صفحه 1:
بنام مهربان بی همتا
صفحه 2:
دانشگاه علامه طباطبائی - دانشکده علوم اجتماعی
پایان نامه کارشناسی ارشد - گرایش برنامه ریزی رفاه اجتماعی
موضوع :
پررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی با عملکرد منابع انسانی سازمانهای
رفاهی : سازمان تامین اجتماعی
استاد راهنما :
جناب آقای د کترمحمد زاهدی اصل
استاد مشاور:
جناب آقای د کتر اکبرشریفیان
نکارش :
دانشجو ماندانا فنا کاربحری
بهار ۱۳۸۷
صفحه 3:
طرح مساله
میزان سرمایه اجتماعی منابع انسانی ( کارشناسان و کمک
کارشناسان ) سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
و این میزان سرمایه اجتماعی چه رابطه ای با عملکرد آنان دارد ؟
صفحه 4:
هدف اصلی تحقیق
بررسی ارتباط میان سرمایه اجتماعی و عملکرد منابع انسانی ( کارشناسان و
کمک کارشناسان ) سازمان تامين اجتماعی
محدوده مکانی : شعب ۳۱ گانه ی بیمه ای سازمان تامین اجتماعی اداره کل
تهران بز رگ
زمان پژوهش : آبان ماه ۱۳۸۶
صفحه 5:
۴-۱) آهمیت و ضرورت تحقیق
سازمانها شالوده های اصلی اجتماع امروزی هستند و افراد مهمترین
دارائی سازمان محسوب می گردند
در نظر داشتن سرمایه اجتماعی » به عنوان عاملی غیر مادی که می
تواند با سیاست گذاریهای درست و کم هزینه در عملکرد منابع
انسانی تاثیری محسوس داشته باشد برای همه سازمانها یک ضرورت
به نظر می رسد
صفحه 6:
ادبیات تحقیق و دید گاههای نظری
صفحه 7:
بررسی سیر تاریخی و موضوع
مدیریت منابع انسانی (جنبه انسانی مدیریت) :
مهمترین عامل در ارتقای کمیت و کیفیت تولیدات و ارائه خدمات در سازمانها
رابرت اون - بررسی نیازهای نیروی انسانی
آدام اسمیت - طرح مساله تقسیم کار
چارلز باباژ - مزایای تقسیم کار
۱۳۱۳۳
قدرت و اعمال قدرت - سود جویی و بهره وری - روابط عاطفی میان اعضای
سازمانها
نظربه های سازمانی
نظریه های کلاسیک نظریه روابط انسانی و رویکرد سیستمها
صفحه 8:
سير تاریخی توجه به انسان در مدیریت منابع
انسانی t=
۶هنری فایول و اصول چهاده گانه ای در زمینه مدیریت
*توجه او به انسان به عنوان یکی از عوامل موثر در سازمان و پس از مدتی جزیی از اصول اساسی
مدیریت گردید
*فردريك وينسلو تیلور و اصو ل چهار گانه مدیریت
* عدم توجه کافی به عامل انسانی » تاكيد برشیوه مدیریت اقتدار گرایانه
*سودجویی فردی را محرک اصلی اکثر افراد و قرار گرفتن در گروه را باعث کاهش انگیزه
فردی و بهره وری می دانست
*مدیران را مناسبترین افراد برای تفکر » برنامه ریزی و وظایف مدیریتی و کارگران را نیز متناسب
برای کار گری می دانست
صفحه 9:
سير تاريخى توجه به انسان در مديريت منابع
انسانى - ؟
*التون مايو و فريتزر روتلیز برگك و نظریه روابط انسانى
*براى اولين بار بيجيدكى رفتار انسانی » را در سازمان مورد توجه قرار دادند.
*هنجار های اجتماعی > استاندارد ها و معیار های گروه را عوامل تعيين كننده رفتار
کاری فرد می دانند .
*تاکید بر اهمیت رهبری غیررسمی و تعیین کننده بودن آن در هنجارهای گروهی .
*تاكيد براهميت ارتاطات و مشاركت راد تصميم كبريها.
نقش ياداش و ضمانتهاى غير اقتصادى را در تعبين رفتار افراد در سازمانها موثر مى
دانند.
ساموت و رویکرد سیستمها و ایجاد یک مفهوم فراگیر برای تحلیل
*علاوه بر اث رگذاری و اثرپذیری محیط خارج و داخل سازمان ؛ بر ارتباطات
غیررسمی و رسمی میان گروهها و بخشهای فرعی دال سازمان کید رد
*شیوه ای پرای مطالعه ار تباط سازمان خلاف رویکردهای کلاسیک و روابط
انسانی به ما امکان مطالعه ارتباطات در یک سازمان مشخص را نمی دهد.
صفحه 10:
سیر تار بخی سرمایه اجتماعی
دو سرچشمه سرمایه اجتماعی :
< تحلیل مارکس از آگاهی طبقاتی در پرولتاریای صنعتی و تمایزی که مار کس
بین طبقه اتم وار در خود و طبقه ای که تحرک و کارایی برای خود دارد
<نظریه دو رکیم در باب انسجام اجتماعی و تاکید بر حیات گروهی به عنوان
پادزهری برای بی هنجاری و هویت باختگی و خود کشی
"۶ ارسطو و تاکید بر نقش مهم جامعه در رفاه و سلامت فرد
<الکسی دوت و کویل و تاکید بر اهمیت انجمن زوشنفکران و نقش و تاثیر انجمن
oe اكات وك لكوت مك اه ودوك كلك
سح
تونیس و نظريه انتقال جوامع از "گمن شافت " به "گزل شافت "
<زیمل و بحث تاثیر زندگی شهری و فرایندهایی
صفحه 11:
سیر تاریخی اندیشمندان عرصه سرمایه اجتماعی در یکک نگاه
تعریف از سرمایه اجتماعی
Sa
همدردی و رفاقت 9 فاد و نود ها که در زندگی روزنه
رد حور در
على قدي و محققط خهری open oa planta SE
صورتی از سرمايه اجتماعى را تشكيل مى دهند.
que piel gf Sha eas aaa
ندازهشبکهپیوندهایی است که فرد می تواند بطرز موتری بسیج
as
مجموعه ای از مایع که در سازمانهای اجتماعی بصورت فانی وجود
کرد و درجامعهپذیری افرد و رشد شناعتی و اجتماعی موتراست:
مقهوم سرمایه اجماعی تشن دهندهآن است که چگونهساخار
اجتماعییکک گروهمی تون غنوآن منبعى براق ایجاد رواب
لجتماعی ین فاد آنگروه عمل BS
سرمایه اجتماعی را مجموعه معينى از هتجارها يا ارزشهاى غير
رسمی تعریف می کند كه لعضای گروهی که همکاری و تاو
بانشان سجاز است در آن سهیم هستند
عناصر اساسی
حسن تفاهمرفافت و دوستى +
Sayles phe!
همکاری داوطلاه شهروندی
وشبکه های اجتماعی
تعملات فردی و گروهی + لعماد:
ارزشهد و هنجارها
همیستگی اجتماعی و اعتماد
تعهدات و انتظارات , طرقيت بالقره
أطلاغات : هنجارها وضماتهای
أجرايى موثر + روابط اقتدار و
سازمان اجتماعى انطباق يذير
تعهد و اعتماد متقابل و ارزشهاى
مشتركك ميان افراد و احساس تعلق و
تعاملات اجتماعى
هنجارهای غیررسمی ۰ صداقت
و اعتماد
هدف
الفزايش روابط اجتماعى
كد بين لفراد و حاتواده ها
داشتن جامعه و شهری
تالم
سای سرماه هی
توسعه سرمایه انساتى و
اقتصاد درون شهری
توليد سرمايه انسانى و
توسعه میاسی
توسعه میاسی و
قتصادی
توسعه اقتصادی
انظربه پردازان
fag هانی فن::
جين جاکوب
بی بر بوردیو
گلن لوری ۰
رابرت پاتنام ۰
ols
فوكوياما»»
صفحه 12:
مبانی نظری تحقیق
صفحه 13:
تحقیق جامعه شناسان کلاسیک و نظریه های سازمانی
et
سه مرحله تکاملی ادراک بشر را مطرح می کند و در سازمان و واحدهای اجتماعی معتقد به وجود سیری
تكاملى اسك
تكاملى
۶ هربرت اسپنسر
باقائل شد تمایز مان جوامع ( جنگجو و صنعتی ) مبنای استواری جامعه صنعتی را همکاری داوطلبنه می
اند
7 امیل دور کیم
در کتاب تقسیم کار و جامعه بر آن است که نشان دهد » همبستگی ا رگانیک و تقسیم کار و مبادله» نیازمند
از طریق همبستگی اجتماعی است و سازمان در نظريه دور كيم بعنوان عامل همبستگی میان قرد و
جامعه تقشی کلیدی را داراست .
7 ماکس وبر
وبر با طرح تثورى ساختار اختيارات که فعالیتهای سازمانی را میتی بر روابط موجود در اختارات سازمانی
مى داند » یکی از نخستین رهروان راه رفتار سازمانی است که از دید گاه سا < و رفتار
سازمانی توجه نمود . او در تعریف از سازمان با بورو کراسی ۰ طرح ایده آل سازمانی را مطرح می
نماید و در آن به کارایی سازمان و نقش ارتباط به ویژه ارتباط گروهی و غیررسمی در >
اعضای سازمان توجهی ویژه دارد
2 بررسیهای هائورن
A eee يك + سم ت ویک ردها ی رواب ط اسان ی که و
آين مطالعات نقش ارتباط به ویژه ارتباط گروهی و غیررسمی را در عملکرد اعضای سازمان مطرح
مود
صفحه 14:
>
توصیف دید گاههای چند نظریه پرداز جنبش روابط انسانی
دهه ۱۹۵۰ یکی از دوره هاى يربار از نظر ارائه مفاهيم الكيزش هستند و اين نظريه ها سنكك بناى نظريه
هایی هستند که در این سالها مطرح شد ومديران سازمانها از آنها استفاده هاى زيادى كردند
تثورى» نيازهاى آشكارمارى.
مارى قويترين نيازهاى انسان را كه موجب انكيزه در آنها مى شود راكسب موفقيت ٠ تعلق » قدرت +
استقلال . ارائه خود نمابى . هيجان . يرستارى . نظم و قدرت اعلام كرد . در اين تثورى مارى ترتيبى
براى نيازها قائل نشده اسب و أنهارا اكتسابى مي داندكه ضمن رشد توسط انسان آموخته مى شود و
معتقداست در هر زمان تعدادى از اين نيازها فعال مى شوند و هرنياز داراى دوجزء جهت و شدت است
كه جهت و اهميت نياز را مشخص مى نمايد و اين شرابط محيطى است كه شدت و جهت نياز را تعيين
مه
نظریه ای ار جی
توسط کلایتون آلدرفرمطرح گردید . الدرفر تئوری سلسله مراتب نی زهای مازتر وا با محیفات تجریی
ارتباط داده است . وی در آین تلوری نیا ogee رابه سه دستهتقسیم کرد : هستی یا وجود داشتن
7 شد .تلور ای ار جی در تشر ش انسان موفقتر بوده است؛ اگرچه در سازمانها
کاربرد چندانی نداشته است. .۱ ری اک یک جزء ناکامی ees و یک جزء رضایت -
چشرقت اس که بر اساس فرایند رضایت و يشر ف بعد أز أرضاء ب از تبازها شخص به
دیگر ارتفاءپیدا می کند و چنانچه در آن ناکام ماند به سطح نیازهای قبلی خود باز می گردد
صفحه 15:
*'نظريه اتكيزشى - بهداشتی يا تئوری دو عاملی هرزبرک
تتوری بهداشت - انگیزش فردریک هرزی رگ بر این امر دلالت دارد که
تثیر دو دسته از عوامل مستقل قرار می گیرد :
کار کنان در انجام کار تحت
"عواملی که منجر به عدم رضایت یا ناخشنودی می شوند و عوامل ابقاء نام دارند.
عوامل نگهدارنده با بهداشتی نیز به عواملی اطلاق می شود که وجودشان در کار ضروری است و در
صورتی که از شغل فرد حذف شوند ایجاد نارضایتی می کنند ولی باعث برانگیختگی افراد بکار نمی شود
**نظربه »و لامك كركور
داكلاس مك كر كور با بيان تتورى “و تتورى لا درباره فطرت بشر استدلال نمود که انسان خود مسير
خویش را تعیین می کند لذا مدیران بایستی به كاركران آزادى عمل دهند نا خلاقيتهاى آنان بروز كند
عقايد نظريه 6« مربوط به مديرى است كه تحت تاثیر ملفی ترین جنبه ی نظریه مدبریت کلاسیکک است و
علت پیوستن کار کنان به سازمان را اهداف شخصی می داند ولی نظریه ۷ ان دهنده مدیری است که
طرفدار اصول جنبش روابط انسانی است و بر اعتماد پیشتر بر دیگران استوار است
**نظريه كاهش كنترلهاى سازمانى كريس اركريس
كريس اركريس دراين نظريه ايجاد جهارجوب و محدوديت در آداره افراد در سازمانها را مانع تحقق
اهداف سازمانی می داند و معتقد است تاختارهای بورو کراتیک میزان کارایی افراد را کاهش می دهد
**نظر یه رالف استاگدیل
این نظریه در رابطه با رفتار فردی و
دستاوردهای گروهی مطرح شد
صفحه 16:
نیازهای سه گا نه مک کلند
مک کلند با طرح نظريه هاى سه گانه .نیز به کسب مود
یگران در محیط سازمانی نظر: ای را مطرج کوک ای د رک انگیزه ی افراد کاربرد و اهمیت زیادی
دارد
* نظریه هافستد و اثر تفییرات فرهنگی بر انگیزش
هافستد در تحقیق خود این عقیده را نیز مطرح کرد که هر توری انگیزشی در موقعیت و شرایط فرهنگی
»نياز به كسب قدرت و نياز به داشتن ارتباط با
خاص خود ننيجه مى ذهد و اهميت دادن به ارزشهاى فرهنكى موجب بالا رفتن سطح انكيزش كار كنان مى
كردد . وى در اين نظريه به عواملی چون اختلاف قدرت ۰ پر بز از عدم اطمينان , فرد كرابى و جمع گرایی
و مرد گرایی» توجه کرد
**نظریه انتظار
نظریه انتظار توسط ویکتور روم نخستين بار براى تبيين انكيزش در محيط كار مطرح شد .اين نظريه به
بررسى روابط ميان تلاش و عملكرد - عملكرد و باداش » و رابطه بين باداش و اهداف شخصی می پردازد
وییان می ند که بازده کاری هر فرد به هدف خاص »پنداشت با برداشت او از آرزش تسبی عملگرد
>
**تنوری شوتز
لتأشوتز در تتورى خود سه ناز اساسى خر انسان را بر عى شماره كه موجبات جذب نان رابه كروه فراهم
آورد که عبارتند از نیازبه عضویت ( به احترام مازلو ) نياز به كنترل و نياز به دوستى و
عحبت به نظطر شوتز مردع بر أساس اين نيازهاق سه كانه به كروه بيوسته + مسير زد كى خويش
عى كتند واعساسات و عواطق خوه را هبادله مي dba
صفحه 17:
مبانی نظری سرمایه اجتماعی
>
اولين محققى بود كه به بررسى تجربى مفهوم سر یه اج 3
مباحث خود را در این زمیته با تعریفی که گلن لوری از این واژه نموده است آغاز کرد
eo eee یی رای تاه ۳
اقتصادی هستند و پیوند آنها از طریق ارزشهای مشترک و گرایشهای فردی مثبت ایجاد می شود که
می تواند دا اراى بيامدهاى مطلوبى مانند بهبودى نتايج فعاليتهاى اقتصادى باشد
کلمن برای اولین بار در امریکای شمالی مفهوم سرمایه اجتماعی را وارد عرصه مطالعات سیاسی کر
و قاضر اساسی سرتایهاجتماو از تظ از تمه و انتظارات ظرفیت بالقوه اطلاعات :
ضمالتهای اجراپی موثر > روابط افتدار و سازمان اجتماعی انطیاق پذیر می داند و معتقد است
متابع پتهان سرمایه اجتماعی هستند» كر توسط كتشكران به متابع بالفعل
ند سرمایه اجتماعی تولید خواهد شد.
به اعتقاد کلمن » همبستگی و انسجام شبکه های اجتماعی . ثبات یا نظم در ساختار و سازمان
اجتماعی سبب بروز هنجار های اجتماعی و ایجاد سرمایه اجتماعی می شوند
عامل سوه مى كه در ايجاد و نايودى سرمايه اجتماعى موثر است + ايدثولوزى است + به اعتقاد كلمن
ایدتولود np eee به مثار كتهاى اجتماعى د نشويق مى كند »عامل توليد سرمايه اجتماعى
و ایدئولوژی هایی را که فرد گرایی اقراطی را به دنبال دارد ء عامل نابودی سرمایه اجتماعی است
eae تجدید شونده می داند که با گذشت. زمان کاهش می
بابد و اكر مانند سرمايه انسانى و سرمايه فيزيكى تجديد نشود »تمام مى شود
كلمن atest oly را در سه سطح فردی عتماد متقابل و تظامهاى اعتعاد 1
است افزايش اعتماد , بهره ورى سازمانها ى خدماتى و توليدى و مشروعيت تكومتها را اقزايشر
صفحه 18:
مبانی نظری سرمایه اجتماعی
رابرت پاتنام
رابرت باتنام در ادامه ی راه کلمن سرمایه اجتماعی را اساس هویت ۰ شناسایی و اعتبار جامعه می
داند که از طریق اعتماد سازی مردم را به تعاملات اجتماعی برای رسیدن به اهداف مشخص ترغیب
می کند
= 1 سك د ثبات سیاسی و رونق اقتصادی قرار داد که مبتنی
بر پژوهش او در ايتا
در تعاريف خود بابه هاي اصلى سرمايه اجتماعى را شبکه ها هنجارها و اعماد و دارای دو بعد
ا اطی با قرهنگی
عتمایز می داند که با یکدیگر در تعاملتد یکی بعد ساختاری و ذیگری بعد ار
> رابرت پاتنام عناصر اصلی سرمایه اجتماعی را تعهد و اعتماد متقابل و ارزشهای مشترک مان آفراد و
احساس تعلق و تعاملات اجتما ان آنان می داند و اعتماد اجتماعی و شبکه اجتماعی را دو ر
اساسی سرمابه اجتماعی مي داند که می تواند سرهايه اجتماعى را توليد کت
< رایرت پاتام اشبکه های افقی و عمودی را ازهم متمایز می کند وتاكيد مى كند كه شبكه حاى
مشار کت مدنی مانند انجمن ها و تعاونها هر چند: بر جامعه متراکم تر باشند باعث همکاری
در جهت منافع متقابل می شوند
ی ۰ وجود تلویزیون » درگیربهای شغلی والدین » وجود کلان شهرها و تضعیف
روابط شاه شیر سل و كم شدن تمایل مشار کت را بعنوان عوامل اصلی نابودی سرمایه اجتماعی
در امریکا مطرح می کند
۷
صفحه 19:
مبانی نظری سرمایه اجتماعی
فرانسیس ف و کویاما
>
Vv
فوكوياما » سرشناسترین نظریه پرداز در عرصه ی تلفیق سرمایه اجتماعی و اعتماد است که
مقوله ی سرمایه اجتماعی را درچارچوبی اقتصادی مطالعه می کند
فرانسیس ق و کویاما سرمایه اجتماعی را به عنوان وجود مجموعه معینی از هنجارها یا
ارزشهای غیر رسمی تعریف می کند که اعضای گروهی که همکاری و تعاون میانشان
مجاز است در آن سهیم هستند
از نظر او هنجارهایی که تولید سرمایه اجتماعی می کند اساسا باید شامل سجایایی مانند
صداقت و ادای تعهدات و ارتباطات دو جانبه باشد
فوکویاما سرمایه اجتماعی را ذخیره ی جامعه از ارزشهای مشتر کک و موثر و نیز هنجارهای
غیررسمی جاافتاده ای می داند که همکاری میان ۲ با چند نفر را تشویق می کند
قرانسیس فو کویاما یکی از راههای پرداختن به مقوله سرمایه اجتماعی را وارد شدن از طریق
مفهوم شعاع اعتماد می داند
فوكوياماء تقویت نهادهای اجتماعی .غنی سازی فرهنگ و توجه به ارتقای سرمایه
اجتماعی در آموزشهای عمومی را سه راهکار اصلی برای افزایش ذخیره سرمایه اجتماعی
در جوآمع معرقی می کنر
صفحه 20:
چارچوب نظری تحقیق
صفحه 21:
بعد ساختاری بعد فرهنگی بعد ارتباطی
(تعاملات اجتماعی) (حس تمهد - ارزشها و هنجارهای مشترکد) ( اعتماد - مشاركت - حس تعلق )
تتورى شوتز جيمز كلمن جيمز كلمن
نظریه ای ار چی کلایتون الدرفر (kon رايرت باتنام
نيازهاى سه كا نه مككلند فرانسيس فو كوياما فرانسیس فو کویاما
رابرت باتنام نظريه اثرات تغييرات فرهنكى بر الكيزش هافستد تتورى اجتماعى مككوبى
= لوری تثورى نيازهاى آشكار مارى
جيمز كلمن
عملکرد منابع انسانی
صفحه 22:
صفحه 23:
5
3 (00
مدل نظری تحقیق
صفحه 24:
۶-۲) سوالات تحقیق
سوال محوری تحقیق : آیا میزان سرمایه اجتماعی با
9 ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵
د منابع انسانی_سا
دارد ؟
ابطه
آیا پیوندهای دوستی ole کار کنان با عملکرد منابع انسانی سازمان رابطه دارد ؟
آیا پیوندهای خانوادگی میان کاررکنان با عملکرد منابع انسانی سازمان رابطه دارد ؟
LT پیوندهای کاری میان کار کنان با عملکرد منابع انسانی سازمان رابطه دارد ؟
آیا ارزشها و هنجارهای اجتماعی مثتر ک با عملکرد متابع انسانی سازمان رابطه دارد ؟
آیا مشارکت با عملکرد منابع انسانی سازمان رابطه دارد ؟
آیا میزان حس تعهد کار کنان با عملکرد منابع انسانی سازمان رابطه دارد ؟
آیا احساس تعلق با عملکرد منابع انسانی سازمان رابطه دارد ؟
a oly Lacs Lot LT نان با 1 wl انسان انمان ابطه ارد ؟
صفحه 25:
۷-۲) فرضیههای تحقیق
فرضیه محوری تحقیق :به نظر می رسد میزان سرمایه اجتماعی با عملکرد
منابع انسانی سازمان تأمین آجتماعی دارای ارتباط معنا داری است .
0 به نظر می رسد پیوندهای دوستی با عملکرد مایع انسانی سازمان تمین اجتماعیرابطه
دارد .
© به نظر می رسد پیوندهای خانوادگی با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی
رابطه دارد .
60 به نظر مى رسد ييوندهاى كارى يا عملكرد منابع انسانى سازمان تامين اجتماعى رابطه
دارد .
© به نظر مى رسد ارزشها و هنجارهاى اجتماعى مشتركك با عملكرد منابع انسانى سازمان
امین اجتماعی دارای ارتباط معنا داری است .
0 به نظر می رسد مشارکت با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین
معنا داری است .
© به نظر می رسد حس تعهد با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی دارای ارتباط
معنا داری است .
bie © می رسد احساس تعلق با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی دارای
Toot ys te bast
0 به نظر می رسد اعتماد با عملکرد منیع انسانی سازمان تامین اجتماعی دارای ارتباط معنا
اجتماعى داراى ارتباط
صفحه 26:
روش شناسی تحقیق
صفحه 27:
روش شناسی تحقیق
نوع تحقیق : توصیفی از نوع کاربردی با استفاده از روش پیمایشی
جامعه آماری : کلیه کارشناسان و کمک کارشناسان شعب ۳۱ گانه سازمان تامین
اجتماعی اداره کل تهران بزرگک که در زمان پژوهش ( آبان ماه ۱۳۸۶) مشغول بکار
بوده اند ( ۲۷۸۴ نفر) .
روش نمونه گیری : نمونه گیری خوشه ای
حجم نمونه : ۳۳۸ نفر
واحد تحلیل : فرد
واحد مورد مشاهده : فرد و مسئول مستقیم فرد
ابزار گرد آوری اطلاعات : پرسشنامه
تکنیکهای آماری پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها : مدل آلفای کرانباخ
» آماره های توصیفی (میانگین » ميانه » نما وانحراف معیار) . آزمون کی دو آزمونهای
dius TAU C sTAUB ونرم افزار 55م5
صفحه 28:
تجزيه و تحلیل داده های پژوهش
جداول توصیفی تحقیق
جداول تبیینی تحقیق
صفحه 29:
جدول توزیع فراوانیافردموردهطالعه برحسب جنس
درصد فراوانی
we
فراوانی | جنسيت
va عرد
oF TE
۴ إجمع كل
جدول وضعیت تاهل افرادمورد مطالعه
درصد
فراوانی
wr
ws
وضیت تاهل
ate
جمع کل
جدول توزیع فراوانی افراد موردمطالعه برحسب سن
رد
oy
east
ع
7
5
درصد فراوانی
wr
vay
oi
جدول توزيع فرأوانى افرادموردمطالعه برحسب ميزان تحصيلات
gant plage
درصد فراونی
۳
0
ان تحصيلات
lad 93
دیلم
قوق دييلم
لسانس
فوق لسانس و
بالاتر
كم
کت
rer
rere
tite
53
و
مله
صفحه 30:
جدول توزیع فراولی افرادموردمطالعه برحسب میزان سابقه
درصدفراوا
درصد فراوانی
۴
راو
درصد فرونی =
نی تجمعی
vr 00 ع
oA wal say
vo mm Na
ميزان
سابقه
ot
=
جدول نوزيع فراوانى افرادموردمطالعه بر اساس ميزان
پیوندهای خانوادگی میان همکاران سازمانی
aes
7
كد
van
جدول توزيع فراواتى افر
درصد فراوانی
1۹
قم
ror
ee
۳
0
2
صفحه 31:
توزيع فراوانى افرادموردمطالعه بر اساس ميزان ارزشهاو توزيع فراوائى افرادمور د مطالعه بر اساس حس تعهد مي
See همكاران سازماتي
میزان ارزشهاو درصد فراوانى | فراواتى | میزان تعهد.
درصد فراوانی | فراوانی | هنجایهای
jhe 5 5 =
Bye 1۹ =
1 ‘
جدول توزيع قرلوانى افرادموردمطالعه بر اسامر
ميان همكاران سازماني
فرص ole
este | MF | Sit درصد فراواتى | فراوانی
ms Ar کم 3 ۳
wa +5 | احدودى = = 2
A Tes زياد ۹1 wo زياد
ee | on و چم کل
جفول تریح قراوتیفرادموردطاه بر سس مزا تمد
auld | ols tee | ميزان اعتماد
۳ 32 ۳
۳ 2
ves 8
7
صفحه 32:
جدول توزیع فراوانیافرادموردهطالعه بر اساس میزان سرمایه اجتماعی
اقراد مورد مطالعه
میزان سرمایه
اجتماعی
فراوانی
تسه
م ۶ =
east عه wei.
زياد "۴ ۷۶
جدول توزيع قراوانى اقرادموردمطالعه بر اساس سنجش
) جع کل عملگرد منابع انساتى ( متغير وابسته تحقيق = =
درصد فراونی فراوانی | عملكرد متابع اتسائى
مت ۳ ay
= مر WA
5 ra م
جح کل
صفحه 33:
= جداول توصیفی
از تعداد کل ۳۴۰ نفر افراد مورد مطالعه » 1۳۷۶ مرد و ۶۲.۴ زن می باشند
از نظر وضعیت تاهل ۲۲,۶.» مجرد و ۷۷:۴ ۸ از پاسخگویان متاهل هستند
مطابق جدول عیزان تحصیلات آفرادمورد مطالمه يشيرين فراانى و تجمع مربوط به مقطع
تحصیلی لیسانس است که برابر ۴۶.۲ از تعداد کل پاسخگویان و کمتر ین فراوانی متعلق به مقطع
تحصیلی زیر دیپلم می باشد كه معادل ۱۸ از تعداه پاسخگویان را شامل مى شود
از نظر میزان سابقه نیز پاسخگویان از ۱ لغایت ۳۰ سال سابقه را دارا می باشند که بیشتر بن تعداد
پاسخگویان دارای سابقه ۶-۱۰ سال می باشند که تعداد آنان برابر ۱۱۳ تفر معادل ۳۳.۲ درصد از
پاسخگویان و کمترین تعداد آنان دارای ۲۶-۳۰ سال سابقه می باشند که ۱۱ نفر معادل ۳.۲ درصد از
جمع کل افراد مورد مطالعه را تشکیل می دهند
صفحه 34:
v
۳۵ از کل پاسخگویان دارای پیوندهای دوستی کم و معادل ۷۹:۱ از کل پاسخگویان دارای
پیوندهای خانوادگی زیاد هستند
اکثریت پاسخگویان که ۷۱.۵ :از کل آنان را شامل می
متوسط میان همکاران سازمانی هستند
اکثریت پاسخگویان که ۸۵ 4 از کل آنان را شامل می شوند قائل به وجود ارزشهاوهنجارهای مشتر که در
سطحی متوسط : میان همکاران سارمانی هستند.
کمترین فراواتی در رده مشارکت کم جای دارد که ۲۸ از جمع کل افراد مورد مطالعه را تشکیل می
دهد
در زمینه میزان حس تعهد پیشترین فراوانی معادل ۵۰.۰ از کل پاسخگویان قائل به وجود حس تعهد
زیاد هستند
مطابق جدول توزیع فراوانی بر حسب میزان حس تعلق کا رکنان » کمترین فراوانی که ۳۸ از کل آثان را
شامل می شوند دارای میزان حس تعلق کم هستند و بیشترین تجمع در سطح سوم و زیاد جای گرفته اند
انتايج جدول مرتبط با تفیر اعتماد یشترین فراوانی و تجمع باسخگویان را در سطح متوسط اعتاد نشان
می دهد و کمترین فراوانی نیز که معادل ۸.۵ از کل پاسخگویان را شامل می شود در رتبه کم جای
دارند
ند قائل به وجود پیوندهای کاری در سطحی
dea wor السو پاسخگویان درمرتبه سرمایه
اجتماعی زیاد قرار دارند و کمترین فراوانی معادل ۱۸ از کل پا Ob, در سطح کم و دارای
سرمایه اجتماعی ضعیف هستند
تتایج سنجش عملکرد مبع انسانی نیز مین آن است که پیشترین فراوانی و تجمع با تفاوتی اند کند با
SS aero
صفحه 35:
.بس از آزمون فرضيات با استفاده از اطلا:
وجود با عدم وجود رابطه و برای شدت
فرضیه پژوهش ۴ فرضبه رد و ۴ فرضیه تا
نتیجه آزمهن فرضیه اول :
پیوندهای دوستی با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی رابطه معناداری ندارد
(ساعخار و روابط موجود در سازمان که می تواند طبق نظریات جيمز كلهن به صورث منابع بنهان سرمايه اجتماعى وجودداشته باشد
جو بضورت بالقوه باقى مانده است و به حافت بالقعل دريامده »بر غملخرد ماني تاذ ار وده الست )
جداول دو بعدى و با توجه به نوع متغيرها از آزمون كى دو براى تحقية
از ازمون تاى بى و ناسى كتدال استفاده شده ست از مجموع 8
شد اكه خلاصه نتايج به صورث زير مىباشد:
نتيجه آزمون فرضيه دوم :
ندهای خانواد كى با عملكرد منابع انسانى سازمان تامين اجتماعى رابطه معناداری ندارد
(با ترجه به نظر بات جيمز كلمن كه معتقد ايت عرمايه اجتماعى هتكامي بوججود عي glee aisle kj Sal رگن
شود که کنش را تسهیل کند :می توان گفت پیوندهای خانوادگی قدرت تسهیل کتش در محیط سازمانی را نداشته است(
نتحه آزمون فرضه سوم :
پیوندهای کاری با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی رابطه معناداری دارد
الروابط اجتماعى دراين مورد توانسته است شکلی از سرماه اجتماعی رلایجاد کند که سهیل کتنده کنش و عامل شکل گیری
3 = جج: کیفیت خملکرد کار کنن با
صفحه 36:
نتبجه آزمود :
ارزشها و هنجارهای اجتماعی مشترک با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی دارای ارتباط معنا
ذاری است
ا(مطابق نظريات رابرت باتنام در تعريف خود از سرمایه اجتماعی بیان می کند که سرمایه اجشماعی همان هنجارها و شبکه هانیست که
اذ اصلاح و کرد مناسب جامعه را از طريق اجه زسته اعمال هماهنگ داراست)
نتیجه آزمون فرضیه پنجم :
مشارکت_ با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی دارای ارتباط معنا داری است
Gb) نظریات پاننام یکی از ویژگیهای سرمایهاجتماعی که درواقع توليد كتنده آن نيز هست مشار کت رسمى داوطلبانه مى باشد وبا
۱ يت مشاركت در سازماتهاست كه مى توان سرمايه اجتماعى بالاترى ايجاد كرد و متعاقب آن به سطع بالاترى از توسعه
اقتصادی دست یافت )
ital wt = = 2 و
حس تعهد با عملکرد مابع انسانی سازمان تامین اجتماعی ارتباط معنا داری ندارد
(ظامتعهدات و اتظارات یکی از عناصر اساسی سرماه اجتماعی در نظریهکلمن است» وی معند است که ين ويؤكيها مابع بنهان
سرمایهاجتماعی هستند که اگر توسط كتشكران به منابع بالقعل تبديل شود موجب نولید سرمایه اجتماعی می شوند )
صفحه 37:
نتیجه آزمون فرضه هفتم :
احساس تعلق با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی دارای ارتباط معنا داری است
نظریات ق و کویاما افزایش احساس تعلق یکی از عوامل بهبود عملکرد است که نظریه او با توجه به یافته های
a 2
قرار كرفت هافستد در تلوری خود سنجش حس تعلق را به عنوا در میزان
Cais
انی سازمان تامین اجتماعی رابطه معناداری ندارد
(رابرت پاتتام با تفکیک روابط افقی و عمودی در سازمانهامعتقد است در شبکه های عمودی با سلسله مراتیی»
اعتماد و همکاری اجتماعی برقرار نمی شود زبرا اطلاعات در اين نوع شبکه ها قابل اعتماد نیست . مطابق نظربات جیمز
کلمن؛ شعاع اعتماد در كروه ممكن است كوجكتر از آن باشد که همه اعضای گروه را شامل شود و در سازمانهای
بزرگ هنجار اعتماد و همکاری تتها در پین رهبری و مدیران ارشد گروه تقویت می شود )
نتيجه آزمون فرضیه اصلی تحقية
سرمایه اجتماعی با عملکرد منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی دارای
ارتباط معنا داری است و فرضیه اصلی تحقیق مورد تایید قرار می گیرد
نتیجه حاصل ازآزمون کی دو عدد ۲۴۶۱۵ در سطح اطمینان 18۵ و درجه آزادی ۴ با معناداری صفر را
موید رابطه ای قوی و معنادار ما ن اين دو متغير مى باشد
صفحه 38:
نتایج آزمون ارتباط متغیرهای شناسایی پاسخگویان با
متغیر وابسته تحقیق
به منظور شناخت وجود يا عدم وجود رابطه میان متغیرهای شناسایی پاسخگویان و متغیر وابسته تحقیق
آزمونهایی متناسب با اس انتخاب گردید که با توجه به انکه متغیر ها در اسمی -وتبه ای و
رتبه ای = از آزمون کای اسکوثر جهت تقو تحقیق وجود رابطه شد که نتایج به
شرح زير هى باشد:
*جنست با د منابع انسانی رابطه معنادارى ندارد
ضعیت alias daly sll alias Shel fal
"سن با عملکرد منابع انسانی سازمان تأمین cee ابطه معناداری ندارد
*میزان تحصیلات با عملگر د منابم انسانی سازمان تا ابطه معنادا
أن سابقه كار با د منابع انسانى سازمان تامين اجتماعى رابطه معنادا
به متظور دستیابی به شتاختی کاملتر از جامعه نمونه در این تحقیق رابطه ی میان سن و میزان
تحصيلات يز بعنوان يكى از سوالات فرعى مطر شد تا روشن شود که آبا سازمان بسوی مجموعه
ای داتش مدار تر حرکت می کند یا خیر نشان داد هرچقدر میزان سن کمتر ؛ ميزان
تحصیلات بالاتر است و جامعه بسوی جامعه ای با میزان تحصیلات بالاتر حرکت می کند .
زان سن با میزان تحصلات منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی رابطه معناداری دارد
صفحه 39:
نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق
صفحه 40:
=
نتيجه كيرى
% برخودارى افراد مورد مطالعه از ميزان بالابى از سرمايه اجتماعى (بيش از 1١ از افراد مورد
مطالعه از سطح بالایی از سرمایه اجتماعی برخوردارند )
برقراری ارتباط و مبادله عواطف بین کار کنان در صورتی می تواند بر بهبود عملکرد نقشی
موثر داشته باشد که این مبادلات در راستای تسهیل کنش در محیطهای کاری باشد
هنجارهای مشتر ک به عنوان الگوی پذیرفته شده رفتار و کردار می تواند بر اساس ارزشهای
جامعه شكل كرف و نوعى كترل خبررسمى بجاد كند و بر عملكرد منبح انسانى سازمان
تاثیر داشته باشد
> با توجه به حا کم بودن ارتباطات عمودی در سازمان و ارتباطات غیر شفاف در
مدیریت سازمان کارشناسان سازمان با وجود پتانسیل بالای حس تعهد ی که از آن
برخوردارند بستر لازم را برای بهره گیری از حس تعهد در راستای اهداف سازمان و بهبود
عملکرد نداشته اند
* _ قویترین و معنادارترین رابطه میا ن دو متغیر احساس تعلی و عملکرد ومنابع انسانی و رابطه
بسیار قوی و قابل توجه میان مشارکت و متغیر وابسته ت ی گویای آن است که کار کنان
سازمان با جشم بوشى از منافع فردى براى یل به اهداف بلند مدت سازمان با یکدیگر
ارى مى
a el pee eee 2
است مى توان كفت با توجه به لت
تشبکه ای وساخا رز عمرد ی حا کم بر سا زمان ات بر ابجاد روابط و
تعاملات اجتماعی مناسب جهت مبادله اعتماد دمک راصح دای در محیطهای
کاری بو جود نیامده است
صفحه 41:
پیشنهادهای تحقبة
پیشنهادهای اجرایی :
ه ه ه
°
۱
7 برنامه ریزی الگوهای ارتباطات مناسب و گسترش روابط شبکه ای
طراحی همایشها و جلسات پرسش و پاسخ بین مدیران و کارشناسان شعب
ایجاد برنامه های تفریحی و سیاحتی و افزایش تیمهای خود گردان
ب رگزاری اردوهای آموزشی تفریحی با برنامه های ورزشی و فرهنگی برای کارشناسان شعب با
حضور مدیران
برگزاری همایشهای دینی و عرفانی و ترویج مولفه های اخلاقی مانند راستی » صداقت » وفای به
عهد و احترام
تشویق و تقویت نهادهای اجتماعی و حرفه ای
تشکیل جلسات » کلاسهای آموزشی و اردوهای هدفمند
گسترش روابط افقی و عمودی و تفویض اختیار
تغییراتی در رویه های استخدامی وسیستمهای ارزیابی عملکرد
صفحه 42:
۳
vv
Vv
پیشنهادهای پژوهشی
پررسی مدل بهینه برای سنجش سرمایه اجتماعی در سازمانها ی
aes
بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی در سازمانها
بررسی عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی در سازمان
مقایسه سرمایه اجتماعی در سازمانهای دولتی و غیردولتی
بررسی عوامل موثر بر ایجاد و تقویت سرمایه اجتماعی در سازمانها
صفحه 43:
محدودیتهای تحقیق
کمبود اطلاعات ومنابع کافی و عدم دسترسی به منابع معتبر و جدید
گستردگی عوامل موثر و تعیین کننده در زمینه عملکرد منابع انسانی
عدم دسترسی به ابزاری استاندارد و تست شده در زمینه سنجش سرمایه
اجتماعی در سازمانها
مشغله زیاد و حجم بالای کاری وهمچنین خستگی افراد مورد مطالعه (
کار کنان سازمان تامین اجتماعی ) با توجه به در ارتباط مستقیم بودن
آنان با مراجعه کنندگان » زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص داد
جلب اعتماد و موافقت افراد مورد پژوهش برای اختصاص زمان جهت
پاسخگویی دقیق به سوالات و دریافت پاسخهای صحبح
صفحه 44:
اس