23 صفحه
892 بازدید
07 مهر 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
*اسانی در عین دشواری * دايرة المعارف دین: شلید هیچ کلمهای غیر دین نباشد که همواره و آشکارا خیلی صاف و ساده به کار رود؛ ولی در واقع» نمایانگر نگرشهایی می باشد که نه فقط بسیار متفاوتند» بلكه كاه مانعة الجمعاند.

صفحه 4:
* وجوه و ابعاد متملیز مسائل و اموری که در قلمرو مفهوم دین قرار می‌گیرد . *جنبههای متفاوت دین. برای افراد گوناگون با طبایع مختلف به صورت های متفاوتی. مهم جلوه می‌کند.

صفحه 5:
*ماکس مولر: «دین کوششی است برای درک آنچه درک نشدنی است بیان آنچه غیرقابل تقدیر است». * مارتينو: «دین. اعتقاد به خدای هميشه زنده یعنی اعتقاد به اراده و ذهنی الهی که حاکم بر جهان است و با نوع بشر مناسبات اخلاقی دارد». * جیمز فریزر: «دین» عبارت است از ایمان به قوای مافوق بشری.

صفحه 6:
* دايرة المعارف دین: در تمایز مفهومی «دین» و «اخلاق» دین متضمن اعتقادات» جهتگیری‌ها و اعمللی است که بشر رابه عوامل فوق طبیعی یا حقایق مقدس و متعللی مربوط مىسازد. دين به امری می‌پردارد که لن را مساله تفسیرتا بذبری خواندهاند كه نود شامل پرسشهای همیشگی در مورد حقیقت نهایی و هدف جهان طبیعی و نیز معنای مرگ و رنج است.

صفحه 7:
تى يل * + *دین؛ وضعیت روحی با حالت ناب و.جرمت آمیز است که آن را خشیت ميحوانيم.

صفحه 8:

صفحه 9:
فريدريش شلایرماخز ‎BY‏ ‏؟دین رابه احساس اتکای مطلق توصیف کرده است. * اتکای مطلق: چیزی در تقابل با سایر احساس اتکاهای نسبی و ری است: جزئی است.

صفحه 10:
ویلیام جیمز ‎ee‏ *در «انواع تجربه دین»» «دبین» رابه معنای احساسات. اعمال و ‎Shy ps‏ هر یک از افراد بشر در خلوت خودشان دانسته است.

صفحه 11:
ee" ‏هیوم‎ ‎jb *‏ دیدگاه روانشناسیء دین بعضا یک فعالیت فکری. احساسی و یک عمل ارادی است». ‏*او دین را چیزی بیش از یک تجربه ذهنی صرف می‌داند. از نظر او افکار - احساسات و فعالیتهای یک فرد است که به وسیله آن. کوشش می‌کند در ارتباط با آنچه خود. مقدس و الهی می‌شمارد. زندگی کند. ‎

صفحه 12:
| 1 ۷ * جنبه فرهنكى و اجتماعی دین: (نظرات متعدد و متمایز از هم). * *میرچا الیاده: «دین. هم کهنترین و هم نافذترین و اثرگذارترین نهاد اجتماعی بشر است.» *برخی جامعه شناسان نظیر دورکیم: * دین دستگاهی از باورها و آداب است. در رابطه با مقدساتی که مردم را به صورت گروههای اجتماعی به یکدیگر پیوند می‌دهد.

صفحه 13:
* بعضی از جامعهشناسان مفهوم ن را بسط داده و دين را در بر گیرنده ملیت گرایی نیز به حساب آوردهاند. * برخی دیگر از جامعه شناس هاء دين نظام وحدتیافتهای است از اعتقادات و اعمال مربوط به اشیای مقدس - یعنی اشیایی که مجزا شده و تحریم گردیدهاند - اعتقادات و اعمالی که همه گروندگان را در جمعیت اخلاقی واحدی که معبد نامیده می‌شود. وحدت می‌بخشد.

صفحه 14:
*دین غبارت است ار جسنجوی جمعی برای یمک زندگی كاملا رضایتمندانه.» ‎eas‏ سازمانیبی زندکی بر مجور اعاد عمفی تجربه که بر طبق فرهنگ محیط. است و از نظر صورت. کمال و روشنی فرق می‌کند. ‎

صفحه 15:

صفحه 16:
* در یک معنای عام می‌توان گفت: دین نوعی ارتباط ماورای طبیعت و خدا با انسان برای رشد وبه کمال رساندن ادمى است؛ ولى دين به معنای خاص ن. «مجموعهای هستها و بایدهای مستند به خداوند است که از طریق وحی و سنت معصومین علیهمالسلام برای هدایت و کمال انسانها ظهور يافته است» و به عبارتی دیگره «دین مجموعهای از هدایتهای عملی و علمی است که از طریق وحی و سنت برای فلاح و رستگاری آدمی در دنیا و آخرت آمده است.

صفحه 17:
“x * ‏برادلی‎ *دین کوششی برای آنکه حقیقت کامل خیر را در تمام وجوه هستى مان بازنماييم. * هربرت اسپنسر: وسیلهای برای توضیح راز جهان.

صفحه 18:
ماکس وبر * هر مجموعه مفروضی از پاسخهای محکم و منسجم به معماهای هستی بشر - مانند تولد. ناخوشی یا مرگ - که معنایی برای جهان و زندگی به وجود می‌آورند.

صفحه 19:
یک تعریف کلی چند ‎uf ale‏ فين 97 * نینان اسمارت دین.مجموعه ای از اعتقادات.اعمال و احساسات (فردی- * که حول مفهوم حقیقت غایی سامان یافته است * حقیقت غایی: واحد- کثیر؛ متشخص - نامتشخص؛ الوهی- غیر الوهی؛ و .. * اعمال: انجام مناسک دینی و التزام به یک امور مشخص و ... *؟احساسات: خشیت. ترس خضوع . رضایتمندی و .... * اعتقادات: گزاره های صدق و کذب بردار ناظر به واقعیت متعالی * ارزیابی اعتقادات (سازگاری درونی- انسجام- مقبولیت- صدق)

صفحه 20:
از دين *اگوست کنت دین را امری ناشی از تحول ذهن انسان در نظر می گرفت و دوره های تحول ذهن انسان را به دوره ربلنی- متافیزیکی و اثباتی تقسیم می کرد. ۴ از نظر وی دبین یک پدیده ساخته ذهن انسان در قبال توجیه حوادث موبوطءبه طبیعت است و بشر اولية به فتیشیسم و جاذو انگاری حوادث طبیعت روی می آورد بعدها بشر در مسیر تکامل ذهنی و اجتماعی در توجیه وقایع عللم طبیعت به چند خدا باوری روی می آورد و بعد به خدای واحد اعتقاد مى يابد.

صفحه 21:
۹ Kx” *در دوره قرون وسطی و رنسانس در ادامه مرتبه ربانی به خدای . واحد در توجیهات وقایع اعتقاد دارد اما قانون های حکومتی در زندگی وی نقش عمده ای در تحول او ایفا می کند . * در ادامه در دوران مدرن انسان تحت تاثیر جامعه صنعتی قرار می كيرد و مديريت صنعتی و دانشمندان و اصل تعاون و همکاری در زندگی وی نقش عمده دارد در لین دوران انسان قوانین طبیعت را علت وقلیع طبیعت در نظر میگیرد و قوانین علی را جایگزین قوانین و خدا و دین متافیزیکی می کند.

صفحه 22:

صفحه 23:

39,000 تومان