صفحه 1:
انسائی
صفحه 2:
ا ae را
ميدهندبه طو ريكه موفقيت سازمانها در 2
اهداقشان,وانته ۰ ۳۰۲۲۰۰
.چگونگي به 30 Rey yey
ا |
پیش مطرح شده بود اما تا قبل ازقرن بیستم
گمنام وناشناخته تلقي ميشدزیرا قبل ازانقلاب
او ل ERIS ne
.دانسته می شد
sees aera cor Rese see e110 ey ae ۱"
۱ ۱
L ol euoal 9 slo 515 eu 2490 Logi pol > 2a
تشريح كرد 20057 3 دو دانشمند, ی نکات
i
ae
صفحه 3:
روابط انسانی
فرآیند برقراري وحفظ روابط
هدفدارودو جانبه بین اعضاي يك
سیستم با تامین نيازهاي فردي
وگروهي واحساس رضایت و به
وچود امدن انکيزش و رسیدن به
1 .اهداف سازمان
-~
صفحه 4:
اهداف روابط انساني:
کر
2- شناخت کنش ها و واکنش
3- شناخت ریشه ها تفاوت دا
4- پیدا کردن راههاي
rae) ۱ :
6- تقويت روحيه و Pel pe) ee eeeer Poy
7- ارضاء و بر آوردن نيازهاي منطقي.
Pe ee oe ey
9- مطالعه و بررسي و یافتن شیوه هاي
.مناسب در سازمان
صفحه 5:
بروکراسی
وبر» بر پایه لیناعتقاد که منطقو عقلا:
بروکراسیرا وسیلهایب راینیلبه عقلاد
سانمان ۱۵
داد. ب روکرای ۰۰۰ ۳۳
تخصص سلسله مرلتبقولعد ررات ۳
سازمازرا نادیده ٩ رده Pees مورد تأكيدة
.مهد 1
سازمانهاي مبتنیبر بروكراسي با نوعي سرخوردگي ارباب
قدرت, از خود بيگانگي کارکنان, محيطي خشك و... مواجه
ا ا ا ا
ep Ee ل
صفحه 6:
شتمحدو 3
فرإكرد توليد او را ردان اا
a coe Dells i fresali موز
سرا لیا
صفحه 7:
فرانسوي شهرت فراواني دارد. او نيز مانند تيلور, روش ها
يد قرار داده است. تكرش مديريت اداري» أشكاراً
ار رت ۱
اصلي مدیریت این اس TAL act
“cae LL eee ae
و ا حاسل ۳۰۰
7
ميدیدند کشف قوائس کل ۳
9 7
آورد
نظریه كلاسيك از تشخیص و فهم تمایل افراد انساني به پذیرش :
کر
الا ام
معاصر بود. اوبه اين دلیل که تشخیص داده بود 1017 ۱۱۳۱
اس ke eae Ol ee ۱۳
ا Ron sO nebo ess ey ee elo] Cree a eee
كانت در کر ار
PO و ا 1
4
۲۰ ۱ سازمان mes
صفحه 8:
(۵ 0 0
صفحه 9:
"۱ ev PS Pe a
1 ب ra
a Pea
1 a eee eee Sr ee ed
اک
es el ee rene Deore ا
Fieve Per ee 8) Sie 1 bc Peet CS eer] CORO ey
صفحه 10:
بهرهوريء يديدهاي 006 ۱
i 5
ران و سرپرستان.
که 1 تب کلاسيك ند
ا ا ل لك
و i’. وبا مفروضات ناكوار
ا ا ره اا
نسبت به جنبه غيررسمي سازمان ٠ نياز هاي عاطفي ,
SOP eel FBS rar] pred ل
ميورزند , نتیجه چنین برداشتي ازانسان, باعث
SND PE Re TP BON Ce Te pr Te)
.و انسانها فقط به فکر خود باشند
صفحه 11:
صفحه 12:
منابع:
کر رس کل
اع
CUS ل ae
فصلنامه مدیریت در آموز .3
15 شماره مسلسل
ا ا 00
تهرانء. روانء .1378
5 مدیریت رفتار سازماني, تألیف: ere
ترجمه دکتر علي علاقه بند, تهران, امیرکبیر, .75
6 . مباني فلسفي و تئوريهاي رهبري و رفتار سا
ا
ره
تهران. سمت. 1378
صفحه 13:
روابط انسانی
روابط
انسانی
مقدمه
انسانها همچنان مهرههاي اصلي سازمان راتشكيل
ميدهندبه طو ريكه موفقيت سازمانها در تحقق
اهدافشان،وابسته به نحوه نگرش آنها به انسان و
.چگونگي به كارگيري نيروهاي انساني است
روابط انساني و توجه به شخصيت انسان،گرچه ازقرنها
پيش مطرح شده بود اما تا قبل ازقرن بيستم پديدهاي
گمنام وناشناخته تلقي ميشدزيرا قبل ازانقالب صنعتي
،ارزش انسان با ماشينآالت و ابزار مكانيكي برا بر
.دانسته می شد
بهطوري كه در «1800رابرت آون» به نقش روابط انساني
در سازمانها توجه كرد .پس ازاو «آندرواور» عامل
انساني درامر توليدرا مورد بحث قرار داد و اهميت آن را
تشريح كرد پس از اين دو دانشمند« ،وينسون» نكات
روابط انسانی
فرآيند برقراري وحفظ روابط
هدفدارودو جانبه بين اعضاي يك
سيستم با تامين نيازهاي فردي
وگروهي واحساس رضايت و به
وجود آمدن انگيزش و رسيدن به
.اهداف سازمان
اهداف روابط انساني:
-1شناخت خصوصيات فردي.
-2شناخت كنش ها و واكنش ها.
- 3شناخت ريشه ها تفاوت ها واختالف ها.
- 4پيدا كردن راههاي علمي جلب همكاري.
- 5به وجود آوردن جو مناسب.
- 6تقويت روحيه و جلب رضايتمندي افراد.
- 7ارضاء و بر آوردن نيازهاي منطقي.
-8برقراري روابط عمومي.
- 9مطالعه و بررسي و يافتن شيوه هاي مديريت و
.رهبري مناسب در سازمان
نظریه های کالسیک
بروکراسی
وبر» بر پايه اين اعتقاد كه منطق و عقالنيت در رفتار انسان مطلوب«
است بروكراسي را وسيلهاي براي نيل به عقالنيت در امور و
فعاليتهاي سازمان يافته ،تلقي كرد و در 1909خصوصيات
بروكراسي را ارائه داد .بروكراسي با توجه به ويژگيهايي كه دارد
(تقسيم كار و تخصص ،سلسله مراتب ،قواعد و مقررات و )...آشكارا
جنبه غيررسمي سازمان را ناديده گرفته و سازمان رسمي را مورد
.تأكيد قرار ميدهد
سازمانهاي مبتنيبر بروكراسي با نوعي سرخوردگي ارباب رجوع ،تمركز
قدرت ،از خود بيگانگي كاركنان ،محيطي خشك و ...مواجه ميشوند و
گاهي با پايبندي و توجه بيش از حد به قانون و مقررات ،هدف اصلي
سازمان ناديده گرفته ميشود
مدیریت علمی
فردريك تيلور» باني اين مكتب ،چاره عدم كاراييهاي«
سازمانها را اعمال مديريت علمي (روش منظم) ميداند
نه استفاده از آدمهاي خارقالعاده .در اين نظريه ،رفتار
انساني و متغيرهاي روانشناختي و جامعهشناسي ،جايگاه
مهمي ندارد و سازمان رسمي ،شرط الزم و كافي براي
كارايي تلقي شده است .بهطوركلي،اين نظريه ،برداشت
محدودي از انسان دارد و در فراگرد توليد ،او راهمچون
چرخي دندانهدار از ماشيني بزرگ تلقي ميكند ،نيازاورا
صرفا از ديد اقتصادي مينگرد و به نيازهاي ديگر او
.بياعتناست
مدیریت اداری
درميان مديران صنعتي وصاحبان منصب دولتي واداري «هنري فايول»
فرانسوي شهرت فراواني دارد .او نيز مانند تيلور ،روشهاي علمي را
مورد تأكيد قرار داده است .نگرش مديريت اداري ،آشكارا جوانب
رسمي سازمان را مورد توجه قرار داده است .از اين ديدگاه ،راهحل
مشكل اصلي مديريت اين است كه كاركردها يا وظايف الزم براي تحقق
هدفهاي سازماني را تشخيص داده ،آنها را به صورتي گروهبندي كند تا
حداكثر توليد و كارايي با كمترين هزينه ،حاصل شود.
بهطوركلي ،نظريهپردازان كالسيك ،سازمان را به منزله ماشيني عظيم
ميديدند كشف قوانين كلي حاكم بر اين ماشين ،مجموعه دانش
ومعرفت پايداروتغييرناپذيري درارتباط با فعاليتها وعمليات سازمان را
.به وجود آورد
نظريه كالسيك از تشخيص و فهم تمايل افراد انساني به پذيرش مسئوليت و
.اثرات ناگوار نظارت و سرپرستي زياده از حد ،عاجز ماند
از ديگر دانشمندان اين دوره (كالسيك) «هنري گانت» است كه با تيلور
معاصر بود .اوبه اين دليل كه تشخيص داده بود «انسان» مهمترين عامل
توليدي است ،پژوهشهاي خود را به بررسي شناخت طبيعت انساني،
بويژه درك انگيزهها و روحيه كاركنان معطوف كرد .اثرات با ارزش
هنري گانت در مورد ايجاد انگيزه كارگران و روحيه آنان با محيط كار،
.ارزش و مقامي خاص در تكوين دانش روابط انساني دارد
روابط انساني
ازدیدگاه
کالسیک
با پيدايي دانش روابط انساني ،روشن شد كه نظريه كالسيكها كه
فرد را تنها از جنبه اقتصادي مهم ميدانستند و كارگران را همانند
ماشينهايي ميپنداشتند كه ميبايستي از نيروي آنها به عنوان انرژي
مكانيكي در زمينه افزايش سطح توليد استفاده كرد ،ديگر اهميت
چنداني ندارد و نميتواند اثري در افزايش بازدهي كار و باال بردن
سطح توليد سازمانها داشته باشد ،زيرا از طريق دانش روابط
انساني است كه ميتوان دريافت چه عواملي در چگونگي رفتار
سازماني افراد ،مؤثر بوده و ميتوانند در .كاهش يا افزايش بازدهي
.و توليد تأثير بگذارند
نتایج مطالعات هارثون
بهرهوري ،پديدهاي صرفًا فني نيست بلكه
فراينداجتماعي است ودر واقع،نگرش كارگران
نسبت به كار و همكاران و سرپرستان ،بهره وري
.راتعيين میکند
امروزه ،مديراني كه از زاويه مكاتب كالسيك نسبت به
انسان مينگرند و شأن ومنزلت انسان را در
سازمان ناديده ميگيرند و با مفروضات ناگوار خود،
بيش از حد به جنبههاي رسمي سازمان توجه كرده و
نسبت به جنبه غيررسمي سازمان ،نياز هاي عاطفي
،احترام ،خوديابي و صدها مسئله ديگر انساني
غفلت ميورزند ،نتيجه چنين برداشتي ازانسان،
باعث ميشود روحيه همكاري و گروهي مورد تهديد
.قرار گيرد و انسانها فقط به فكر خود باشند
در پايان ،به نظر ميرسد كه بزرگترين سرمايه
سازمانهاي موفق در آينده ،سرمايه انساني است .بدون
در نظر گرفتن نيازهاي نيروي انساني نميتوان انرژي و
منابع سازمان را در جهتي هدايت كرد كه به اهداف مورد
.نظر دست يابد
منابع:
.1روابط انساني در مديريت ،كمال پرهيزگار ،تهران ،باستان،
1368.
.2مديريت آموزش ،امانالله قرائي مقدم ،تهران ،ابجد،
1375.
.3فصلنامه مديريت در آموزش و پرورش ،محمدرضا آهنچيان،
شماره مسلسل 15.
.4مباني نظري و اصول مديريت آموزشي ،دكتر علي عالقه
بند ،تهران ،روان1378. ،
. 5مديريت رفتار سازماني ،تأليف :پال هرسي و كنت بالنچارد،
ترجمه دكتر علي عالقه بند ،تهران ،اميركبير1375. ،
. 6مباني فلسفي و تئوريهاي رهبري و رفتار سازماني ،دكتر
سيدعلي اكبر افجه ،تهران ،سمت1380. ،
. 7روابط انساني در سازمانهاي آموزشي ،دكتر غالمعلي
سرمد ،تهران ،سمت.1378 ،
باتشکرازتوجه شما
دوستان