صفحه 1:
3 ١
و اهکار های توسعه
گردشگری شهر قزوین
صفحه 2:
مقدمه
گردشگروسه عنولنیکیاز مهمترینسنیع توسعه پایدار *
گرهشگریشهری بخشیز لیر نعتف وسعه مندو پایدار *
پیشسینیک ارشناسانلقتصادیدنیا دیمورد صنعنگردشگری*
# گردشگری. بزرگترین صنعت بخش خدمات
* گردشگری» صنعت شماره یک جهان از نظر پراکنش
* تأثیرات گردشگری بر وضعیت اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی جهان
* لزوم وجود زیرساختهای گردشگری در کنار وجود جاذبه ها
eee
صفحه 3:
بیان مسئله
جلیگاه گ ردشگروا ییاز نظر سایمان ونسکو *
گردشگرودر سند چشملنداز ۲۰ سله *
گردشگرودرلستانق زوین"
صفحه 4:
«اهمیت و ضرورت موضوع
برخورداییشهر قزویراز لمتبازلنت اریخی موقعيت
نعتوو دلنشگاهی
تاکید مسئولانشهروو لستلنیقزویرپر رویکرد توسعه پایدار *
alyys toggle A465 rhs Kubo F سا
پایدار شهر قزوین
eee
صفحه 5:
«اهداف تحقیق
هدف اصلی
تاكيد بر برنامه ریزی جامع اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جهت توسعه گردشگری با
در نظرگرفتن ظرفیتهای طبیعی. تاربخی. صنعتی. دانشگاهی. تجاری و بازرگانی موجود
فقرعي*
- شناخت. معرفی و بررسی جایگاه ظرفیت های گردشگری مهم و مغفول شهر قزوین
- آسیب شناسی و شناخت موانع توسعه گردشگری شهر قزوین
- ارئه راهکارهایی در جهت توسعه گردشگری شهر قزوین
صفحه 6:
فرضیات تحقیق
۱- به نظر می رسد اطلاع رسانی کافی و تبلیغات مناسب در زمینه معرفی
شاخصه های گردشگری شهر قزوین. موجب شکوفا شدن لین ظرفیت ها
می شود.
؟- به نظر می رسد هماهنگی میان بخش های مختلف برنامه ریزی
اقتصادی. صنعتی و فرهنگی موجب بهبود کیفیت برنامه ریزی پیرامون
ظرفیت های گردشگری شهر قزوین می شود.
۳-سبه نظر می رسد آموزش وسیع در سطح عمومی استان قزمین و به
طور اخص آموزش شهروندان شهر قزمین در توجه مناسب به ارزش های
تاریخی شهر قزوین موثر می باشد.
صفحه 7:
مبانى نظرى
* انواع كردشكرى بر اساس فضا
# انواع كردشكرى بر اساس هدف كردشكر
انواع كردشكرى بر
اساس هدف گردشگر
اا ات اماما تاهج
صفحه 8:
low نظری
* عناصر گردشگری شهری
# مفهوم ظرفیت پذیری گردشگری
مشخص کردن حد استفاده از ظرفیت های گردشگری
eee
صفحه 9:
فرجی راد و
همکار
لیاقتی و
همکاران
تقوایی و
همکاران
۱۳۸۹
1۳۸۹
yay
۱۳۹۱
رویکردهای تحلیلی در توسعه ارزیابی ارتباط بین توسعه شهری و
پایدار گردشگری شهری گردشگری و همچنین پيامدها و آثار مثبت و
منفى اين نوع گردشگری
واكاوى ويركى ها و الكوى بسيارى از شهرهاى ايران از جمله تهران به
دليل بهره مندى از شرايط اقلیمی متنوع.
فراغت در گردشگری شهری
نیروی بالایی را در جذب گردشگری شهری
قارا فى پاش
عوامل موثر در توسعه توسعه كردشكرى. راه حل كلى براى رفع
گردشگری شهری کرمانشاه همه مسائل نیست. اما راهبردی مناسب برای
توسعه پایدار و کاهش محرومیت مناطق.
پیش روی برنامه ریزان قرار خواهد داد
تأملی بر گردشگری شهری در نقش مدیران شهری و اهمیت بخش دولتی و
خصوصی در کنار هم در جهت ایجاد و
سازماندهی زیرساخت های گردشگری
شهری
ایران و ارائه راهکارهایی در
جهت توسعه پایدار این صنعت
شهری
صفحه 10:
«ابزارها و روش های گرد آوری داده ها
© روش تحقیق: تحلیلی - توصية
# روش های جمع آوری داده ها: کتابخانه ای و میدانی
* اطلاعات به دست آمده با استفاده از مدل 8۷۷0 و پرسشنامه ها
به روش دلفی مورد بررسی قرار گرفته اند.
eee
صفحه 11:
> يافته های تحقیق
# معرفی محدوده پژوهش
- استان قزوین با وسعت حدود ۱۵۸۲۱
کیلومتر مربع و جمعیت ۱۲۰۱۵۶۵ نفر در
ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا
- شهر قزوین با وسعت ۵۶۹۳ کیلومترمریع
به عنوان مرکز استان قزوین دارای جمعیت
۸ نفر
صفحه 12:
- استان قزوین دارای ۱۳۰۴ اثر ثبت شده. ۱۳۰۲ تپه تاریخی و ۲۱۸ بنای تاریخی است و ۱۲ درصد از
آثار ثبت شده در کشور مربوطه به استان قزوین است
-پایتخت خوشنویسی, شهر آب انبارها. جهارمين شهر اهل بيت ايران
# اهمیت جغرافیایی
- قرار گرفتن استان قزوین در مجاورت استان های البرز. مازندران, گیلان, زنجان. همدان و مرکزی
- در مسیر بزرگراه های مرکزی به شمال, غرب و شمال غرب کشور
- اين استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور ۱۵ درصد از آزادراه های کشور را در خود جای
داده است.
صفحه 13:
ب يافته هاى تحقيق
# اهمیت صنعتی
- با توجه به قانون ممنوعیت احداث صنایع در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران
- وجود اولین شهر صنعتی کشور (شهر صنعتی البرز) و شیهرک های صنعتی متعدد
# اهمیت علمی و دانشگاهی
- وجود ظرفیت ۱۰۵هزار دانشجو در شهر قزوین (بر اساس آمار سال۰٩)
- وجود دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و موسسات آموزش عالی متعدد
صفحه 14:
ب يافته هاى تحقيق
فرايند برنامه ريزى استراتؤيك كردشكرى شهر قزوين با استفاده از مدل 51001
مرحله اول: ارزيابى عوامل درونى و بيرونى
مرحله دوم: تدوين راهبردها
مرحله سوم: مشخص کردن راهبردهای مناسب
مرحله چهارم: مشخص کردن راهبردهای اولویت دار با استفاده از جدول برنامه ریزی
استراتژیک کمی
صفحه 15:
«ریافته های تحقیق
مرحله اول: ارزیابی عوامل درونی و بیرونی
-١ تعیین عوامل درونی و بیرونی موثر در گردشگری شهر قزوین
۲- تعیین میزان اهمیت (وزن) عوامل درونی و بیرونی
۳- تعیین رتبه عوامل عوامل درونی و بیرونی
۴- تعیین امتیاز نهایی عوامل درونی و بیرونی و ارزیابی آن ها
جمع امتیاز نهایی در این ماتریس بیش از ۲/۵ باشد:
طبق پیش بینی. غلبه فرصت های پیش رو بر تهدیدهاء یا قوت ها بر ضعف ها
کمتر از ۲/۵:
غلبه تهدیدها بر فرصت ها یا ضعف ها بر قوت ها
صفحه 16:
> بافته های تحقیق
iy rahe wy * و۲9 دسترسیآسانو گسترده بسه شبکه رلههایک شور بسالمتیاز وزنی|۳۲/
عامل
عامل و42 امکان معرفی گسترده جاذبه های گردشگری به مسافران عبوری از جاده های استان از
.يق تابلوهای تبلیغاتی و رستوران های بین راهی جاده های استان با امتیاز وزنی ۰۲۸۸
صفحه 17:
«بافته های تحقیق
. تقاط قوت 57
Selita ۱707
taco,’ راهبردهاى تهاجمى 0 راهبردهاى تنوع بخشى
الف- راهبردهای تهاجمی (50) wo so Chas ts)
6
ب- راهبردهای بازنگرانه (5)
ج- راهبردهای تنوع بخشی (۷۵) toes راهبردهای بازنگری راهبردهای تدافعی
it ليلا
د- راهبردهای تدافعی () ou fa نان
صفحه 18:
« یافته های تحقية
مرحله سوم: مشخص کردن راهبردهای مناسب
ماتریس استراتژی ها و اولویت های اجرایی بر اساس استقرار داده ها در دو بعد اصلی شکل می گیر
زیابی عوامل داخلی که بر روی محور 5 ها نشان داده می شود.
الف) جمع امتیاز نهایی ماتریس ار
ب) جمع امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی که بر روی محور ۲ ها نوشته می شود.
(FE) 6 Je id lel
صفحه 19:
ب يافته هاى تحقيق
امتياز نهابى ارزيابى ماتريس عوامل 338 HEE)
i
۸۶
استراتژی های مناسب: استراتژی های حفظ و نگهداری
cal aly sed
2
1:
3
2
2
TOY
صفحه 20:
«بافته های تحقیق
مرحله جهارم: مشخص كردن راهبردهای اولویت دار با استفاده از جدول
برنامه ربزی استراتزیک کمی
عوامل داخلى و خارجى . |امتیاز جذابیت جمع امتیاز جذابیت
اهمیت
صفحه 21:
«ریافته های تحقیق
راهبردهای دارای اولویت:
۱- برگزاری نمایشگاه های مرتبط با گردشگری در شهرها و کشورهای توریست فرست در جهت معرفی
جاذبه های گردشگری قزوین: ,۷۷62 با امتیاز ۸۱۸۶۲
۲- افزایش همکاری و ارتباط با موسسات علمی و دانشگاهی. تجاری و هتل داری. آژانس های مسافرتی
و سرمایه گذاران در سطح شهر تهران: ,1۷0 با امتیاز ۸/۰۶۲
۳- راه اندازی تورهای مطالعاتی و علمی جهت بررسی دوره های تاریخی مرتبط با شهر قزوین همچون
یاز ۷/۱۸۱
دوره صفویه با توجه به اشتراکات تاربخی شهرهای قزوین. تبریز و اصفهان : ,560 با
صفحه 22:
7 آزمون فرضیات
فرضیه ۱: به نظر می رسد اطلاع رسانی کافی و تبلیغات مناسب در زمینه معرفی شاخصه
های گردشگری شهر قزوین. موجب شکوفا شدن این ظرفیت ها می شود.
* عامل م0): دسترس ی آسان و گسترده به شبکه راههای کشور به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در
زمینه تبلیغات با تخصیص ضریب ۰/۰۸۷ بالاترین ضریب و با تخصیص رتبه ۳/۷۰ به عنوان بالاترین رتبه و با
امتیاز وزنی ۰/۳۲۱ بالاترین امتیاز وزنی را در بین نقاط قوت به دست آورده است.
عامل م0): امکان معرفی گسترده جاذبه های گردشگری به مسافران عبوری از جاده های استان از طریق
تابلوهای تبلیغاتی و رستوران های بین راهی جاده های استان با ضریب (وزن) ۰۱۰۸۴ بیشترین وزن عوامل
بیرونی را به دست آورده ا
« عامل و2): امکان تشویق مالیاتی و تسهیلاتی بانکی آژانس های مسافرتی به روی آوردن به تورهای
ردی با اختصاص رتبه ۳/۶۷ دارای بالاترین رتبه در جدول ارزیابی عوامل بیرونی قرار گرفته است.
صفحه 23:
7 آزمون فرضیات
راهبردی0() : برگزاری نمایشگاه های مرتبط با گردشگری در شهرها و کشورهای
توریست فرست در جهت معرفی جاذبه های گردشگری قزوین با جمع امتیازات ۸۱۸۶۳
به عنوان راهبرد دارای اولویت اول
OS pd OO, opal, فعال در همایش هاء گردهمایی ها و نمایشگاه های مرتبط با
گردشگری با مجموع امتیازات ۶/۳۴۹ در اولویت دوم قرار گرفته اند.
صفحه 24:
7 زمون فرضیات
فرضیه ۲: به نظر می رسد هماهنگی میان بخش های مختلف برنامه ریزی اقتصادی,
صنعتی و فرهنگی موجب بهبود کیفیت برنامه ریزی پیرامون ظرفیت های گردشگری
شهر قزوین می شود.
* عامل ,۷۷:فقدان برنامه جامع توسعه گردشگری استان با اختصاص ضریب ۰۰/۰۷۸ رتبه ۳۱۱۵
و امتیاز وزنی ۰۱۲۴۵ به عنوان یکی از عوامل درونی موثر به دست آمده است.
# همچنین عامل 60 : امکان ایجاد انسجام مدیریتی و پیشگیری از تداخل وظایف سازمان های
مختلف با اختصاص ضریب ۰۰/۰۴۳ رتبه ۲/۳۴ و امتیاز وزنی ۰/۱۰۰ به عنوان یکی از عوامل
بیرونی مؤثر به دست آمده است.
صفحه 25:
7 آزمون فرضیات
۳: به نظر می رسد آموزش وسیع در سطح عمومی استان قزوین و به طور اخص
آموزش شهروندان شهر قزوین در توجه مناسب به ارزش های تاریخی شهر قزوین موثر می
باشد.
عامل ,۷۷: توجیه نبودن بسیاری از شهروندان نسبت به اهمیت گردشگری شهر قزوین؛
با اختصاص ضریب ۰۰/۰۵۲ رتبه ۱/۴۱ و امتیاز وزنی ۰۱۰۷۳ به عنوان یکی از عوامل داخلی موثر به دست آمده
* عاملم0): امکان توسعه آموزش های مرتبط با گردشگری با استفاده از حس تعلق مکان
شهروندان
با اختصاص ضریب ۰/۰۳۳ ۰ رتبه ۱/۴۲ و امتیاز وزنی ۰/۰۴۶ به عنوان یکی از عوامل بیرونی موّثر به دست
آمده است.
* راهبرد م6560 : راه اندازی تورهای مطالعاتی و علمی جهت بررسی دوره های تاریخی مرتبط با
قزوین همچون دوره صفوبه با توجه به اشتراکات تاریخی شهرهای قزوین. تبریز و اصفهان
۷ به عنوان راهبرد دارای اولویت سوم به دست آمده است.
صفحه 26:
نتايج و راهكارها
الف- عناصر اولیه
*بازسازى. احیا و مرمت ابنیه و آثار تاریخی و فرهنگی متروکه شهر قزوین که شامل آثاری از دوره های گذشته و
فضاهای زندگی گذشتگان می باشد.
*تهیه برنامه جامع توسعه گردشگری با مشارکت کارشناسان. صاحب نظران. سرمایه گذاران و فعالین گردشگری و
مشخص نمودن چشم انداز و ظرفیت تحمل گردشگری قزوین
"یجاد مراکز آموزش صنایع دستی و هنرهای بومی چون خوشنویسی در نقاط پرترده شهر و عرضه محصولات آنها در
بازارهای ملی و بین المللی
*ساخت فضاهای مدرن متناسب با بافت سنتی و تاریخی شهر (تلفیق و ترا و مدرنیته) چون نمایشگاه های
نقاشی. مراکز فرهنگی. تثاتر - سینماها؛ کنسرت های (ملی, منطقه ای محلی): ميادین نمادین شده شهر. در حوزه
بازسازی فضاهای گردشگری شههری
صفحه 27:
نتايج و راهكارها
ب- عناصر ثانويه
*راه اندازى خط مترو قزوين- كرج و فرودكاه مسافرى و بهره كيرى مناسب از راه آهن و جاده هاى موجود
*احداث خوابگاه های دانشجویی و پژوهش گاه هایی متناسب با ظرفیت پذیرش پژوهشگر و دانشجویان
غير بومى در شهر قزوین
*مزایده آثار مرمت شده و دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت در امور گردشگری
"ارائه تسهیلات مالی. بانکی و مالیاتی برای راه اندازی کارگاه های تولید صنایع دستی بومی
*احداث هتل. هتل آپار تمان. مهمانسراء غذاخوری. مراکز خرید. فضاهای سبز. بوستان ها و پارکهاء حمل و
نقل داخلی و خارجی و... در شهر و در نزدیکی جاذبه های گردشگری با توجه به درآمد گردشگران
صفحه 28:
نتايج و راهكارها
ج- عناصر تبليغات و آكاهى بخشى
*شركت فعال در همايش هاء گردهمایی ها و نمایشگاه هاى مرتبط با گردشگری
“بركزارى همايش هاى علمى بيرامون كردشكرى و در نظر كرفتن امتيازات علمى ويزه براى مقالات. طرح ها
و پایان نامه های دانشجویی در حوزه گردشگری و زمینه های مرتبط
*برگزاری منظم جشنواره ها و نمایشگاههایی چون جشنواره های ملی چوگان, موسیقی. عکس. نقاشی,
نمایشگاه صنایع دستی
*راه اندازی تورهای مطالعاتی و علمی جهت بررسی دوره های تاریخی مرتبط با شهر قزوین همچون دوره
صفویه با توجه به اشتراکات تاریخی شهرهای قزوین, تبریز و اصفهان
*دعوت از موسسات علمی و دانشگاهی. تجاری و هتل داری.
تهران جهت شرکت در طرح های گردشگری شهر قزوین
*برگزاری نمایشگاه های مرتبط در مقاطع زمانی خاص و تعطیلات توروز که تراکم گردشگران بیشتر است
انس های مسافرتی و سرمایه گذاران شهر
صفحه 29:
نتايج و راهكارها
* بركزارى نمايشكاه هاى مرتبط با گردشگری در شهرها و کشورهای توریست فرست در جهت معرفى
جاذبه هاى كردشكرى قزوين
* تبليغات در رسانه هاى ملى و بومى و تابلوهاى تبليغاتى موجود در راه هاى استان در زمينه معرفى
جاذبه های تاریخی, فرهنگی, مذهبی, طبيعى. صنعتى و دانشكاهى
* جمع اوری اطلاعات کامل و جامع از تمام اماکن تاریخی. مذهبی. فرهنگی و طبیعی در قالب فیلم.
عكس. اسلاید. تاریخچه توسط سازمان های مربوط به اين امر و ارائه آنها به عموم گردشگران به
صورت فیلم. کتابهای راهنماءبروشور. مجلات تبلیغاتی
* مشخص نمودن مسیر ویژه گردشگری جهت هدایت گردشگران در بازدید از جاذبه ها
*_بسط مراکز فرهنگی. فرهنگسراهاء دوره های آموزشی و تربیت نیروی متخصص در این حوزه
* ايجاد كيوسك هاى اطلاع رسانی گردشگری در نقاط مختلف شهر در طی سال و تعبیه دستگاهای
مکان یابی برای گردشگری شهری
صفحه 30:
با تشکر از توجه شما