مهارت‌های شخصی

روش تحقیق 2

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
اهداف *جزئی ( ویژه , اختصاصی ( * کاربردی

صفحه 4:
تدوین اهداف تحقیق ۰ براي نوشتن اهداف از افعالي نظير تعيين كردن » محاسبه کردن » شناسايي کردن » مقايسه كردن استفاده مى شود. 3 هدف کاربردي به ما مي گوید» فایده حاصل از پژوهش براي چیست؟

صفحه 5:
rt هدفي که آنچه را مطالعه بطور كلي به آن دست خواهد یافت , بیان کند. * در قالب يك جمله و بطور رسا و قابل فهم بیان مي گردد. * هدف پژوهش باید در مورد اینکه محقق چه کاری می خواهد انجام دهد(مشاهده,توصیف و سنجش پدیده ها...) در چه مکانی (محل اجرای پژوهش) در چه گروهی (نمونه ها) اطلاعات کافی را ارائه دهد. مثال : * تعیین شیوع هیپرلیپیدمی در مبتلایان دیابت مراجعه کننده به بیمارستان هاجر شهرکرد در سال 1391 * بررسی تاثیر اسانس زیره سیاه برروی فشارخون و فاکتورهای التهابی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

صفحه 6:
* اهدافي که از شکستن هدف کلي به اجزا به دست eons ls te eS ‏خواهند آمد.‎ ‎٠‏ بابد ابماد گوناگون مسئله و عوامل کليدي متاثر کننده وبا ه آن را پوشش دهند ‏* باید از نظر منطقي بهم پیوسته باشند. ‏* هر هدف اختصاصی بر روی یک یا دو متفیر مورد مطالعه ‏متمرکز می باشد. ‏۲ مثال : تعیین شیوع هیپرلیپیدمی در مبتلایان دیابت مراجعه کننده به بیمارستان هاعر تهرفرد دز سال 1344 بر مس جنس 2 تعبین شیوع هیپرلیبیدمی در مبتلایان دیابت مراجعه کننده به بیمارستان هاجر ‎i‏ سال 1391 بر مت نس بوع هیپرل ميتلايان ديابت مراجعه كننده به بیمارستان سب نبو مت ‎ot Ste‏ ° ‏1 بر حسب مدت ديايت

صفحه 7:
اهمیت اهداف ویژه * متمركز ساختن مطالعه * برآورد بودجه و زمان لازم برای اجرای طرح *ارزیابی طرح * انتخاب متغیرها و شیوه آنالیز داده‌ها

صفحه 8:
خصوصیات و نگارش اهداف ویژه * صریح» روشن و بدون ابهام * قابل اندازه‌گیری © ۱ دارای زبان علمی ‎Hit Your Target a‏ * استفاده از افعال عملی مانند تعبین» مقایسه» محاسبه و..

صفحه 9:
هدف کاربردي * هدفي که در رابطه با بكارگيري نتایج طرح تنظیم مي شود. ۲ مثال : گزارش وضعیت هیپر ‎word‏ بیماران دیابتی به مسئولین مربوطه جهت برنامه ریزی اقدامات پیشگیرانه و درمانی

صفحه 10:
* به عنوان يك اصل : براي هر هدف توصيفي يك سئوال و براي هر

صفحه 11:
فر ضیه فرضیه حدسي است علمي‌ که محقق براي ننيجه تحقیق خودحي زند. فرضیه نشان‌عي دهد که با چند علمل» عولمل دیگر را " فر ضیسه تحقیق یک حدس علمي يا پیش داوري است که بوسیله ي جمع آوري حقایقی که منجربه قبولي‌یا ردّن مي شود مورد آزمايش قرار مي كيرد

صفحه 12:
بیان فرضیه " در هنگام بیان فرضیه مجقق‌به بررسي روابط بین متغيرهاعي پردازدسبه طور متداول لین بیان به سه شكل صورت خواهد كرفت " بررسي رابطه علت و معليلي بین دویا چند " بررسي همبستكي و شدت كن بين دوبيا جند " بررسي و مقابسه میزان تفاوت تأثیر دوبا چند متغیر بر یک یا چند متغیر 2

صفحه 13:
1- به صورت جمله خبري بیان ميشود. 2- بیانگر ارتباط دو یا چند متغیر است . 3- بر اساس مطالعات یا بررسي هاي قبلي بیان ميشود. 4- باید قابلیت آزمون داشته باشد. 5- يك فرضیه خوب باید کوتاه, رسا و قابل فهم باشد. 6- فرضیات مختلف يك طرح نباید با یکدیگر تناقض داشته باشند.

صفحه 14:
انواع فرضیه و نحوه بیان آنها 7 فر ضیه تچقیق ‎research‏ :0 1 ‎hypothesis‏ 7 فرضيدهايي که ادعا مي‌کنند بين پديده‌هاي مورد نظر رابطه » اثر یا تفاوت وجود دارد. 7 فرضيه تحقيق می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. 11 :nullhypothesis ‏فرضیه‌صنر‎ 7” فرضيه‌هايي که ادعا مي کنند بين بديدههاي مورد آزمایش رابطه » تفاوت یا اثري وجود ندارد. 4

صفحه 15:
در تحقیقات توصيفي که صرفا "به بیان آنچه در حامعه می گذرد پرداخته صی شود نیازی به ارائه فرضیأت نیست و از سؤّالات براي رسيدن به اهداف استفاده مي شود.

صفحه 16:
ويژگيهاي سئوالات 7 باید ساده » روشن » غیرقابل تفسیر باشد . ” دقيقاً در راستای مسئله تحقیق بیان شود . 7 پلسخگوییبه سئوالات بلیدبا توجمبه ابزارها و اطلاعات امکانپذیر باشد . ۷ دامنه سئوالات باید محدود باشد . ” بايد به صورت استفهامی بیان شود .

صفحه 17:
سوّالات و فرضیات * هدف توصیفی وال * هدف تحلیلی مه فرضیه تعیین میانکین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی یانکین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی چقدر است؟ ن ارتباط پرفشاری خون با میزان درآمد در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی پرفشاری خون با میزان درآمد در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی ارتباط دارد. پرفشاری خون در افراد پرد رآمد بالای ۴۰ سال تهرانی بیشتر است.

صفحه 18:

صفحه 19:
* در این بخش روش اجرا ی طرح با تاکید بر نوع مطالعه , آزمودنیها , روش نمونه گیری ۶ حجر تجونه 2 زوش جع آچوزی اطلاعات 2 روش تجزیه و تحلیل داده ها , معیار ورود و خروج باید به تفصیل بیان گردد. - در صورت وجود پرسشنامه یا چک لیست ضمیمه طرح تحقیقاتی گردند . *إمحوة تعهين زولیین بو چلزایس پرسستاسه قید گردد . ‎٠‏ جدول متغیرها تکمیل گردد.

صفحه 20:
* به طور كلى روش اجراى مطالعه بايد به گونه ای بیان گردد که اگر محقق دیگری بخواهد تحقیق مشابهی انجام دهد مراحل انجام تحقيق دقيقا برای وی مشخص باشد.

صفحه 21:
”روش انجام كار ” روش جمع آورى داده ها ”محاسبه حجم نمونه و روش نمونه كيرى ” تجزيه و تحليل آمارى ” جدول زمان بندى (كانت) ” جداول هزينه ها

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
۹ مطالعه‌هاي مشاهده‌اي #مطالعه‌هايي هستند که در آن پژوهش‌گر هیچ نقشي در وجود و مقدار متغيرهاي مستقل و مخدوش‌کننده در ‎COR‏ واحدهاي پژوهش ندارد. ۹ مطالعه‌هاي مداخله‌اي #مطالعه‌هاي هستند که پژوهش‌گر حداقل يك متغیر مستقل (مواجهه) را خود تعیین مي‌کند.

صفحه 25:
* بررسي شیوع چاقی در مدارس استان چهارمحال و بختیاری.

صفحه 26:
* مطالعه‌هاي تحليلي #مطالعه‌هايي هستند که پژوهش‌گر به ارتباط بین دو یا چند متغیر پرداخته و هدف تعیین این ارتباط است. * مطالعه‌هاي توصيفي #مطالعه‌هايي هستند که پژوهش‌گر تنها وضعیت يك متغیر را بررسي کرده يا وضعیت چند متغیر را بدون درنظر گرفتن ارتباط آن‌ها با يكدیگر بررسي مي‌کند.

صفحه 27:
مطالعه توصيفى ؛ مل جمع آورى و ارائه منظم داده هاست تا تصوير روشنى از يى موقعيت خاص بدست ايد. معمولاً جند جنبه اساسى از بيمارى و يا بيامد مورد نظر بررسی می شود: ۴ 6 : چه چیز, چه ولقعه, ... ۴ ۷۵: سن جنس نزاد, تاهل تحصیلات... ۴ ۷۷6۵۲6: وضعینجفرافیایی‌شهر/روستا, محله, .... ۷۷۵: فصل سال‌ماه, ساعت... مطالعات توصیفی را می توان روی گروه های کوچک یا ‎ee‏ از افراه و توت ره گروه كو داد. 27

صفحه 28:
جامعه آماری و نمونه ياسخ به اين يرسش كه : - اطلاعات را از جه كسانى يا از كجا جمع آورى كنيم؟ ياسخ اين است : از جامعه آمارى يا از كروه نمونه جامعه عبارنست از گروه یا طبقه ای از افراده اشیاء » متغيرها » مفاهیم یا پدیده ها که حداقل در یک ویژگی مشترک باشند. نمونه بخش کوچکی از جامعه است که معرف کل جامعه است.

صفحه 29:
۰ نموه نمونه زیرمجموعه ای از جامعه است. گروه کوچکی از جامعه هستند که برای تجزیه و تحلیل و مشاهده انتخاب می شوند. نمونه گیری : به روش انتخاب نمونه» نمونه گیری می گویند. در واقع انتخاب قسمتی از جامعه تعریف شده که معرف آن جامعه باشد را نمونه گیری می گویند. هدف اصلی نمونه گیری برآورد مقادیر جامعه به کمک مقادیر نمونه است.

صفحه 30:
(VARIABLES)b pio ° متغيرهاء عامل يا عواملى هستند كه مورد اندازه كيري يا سنجش قرار مي كيرند. " به عبارت ديكر متغير مشخصه.يك فرد» چیز با يديده مورد نظراست كه : "قابل اندازه گیری بوده "و مي تواند مقادیر مختلفي بپذیرد

صفحه 31:
1- 5 وابسته ازنظرقراركرفتن | مخدوشكر درتحقیق _ زمینه ای _اسمی 2- نوع متغيرها _رتبه ای (سنجش متغیرها) | ىىى ‎caf‏ _ كمى بيوسته

صفحه 32:
الف ) متغیر مستقل: عوامل احتمالی ایجاد مساله پژوهشي را متغیر مستقل مي گویند. كه از طريق آن متغير وابسته تبيين يا بيش بيني مي شودو متغيرى است كه توسط پژوهشگر اندازه كيرى» دستكارى يا انتخاب مى شود تا تاثير يا رابطه آن با متغير ديكر اندازه كيرى شود. ب) متغير وابسته: بر اثر يك يا جند عامل بوجود آمده است. متغير: است كه مشاهده و اندازه كيري مي شود تا تآثیر متغیر مستقل بر آن معلوم شود. ج) متغيرهايي که به شناخت بهتر موضوع کمك مي کنند» متغیر زمینه ای نامیده می شو۵. مانند سن. جنس» وضعیت تاهل» خصوضیات مکالی و ...

صفحه 33:
* در علم آمار معمولاً متغیر مستقل را با ۷ و متغیر وابسته را با ۷ نشان می دهند و براى نمايش به صورت نمودار متغیر مستقل ('ا) روى محور افقى و متغير وابسته ‎(y)‏ روى محور عمودى نشان داده می شود.

صفحه 34:
د- متغیر مخدوشگر: CODPOOOO10G OR) (4 PEROEDIOG ‏«متغیری که هم روی متغیز و"هم وابسته تاثیر می گذارد.‎ ‏در يك تحقيق اين متغيرها در مرحله اول باید شناسائی شوند.‎ ٠» * در مرحله بعد بايد مكانيسمى و ترتیبی اتخاذ نمود تا اثر آنرا از بین برد .(در مرحله طراحی مطالعه یا آنالیز مطالعه)

صفحه 35:
متغیروابسته

صفحه 36:
(matching) le aigoi sjlu aliro . ‏انتخاب و تقسیم تصادفی‎ . . بلوک بندی . تحلیل کوواریانس uP WN ‏بم‎

صفحه 37:
مقیاس اندازه گيري متغیرها مقیاس اسمی: لین مقیاس شلملیکسیا چند گرومبا طبقه است که از نظر کيني با هم متفاوتند اصا بين گروهها هیچگونه ارجحيتي وجود ندارد. ممکن است براي هر گروه با طبقه شماره اي در نظر گرفته شود که ارزش ندارد بلکه جنبه" کد" یا شناسائی دارند. مقیاس رتبه اي: لین مقیاس نسبت جه مقیاس اسمي خصوصیت اضلفه آي دارد که در بین گروهها از نظر متغیر مورد نظر برتري وجود دارد لصا لین برتري قلبل سنجش و مقایسه‌با سایر گروهها نیست . کروهها هم یکسان نستند. كروهها نسبت‌به هم روي پله هايیک نردبان قرار گرفته ند * مقياس کمی (عددی) : الا عنم تا

صفحه 38:
مقیاس اندازه گيري * مقیاس فاصله اي (ارسسه1): در اين مقیاس فاصله بين گروهها با هم مساوي در نظر گرفته شده است. اما صفر در این مقیاس فقدان خاصیت مورد نظر اندازه گيري نیست. مانند دما در مقیاس فارنهایت * مقیاس نسبی(30077)): در اين مقیاس خصوصیت اضافي آن است که صفر دليلي براي فقدان خاصیت مورد اندازه گيري است. مانند مقدار هموگلوبینءفشار خون

صفحه 39:
7 رديف bY os % ” نوع ” تعريف علمی / عملى ۲ نحوه اندازه گیرری واحد اندازه گیسری

صفحه 40:
۲-۲ جدول متغیرها مستقل وابسته رتبه ای ae

صفحه 41:
DATA COLLECTION METHODS *اولیه *ثانویه

صفحه 42:
1 محقق خود برای اولین مرتبه داده ها را جمع وری می ~ منابع شامل: معاینات بالینی, مصاحبه ها, مشاهدات, 23 > ايد: خطای تا ‎sos‏ كم است, برای اهداف 2 معایب: هزينه بالا دارد. ممكن است ساده نباشد.

صفحه 43:
اا ا 0 منظوری ی ‎eels soa gl ae‏ حاضر جمع آوری شده > منابع شامل: سوابق فردی( بهداشتی, پرسنلی) _مستندات هی ( داده های سرشماری , ‎sy‏ كرو ه های سرشماری

صفحه 44:
* یکی از بهترین و بنیادی ترین روشهای جمع آوری اظلاعات اسنت.هگاهی که کسب اظلاعات از طریق مشاهده یا مطالعه منابع امکان پذیر نباشد این روش مناسب ترین شیوه تلقی می گردد. * در مصاحبه اطلاعات به صورت شفاهی و با پرسش از فرد جمع آوری می شود. * انواع مصاحبه: * مصاحبه منظم # مصاحبه آزاد

صفحه 45:
* مزایای مصاحبه: * برای افراد کم سن و بیسواد مناسب است. * دستیابی به اطلاعات وسیع و عمیق *# درک بهتر سوالات * پاسخگویی به تمام سوالات " معایب: * وقت كير * پرهزینه * تعداد کم نمونه ها * کیفی و تجزیه تحلیل مشکل

صفحه 46:
Questionnaire aoluiuw ‏پر‎ در مقایسه با مصاحبه, پرسشنامه عملی تر و اسان تر است. بررسی نمونه های بیشتری امکان پذیر ابتدا بايد فهرست کلیه هدفهای پژوهشی را که به خاطر آنها پرسشنامه تهیه می شود مهيا كرد.

صفحه 47:
32 پرسشنامه آزاد یا باز * در پرسشنامه منظم محقق به ازای هر سوال چند پاسخ را مشخص می نماید تا پاسخگو یکی از آنها را انتخاب نماید. * پرسشنامه باز تنها سوال از جانب محقق مطرح می گردد. * تجزیه تحلیل پرسشنامه منظم آسان تر است.

صفحه 48:
1 مقدمه: معرفی محقق و موسسه تامین کننده اعتبار پژوهش, دلایل انجام پژوهش و اهمیت پاسخ افرادپاسخ دهنده,محرمانه و بدون نام بودن 2 اهنمایی 4 ای پا ‎ae‏ الات: راهنمایی در مورد جكولكى بأسخ به سوآلات 3 سوالات

صفحه 49:
* استفاده از واژه های ساده و اجتناب از به کار بردن جمله های طولانی و پیچیده _ * اجتناب از سوالهای دوپهلو و ابهام آمیز * استفاده از روش قیفی در طراحی سوالات

صفحه 50:
۲ ارزاني و سهولت اجرا ۲رفع مشک ل برقراري ارتباط رودررو ۷"يكساني شرایط اجرا براي همه سوالات

صفحه 51:
معایب پرسشنامه ۷ عدم اطمینان از درك سئوالات ”عدم اطمينان از ثبت صحیح پاسخها ” مشكل افراد كم سواد

صفحه 52:
سئوالات آن پايايي و روايي دارد . < سئوالات آن جانبدارانه نیست . سئوالات آن واضح , روشن و غیرقابل تفسیر لست . سئوالات آن داراي نظم روان شناختي است . تاجايي که ممکن است سئوالات آن کم است . ظاهر پرسشنامه جذاب است . >

صفحه 53:
* اعتبار محتوا (/۷۵۱۱010 00۳0۲6۳۲) * اعتبار ظاهری (/۱/۵۱۱0:0 ۳۵66) * اعتبار ملاکی (۷۵۱۱0۲۷ 0۲۱۲6۲۱0۴) (Construct Validity) ojlw ,lisl *

صفحه 54:
نكاتي براي افزايش پابايي و روايي سئوالهاي پرسشنامه "مطالعه پر سشنامه های مشابه "رایزنی با صاحبنظران ‎elt‏ آزمايشي ‎ir‏ ن بايابي (آزمون ي کرونباخ)

39,000 تومان