صفحه 1:
ملاسما
هرکسی بتوآند به شما کمک کند تا قابلبت هاک
۱ ۱ هر IM) RY rae tO)
Lr) ORE tT SAU ATTEACEY Cant) ل
باشذ!
صفحه 2:
رهبری
leadership
*ستوای أختلن درین
"نايع aad: GUS ۱۲ کتاب ندیریث,وفتار سازمانی دکش رضاییان
*مدیریت رفتار سازمانی بلانچارد ترجمه دکتر علی علاقه بند
*فصل ۱۱ کتاب رفتار سازمانی رابینز جلد دوم
صفحه 3:
رهبرى جيست؟
*”توانابى اعمال نفون بر كروه 0
راستای اهداف آن*
Nr eed eee Ce al
eer ere
Eas 0
04 به هدب
.در شيوه تصميم كيرى
ery ا ۱
صفحه 4:
صفحه 5:
* پیروان ویژگیهای برجستهای را به رهبران نسبت میدهند. ویژگیهای
مذکور رهیافت صفات مشخصه نام دارد.
* ویژگیهایی که برای رهبر قائل میشوند بسیار زیاد میباشد و لیکن
بر اساس تحقیقاتی که بعمل آمده برجستهترین آنها عبارتند از:
صفحه 6:
صفحه 7:
۱
اك
ا لت
و معلولی آنها نسبت به هم
۳.عدم توجه به عوامل موقعیتی زمانی و مکانی
۴.مشکل روش تحقیق و عدم امکان مطالعه و دسترسی
به جامعه هدف
۵.وجود مصادیق متمایز از اين ویژگی ها در عمل
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
رهبرانی که در رفتار خود به کارکنان توجه نموده (یعنی کارمندمدار بودند) تولیده
بازدهی: بهرموری و رضایت شغلی بیشتری نسبت به سایررهبران ایجاد مىنمايند. در
حالیکه رهبرانی که به توليد توجه نموده(ینی تولید مداربوند)بازدهی آندک و رضایت
شغلى كمتر كاركنان را یجاد مونمايند
صفحه 12:
ال ۱۳۳
* از آنجاییکه تتوریهای خصوصیات فردی رهیری در اغلب موارد مصداق پیدا نمیکردند. و رهیران | ۲
موفقی پیدا شدند که فاقد خصوصیات برشمرده در نظریههای مذکور بودنده ویعلت آنکه نظریههای
رفتار رهیری نیز فقد انعطاف لازم بوده و در تمامی موارد پاسخگو تیودند. نظریهپردازان یه
تئوریهایی رویآوردند که آنها را اقتضایی نام نهادند.
* در این نظریهما بر یک سیک و شیوه رهیری تاکید نبوده و روش ولحد در رهيرى غيرواقعى و| || :
غیرعملی قلمداد گردیده لست. در نظریهاقتفایی بر اس شرلیط و قتضای موقمیتها شیوه
مناسب و مطلوب رهیری تعیین میگرند.
* در این الکوء متغیرهای زمینهساز اثریخشی برخی از ویژگیها و رفتارهای رهیر در یک وضعیت معین
مس زیت
يطو ركلى ير لسلى لين غظربه هر وضيوى حو دفستى تين شود كه يهب رج هكس لدت هرون
کانی هستتده و موقميت وشرليط جكونه لست تايتوان سيك وشيوه مطلوب را بيان كرد
صفحه 13:
صفحه 14:
جمدیدگاههای جدید رهبری
صفحه 15:
تا DT
به چیز دیگری تسبت دهندد
هنکامیکه عملکرد سازمان در یکی از دو طیف (بسیار مشیت یا بسیار منفی) قرار کی رد. مردم
آنرا یه لو تسیت میدهند. بر همین اساس بحراتهای مالی و موفقیته ای سازمان را یه حساب
Fe eae ge ea ae ear Pema BTN Cn
يا موققيت شده لست
اا ا ا ا ا ا ل ا ا اس
aed را
| رس otal el | Oo To ae al ald
قاطع بوده و دچار ترلزل نمیشوند
صفحه 16:
رهبری فرجدند؛ ۱ فیک Rie
Pearle)
| nS ee Uber ve sie اال OTe bg
اعتماد به نفس -١
۲- تسلط برخویش
1- اعتفاد راسخ به باورها و عقايد شخصى
صفحه 17:
هبران تعمل گزا و رهبران تحول گرا
رهبران عملگرا
aa عملكرا هرون خود ا هديت كرده ب هار ریک یلید و وجبمیشوند ک
رهب ر عملگرا به اوج ترقی خود میرسد بصورت رهبری درمیآید Shand |) JS
صفحه 18:
رهبران عملگرا و رهبران تحولگرا
این دسته از دیران:
یه نیازها و جنیه های پیشرقت و ترقی زیردستان توجه خاص میکنتد.
آکاهی زیردستان اقزوده و آتها را یکوتهای هدایت میکنتد تا از دیدگاه جدیدتر یه
مسائل قدیمی تگاه کنتد
Sa pet و ایجاد انگیزه در افراد. آتها را تشویق میکنند تایه اسطلاح از جان مایه
کتاته و در جهت تامین لعداف سازمان از هبیچ کوتتی فروگذار تکنند.
و جنیه های پیتر: رقی زیردستان توجه خاص میکتند
- پیروان این سحه از رمیران سرسپردهتر یوده و نوع کار یا تلاش آنها از زیر دستان
مدیران عملکرا قرا
صفحه 19:
رهبری در سازمان های بادگیرنده
ل با
طراج
مربى
010 ores
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
و oy cor-alolayetgleclaat-letelat-
ع 0 ل اك 5
۱ SRS pee و
nA ۲ ا vee از داوطلیین ee
7 موی ای مظلب زا با مرش 0 7 ~*~
; re eee آموموو6 بر oe ١
: 3 03 7
صفحه 23:
pate اف دا(
7 =e ae
۱ ل ل ا rte cates
: ضدٍ اقسردكى بإرنام تجارى 1011/01 به بازار عرضه نجود
31 7 re 7 3
ee 7 9 رن 22 1 Bes ee ۳ و
۱ 9 لاسا رد
صفحه 24:
رید كه noo Boge erst (ben 4 لايل
ieee توسط دیگرانهمطرح لو مود (دز هرجست با ط
با فاد 0 > همینمه 0
یادا گرفتن وجود زارد 0 a 2 16
a 5 ee en 5
3 و رگ 8 3 0 8
5 جر م ا
2
صفحه 25:
7 ۶ در یک کلام گوش به زنگ باشیل":
ie 7 ie
Sere ی Se Clee pubes ¢
eS Be ee ee نب داشته باشیان
١ ۱ 8 تخیر بنیادیآدر استرا
oe Pd چا Gere A) و مق بیش eee
BEDE SE st cea ne ine een
a a lena RPE رک
is eee es ees 8 iene a
‘owe eS 3
re 1
صفحه 26:
3 زیر نظن ا م | (ee ee |
Rene ۳ ۳
eae 0 aisee
ye 1
صفحه 27:
وجه تمایز بین رهبران گوش به زنگ و رهبران عملیاتی
نلك متا a
ترجيح مى دهند اكر هم قرار است
مطلبى را كوش دهند از متبمی
خارج از سازمان باشد .
محدود با ساختار و تنظیمات
مشخص و معلوم
پیش بینی نیم بند
تمرکز بر کارهای جاری
ی مر مسح عار ببدين
اجتناب كردن و كنترل نمودن
حالت تدافغى / شكست ها را خطا
دیدن
كوتاه مدت
برونكرا ٠ فعال و کنجکاو
خارج به داخل
باز
به مطالب تعداد زیادی از افراد گوش
می دهند
حرفه ای با گستره وسیع اجتماعی
استراتژی آینده نکر
تصویر سازی ذهنی
پیش بینی تاثیرات جانبی
اغريزه لوى و موشيار
يذيرا شدن و غوطة ور اككتن
بذيراى تفكر جديد / ياد كيرى از
تجارب
تمركز
جهت كيرى در بازار
اسكن اتصوير بردازى رويدادهاى بيرونى
كوش دادن به مطالب ديكران
گرایش در وضعیت عدم اطمینان
تمیل برای به چالش کشیدن فرضیات
افق دید
صفحه 28:
صفحه 29:
لدي veces ی
کل اج ence OES ا
he, 0 me 4
hoe age كه
صفحه 30:
Se eee قرب ازج و he
7 7 7 re
اف الا 7
a ra ار الا nae
SO ce eR Ce ge ie ee ee a
hy, ee, esa Sy rags ae iy 0
00
ريه
صفحه 31:
aed Modest
ee ae عملياتق اكه هم
i و و ی و وك
ee ee ea, ah
7 03 3 و 4
صفحه 32:
۳ (3 ا ee ۱۳۳ 3
8 oon و و eet am 0
#2 Pees, Pees, ی ی 0 ey
1 2 براق كب ردب و برقزارئ روابط
ل ag ) Sees are
Dade ae a ل
صفحه 33:
- آمو زشهاى تابيوشئة برا رس تج
- جلپاتی برای بیان ایده ها چم 2 5 ١
١ ةا ,كنيم ١ ١
7 ل ای ساز ای es eee 7
۳ افراد تک رواو کروه,گویز ,زا ا
اك
رح پرای ا های آموزشی طراحیٍ کنیم 1 SE i
صفحه 34:
زنگ تفکر ۱ : بحث رهبری . خطری که سازمان را تهدید می کند! از
فصل ۸:
'اكثر اوقات در سازمان بيش مى آبد كه بك رهبر عملياتى
به دلیل نمایش شایستکی در مسوولیت محوله برای
BE ey Oa ee و
caer i odes a By sk) ی مسا سس
اکر هم مونقیتی بوده در آثر بهبود کارابی است و نه
الربخشى ..
در خصوص تفاوت یک رهبر با دید عملیاتی با رهیری با
دیدی"ز یر کانه. هشیار و کوش" بزنگ و بکازگیری بخ قدرت
در رابطه با هرکدام تصیل گروهی خود را ارایه نمایید؟
صفحه 35:
محيط كار آفرين
دانشكده كارافرينى: .رفتار سازماتى بيشرفته - دكتر
ae ae
صفحه 36:
نمونه ای دیگر برای تفکر. هشیاری و گوش به زنگی رهبر
کار آفر ین دردیدن سر چشمه های فرصت چگونه است .
5
© 2 © 0
ف
بنام خداوند بخشنده مهربان
هرکسی بتواند به شما کمک کند تا قابلبت های
نهفته خود را آشکار کنید ،او عمال برشما اعمال
رهبری نموده است هرچند سمت رهبری نداشته
باشد!
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
1
رهبری
leadership
• محتوای اصلی درس
•منابع کمکی :فصل 12کتاب مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضاییان
• مدیریت رفتار سازمانی بالنچارد ترجمه دکتر علی عالقه بند
•فصل 11کتاب رفتار سازمانی رابینز جلد دوم
دانشکده کارآفرینی:
رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر مبارکی
2
رهبری چیست؟
•”توانایی اعمال نفوذ بر گروه در
راستای اهداف آن“
•فرق رهبری با مدیریت
.1در نوع قدرت
.2درنوع رابطه
.3در نگاه به هدف
.4در شیوه تصمیم گیری
.5در سبک مدیریتی
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
3
طبقه بندی مرسوم مفهوم رهبری ،در جنگل دیدگاه ها
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
44
-1نظریه های شخصیتی رهبری
Trait theories of leadership
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
5
ادامه صفات مشخصه رهبر
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
6
دالیل عدم توفیق نظریه های شخصیتی رهبری
.1عدم توجه به نیازهای پیروان
.2مشخص نبودن اهمیت نسبی ویژگی ها ر روابط علت
و معلولی آنها نسبت به هم
.3عدم توجه به عوامل موقعیتی زمانی و مکانی
.4مشکل روش تحقیق و عدم امکان مطالعه و دسترسی
به جامعه هدف
.5وجود مصادیق متمایز از این ویژگی ها در عمل
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
7
-2بررسی نگرش و سبک رهبری
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
8
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
9
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
10
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
11
-3نظريههاي اقتضايي رهبري
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
12
3
.2sتصميمها را
تشريح ميكند و امكان
پرسش براي رفع
ابهامات را ميدهد.
2
1
دستوري
4
5
تشويقي -استداللي
مشاركتي -حمايتي
.1s
دستورالعملها
ي مشخص را
ارائه ميكند.
و نظارت
دقيق بر
عملكرد دارد.
.4sاختيار
تصميمگيري و
اجرا را به
كاركنان ميدهد.
3sفكرهاي خود
را با كاركنان در
ميان ميگذارد و
تصميمگيري را
تسهيل ميكند.
كم – M1
ناتوان
و بيعالقه يا
كم
كم
زياد
باالي متوسط –
M3
کمی ناتوان
توانا
ه
ولي باعالق
و بيعالقه
يا مطمئن
7
تفويضي
آمادگي كاركنان
زير متوسط – M2
توجه به روابط
و افراد
6
رفتار كاري
(هدايت و راهنمايي)
زياد
كم
زياد
يا نامطمئن
زياد – M4
توانا
و عالقهمند
يا مطمئن
نامطمئن
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
13
-4
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
14
نظريه اسنادي رهبري
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
15
رهبري فرهمند
()Charismatic
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
16
رهبران عمل گرا و رهبران تحول گرا
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
17
رهبران عملگرا و رهبران تحولگرا
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
18
رهبری در سازمان های یادگیرنده
رهبر به عنوان :
طراح
مربی
خدمتگزار
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
19
و تامل در مقاله جلسه بعد :
رهبران هشیار
حساس و گوش بزنگ
و
محیط پروانه ای
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
20
مدیر عامل
به نظر شما این
تصویر چه
مفاهیمی را
منتقل می کند؟
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
21
با یک داستان کوتاه شروع می کنیم
• شرکت داروساز هلن'''دی Organon International
مشغول کار بر روی یک آنتی هیستامین جدید بود و ب''رای این
کار از تعدادی داوطلب بهره می جست .
منشی بخش متوجه موضوع جالبی شده بود :
برخی از داوطلبین به صورتی غیر معمول شاد بودند .
وی این مطلب را با مدیر بخش درمیان گذاشت .
شرکت Organonدر آزمایشات خود شکست خورد اما ...
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
22
ادامه ماجرا
• طرح شکست خورده بود ...ولی م''دیر بخش می دانس''ت چ''ه
چیزی در دست دارد .
• چندی بعد Organon Internationalدارویی
ضد افسردگی با نام تجاری Tolvonبه بازار عرضه نمود .
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
23
درسهایی که برای مدیریت وجود دارد
• دارای بینش وسیع باشید ؛ افق دید خود را گسترش دهید .
• یاد بگیرید که از مشاهدات خود یاد بگیرید ؛ کنجکاو باشید .
• به مطالبی که توسط دیگران مطرح می شود (در هر پس''''ت یا
رده اجتماعی که قرار دارند) دقت کنید ؛ همیش''ه چ''یزی ب''رای
یاد گرفتن وجود دارد .
• کسانی را در اطراف خود جمع کنید که دارای ویژگیهای ف'''وق
باشند .
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
24
راه (های) موفقیت در محیط پروانه ای
• در یک کالم گوش به زنگ باشید .
• به آنچه که هست توجه کافی داشته باشید ،اما آمادگی تغییر را
نیز داشته باشید ؛ آن هم نه یک تغییر جزیی بلکه آماده باشید تا
یک تغییر بنیادی در استراتژیهایتان بدهید ؛ هم''واره روی تیغ''ه
بمانید (اشاره به مرز بین ثبات و تغی''یر) چ''را ک''ه هر حادث''ه
ناگهانی به مثال برف بهاری است که ابتدا از روی تیغه ها آب
می شود ( Andy Groveاز مدیران ارشد اینتل)
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
25
راه (های) موفقیت در محیط پروانه ای
• در کالم دوم :گوش به زنگ باشید .
• هم''واره از خ''ود بپرس''ید ”در حواش''ی چ''ه خبر اس''ت ؟“ با
هوشیاری تمام زمین بازی را زیر نظر بگیرید و از خود بپرس''ید
حریف برای ضربه زدن به شما کدام راهکار(ها) را ب''ر خواه''د
گزید )Jack Welch , Winning(.
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
26
وجه تمایز بین رهبران گوش به زنگ و رهبران عملیاتی
رهبران عملیاتی
رهبران گوش به زنگ
درونگرا ،باریک بین و متمرکز
برونگرا ،فعال و کنجکاو
تمرکز
داخل به خارج
خارج به داخل
جهت گیری در بازار
بسته
ترجیح می دهند اگر هم قرار است
مطلبی را گوش دهند از منبعی
خارج از سازمان باشد .
باز
اسکن /تصویر پردازی رویدادهای بیرونی
در خود
گوش دادن به مطالب دیگران
به مطالب تعداد زیادی از افراد گوش
می دهند
محدود با ساختار و تنظیمات
مشخص و معلوم
حرفه ای با گستره وسیع اجتماعی
شبکه
پیش بینی نیم بند
تمرکز بر کارهای جاری
چسبیدن دو دستی تجارب پیشین
استراتژی آینده نگر
تصویر سازی ذهنی
پیش بینی تاثیرات جانبی
غریزه قوی و هوشیار
جهت گیری در استراتژی
اجتناب کردن و کنترل نمودن
پذیرا شدن و غوطه ور گشتن
گرایش در وضعیت عدم اطمینان
حالت تدافعی /شکست ها را خطا
دیدن
پذیرای تفکر جدید /یاد گیری از
تجارب
تمایل برای به چالش کشیدن فرضیات
کوتاه مدت
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
دراز مدت
مبارکی
افق دید
27
وجه تمایز بین رهبران گوش به زنگ و رهبران عملیاتی
رهبران عملیاتی
رهبران گوش به زنگ
کنترل گر
تاکید بر کارایی
پذیرش وقفه در حد کم
توانمند ساز
هدایت گر
رویا پرداز
ایجاد وقفه برای جستجوی پیرامون
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
توانمند سازی
جستجو گری
28
آنچه در وب سایت Novozymesمی
خوانیم
• ” ما خالقیت و شجاعت را پرورش می دهیم چرا که ایده های
ناب ،غیر منتظره پدید می آیند و ما بای'''د در آن هنگ'''ام آماده
عمل باشیم .ما کنجکاو ،سریع و مته''ور هس''تیم و این ب''ه ما
کمک می کند مسایل را از منظر دیگری بنگریم ،از تکرار
خارج شویم و خود را از بندها ومحدودیتها برهانیم“.
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
29
تفاوت های بین مدیران گوش به زنگ و مدیران عملیاتی
• تمرکز بر خارج و پذیرای دیدگاههای گوناگون
• اتخاذ استراتژیهای پیش بینانه و کنکاش اثرات ثانویه
• ایجاد فرهن'''گ جس'''تجوگری از طری'''ق ایجاد شجاعت در
زیرمجموعه
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
30
خطری که سازمان را تهدید می کند
• اکثر اوقات در سازمان پیش می آید که یک م''دیر عملیاتی ب''ه
دلیل نمایش شایستگی در مسؤولیت محول''ه ب''رای م''دیرعاملی
کاندیدا می شود .این بزرگترین خطری است که ی'''ک سازمان
را تهدید می کن''د چ''را ک''ه م''وفقیت م''دیر عملیاتی اگر هم
موفقیتی بوده در اثر بهبود کارایی است و نه اثربخشی ....
• تفاوت یک مدیر عامل با دید عملیاتی با مدیر عام''ل با دی''دی
زیرکانه ،هشیار و گوش بزنگ چیست
؟
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
31
چگونه هوشیاری خود را افزایش دهیم
• آنچه خود باید انجام دهیم :
به کمک جدول پیشین سطح هوشیاری خود را تعیین کنیم. بر افروختن آتش کنجکاوی در درون خود دیدگاه های مختلف را نسبت به مسایل جذب کنیم یک شبکه عمیق و گسترده در داخل و خارج سازمان ایجاد کنیم با تعمق مشکالت کلیدی خود را بازنگری کنیم با تند رویان و افراطیون مدارا کنیم برای گپ زدن و برقراری روابط وقت بگزاریم تیغه را با پرس و جو پیدا کنیم منابع کسب هوشیاری بیشتر را کشف و از آنها تغذیه کنیمدانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
32
چگونه هوشیاری خود را افزایش دهیم
• آنچه باید برای دیگران انجام دهیم :
افراد فاقد بصیرت را شناسایی کنیم برنامه ریزی مبتنی بر پیش بینی آینده انجام دهیم تیم هایی برای یافتن ایده های جدید سازمان دهیم آموزشهای ناپیوسته برای کارکنان ترتیب دهیم جلساتی برای بیان ایده ها ترتیب دهیم افراد مستعد را تشویق کنیم فاصله های موجود بین شبکه های سازمانی را شناسایی کنیم افراد تک رو و گروه گریز را معرفی کنیم نقاط کور سازمان در گذشته را مورد مطالعه قرار دهیم برای کارکنان ،برنامه های آموزشی طراحی کنیمدانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
33
زنگ تفکر : 11بحث رهبری :خطری که سازمان را تهدید می کند! از
فصل : 8
•اکثر اوقات در سازمان پیش می آید که یک رهبر عملیاتی
به دلیل نمایش شایستگی در مسؤولیت محوله برای
مدیرعاملی کاندیدا می شود .این بزرگترین خطری است که
یک سازمان را تهدید می کند چرا که موفقیت مدیر عملیاتی
اگر هم موفقیتی بوده در اثر بهبود کارایی است و نه
اثربخشی ....
•در خصوص تفاوت یک رهبر با دید عملیاتی با رهبری با
دیدی زیرکانه ،هشیار و گوش بزنگ و بکارگیری بحث قدرت
در رابطه با هرکدام تحلیل گروهی خود را ارایه نمایید؟
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
34
یک نمونه برای تفکر :نقش رهبری کارآفرینانه در سیر تطور از
فرصت تا خلق ارزش در کارآفرینی ؟؟
رهبر هشیار و
کارآفرین
موفقیت:
سود
کارآفرینانه
شکست:
یادگیری و
تجربه
دستآوردهای
کارآفرینانه
بهره
برداری
از فرصت
ارزیابی
فرصت
تشخیص
فرصت
سرچشمه
های
فرصت
محیط کارآفرین
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
35
نمونه ای دیگر برای تفکر :هشیاری و گوش به زنگی رهبر
کارآفرین دردیدن سرچشمه های فرصت چگونه است :
دانشکده کارآفرینی :رفتار سازمانی پیشرفته -دکتر
مبارکی
36