارت است از ایمان به قوای مافوق بشری.
صفحه 6:
* دايرة المعارف دین: در تمایز مفهومی «دین» و «اخلاق» دین
متضمن اعتقادات» جهتگیریها و اعمللی است که بشر رابه عوامل
فوق طبیعی یا حقایق مقدس و متعللی مربوط مىسازد. دين به
امری میپردارد که لن را مساله تفسیرتا بذبری خواندهاند كه نود
شامل پرسشهای همیشگی در مورد حقیقت نهایی و هدف جهان
طبیعی و نیز معنای مرگ و رنج است.
صفحه 7:
تى يل * +
*دین؛ وضعیت روحی با حالت ناب و.جرمت آمیز است که آن را
خشیت ميحوانيم.
صفحه 8:
صفحه 9:
فريدريش شلایرماخز BY
؟دین رابه احساس اتکای مطلق توصیف کرده است.
* اتکای مطلق: چیزی در تقابل با سایر احساس اتکاهای نسبی و
ری است:
جزئی است.
صفحه 10:
ویلیام جیمز ee
*در «انواع تجربه دین»» «دبین» رابه معنای احساسات. اعمال و
Shy ps هر یک از افراد بشر در خلوت خودشان دانسته است.
صفحه 11:
ee" هیوم
jb * دیدگاه روانشناسیء دین بعضا یک فعالیت فکری. احساسی و
یک عمل ارادی است».
*او دین را چیزی بیش از یک تجربه ذهنی صرف میداند. از نظر او
افکار - احساسات و فعالیتهای یک فرد است که به وسیله آن.
کوشش میکند در ارتباط با آنچه خود. مقدس و الهی میشمارد.
زندگی کند.
صفحه 12:
| 1 ۷
* جنبه فرهنكى و اجتماعی دین: (نظرات متعدد و متمایز از هم). *
*میرچا الیاده: «دین. هم کهنترین و هم نافذترین و اثرگذارترین نهاد
اجتماعی بشر است.»
*برخی جامعه شناسان نظیر دورکیم:
* دین دستگاهی از باورها و آداب است. در رابطه با مقدساتی که مردم را
به صورت گروههای اجتماعی به یکدیگر پیوند میدهد.
صفحه 13:
* بعضی از جامعهشناسان مفهوم ن را بسط داده و دين را در بر گیرنده
ملیت گرایی نیز به حساب آوردهاند.
* برخی دیگر از جامعه شناس هاء دين نظام وحدتیافتهای است از
اعتقادات و اعمال مربوط به اشیای مقدس - یعنی اشیایی که مجزا
شده و تحریم گردیدهاند - اعتقادات و اعمالی که همه گروندگان را در
جمعیت اخلاقی واحدی که معبد نامیده میشود. وحدت میبخشد.
صفحه 14:
*دین غبارت است ار جسنجوی جمعی برای یمک زندگی كاملا
رضایتمندانه.»
eas سازمانیبی زندکی بر مجور اعاد عمفی تجربه که بر طبق
فرهنگ محیط. است و از نظر صورت. کمال و روشنی فرق میکند.
صفحه 15:
صفحه 16:
* در یک معنای عام میتوان گفت: دین نوعی ارتباط ماورای طبیعت و
خدا با انسان برای رشد وبه کمال رساندن ادمى است؛ ولى دين به
معنای خاص ن. «مجموعهای هستها و بایدهای مستند به خداوند
است که از طریق وحی و سنت معصومین علیهمالسلام برای هدایت
و کمال انسانها ظهور يافته است» و به عبارتی دیگره «دین
مجموعهای از هدایتهای عملی و علمی است که از طریق وحی و
سنت برای فلاح و رستگاری آدمی در دنیا و آخرت آمده است.
صفحه 17:
“x * برادلی
*دین کوششی برای آنکه حقیقت کامل خیر را در تمام وجوه هستى
مان بازنماييم.
* هربرت اسپنسر: وسیلهای برای توضیح راز جهان.
صفحه 18:
ماکس وبر
* هر مجموعه مفروضی از پاسخهای محکم و منسجم به معماهای
هستی بشر - مانند تولد. ناخوشی یا مرگ - که معنایی برای
جهان و زندگی به وجود میآورند.
صفحه 19:
یک تعریف کلی چند uf ale فين 97
* نینان اسمارت دین.مجموعه ای از اعتقادات.اعمال و احساسات (فردی- *
که حول مفهوم حقیقت غایی سامان یافته است
* حقیقت غایی: واحد- کثیر؛ متشخص - نامتشخص؛ الوهی- غیر الوهی؛ و ..
* اعمال: انجام مناسک دینی و التزام به یک امور مشخص و ...
*؟احساسات: خشیت. ترس خضوع . رضایتمندی و ....
* اعتقادات: گزاره های صدق و کذب بردار ناظر به واقعیت متعالی
* ارزیابی اعتقادات (سازگاری درونی- انسجام- مقبولیت- صدق)
صفحه 20:
از دين
*اگوست کنت دین را امری ناشی از تحول ذهن انسان در نظر می
گرفت و دوره های تحول ذهن انسان را به دوره ربلنی- متافیزیکی و
اثباتی تقسیم می کرد.
۴ از نظر وی دبین یک پدیده ساخته ذهن انسان در قبال توجیه حوادث
موبوطءبه طبیعت است و بشر اولية به فتیشیسم و جاذو انگاری
حوادث طبیعت روی می آورد بعدها بشر در مسیر تکامل ذهنی و
اجتماعی در توجیه وقایع عللم طبیعت به چند خدا باوری روی می
آورد و بعد به خدای واحد اعتقاد مى يابد.
صفحه 21:
۹
Kx”
*در دوره قرون وسطی و رنسانس در ادامه مرتبه ربانی به خدای .
واحد در توجیهات وقایع اعتقاد دارد اما قانون های حکومتی در
زندگی وی نقش عمده ای در تحول او ایفا می کند .
* در ادامه در دوران مدرن انسان تحت تاثیر جامعه صنعتی قرار می
كيرد و مديريت صنعتی و دانشمندان و اصل تعاون و همکاری در
زندگی وی نقش عمده دارد در لین دوران انسان قوانین طبیعت را
علت وقلیع طبیعت در نظر میگیرد و قوانین علی را جایگزین قوانین
و خدا و دین متافیزیکی می کند.
صفحه 22:
صفحه 23: