صفحه 1:
صفحه 2:
روش تحقیق
صفحه 3:
ا ا FeO
"" بهبود وضعيت بهداشتى مردم يك ناحيه يا كشور
a ا 0
لا ۲
۳ ل S)
"" بهبود وضع ارائه خدمات مى باشد
صفحه 4:
6 اشتى
بهد
شکی وب
انواع تحقي
" بالينى
0
د كم
بای
"" يايه اى و بنيا
۳ رفتاری
های بهدا
بستنم
صفحه 5:
انواع مطالعات
صفحه 6:
انواع مطالعات :
* مطالعات مشاهده اى ) (Observational
۳ مطالعات مشاهده اى به معاينه يك يا جند كروه از بيماران
می پردازد و خصوصیات هر یک از بیماران را ثبت می کند.
* مطالعات مداخله اى يا آزمايشى (,1118©176111101131
(Experimental
در مطالعات آزمایشی. tee see VC oRU BOS) تا 5
استفاده از دارو » روش تشخيصى يا روش درمانى صورت مى كيرد.
صفحه 7:
(eee eee ley
مطالعات مشاهده اى ( -كمحشس مهو CO
و
a ee
مطالعات مداخله ای ( لسسصه؟)
ل عا
صفحه 8:
۱ ی
صفحه 9:
كزارش - موردى
Perse year es Fy سرت سرت
026
ل 0
ey a
مطالعه تحليلى تك
صفحه 10:
(eee eee ley
مطالعات مشاهده اى ( -كمحشس مهو CO
و
a ee
مطالعات مداخله ای ( لسسصه؟)
ل عا
صفحه 11:
isl ero Colello
صفحه 12:
۴ در مطالعات تجربی» پووهشگر در پی کشف رابطه علت و معلولی می باشد.
ROI Seow Reeve WES) Sees ا Te
افرادی را که باید در معرض آن عامل قرار گرفته یا از ان محروم شوند بر می گزیند.
"" محقق در اين نوع مطالعه دستكارى (1/13111[21112161011) انجام داده و
آزمودنيها را در شرايط خاص آزمايش قرار مى دهد.
ie aaa ا ل ا
صفحه 13:
۱
شاهد بایستی انتخاب نمونه های مورد بررسی نیز به حالت تصادفی باشد
np We epee pe IS CONES es UVa) ا 0 5
* اگر انتخاب نمونه ها به حالت تصادفی نباشد. مطالعه حالت نیمه تجربی
|
۴ اگر مطالعه به هر دلیل فاقد گروه شاهد باشد. اما دارای مداخله و
دی سا ی ری با Oy
صفحه 14:
» وی ان دسته از مطالعات Pees پر ۰۳0
998 oe oe (Clinical Trial) sJt 23),
صفحه 15:
كارآزمابى بالينى شاهددار تصادفى
(Random Controlled Clinical Trial )
۳
صفحه 16:
"" هم كروه آزمايش وجود دارد و هم كروه شاهد.
2 ا ا saeco i
mal
* گروه شاهد امکان دارد اصلاً دارو دريافت نكند و يا از دارو نما
(212660) استفاده نمايند.
صفحه 17:
(reseurch propos) طرح تحقيقاتى
خلاصه اى از كليه مراحلى كه محقق براى
رسیدن به هدف نهایی خوهد پیمود.
صفحه 18:
| ا ا ا ی[
مشخصكرهنروشكار » تعييإهدافو .. )
ا ات
طراحی
*[ناليز
تك
صفحه 19:
اطلاعات عمومى مربوط به طرح يزوهشى
6ك
"نوع طرح
مقدمه و معرف طرح (بیان مسئله)
8 تعریف واژه ها
4 بررسى متون
8 اهداف و فرضيات
صفحه 20:
ادامه اطلاعات مربوط به طرح يزوهشى
Vel ee a
طراحی طرح #8
متفیر ها -
See ee
لك eee a ek hoa
in Rie dies ©
ee ren
ملاحظات اخلاقی -
پیش بینی زمان اجرای طرح
لك alee sve a |
صفحه 21:
"-دلايل انتخاب ها
ا 10 eC
ا ان
8 آیا به قدر کافی اطلاعات و متابع کافی از سوابق موضوع گردآوری شده است؟
با داشتن آگاهی کافی از سوابق موضوع می تولن از تکرار آن خودداری کرد.
8 آيا ۱
*امکان دسترسی به تجهیزات. وسایل لاژم. و نمونه های مورد نظر برای مطالعه و
امکان در اختیار گرفتن هزینه لازم برای تحقیق و در نظر گرفتن زمانی که برای
انجام تحقيق لازم است.
CONG SL oe ans Enron ene ae epee emer |
ra erry ل
| مقرون به صرفه-هزينه بودن , انجام طرح در برابر روشن شدن باسخ هاى مطرح شده
ناچیز است ؟
صفحه 22:
انتخاب عنوا ol
عنوا
ان هر تحقیقی بایستی بیان گر نوع روش تحقیق به کار گرفته و
همچنین کوتاه. رسا؛ ساده. جذاب. و جامع باشد
ole Ml
sity
2 re ed TC eRe Ee eRe Te ene
لا هی
Ban eR قل بررسى ميزان شيوع جاقى در دختران دانش آموز دبستانى بيرجند
1 ا aye
en re a ese coca a ane Ne Se eRe Nye al
(GON نتيجه
PAE ON ١
ه به كلينيك روانيزشكى امام حسين تهران (ذكر مكان و زمان
الزامی ئیست)
بررسی قدره
2 بررسى 8
cere)
پاپ اسمیر در تشخیص سرطان دهانه رحم
صفحه 23:
عنوان:
مفهوم اصلی و هدف نهایی طرح
روشن و شفاف و دقیق
Re Sate se enero ECT A i لك
أ#كابيان "جه كارىء جه كسانىء جكونه. كجا cen) وان ۳
حسب موقعيت
صفحه 24:
9
اولویت و مناسبت
قابلیت اجرا و عملی بودن
| بديع و تازه
8 سودمندی و کاربردی بودن
|
۳
صفحه 25:
۱
RB eh ae ee Ree eS yee)
ياد مى شود.
۱
1 DB WMPE rer
صفحه 26:
خصوصیات یک عنوان خوب
صفحه 27:
4 ان ۱
"۲ ترجیحا نباید از پانزده کلمه تجاوز کند.
ا Bev Fr
7 کاملاً گویا بوده و فاقد هرگونه ابهام باشد.
EO Cay he ا ل
کوثر سمنان
teuwsis ما
10
ورن یمن
صفحه 28:
10 ees ee eee ese es es Pe
pee NOLS ee Neca
۲ عنوان باید عاری از پیش داوری باشد.
SON ا Ts oe ae
See 5 55 mcg
بهتر است عنوان به صورت سوالى و يا منفى نباشد.
| ی Fearon cae
سبي اك كا
yo
ae mee he, 4 8 es هد
۱ TSS Teal nee
صفحه 29:
عناوین تحقیق های توصیفی معمولا به صورت زیر
0
صفحه 30:
عناوین تحقیقات در مطالعات تحلیلی به صورت
زير نوشته مى شود:
صفحه 31:
عنوان تحقيق در مطالعات تجربى معمولا به
meal a ل ودر
اا 0
صفحه 32:
عناوینتحقیقات همیسنگی معمولبه صورت
ge (ge Ags pj
صفحه 33:
قانون نهايى براى نوشتن عنوان :
يبى قانون از ييش تعيين شده براى
9 عنوان وجود ندارد !
صفحه 34:
ساختا ر يرويوزال:
##ا قسمت اول: اطلاعات مربوط به مجرى طرح و همكاران
8 قسمت دوم: اطلاعات عمومی مربوط به طرح پژوهشی
| جكيده
قسمت سوم: اطلاعات مربوط به روش اجراى طرح
6 قسمت جهارم: اطلاعات مربوط به هزينه ها
صفحه 35:
قسمت اول: اطلاعات مربوط به مجريى 0 0
6 مشخصات عمومی مجری طرح
8 سازمان متبوع
سل را
6 درجات علمی و سوابق
زا ات PETER
1
صفحه 36:
صفحه 37:
قسمت دوم: اطلاعات عمومى مربوط به طرح يزوهشى
8 عتوان طرح
رع طرح
ا مقدمه و معرف طررح (بيان مسئله)
| تعريفه واره ها
4 بررسى متون
لا اهداف و فرضیات
صفحه 38:
قسمت سوم: اطلاعات مربوط به روش اجراى طرح
ا روش اجرا
6 طراحی طرح
ieee, a
- نوع مطالعه
- روش نمونه گیری
- جمع آوری داده ها
ا
001
ل 1
| جدول زمانى مراحل اجراى طرح
صفحه 39:
8 هزینه پرسنلی
14 هزينه ازمايشات و خدمات تخصصى
8 فهرست مواد و وسایل
8 هزينه مسافيت
0 |
لت هزینه ها
صفحه 40:
مقدمه و معرفى طرح (بيان مسئله)
ا تشريح ابعاد مختلف موضوع و ضرورت برداختن به موضوع
Teed. | 3
| تبعات عدم حل مشکل
|
8لا تناقض و خلا اطلاعات موجود در مورد مشكل
68 راه Ja پیشنهادی و هدف مطالعه
| براى جملات مربوط به قسمت هاى ]) تا 6 حتما رفرانس لازم است
صفحه 41:
تعریف واژه ها:
| تشرييح وازّه هاى تخصصى
صفحه 42:
اه
| معمولا لازم است كه حداقل (00 تا ©0 رفرانس مورد
بررسى قرار كيرد. حجم مطلب براى هر رفرانس حداقل
BIS ere ل
SN Te Ie Se ee ae
محقفق- سال- مکان- کلیات متد- نتیجه گیری کلی- نقد |
صفحه 43:
ا ؛ نقد و
انتقادی مقالات oe مه
داق علا ۰ ۰ رلا
ee ea ee re ied. |
بوده است و اهمیت نقد و بررسی مقالات بررسی شده را گوشزد می.
DIESE Prone re SS ICs Ire ie rete
ننموده است.
صفحه 44:
نوشتن مرجع:
Br EGED | ا ا ا 0 ك3
(Aa gS نام مجله یا کتاب» arp \e ey ا 0 اسم
ناش محل نشر شماره صفحه. سال انتشار
صفحه 45:
اهداف و فرضیات
اهداف تحقیق عبارتست از مشخص كردن آنجه را كه بايستى بعد
ا ا 007
صفحه 46:
حكونه بايد اهداف را بيان كنيد:
هدف ها كاملا" روشن و صريح 2012© باشند
eS an ne eee |
| واقع بينانه4582-ج+) باشند: تحت شرايط موجود امكان دست يابى به
اهداف وجود داشته باشد.
1
0 NES Tee eC Eee Cone Bc con ir |
باشند بیان شوند.
تعیین کردن . مقایسه نمودن . اثبات کردن ۰ محاسبه کردن » شرح دادن
#أاز بكاركيرى افعال مبهم و فاقد عمل اجتناب نمائيد . اذعان كردن ٠ فهميدن . مطالعه
nner ene له
صفحه 47:
1
|
صفحه 48:
انواع اهداف تحقيق:
(Geverd Objeviive) ely 27 ل
| 2 اختصاصى يا ويزه 0
صفحه 49:
هدف کلی :
ل ا ا ال ا ل ل ا ا
کلی به چه چیزی دست خواهد یافت.
ee aA RCE RCS. | 0
بايستى كويا وصريح تنظيم شود.
صفحه 50:
7۳
1# آن جيزى است كه محقق در نهايت به آن دست خواهد يافت
صفحه 51:
مشخصات هدف-
4 داراى فعل حركتى؛ زمان و مكان مى باشد. (فعل حركتى:
تعيين كردن» مشخص كردنء مقايسه كردنء ...- فعل غير
الع كت 0 00
1# روشن و صريح بودن
8 سودمندی و منجر شدن به یک محصول
واقع بینانه
ee ل |
صفحه 52:
مثال:
| تعيين وضعيت هزينه در دانشكاه هاى علوم يزشكى كشور
در كشور ايران در سال ©0968
صفحه 53:
اهداف اختصاصی:
1 ا TOSS
RPC aee ee erat) cee
1 هدف اختصاصىء جزيى تر و عينى تر است.
صفحه 54:
اهداف اختصاصی:
RT| ا ا |
رسيدن به هدف كلى ضرورى است .
| 0ك اختصاصى همان اجزاى كوحكتر هدف كلى هستند كه از
CONT Oe Sr Cpr res ل
صفحه 55:
ذوايد ی را
a ا ا ا ارك
ا ل ل 6
باب
- ممانعت از كردآورى اطلاعاتى غيرضرورى
1
5
صفحه 56:
مثال:
8 تعیین میزان هزینه های فصل اول در دانشگاه های علوم
يزشكى كشور در كشور ايران در سال © ©0296
Pe re Cot ESOC NCES SORTED |
يزشكى كشور در كشور ايران در سال ©© 09
ا ۱
يزشكى كشور در كشور ايران در سال ©209©8
صفحه 57:
فرضيه
8 پیش بینی رابطه بین یک عامل ( متغیر) با عامل دیگر
SUNG aN ی
یک فرضیه توضیح و یا پیشگویی این است که چرا یک یا چند عامل
Ce bol ce SOL
| فرضيه در مطالعات تحليلى ( رابطه علت و معلول) وجود دارد.
صفحه 58:
انواع فرضیه:
0 r ES Teed
8 دوطرفه : آیا ارتباطی بین پوشیدن لباس تیره و ابتلا به راشیتیسم وجود
دارد و يا ندارد؟
صفحه 59:
انواع فرضیه
مثال :
50 از كلينيك هاى كودكان در فصول بارانى بعلت حجم
ا ۱ ترین سطح است .
ا RC cen CIR MP RRC ل
انا ای بای راکسا
ابیت«
صفحه 60:
0-1
0 ۳
از اهداف تحقيق مشتق مى
ee es SS
صفحه 61:
مثال:
ار
۱
سرانه بودجه آن كمتر خواهد بود.
صفحه 62:
نکته*
Pe neem SC ECD | ۱۳[
# در تحقيقات توصيفى سوال يزوهشى داريم .
صفحه 63:
روش اجرا
Cree Rene rere Bred |
۱ Cee nt Tee Cee, |
انجام خواهد شد؟
8 امکان تکرار پژوهش توسط فرد دیگر را می دهد
صفحه 64:
مثال براى روش اجرا: تحليل وضعيت هزينه دانشكاه هاى
BETES ES
| در اين پژوهش ابتدا داده های هزینه ای دانشگاهها» موجود در
وزارت بهداشت (دفتر بودجه) بصورت اصلاحيه بودجه هاى
تفصیلی دانشگاه ها که به تایید هیئت امنا رسیده» استخراج شد. در
صورت ناقص بودن داده ها پیگیری از طریق دفاتر بودجه
دانشگاهها بعمل آمده و فرم ها تکمیل شد.
| از ee 6
فصل"'و شاخص هايى مانند نسبت ميزان هزينه به تخت فعال؛ ميزان
هزينه به تخت ثابت و ميزان هزينه به جمعيت تحت يوشش محاسبه
و رتبه بندى براى دانشكاه هاي علوم يزشكى انجام كرفت.
صفحه 65:
مثال براى روش اجرا: تعيين تعرفه خدمات
لا بررسى مستندات و كزارش هاى موجود در وزارت بهداشتء رفاه و
eS
ا تعيين وضعيت حال حاضر تعرفه خدمات و روند آن در (10) سال اخیر
| تشکیل کمیته راهبری طرح (مدیر و کارشناسان دفتر بودجه و ...)
1 ا A
كمسيون بهداشت مجلسء 000200 هاى مرتبط و ...) و مشخص كردن
ee ا
ا طراحى يرسش نامه براى تعيين تعرفه خدمات به دو شكل عمومى و
تخصصى
صفحه 66:
۳ eS DS ESO YP ens)
| ا ارسال يرسش نامه به ذى نفعان مشخص شده در حيطه عمومى
ارس سس
ل ا ا ا ا IES) Pee
خدمات دندانيزشكىء آزمايشكاهى؛ تصوير بردارى )
8 برگزاری جلسات کار گروه های تخصصی برای ایجاد توافق در
مورد خدمات تخصصی
ا جمع بندى يرسش نامه ها و دستور جلسات كاركروه هاى تخصصى
توسط کمیته راهبری
صفحه 67:
se
متغیر عبارت است از خصوصیات و حالات مورد اندازه
گیری که می تواند تغییر کند.
8 انتخاب متغیر ها مرتبط با بیان مسئله» اهداف و فرضیات
خواهد بود.
4 در واقع مشخص مى كنيم كه براى رسيدن به اهداف جه
pes 0
صفحه 68:
1 cer] Raat ا 00 Py
| ميزان هزبينه فصل اول
Pin
8 مبزان جمعیت تحت پوشش
8 نسبت هزینه به جمعیت تحت پوشش
84 تعداد تخت
| تخت
صفحه 69:
متغيرها » وضعيت ومقياس 0 0
متغير عبارت است از مشخصه يك فردء جيز يا يديده كه قابل اندازه كيرى
ee T ا pen Cr pe ee
Hl yeese ware]
يك
| لك الي اك
pee SR | مس وت ۱۳
#ازمينه اي لعصصمم كاه 8)
صفحه 70:
متغیر مستقل:
Ren ee ERP ا ا rr as |
1 eC Re OCI FRR foro
: متغیر وابسته lll
ار ا
مثال :
۱
متغير وابسته - سرطان ريه
Deca ec ergo ay
جرا مردم سیگار میشکند؟.
Scorn Once Mai come Bose)
00
صفحه 71:
متغير مداخله كر:
را تا را
سرطان پانکراس --
دم ن قهوه
صفحه 72:
متغیر زمینه ای
متغیر هایی که باعث تمایز موردی از مورد دیگر در تحقیق
میشوند و گاهی بعنوان متغیر مخدوش کننده اندازه گیری
Cea WU oe Rave oa mh ge ل
RUDI Sy ea ren Ce Sr COE bee be Woe] eee ۳9
صفحه 73:
۳
واحد اندازه گیری مشخص دارند و بصورت عددی اندازه گیری می
OCD Beetle) ۱
رامدو ت۱۳
ad ل ل 0
صفحه 74:
مقياس oe تغیرهاً
8 مهم است كه بدانيم متغير از جه نوع است جون در انتخاب
روش تجزيه و تحليل تاثير مي كذارد.
84 هر جه تعداد متغير بيشتر باشد نمونه بيشتر خواهد بود.
8 هر جه تعداد متغيرها زيادتر باشد كنترل و محاسبه مشكل
تن خواهد شد.
صفحه 75:
مقياس سنجش متغيرهاى كيفى- اسمى و رتبه اى
cen yer | ل ا ا ل ۱
ني البرك
مقیاس اسمی |
Were APRN ti yn
مقل گروة خونی یا شفل .
له
ee some 00
Ce oe
a لت
- چنس : زن - مرد
م ا ا 7
است .
صفحه 76:
BESS oe ne sty ای
0 |
8 دراین مقیاس " چقدر بودن "و " چقدر داشتن " مورد نظر است . در
اين نوع مقياس حالت درجله بندى و رتبه را به خود مى كيرد.
سردرد:شديد 57 خفیف
4 تحصیلات: بی سواد ابتدايى فیک
عالى
oe ۱ 000
متوسط 58
۱۳ درجه ۲ درجه ۳
4 احساس درد: خفیف متوسط
Ferre a rene eee nse pet ee) eee CEE ape
Ge ee
صفحه 77:
یاس سنجش متغیرهای کمی : فاصله ای نسبتی
| 0 سنجش فاصله أى و نسبتى مورد سنجش
قرار می گیرند.
مقیاس فاصله ای : قرارداری است و فاقد صفر حقیقی است ولی دارای فواصل مساوی
كر يدن OMS
55020 rietren ra ioy |
aN cee Sr aC) eee A tO a ad
تقسیم و ضرب در آن صدق نمی کند.
rn eT Neen oa | 5
با دمای ۲۳ و۳۳ درجه سانتیگراد است .
صفحه 78:
مقیاس سنجش متفیرهای کمی
1 ا BA IEe Sy
5 لا
Cue 0 nl eee ee Sere Se ا
صفحه 79:
نام متغير
تیپ دانشگاه
ميزان هزينه
رتبه علمی
ل 0ك
كيفى رتبه اى:
گیفی اسمی
۳۳
رد سین سب
۳
roy
صفحه 80:
7ك
8 مشاهده اى (غير مداخله اى)
- توصیفی: توصیف یک وضعیت
- مقايسه اى: بررسى رابطه ©) با 68
| 7
بررسی اثر 9) بر ظ)
صفحه 81:
جامعه و نمونه مورد مطالعه و ربوش نمونه كيرى:
8 جامعه مورد مطالعه: ككروه از افراد» اشياء سازمان ها و...
eS ا ال |
8 مثال: دانشگاه های علوم پزشکی
| نمونه: معمولا بعلت گستردگی و بزیرگ بودن جامعه مورد
يزوهش لازم است كه از نمونه كيرى استفاده كنيم. يس
مو of aaa Weeds
بخش در باره جامعه آماری قضاوت می کند.
صفحه 82:
مثال: تحليل وضعيت هزينه هاى بيمارستانهاى كشور
| جامعه: كل بيمارستانهاى كشور
##! نمونه: (6)0© بيمارستان كشور
صفحه 83:
دو صفت اصلی نمونه مناسب:
نماینده جامعه مورد بررسی
eae uli ll
صفحه 84:
انواع نمونه كيرى:
(God uw 00 : جامعه مساوى نمونه است.
ا en)
- تصادفی
تصادفی ساده
een
لت
ل ۳
عو
#انمونه كيرى آسان
(quota) cs) pega
صفحه 85:
روشهای جمع آوری اطلاعات
صفحه 86:
روشها و ابزار جمع آورى اطلاعات:
مشاهده
پرسش نامه
۳
استفاده از اسناد و مدارك موجود
فرم اطلاعاتى
بحث كروهى متمركز
صفحه 87:
خصوصيات ابزار 49 ۹
| اعتبار: اندازه كيرى آنجه كه واقعا هدف ماست.
8 پایایی: تکرار پذیری
صفحه 88:
روش های آماری و تجزیه و تحلیل اطلاعات
8 هدف تبدیل داده ها به اطلاعات و نتایج قابل تفسیر است.
0 شامل:
- ذکر روش های آماری برای توصیف داده ها و آزمون های
آماری مورد استفاده
Exc ا Ceti
صفحه 89:
ييش آزمون روش تحقيق (اطاام)
5
| ا شناسايى مشكلات بالقوه و تجديد نظر در روش كار
صفحه 90:
ملاحظات اخلاقى:
8 تایید تحفیق در كميته اخلاق سازمان مربوطه
SD. 7
حق انتخاب براى شركت كنندكان مطالعه؛ ...)
صفحه 91:
بيش بينى زمان اجراى طرح
ز را ری رل ات با را ار
(CSN) eer ee See |
استفاده مى كنيم.
صفحه 92:
صفحه 93:
قسمت جهارم: اطلاعات هزينه ها
8 هزينه يرسنلى:
6 برای مجری طرح» پژوهشگران» مشاوران» سرپرستان»
يزوهشكران» متخصص آمار و اييدميولوزىء كاركنان دفترى و
كه
50 ل ال ل Peg RE
براى
طرح
صفحه 94:
قسمت هاى علاوه بر جهار قسمت اصلى يرويوزال:
| مشكلات اجرايى در انجام طررح و رياه حل هاى ييشكيرانه
8 منابع و ماخذ
صفحه 95:
8لا حاوى تمام منابع مورد استفاده براى تدوين يرويوزال
8 هر منبع شامل:
- نام و نام خانوادكى نويسندكان
- عنوان کتاب یا مجله
- شماره جلد
شماره چاپ
5 اس رن 31399 مجله
- محل نشر
- شماره صفحه
Biers
صفحه 96:
چکیده طر ح:
اه ۱
ss قرار داده می شود
قبل از قسمت اول قرار
ل 3 ل
صفحه 97:
نك ۳
