کودک و نوجوانسایر

زبان آموزی کودکان ناشنوا

صفحه 1:
رشته روانسنا. ۶ ۱

صفحه 2:
59 ‎Se‏ 5 ۰ فرق عم ‏مز دوعلت دارد : ‎Sie ‎ ‎ ‏شنوایی به ‎EOS‏ شوند . ‏رم اينكه عو لمل, احتقاعى و روانى ‏5 ا ‎el‏ كك ‎ ‎

صفحه 3:
ها ل سح 7 مت ری م توت کار بح در رام درد ۶ ‎oF i —*‏ را ‎Wik oe‏ مك ما ۳ ‎at‏ جنس و نیاد کودک ‎

صفحه 4:
۳ رید و اگر کم ش ۱ لا سك[ کم شنولتی پس از زبان آمووی ی وین . حال اثرات کم شنولتی را در هریک از ایرء کرزسر" بداتاند پررسی سس تمد

صفحه 5:
TO Me) peed bcd, J) LI | ‎٩‏ بشتر افراد دجار این نوع کم شنوائی هستند و ویژگی های لین گروه به خصو: در ارتباطات احتماعی شان با دیگر گروهها فرق می کند , در حقیقت بروز کم شنوایی سه ‎ ‎ ‎0 Meron on on eaten ۱ 7 ‏ح رال حر له‎

صفحه 6:
1 | ae Ts والنیه کردکان گس شترا پیگرین ات را در ارتاسات اسدای له دراد ۱ 4 سد[ ا سيا نا ناشت | باسند: ال ا ا ل ا ‎ese‏ ‏كر كان را نتسيض عى دهند و كودكان آنان غالب ”متي رود امَثل زبان مادرى شان )5 949 )4 اناد نر م را ار در ‎Pres‏ ‎eras Neale Ay ja ul - 8)‏ دسته ااز ,والدین :پیش از تشخیص ما تا 7 ‎eyes Seay‏ رح ‎Beene leony‏ دراد ‎١‏ 5.5 ان انار راد "اسه . العطاف بذبرى شان كمتر امست و.به دليل تا را ار ۱ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
sis SAT ۹ eed) ‏زیر پرای دستیابی‎ 0 nat ‏و‎ ‏ال ا‎ uleyetecrrcs nia ‏ابه شد زبانى ؛ يكف سرلا بحرای زبان, آموزی دار‎ 0 ‏اي‎ ‎eee eet eee ‏ا اا‎ eee ens eee ce eo CEE eect rep Cenc se Sees ee ee toa ‏كد دين‎ a Pie =i

صفحه 8:
4 اح ربآل نؤسارى كه خود د )و خواندن و نوشين را | ات شرت قاری سر ار دز شنولئى كودك وجود داره . هر جه افت بيشتر را اقا ل الراك ‎eee sees‏ ركد سس ار ‎Pen‏ ‏خصوص حملات محهول با تر کسات پیچیده را نمى فهمند . افراد كم شنوا غاليا" مطلب را جملم ‎ere‏ OU ‏ترمو‎ 6 penis ‏است جود در مورد خوانلان ار بر تحملات‎ ‏برای هم بقیه مطلب استفاده ی کنند:‎

صفحه 9:
Reena tae Peele ۲ 17 ‏بت ۷دیگران ارطاط‎ ۷ 07 “ahs ‏وم ی‎ ‎.١ 1‏ رؤش شفاهى ‏1 ۲. روش ارتباط کلی ‏ال ولد مشارعة ‎Lee oe Pe eo ae 2 ‏ا ا‎ ‏| ا ا 0 ‎

صفحه 10:
فا در تاو رز بان موز ‎as slays 8‏ و را ل ا رز | ار و ۱ سار می روند « ۱ ‏رت لا‎ 8۱ 0 ae ye SPEDE SC HIpn Leal rcv cea cel Fee Ie Pee eee eer Fg ‏تا‎ Meese pire ‏ل‎ = | . ‏وا حتما'' بايد ديقي إشوئد‎ ~ برد لب ‎ler rela‏ د ا

صفحه 11:
برترار کنر ‎sis B‏ ار ار راز تا سل ار ار ۱ را ‎eee‏ ‏پیش از ‎ ‏| ‏ودد > یر و لا لمس کردت تاه های او به ‎eee ee eer tel‏ ‎Pest aus ee) oe | 0 ‏ل‎ eens yess ‏هم "علخ صورت کودک باشد.‎ ‏ار ۱ بت ی لب کر ۱ ‎i‏ شدانا دست اشاري عع ‎eee ‏ال‎ ‎Ory) ey ‏را‎ ‎0 es ‎oo |‏ رت ‎7 ‎ ‎Cee ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
10 Care nee cra | لس ما ترا ار ل ا ل 0 0 اب ل 5 000 ال تحار كند. خیلی آهسته ونیا تا شرایطی تلاش کنید کودکان میک به یاد صلحبت نکنید زیرا فرم حرگت لبتان تغیر عی کند وطلب خولنی را مشکل 1 | | مکاد های آرام را برای صحبت با کودک : رل ۱ ات ار ا ‎Perera csi) Pla‏ ‎fees ey‏ هنگام صحیت با این کودرکاناصتوع است. ‎ ‏7 سس مر پر سس دس ‎

صفحه 13:

صفحه 14:

به نام خدا زبان آموزی کودکان ناشنوا تهیه شده توسط : علیرضا کریمی حسن محمدی سید محمد موسویان محمد نمازیرشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی زیر نظر استاد وحیدی تربیت معلم شهید بهشتی مشهد اردیبهشت90 مقدمه ناشنوايي و کم شنوایی اثرات متفاوتي بر روي ميزان درك ،گفتار و زبان افراد و عملكردهاي آنان دارد .اين اثرات بر روي افراد مختلف ،فرق مي كند .اين امر دوعلت دارد : اول اينك ه ضايعات شنوايي بهعلتهاي متفاوتي ايجاد مي شوند . دوم اينكه عوامل اجتماعي و روانيبسياري در زندگي افراد وجود دارد كه اثرات افت شنوائي را تعديل مي كند . مهمترين جنبه كم شنوائي ، اث ر آ ن بر توانايي هاي ارتباط ي افراد است .ميزان تاثي ر كم شنوائي بر گفتار كودك بستگي به اين عوامل دارد : سن شر4وع كم شنوائي سن تشخيص كم شنوائي ميزان كم شنوائي علت بروز كم شنوائي -جنس و نژ4اد كودك اگر كم شنوائي پيش از 3سالگي ايجاد شده باشد آنرا كم شنوائي پيش از زبان آمـوزي مي گويند و اگر كم شنوائي پس از 3سالگي ايجاد شده باشد آنرا كم شنوائي پس از زبان آموزي مي گويند .حال اثرات كم شنوائي را در هريك از اين گروهها جداگانه بررسي مي كنيم: كودكان كم شنوای پيش از زبان آموزي : بيشت ر افراد دچار اين نوع كم شنوائي هستند و ويژگي هاي اين گروه به خصوص در ارتباطات اجتماع ي شان با ديگ ر گروهها فرق مي كند .در حقيقت بروز كم شنوايي سه نسل را متاثر مي كند : .1والدين ناشنواها .2خود ناشنواها .3فرزندان افراد ناشنوا غالبا" والدين افراد ناشنوا و فرزندان آنان شنوا هستند بنابراين اين افراد بين دو نسل والدين خود و فرزندان خود ،اجتماع تنهايي هستند . والدين كودكان كم شنوا بيشترين تاثير را در ارتباطات اجتماعي آنان دارا هستند .والدين ممكن است شنوا يا ناشنوا باشند : والدين ي كه خود ناشنوا باشن د ،معموال" خيل ي هشيارترن د و زودت ر ناشنواييكودكشان را تشخيص مي دهند و كودكان آنان غالبا" خيلي زود مثل زبان مادري شان از زبان اشاره استفاده مي كنند و از همان كودكي حركات دستي دارند . اما در %90موارد ،والدين خود شنوا هستند .اين دسته از والدين ،پيش از تشخيصناشنوايي فرزند خود غالبا" ماهها با خود تقال مي كنند و پس از تشخيص قطعي دچار ضربات روحي شديدي مي شوند .اين گروه بيشتر با كودكان خود حالت معلم مانند دارند ،از كودكشان انتظار زيادي داشته ،انعطاف پذيري شان كمتر است و به دليل احساس ناتواني در برقراري ار تباط با كودكشان معموال" ارتباط مناسبي با وي ندارند . اثرات كم شنوايي : -1رشد زباني ميزان كم شنوايي و سن شروع آن اهميت بسياري در رشد زباني كودك دارند .زيرا براي دستيابي به رشد زباني ،يك سن بحراني زبان آموزي داريم .به اين معنا كه چند سال اول زندگي هر كودك براي يادگيري زبان وي اهميت اصلي را دارند و پس از آن زبان آموزي بسيار مشكل صورت مي گيرد . بنابراين حتي يك كم شنوائي خفيف هم مي تواند اثرات عميقي بر روي گفتار كودك داشته باشد . كودكان كم شنوا در درك زبان و دريافت گفتار دچار مشكالت عديده اي هستند .اين كودكان بيشتر روي اسامي و افعال تاكيد دارند و معموال" در درك حروف اضافه ،اشاره و ضماير … اشكال دارند و دستور زبان شان ضعيف است زيرا بخشي از اصوات گفتاري را اصال" نمي شنوند يا بطور ناقص مي شنوند . * مادران شنوا معموال" بيشتر از آنكه روي مفاهيم و جنبه هاي معنايي گفتار كودك ناشنوا تكيه كنند ،روي لحن و شـكل صحبـت آنهـا تكيـه مي كننـد و سبـب تاخير در رشد گفتاري كودك خود مي شوند . -2زبان نوشتاري كه خود دو امر خواندن و نوشتن را در بر مي گيرد : خواندن : ارتباط مستقيمي بين توانايي خواندن و ميزان افت شنوائي كودك وجود دارد .هر چه افت بيشتر باشد توانايي خواندن ضعيف تر است . افراد ناشنوا درك درس تي از تركيب جمالت ندارن د ،در دس تور زبان مشك ل دارن د و به خصوص جمالت مجهول يا تركيبات پيچيده را نمي فهمند .افراد كم شنوا غالبا" مطلب را جمله به جمله مي فهمند . نوشتن : ناشنواها در نوشت ن مشكل دارند و اين بدليل اشكال در لغ ت معن ي و تركي ب اس ت .در كل توانايي خواندن كم شنواها بهت ر از نوشتن آنان است چون در مورد خواندن ،از برخي جمالت براي فهم بقيه مطلب استفاده مي كنند . براي بهبود توانايي خواندن و نوشت ن الزم است كودك ناشنوا ه ر چ ه بيشت ر با ديگران ارتباط داشته باشد .سيستمهاي ارتباطي افراد كم شنوا : .1روش شفاهي .2روش ارتباط كلي -3رشد گفتاري -4رشد دركي و هوشي -5پيشرفتهاي تحصيلي -6رشد رواني – اجتماعي -7اشكاالت رفتاري و شخصيتي -2كودكان كم شنواي پس از دوره زبان آموزي : اين گروه افرادي هستند كه پس از 3سالگي ،ناشنوا مي شوند و عده آنان خيلي كمتر از گروه قبلي است . خيلي وقتها اين كودكان هيچگاه تشخيص داده نمي شوند و به عنوان كودكان تنبل يا كند به شمار مي روند . اين كودكان بر اساس زبان شنيداري كه پيش از كم شنوايي كسب كرده اند ،عمل مي كنندبنابراين هر چه كم شنوائي ديرتر ايجاد شود ،رشد زبان و گفتارشان بهتر است . اما بتدريج اين افراد اشكاالت تلفظي پيدا كرده ،كيفيت صدايشان بدتر مي شود ،از اينرو حتما" بايد گفتار درماني شوند . قبول كم شنوايي اولين قدم در كسب هويت واقعي اين افراد است اما چون به راحتيتشخيــص داده نمي شونـد ،گاهـي خـودشان هم اين موضوع را قبول نمي كنند و سعي در پوشاندن آن دارند .از اين رو اين افراد مشكالت خاص خود را دارند . چگونه با کودکان ناشنوا و کم شنوا ارتباط برقرار کنیم هنگام صحبت با کودکان کم شنوا و نا شنوا از واژه ها و جمله های ساده استفاده کنید .از گزافه گویی و حاشیه پردازی پرهیز کنید. پیش از آغاز صحبت با دست تکان دادن ،ضربه زدن به میز و یا لمس کردن شانه های او به آهستگی توجه او را به خود جلب کنید. هنگام صحبت با کودک ناشنوا چهره خود را به سمت او نگه دارید .در صورت امکان صورتتان هم سطح صورت کودک باشد. تا جایی که امکان دارد از نشانه و عالئم دیداری استفاده کنید .به هر آن چه درباره ی آن صحبت می کنید با دست اشاره کنید. برای کودک روشن کنید درباره ی چه می خواهید صحبت کنید .اگر موضوع صحبت را تغییر دادید او را آگاه کنید. هنگام صحبت رو به نور بایستید به گونه ای که نور چهره تان را روشن کند. هنگام صحبت ازجمله های کامل استفاده کنید. صحبت کردن گروهی برای کودکان ناشنوا مشکل است .در چنین شرایطی تالش کنید کودکان یک به یک صحبت کنند و از صحبت کردن همزمان آن ها جلوگیری کنید. چنانچه مطمئن نبودید که کودک سخن شما را فهمیده است از او بخواهید که آن چه را که شما گفته اید تکرار کند. خیلی آهسته و یا با فریاد صحبت نکنید زیرا فرم حرکت لبتان تغییر می کند و لب خوانی را مشکل می کند. در هنگام صحبت کردن چهره ی خود را به اطراف نچرخانید و راه نروید. مکان های آرام را برای صحبت با کودک انتخاب کنید .سمعک صدای تلویزیون یا ماشین لباسشویی را نیز همراه صدای شما تقویت می کند. هنگام صحبت کردن با کودک ناشنوا از پوشاندن و یا قرار دادن چیزی در دهان پرهیز کنید .خوردن و یا سیگار کشیدن هنگام صحبت با این کودکان ممنوع است. هنگام صحبت کردن با کودکان ناشنوا پشت به پنجره نایستید زیرا سایه چهره شما را می پوشاند و لب خوانی را دشوار می کند. از وادار کردن کودک به لب خوانی برای طوالنی مدت خوداری کنید .لب خوانی نیاز به تمرکز زیادی دارد و کودک احساس خستگی خواهد کرد. هرگز به بهانه ی ناتوایی کودک ناشنوا در درک مطلب صحبت را نیمه رها نکنید .تالش کنید مطلب را به گونه ی دیگری توضیح دهید ،روی کاغذ بنویسید یا اگر تلفن همراه دارید تایپ کنید. به یاد داشته باشید کودکان با مشکالت ناشنوایی با هم متفاوت هستند و مشکالت ناشنوایی دامنه ی گسترده ای ،از کم شنوایی تا ناشنوایی مطلق دارد .برخی از کودکان با مشکل شنوایی از زبان اشاره و برخی با لب خوانی استفاده می کنند .گروهی گوش می کنند و گروهی ممکن است صحبت کنند. گروهی نیز از همه ی این روش ها برای برقراری ارتباط استفاده می کنند .همیشه از آن ها بپرسید که کدام روش را برای ارتباط ترجیح می دهند. منابع گيتا موللي ،كارشناس ارشد شنوايي شناسي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ‏http://fa.wikipedia.org/wiki/% ‏http://www.irandeaf.com/file/p/article/word/1-31.doc

51,000 تومان