علوم پایه آمار

روایی و پایایی

rvaayi-va-payayi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روایی و پایایی”

روایی و پایایی

اسلاید 1: (validity)روايي (اعتبار، صحت)اصطلاحي است كه به هدفي كه پرسشنامه براي تحقق بخشيدن به آن درست شده است ،اشاره مي كند.روایی بدین معناست که روش یا ابزار به کار رفته تا چه حد می ­تواند خصوصیت مورد نظر را درست اندازه گیری کند.مقصود از روایی این است که ابزاری که برای اندازه گیری مورد نظر انتخاب شده است ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را دارد یا خیر. ابزاری که برای جمع آوری داده­ ها مورد استفاده قرار می ­گیرند، در مرحله اول باید از روایی یا اعتبار (Validity) برخوردار باشند و در مرحله دوم باید پایایی یا اعتماد داشته باشند.

اسلاید 2: (validity)روايي (اعتبار، صحت)فرض کنید تحقیقی راجع به افسردگی کارگرانی که به خاطر حادثه‌ای در محل کارشان بیکار شده‌اند، صورت گرفته است. این تحقیق نشان می‌دهد که سطح افسردگی در کارگران زخمی‌شده و کارگران غیر زخمی یکسان است. ممکن است این نتایج شما را شگفت‌زده کند، بنابراین شما بررسی دقیق‌تری را انجام می‌دهید درباره اینکه محققان چگونه سطح افسردگی کارگران را اندازه‌گیری کرده‌اند. آیا اندازه‌گیری آنها قابل اطمینان است (پایایی دارد)؟ آیا نتایج معتبر است (روایی دارد)؟روایی بیانگر این است که آیا محققان واقعاً آن چیزی که به دنبال آن بوده‌اند (علائم افسردگی) را اندازه‌گیری کرده‌اند و نه چیز دیگری را (مثلاً سطح استرس و اضطراب). پایایی یعنی پاسخ‌های داده شده توسط کارگران سازگار و نامتناقض بوده‌اند.

اسلاید 3: A measure is valid when the differences in observed scores reflect true differences on the characteristic that we are attempting to measure and nothing else.اندازه گیری معتبر است که تفاوت در نمرات مشاهده شده نشان دهنده تفاوت های واقعی در خصوصیتی باشد که ما می خواهیم اندازه بگیریم و چیز دیگری نیست.

اسلاید 4: روایی دارای دو جنبه است: الف :روایی درونی Internal validity – بیانگر آن است که ابزارها یا روش های مورد استفاده در پژوهش همان چیزی را که فکر می‌کنیم، اندازه گیری کنند. در واقع روایی درونی بیانگر کنترل متغیرهای ناخواسته یا میزان دقت یافته‌های تحقیق است. مثال: در بخشی از یک آزمایش برای بررسی استرس افراد، عکسی از جنایات جنگی به آنها نشان داده شده است. پس از مطالعه، از آنها خواسته اند که که احساس خود را درباره تصاویر بازگو نمایند. پاسخ همه افراد این است که تصاویر بسیار ناراحت کننده بوده‌اند. در این مطالعه تصاویر مورد استفاده از اعتبار درونی خوبی برای ایجاد استرس برخوردارند. روایی درونی، روایی محتوا و روایی همگرا، روایی واگرا و … را در برمی‌گیرد.

اسلاید 5: روایی بیرونی External validity – روایی بیرونی با تعمیم پذیری نتایج سروکار دارد. مثال: می‌خواهیم این ادعا که مطالعه مستمر از مطالعه شب امتحان بهتر است را بررسی کنیم. به منظور برخورداری از روایی بیرونی، این بررسی را باید با بیش از یک درس (مثلا تاریخ و ریاضی) انجام دهیم. همچنین این مطالعه باید برای افرادی فراتر از نمونه مورد بررسی اعمال شود (روایی آماری).

اسلاید 6: انواع روايي1-روايي محتوايي(content-related validity) روايي صوري(ظاهري)3-روايي سازه::Construct4-روايي ضابطه ، ملاكي (روايي معيار)Criterion-related validity روايي پيش بيني:predictive روايي همزمان:Concurrent روایی همگرایی (Convergent Validity) روایی تمایز ((Discriminant Validity

اسلاید 7: ازآنجا كه هيچ آزمون و پرسشنامه ای نمي تواند تمام محتوا و كليه هدف هاي يك درس و یا مفهوم راشامل شود ،هر آزمون یا پرسشنامه از مجموعه اي سؤال كه به عنوان نمونه اي از تمام محتوا و هدف هاي آموزشي درس انتخاب شده است ،تشكيل مي يابد.كاربردي ترين و مهمترين روايي كه ما با آن سروكار داريم ، همين روايي محتوايي است.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید