صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
صفحه 3:
سم رتم
صفحه 4:
(8
پیدلکردنحاصلجمع. کسرها با مخرج مساووه
سحلمستله هایجمع. کسرها. +
-طرح مسئله ك عبار تجمع كسرها با مخرج مساوى +
درككسرهاويرلبر ولحد به كمكجمع كسرهاو
.نوشتنپ اسخ هایمختلفب رلیآن نز
صفحه 5:
در تصویرعنوانی از
موقعیت راهپیمایی
برای طرح نسبت
های مختلف جمعیتی
از جمله نسبت
دخترها و پسرها و
نسبت جمعیت دانش
آموزان به کل و
موارد مشابه آن مورد
استفاده قرار گرفته
.است
صفحه 6:
جمع و شريق ۲
۱-مانندشکل زیر با کاغ رنگی ۳ تش ضامی درست کنید. یکی از آنها ره دو قسمت مساوی؛ یکی را به
سه قسمت مساوی و آخری را به شش قسمت مساوی تقسیم کنبد. اکنون به کمک قطعههایی که در اختبار دارید.
جمعهای زیر وا با رسم شکل بسازید و حاصل را بيدا كنيد
60 Of ۶
Or Oe Os
.با استفاده از شکل مفهوم جمع کسر هارا توضیح داده است
استفاده از تصاویر منفصل و متصل حل مسئله با استفاده ز شکل
رام ذشت ورزیاازن فكت رإطلق و کاغز
رنگی استفاده می کنیم. 4
صفحه 7:
۲- برای هر شکل» عبارت جع یا تفریق موردنظر را بنویسید و شکل را کامل کنید.
sos WEE
صفحه 8:
۳- حاصل جمع و تفرینها را به کمک محور به دست آورید.
صفحه 9:
ay محصول یک کارخاهیقنده استان گیلان و آنب استان مازندران حمل شد. جه كسرى از محصول این
کارخانهبه این استنها حمل شده است؟
i + از تولیدات مرغداری باید به شهر حمل شود. i از اين توليدات قبلاً حمل شده است. چه
pS ديكرى بايد به شهر حمل شود
۴- دانشآموزی جمع دو کسر را به صورت زیر نوشته است. با رسم شكل يا هر روش ديكر, اشتباه او را توضیح دهید.
۵ ۳ ۲
دلب
oP ۴
جواب درست را بهدست آوزید.
صفحه 10:
۱- حاصل جمعهای زير را به دست آورید و روی شکل نشان دهید.
©ه (] 1
از مقایسهی حاصل جمع کسرها چه نتیجه ای میگیرید؟
|
۱
i
با استفاده از شکل به جواب سوال می رسیم و سپس با مقایسه جواب ها به اين نتیجه
ALLL! thls (LLL) [sible ch ble eins UST Rony ae اه CAV NES lida
.برابر 1 خواهد شد
فعالیت
صفحه32
صفحه 11:
استفاده ازجمع کسرها با مخرج مساوی
با داشتن مخرح هی مساوی فقط کافیست صورت هارا
.باهم جمع کرده و یکی از مخرج ها را نوشته
/
کاردرکلاس
صفحه 32
<>
صفحه 12:
#٠ حاصل جمع و تفريقها را به دست أوريد.
ry
بدست آوردن حاصل جمع ها با مخرج مشترک
ان مضه وا ضورت ها
.باهم جمع مى شوند
ا ارت و ور 9 28 Cre) £50
هستند باز هم بايد صورت هارا باهم جمع
کرد یکی دیگر از بدفهمی ها همین است
صفحه 13:
۳-بانوشتن کسر در جاهای خالی: تساویه را كامل كنيد. جند پاسخ مختلف برای این سوال بنویسید.
— —+—=)\
صفحه 14:
ن را توردوزى كردهاند. آنها روى هم جه كسرى از
رومیزی را توردوزی کردهاند؟ چه کسری باقی مانده است؟
۳ ی
ا بروين ب دور یک رومیزی و زها مد
اند تحتود 2 i alae By lyatl S she ازآنرا اعد رنگ گردهایست: چزد
کسری از دیوار اتأق را محمود رنگ کرده است؟ چه کسری باقی مانده است؟ =
صفحه 15:
بدست آوردن حاصل جمع این کسرها و
رسیدن به اثبات برابر بودن صورت و
صفحه 16:
۸- تساویهای زیر را کامل کنید.
4 براى هر كدام از عبارتهای زیر یک مسئله بنویسید و آنها را حل کنید.
5
vo دب
5
صفحه 17:
۲- مانند نمونه, حاصل جمع و تفریقها را به دست آورید
جمع کسرها با مخرح های نامساوی
گرفتن ک.م.م shy بدست اوردن حاصل
که اگر اعداد مخرج برهم بخش پذیر باشند
.می توان این عمل را انجام داد
#م | کاردکلاس \
صفحه 36
صفحه 18:
صفحه 19:
حل عبارت ها با استفاده از شکل که
ابتدا مخرج ها را مساوی می کنیم و
سپس با توجه به مخرج کسر شکل را
تقسیم کرده و به تعداد صورت ان را
,رنگ می زنیم
صفحه 20:
بدفهمی رایج در Bie آموزان که صورت ها راباهم و مخرج
.هارا باهم جمع
او
صفحه 21:
1 حمن التحیم
يسم الله ال
صفحه 22:
.عدد مخلوط را بای کدیگر جمع میکند-
صفحه 23:
اين تصوير به موضوع
رت 9
اختصاص دارد .هدف
اين تصوير علاوه بر
لبخاد الماطا لين
Sibel للا ايم
نشان دادن اهميت و
مفيد بودن اموختن
.اين يديده ها است
صفحه 24:
جمع و تفریق عدد های مخلوط
رزا ل فمالييك جمع
2 عدد كسرى با
مخرج نامساوى
آموزش داده شده
cul.
مى توان اين سوال
را با استفاده از
Sis ALN Visca
و حتی از خلاقیت
دانش اموزان بهره
SEE iN
صفحه 25:
» كار در كلاس م
در اين كاردركلاس جمع كسرها با مخرج
۵ ا السك که انشا نیازا باهم برابز
کرده و سپس اگر کسر بزرگتر از واحد
بود ان را به صورت عدد مخلوط می
صفحه 26:
خمع و تفریق اغدادمخلوط با روش های مختلف
صفحه 27:
كلتل با ارانه
مثال هایی از دانش اموزان
خواسته می شود که جمع و
تفریق مشابه خود را انجام
.دهند
صفحه 28:
صفحه 29:
آنها یوی هی حند ساعت رانندگی کردند؟
بدست اوردن حاص جمع اعداد مخلوط
صفحه 30:
Sail 1 $ مّت بیشتر از صدیقهرانندگی کرده است؟
ال مريم 72 ساعت و صديقه ١7 ساعت راتندكى كردند. مريم جه مدّت بيشتر از صديقه رانندگی کرد
آنها روی هم چند ساعت رانندگی کردهاند؟
۳ یک ماه وید هرن آن ال ۱2۰۲3 شند. حاصل جع را تست رد
؟- مينا ا كيلوكرم كاغذ باطله و سماته 7 كيلوكرم كاغذ باطله يه مدرسه تحويل دادتد
مینا چه مقدارپیشتر کاغذ تحویل داده اسث؟
۵- کدا یک از تساویهای زیر درست است؟ توضیح دهید
رس 5 ار دانش آموزان خواسنه دم
او
.تا مسئله ای طرح کنند
صفحه 31:
ind گر ٍ لیت آب سرد را با + لیترآب گرم مخلوط کنیم. روی هم چندلیتر آب خواهیم داشت!
+۲1 یک مسئله بنویسید که در آن از کلمههای ساعت کمک
و اد مجلوظ با مخرج نامساوعاستکه -1
تارباخم بل لیر کنند سلپسص ورتها
.باهم جمع شوند
طرخ مسئله براإوعبارتكه در ان3 كلماتىكه-2
.داده استاورده شود
صفحه 32:
يسم الله الرّحمن الرّحيم
صفحه 33:
صفحه 34:
LY ایح
یادآوری مفهوم واحد کسر 9 عدد مخلوط
یادآوری جمع کسرها در حالات مختلف
یادآوری پیداکردن کوچکترن مخرج مشترک در جمع
.کسرهایی که اعداد آن نسبت به هم اول نیستد
صفحه 35:
a | 4_5976435060964853771.pdf 252 0 :
۰ © a
جمع و تفریق کسرها
° culled ۰
ا با توجه به آنجه از كسر آموخته|يد. مثالهانى از كسر در اطراف خود طرح و با دانشآموزان دیگر در اینبره گفت وگو
صفحه 36:
یادآوری مفهوم کسر بزرگ تر از واحد_عدد مخلوط
و ارتباط yy آنها همراه با بازنمایی های مختلف
تصویری و نمادین است. همچنین دانش آموزان با
آوردن مقوا می توانند فعالیت را با دست ورزی
.انجام دهند و باعث خلاقیت در آنها می شود
صفحه 37:
۳- حاصلجمع و تفريقها را بيدا كنيد. هرجا لازم است عددهاى مخلوط را به كسر تبديل كنيد.
5
1
+
1
1
معا ماه
صفحه 38:
sl LS J لا 10ل
.مساوی
wo توان اين فعالیت
رابا رسم شكل ويا اا
.محور ان را رسم کرد نت
صفحه 39:
al) کرچک تین مخرج مشترک دوکسر را ماد مه دا ند و سپس جمع با تفر را نجام دید
a فقلیتقبل کافی است مضربهای ۱۸ و ۱۷ را بهدست آوریم
,۸۶,۴ : مضربهای ۱۸
,۲۴,۳۶ ,۱۲ : مضربها
کوچکترین مضرب مشترک ۲۶ است.
نی کوچکترین مخرج مشترک ۱۸ و ۱۲ عدد ۳۶ است.
wa
بدست اوردن کوچکترین مخرح مشترك بين دو کسربا استفاده از
کوچکترین مضرب مشترک بین مخرح آن ها
صفحه 40:
۲ حاصل جمع يا تفريق عددهاى مخلوط را به ررید. اگر لازم است عدد مخلوط را به کسر تبدیل کنید
3 0
wae yee
۴ ۶ ۱۲ ۶
در این کاردرکلاس هم اشاره به جمع
کسرها با مخرح نامساوی کرده است
صفحه 41:
ه تمرین م = =
ال حاصل جمع يا تفريقهاى زير را بددست أوريد :
۱
سلمة ند y-ro=
1 ar ۵
۲ Woot Neel
Aaya. sore ۳
nF ۱۲ ۹ ۸۸
بدست اوردن کوچکترین مخرج مشترک بین دو کسربا استفاده از
.کوچکترین مضرب مشترک بین مخرج آن ها
صفحه 42:
۲-اعداد زیر را از کوچک به بزرگ (و از چپ به راست) مرتب
۹۹۵
ol - + په کدا
ل سوه تام
الف) ۳ ب) ۱۰ پ) ۱۸۵ ت)۵ We
یک از عددهای زیر نزدیکتر است؟
۱ ۱
۴- طول یک باغچهی مستطیل شکل , ۲۲ متر و عرض آن ۱۲ متر است.
مخیط و مساحت این باغجه را بهدست آورید.
هدف سوال 3 بدست اوردن جواب به طور دقیق نیست بلکه دانش
.آموزان باید تقریب بزنند تا سریع به جواب برسند
صفحه 43:
۵- کدامیک درست و کدایک نادرست محاسبه شده است؟ هر جا لازم است راه حل را اصلاح كنيد
۱۵+۲۰ ۵
۳ ۴ ۳
لبیل
oY
*- براى جمع روبهرو يك مسئله بنويسيد و آن را حل كنيد : ۱
Ss ۱ 0
ا ی ییآ مب دیق
1ران أشاراء کر یه زر سس کسزها با آن
كام دا شيل ورا ذل بسع اضيا
ل ل ل سيار كا ان نور با
.نوشته و مخرج هارا باهم جمع می كنند
صفحه 44:
هدف این سوال طرح مسئله توسظ دانش
یت کی رم لشسله باعت کشف و
لت قفا جدید او امتنوع می شود و
فرصتی برای بروز افکار دانش اموزان sly
.راجعبه مفاهيم مختلف ايجاد مي شود ,
اگر نگینم7 ساعت و امروزم/* ساعت تمرین ریاضی انجام داده باشد. او در مجموع چند
ا انام ااه ادك
صفحه 45:
در این سوال به یکی از بدفهمی های رایج در دانش
آموزان که اگر صورت ها بوابر باشند یکی را نوشته و
.مخرج هارا جمع مى کنند
صفحه 46:
در این تمرین می خواهد عبارت را باروش های
مختلف اما با جواب همسان به دانش آموزان
نشان دهد تا به درک عمیقی از جمع کسرها
برسند
صفحه 47:
ليذ مر یاج را ره ۹ بر 3:۵
رئع روبرو > است. سه تا از کسرهاداده شد
بقیه
را بيدا کنید.
|
oe 4 کسرهای سطرها. ستونها و قطرهای ]
دانشآموزان میتوانند با زدن حدسهای مختلف و بررسی آنها جواب درست را بيدا كنند.
۲ | + | ۴ || ae ||
ye | ve | te vo | ve | ۵
۲ | د ۷ ۱
vo | ۳۰ | ۰ ro | ۶ | ۰
۶ | ۱ | ١ ١
۵ | ۲۰ | ۵ م ]م re
در این سوال مجموع قطرها و ستون ها بید راربا 2 با
5
شود 30
صفحه 48:
دانش آموزان هنگامی که می خواهند
حاصل عبارت
كلت آورند وقني مي خواهند مخرج کسرهارا
باهم برابر کنند فقط مخرج هارا در یک عدد
ضرب می کنند و صورت را به همان شکل اولیه
باقی می گذارند و عبارت را به صورت
لپت ایند لا ان
بدفهمی درک نادرستی از کسرهای مساوی
است
3
7
پ 31
2
31 +5
14
14
صفحه 49:
مطی مر بوظه :سر کار خانوم پاک نظر/۲
عملیات روی کسرها ل
922
