مهندسی شهرسازی

روند تحولات توسعه از گذشته تا کنون

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 80 اسلاید فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینت در 80 اسلاید به صورت متنی میباشد. فهرست مطالی فایل دانلودی: مقدمه مفاهيم توسعه ديدگاه جامعه شناسان كلاسيك و گذار تاريخي جوامع ديدگاه نوسازي مكتب اكلا ديدگاه وابستگي ديدگاه نظام جهاني جهاني شدن و توسعه سرمايه اجتماعي و توسعه راهبردهاي توسعه شاخص هاي توسعه

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:
رولد بات نک از گذشته نا کنون سه

صفحه 3:
مفاهیم توسعه دیدگاه جامعه شناسان کلاسیک و گذار تاریخی جوامع دیدگاه نوسازی مكتب اكلا ديدكاه وابستكى ديدكاه نظام جهانى جهانى شدن و توسعه سرمايه اجتماعى و قوسعه راهبردهاى توسعه شاخص های توسعه ۱

صفحه 4:
مقدمه * . ابرابری و توسعه یکی از مباحث کلیدی جامعه شناسی توسعه *" بسترهاى عمده تغيير و تحول + شهر نشینی (ناهمگونی +بی قراری »رش شدید و ناموزون » رشد حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی) + جمعیت (رشد بالای جمعیتء عدم توازن بین مرگ و میر و میزان موالید) ‎tar D teats balers ese es mas‏ ] ۴ ید نظری توسعه رویگرد کلاسیک ها(نظریات گنت +عارکس , اسينسرء دو ركيم »تونيس و وبر در مورد كذار تاريخى جوامع ) ‎(GeO ree ac eS rans Eee‏ ‎een‏ ‏ا ‎ree ere‏ لم سس

صفحه 5:
مقدمه ۱۵ gl pins ۱ Teer he ei ath ters) on a 2 ‏جمعیت در کشورهاي مختلف جهان (توسعه یافته و توسعه نیافته)‎ ‎Tees ere eee ee eee‏ 0 رد ۱۰۳۹ كمي بر مباحثي جو ‎RONIEES Eta be tore eeety‏ میزان موالید‌میزان مرگ و مير و نسبت‌هاي مهاجرپذيري و مهاجرفرستي تاکید مي‌رود و در بحث از کیفیت جمعیت موضوعاتي جون وضعيت بهداشت. استانداردهاي 52-5 01 سطح مهارت و شايستكيهاي يك جمعيت مورد توجه واقع مي‌شود.

صفحه 6:
0 سید 7 7 بستر های عمده تغیبر و تحول دم ۱ ایجاد تغییر و تحول در جوامع انسانی) * آموزش و پرورش در درجه اول مهارت‌ها و نگرش‌هاي لازم را براي رشد و توسعه اقتصادي موجب ميشود و در درجه دوم قابليت‌هاي لازم ريا برياي سازكاري و ار 2 5 تغييرات تكنولوثي »اجتماعي و فرهنكي فراهم ميسازد.

صفحه 7:
7 7 eo A بستر های عمده تغییر و تحول ‎PS LE eRe SCE re tel nl) ee a)‏ حاشيه نشينى و آسيب هاى اجتماعى) شهمرنشینی به فر‌آیندی- اطلاق می‌شود که به واسطه آن نسبت جمعیت شه رنشين هماه با بسط و كسترش شبكدهاى ارتباطى» هی اقعادی ارار‌های 23353000 افرایش می‌یاید.

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:
7۳ " توسعه اصطلاح توسعه به صورت فراگیر پس از جنگ جهاني دوم مطرح شد. واژه توسعه در لغت به معناي خروج از «لفاف» است. درقالب نظریه ‎BED Stee SP eles Bie ner tec ne Ones ery‏ است که جوامع براي متجدد شدن باید از اين مرحله سنتي خارج شوند. * در تعریف توسعه نكاتي را باید مدنظر داشت که مهم‌ترین ‎Lgl‏ عبارتند 0 000 ۱ ‎ *‏ ثالثا به ارتباط و نزديکي آن با مفیوم بیبود توجه داشته باشیم. ao

صفحه 11:
ل مار tuMichael Todaro) 9 y109i JSulo معتقد است كه توسعه را بايد جرياني جند بعدي a دانست که مستلزم تغیبرات اساسي در ساخت اجتماعي: طرز تلقي عامه مردم و نهادهاي ملي و نيز تسريع رشد اقتصادي, كاهش نابرابري و ريشهكن كردن فقز مطلق است. توسعه در اصلٍ بايد نشان ‎Eee‏ مجموعه را اجتماعي, هماهنگ با نيازهاي متنوع اساسي ‎eee‏ افراد و گروه‌هاي ی در داخل نظام, از حالت نامطلوب زندكي هر که از نظر مادي و معنوي بهتر است , سوق مي‌يابد.

صفحه 12:
:4Gonar Mirdal) ۳7۳ ۲ ‏و‎ سا ی ۱ ‎Dee teeters‏ د 0 راه رسیدن بدین مقصود و شاید آن چه که عملا موجب كاميابي در اين راه شود عبارت است از برنامه‌ريزي به منظور توسعه (میردال, 1366 315)

صفحه 13:
Ty توسعه به مفهوم 9 أن عبارت ‎cw‏ ‏از مرك تدريجي نظام كهن و تولد و رشد تدريجي نظام تازه از زندگي 5 اين نظام جديد خود مرحله و شرايط تاريخي تازه‌اي براي جامعه خواهد بود (عظيمي 1371: 27(

صفحه 14:
‎PN: 5‏ نيافتگي وضعین, است که بدلیل عدم هماهنگي بین عوامل اقتصادي و تكنوا ار ري کاربردي امکان استفاده همزمان از سرمایه و نيروي کار در جامعه ‎(Geen eel‏

صفحه 15:
ماه ۲۵0۵200۵1۵0۵6 ) کشور توس ااا ل " كشور توسعه نيافته در واقع كشوري است كه به واسطه غارت و استعمار و به قول فرانك مشارکت جدید در نظام واحد جهاني ‎ol ۳‏ — اي صنعتي) از توسعه مخروم شده است و به طور همزمان در توسعه و توسعه نيافتكّي خود به عنوان يك فرایند واحد با تاثیرات متاقبل سهم داشته است ( ازكياء ری ۱۹

صفحه 16:
و ۱ انكليبسي مفهوم رشد را با هركونه افرايشس ۱ ‏ا‎ WIS par Egoro + gala r0lLy> ‏صورت مي‌گیرد, همانند مي‌داند. اين‎ ‎a‏ يكي از متداول‌ترین تفسيرهاي ‏به ار رشد اقتصادي ۳1 ‎۳ eee ED oer neue) ‏وسعت درك مي‌شود.

صفحه 17:
‎‘(Economic development)‏ توسعه ‏۴ توسعه اقتصادي فرايندي است که در ‎Sl 00‏ شاألوده‌هاي اقتصادي و اجتماعي 5 حاصل چنین دگرگوین و تحولي در درچه اول كاهش نابرايريهاي اقتصادي و تغييراتي در زمینه هاي تولید, نوزیع و الگوهاي مصرف جامعه خواهد بود.. ‎001

صفحه 18:
* توسعه را که سب | آن امکانات افراد بشر re) Pd ۳ (0 1 es ‏اشاس‎ 2 ‏.مردم عبارت است ا‎ 5 ar era ياري ی از بل ره : 9 از سنج انسا ‎Pe 2 ee‏ سه ‎Per eee‏ 7 3 عمر * سطح دانش _ ‎Se‏ سطح معا تررومند , تاكيد شود (سازمان ملل 1990) 06

صفحه 19:
‘430 93 (Out ward looking development) TES ا ل ‎Bere cron ACCUM‏ رس مر( ۱ در براي پایان دادن به توسعه نيافتگي خود در ابعاد ‎We‏ 0 اء و جهت ‎Pee e7‏ ۱ 1 ET) ۱ ۹ epee Ae 7 ۱ ‏ا ما ار‎ ‏سرد لا‎

صفحه 20:
۰ ‏ی‎ looking development) Viggo * الگوي توسعه درونزا بر خلاف الگوي توسعه برون‌زا ۱ را ‎cea SEC caer ane et Dee a wre edgier Lec‏ قرار مي‌گیرد و بر اين واقعیت تاکید دارد که چگونه ‎WALES rep) OYE) ee ere]‏ 0 دهد که عوامل بازار بتوانند بافعالیت خود نيازهاي ا ی سطوح كيفي زنذكي تمامي انسانها تاكيد دارد. 60

صفحه 21:
5000 5000 0 0 ‏ی سا‎ teeter ees 2 ‏بسن رس قآ کر ار‎ ee 00 ree ee Pies 8 سياسي و اقتصادي و

صفحه 22:
* توسعه ایدار 3 توسعه‌ای است که به بقای بشر و رفاه کامل و همه جانبه آن می‌نگرد توسعه پایدار تمام زنجیره‌ها و فرايندهاى يويا.و مداوم حفظ و بالندكى منابع انسانى , منايع مل ا ا ا ل 7 ا اا ا ‎PPC‏ ‏شاخص ييشرفت فناورى با ‎cee eS‏ ‎ec Te ea Ste ced Oe Rearrced‏ ا 0 معححجحجح بست

صفحه 23:
ديدكاه جامعه شناسان كلاسيك و كذار تاربخي جوامع

صفحه 24:
دیدگاه جامعه شناسان کلاسيك و گذار تاربخي جوامع ‎gerne ad‏ قررن هجد هجدهم شيوه زندكى ابعداى جدید و نو در مطرب زمین شکل می‌گیررد» و 0 ‎PCIe erT SSIES‏ مختلف در جوامع جریان پیدا گرده بود. 3 جامعه شناسان کلاسيك. تون محر را در لب نترید سر رن گونی اجتماعی مورد توحه فرار داد و در بی با بيه ين يرست بودءائد ‎tae‏ 0 گر‌گونی‌ها وة فییررات وسیع و گسترده می‌شود. (ا ‎iD)‏ ‎cy eine,‏ خی ‎TA AMG reg ote‏ ‎ad a chee!‏ ل 2( ‎ ‎24

صفحه 25:
دیدگاه جامعه شناسان كلاسيك و گذار تاريخي جوامع اا ل اك قیاس حرکت و قطور جوامم با چ ‎gai gad)‏ کر به ‎ee erent‏ ۱۳ ۱ ‎e‏ یت زد ری ‎ae Aone‏ بيجيدكي و سازمازيا در حرکت است و به 3 تدريج سلسله مرا افزَايش _ ‎

صفحه 26:
اگوست کنت (1857-1798) ل ا ل ل ‎reat aie EEE‏ ند. اين سه مرحله عبارتند از :مرحله رباني كه در اين مرحله ذهن بشر بيشتر به دنبال ‎ret Wome Pr et‏ ا ا 0 5211 معلول‌هاست. " در مرحله مابعدالطبيعه بشر در بي شناسايي نيروهاي انتزاعي است و معتقد است كه اين نيروها بديذهها را آفريدهاند. * بالاخره در مرحله اتياتي بش 8 26

صفحه 27:
tH ESTE) CRON ۳ . Ere Oy mene ter Seles, Tete eee okey كشف روابط تودرتو و از نظر تاريخي تحول يذيرء روابطي كه ‎ale)‏ ل ا ل * مارکس مراحل تاریخ بشري را بر اساس نظام‌هاي اقتصادي تعیین ‎CSE :‏ ل ل ‎NE‏ ‏توا ا 0 1 ی سب

صفحه 28:
(1903-1820) pint co 99 * اندیشه اندامواره‌اي و تکامل جوامع ان ‎EDP eT‏ ۵ خود در مین جامع‌تناسان ‎se‏ کی مر متا اد ‎Eee 2‏ ب اسپنسر معتقد ۳ و ار رل 00 بيروي ‎FE ER WO OI VOCS fs eR I ‏اسر شاد‎ pdt Pe ey 1 ‏رم‎ eames ‎

صفحه 29:
امیل دور کیم (1917-1858) به نا ‎aig‏ ‎tae 3 0‏ م امعه‌شناس فرانسوي در اثر ‎ne‏ ‎re‏ مد م ‎re ec‏ ‎2 ‏رک بتک هس‎ es ‏ها افراد را در ا.‎ ar 7 ‏بوط‎ ۳ 1 Is B) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
ماکس وبر (1920-1864) ۱ وچ را ‎ae‏ مؤثر و 0 ‎ST See eee‏ نگي توسعه يافتگي و شدن جوامع غربي را تبيين نموده درايد تين عتاصري جون تنيت و قدا را نيز مورد بحث ‎Ie:‏ ۳ چون جماعت و جامعه را

صفحه 31:
پر

صفحه 32:
زد دزد و ‎Merete‏ ree she i ۳7 ee ee Ly Sead aa ‏از لحاظ خاسته از ديدگاهيهاي تطوري و كلاسيك‎ * BG AG, oer ‏ار رب‎ شناسان کلاسيك جستجو کرد ‎eed‏ اف شک توا مکی یه ری کاس تام ات ری مر

صفحه 33:
000 ا 0 ی د و در سطلح ا ا این نظرریه معتقد است که باید ساحتارهای درونی و داحلی جوامع را آماده و مستعد پذیرش پویشرهای نوسازی کنیم. شده از لحاظ اجتماعی نوسازی جامعه و نهدهایاجتماعی زمانی رخ ‎ae ols‏ شده و افرراد توانستند ‎Ne. et‏ کردن کار کوج کنند. اما اضراد زماتی متجدد HAG gtd 4 Eye) 2 En لل كه تما بر نها 1 انتخاب كثند .

صفحه 34:
9 000 نوسازی طبرفداران این دیدگاه عناصری اا 0 Pe cer rel De Sere YAY Pee tenes ered Bare ‏اولیه جریان نوسازی برمی‌شمارند و سطوح تحلیل خود را با توجه به وضعیت موجود‎ ‏جوامع؛بدون توجه به گذشته تاریخی آنها در قالب سه طررح خردهیانی و کلان قررار می‌دهند.‎ ۱ ‏ی‎ none IP Ot ae ed ery ‏روشنفكران و مروجانءانسازهاى حاشيهاى » جوانان و نوكدرايى آنهاه بنكاءداران و غيسه تاكيد‎ ‏تارف‎ اا ا 0 تعاوني؛انجمنها و كروءهاى بيشرو و هادى و غيس» متم كن موشوند. PE ‏ا‎ ed Sn PPL De ete aoe wns TED)

صفحه 35:
تعريف نوسازي از نظر اقتصادي نوسازی اقتصادی بیشتر دلالت بر تحقق تفییررات و نوآوری‌هایی در زمینه شیوه تولید یک جامعه دارد و این نوسازی با نوسازی صنعتی که طی آن به کار گیرری و استفاده از ازرشی ۱ ee aye Woe bin ar re Se ever 1 می

صفحه 36:
۳ 7 Ree Noe Te ort Ua ere oro eee rea ‏تقلید از كشورهاي توسعه یافته درسرمایه گذاري در توسعه علم و کاربرد آن‎ در مجموع نوسازی اقتصادی در گرو تشکیل سرمايهدستاوردهاى ذنى و پررورش مناسب و کافی و بر‌خورداری از مواد خام و انعطاف‌پذیری نظ

صفحه 37:
ديد كاه نوسازي از نظر سياسي نوسازی سیاسی دلالت بر گستررش نهادهای دمووکراتیک و مشا رک درامو رسيا نوسازی سیا بى كُسترش نهادهاى دم وكراتيك و مشاركت مردمى در امور سياسى دارد.اور گانسگی که از صباحبنظرران نوسازی سیاسی است‌در کتاب خود عت عنوان ۱ چهار مرحاه ايجاد وحدت ملى اوليه تحتق شرایط لازم بررای صنعتی شدن ore و عرضه وفور کالا و مصرف انبوه ترسيم م ىكند

صفحه 38:
دیدگاه نوسازي از نطر رواني 0 ‎Piya ae WASTE Sean S On TSS)‏ 1 تجاربی چون اقامت در شهم» رفتن به مدرسهءتماس با رسانه‌های جمعی و استخدام در ۳ مدرن به دست می‌آید و خود منجر به رفتارهایی می‌شود که دال بر توسعه ‎gl scgohet3]‏ 01 و

صفحه 39:
A) نظربه پردازان دیدگاه نوسازي حوزه نظريههاى نوسازى اجتماعى ۲ - حوزه نظریه‌های نوسازی روانی تالکوت پارسونز * دانيل لرشم ‎Sp‏ اك ‎jie. o er‏ اسملسس ‎nc‏ ‏0 5 را برینگتون مور PS Or Oe TST amma 0 3 سم

صفحه 40:
crc دیدگاه نوسازي مك کله لند در میان دیدگاههای روانی مربوط به نوسازی و توسعه دیدگاه ‏ مک کلهلندمکررر مطر شده است او کار شود راب اي توا از مي کند که چا مرضی از کشوره بر‌خوردار از توسعه اقتصادی هستند و برحى ديك فاقد توسعه یافتگی هستند . او بدنبال عوامل مفقوده ای است که موجب توسعه نیافتگی شده است در جستجوی. این عوامل أو مساله انكيرزش را در در نظرريه نوسازى درقالب ويرروس 2 نياز به بيشرفت مورد توجه قررار داده و معتقد است كه ‎١‏ ات روان شناسی در خصوص توسعه و رشد اقتصادی است از دید وي انگیزش به نوسازي داراي دو جنبه است فضيلتي شخصي يعني میل به پیشرفت فضيلتي اجتماعي بعني علاقه به سعادت دیگران

صفحه 41:
دید گاه نوسازي شومییتر دمم م9 روحيه كارف رمايى به نظر شومپیت کارفرما کسی است که وظیفه‌اش تصبمیم گیرری اقتصمادی است که تحت عنوان تصمیمات کار فرمایی از آنها یاد می‌شود. پیشرفت روشهاي فني تولید به نظر شومپیتر تحول دانش فني هسته مركزي رشد اقتصادي است او تا اجتماعي مقصود شومپیتر از این مفهوم شرائط اجتماعي ,سياسي و رواني است که كارفرماها بابد در آن نقش خود را ايفا كنئد

صفحه 42:
‎dh‏ مسر سم ‎on 9‏ ی کت کر ب اه ‎er‏ سر ‎OBIS Cm ln ere 0‏ و از همه امار لت سس مر حلد حنيرن مهم تررين مررحله است. ‎

صفحه 43:

صفحه 44:
1۱ Sjlugi olSs.9 Ls 52 ‏مس‎ ‏ل پچ‎ آنها تبیین مي‌نمود و زمینه از بین بردن آنها را كمك نيروهاي خارجي مي‌دانست.اما در عمل این دیدگاه‌ها موجب وابسته‌تر شدن و بدتر شدن وضعیت آن کشورها در مقایسه با گذشته شد. این تجربه جهت‌گيري جديدي را طلب م يكرد كه در ‎fo) Pet roe Vann | S| Ree eara) ep) Pere Perey) ©)‏ ‎fol proroe rere) rere‏ شناخته مي‌شود

صفحه 45:
ea en nee ‏مي‌شوند عمدتا از جانب اقتصاددانان توسعه‎ ‏مطرح شده‌اند که در راس آنها اقتصاددان‎ ‏ار ار‎ ‏مدتي مسئول | اقتصادي‎ sl SU PAW goon ea er ke 3 ‏آرزانتين‎ J ‏جون‎ 5 ۱۳۹ به عنوان صاحب‌نظران این ‎eee‏ 000 66

صفحه 46:
* این دیدگاه بیشتر بعد ناسیونا ضدامپرياليستي 51 ‎Biel sla guS.2‏ لاتين قبل از طرح ديدكاههاي از راهبرد بيروي مي كردند. بحران اقتصادي دهه 0 به صورت کسترهه‌اي تقاضاي غرب را براي تولیدات آمريکاي لاتین کاهش داد. مشکل تکیه و اعتماد کردن به خارج به عنوان نيروي محرك رشد ‎eee‏ 000 اين كشورها اشکار شد و این زمينه‌اي ی این کشورها شروع نمایند به ۷ ae ‎rec‏ ها تجارت جهاني آسيب‌پذيري کمتري ‏دارد. ‎ ‏6م

صفحه 47:
* صاحبنظران مکتب اکلا اواخر قرن نوزدهم تا ا ل ل ا دانند . به نظررائول ‎“SIS pol sla gS yun‏ لاتين بخشي از نظام افتصادي بین المللي را شكيل مي دهند كه وي أن را نظام مرکز - ا ال ل ا اا 0 1 صنعتي با بهره گيري از این موقعیت و پیشرفت ‎i8 Yuslo adgl sla‏ ار 00 ‎edlic oruS yuoli aS a5o1o Ylojlw sl atgore‏ خودشان باشد ca

صفحه 48:
مكتب اكلا 5 ع مکتب اکلا با پذیرش فرض بیوند دادن توسعه ‎og‏ ۱ ۱ ‏اور‎ egos ery ‏به کا ي سياست‌هاي صنعتي که الیگا سنتي را‎ - 2 * iy ee ‏ارکت طبقه متوسط وان‎ pa bapa Bo DR ae EES ‏مسایل تك رار‎ ‏ها و‎ CaS ‏ار‎ ED eS (ies 00 eee 1 ‏تحقق نوعي ايدئولوژي توسعه‌گرا در قالب الگوي توسعه‎ - 5 * RIGS |S cages ‏و‎ ‎9

صفحه 49:

صفحه 50:
Sere) FOIA ECT LN Oe RDM YS ‏مت رونى توسعه تاكيد مىورزيدند از سوى نظريهيردازا‎ ID ear ewe Le Teel ‏بى در بى اقتصادى كشورهاى آمريكاى لاتين متم ركد بود. نظريديمرداذان‎ peony eerie epoca env en Deana ee cme A PED elt ere a Cer ‏ا‎ tT ce ‏معتقدند که این جوامع در مرحله‌ای به سر نمی‌ببرند که کشورهای توسه يافته‎ ۱۳ sr Sy)

صفحه 51:
ا اال ا ا للا ‎year ee arc SN Lr an bere 3‏ فرهنكى يك جامعه نمى باشد. بلكه تا حد زيادى نتيجه تاريخى ارتباط كذشته و مداوم اقتصادی میان کشورهای توسعه نیافته (اقمار) و کشورهای توسعه یافته (مادر ) می‌باشد.(ضرانک» ۶۱۹۷۵ ؟ ) . بناببراین مشکلات عمده‌ای که ‎Bien‏ مر نیست بلکه ناشی از مسایل بیررونی جامعه می‌باشد.

صفحه 52:
باران از بنیانگذاران مکتب وابستگی است. وی در کتاب مشهور خود ‎ee pe mm nnmpers cere n‏ ۱ طبرح این مساله با ان عنوان که یا شکاف بیز‌الللی مبین کشور ها وجو د 7 شکاف می‌پردازد و آن را امری جدید می‌داند. به ل" ) عامل تعیین کننده و ‎eee ERM easy PEE Ree N eS‏ ‎POW PB PCOS BT Oe) oe ice‏ داخلى است ( يويش مادى تاريخ ) ‎IE‏ عامل استعمار وجود نداشته باشد هیچ تعارضی بین توسعه کشوررهای مختلف وجود ندارد.

صفحه 53:
BU er ee ae ‏فرائك رس‎ ۴ هه

صفحه 54:
a

صفحه 55:
فرائك در ‎19/٠١‏ مىنويسد وب رت ‎hag‏ جهانی ‎Ae re)‏ اين سيستم به ناكدرس ‎er)‏ ‏ساخت 7 ون را ایجاد می‌کند ‎PB) eee‏ ‎ES‏ او مى كويد حتى ساخت ‎IST ee eran an Perea) ‏حاشيداى و منرزوى مى كند و به عبارت ديك در بيوندزدايى» راهى ‏ببرای روج از توسعه نیافتگی نیست. ‎

صفحه 56:
2 0 ا ل ۱ ۱۹ و مهاجم دارد كه بى نظام سرمایه‌داری می‌تازد 20 جایگزین آن را سوسیالیسم می‌داند. از نظبر فررانک به دلیل پیوند ‎re Seer ne ECR LOOT Emr re‏ ‎er OE aS) ele eT‏

صفحه 57:
See eee Ort sare ES sre] STS ie ‏یاد می‌شود.‎ 0 err et) ‎een ۱‏ سمت ندى كه بين منافع حنا وى از نقش عوامل خارجى و داخلى در ثِ ارجی و پیوندی که بین ارجى و داخلی به جود می‌آید و درکن ‎a‏ ابستكي كه از آن اد می‌نماید بحث می کند. ((بدین ‎ ‎ ‎ ‎ ‏وابستكى كه روند توسعه ذيافتكى كشورهاى جهان سوم را يك ‎aan‏ ار كرد كه اين احتمال وجود دارد كه ا ‎ye‏ ‎ ‏ریمه‌ای ی موقعيتهاى شبه استعمارى دارد.»

صفحه 58:
م اردوژو " مطالعه تجرربى كار دوزو معطوف به بررزيل مىباشد كه معتقد است ‎ge‏ نظامی ‎ay ey pyre ONS D Teeny Sewer‏ الا 172 9 ۱۳-70 را مطح م ىكند: ۱ " ؟ - به قدرت رسيدن بخش ضدبويوليستى ارتش و تكنوك رراسى كه علاوه ‎A‏ ".۵ وظيفه مسكوبه نقش نوسازى اقتصادى و نظام ادارى رأايفا بي ا را ؟ 7 بخش مردمی قدرت 0

صفحه 59:
دیدگاه نظام جهانی

صفحه 60:
0 ا ا پیش فرض اصلی دیدگاء نظام جهانی این است که جهان حدید از یک اقتصاد جهانی سرمایه‌داری تشکیل شده و دولت‌های ملی بخش‌های از یک دکل هستند و ببرای فهم تعارض هاى طبقاتى داخلى و ننزاعهاى سياسى يك دولت خاص بايد اقتصاد جهاتى رأ 200 ديدكاه نظام جهانى دو تفاوت عمده با نظرريات منبعث از مكتب نوسازی دارد اول اين كه شيوه تفكر ديدكاه نظاع جهانی دیالکتیکی است در حالی که پیرروان مکتبه ۱ ۱ ‎en ea thm ert Sips re SPDT ear‏ | ‎PES EY SIPs eS OL Oe‏ ين

صفحه 61:
61 ا ا و و ساختارهاء كروه هاى عنصر. قواعد مشروعيت و بيوستكى هاى خاص ود رآ دارد له سق به يكديك متصل مى شوند. PORE a Ihe ee oe eee ne re ‏ا‎ ee ‏نظ او حتى به‎ مكانيرزم هميشكى عملكرد اقتصاد جهانى است البته برخى از كشورها به توسعه نايل می‌شوند اما بهبهای توسعه نیافتگی کشورهای دیگ.

صفحه 62:
ا ا وب ثكىهاى زيى را مىتوان بير امون رهيافت نظام جهانى برشصردة ‎١ ed‏ - كلكررابى از اصول اوليه و اساسى اين رهيافت است. ‏۴ ۲ - کوشش در جهت بازسازی علوع اجتماعی تاریخی و کلی که ‎PCY‏ ‏مختلف مانند تکامل گرایی» تقلیل گرایی» اروپامداری, دولتمداری و ... به دور باشد. ‏"1 م - اكش متفكرران اين رهيافت به وجود نظام مسرمايهدارى از قررن 15 اعتقاد دارند. ‏"" ه - اين نظرريديررداذان بين دولتهاى م كن و بيرامون دولتهاى نيمهحاشيهاى تمين قایل هستند که این ام نقش ال نظام بازی می‌کند. ‎62

صفحه 63:
ا ا ‎٩ *‏ - ا ا ا به تقسیم جهانی کار اشاره دارد که در آن ‏كشورهاى كر نقش تولي دكنندكان كشاورزى را به عهده دا رند. يس ملاك قاطع ‏و رد سر مر ‏است. ‏ا ‎eS eon acl‏ و ‏نظام جهانی یعنی حاشیه‌سازی شروع می‌شود. ‏" م - به نظى نظرريهيمردازان نظام جهانى» توسعه اساسا مساله تغير موقعيت ساختى از و ‎0 aac T OD ea rea a ‏کاپیتالیسم) به نظام جهانی سوسیالیستی می‌تواند موجب توسعه کشوررهای مختلف‎ ( ‏شود.‎ ‏ل

صفحه 64:
جهانی شدن و توسعه

صفحه 65:
مد سر در به نظ شولت زمینه‌های اصلی شکل گیمری فرایند جهانی شدن را باید در چهار زمینه زیر که به نظ او شرایط اصلی ولاز بمرای ظهور این ضرایند هستند و با يكديكر رابطهاى متعامل و مكمل دا رند جستجو كررد. لل 0 ؟ - برحخى جر نشها در تحول سرمايهدارى ۳ - نوآوری تکنولوژیکی در ارتباطات و داده‌پردازی ؛ - تشكيل ‎Bl‏ ل 0

صفحه 66:
مد سر در معناى جهانى شدن ا ا ا ااا ‎ES ed ie Oe tt Sree ie eee ed‏ ما ‎Aye‏ ‎Fate IW eRe ota‏ ا ‎re‏ ‎ee Pe) ١ 7‏ اینده سردم 0000 ار ل ‎Br‏ ‏* ۲ - جهانی شدن به معنای آزادسازی در این معنا جهانی شدن به فر‌آیند بررداشته شدن محدودیت‌هایی اطللاق می‌شود که دولت‌ها در ‎ST Se TL ee Pee el ST ear rie)‏ ۱ ۱۳

صفحه 67:
مد سر در معنای جهانی شدن ‎PN are aa‏ Boe Fred Sar ere Se a) eee Eee ere ere ‎On a Pee Lena eat!‏ به شكل آمريكابى شده آن. ‏* _ در این معن جهانی شدن نوعی پویایی است که از طبریق آن ساختارهای اجتماعی نوگرایی( سرمایه‌داری» عتل گرایی؛ صنعت گرایی» دیوان‌سالاری و غیرره) در سرام دنیا گستررش می‌يابند و به طور طبیعی ‏م 1 ‎Fe ere ie as ‏.- در اين معنا بهانى شدن شامل تجديد شك ‎ek hem eel eet ed ead‏ ‎oe, Ce nny‏ ارضى و مرزهاى مسرزمين شناسايى نمىشود. به نذا ‎Berea tele pete Lael eon rne te eye ee Teer eT re‏ بس كيررنده دك كونى در سازمان قضايى روابط اجتماعى و تبادرهاست قرريب به اين معناى ينجم از جهانى شدن است ‎ ‎3

صفحه 68:
مد سر در و یک روند است که برای مدتی بسیار طولانی جریان داشته است ‏ در واقع از زمانی که سرمایه‌داری به عنوان یک شکل قابل دواع جامعه انسانی پا به جهان گذاشته یعنی از چهار یا پنج سده پیش تا کنون جهانی شدن هم جریان داشته است.

صفحه 69:

صفحه 70:
۱7 Bye he SA eae Pn Pere OC nc 195+ ‏سرمايه فيرزيكى و سيس ذيروى كار جستجو م ىكرردند. در دهه‎ ‏نئوكلاسيكهايى جون شولتز و بكر ايده مسرمايه انسانى را مطررح نمودند كه به‎ ۱۱۳۹ ‏و‎ 1 ‏آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند توانایی خود را تقویت نموده و افزرایش‎ ۱ منهو] یه اجتماعی وارد ادبیات علو استماعی به خصوص جامعه شناسی می‌شود که در شکل اولیه‌اش ابتدا توسط جاکویز؛ بوردیو» پاسرون» و لوری 05: 149/6 Ra Cen man Ope Ie

صفحه 71:
توجه به سرمایه اجتماعی مباحث توسعه را از مدل‌های صرف اقتصادی که معطوف به رشد اقتصادی و افرایش تولید ناخالص ملی هستند فرراتر خواهد برد و آن ‎eB)‏ م ‎BYES Pe oni Ss) ee Coed‏ هنجارهاى حاكم ب اين شبكدها و ساختارها زديك <واهد كرد و زمينه را براى نوعى بازذكرى در تعرريف توسعه فراهم نواهد نمود.

صفحه 72:
ا * دراین‌سطح‌س‌مایه اجتماعی درقالپ ... . . سب ‎ae‏ وارزشهاى غيى رسمى حاكا ب انها كوه ور ‎SN‏ ‏9 رد. بر این اساسره مسرمایه اجتماعی موضوعاتی چون شدت و کینیت روابط و تعاملات بین افراد و گروه هاء احساس تعهد و اعتماد دوجانبه به هنجارها وارزشهاى مشترك را شامل مىشود وبه عنوان يك حس تعلق و بيوستكى اجتماعى مىباشد..

صفحه 73:
* سسمایه اجتماعی در سطح میانی rat bad Le nent oO ‏ل ا‎ eae ‏نوعى موجوديت در نظ م ىكيرند كه‎ 0 ‏ال‎ | ST ele ae * دوم كنشهاى ناص كنشك ران (حقيقى يا حقوقى ) را درون ساختار اجتماعى تسهيل می‌کند. * اين منهوم ارتباطات افتى وعمومى را شامل مى شود وسازمازها وروابط ا ۱ قررار مى كيرند.

صفحه 74:
* کمپل و جاچلوویچ به نقل از پنتم سرمایه اجتماعی را به عنوان همبستگی اجتماعى محلى حاصل شده از 1 ال ۱ * ۲ - سطوح بالای تعهد مدنی یا مشا رکت در شبکه های اجتماع محلی. i AES eS ‏اجتماع.‎ ae ee rcp Lecce ‏ا‎ ‏مت سیر‎

صفحه 75:
1 ری یس | كلان ۱ eee ‏ا‎ eae ner Pel ‏ا ا‎ NES) ‏سياسى و نظامهاى حقوقى و قضايى ) مىداند. دراين سطح روابط و‎ ‎aU AS Nee eee UN Re‏ ريات ‎Brvs.1 0 pce Pesaro ere a Po‏ ‎

صفحه 76:
Euler ge rcs) bye na Deer nT See * ۱ - هنجاریهایی که به لحاظ نهادی ساخته شده‌اند ( ساخته‌ندی‌های نهادی) و منتج از نهادهای رسمی مانند دولت و نظامهای قانونی هستند. ‎Cae Sia‏ ا ‎Chr Yel‏ زر كنشهاى متقابل اعضاى يك جامعه هستند. ‏* * - ساختمندىهاى برونزاد كه برخاسته از اجتماعى غيس از ‎Prva ve fare‏ ‎۱ on eer my ‏هنجارهایی که از طبیعت ريشه گررفته‌اند ( ساختمندی‌های طبیعی ) مثل خانوادمه‎ - 4 * ‏ل يت‎ ‎

صفحه 77:
CEL ele

صفحه 78:
0 500 Bre Pree Cate Pome Ser) Growth Theory Percent ‏ال ا ا‎ re le ree AEN ‏توسعداى تسلط داشت و رشد و توسعه با شاخص توليد ناخالصٍ ملى اندازه كيري موشد. به‎ ۱ ‏ا ا ل ا ا‎ eee ۱ ‏استرریتن (۱۹۷۸ ) در انتقاد به این راهیرد می‌گوید که اولویت اقتصادی مدل رشد به کاستی‌های‎ ۱ 4

صفحه 79:
0 oriented Ol, pra حي وموم بخ ووو ‎er‏ ۳ اجتماعى متعندي ر! كه در جمريان رشد و توسعه مىبايست مورد توجه قررار كير و ‎Denys,‏ ‎Sie,‏ م ‎Be‏ ری اکتا و ‎Pee‏ 27 !| 26 ۳7 هب ی همه فاد ‎peer Sr men rere)‏

صفحه 80:
راهبرد توسعه از يائين ل اه م ومشاركت دادن آنها ا اك به برنامه‌ریزی توسعه تاکید می‌کند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
12,000 تومان