صفحه 1:
شرکت آب وفاضلاب روستایی استان مرکزیر
راهکارهای افزایش در آمد وکاهش هزینه ها از طریق
پیمایش و ممیزی مشتر کین
تهیه وتدوین : مهندس على حيدرى مدير عامل شركت
صفحه 2:
استان مركزى با مساحتی درحدود ۸۸۱ درصد
مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و
در مرکز ایران قراردارد.
متوسط بارندگی سالینه استان ۲۲۰ میلی متر و
دما ۱۵ درجه سانتیگراد می باشد.
دارای ۱۱۵۷ روستا که ۸۵۱ روستا بالای ۲۰
خانوار و ۳۰۶ روستا زیر ۲۰ خانوار می باشد.
استان مر کزی دارای ۱۲ شهرستان وبخش با
احتساب ۳۷۸۳ کیلومتر خطوط پمپاژ انتقال و
توزیع در ۶۳۰ روستای تحت پوشش ۴۱۶
ایستگاه پمپاژ و ۴۸۰ مخزن ذخیره اعم از هوایی
و زمینی می باشد.
صفحه 3:
درآمد در شرکت های آب وفاضلاب که عمده فعالیت آنها استحصال آب وفروش آن می باشد
پر اساس فرمول محاسبه می گردد:
درآمد- مقدار فروش آب به مترمکعب * نرخ هرمترمکعب آب
جهت افرایش درآمد با توجه به فرمول فوق نرخ آب بها توسط شورای اقتصاد تعیین می گردد
وشرکتهای آب وفاضلاب هیچ گونه اختیار در تغیبر آن ندارند بابراین جهت افزایش درآمد می
بایست آیتم مقدار فروش بر اساس مترمکعب افزایش یابد.
جهت افرایش مقدار فروش آب می بایست :
۱- تعداد مشتر کین افزایش یابد
۲-مقدار آب بدون درآمد را کاهش ودر قبال آن مقدار فروش آب با درآمد را افزايش داد.
صفحه 4:
تعداد کنتورهای حجیم : نصب کنتورهای حجمی به تعداد ۴۶۶ دستگاه که ۱۰۰/ کل منابع امین آب
را شامل می شود . به منظور محاسبه واقعی آب تولید شده وتعیین آب بدون درآمد.
آب بدون درآمد- مقدار مصرف - مقدار تولید
نقایع : با محاسبه آب بدون در آمد طی سالهای قبل واقدامات انجام شده منجر به کاهش مقدار آن
شده است.
0 تعد كتير حجيم 2
صفحه 5:
لاب بدون درآمد به ۳ قسمت تقسیم می شود.
-١ هدر رفت واقعی شامل :
۱-۱- سرریز ازمخازن شبکه .
۱-۲- نشت ازمخازن شبکه
۱-۳- نشت از حطوط انتقال
-۱-نشت از شبکه توزیع
#ايافقت اواشيكة توذيع
۱1-۵- نشت از انشعابات ۰
«-هدر رفت ظاهری شامل ء
۲-۱- مصارف غیرمجاز »
۲-۲- خحطای ثبت.انتقال ومحاسبه داده ها(خطای مدیریت داده ها وسی
۲-۳- عدم دقت تجهیزات اندازه گیری
۳-مصارف مجاز بدون درآمد شامل:
۳-۱- مصارف اندازه گیری شده بدون در آمد.
۳-۲- مصارف اندازه گیری نشده بدون در آمد.
صفحه 6:
اقدامات انجام شده جهت کاهش مقدار آب بدون درآمد در هدر رفت واقعی :
۱- کاهش سریز مخازنن : با نصب سیستمهای تله متری با سلول خورشیدی
۲- کاهش فاصله زمانن وقوع شکستگی و رفع آنا :
۱- اعمال جرائم در صورت وضعیت تعاونی آبداران در صورت قصور دررفع
۲-بکا رگیری ۳دستگاه نشت یاب جهت شناسایی نشتهای نامحسوس در شبکه های آب روستایی
: كاهش هدر رفت با اعمال مديريت فشار در سیستم آبرسانی -٠
تقليل فشار در مناطق اسيب يذير شبكه هاى توزيع .
۲- متعادل سازی کلی فشار در شبکه های توزيع به منظور توزيع عادلانه آب و كاهش شكستكى هاى
شبكه
+)
صفحه 7:
*نصب سامانه های تله متری (تجهیزات کنترل
از aly دور ) با سلول خورشیدی بر روی
ایستگاه های پمپاژ جهت. کنترل ساعت کار
پمپها؛ جل و گیری از سرریز آب از مخازن
ذخیره : کاهش موارد سوختگی پمپها و
کاهش هزینه برق (در پایان سال ۸۶ معادل۲۵
درصد مشتر کین تحت پوشش سامانه له متر
قرار گرفته اند. )
صفحه 8:
اقدامات انجام شده جهت کاهش مقدار آب بدون درآمد درهدر رقت ظاهری 2
- کاهش فمای انسانی: با بکار گیری ۲۰نفر مامورقرائت کنتور در کل استان
۲- کاهش خملایر مدیریتی :
۲-۱- با نصب پلاک درب منازل مشترکین جهت سهولت شناسای مشتر کین .
۲-۲- استفاده ازدستگاه هند هلدجهت قرائت کنتور وسهولت انتقال داده
ها سیستم امورمشتر کین
سا- كاهش خطاى عدم دقت وسايل اندازه كير : استفاده از نیروهای بسیچ سازندگی جهت
۳-۱- تست کلیه کنتورهای خانگی وغیر خانگی .
۳-۲- پلمب کلیه کنتورهای سالم خانگی وغیرخانگی .
۳-۳- آما رگیری از وضعیت مشتر کین از نظر تعداد افراد ,تعداد دام
وفضای سبز هرمشت رک
صفحه 9:
کاهش خصایر انسانی| >
تا پایان سال ۱۳۸۴ قرائت کنتور توسط آبداران روستاها انجام می شد که تعداد ۲۲۰آبدار مسئول
قرائت کنتور بودند
معایب این نوع قرائت کنتور در استان :
۱- تعدادی از آبدارن بی سواد بوده و قرائت به نحو صحیح انجام نمی شد.
۲- تعدادی از افراد روستا از اقوام آبدار بودند که مصرف واقعی انها گزارش نمی شد.
۳-هزینه بر بودن آموزش به دلیل زیاد بودن تعداد آبداران
راهکار انجام شده : به کار گیری ۰ نفر نیروی مامور قرائت کنتور درسطح استان .با لباسهای یک
شکل که معرف مامور شرکت می باشد.
مزایای این روش :
۱-واقعی شدن مصارف مشت رکین
۲- قرائت کنتور بدون قصد ونیت
- آموزش نیروی با هزینه کمتر و زمان کمتر.
صفحه 10:
کاهش خمای مدیریتی :
تا پایان سال ۱۳۸۴پلاکک درب منازل مشترکین وجود نداشت که در ابتدای سال ۱۳۸۵ درب کلیه
منازل مشتر کین پللاک با شماره اشتراک به همراه بار کد شناسایی نصب گردید. وجهت الکترونیکی
کردن قرائت کنتور دستگاهها هند هلد به تعداد مامورین قرائت خریداری گردید.
مزایای این کار :
۱- شناسایی مشت کین بدون پرونده که آب استفاده می کردند ولی قبض برای آنها
چاپ نمی شد که مشتمل بر ۸۵۰ مشت رکک گردید.
۲-سهولت در رویت مشخصات مشت رک
۳- تسریع در قرائت کنتور
۴- سهولت در امر کنترل کار مامورین قرائت کنتو
۵- کاهش خطا و زمان انتقال داده ها به سیستم نرم افزار امورمشتر کین .
صفحه 11:
کاهش خمای وسایل انداژه گیریر :
با انعقاد قراداد بین بسیج سازند گی وشرکت آب وفاضلاب روستایی مقرر گردید
۱- بسیج سازندگی کلیه کنتورهای مشترکین درشهرستانهای را تست نموده وتعداد کنتورهای
۰ خراب را شناسایی کند
۲- کنتورهای سالم را پلمب نموده تاجلو سو استفاده مشتر کین خاطی گرفته شود
۳- آما رگیری از کلیه مشت کین استان شامل تعداد افراد «تعداد دام و فضای سبز موجود در منازل
مشت ركين كه براساس این آمار می توان مصرف وافعی هر مشترک را پیش بینی نمود و با
مصرف هر دوره مقایسه نمود وتعدادی از کنتورهای کم کار ومشتر کین خاطی را شناسایی
۰ کرد
مزایای این كار : 5
۱- شناسایی کنتورهای خراب و کم کار در سطح استان به تعداد ۸۲۵۰دستگاه و
۰ تعویض ۵۲۰۰ کنتور در سال ۱۳۸۶
۲- پلمب کلیه کنتورهای سالم به تعداد
۰ جهت جلوكيرى از سواستفاده بعض از مشترکین خاطی
۳- محاسبه مصرف واقعی تمام مشتررکین در استان براساس آمار گیری مربوطه جهت
شناسایی کنتورهای کم کار وشناسایی مشتر کین خاطی .
صفحه 12:
نحوه محاسبه مقدار مصرف پیش بینی براساس آمارجمع آوریر شده:
۱-تهیه فرم اولیه جهت جمع آوری اطلاعات مشتر کین به تعداد مشترکین کل استان
۲- تمکیل کرد فرم اولیه توسط افراد بسیج سازند گی با مراجعه به درب منازل مشت رکین
۳- انتقال اطلاعات مشتر کین به سیستم نرم افزاری امورمشتر کین .
۴- محاسبه مقدار پیش بینی مصرف واقعی مشتر کین بر اساس مصرف سرانه افراد,دام وفضای سبز
۵- مقایسه مصرف دوره با پیش بینی مصرف واقعی هرمشت رک و تهیه لیست مشت رکینی که مصرف
دوره آنها اختلاف فا حشی با مصرف پیش بینی شده دارد
۶-بررسی لیست مذ کور توسط ا کیپ حوادث شهرستان ها
یش وضعیت سکوفت | رآس دام
5 ۲ فضا | HTM |G
sia) ag شده 8 | ates تسا
Say | oUt | oe | SF | aut | خانوادکی
39 رابت زرم ين | اشتوا کر
2 ام 42 Nese ie) | (aS)
west
آمار شيرج
سايق
yest
مش رک
ءا وه
صفحه 13:
نتایج بدست آمده ازمحاسیه پیش بینی مصرف واقعی مشترکین :
۱- شناسایی تعداد ۱۴۸۰مشترک غیرمجاز وتعداد ۲۷۰۰ کنتور کم کار
۲- شناسایی تعداد ۳۵۲ واحد تجاری و دامداری در کل استان که کاربری قبلی
آنهاخانگی منظور . شده بود.
۳- شناسایی تعداد ۴ راس دام سنگین و ۲۰۰۳۱۴۱ راس دام سبک در کل استان
که در تعیین مصرف استاندار هرمشترک دخیل می باشد.
مه eee تلم سیک 2
كت یه دلب سنگین ها
صفحه 14:
۴- آمارجمع آوری شده در قالب "نسخه به صورت کتابچه تهیه ودر اختیار شهرستان و ابدار روستا
قرار گرفته است .
۵- در صورت اعتراض مشت رک نسبت به غیر واقعی بودن مصرف دوره , مصرف ثت شده با مصرف
استاندارد مقایسه ومشت رک توجیح می گردد.
۶- در هر دوره مصرف هر روستا با مصرف استاندارد آن روستا مقایسه می گردد واگر اختلاف
فاحش باشد موضوع توسط معاونت بهره برداری پیگیری می گردد.
۷- انتقال مصرف استاندارد مشترکین به دستگاه هند هلد جهت کنترل مصرف مشت رک در موقع قرائت
کنتور. که اگر مصرف اختلاف فاحشی با مصرف استاندارد داشته باشد توسط مامور قرائت علت
ری یی لبود
صفحه 15:
راهکارهای کاهش هزینه_:
۱- کاهش هزینه گند زدایی آب آشامیدنی (کلر) . با نصب کر زن گازی
۲- کاهش هزینه انرژی برق مصرفی با نصب کنترل بار و کاهش دیماند اضافی
۳- کاهش رفت و آمد مامورین شرکت جهت سر کشی وتعمیرات جزئی
نقیجه ء با اقدامات انجام شده شر کت موفق شد معادل ۱۱۴۷۳۶۰۰۰۰ ریال درهزینه ها تولید کاهش دهد
صفحه 16:
۱- کاهش هزیله های کندزدانی آب آشامیدنی :
تا پایان سال ۱۳۸۶ معادل ۷۸ درصد جمعیت تحت پوشش را
شامل شده است تا پایان سال ۱۳۸۷ معادل ۹۵ درصد جمعیت تحت
پوشش.
مزایای استفاده از كلر زنهاى كاز :
١-افرايش ظريب اطمينان كند زدائى آب آشاميدنى
۲-کاهش هزینه های سالینه گندزادنی آب آشامیدنی بمبلغ
۰ یال .
صفحه 17:
«- کاهش هزینه های انرژی وبرق مصرفي :
بانصب خازن (حذف مبلغ راکتیو در قبوض برق ),نصب کنترل بار ( کاهش ۶۸موردی سوختگی پمپ ها ) و ساماندهی دیماند مورد نیاز
ایستگاههای پمپاژ درسال ۱۳۸۵ هزینه های مربوط به انرژی ۰ ريال کاهش داشته است
صفحه 18:
س-کاهش هزینه رفت و آمد مامورین شرکت
جمت سرکشی وتعمیرات جزنی 2
باتوجه به نصب کلر زنهای گازی و
سیستمهای تله متری جهت تنظیم اتوماتیکک
سیستم پمپاژ ونصب خازن و کنترل بار و
آموزش پرسنل شهرستانها باعث گردید تا از
تردد نیروهای استان جهت تعمیر , سرویس
ونگهداری مواد مذ کور جلوگیری گردد
که منجرب به کاهش هزینه های نیروهای
تولید به مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال گردید .
صفحه 19:
نتایع حاصل از اعمال راهکارهای افزایش درآمد وکاهش هزینه :
۱- کاهش قیمت تمام شده هر مترمکعب OT در سال۱۳۸۵ نسبت به سال ۱۳۸۴ به میزان ۳۰ریال می باشد درحالی که
قیمت شده در شرکتهای ابفار کل کشور به میزان ۱۹۳ ریال افزایش داشته است که این ناشی از افزایش درآمدها و کاهش
هزینه نسبت به سال قبل مى باشد
۲- افزايش قیمت هر مترمکعب آب فروش رفته در سال ۱۳۸۵ نسبت به سال 18 به ميزان ١8 ريال مى باشد در حالى كه
قیمت هرمترمکمب آب فروش رفته درشر کتهای آبفار کشور ۲۹ریال کاهش نشان می دهد
8 هه ۰
Te 6 6 6 1
err 8 aw م 8 یلیر |
9 © يتلم داق © 8 tad امت
صفحه 20:
پشنهادات :
۱- جمع آوری اطلاعات مشتر کین و تعیین سرانه مصرف هرمشترک طی دوره به منظور مطابقت با
مصرف دوره مثترکین وکتترل مصارف , مباحث نظارتی eon
۲- نصب خازن و کنترل بار برروی ایستگاههای پمپاژ جهت حذف راکتیو بوض و کاهش سوختگی
يضياها..
۳-مطابقت قدرت پمپ و ظرفیت برق خریداری شده ایستگاههای پمپاژ جهت ساماندهى ديماند
موردنیاز واجتناب از پرداخت هزینه های اضافی .
۴- تهیه برنامه زمانبندی شده برای سر کشی و مراقبت از تاسیسات به منظور کاهش هزینه های
تعمیرو تعویض (افزایش عمر مفید تاسیسات ).
۵- مجهز نمودن ایستگاههای پمپاژ به سیستمهای کلرزنی گازی در صورت امکان که علاوه بر اطمینان
از کلر زنی بهینه کاهش هزینه های گندزدائی را نیز در بردارد .
۶- مجهز نمودن ایستگاههای پمپاژ به سیستمهای تله متری و اجتناب از تنظیم کار پمپ ها به صورت
دستی .
صفحه 21:
۷- آموزش پرسنل مرتبط با تجهیزات آب رسانی .
۸-بهینه کردن قرائت کنتور باتوجه به اینکه قرائت صحیح مقدار فروش آب را مشخص می کند و
عامل اصلی در محاسبه فرمول آب بدون در آمد می باشد
-٩ نصب کنتورهای حجیم بروی کلیه منابع امین آب با توجه به اينکه مقدار تولید آب عامل اصلی
دزهتتاسبه فربول تیار نارآ عدزتی باشن:
۰- جهت کاهش هزینه های قرائت کنتور شر کتهای آب وبرق و گاز از یک مامور قرائت استفاده
کنند که ان امر در ان شرکت تحت مطالعه میباشد تا در ساهای آتی | ین امر محقق گردد
(یکپارچه کردن قرائت کنتور)
۱- عوامل زیادی در کاهش OT بدون در آمد دخیل می باشند .که در این شرکت , هدر رفت
ظاهری که نیاز به مدیریت صحیح دارد تا حد ممکن توجه شده است ونتایج مطلوبی نیز به دست آمده
است . حال برای رسیدن به مقدار استاندارد درضد پرت آب در اين شرکت نیاز به اعتبارات ریالی
می باشد .
صفحه 22:
۲-جهت بالابردن کیفیت و کاهش مقدار آب بدون درآمد واگذاری فعالیتهای بهره برداری به
شرکتهای خصوصی که این امر نیاز به فرهنگ سازی ومدیریت و نظارت قوی می باشد که در این
استان در حال مطالعه می باشد.
Sar یازا مایت بو 95 el كلية تجهیزات موتور
صفحه 23: