صفحه 1:
موضوع: باوريوينت روش تدريتس مهارت خواندن نام استاد:جناب آقاى استاد آجاك نام دانشجویان:زهره فیضی,شیلا مام خسروی سال تحصيلى 90-89

صفحه 2:
( ( 0 ١ 0 0 ١ ۳ »y ۳

صفحه 3:
نظام نوشتاری زبان فارسی کلیاتیدر مورد خط و لنولع آن3-1 * خط به عنوان یک وسیله ثانوی برای نمایاندن عناص رآوایی ‎٩‏ ‏زبان به وجود امده است و خط را شر از زبان گفتاری .می دانند ‎as‏ ‏اهمیت ابداع خط تا حدى است كه تاريخ ابدا ع آن به © عنوان مبدا تاريخ انتخاب شده است و زمان بيش ا زآن را .ماقبل تاريخ مى نامنند تحولات خط در جهان از ينجاه هزار سال ييش نا كنون از © .جهار مرحله كذشته است

صفحه 4:
تصویر نگایخت صویر نگارعشامل‌رسم تصاو .ولقعیاشیاء و جانداران‌است خط لندیشه ‏ گا ر(خط ت رگیبملدر لین‌خط هر علامن2 در مقايلشى يديده ويا يكتصور ذضوبيه كار ميرود و تصاوير در يكزنجيره مرتقبط رسم ميشود و .بر يكمتردلالتوارد خط تحليلم[انتقا. 4): ليرخط احتما لاآغازكر نوشتار.3 ‎elles‏ بافته بسوده لستو خط های‌میخی‌هیر وگلیفت مصری‌خطوط چینی‌مایاییو ازتک‌همگر از لین‌خط به وجود .لمده ‎wil‏ نظامهاىخطروا_فبايئدر ليرنظاهائنوشتارئنشانه.4 هاعحروفافبا نماینده صداهای‌زبان‌هستند و خطوط عریی و فارسیامروز و خط لاتیراز جمله مشهور ترین .خطوط اولیی‌هستند

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
اين خط مركب از نشانه هاى حرفى به شكل ميخ بوده © .است به همين دليل به خط ميخى معروف شده است :ويزكيهاى آن * .لین‌خط از چیه رلاسنشوشته ميشده لستا © .میشود در لین‌خط برلعب رخواز صامتها باتوجه به.3 © مصونب عدعه رکطلم نشانه هاعجدلگانه لعیه کار .میرود در لین‌خط علامتی‌موسوم به «واژه جدا کن وجود.4 ۶ .داشته است در لينخط هشتعلام به كار رفته اسكه علائم.5 * .لنديشه نگار نامیده میشوند

صفحه 8:
اين زبان در ايالت يارس رواج داشت و صورت ميانيه © فارسى باستان و فارسى جديد است از اين رو اين زبان را با نامهاى يارسيك و يهلوى ساسانى هم ياد ميكنند و در .دوره ساسائيان زبان رسمى و ادارى ايران بوده است زیان فارسی جدید * فارسی دری یا فارسی جدید صورت تحول يافته فارسى © میانه است و نظام نوشتاری فارسی جدید مبتنی بر خط عربی استو اين زبان حوزه نفوذ خود را در دوران استیلای مغول و دوران حکومتهای صفویه و افشاریه و زندیه و قاجاریه هم حفظ کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم .به عنوان زبان رسمی کشور انتخاب شد

صفحه 9:
اين زبان از راست به جب نوشته ميشود و داراى دو نوع © . نشانه است: نشانه های حرفی و نشانه های زیروزبری :ال ف)نشانه های حرفی 6 الف.ب.پ.ت.ث.جیم.چ.ح.خ.دال. رز ژ.سین.شین.صاد.ط ‎٩‏ ‏اد.طا.ظا.عین.غین.ف.قاف :کاف گاف لام میم نون.واو.ه. ى :با)نشانه هاى زيروزيبرى © اسامى اين دسته از نشانه ها عبارت اند از: تشديد و © تنوين و همزه كه اين نشانه ها در همه جا به یک شکل

صفحه 10:
در نظام نوشتارعفارسیرخر]واهاعزبان‌دارلعیی ش1 ‎e‏ ‏از یک شانه < در لین‌نظام ن وشتارعی رخینشانه های‌خطیب عم © .نمایش‌بیشاز یکاوا به کار میروند در لین‌زبان‌برخیا زآولهاعزبان‌در بيشتر موارد فاقد.3 * .نشانه حرفوهستند در نظام توشتاوقوفارشسردر برخ ىك لماتممكران 2 © نشانه های‌حرفیوجود داشته باشد که ما بازلعاولیی .ندارند

صفحه 11:
قواعد رسم الخطی به صورت املایی زبان بویژه کلمات زبان و اصول نشانه 6 گذاری به چگونگی استفاده از علائم ویژه زبان مکتوب مثل ویرگول وگیومه ,و نقطه و ... مبپردازد قولعد رسم ا لخط زبانن وشتارءفارسیه © واه اوكه شکل و لحدودارند مثل‌کستاببه هان‌صورتیکه مورد.) 6 تسولفق‌عمومی‌فا رسی بانان‌استفوشته میشوند در مورد لنتخابواژه هوکه دو یا چند شکل‌مکتوبدارند ملاگهاوزیر 0 6 :در نظر گرفته شود الف)انتخاب احسن گذینش بهینه ای است که سهولت امر آموزش را تامین کند © ب)انتخاب احسن یک صورت کلمه به معنی نفی گونه های مکتوب دیگر آن 6 .نيست .ج)بخش عمده رسم الخط بر جدا نويسى تكيه دارد ©

صفحه 12:
کت وستی 2-3-5 نشانه گذاری استفاده از مجموعه علامتهای است که در * زان نوشتاری برای نشان دادن حالات درونی نویسنده و تعیین کیفیت کلام در حالات تعجب و امر و پرسش و مکث .و ... به کار برده میشود کارکردهای نشانه گذاری © ال ف)نشانه ها ابزاری مناسب در دست نویسنده هستند که © ا زآنها به جای مواردی چون تکیه ‏ وآهنگ در زبان گفتاری .سود میجویند ب)نشانه گذاری از لحاظ دستوری میتواند نشان دهنده 6 پایان خبر,اتصال يا جداسازی ,نقل قول يا مواردی از این ج)نشانه گذاری باعث میشود خواننده بخصوص خواننده ® مبتدی صحیح تر و باسهولت بیشتری نوشته ها را بخوانند .و مفاهیم آن را راحت تر درک نمایند

صفحه 13:
متونن وشتاری‌جدا کردن‌جمله ها و.1 جاعمکندر جمله و پایان‌جمله خبرعو در مواردعیبرلعمخفف «سازعیه کار میرود عبرگولا). ن قشآیلیجاد ف اصله بیردو بخش‌جمله و جلوگیز(2 .از بد خولنی لاست تقطه هیرگولن]. تشانه درنگو مکثراسکه در جمله وجود.3 ‎go‏ نقطه(:]- اگر ب خولهي مگ قته کنسی | نقلكنيم ياءدر متوية ‎ie ded:‏ یا لگز ب خولهیم ب رلعمطلبیش اهد ‏.و نمونه بباوریم از لیننشانه استفاده میکنیم ‎LS isl‏ سخن‌ سیب دونت فغیر آن‌و برجسته.5 ‏كيومه(«»). برلئة ‏.6 رننلضطللح با وایه از لیزن‌شانه استفانه میکنیم پسرانتز با کمانا(0).در متن‌معنویا و یعنورا مدهد و برلعلسم6 ساب قشهرها وت یاس لوقعم حوادت و نشانه هاعا تصای ار لت ‏.لستفادم ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
.به كار ميرود نشانه عاطفمل!). در يايانجمله های‌که نشازدهنده حا لا:8 © .عاطفومانند تعجبها تحسيزو تاسفو ... موايد خط فاصله( _ ).در شرليطوكه قسمتواز يكتركيبوائره.9 كانودر يكسطر و قسمتفيك رآزدر سطر ديكر و جمله هاى معترضه وكاهربه جاوواره تا برإونشاندادزفاصله زمائعو تقسیم بندعمطالیعد از لعداد و حروفاقبا و پبیوند دادن .بعضواز اسمها به کار میرود نشانه تعلیقل...). لین‌علامش شان‌دهده بریدگراستو در.10 مواردیکه ذکر مطلبقا پایان‌ضرورعن باشد و خذفکلمات .مغایر با عط فک للم و حذفک لماتمقدس‌به کار میرود نشائه تكرار ل ).ب رائصزفه جويعدر وقسجلوگیرجاز ۶ كزان 13 کلمات کار میرود مكار تمده ب حولهدخولعده رلملوجه مارد مطل 12 درصفحه بععداست

صفحه 15:
آموزش خوشنویسی در دوره ابتدایی از اهمیت ويزه اى © .برخوردار است انواع خطوط خوشنویسی فارسی © ©3-G-LuLG los 9 ‏خط نسخ‎ خط نسخ از قرن سوم تا حدود قرن نهم هجری به همراه © خط ثلث رايجترين نوع خطوط خوشنويسى در ميان ايرانيان بوده اند. اين دو نوع خط در واقع نوع خوشنويسى براى خط قران هستند و بيشتر در ميان كشورهاى عرب نيان بر تاه ها اف كه اين خطوط در ران فارسى فاقد علائم فتحه و كسره و ضمه ميباشد و مبتكر آن ابن مقله بیضاوی شیرازی است که آن را از خط کوفی استخراج کرده است.امروزه از اين خط برای تزیین و .نوشتن کتیبه های مساجد مورد استفاده قرار میگیرد

صفحه 16:
این خط در قرن هفتم هجری به وجود آمده است که به 6 آن تعلیق میگفتند. این خط از پیچیدگی زیادی برخوردار بود به همین دلیل زیاد دوام نیاورد وخوشنویسان از ترکیب خط نسخ و تعلیق خط نستخعلیق را به وجود آوردند که بعدها به اسم خط نستعليق معروف شد و اين خط در قرن يازدهم به اوج تكامل خود رسيد و يايه كذار آن .عمادالحسنی قزوينى مشهور به مير عماد بوده است آموزش‌درستن ویسیو خوش‌ن ویسودر 3-6-3 © دوم دبستان .اصول درست نوشتن در ‎Jol al‏ دبستان © روش‌به دستگرفترقلم.1 9 روشنشستردر هنكام نوشتن2 © فاصله جشم از كاغذ و روشقرار دادنكاغذ.3 © میزانن ور در هنگام نوشتن4 6

صفحه 17:
. رسم الخطی که مورد استفاده دانش. آموزان قرار كيرد است كه دانش. اموزان در نوشته هاى روزمره مثل نوشتن نامه و يركردن فرمها و ... مورد استفاده قرار ميدهند .بهترين وسيله براى نوشتن در دوره ابتدايى مداد است و از کلاس سوم به بعد میتوان از خودکار استفاده .کرد

صفحه 18:
أموزش مهارت هاى زبانى در دوره © 2 ea) ‏و نقش آنها در دوره‎ ‏دبستان‎

صفحه 19:
آموزشی به مهارتهای صحبت کردن و نوشتن مهارت های تولیدی و © به مهارتهای گوش دادن و خواندن مهارت های ادراکی یا دريافتى زبان ميكويند. توجه کافی به تقويت و افزايش. اين .چهار مهارت لازمه هر برنامه آموزشی است مهارت‌هایگ فتارطگ وش‌دادن‌و صحبتکردن 4-2 ۰ اين در مهارت نخستين مهارت هاى زبانى به حساب می ۰ .ايند گوش دادن. گوش دادن دارای چهار مرحله است © شنيدن احسا سأولهائزبانوو تمييز دادركنها از هم 1 © دقتو تمرکز حولس‌ت مرکز بر منبع پیام و خود-2 © ييام دریافنفهم و ادراکاولیه بیام شامل‌د رک معنایوازه-3 ۶ ها و جمله ها

صفحه 20:
مطلب و .. و عوامل درون فردی مثل دانش آموز و نگرش او و ... دخالت دارند :انواع گوش دادن 6 گوش‌دادن‌حاشیه لعی ا منفیمعمولا در حاشیه.1 # کار کی ی را مهم تا ی و لين .نوع گوشک ردنآفتی ادگیریمحسوبمیشود گوش‌دادن‌ب | دقتدلنشآموز سعیمیکند پیامهای2 * .شفاییمعلم را بفهمد كوشدادنفعا لور ليننوع كوشدادنكوينده ترغيبة © به ادامه صحببتک ردن‌میشود و دلنشلموز در ارتباط .شفاییب | معلم قعالله شرکتمیکند گوش‌دادن‌ت حلیلی‌شنونده محتواعبیامها را.4 * تجزیه و تحلیل‌میکند و صحتوسقم لنها را میسنجد و نقاط قونو ضعفپیامها را مورد برسی‌لنتقادی‌قرار

صفحه 21:
گفتار صورت ‎sole‏ زبان است مكراد أن را غنی ترین .«شکل ‎ae oly‏ مراحل رشد گفتا ع ‎ols‏ blo. بابا.هاپو .بله مامان آب مدادم افتاد رو زمين ‎asl?‏ جيه رو ميز

صفحه 22:
‎gts 1‏ استفاده از كلقة ها وجمله هائمتناسها موقعين؟ فيو 1 © كو ‏بیارروشن ظراناضلیب ا استفاده به جا از ک ما92 ‏ناسب ‏صحببتک ردنب ا صداعرسا در آن‌جد که شنونده یا.3 * شنوندگان‌آنرا به خوبیب شنوند صحببتکردن‌به نحوی‌که شنونده مقصود را دریابد كاربرد ‎NX GE 9 Gols ole a lo ojly‏ استفاده از واژه هاعزنده زبان6 * درخواستو دادناطلاعاتة رس © = ‎a‏ ‏ه64 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :پاورپوینت روش تدریس مهارت خواندن نام استاد:جناب آقای استاد آچاک نام دانشجویان:زهره فیضی,شیال مام خسروی سال تحصیلی 90-89 روش تدریس مهارت خواندن پاور پوینت فصل های سوم و چهارم نظام نوشتاری زبان فارسی کلیاتی در مورد خط و انواع آن 3-1 خط به عنوان یک وسیله ثانوی برای نمایاندن عناصر آوایی زبان به وجود آمده است و خط را مهمتر از زبان .گفتاری می دانند اهمیت ابداع خط تا حدی است که تاریخ ابداع آن به عنوان مبدا تاریخ انتخاب شده است و زمان پیش از آن را .ماقبل تاریخ می نامنند تحوالت خط در جهان از پنجاه هزار سال پیش تا کنون از .چهار مرحله گذشته است :مراحل تحوالت خط در جهان تصویر نگاری :تصویر نگاری شامل رسم تصاویر1. .واقعی اشیاء و جانداران است خط اندیشه نگار(خط ترکیبی):در این خط هر2. عالمت در مقابل شیء پدیده و یا یک تصور ذهنی به کار میرود و تصاویر در یک زنجیره مرتبط رسم میشود و بر .یک متن داللت دارد خط تحلیلی(انتقالی) :این خط احتماال آغازگر نوشتار3. نظام یافته بوده است و خط های میخی¸هیروگلیف مصری¸خطوط چینی¸مایاییو ازتک همگی از این خط به .وجود آمده اند نظامهای خطی الفبایی:در این نظاهای نوشتاری4. نشانه های حروف الفبا نماینده صداهای زبان هستند و خطوط عربی و فارسی امروز و خط التین از جمله .مشهور ترین خطوط آوایی هستند سیر تاریخی تحول نظام نوشتاری فارسی 3-2 .زبان فارسی جزو زبانهای هند و اروپایی است زبان هند و اروپایی ایتالی هند و ایرانی ایرانی هندی ژرمنی بالتو-اسالوی ایرانی مادی فارسی باستان فارس ی میانه فار سی جدید اوستایی سکایی نظام نوشتاری فارسی باستان این خط مرکب از نشانه های حرفی به شکل میخ بوده .است به همین دلیل به خط میخی معروف شده است :ویژگیهای آن .این خط از چپ به راست نوشته میشده است1. این خط جزو نظامهای نوشتاری هجایی-الفبایی2. .محسوب میشود در این خط برای برخی از صامتها با توجه به مصوت3. .بعدی هر کدام نشانه های جداگانه ای به کار میرود در این خط عالمتی موسوم به «واژه جدا کن» وجود4. .داشته است در این خط هشت عالمت به کار رفته است که عالئم5. .اندیشه نگار نامیده می شوند نظام نوشتاری فارسی میانه ‏ این زبان در ایالت پارس رواج داشت و صورت میانیه فارسی باستان و فارسی جدید است از این رو این زبان را با نامهای پارسیک و پهلوی ساسانی هم یاد میکنند و در .دوره ساسانیان زبان رسمی و اداری ایران بوده است زبان فارسی جدید فارسی دری یا فارسی جدید صورت تحول یافته فارسی میانه است و نظام نوشتاری فارسی جدید مبتنی بر خط عربی استو این زبان حوزه نفوذ خود را در دوران استیالی مغول و دوران حکومتهای صفویه و افشاریه و زندیه و قاجاریه هم حفظ کرد و پس از پیروزی انقالب اسالمی هم .به عنوان زبان رسمی کشور انتخاب شد ویژگی های نظام نوشتاری فارسی امروز 3-3 این زبان از راست به چپ نوشته میشود و دارای دو نوع .نشانه است :نشانه های حرفی و نشانه های زیروزبری :الف)نشانه های حرفی الف.ب.پ.ت.ث.جیم.چ.ح.خ.دال.ر.ز.ژ.سین.شین.صاد.ض اد.طا.ظا.عین.غین.ف.قاف.کاف.گاف.الم.میم.نون.واو.ه. ی :ب)نشانه های زیروزبری اسامی این دسته از نشانه ها عبارت اند از :تشدید و تنوین و همزه که این نشانه ها در همه جا به یک شکل .هستند اشکاالت موجود در نظام نوشتاری 3-4 در نظام نوشتاری فارسی برخی آواهای زبان دارای1. .بیش از یک نشانه خطی هستند در این نظام نوشتاری برخی نشانه های خطی برای2. .نمایش بیش از یک آوا به کار میروند در این زبان برخی از آواهای زبان در بیشتر موارد فاقد3. .نشانه حرفی هستند در نظام نوشتاری فارسی در برخی کلمات ممکن است4. نشانه های حرفی وجود داشته باشد که ما بازای آوایی .ندارند قواعد رسم الخطی و اصول نشانه گذاری در نظام نوشتاری 3-5 فارسی قواعد رسم الخطی به صورت امالیی زبان بویژه کلمات زبان و اصول نشانه گذاری به چگونگی استفاده از عالئم ویژه زبان مکتوب مثل .ویرگول وگیومه و نقطه و ...میپردازد قواعد رسم الخط زبان نوشتاری فارسی 3-5-1 واژه های که شکل واحدی دارند مثل کتاب به همان صورتی که مورد1. .توافق عمومی فارسی زبانان است نوشته میشوند در مورد انتخاب واژه های که دو یا چند شکل مکتوب دارند مالکهای2. :زیر در نظر گرفته شود الف)انتخاب احسن گذینش بهینه ای است که سهولت امر آموزش را تامین کند ب)انتخاب احسن یک صورت کلمه به معنی نفی گونه های مکتوب دیگر .آن نیست .ج)بخش عمده رسم الخط بر جدا نویسی تکیه دارد اصول نشانه گذاری در زبان فارسی 2-3-5 نشانه گذاری استفاده از مجموعه عالمتهای است که در زبان نوشتاری برای نشان دادن حاالت درونی نویسنده و تعیین کیفیت کالم در حاالت تعجب و امر و پرسش و مکث .و ...به کار برده میشود کارکردهای نشانه گذاری الف)نشانه ها ابزاری مناسب در دست نویسنده هستند که از آنها به جای مواردی چون تکیه و آهنگ در زبان گفتاری .سود میجویند ب)نشانه گذاری از لحاظ دستوری میتواند نشان دهنده پایان خبر¸اتصال یا جداسازی¸نقل قول یا مواردی از این .قبیل باشد ج)نشانه گذاری باعث میشود خواننده بخصوص خواننده مبتدی صحیح تر و باسهولت بیشتری نوشته ها را بخوانند .و مفاهیم آن را راحت تر درک نمایند مهمترین نشانه های نظان نوشتاری فارسی  نقطه(.).نقش این عالمت در متون نوشتاری جدا کردن جمله1. ها و جای مکث در جمله و پایان جمله خبری و در مواردی برای .مخفف سازی به کار میرود ویرگول(¸) .نقش آن ایجاد فاصله بین دو بخش جمله و)2 .جلوگیری از بد خوانی است نقطه ویرگول(;) .نشانه درنگ و مکثی است که در جمله وجود3. .دارد دو نقطه( .):اگر بخواهیم گفته کسی را نقل کنیم یا در متون4. نمایشی جلوه اسم شخصیتها یا اگر بخواهیم برای مطلبی .شاهد و نمونه بیاوریم از این نشانه استفاده میکنیم گیومه(«») .برای تکرار سخن کسی بدون تغیر آن و برجسته5. .کردن اصطالتح یا واژه از این نشانه استفاده میکنیم پرانتز یا کمان (()).در متن معنی یا و یعنی را مدهد و برای6. اسم سابق شهرها و ...یاسال وقوع حوادث و نشانه های .اختصاری از آن استفاده میکنیم نشانه پرسشی(?) .به جای آهنگ خیزلن در جمله های 7. .پرسشی به کار میرود نشانه عاطفی(!) .در پایان جمله های که نشان دهنده حاالت 8. .عاطفی مانند تعجب یا تحسین و تاسف و ...می آید خط فاصله( _ ).در شرایطی که قسمتی از یک ترکیب واژه9. گانی در یک سطر و قسمت دیگر آن در سطر دیگر و جمله های معترضه و گاهی به جای واژه تا برای نشاندادن فاصله زمانی و تقسیم بندی مطالب بعد از اعداد و حروف الفبا و .پیوند دادن بعضی از اسمها به کار میرود نشانه تعلیق( .)...این عالمت نشان دهنده بریدگی است و در10. مواردی که ذکر مطلب تا پایان ضروری نباشد و خذف کلمات .مغایر با عطف کالم و حذف کلمات مقدس به کار میرود نشانه تکرار(˝).برای صرفه جویی در وقت جلوگیری از تکرار11. .کلمات به کار میرود پیکان( ).نویسنده بخواهدخواننده رامتوجه سازد مطلب12. درصفحه بعداست انواع خطوط خوشنویسی فارسی 3-6 آموزش خوشنویسی در دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای .برخوردار است انواع خطوط خوشنویسی فارسی خط نسخ و خط ثلث 3-6-1 خط نسخ از قرن سوم تا حدود قرن نهم هجری به همراه خط ثلث رایجترین نوع خطوط خوشنویسی در میان ایرانیان بوده اند .این دو نوع خط در واقع نوع خوشنویسی برای خط قرآن هستند و بیشتر در میان کشورهای عرب زبان مورد استفاده قرار میگرفت که این خطوط در زبان فارسی فاقد عالئم فتحه و کسره و ضمه میباشد و مبتکر آن ابن مقله بیضاوی شیرازی است که آن را از خط کوفی استخراج کرده است.امروزه از این خط برای تزیین و .نوشتن کتیبه های مساجد مورد استفاده قرار میگیرد خط نستعلیق 3-6-2 این خط در قرن هفتم هجری به وجود آمده است که به آن تعلیق میگفتند .این خط از پیچیدگی زیادی برخوردار بود به همین دلیل زیاد دوام نیاورد وخوشنویسان از ترکیب خط نسخ و تعلیق خط نستخعلیق را به وجود آوردند که بعدها به اسم خط نستعلیق معروف شد و این خط در قرن یازدهم به اوج تکامل خود رسید و پایه گذار آن .عمادالحسنی قزوینی مشهور به میر عماد بوده است آموزش درست نویسی و خوش نویسی در 3-6-3 دوره دبستان .اصول درست نوشتن در پایه اول دبستان روش به دست گرفتن قلم1. روش نشستن در هنگام نوشتن2. فاصله چشم از کاغذ و روش قرار دادن کاغذ3. میزان نور در هنگام نوشتن4. آموزش خوشنویسی در پایه دوم دبستان مناسب ترین رسم الخطی که میتواند برای خوشنویسی مورد استفاده دانش آموزان قرار گیرد نستعلیق تحریری است که دانش آموزان در نوشته های روزمره مثل نوشتن نامه و پرکردن فرمها و ...مورد استفاده قرار میدهند .بهترین وسیله برای نوشتن در دوره ابتدایی مداد است و از کالس سوم به بعد میتوان از خودکار استفاده .کرد آموزش مهارت های زبانی در دوره دبستان مهارت های زبان شفاهی و نقش آنها در دوره دبستان مهارت های زبانی و نقش آن در پیشبرد 4-1 اهداف آموزشی به مهارتهای صحبت کردن و نوشتن مهارت های تولیدی و به مهارتهای گوش دادن و خواندن مهارت های ادراکی یا دریافتی زبان میگویند .توجه کافی به تقویت و افزایش این .چهار مهارت الزمه هر برنامه آموزشی است مهارت های گفتاری(گوش دادن و صحبت 4-2 کردن) این در مهارت نخستین مهارت های زبانی به حساب می .آیند گوش دادن .گوش دادن دارای چهار مرحله است شنیدن :احساس آواهای زبانی و تمییز دادن آنها از هم 1- دقت و تمرکز حواس:تمرکز بر منبع پیام و خود پیام2- دریافت:فهم و ادراک اولیه پیام شامل درک معنای واژه3- ها و جمله ها در گوش دادن عوامل برون فردی مثل لهجه گوینده و محتوای مطلب و ...و عوامل درون فردی مثل بینش دانش آموز و نگرش او و ...دخالت دارند :انواع گوش دادن گوش دادن حاشیه ای یا منفی-معموال در حاشیه1. کار دیگری که برای شنونده مهم است انجام میشود و این .نوع گوش کردن آفت یادگیری محسوب میشود گوش دادن با دقت -دانش آموز سعی میکند پیامهای2. .شفایی معلم را بفهمد گوشدادن فعال-در این نوع گوش دادن گوینده3. ترغیب به ادامه صحبت کردن میشود و دانش آموز در .ارتباط شفایی با معلم فعاالنه شرکت میکند گوش دادن تحلیلی -شنونده محتوای پیامها را تجزیه4. و تحلیل میکند و صحت وسقم آنها را می سنجد و نقاط .قوت و ضعف پیامها را مورد برسی انتقادی قرار میدهد صحبت کردن گفتار صورت مادی زبان است و میتوان آن را غنی ترین .شکل بیان دانست مراحل رشد گفتار  سن ویژگی های زبان مثال تا 4 8 ماهگی غان و غون کردن(هجا) ماما .دادا ماهگی 12 اولین کلمات قابل فهم(واژه) بابا.هاپو .بله ماهگی 18 ترکیب های دو کلمه ای (جمله های تلگرافی) مامان آب تا2430 ماهگی واهگی30 تا4سالگی جمله های طوالنی تر (گسترش جمله های تلگرافی) مدادم افتاد رو زمین گفتگوهای نسبتا طوالنی با جمله های ساده (جملههای کامل ساده) ?اون چیه رو میز سالگی 4 بیان طوالنیتر که به مکالمههای بزرگساالن ____ مهارت های اساسی کاربرد گفتار استفاده از کلمه ها وجمله های متنایب با موقعیت گفت1. و گو بیان روشن نظرات اصلی با استفاده به جا از کلمات2. مناسب صحبت کردن با صدای رسا در آن حد که شنونده یا3. شنوندگان آن را به خوبی بشنوند صحبت کردن به نحوی که شنونده مقصود گوینده را 4. دریابد کاربرد واژه ها به طور واضح و مشخص 5. استفاده از واژه های زنده زبان 6. درخواست و دادن اطالعات درست7.

51,000 تومان