صفحه 1:
رهبري سازماني» درسهايي از تجارت موفق جهاني دکتر ابوالعلایی 0 رز ای همن عدت نتن فين رهوى ©

صفحه 2:
SS 10 ‎Cus Le (Leadership) «») ©‏ از توانائی در اعمال نفوذ یا اثر گذاردن بر یک گروه در جهت تامین هدفها * امکان دارد اين اثر گذاری یک منبع و منشاء رسمی (سازمانی ) داشته باشد و یا توانائی اعمال نقوذ .از جائی خارج از سازمان بوجود آمده باشد ۰ ‏9 رهبری عبارتست از هنر یا فرآیند نفوذ و تاثیر گذاری بر مردم به نحوی که با میل و اشتیاق و حداکثر توان خود برای دستیابی به اهداف گروهی کوشش نمایند* ‎

صفحه 3:
۳ رهبری در قدرت ترغیب دیگرارسبه تعقیب مشتاقانه هدفهای معین خلاصه می شود » هدف ساز مان مین است که در طن افراد عادی بتوانند کارهای غیرعادی انجام دهضد , لیکن رهبری تبصیل انسان های معمولی به انسانی های غیر معمولی است ۰ رهبری به یک معنا ایجاد انگیزه است ۰ 9 رهبران کسانی هستند که ‎ty‏ ین تاثیر را بر گروه دارند» و

صفحه 4:
SS 10 رهبری یک فرآیند تاثیر گذاری است * رهبری عبارتست از اعمال نفوذ توسط رهبر بر رفتارسکسیا تعداد بیشتری از مردمان» به بیان دیگر رهبری شلصل کسی است (رهبر) که هوشیارلفه سعی دارد دیگران ( پیروان) را وادارد تا کارهای مورد نظرش را انجام دهند» رهبری عبارتست از تاثیر گذاری فرلقر از تبعمت مکانیکی از دستورات معمول و تکراری سازمان فرایندی‌که از طریق آن. بهبران بر دیگران اعمال نفوذ می کنند به عنوان رهبری شناخته می شود» مرک آموزش ضمن خدمت آستانقدس رضوی. و

صفحه 5:
SS 10 © رهبرىسيك فرآيضد تاثير كذارى اسست كه از طويق آن اقدامات شخص طلف رفتار شخص ب را تغییرسی دهد و شخص ب اين تاثیر گذاری را مشروع و تغیهر انجام شده را با هدف های خود ساز گار می داند» 9 رهبری . فرایشد کارگردطفی رفتار دیگران استسبه جلفب دستیابی به هدفهای معین 9 رهبری , فرآیند ترغیب دیگران به اقدام در جهت هدفی مشترک است ۰ 9 رهبری یعضی اعمال نفوذ بر مردمجه نحوی که مشتاقانه برای هدف ‎cla‏ گروه فعالیت نماینده 5 مرک آموزش ضمن خدمت آستان فلس رضوی. و

صفحه 6:
a 0 9 رهبري رابطه اي است بین مردم که در آن ‏ ” نفوذ و قدرت ” بطور نامساوي ‎Lk‏ بر ‎ab‏ مقبولیت 9 مشروعیت » توزیع شده است . © هيج رهبري در انزوا نمي تواند وجود داشته باشد. اكر مي خواهيد بدانيد رهبر هستيد يا نه , ببينيد ‎UT‏ كسي از شما پيروي مي کند ؟ و

صفحه 7:
a 0 9 رهبري , آینده را براي افراد تعریف مي کند با كمك چشم انداز آینده افراد را با یکدیگر متحد مي کند و انگیزه اي را در آنها بوجود مي آورد كه عليرغم موانع به آن دست يابند. © تحول موفقيت آميز . 70 تا 0 درصد رهبري است و فقط 10 تا 30 درصد مديريت و

صفحه 8:
۳ —— مدیریت در برابر رهبري رهبري: @ استقرار جهت (۱5) 9 همسو کردن افراد / تیم سازي 9 ایجاد انگیزه و هیجان براي حرکت و غلبه بر موانع 9 برنامه ريزي و بودجه بندي 9 سازماندهي و تامین نيروي انساني 9 کنترل . تصمیم گيري و حل مساله

صفحه 9:
a 0 رهبر فضائی خلق می کند که در آن همزمان 3 هدف ( موضوع)تحقق یابد: ) ‏م۳‎ ‎6. ۷۶ ©, Purpose و

صفحه 10:
0 ۲ قابلیت هاي رهبران در مقابل قابليتهاي مدیران: 0 We abo — rene ‏هبو‎ ‎Wes 0 short — rene perspevive ©, Osks why and ka? - Pk how and whoo ? ©. Opes te korres. Gres te bow he - 1-55 vhers و

صفحه 11:
صب جدهد حا وجبوطله/0 ‎Oovepe te stttus qu‏ ‎Oose te correct ticry‏ ‎Oose te tiags vorreviy‏ ‎Greeks change‏ ‎Geeks prutruiy‏ ‎ower & bosed va persvud thee‏ ‎ower t& bosed va postica or cukoriy‏ 11

صفحه 12:
عمجم »۱ الاو جوم ۰ 6 a Orwowwtrutes oti tr supervbica 0. Dorks turd copbyer wwowtord Oorts twed ewpbyer porwr رود ۳۳۶ .00 69. eles vc ‏عارود پججلمس سل رشب‎ - eles vo cooled deveice-wokingy spe و

صفحه 13:
اج ۳ تاربخچه تنوري هاي رهبري : 1 نگرش صفات شخصی اسر 1) ‎(Bekwrd wprowk) ss) 3) 7‏ 13 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان لس رضوی. و

صفحه 14:
3- نگرش موقعيتي با اقتضائي پژوهشگران معتقضد چهار حوزه‌چر اهمیت در تعیجن موقعیت رهبری موثرند: 1) ویژگی های مدیر ( تجربه قبلی . نیازها و -۰۰) 2 ویژگی های کارکنان ( انگیزه ها . رضایت . بلوغ و ۰۰۰) 3( ساختار گروه و نوع وظیفه 4) عوامل سازمانی ( خط مشی ها . قدرت و ۰۰۰) و

صفحه 15:
0 ۲ تئوري رهبري موقعيتي ( هرسي و بلانجارد) لین دو محقق معتقنضد عصلکرد کارکنان و سازمان تابع تطبیق و تناسب سبک رهبری با میزان بلوغ کار کنان است* بلوغ شغلی توانی انجام کار است وبا دانش و مهارت در کار سروکار دارد و بلوغ رولضی به اشتیاق و انگیزه کار مربوط است و با اعتماد به نفس و تعهد سرو کار دارد ۰ بلوغ کار کنان - توانائی « اشتیاق س رضوی و

صفحه 16:
۲ 0 2 : 90)( حستوري): مدیر دستور بدهد و ازنزديك بر عملکرد نظارت کند. كلاد ): ©6 ( توجيهى) : مدير توضیح دهد و تصمیمات را روشن و واضح منتقل كند. بمتشه۳): 59 ( مشاركتي) : مدير و كاركنان مشاركت در تصميم كيري ها كنند. 00 ا | تفويضي) : اتخاذ تصميم و اجراي آن به كاركنان تفويض شود.

صفحه 17:
SS 10 خصوصیات افراد بالغ خصوصیات افراد نابالغ منفعل فعال استقلال وابستگی یک نوع رفتار و یک راه حل رفتارها و گزینه های مختلف دلبستگی عمیق دلبستگی سطحی چشم انداز آینده تمر کز بر زمان حال برابری یا فرادستی فرودستی خودآگاهی و خود کنترلی فقدان خودآ گاهی و خود کنترلی مرک آموزش ضمن خدمت آستانقدس رضوی. و

صفحه 18:
18 ۳ 0 چگونه می توان مدل قابلیت های مدیریتی (رهبری)برای یک سازمان تدوین کرد : 2 مطالعه ادبیات مربوط به قابلیت های مدیریتی مطالعه استرتژی . ارزش ها و چشم انداز مطلوب سازمان اطلاع از انتظارات و دید گاههای مدیران ارشد کسب اطلاع از دلائل وعوامل موفقیت مدیران موفق سازمان الگو برداری از سازمان های مشابه و یا پ تجزیه و تحلیل مشاغل مدیریتی گفتگو با خبرگان صنعت و مدیریت و

صفحه 19:
SS 10 قابلیت های رهبری در سازمان ملل : ‎bewterstp‏ 0 *_ الگوبودن, تدوین فعال و آینده نگرلفه استراتژی , راضی نبودن به وضع موجود . پرچمداری تغییر ‎Osea‏ .2 برای حرکت به سوی آینده ولو پمتوسس6 .5 > تفویض مسئولیت و اختیار . مشارکت دادن . تشویق دیگران برای چالش و ریسک 19 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان لس رضوی. و

صفحه 20:
1 ات اص نك ,6 شفاف کار کردن . وفای‌سبه عهد . فضا سازی برای کار و گفتگوی بدون ترس ا 9 روشن کردن مسئولیت ها . ارجاع کارسبه کاردان . مربی گری . ارزیابی منصفانه عملکردها بج كدض مسصمه() | الیل .9 ریشه یلبمی مسائل . جسع آوری اطلاعات و تحلسل نتایج تصمیمات . تواناتی اخذ تصمیمات سخت در زمان نیاز و

صفحه 21:
مدل شایستگی های , هبری در 1060: مهارتهاي ارتباطي

صفحه 22:
22 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان لس رضوی. و

صفحه 23:
SS 10 در سال 2001 در پژوهشی به نام ۰00 مسا ‎Laine OP the‏ قابليت مهم براي رهبري موثر به شرح زیر شناسايي شد : ‎١‏ ‏۰1 صداقت و یکپارچگی 2 اعلام روشن و واضح انتظارات 3 _ قدردانی در قبال موفقیت ها 4 سازگاری با شرایط متحول 3 الهام بخشی دیگران 6 _ قراردادن افراد مناسب در زمان مناسب در نقش های مناسب 7 داشتن شور و شوق برای موفقیت 8. ن چشم انداز بلندمدت برای آینده 9 یق دیگران برای حرکت در جهت مطلوب 8 پذیرش مسئولیت پیروزی ها و شکست ها 23 مرکز آمرزش ضمن و

صفحه 24:
۲ 0 برخي قابلیت هاي رهبري در شرکت هاي برتر جهان : و

صفحه 25:
دنباله : و

صفحه 26:
a 10. دنباله : ۲ Orecue exteraod Pons a @uteipate choage cad prepare Por the Puture a ‘Ieope wed wit quip , speed cad vou Ockteve resuls wit pevpke )2 ‏من ماسر‎ act Ghee key torccdy Ostrray QOcxrvisvevess add Pobu~ trou موجه Qualp chowpirt و

صفحه 27:
0 ۲ پیامبر اسلام (ص) شرایط رهبري از : 9 حس تشخیص 9 قاطعیت و عدم تردید 9 شهامت . اقدام و بیم نداشتن از عواقب احتمالي 9 پیش بيني و دورانديشي 9 ظرفیت تحمل انتقادات 9 شناخت افراد و توانائي هاي آنان و تفویض اختیارات درخور توانائي ها 9 نرمي در مسائل فردي و صلابت در مسائل اصولي و

صفحه 28:
۳ —— ادامه : شخصیت دادن به پیروان و به حساب آوردن آنها پرورش دادن استعدادهای عقلی و عاطفی و عملی آنها پرهیز از استبداد و از میل به اطاعت کور کورانه از سوی دیگران تواضع و فروتنی سادگی و درویشی وقار و متانت علاقه شدید به سازمان و تشکیلات برای شکل دادن و انتظام بخشیدن به نیروهای انسانی همه را در حد کمال داشت . منبع : کتاب وحی و نبوت از استاد شهید مر تضی مطهری 28 و مرکز آموزش ضمن خدمت آستان

صفحه 29:
a 0 مصادیق رفتاري هوثی هيجاني : حفظ انگیزه های شخصی پایداری در مقابل ناملایمات کنترل در مقال تکانش ها به تعویق انداختن کامروائی برای نیل به هدف تنظیم حالات روحی جلوگیری از مخدوش شدن قدرت تفکر در اثر پریشانی خاطر داشتن انطباق عاطفی بیشتر قادر برای درک نشانه های غیر کلامی ارتباطات آداب دانی و اثربخشی ابراز احساسات مرکز آموزش ضمن خدمت آستان دس رضوی و

صفحه 30:
ان ۳ " امیدوار بودن " همدلی با دیگران " برخوردهای اثربخش با دیگران " موفقیت در زمینه هلفی که در آنها «مهارت مردمی » اهمچت دارد (مثل یت . فروش . دیپلماسی و ۰۰۰) خاب درست ( انتخاب دوست ۰ همسر . شغل .سازمان و ۰۰۰) ۱ " تصمیم گیری های سنجیده " توانائی حل تعارض ها " حفظ دوستان " توانائی برانگیختن و متقاعد کردن دیگران 30 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان لس رضوی. و

صفحه 31:
رهبری تحول

صفحه 32:
۲ 0 مدیوهت (شلصل برنلصه ریزی, بودجه بندی . سازماندهی ۰ تاسين نیروی انصانی . کنترل . تصسیم گیری و هل مساله) مجسوعه ای از فر ایندهای پیجیده است که‌سی تواند نیروی انسانی و فناوری را به آسانی در کنار یکدیگر اداره کنده رهبری . آینده را برای افراد تعویف سی کشد .با کمک چشم انداز آینده ؛ افراد. رلسبا یکدیگر متصد میکند وانگیزه ای را در آنها بوجود می آورد که علیرغم موانع . به آن دست يابنده بررسی دقیق نشاننسی دهدکه تحول موفقیت آمیز 70 تا 0 درصد رهبری است و فقط 10 تا 30 درصد مدیریت 32

صفحه 33:
اج ۳ تحول مستلزم فداکاری . تعهد و خلاقمت است که هیچکدام را معمولا نصی توازسجا فشار و اجبار تزریق کرده در کوشضش های تحوطی که مدیرست زده و فاقد رهبری هستند . معمولاسبه جا در گهر كردن صدها يا هزاران نضر از کار کنان . گروه کوچکی اجرای تغییر را بر عهده‌سی گیوفد و نتیجه نهلشی بسیارضا امید کننده است ۰ و

صفحه 34:
چشم انداز رهبری خ | استراتژی ‎GUE Ce pro‏ برنامه ها بودجه ها 34 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان لس رضوی. دج

صفحه 35:
35 SS مهم ترین دلائل ناكامي برنامه هاي تحول : ناتوانی در ایجاد احساس ضرورت و فوریت ناکامی در ایجاد گروههای موثر و تيم هاى كارآمد تغيير نداشتن چشم انداز مط لوب ‎(isis)‏ ‏کوتلهی در انتقال چشم اندازسبه کار کنان و تبصیل‌لربه چشم انداز شترک غفلت از توانمندسازی ‎GUS IS‏ غفلت از تثبیت تحولات در فرهنگ سازمان در کارکنان و

صفحه 36:
a 0 Ootee oP the leader : 2001 Jiu : ‏شیوه های پرورش قابلیتهای رهبری‎ 652 9 devisica —vakiay cutoriy Oreutey budership devebpwed pho ‘teroctay wit peers Orrtay wit | Peed back Puraay aud 7 strugay busiess Qorktay to vew Puurtcod aro Lavocktag 0 vew buses س رضوی و © ه ه و ه ‎»O2‏ ® 36 مرکز آموزش

صفحه 37:
Sh رهبری » قدرت» نفود و انرگذاري مرکز آموزش ضمن خدمت آستا

صفحه 38:
اج ۳ « قدرت » مورد نیاز هسه کسانی است که می خواهند ایده و اراده خود را به دیگران تحمیل کنند » کسی که بدنبال منلفع مادی است . کسی كه مى خواهد رای مردم را برای انتخاب شدن‌سه دست آورد . کسی که‌سی خولهد هن و آمین خود را به دیگران بقبوللضد. کسی که درصدد قانون گذاری است و ۰۰۰ ۰ همه به قدرت نیازمندنده و

صفحه 39:
39 SS تعر یف قدرت : برتراند راسل : ایجاد تاثیر مورد نظر و پدید آوردن آثار مطلوب ملکس وبر : قدرت عبارتصت از قابلهت و توانلشی فرد يا افرادی که اراده خود را در اقدلصی جمعوسبه اراده کسانی که آنها هم در اقدامی مشابه آن مشارکت دارند تحمیل می کنند» رابینز : قدرت عبارتست از توان بالقوه ای که الف دارد تا بر رفتار ب لشر گذارد به گوفه ای که ب را واسصی دارد تا کاری را انجام دهدكه اكر غير ازاين بود جنين نسى كرد ‎٠‏ هر قدر ب بيشتر به الف وابسته باشد الف از قدرت بيشترى برخوردار است ‎٠‏ مرکز آموزش ضمن خدمت آستان دس رضوی و

صفحه 40:
۳ 0 عبارتست از : #تدبیر #جاذبه شخصی ۷ کاردانی ۴ متانت و وقار صراحت و دقت ”ا لطیفه گویی ¥ هوشمندی ایسان راسخ و اعتقاد کامل توانائی در بیان فصیح , آمرانه و متقاعد کننده وققی کسی باورش شد که او درست همان شخصیتی است که باید فرمان براند. دیگران هم باورشان می شود ۰ 40 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان دس رضوی و

صفحه 41:
41 SS رهبریبا قدرت آمیخشه است ‎٠‏ رهبران بزرگ دارای خصوصیات مشترکی هستند که جه آنها قدرت می بخشد , از جمله : 1« شجاعت 7 اعتماد به نفس بی حد و حصر 7 داشتن سابقه قضاوت صحیح در شرایط دشوار 4 ترکیبی از ایمان و تواطفی که‌سبه آنها جرات‌سی دهد تا الهام بخش و تاثیر گذار باشنده مرک آموزش ضمن خدمت آستانقدس رضوی. و

صفحه 42:
42 SS هسه رهبران موفق را رویلی‌سجه پیش‌سی برد و آنان نیز پیروان خود را با همین رویا پیش می برنده مت() تسرکیبولس از روا ( تسخیل) و ولقعیت از چشم انداز مطلوب است که استراتژی ها و برنلصه ها متولد می شوند نقش مطل) در ایجاد و حفظ کشش خلاق نقش «ححل) در تمرکز فعالیتها و تداوم فعالیت ها

صفحه 43:
SS 10 چشم انداز مشتر ک (م سر له(2) چشم انداز مطلوب 3 کار کرد مهم و اصلی دارد : ‎٠.1‏ جهت حرکت کلی سازمان را روشن می کنده ‏7 سبه افراد برای اقدام و عصل انگیزه‌سی دهد . حتی لگر این اقدام در گام های نخست دردناک و دشوار باشد» ‏3 افراد و بخش ها رلبه شیوه ای سریع و کار آصد هماهنگ می کنده ‎43 ‎

صفحه 44:
44 اج ۳ سیک چشم انداز خوب از طریق امیدوار کردن و انگیزه دادرسبه افرادسبه غلبه برسبی میلی طبیعی برای انجام دادن آنچبه لازم است کسک سی کضد و تصدیق سی کضد که فداکاری و تلاش طلقت فرسا لازم است . لسا همچنین روشن‌سی کندکه منلفع شخصی ناضی از طهن فداکاری ها بسیار بیشضر از آسن چیزی است که امروز یا فردا دردسترس است ۰

صفحه 45:
SS 10 آرمان مشترک وجود آرمان مشترک طین احسصاس رلبه مردمسی دهد که ‎lem‏ انجام کار خود , هحفی بزرگضر و واللضر را تعقیب می نمایخد كه تحصيل طنن از طويق انجام وظيفه و کار صورت مى كيرد » فرايند خلق و تدوين آرمان مهم تر از داشتن آرمان است ‎٠‏ ‏اشتراك آرمان بسن اعضاى سازمان نیازمند زمان . تبادل آزاد افکار و ایده ها و گفتگو است» 45 و

صفحه 46:
i برخورد کار کنان با آرمان سازمان : 7 تعهد (فداکاری . پایداری و ۰۰۰) * رغبت ( تلاش گسترده در چارچوب ساختارهای موجود) * مجاب شدن 7 پذیرش توام بااکراه * سرپیچی و بی علاقگی

صفحه 47:
i خصوصیات رهبری موثر بر ایجاد آرمان مشترک : ”0 خیرخواهی #شباهت به پیروان ۲ مشارکت جوئی 7 استفاده از جاذبه های هیجانی مثبت ۲ صداقت و شفافت ۶ ایمان استوار و مشتاقانه ۲ حسن نیت 7 قاطعیت , نفوذ ”* محبوبيت و جذابيت »” اعتماد به نفس v بیان فصیح و متقاعد کننده 7 شرح صدر 47 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان دس رضوی 5220305

صفحه 48:
خط مشي و استراتژی 6 شراکتیا و 3 ‎Ge‏ ی کارکنان 48 و

صفحه 49:
۳ رهبری در مدل ‎BPO‏ : )0 رهبران ماموويت . چشم انداز . ارزش ها و اخلاقیات سازمان را تدوین و خودشان بعنوان الگوی فرهنگ تعالی عمل می کنند» )0 رهبران شخصا برای اطمینان یافقن از ایجاد . توسعه و بکارگیری سیستم های مدیریت و بهبود مستمر آنها مشارکت می نمایند» | رهبران با مشتریان و شرکاء و نمایندگان جامعه در تعامل هستند» 1 رهبران. فرهنگ تعالی را بین کار کنان سازمان تقویت می کننده © رهبران, تحول سازمانی را درک کرده و از آن حمایت می کنند» 49 و

صفحه 50:
مباحث و ايده های نو در رهبری مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 9

صفحه 51:
Lessons from Jack Welch 98 ۷ ‏ای‎ 06 WI SUN ‏تست‎ lly personal energy Execution Edge | They are action-oriented, and : 9 ۲ ‏۵ععیاعه) ۲ج‎ ۵ getting results

صفحه 52:
اج ۳ ره ای یت تا( ساب سا نت6 زطلات سا سای ‎Leaders‏ ‏وه جات و ات6 ‎Leaders euviiza povsildtes’; Dowager coloukie probably.‏ ‎rewh cone.‏ و ار ‎Pov va the cru.‏ موه( زلوت سا من سا وطسرا | beakers prepare beyoed the bento; Decexere Prous exeutiva uthta heats. otk together perPorw beter. Leenks qrumrae reer Deenners preven mur. Doi bysher raercioe wore, Leaders ovine opporknites; Docxpry wert trou. Outs iryeher prowess wort. Ue ef re be ae Dexenery ore he ket vee oP. ois torte wraniph come, Leaders ‏موی( رایمه زارت‎ rekive weckursie. Ook tyeter develop wore. ‏سرا‎ provide ‏موه( رم‎ provi ‏تا 6004 هجوت‎ awhieve: wore. ‎do the right hip; (Dene do things rieht. Cote bods troether by ther right hte‏ ريط اوجرا ‎dive oka) Domes wikis ompbiey. nk txpher oman koprouy.‏ جرا اس سا ال ‎ddotewtoa: “Leunkers phn; Dawuvers weed. Dots tocar‏ حت سس او ‎ ‏52 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان لس رضوی. و

صفحه 53:
OF, Management by Leadership ‏نی‎ LEAD MORE, MANAGE LESS 6. 7 8 9 10 BUILD THE MARKET-LEADING COMPANY 24 25 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان لس رضوی. و

89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 1 Leadership 2 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 3 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 4 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 5 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 رهبري رابطه اي است بين مردم كه در آن ،نفوذ و قدرت بطور نامس اوي ،ام ا ب ر پاي ه مقب وليت و مشروعيت ،توزيع شده است . هيچ رهبري در انزوا نمي تواند وجود داش ته باش د. اگر مي خواهيد بدانيد رهبر هستيد يا نه ،ببينيد آيا كسي از شما پيروي مي كند ؟ 6 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 رهبري ،آينده را براي افراد تعريف مي كن د ب ا كمك چشم انداز آينده افراد را با يكديگر متح د مي كند و انگيزه اي را در آنه ا بوج ود مي آورد كه عليرغم موانع به آن دست يابند. تحول موفقيت آميز 70 ،ت ا 90درص د ره بري است و فقط 10تا 30درصد مديريت 7 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 رهبري: مديريت در برابر رهبري استقرار جهت ()Vision همسو كردن افراد /تيم سازي ايجاد انگيزه و هيجان براي حركت و غلبه بر موانع مديريت: برنامه ريزي و بودجه بندي سازماندهي و تامين نيروي انساني كنترل ،تصميم گيري و حل مساله 8 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 Performance ‏Pride ‏Purpose 9 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 1. 2. 3. 89/09/15 :قابليت هاي رهبران در مقابل قابليتهاي مديران 1. - 2. - 3. - 4. - 89/09/15 Has a long – range perspective Has a short – range perspective Asks why and what? Plans how and when ? Eyes the horizen. Eyes the bottom line Originates Imitates others مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 10 5. Challenges the status quo Accepts the status quo 6. Dose the correct thing Dose the things correctly 7. Seeks change Seeks continuity 8. Power is based on personal influence Power is based on position or authority 89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 11 9. Demonstrates skill in persuasion Demonstrates skill in supervision 10. Works toward employee commitment Works toward employee compliance 11. Plans strategy Plans tactics 12. Relies on intuitive decision-making style Relies on analytical decision-making style 89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 12 : تاريخچه تئوري هاي رهبري Triat approach Behavioral approach Situational approach 89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 13 -3نگرش موقعيتي يا اقتضائي 14 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 تئوري رهبري موقعيتي ( هرسي و بالنچارد) 15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 ( S1 : Tellingدستوري ): مدير دستور بدهد و ازنزديك بر عملكرد نظارت كند. ( S2 :Sellingتوجيهي ) : مدير توضيح دهد و تصميمات را روشن و واضح منتقل كند. ( S3 :Participatingمشاركتي ) : مدير و كاركنان مشاركت در تصميم گيري ها كنند. ( S4 :delegatingتفويضي ) : اتخاذ تصميم و اجراي آن به كاركنان تفويض شود. 16 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 خصوصيات افراد بالغ 17 خصوصيات افراد نابالغ مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 18 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 1. Leadership  2. Vision  3. Empowering others  89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 19 4. Building trust  5. Managing Performance  6. Judgment / Decision making  89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 20 مدل شايستگي هاي رهبري در : IDRO مهارتهاي ارتباطي رهبري مهارتهاي ادراكي تصميم گيري مديريت افراد شم تجاري ارزشهاي اخالقي 21 كار تيمي مديريت عملكرد شخصيت مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 22 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 در سال 2001در پژوهشي به نام voice of the leader ، 10قابليت مهم براي رهبري موثر به شرح زير شناسايي شد : 23 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 : برخي قابليت هاي رهبري در شركت هاي برتر جهان          Functional technical skills Integrity and trust Intellectual horsepower Business acumen Command skills Priority setting Problem solving Drive for results Building effective teams 89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 24 : دنباله Developing direct reports Customer focus Organization agility Learning on the fly Dealing with ambiguity Value creation Initiative Innovation Model the values 89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 25 : دنباله           Create external focus Anticipate change and prepare for the future Implement with quality , speed and value Achieve results with people Evaluate and act Share key learning Visionary Decisiveness and follow- through Courage Quality champion 89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 26 پيامبر اسالم (ص) شرايط رهبري از : حس تشخيص قاطعيت و عدم ترديد شهامت ،اقدام و بيم نداشتن از عواقب احتمالي پيش بيني و دورانديشي ظرفيت تحمل انتقادات شناخت افراد و توانائي هاي آنان و تفويض اختيارات درخور توانائي ها نرمي در مسائل فردي و صالبت در مسائل اصولي 27 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 ادامه : شخصيت دادن به پيروان و به حساب آوردن آنها پرورش دادن استعدادهاي عقلي و عاطفي و عملي آنها پرهيز از استبداد و از ميل به اطاعت كوركورانه از سوي ديگران تواضع و فروتني سادگي و درويشي وقار و متانت عالق77ه ش77ديد ب77ه سازمان و تش77كيالت ب77راي ش77كل دادن و انتظ77ام بخشيدن به نيروهاي انساني همه را در حد كمال داشت . منبع :كتاب وحي و نبوت از استاد شهيد مرتضي مطهري 28 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 مصاديق رفتاري هوش هيجاني : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 29 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 30 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 رهبري تحول 31 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 32 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 33 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 34 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 مهم ترين دالئل ناكامي برنامه هاي تحول : ‏vision 35 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 Voice of the leader 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Amount of decision –making authority Creating leadership development plan Interacting with peers Meeting with a coach (mentor) Feed back Turning around a struggling business Working in new functional areas Launching a new business 89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 36 رهبري ،قدرت، نفوذ و اثرگذاري 37 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 38 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 39 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 40 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 41 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15  ‏ ‏Vision ‏ ‏ ‏ 42 ‏Vision ‏Vision مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15  ‏shared vision ‏ 43 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 44 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15  ‏ ‏ ‏ 45 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15  ‏ ‏ ‏ ‏ 46 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 47 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 نتايج مشتريان فرآيندها عملكرد نتايج كاركنان نتايج جامعه 48 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی شراكتها و منابع رهبري نتايج کليدی خط مشي و استراتژی كاركنان 89/09/15 EFQM 49 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 مباحث و ایده های نو در رهبری 50 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15 51 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15              Leaders optimise the upside; Managers minimise the downside. Both together net more. Leaders envision possibilities; Managers calculate probabilities. Both together win more. Leaders focus on the ends; Managers focus on the means. Both together reach more. Leaders focus on the what; Managers focus on the how. Both together do more. Leaders prepare beyond the limits; Managers focus execution within limits. Both together perform better. Leaders generate energy; Managers preserve energy. Both together energise more. Leaders seize opportunities; Managers avert threats. Both together progress more. Leaders are the first ones onto the battlefield; Managers are the last ones off. Both together triumph more. Leaders amplify strengths; Managers reduce weaknesses. Both together develop more. Leaders provide vision; Managers provide execution. Both together achieve more. Leaders do the right things; Managers do things right. Doing both together is the right thing. Leaders drive change; Managers maintain consistency. Both together continuously improve. Leader/Manager distinction: “Leaders plant; Managers weed. Both together yield the greatest harvest. 89/09/15 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 52 53 مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی 89/09/15

51,000 تومان