پزشکی و سلامت تجهیزات پزشکی

رادیوتراپی در حفره دهان

radio-torapi3

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رادیوتراپی در حفره دهان”

رادیوتراپی در حفره دهان

اسلاید 1: رادیوتراپی در حفره دهان

اسلاید 2: +عمدتا رادیوتراپی در دهان جهت درمان بدخیمی بکار میرود وقتیکه ضایعه حساس به اشعه،پیشرفته،عمیقا مهاجم و غیر قابل جراحی باشد.با کمک fractionation نسبت به یک دز واحد تخریب تومور بیشتر ،حساسیت ان به فشار متوسط اکسیژن بیشتر و ترمیم در بافتهای نرمال بیشتر میشود.اولین پاسخ تومور جمع شدن ان بعلت تخریب سلولهای سریع تقسیم شونده ان است.دوره زمانی عوارض مشاهده شده در طول و بعد از یک دوره رادیوتراپی .نواحی سایه دار درون میله ها شدت عوارض را نشان میدهد. تغییراتی که بعد از دو سال باقی میمانند ریسک باقی ماندن در همه ی طول عمر را دارند.

اسلاید 3: اثر بر بافتهای دهان+معمولا دز کلی برای رادیوتراپی 70-60 گری است که هفتگی 10 گری و روزانه 2 گری تجویز میشود. تکنیک intensity modulated radiotherapy(IMRT) برای کنترل توزیع دوز با دقت بالا جهت به حداقل رساندن اکسپوژر بافتهای نرمال اطراف به کار میرود. غشا مخاط دهان:لایه بازال مخاط دهان سریع تقسیم شده و به اشعه بسیار حساس است.شروع علایم در هفته دوم بشکل موکوزیت است و بعد اپیتلیوم متفلس شده و از بافت همبند زیرینش جدا میشود وسودوممبران سفیدزرد ایجاد میکند. در پایان رادیوتراپی موکوزیت شدیدترین و ناراحتی بیمار بیشترین مقدارست و بلع دشوارست.با بهداشت مناسب عفونت حداقل میشود و بلع با بی حسی راحتتر میشود.عفونت کاندیدا مشکل شایع است.در پایان دوره رادیوتراپی مخاط سریع بازسازی شده و طی 2 ماه کامل میشود اما غشا مخاطی اتروفیک میشود و بدون عروق میشود که استفاده از دنچر را سخت میکند چون زخم میشود که شبیه نکروز رادیاسیون یا عود تومور است.

اسلاید 4: جوانه های چشایی:نسبت به رادیاسیون حساس میباشند و سبب دژنراسیون شدید در ساختار جوانه میشود.در خلال هفته دوم و سوم اغاز و این حس کامل از بین میرود.دو سوم خلفی زبان تلخی و ترشی و یک سوم قدامی شوری و شیرینی میدهد.حس چشایی در این زمان 10000-1000 برابر کم میشود بعلاوه که تغییرات بزاق هم این حس را میکاهد.این حس بعد 4-2 ماه برمیگردد.غدد بزاقی:دوز تجمعی غده پاروتید تا 25 گری و غده ساب مندیبولار تا 39 گری محدود شود.غده ساب مندیبولار نسبت به پاروتید مقاوم تر است.هفته اول 50% کاهش جریان بزاق (آپوپتوز سلولهای آسینار) و کمتر از 10% در طول یکسال.در دوز کمتر از 45 گری در 5% بیماران فعالیت غده بزاقی از دست میرود. که در دوز 60 گری یا بالاتر اینحالت به 50% افزایش می یابد. دهان خشک و حساس و بلع سخت و دردناک میشود. تخریب اسینی ها زروستومیا رخ میدهد.IMRT با حفظ غده بزاقی سمت مقابل مشکلات را کاهش میدهد. تغییرات دیررس شامل فیبروز و کاهش عروق است و در بازیابی فانکشن مؤثر است PH بزاق 1 واحد کم میشود(5.5 در بیماران تحت رادیوتراپی) و دکلسیفیکاسیون مینا رخ میدهد.ظرفیت بافری بزاق کاهش می یابد.

اسلاید 5: پوسیدگی ناشی از اشعه:فرم گسترده پوسیدگی دندانی که بعد درمان ایجاد میشود.بعد رادیوتراپی لاکتوباسیل،ا.موتانس و کاندیدا زیاد میشود.علت تغییر ایجاد شده در ساختار غدد بزاقی است که کاهش بزاق،PH،بافر و افزایش ویسکوزیتی و فلور میکربی میدهد.در بزاق اینها Ca کم است که سبب حلالیت مینا و کاهش رمینرالیزاسیون میشود.پاک کنندگی بزاق حذف و دبریها جمع میشوند. انواع پوسیدگی شامل:1)شایعترین ضایعات سطحی گسترده در سطوح باکال،پالاتال،اکلوزال و انسیزال. 2)درگیری سمان و عاج سرویکال که و محیطی پیشرفت و تاج از بین میرود. 3)پیگمانتاسیون تیره در سراسرتاج و سایش لبه انسیزال. گاهی ترکیب همه این مواردست و روند سریع و مهاجم مشخصه پوسیدگی ناشی از اشعه است.با تابش به ناحیه PA احتمال ضایعات پری اپیکال زیاد میشود.بهترین راه جلوگیری کاربرد روزانه ژل سدیم فلوراید 1% خنثی در تری ساختگیست. دندانهای با پوسیدگی وسیع یا با درگیری پریودنتال قبل از رادیاسیون باید خارج شوند.

5,500 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید