صفحه 1:
اسعتاد مربوطه: سرکار خانم
اعضای گروه:
دانشگاه فرهنگیان
بهار 95
صفحه 2:
روش تدریس بارش مغزی
صفحه 3:
٩ روش بارش مغزی هم از سوی متخصصان آموزش و
پرورش و هم از سوی متخصصان آموزش خلاقیت به
عنوان روش تدریس حل خلاق مسائل معرفی شده
است و یافته های پژوهشی زیادی اثرگذاری آن را بر
روی پرورش مهارت های حل مساله دانش آموزان به
اثبات رسانده اند.
٩ آموزش دادن دانش آموزان با روش بارش مغزی حل
مساله را به نحو خلاقانه اى در آنان بالا می برد. "روش
بارش مغزى مى تواند به عنوان وسيله او يداو ياد[
i>
مفاهیم و اصول «
گیرندگان کمک ما ۷
(552
صفحه 4:
© بارش مغزی 50۲0۳0۱9 ۵۲۵10
٩ تکنیکی مبتنی بر مذاکره تحت عنوان ( 5۲۲0۳0۱۳۴9 0۲۵۱۴ ) به معنای
بارش مغزی وجود دارد؛ به این صورت که همه افراد دور هم می نشینند
و در مورد یک موضوع, به بحث و مناظره می پردازند و هر فرد. موردی و
یا راه حلی به ذهنش رسید به جمع مطرح می کند. همه می توانند صحبت
کنند. معلم که نقش هدایتگر جمع را به عهده دارد. همه مطالب و صحبتها
را یادداشت می کند. به این ترتیب با یک مشارکت گروهی و تلنبار کردن
افکار روي هم در یک جمع می توان راه حلهایی برای مشکلات پیدا کرد.
علاوه بر آن چون همه باید در بحث شرکت کنند. خود موجب افزایش
خلاقیت می شود.
٩ لذا یک معلم در اين گونه جمع هاء در اين تکنیک بسیار حساس است. چرا
که دانش آموزان می خواهند بدانند معلم بسیار با درایت عمل می کند.
موضوعات قابل طرح در اين تکنیک می تواند هر موضوعی که به نظر
شاگردان جالب به نظر می رسد, حتی در مورد معضلات اجتماعی مانند
دفع درست زباله, صرفه جویی در آب و بسیاری از مشکلات فردی و
اجتماعی, اتفاقا" بسیاری از اوقات, دانش آموزان راهکارهایی را ارائه
می دهند که ممکن است به فکر دیگر افراد جامعه نرسد؛ چرا که افکار
ما اغلب قالب ریزی شده و یک سمت و سوی مشخصی پیدا کرده است.
© لی ذهن آنها هنوز شفاف است و می تواند راههای جدیدی را نشان دهد.
(كفتكو
°
با استاد یوسف کریمی استاد دانشگاه )
صفحه 5:
٩ بایش مغزی یکی از شناخته شده ترین شیوه های
برگزاری جلسات همفکری و مشاوره بوده و کاربرد
جهانی دارد. اين روش دارای مزایا و ویژگیهای منحصر به
فرد است. در واقع بسیاری از تکنیکهای دیگر منشعب از
این روش است.
٩ این روش توسط الکس اسبورن در سال 1988 معرفی
صفحه 6:
قواعد بارش مغزی :
© اسبورن عنوان می دارد پیشنهاد ایجاد شده در ذهن یک فرد عادی
در گروه, 2 برابر پيشنهاد ایجاد شده در حالت انفرادی است. در
صورتی که قواعد و مقررات مشخصی برای جلسات بارش مغزی
در نظر گرفته و رعایت شود اين روش بسیار کارآمدتر خواهد
شد. بارش مغزی بر دو اصل و چهار قاعده اساسی استوار است.
٩ اصل اول مبتنی بر تنوع نظرات است. تنوع نظرات, آن بخش از
مغز را که a خلاقیت مربوط است, فعالتر می کند تا بر تفکر
gul3 995 ( THINKING JUDJMENTAL ) uglas آید. تفکر
قضاوتی در واقع به معنی ارزیابیها و نظرات تکمیلی نسبت به
مطلب مطرح شده است. به این منظور بعد از آنکه تمامی
بيشتوانها جمع آوری شد., بررسی و ارزیابی پيشنهادها صورت می
1
٩ اصل دوم کمیت. فزاینده کیفیت است. یعنی هر چه تعداد
پيشنهادها بیشتر شود, احتمال رسیدن به یک راه حل بهتر افزایش
مى يابد.
صفحه 7:
8 انتفاد ممنوغ: اين مهمترین: فاغده است و با توجه:به ان که در
جریان بارش فکری افراد انديشه های غلط يا صحیح خود را ارائه می
دهند, هر گونه انتقاد یا اعتراض, روند فعالیت را کند می کند و فکر آنان
را به جای تفکر در مورد موضوع مورد نظر, به سوی انتقاد و حتی
واکنش در مقابل انتقاد سوق می دهد و چه بسا به مشاجره منتهی شود.
ا ا ري
© 2. اظهار نظر آزاد و بی واسطه: این قاعوو برای عرات سطس
1 ن برای ازائه پيشنهادهاین است که به ذهن آنها خطور می
كند. بعبارث ديكر در يك جلسة. بارش مغززق..تمام عضا بايد جشارت .و
شهامت اظهار نظر را پیدا کرده باشند, بتوانند پيشنهاد و نظر خود را
بیان کنند. هر چه پيشنهادها جسورانه تر باشد نشان دهنده اجرای موفق
تر ale است: لذا قضاوت:و ازرشيابي در مورد انديشه. و فكر اعضا
ممنوع است, زیرا که هم مقدار زیادی از وقت جلسه تلف شده و فکر
اشخاص را متحرف ميكند. در نتيجه. فرصت تفكر و بارش فكرى كاهش
ili
صفحه 8:
چهار قاعده اساسی بارش مغزی :
0 تاکید بر کمیت : هر چه تعداد نظرات بیشتر باشد.
احتمال وجود پيشنهادهای مفید و کارسازتر در بین آنها
بیشتر می شود. موفقیت اجرای روش بارش مغزی با
تعداد پيشنهادهای مطرح شده در جلسه رابطه مستقیم
دارد. در اين روش این گونه عنوان میشود که هر چه
تعداد پيشنهاد بیشتر باشد, احتمال وجود طرح پیشنهاد
0 . تلفیق و بهبود پيشنهادها : اعضا می توانند علاوه
بر ارائه پيشنهاد. نسبت به بهبود پيشنهاد خود اقدام کنند.
روش بارش مغزق اين امكان aly اعضاء می دهد کة
پس از ن پیشنهادهای دیگران د اولیه بهبود
© داده شود. آنها همچنین می توانند پیشنهاد خود را با چند
بيشنهاد ديكر تلفيق كرده و بيشنهاد بهتر و كاملترى را به
دست أورند. .
صفحه 9:
مراحل روش بارش مغزی :
الف) خلاقیت و تولید اندیشه
* فعالیت افراد گروه در جلسه بارش فکری, با هدایت و راهنمایی مقدماتی
مسئول چلسه شروع می شود. با این نوع سازماندهی, افراد اتدیشه ها و
نظریات خود را بیان می دارند و منشی تمام آنها را ثبت می کند.
٩ رعایت قوانین برای اجرای این قسمت ضروری است. در حقیقت, فعال ترين
بخش این روش, اجرا و کنترل همین جلسه خلاقیت است که شخص, انديشه
ای تولید می کند و تولیدات خود را در ضمن یک تفکر خلاق بیان می دارد.
7 راهبردهای مرحله اول :
1 بیان و تقهیم موضوع جلسه به وسیله رئیس جلسه.
اعلام وظایف اعضا, منشی و مشاهده کنندگان به وسیله رئیس
°
بیان قواتین جلسه به وسیله رئیس جلسه .
شروع جلسه بارش مغزی و ارائه نطرات به صورت چرخشی و نوبتی.
ثبت نظریات و آرای بیان شده در حین اجرای جلسه به وسیله منشی.
°
2
جلسه .
3
4
5
صفحه 10:
مراحل روش بارش مغزی :
٩ب ) قضاوت و ارزشیابی :
٩ پس از اين که مرحله تولید اندیشه ها در مدت معینی
صورت گرفت, طبیعی است که تعداد زیادی نظریه و
طرح به دست می آید. در مرحله دوم, این مجموعه
wo YUL شود و نظریات مشابه و نامناسب حذف
خواهد شد, سپس مشاهده گران و اعضای اصلی جلسه
بارش مغزىء این نظریات را مورد بررسی و ارزشیابی
قرار می دهند و در نهایت, تعدادی نظریه یا طرح
بصورت پيشنهاد و دب" ۰" " ۲۲
شود (منوچهر فضلی
مشارکتی و فعال در
صفحه 11:
مزایا روش بارش مغزی :
5. با توجه به اصل هم افزایی باعث می شود
خلاقیت گروهی موثر از خلاقیت فردی عمل كند.
29 با این روش, در مدت زمان نسبتا" کوتاهی, شمار
زیادی پيشنهاد حاصل می شود.
صفحه 12:
معایب و نقایص این روش :
. ممکن است ایجاد شرایط برای اظهار نظر آزاد و بى
واسطه دشوار باشد.
6. گروه معمولا" تحت فشار اکثریت قرار گرفته و موجب
مى شود فرد با نظر اکثریت مواققت کند. حتی اگر قویا"
احساس کند که نظر اکثریت اشتباه است.
5 3. اکثر اوقات تمایل گروه بر حصول یک توافق است. تا
دستیابی به پیشنهادهای متنوعی که به خوبی مورد بررسی قرار
گرفته باشند. در واقع اين حرکت در حال حاضر به خاطر
ساختار جلسات, بصورت عادت درآمده است:
7 4. هنكام بارش مغزى, اغلب افراد مواردی بدیهی یا ایده
آل را پيشنهاد می کنند و اين از تلاش آنها برای بحث بیشتر و در
نتيجه ارائه پيشنهاد خلاق می کاهد.
٩ . ماهیت تنوع گرای بار مغزی, خود به خود مسبب
افزايش پيشنهادها می شود, ولی اصلاح و پالایش ساختاری
پتشهادها را دنز ندازند
صفحه 13:
معایب و نقایص این روش :
٩ اگر گروه از یک رئیس جلسه خوب و با تجربه برخوردار نباشد,
ممکن است برخی از افراد جلسه راء بطور کامل تحت الشعاع خود
قرار ذفند: لذا رئیس جلسه بای وقت را با موجة بةتقداد تشركت
کنندگان تنظیم کرده و از ابراز توضیحات اضافی توسط شرکت
کنتدگانیگاهد و فرضت رابت تفر نعدی نذهد.
٩ . اجرای موفقیت آمیز اين روش مستلزم شناخت قبلی افراد از
مساله است.
8° ووآين ووش هيوم مرطلدية مرحله #بوريجن #ييشهادها
کر هت هد مى شود
۰ گاهی اوقات اين روش به مسائل نسبتا" ساده و پیش با
افتاده محدود شده و باعث می شود که روش ارائه شده برای حل
فسائل کلق, پیچندی شدهتو کازاین کافن را تداشتة as bal abl,
باید مدیر جلسه بطور صریح و واضح تذکر لازم را گوشزد کند و از
بجثهای اتجزافی افراوزا یز جذر دار
sigan aly بغضی افراد, پیزوق از قواعد این روش, با Gly ٩
های متنوع مشکل است.
صفحه 14:
منابع
www.golha.net/tayebli/youresh ° نگارنده: پرولنه حیدرپور هنزلتی
°
www.iran 26
newspaper.com/1382/21118/htmidialog.htm-25ky
°
0 . کتاب راهنمای عملی روش های مشارکت فعال/ منوچهر فضلی
خانى صفخه 77 مراحل روش بارش مغزى نوبت جاب و انتشارات و سال
جاب نامعلوم
°
www.shosheh.com/ArticleBRAINSTORMING.htm-by 4°
majid farahani
°
© 2.5 اصول یادگیری وآموزش زبان/ نویسنده: اچداگلاس براون
مترجم: دکترمنصور فهمیم, چاپ چهارم. تهران 1381 lain
