صفحه 1:

صفحه 2:
معناي تحقیق *تحقیق در لغت به معناي درست و راست کردانیدن»بیدا کردن » یافتن باجستجوي حقی آورده شده است. 0 تعاریف ؛ ل آمده از تحقیق و پژوهش فراوافند. جستجوی منظم > آزمایشی و انتقادى به منظور آزمون فرضیه های پیشنهادی ‎la‏ طبیعی است. تحقیق عملي منظم است که در نتیجه آن پاسخ هاني براي در موره روايط ميان يديده ‎NN gh Ca BLS cag, Se gl AN ga‏ أهد..

صفحه 3:
روش تحقیق QS «منظور از روش در تحقیق» ارائه مهارت‌ها و تجربه‌هايي است که دست‌يابي به هدف را آسان‌تر و عملي‌تر مي‌سازد و با صرف وقت کمتر» نتايج بيشتري به دست مي آيد . *مجموعه قواعد و رويه اى كه محقق براى جمع أورى حقایق و واقعیت ها دنبال می کند تا سپس آنها را تفسیر, تبیین و اثبات نماید.

صفحه 4:
شرايط يك محقق © يك محقق» در كار د نياز به خصيصه هاي موف با وه شهب اب برسد» و هم نتيكه داراي ارزش و اعتبار باشد: * حوصله و صبر ؟ جستجوو کاوش در منابع *امافت در نقل‌ها و برداشت‌ها * آشنايي به موضوع مورد نظر و مورد تحقيق ؟ گم نکردن سرخط اصلي؛ هنگام سند يابي و پژوهش * برخورداري از زبان ساده و بیان رسا * دوري از تعضب و غرض ورزي و انتقام جويي * برهيز از بيشداوري و تحميل عقيده ۱ * برخورداري از شهامت و صراحت در بيانٍ يافتدها. زير دارد لا هي در كارش ارش براي دیگرا

صفحه 5:
ژگي ها ۳ ویر ي ‎GH‏ * هدف اصلي تحقیق حل يك مسئله با پاسخگويي به يك سوال يا دستيابي به روابط علت و معلولي بین متغیر هأي پژوهشي است. * هدف تحقیق مشاهده و درك الكوهاي كلي رويدادها و روابط بين آنهاست. ۴ تحقیق بر مشاهده و آزمایش تاکید دارد. ۰ به منظور جمع آوری اطلاعات و آزمودن فرضیه از ابزار مختلف اندازه گيري استفاده مي شود. ؟ در تحقیق از جدیدترین منابع اطلاعاتي براي رسیدن به هدف هاي تحقيق استفاده مي شود. © در تحقيق هدف خاا وجود دارد که محقق تلاش مي کند با جمع آوري عات مناسب به )نه دسير سي بيدا كلد نجام تحقيق مستلزم داشتن مهارت لازم در زمينه موضوع مورد تحقيق تحقیق فعالیت است . به اين معنى كه محقق با رعايت اصول ‎ay Sales‏ هایتکلق اطلاعات لازم را جمع آوري و بدون هیچگونه نعصبي به نتیجة گيري مي پردازد. * تحقیق به منظور حل مساله بدون جواب یا سوال هاي بدون پاسخ مي

صفحه 6:
Research "| ولین مرحله تحقیق احساس وجود یک مشکل است؛ به این معنی که پژوهشگر در کار خویش با مانع یا مشکلی روبرو گردیده است که در حل آن ابهام یا تردید دارد.*

صفحه 7:
چرا تحقیق ‎ _--(‏ جتتتتته 4۳-۳ __— >=

صفحه 8:
نفسیم بندی تحقیق Basic Research & ‏تحقيق بنيادى‎ " تحقیقی است که برای گسترش و بسط دلنش یا علوم پایه در یک نظام و بخاطر فهم لن طرح ریزی می شود. ممکن است همه یا بخشی از این دانش در آینده کاربرد داشته باشد ولی معمولا خود محقق در کاربرد آن نقشی ندارد و کاربرد فوری برای نتلیج در این نوع تحقیقات مورد نظر نیست.با کشف مجهولات دللش موجود را گسترش داده و منجر به یک تئوری و یا نظریه می شوند. " مانند تحقیقات در مورد فیزیولوژی بدن.بیوشیمی خواب. واسطه های شیمیایی ذر اثتقال ذرة و 0

صفحه 9:
تحقیق کاربردی یا ۳865۵۵۲ ۸۵0۱۱60 " اين نوع تحقيق برروى يافتن راه حل و ‎ee een‏ درکاربرد نتایج دخیل می باشند."

صفحه 10:
انواع تحقیق Quantitative Qualitative .asS°

صفحه 11:
دو راهبرد رقیب؟ 5 تحقيق كمي پژوهشي تجربي است که در ان داده ها به صورت عدد و رقم بیان مي شود.داده ها از سنچش و اندازه گیری متغیرها حاصل شده و با تکنیکهای اما مورد آزمون و یا توصیف قزاز می ريه ۰ تحقیق كيفي هم پژوهشي تجربي است که در آن داده ها از طریق تجربه مستقیم و بي واسطه پدیده مورد مطالعه توسط محقق همان گونه که هست (زنده, قابل

صفحه 12:
دو راهبرد رقیب . درسالهاي اخیر بحث زيادي راجع به مزيتهاي نسبي هر يك از اين دو راهبرد اصلي تحقیق در گرفته است. این موضع گیریها از دیدگاه آنهايي که این دو راهبرد را کاملا جدا از هم و مبتني بر دو جهان بيني متفاوت مي دانند تا دیدگاه آنهايي که از به کار گيري هردو راهبرد در جریان تحقية. دفاع می کنند گسترش می

صفحه 13:
تفاوتهاي تحقیق كيفي و كمي مدلهاي مدلهاي ‎٠‏ فهميدن افراد ‎٠‏ جستجوي از دیدگاه خود حقايق و پدیده آنان ها مشاهده ۰ مشاهده طبيعي و مداخله گرانه کنت | نشده ‎Lecce.‏ ۳۳۹

صفحه 14:
تفاوتهاي تحقیق كيفي و كمي ‎٠‏ نزديك به داده ‎٠‏ دور از داده هاء منظر هاء منظر دروني (محقق بيروني خود درون (محقق فقط ماجرا ست) ناظر بيروني * مبتني بر است) پردازش * مبتني بر ‏دادم ها نتايح داده ها

صفحه 15:
تفاوتهاي تحقیق كيفي و كمي مدلهاي كيفي مدلهاي كمّي داده هاي ‎٠‏ داده هاي واقعيء, ‎seit‏ قابل اعتمادء و عميق بايا و تکرار قابل تعمیم " ‎sla col:‏ موردهاي ‎٠‏ مطالعه فردي موردهاي زیاد

صفحه 16:
‎polo a?‏ کلی تحقیق کیفی روش منظم و ذهنی برای توصیف پدیده هایی است که به سادگی قابل 1 تبدیل به اعداد و ارقام نیستند. ‏#در مواردی که شناخت کافی از پدیده ها وجود ندارد انجام می شود. ‏#هدف آن توصیف پدیده ها, تدوین فرضیه و ایجاد ‎

صفحه 17:
حر ا د من 9 ساختار بيشنهادي طرح تحقيق :طرح تحقيق بايد مشتمل بر سر فصل هاي زیر باشد: .- بيان موضوع يا عنوان تحقيق بيان و اهميت مساله مطالعه و تدوين نظريه ها و مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش ‎Soa‏ إقداف اصلي و وییه تحقیق با توجه به موضوع ‏تدوین فوضية هاي پژوهش ‏نوع روش تحقيق ‏روش وابزار كردآوري اطلاعات امعه آمار 0 ‏تعداد و شیوه نمونه گيري ‏10 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 1 زمانبندي اجرايي طرح 19 اعتیا ان و منایه مال ‏

صفحه 18:
چرا باید طرح پژوهشی تهیه شود؟

صفحه 19:
#جلب منابع اعتباری یا خدماتی از سازمان های ذینفع؛ کسب مجوز لازم از سازمان های نظارتی؛ 9در نظر گرفتن تمامی جنبه های اجرایی که ممکن است قبل از نگارش برای ما مبهم باشد.

صفحه 20:
مرا حل 2985 ses يمد اطللاعاتى حم اكتون در دستوسس ‎FO‏ Fee Ook eet bee چه داده های اضافی برای یافتت پاسخ بد سوالات علوح لازم اسست؟ و چعونه نها را بدست مس اوریم؟ نتایج چکونه به کار کرفته خواهند تشد چه کاری: چه موقع و توسط چد کسی انجام Tao ‏خواهد‎ یرای اتجام نطالعه چه منایعی لازم استه. و چه متایعی در اختیار داریم؟ چعونه طرح را یه مستولان و با متابع تأمین کنندة بودجه ارانه کنیم مواحلی که طی خواهید کرد لب لها سس بب یک طرح تحقیقاتی در سیستم های بهداشتی سوالات با فوضیات لوح انوع مطائعة فتون جمع آوری داده ها Sat لوح ریزی برای جمی آوری داده ها طوح تجزیه و تحلیل داده نا مالاحظات أخالاقى بيش آزمایی روش تحافيق برتامه زمائيتدى تيروى كار

صفحه 21:

صفحه 22:
انتخاب موضوع پژوهش مهمترین منابع برای انتخاب موضوع : استفاده از تجارب متون علمی و منابع موجود استنناج از نظریه ها و فرضیه ها تعامل با همکاران اولویت های تحقیقاتی حدم جد ابا

صفحه 23:
اجتناب از دوباره کاری قابلیت اجرا مقبولیت سیاسی کاربرد داشتن فوريت نياز به داده ها مقبوليت اخلاقى

صفحه 24:
مناسیت بهتر است موضوعی که انتخاب می شود در مقایسه با مسایل دیگر الویت .داشته باشد :دقت نمایید و به سئوالات زیر پاسخ دهید وسعتمستله چقتر لسک -1 2- ‏از تاثر از 'مسئله هستند؟‎ a> 3- ‏شدتمسئله چقدر لسک‎

صفحه 25:
اجتناب از دوباره کاری قبل از اینکه تصمیم به اجرای یک طرح تحقیقاتی بگیرید. بسیار مهم است که دریابید آیا موضوع پیشنهادی در منطقه مورد نظر و یا مناطقی مشابه مورد بررسی قرار گرفته است يا خیر؟ تنها در سه وضعیت زیر می توان به انجام تحقیق روی موضوعی که قبلا روی آن کار شده است اقدام کرد. در شرایط زمانی متفاوت در شرایط جغرافیالی مختلف درصورت عدم دستیابی به نتایج کافی

صفحه 26:
قابلیت اجرا به هنگام پیشنهاد پروژه , باید به موارد زیر جهت انجام آن توجه :نمود نیرویانسانی-1 نمان-2 تجهيزاتو لممكانات- 3 4- Lb aie

صفحه 27:
مقبولیت سیاسی توصیه می شود عنوانی انتخاب شود که مورد توجه و حمایت مسئولین باشد, این مسئله امکان بکار گرفته شدن نتایج را افزایش ءمی دهد

صفحه 28:
قابلیت بکارگیری نتایو و توصیه ها آیا احتمال بکارگیری پیشنهادات تحقیق وجود دارد؟ خوریت نیاز به داده ها برای تصمیم گیری , چه اندازه نیاز فوری به داده ها داریم؟ +تصمیم بگیرید کدام تحقیق باید اول و کدامیک بعداً انجام شود

صفحه 29:
مقبولیت اخلاقی از جمله مهمترین شرایط برای انتخاب موضوع عدم تضاد و مواجهه آن با ملاحظات اخلاقی است. لذا بایستی طرح پیشنهادی خود را از نظر ملاحظات اخلاقی زیر مورد بازنگری دقیق قرار داد: * موضوع طرح چقدر مورد قبول کسانی که روی آنها بررسی انجام می گیرد, خواهد بود. ۳ آیا میتوان رضایت نامه کتبی از افراد مورد مطالعة گرفت. ۴ آیا شرایط افراد مورد مطالعه در نظر گرفته شده است؟

صفحه 30:
علاقه مندی و دانش ممقق نياز به توضیح نیست که هردو مورد فوق برای انجام هر تحقیقی ضروری است و عاملی برای بالارفتن سرعت و کیفیت تحقیق می باشد.

صفحه 31:
ف YN NN آيا مسئله تحقیق به روز (جدید) اآشت ؟ آیا مسئله تحقیق رابطه بین پدیده ها را مورد بررسي قرار ميدهد؟ آیا مسئله تحقیق روشن و صریح بیان شده است ؟ آیا دامنه مسئله تحقیق محدود شده است 4 آیا رای تحقيق منابع مالى لازم در اختيار است ؟ آیا امکانات پررسنلی» زمانی» تجهیزاتی لازع برای تحقيق وجود دارد؟

صفحه 32:
SN s&s SS ليا مسئلة ا اهميت: و ازرش لازم براي مطالعه برخوردار ست ؟ آيا مسأله با علائق و تمايلات محقق همخواني دارد؟ آيا انجام تحقيق با توجه به روشهاي علمي تحقيق امكائيةين الست ؟ آیا یافته‌های تحتیق نیاز خاصی را ببرطرف می‌کند؟ آیا موضوع تحقیق مسائل اخلاقی و حیثیتی تولید نمی‌کند؟ آيا اطلاعات لازم براى انجام تحقيق در دسترس هست یا می‌توان تولید کررد؟ آیاروشها؛ وسائل و ابزارهای لاز با روایی) ( ۷211017 و پایایی ( 3611810111037 )کافی در اختیار محقق هست؟

صفحه 33:

صفحه 34:
عنوان #اولین عبارتی است که دیگران با آن مواجه می شوند. #ممکن است بر اساس آن درباره طرح تحقیقاتی پیشنهادی شما قضاوت کنند. #كسانى كه قرار است طرح تحقیقاتی پیشنهادی شما را تصویب کنند. باید از عنوان تحقیق درست همان چیزی را بفهمند که شما می فهمید.

صفحه 35:
تنظیم عنوان پژوهش در تنظیم عنوان اگر هدف ‎i‏ = پاسخ به سئوال " چه روی می دهد؟" و * شرایط موجود چگونه است؟" با بايد جامعه مورد بررسی, متفیرهای مورد مطالعه , زمان و مکان اجرای تحقیق مشخص باشد. مثال: بررسی رضایت مراجمین به بیمرستا هاجر شهرکرد در سال ۱۳۹۰

صفحه 36:
تنظیم عنوان پژوهش انز هدفه از یی پا به سترا جر یرد همیستگی بین مشرها وق یک عامل در ایجاد یک پدیده است : ذکر زمان انجام پژوهش و مکان ضروری نیست. مثال: بررسی ارتباط بین مصرف سیگار و سرطان مثانه

صفحه 37:
خصوصیات یک عنوان خوب ۰ »<<« «_ د * از كلمات كوتاه » رسا ودر حد امکان از یک زبان استفاده شود. * عبارت گویا باشد و گیج کننده نباشد.ازاختصارات که ممکن است مخفف عبارات مختلفی باشند پرهیز شود. مثال : “ بررسی فراوانی علل 15 در کودکان زیر ۱۰ سال مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان هاجر شهرکرد در سال ۱۳۹۱*

صفحه 38:
خصوصیات یک عنوان موب ‎cas‏ 5 آن است بیان شود. * سعى شود دامنه تحقيق محدود در نظر كرفته شود. * عنوان را غير سوالى مطرح نمائيد. *از كلمات مناسب ومطلوب استفاده شود. مثال : به جای کلمات كر, كور, علیل و .. بهتر است از کلمات ناشنوارنبنا و نانوان استفاده شود

صفحه 39:
فصوصیات یک عنوان قوب «س 2 7 2 * گاهی اوقات ذکر روش کار در عنوان بر اعتبار طرح می افزاید. Example: Prospective Study of Job Stress and Coronary Heart Disease in US Women

صفحه 40:
شامل دو بخش عمده است: ©١-بيان‏ مسأله ©؟-توجيه اهميت موضوع

صفحه 41:

صفحه 42:
تملیل و بیان مسئله يس از آنکه موضوع تحقیق انتخاب شد , مرحله بعد تبیین و توجیه اهمیت حل مسئله است. ‎ub‏ عوامل احتمالی ایجادکننده مسئله شناسایی شوند , شدت آن , عوارض باقی ماندن مشکل و منافع حاصل از حل آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

صفحه 43:
تجزيه و تحليل مساله ‎٠‏ روش های نموداري شناسايي عوامل ایحاد کننده که مساله عبارتند !33 ‏- شبکه علیت ‏- نمودار استخوان ماهي ‏= نمودار شش کلمه اي

صفحه 44:
‎Secs‏ عدم رعايت ور ‏بیما ‎ee |‏ بي سوادي و 1 سوادي فقر تغذيه ۹ ی ‎=e‏ نامناسب ‏كمبود درآمد خانواده کمبود مواد غذايي ‏3 شبکه علیت کم خوني

صفحه 45:
eth iptv

صفحه 46:
شش کلمه استفهام ۰ جگونه؟ 2۲۵۷ 2۷/۲۱۵۱ ‏جى؟‎ ٠ ۰ چرا؟ 2۷/۷ ۰ چه کسی 3 2۷۷۵ ۰ چه زمانی ؟ ‎?when‏ ‏۰ کجا؟ 2۷/۳۵۲۵

صفحه 47:
شیوه نکارش بیان مسئله الف) اطلاعات زمینه ای " شرح کوتاهی از خصوصیات محیطی[شرایط اجتماعی_اقتصادی, فرهنگی, .. *ب) توصیف دقیق مستله * نحوه بروز مشکل / مستله چگونه بوده است؟ و چه عوارضی از خود برجای می گذارد؟ * وسعت مسئله و شدت آن چقدر است؟ * چه عوامل مهمی می توانند در ایجاد مستله نقش داشته باشند؟ * چرا تلاش در جهت برطرف کردن آن مهم است؟ * آیا در حال حاضر تلاشی برای رفع مشکل انجام می شود؟اگر چنین است چه کاستی هایی مشاهده می شود؟

صفحه 48:
شيوه نقارش بيان مسئله ‎or)‏ ج) فوايد يزوهش براى حل مشكل * چه نتایجی از حل مشكل انتظار مى رود؟ " جه فوايدى خواهد داشت؟ د) وازه هاى كليدى : در صورت لزوم فهرست كوتاهى از تعاريف مربوط به مفاهيم اصلی که در بیان مسئله مورد استفاده قرار گرفته است.

صفحه 49:
سر فصلهايي که در بیان مسأله باید به 1- درباره موضوع مورد پژوهش چه اطلاعاتي داریم؟ 2- مسأله به چه میزان, در چه زماني , کجا و براي چه جامعه اي اتفاق مي افتد؟ 3- چرا موضوع مورد پژوهش مهم است؟(توصیف مساله: تفاوت آنچه که هست و آنچه که باید باشد.) 4 - نقاط کور پژوهشگران قبلي چه مطالبي هستند و چگونه قابل رفع هستند؟(ذکر پژوهش هاي قبلي و همراه باان پرسش هاي باقیمانده)

صفحه 50:
سپس اهميت پژوهش به به طور خلاصه ذکر گردد: ‎٠‏ اهمیت حل مسأله در توسعه در زمینه مورد نظر(بهداشت» سلامت... ۰ نقش حل مسأله در کاهش بيماري يا مرك و مير ‎٠‏ نقش حل مسأله در صرفه جويي هزينه و وقت ‎٠‏ نقش حل مسأله در افزايش رضايت كروه هدف ‎٠‏ نشان دادن اينكه اين مسأله در راستاي اهداف سازمان است.

صفحه 51:
شما موظف هستيد مراجع علمي آنچه را که مي نویسید ارائه کنید. (پنومونی مسئول مرگ 0 درصد كودكان در جوامع در حال توسعه است(1) ) بخش بیان مسأّله را باید به گونه اي بنویسید که خواننده به يك نقطه كور در قضاوت برسد. بيان مسأله از دو تا سه صفحه (1000 كلمه) بيشتر نباشد. كلمات مخفف اولين بار در متن به صورت كامل آورده شود. بديهيات علم را كه در اغلب كتاب هاي درسي آمده است.و بیشترهمکارانتان از آن اطلاع دارند.در مقدمه ذكر نكنيد. در انتهاي بیان مسأله واژه های جدید توضیح داده شود.

صفحه 52:
چند نکته *_ بیان مسئله را باید بصورتي بنویسیم که مختصر و شامل نکات اصلي * بیان مسئله باید طوري باشد که زمینه مشارکت سایر کار کنان را براي همكاري در رفع مشکل ایجاد کرده و توجه مدیریت را براي حل مساله جلب کند تا امکانات و منابع در اختیار ما بگذارد. پس از نوشتن بیان مسئله, آن را چندبار مرور کنیم.

صفحه 53:
مثال بررسي سو,تغذیه انرژي- پروتئین از طریق اندازه گيري شاخص هاي تن سنجي " بررسي سو,تغذیه انرژي - پروتئین درکود کان زیر 5 سال کرماني از طریق اندازه گيري شاخص هاي تن سنجي- 1391 * 8 بررسي ویتامین 812 و اسید فوليك در بیماران همودياليزي ' بررسي سطح خوني ويتامين 812 و اسيد فوليك در بيماران همودياليزي مراجعه کننده به بيمارستان شفا- 1391 *

صفحه 54:
مثال بررسی ارتباط غلظت لیپوپروتئین ۵ با قابلیت اکسید پذیری لیپیدهای پلاسما در مردان بررسی اثر اسانس زیره سبز بر وزن. میزان هورمون ليتين ازاد و توتال در موشهای صحرایی تعبین ترصد: لین ارات به توتال ,در مطلایان به ۳00۵5 و ارتباط آن با چاقی و مقاومت به انسولین

صفحه 55:

39,000 تومان