۶۳ اسلاید ۱- روش سنتی و انفجاری ۲- روش اتریشی جدید ۳- روش ماشین TBM ۴- روش Cut and Cover به همرا عکس -توضیحات مرحله ای – دستگاه ها و……

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:
روش های مورد بحث در این پروژه * 1- روش سنتی و انفجاری 2- روش اتریشی جدید * 3- روش ماشین ‎TBM‏ Cut and 00۷6۲ ‏روش‎ -4 *

صفحه 3:

صفحه 4:
گام های حفاری تونل به روش انفجار » شامل موارد زیر میباشد * عملیاتانفجار تمیز کاری و تمویه قرار دادن مواد منفجره در سوراخ ها

صفحه 5:
i دریل واگن به ماشین تونل سازی تنومند معروف است , جهت حفاری و ایجاد سوراخ های داخل تونل و قرار دادن مواد منفجره و انجام عملیات انفجار به کار می رود . این ماشین توسط کامپیوتر کنترل میشود و در هر لحظه میتواند سه سوراخ را با جهت و زاویه تنظیم شده دقیق , حفاری کند.

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
نواع الگوهای طراحی سوراخ های انفجار ل موازی : در اين روش سوراخ ها موازی با مسیر تونل حفاری میشوند. 7" زاویه ای یا غیر موازی : در این روش سوراخ ها با مسیر مستقیم تونل زاویه دارند.

صفحه 12:
نا الكوهاى سوراخ های موازی در این الگو سوراخ های حفاری شده طول های برابری دارند و موازی فاصله و محل قرار گرفتن سوراخ های وسط در موفقیت آمیز بودن انفجار زیادی دارد . بسقه به توعتزمین و مواومققجزه قاصله حقرم,قا از هم تنایببیشتر از 0 - 50 سانتیمتر باشد.

صفحه 13:
FAN-CUT yb ۵ ‎sl agli Cb wl!‏ یا غیر موازی میباشد, نحوه حفاری سوراخ ها در ین الگو نه شکل فن میناشند ‏طول سوراخ ها در اين حفاری متفاوت میباشد از مزایای ان روش تعداد سوراخ های حفاری شده کمتر و مواد منفجره کمتر میباشد.

صفحه 14:
< الگو طرح سوراخ های انفجار < ماشین مورد استفاده برای حفاری سوراخ های انفجار

صفحه 15:
قرار دادن مواد منفجره در سوراخ های انفجار

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
بعد از انجام عملیات انفجار به عملیات تمیز کاری پرداخته میشود و مقاطع سنگی حفاری شده به خارج از تونل انتقال داده میشوند. بسته به شرایط تونل از ماشین های مخصوصی برای این انتقال استفاده میشود. معمولا از یک تسمه نقاله هم استفاده ميشود.

صفحه 20:
بعد از اينکه تونل با استفاده از روش حفاری و انفجار ایجاد شطع ‎Jigs‏ ایجاد شده بایستی توسط پوشش بتنی درجا پوشش داده شود تا سنگ ها و خاک های منفجر شده تثبیت این تصویر قالب بندی نوع را نشان میدهد که برای ایجا ‎BaF 0,5 with‏

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:
2 تاریخجه ۱۱۸۲۱۷ * حفاری تونل به روش اتریشی جدید , که به روش ۱۱۵۲۲ معروف میباشد اسم خود را از 5۵۱20۱1۲9 ( اتریش ) گرفته است. این روش اولین بار توسط ‎٩۵06۷۷۱2‏ در سال 1962 معرفی اولین بار از این روش در تونل با زمین نرم در مترو فرانکفورت در سال 1969 استفاده شد. * هدف اصلی این روش , ایجاد دوام و پایداری زیاد در تونل و سیستم های اقتصادی تر تثبیت تونل میباشد.

صفحه 24:
NATM ‏تعریف‎ 2" روش اتریشی جدید , یک روش تقویتی برای تثبیت محیط تونل با استفاده از ابزارهایی مانند بتن پاشیده , مهار بندی و سایر شیوه های تقویتی در ضمن نظارت جهت کنترل دوام میباشد.

صفحه 25:
0 مزایای استفاده از ۱۱۵۲1 امکان اتحاذ شکل هاق هدس مختلی حفاری را دارد. امکان انجام اقدامات تقویتی اضافه , پیچ و مهره سنگی , میخ های پرچی , نبشی های فولادی و ... را دارد. امکان نصب غشای ضد ‎UT‏ وجود دارد. امکان انجام آسان شاتکریت.

صفحه 26:
7 خلاصه ای از روش تونل سازی ۸۱۵۲10 * شاتکریت در محل حفاری شده * قرار دادن شبکه سیمی در طول جبهه تونل * نصب تیر حمال مشبک در تمام طول جبهه تونل * شاتکریت تمام مسیر ( پوشش ثانویه )

صفحه 27:
* این شکل مراحل حفاری با استفاده از روش اتریشی ‎lis L (NATM)‏ میدهد . اساس ساخت و ساز مقطع تونل در این روش تقسیم مقاطع به چند مقطع قوس دار کوچک میباشد تا در طول حفاری کنترل آسانتر و ایمنی بیشتری داشته باشیم. . سطوح تازه شكل يافته اغلب نيازمئد ۱ ايت موقت توسط مقاطع تير ورق , شاتکریت , نیلینگ و یا مهار بندی

صفحه 28:
حفلری تونل با استفلدم از وش

صفحه 29:
نظارت بر حفاری با استفاده از دوربین

صفحه 30:
مفهوم نظارت ‎3D‏ 7 نظارت سه بعدی روش جدیدی است که برای کنترل مسیر صحیح تونل , مورد استفاده قرار میگیرد. 7 نظارت بصری برای تعیین مختصات و بررسی های بعدی استفاده ميشود. مختصات باید هر روز مورد بررسی قرار بگیرد. < با استفاده از این نظارت ما قادر خواهیم بود که هرگونه تغییر مکان و اشتباه بودن مسیر را متوجه شویم.

صفحه 31:

صفحه 32:
ایجاد پوشش بتنی _ راه اندازی پوسته ضد آب و نصب میلگردهای فولادی قبل از بتن ریزی

صفحه 33:
نکاتی برای انجام موفق آمیز عملیات با استفاده از ‎NATM‏ بررسی خواص خاک و سنگ انتخاب پروفیل مناسب نطارت عر بر مقاوقت صخره و سنگ , جلوگیری از شل شدگی و زياد تماس مستقیم سنگ و خاک و وسایل تقویتی بررسی ‎sh‏ نقشه برداری نصب عوامل تقویتی بدون تاخیر و در مراحل صحیح

صفحه 34:
cee Santiago ‏در شيلى به‎

صفحه 35:

صفحه 36:
مالفس ب اوكا ‎Sahel‏ قطر 3/8 متر ‎BUTTERFLY‏ ‎a‏ اوه

صفحه 37:
تهای بر از قسمسبیراتانماننین - صفجد برش : دوانانن مرش ضخرة هاى تخت .را دازد و مواد :رايد دانة ذانة شدة توسط يى سيستم ناقل . جمع آورى شده و حذف ميشوند. اين سيستم ناقل درست در يشت قسمت صفحه برش قرار كرفته است.

صفحه 38:
واگن های دفع خاک در ناحیه ای قابل دسترس مواد زاید را تخلیه کرده . مواد در اين محل نگهداری خواهند شد و در ادامه توسط وسایل تخلیه کننده از محیط حذف خواهند شد.

صفحه 39:
ناحیه حذف مواد زاید در سمت راست خروحی تونل قرار گرفته است که .مواد زايد توسط ريل هايى به محل موردنظر انتقال داده ميشوند مسير ريل موجود در سمت چپ مرکز انبار و نگهداری برای واگن های .دفع خاک و همچنین برای اهداف بارگیری و تخلیه میباشد

صفحه 40:
تصاویری از داخل تونل در این مرحله قسمتی از عملیات پوشش انجام گرفته و مسیر ریل برای واگن دفع خاک نیز به همراه لوله تهویه و سایر خطوط لوله مشاهده میشود.

صفحه 41:
قسمت های مختلف ماشین ‎TBM‏ دنده الکتریکی 7 بازوی نصاب 4 صفحه حنار 1 اثل ۲ 8 اقل ۱ 5 صفحهراتش 2 بخش كتترل اعضا 6 سيلندر فشار 3

صفحه 42:
۰ ۱- صفحه حفار : بطور کلی این بخش از ماشین مهمترین قسمت آن میباشد که در جلو آن قرار دارد و دیسک های برش بر روی این صفحه ۰ ۲- صفحه رانش : ‎Veal orb Sil sly *‏ بهتری از خود نشان دهد , نیروی رانشی بر صفحه حفار آن اعمال ميشود.

صفحه 43:
: ‏سیلندر فشار‎ -۳ ٠ ‏سیلندر های فشار وظیفه رانش صفحه حفار به سمت جلو را بر‎ * . ‏عهده دارند‎ ۰ ۴- بازوی نصاب : * بازوى نصاب بازوى هيدزوليكى ميباشد كه به كمى آن ميتوان قطعات بتنی يا فلزی را که برای نگهداری تونل به کار میروند را برجای خود نصب کرد.

صفحه 44:
۵- سیستم ناقل ۱: این بخش از ماشین قطعات ‎Siw‏ که توسط صفحه حفار کنده شده اند را به پشت ماشین انتقال میدهد تا ماشین تا دستگاه بتواند به حفاری خود ادامه دهد. ۶- بخش کنترل : این قسمت از دستگاه وظیفه کنترل بخش های مختلف دستگاه را بر عهده دارد .

صفحه 45:
< ۷- جعبه دنده : ۴ با استفاده از جعبه دنده الکتریکی میتوان سرعت ها و گشتاورهای مختلفی را تامین کرد . < ۸ بخش ناقل ۲: « اين قسمت از ماشین وظیفه انتقال قطعات سنگی حفاری شده VA . ‏را به خارج از دستگاه بر عهده دارد‎

صفحه 46:

صفحه 47:
CUT-and- (549)” Cover

صفحه 48:
۰ 4 ae * معرفی : 7 ساخت ‎digi‏ به روش 00۷6۲ 3۳70 ]ل) دستاوردی برای ساخت و سازهای زیر زمینی میباشد . * اين روش شامل ساخت تونل به صورت حفاری گودال گونه و مهار بندی شده ( آلا) ) میباشد که متعاقبا تحت خاک ‎Si‏ ‏( 60۷۶8 ) قرار میگیرد . 7 خطوط لوله مثل فاضلاب روها و تونل های وسایل نقلیه و مترو ها به این روش ساخته میشوند .

صفحه 49:
Cut and Cover Method

صفحه 50:
:Cut and Cover gigy clljo * * ارزان تر میباشد . ‎٠‏ برای ساخت تونل های کم عمق عملی میباشد . * در مقایسه با سایر روش های ساخت و ساز ریز زمینی , ریسک کمتری دارد و از ایمنی بالاتری برخوردار

صفحه 51:
۱ * دو شکل اصلی ساخت تونل به روش 00۷6۲ 300 غلا © 7 روش پایین - بالا > روش بالا - بايين

صفحه 52:
” ووش بايين - بالا عمليات حفارى از سطح زمين انجام ميشود و كناره هاى مقطع تقويت ميشوند و تونل در طول اين حفارى ساخته ميشود. تونل ممكن است به صورت بتن ريزى درجا و يا بتن بيش ساخته , ساخته شود , در ادامه:محل حفاری :خاک ریزی:میشود و در آخر سطح مورد نظر باز ترمیم میشود . این روش مزیتی دارد که آن دسترسی بهتر به محیط اطراف میباشد ولی این نکته را هم باید در نظر داشت که ترمیم سطح دیرتر انجام می پذیرد .

صفحه 53:
۲ ووش بالا - پایین * از سطح زمین دیوار های تکیه گاهی و تیرهای کلاهکی ساخته میشوند . ۴ در مرجله بعدی سقف تونل از طریق حفاری کم عمق نزدیک به سطح زمین ساخته میشود . دهانه های قابل دسترس در سقف قرار داده میشوند و میتوان بقیه سطح زمین را باز ترمیم کرد . « ساخت و ساز باقی مانده از زیر این سقف و از طریق دهانه های قابل دسترسی انجام می پذیرذ . ۶ به اين دلیل که میتوان سطح زمین را خیلی زود باز ترمیم کرد اختلال های شهری در این روش به حداقل میرسد. در عین حال محدودیت هایی در شرایط کار وجود دارد .

صفحه 54:
لا گام های کلی ساخت تونل به روش 60۷6۳ 300 6۶ * حفاری در طول دیوارهای حائل نصب بازه‌های فشار در ناجیه

صفحه 55:
‎O‏ مراحل حفاری و ساخت تونل به روش 00۷6۲ 300 ]دا ‎

صفحه 56:

صفحه 57:
روش 60۷6۲ 200 با SS Sia 9 Airport railway نمای هوایی نشان دهنده طرح کلی از ایستگاه هنگ کنگ و تونل های دسترسی به مترو فرودگاه میباشد.

صفحه 58:
مقطع ۴۰۰ متری از ساخت تونل به روش ‎Cut and cover‏ که به ایستگاه 5 هنگ کنگ و تونل های غوطه ور بندر .+ متصل میباشد . ۲ س برای ساخت تونل های کم عمق در زمين هاى نرم ؛ بسیار موثر و

صفحه 59:
مقطع گودال تونل که توسط دیوار حائل ایجاد شده و با استفاده از لوله های فولادی تقویت شده است . ساخت و ساز مقطع تونل با استفاده از روش بتن ريزى درجاء در داخل گودال ديده ميشود .

صفحه 60:
مقطع گودال تونل که توسط دیوار آسا|۳ 5001-0128 ایجاد شده و در ادامه توسط انکرها we . ‏تقویت شده است . ساخت تونل با انجام خاكك ريزى در مرحله بعدى به پایان میرسد‎

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:
منايع » Introduction to Tunnel construction , David Chapman , Nicole Metje , Alfred Stark * Design and construction of tunnels, Pietro Lunardi * Tunnel construction , Raymond Wong

51,000 تومان