صفحه 1:
‎ce. ۳ =e -‏ درس: زبان فارسى ‏موضوع: عيدنوروز

صفحه 2:
عید نوروز چگونه شکل گرقت؛: * انسان, از نخستین ادوار زندگی اجتماعی, متوجه بازگشت و تکرار برخی از رویدادهای طبیعی, یعنی تکرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران کشاورزی , یعنی نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت. فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل هاء بی گمان در همه جوامع با گردش ماه که تغییر آن آسانتر دیده می شا صورت گرفت. و بالا خر در تیچ تارسایی ها و ناهماهنگی هایی که تقویم قمری, با تقویم دهقانی داشت, محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایزانیان از زمانی نسبتا کهن به چهار فصل ‎aw‏ ماهه تقسیم شده و همان طور که ابوریجان بیزوتی در آثارالباقیه آورده اسبت آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعتی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ ‎(alle‏ ‏روز هرمز از ماه فروردین بود, وقتی که آفتاب در نصف النهار , در تعظه اعقذال زییعی. و ظالع سرطان بو

صفحه 3:
پیدایش جشن نوروز : #جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی, عنصری, بیرونی, طبری و بسیاری دیگر که منبع تازیخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده , نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند. #در خور یادآوری است که جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن که جشن را به جمشید منسوب می کند یادآور می شود که : «آن روز که روز تازه ب ‎a‏ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

صفحه 4:
= نوروز. ؟آورده اند که در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین که پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید که این چیست؟ گفتند که امروز نوروز است. پرسید که نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری, در اين روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد. پرسیدند عسکره چیست؟ فرمود عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ترك دیار کرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان كفت پمیرید و مردند. سپس آنان را زنده کرد وابرها را فرمود که به ‎oul‏ بارند از اين روشت ‎Gl unl os‏ در این روز رسم شده سپس ارآن حلها تتاول کرد و جام زا میان اصحاب خور قسمت کرده و گفت کاش هر روزی بر ما نوروز بود.

صفحه 5:
این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یکد هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند که اين بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می كنم تا آن را دریابی. پس گفت: ای معلی , روز نوروز روزی است که عذاوهاز بندگان غود پیمان گرقت کد او را بيرستتد و او را شريك .و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزى است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزيدن كرفت و زمین ‎“Glo‏ ‏شکوفا و درخشان شد. همان روزی است که کشتی نوح در کوه آرام گرفت. همان روزى است كه بيامبر خداء امير المومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیر افکند. چنان كه انراهيم ير اين كار ارا كرد همان روزی است به خذاوند به بازان خود فرمود تا با على (ع) به عنوان امير المومنين بيعت كنند. همان روزى است كه قائم آل محمد (ص) و اولياى امر در آن ظهور مى کنند و همان روزی است که قائم بر دجال پیروز می شود و او را در کنار کوفه بر دار می کشد و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم, زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.

صفحه 6:
‎aS j‏ نحجاز خورشیدی), جذ سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان می‌باشد و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن می‌گيرند. امروزه زمان برگزاری نوروز, در آغاز فصل بهار است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز ‏سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی ‏است. ‎ ‎ ‏به پيشنهاد جمهوری آذربایجان, مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ۴ اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی عید نوروز, با ريشة ایرانی به‌رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل, نوروز. جشنی با ريشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن می‌گیرند توصیف شده‌است. پیش از آن در تاریخ ۸ مهر ۱۳۸۸ خورشیدی, نوروز توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد, به عنوان میراث غیر ملموس جهانی, ‎cul a‏ جهانی رسیده‌بود. در ۷ فروردین ۱۳۸۹ نخستین دور جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد و این شهر به عنوان «دبيرخانة نوروز» شناخته شد. ‎

صفحه 7:
زمان بر ور #جشن نوروز از لحظة اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در داتش نتاره‌شناسی, اعتدال بهاری با اعتدال ربیعی ذر ني م كره شمالی زمين به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشيد از صفحه استواى زمين مىكذرد و به سوى شفال آسمان می‌رود ابن لحظه. لخطة اول برج حمل ناميده مىشود و در تقويم هجرى خورشيدى با نخستين روز (هرمز روز يا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است. نوروز در تقویم میلادی با ۲۰, ۲۱ يا ۲۲ مارس مطابقت دارد. در کشورهایی مانند ایران و افغانستان ‎aS‏ تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود., 139195 روز آغاز سال نو است. اما دز کشورهای آسیای میانه و اد دص مه او یداو اس تسه ی خن

صفحه 8:
واره لور # واژه نوروز یک اسم مرکب است که از ترکیب دو واژة فارسی «نو»(تازه - جدید. اکنون) و «روز»(رووز-رز-روژ در فارسی میانه به چم خورشید و آفتاب هم بکار من رقته امزوز معادل ‎agr5 a (the day‏ آمده‌است. امروزه در فارسی این نام در دو معنی به‌کار می‌رود:۱) نوروز عام: روز آغاز اعتدال بهاری(برابری شب و روز) و آغاز سال نو ۶ نوروز خاص: روز ششم فروردین با نام «روز خرداد» © ایرانیان باستان از نوروز به عنوان ناوا سردا یعنی سال نو یاد می‌کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه نیز در زمان سغدیان و خوارزمشاهیان, نوروز را نوسارد و نوسارجی به معنای سال نو می‌نامیدند. واژه نوروز در الفبای لاتين در متن‌های گوناگون لاتین, بخش نخست واژه نوروز با املای 3۲0۷ ,0۷ ,۱0 و۵ ۱6۷ و بخش دوم آن با املای ‎٩002‏ ,02 و 30112 نوشته شده‌است. در برخی از مواقع اين دو بخش يشت سر هم و در برخی با فاصله نوشته می‌شوند. در تلفظ خراسانی و فارسی میانه آنرا به شکل ۱6۱۲0۱12 نیروز تلفظ می کرده‌اند که بسیار شبیه به نیوروز است و ترجمه آن می‌شود روز جدیدیا همان اولین روز سال نو © اما به باور احسان يارشاطر بنيانكذار دانشنامه ايرانيكاء نكارش اين واژه در الفباى لاتين با توجه به قواعد آواشناسی, به شکل 0۲۱2[ توصیه می‌شود. این شکل از املای واژه نوروز, هم‌اکنون در نوشته‌های یونسکو و بسیاری از متون سیاسی به کار می‌رود.

صفحه 9:
کوروش دوم بنیان‌گذار هخامنشیان, نوروز را در سال ۵۳۸ قبل از میلاد. جشن ملی اعلام کرد. وی در اين روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان, پاکسازی مکان‌های همگانی و خانه‌های شخصی و بخشش محکومان اجرا می‌نمود.این آیین‌ها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می‌شده‌است. در زمان داریوش یکم, مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار می‌شد. البته در سنگ‌نوشته‌های به‌جا مانده از دوران هخامنشیان, به‌طور مستقیم اشاره‌ای به برگزاری نوروز نشده‌است.اما بررسی‌ها بر روی این سنگ‌نوشته‌ها نشان می‌دهد که مردم در دوران هخامنشیان با جشن‌های نوروز آشنا بوده‌اند,و هخامنشیان نوروز را با شکوه و بزرگی جشن می‌گرفته‌اند. شواهد نشان می‌دهد داریوش اول هخامنشی, به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از ميلاد بنکه‌ای از جنسن طلا ضری نموه که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده‌است.[در دوران هخامنشی, جشن نوروز در بازه‌ای زمانی میان ۲۱ اسفند تا ‎۱٩‏ اردیبهشت برگزار می‌شده‌است.

صفحه 10:
#در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز نوروز گرامی داشته می‌شد. در اين دوران, جشن‌های متعددی در طول یک سال برگزار می‌شد که مهمترین آنها نوروز و مهرگان بود. برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم می‌شد. نوروز کوچک یا نوروز عامه به مدت پنج روز, از یکم تا پنجم فروردین گرامی داشته می‌شد و روز ششم فروردین (خردادروز), جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا می‌شدد .دز هر یک از روزهای نوزوز عامه: طبعه‌ای از طرعات ‎gage‏ ‏(دهقانان روحانبان سپاهبان. پیشدوران و اشراف) به دبدار شا مامد د و شاه به سخان آنها کوش عی‌داد و براف خل مشكلات آنهاً دستور صادر می‌کرد. در روز ششم, شاه حق طبقات گوناگون مردم را ادا کرده بود و در اين روز, تنها نزدیکان شاه به حضور وی می‌آمدند.

صفحه 11:
دورور در 3و9ر صر : © نوروز به عنوان يى ميراث فرهنكى در دوران معاصر همواره مورد توجه مردم قرار داشته و هر ساله بركزار مىشود. البته بركزارى جشن نوروز به صورت آشکار در برخی از کشورها توسط برخی حکومت‌ها بزای مدت زمانف ممتوع بوده‌است. حکومت شوروی رای جشن توردر زا در برخی از کشورهای آسیای عیاته مایند ترکمنستان, قرقیزستان و تاجیکستان ممنوع کرده بود و اين ممنوعیت تا زمان میخائیل گورباچف ادامه داشت. با این وجود, مردم این مناطق نوروز را به‌گونة پنهانی و یا در روستاها جشن می‌گرفته‌اند. همچنین برخی از مردم اين مناطق برای جلب موافقت مقامات محلی نام دیگری بر روی نوروز می‌گذاشتند؛ به‌طور مثال در تاجیکستان, مردم با اطلاق جشن لاله یا جشن ۸ مارس سعی می‌کردند که آیین‌های نوروز را بی مغالفت مقامات دولتي به جای ایرد ی اسان بر مان کت مالیا گرا جشن نوروز ممنوع بود و اين حکومت تنها تقویم هجری قمری را به رسمیت می‌شناخت. تا پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی, نوروز در ترکیه که توسط کردها برگزار می‌شود ممنوع و غیرقانونی بود؛ در اغلب مواقع نور وز نا نان داشت كردها توتعط نير وهاف آاستن تركتداع

صفحه 12:
نوروز در سروده‌های فارسی ۴ گویندگان ایرانی از دیرباز تاکنون در وصف. نوروز و جشن فروردين كه همراه مواهب كرانبهاى طبيعت و هنكام تجديد عهد نشاط و شادمانى است, داد سخن دادهاند و ما در ذيل به برخى از لطايف اشعار فارسى در اين موضوع اشارت مىكنيم: * نوروز فراز آمد و عیدش به اثر بر نزد یکدگر و هر دو زده یک بدگر بر ® نوروز جهان پرور مانده ز دهاقین دهقان جهان دیده‌اش پرورده ببر بر #آن زيور شاهانة كه خورشيد برو بشت آورد همى. خواهد بشنتن به شجر بر و هم او در قصیده دیگر چنین گوید: نوروز بزرگ آمد آرایش ‎alle‏ میراث به نزدیک ملوک عجم از جم...

صفحه 13:
حافظ در ب ‎ieee‏ ‏ز كوى يار مىآيد نسيم باد نوروزی از اين باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزى #چو گل گر خرده‌ای داری خدا را صرف عشرت کن که قارون را غلطها دا سودای زراندوزی #ز جام گل دگر بلبل چنان مست می‌لعلست که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت فیروزی #*به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی .قاآنی در قصیده‌ای به وصف نخستین روز بهار گوید: رساند باد صبا مژده بهار امروز ز توبه, توبه نمودم هزار بار امروز هوا بساط رمد فكتد در صحرا بیا که وقت تشاط است و روز کار آمزوز سحاپ پر سر اطفال بوستان بارد ‎a‏ جای قطزه همی در شاهواز آمزوز رسد به كوش دل اين مژده‌ام ز هاتف غیب كه كس شير حوارتي شهریار امروز

صفحه 14:
‎j lio ay‏ ر تال نو میگوید: #برامد باد صبح و بوی نوروز به کام دوستان و بخت پیروز *مبارک بادت این سال و همه سال همایون بادت اين روز و همه روز #چو آتش در درخت افکند گلنار دگر منقل منه آتش میفروز #چو نرگس چشم بخت از خواب برخواست حسدگو دشمنان را دیده بردوز #*بهاری خرم است ای گل کجایی که بینی بلبلان را ناله و سوز ‏جمال‌الدین عبدالرزاق گفته: ‏اینک اینک نوبهار آورد بیرون لشکری هریکی چون نوعروسی در دگرگون ‏زیوری ‎ae‏ می‌کنی برخیز کاندر باغ هست‌باد چون مشاطه‌ای و باغ چون لعبت رق ‏عرض لشکر می‌دهد نوروز و ابرش عارض است وز گل و نرگس مر او را چون ‏تاره لشکری ‎ ‎

صفحه 15:
# فانه‌تگانی خاندتکانی یکی از آیین‌های نوروزی است که عردم بشتر مناطقی که توروز زا جشين. فى كيرند نه أن بايتتدتد. در ابن ‎Gul‏ تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری, شستشو و تميز می‌شوند.اين آیین در کشورهای مختلف از جمله ایران, تاجیکستان و افغانستان برگزار می‌شود ۰ #برگزاری مراسم آتش‌افروزی در میان کردها در شهر استانبول, ترکیه: #رسم افروختن آتش, از زمان‌های کهن در مناطق نوروز متداول شده‌است. در ایران. جمهوری آذربایجان و بخش‌هایی از افغانستان, این رسم به‌صورت روشن کردن آتش در شب آخرین چهارشنبه سال متداول است. این مراسم چهارشنبه‌سوری نام دارد.پریدن از روی آتش در ایام نوروز در ترکمنستان نیز رایج است.همچنین رسم افروختن اتش در بامداد نوروز بر پشت بام‌ها در میان برخی از زرتشتیان (از جمله در برخی از روستاهای یزد در ایران) مرسوم است.

صفحه 16:
سفره‌های نوروزی سفره‌های نوروزی یکی از آیین‌های مشترک در مراسم نوروز در بین مردمی است که نوروز را جشن می‌گيرند. در بسیاری از نقاط ایران, جمهوری آذربایجان و برخی از تقاط آفقانستان سفراه هعث سین پهن می‌شود: در این سفره هفت چیز: فرار ‎Gass Se‏ خرف سین آغار شده باس مكل شرن سعد سس لش ف به هفت سیتی که‌اچیده؛می‌ شود معانن خاضی سنبت داذه‌اند. مثلا سیب را نیاد زیباین و تندرستی, سنجد را نماد عشق و محبت, و سکه را رزق و روزی گفته‌اند. سفره تورول ان رمانهایگهن بوده اما به این ضورت بود‌است ‎Daily Gib seus aS‏ ‎Sis‏ و در بشقابهای سفالی و یا فلزی آنواع آجیلهای خشک شده ‎BG‏ توت خشک - برگه خشک شده زردآلو و هلو و پختیک(پخته شده و خشک شده لبواو عسل و سر شیر خشک شده, کلوچو, (کیک) قطاب و نان سرموکی و... چی‌گذاشتند محم مرخ زنگ شده حتماً در سقرة وجود داشت. دز آين سعره عصن چیزها فقط جنبه زیبایی داشت مانند تخم مرغ و آیینه ولی سایر چیزها برای خوردن و پذیرایی میهمانان بودو هر زمان که تمام می‌شد بلافاصله صاحبخانه ظروف را مجدد ‎Sly‏ میهمانان جدید پر می‌کرد. اما اينکه هفت چیز با نام سین باشد پدیده جدیدی است به نظر می‌رسد گذاشتن هفت جزء آغازشونده با حرف سین در سفرغ نوروزی پدیده‌ای است که در اواخر دوره قاجار رایج شده و پيشينة تاریخی ندارد. بلکه توسط رسانه‌ها فراگیر شده‌است. ضمناً مردم قبل از نوروز به حمام می‌رفتند و شلوغ ترین روزهای سال گرمابه‌ها چند روز سال نو بود گرمابه که معمولاً با چوب و هیزم در

صفحه 17:
© (كرخانهاكاة انش خانه آبحمام را گرم می‌کرد ذخیره خاص چوب و هیزم را برای روزهای نوروز ذخیره می‌کرد. شب نوروز همه پلو یا چلو خورش می‌خوردند بسیاری از خانواده‌ها سالی یکبار می توانستن چلو خورش بخورند و انهم شب نوروز بود. از اين پلو برای فقرا, سلمانی(آرایشگر)و حمامی(مسئول آتش حمام)و برای کدخدای هر محل هم پیشکش می‌بردند. © يهن ‎OS‏ سفرهُ نوروزی در ایران آداب و رسوم خاصی دارد و روک سفره اجزای دیگری به‌ویژه آینه, شمع, و آب نیز حضور دارند. از دیگر اجزای سفرة امروزی می‌شود از ماهی و تخم مرغ رنگ‌شده یاد کرد. #در کایل. و شهرهاق شمالی افعاتستان. سفره هفث میوه متداول است. در اين سفره, هفت میوه قرار می‌گیرد. از جمله؛ کشمش سبز و سرخ, چارمغز, بادام, پسته, زردآلو و سنجد.چیدن سفره‌ای مشابه با استفاده از میوه خشک شده, در بین شیعیان پاکستان هم مرسوم است. © علاوه بر اين. سفره هفته شين در ميان زرتشتیان. و سفره هفت میم در برخی نقاط واقع در استان فارس در ایران متداول است.در جمهوری آذربایجان عدد هفت اهمیتی ندارد و بر روی سفره‌های نوروزی خود, آجیل قرار می‌دهند.

صفحه 18:
© يكى از متداول‌ترین غذاهایی که به مناسبت نوروز پخته می‌شود, ‎Siow‏ ‏است. ان غذا با اتیتفاده ازجوانه کندم جهبه می‌شنود. در شير کشورهایی که نوروز را جشن می‌گيرند. اين غذا طبخ می‌شود. در برخی از کشورها, پختن این غذا با ایین‌های خاصی همراه‌است. زنان و دختران در مناطق مختلف ایران, افغانستان. تاجیکستان, ترکمنستانو ازبکستانسمنو را به‌صورت دسته‌جمعی و گاه در طول شب می‌پزند و درهنگام پختن آن سرودهای مخصوصی می‌خوانند. برای نمونه در افغانستان در یکی از مشهورترین ترانه‌هاء اين بیت به تکرار خوانده می‌شود:سمنک در جوش ما کفچه زنیم دیگران در خواب ما دف چه زنیم #پختن غذاهای دیگر نیز در نوروز مرسوم است. به‌طور مثال در بخش‌هایی از ایران؛ سبزی پلو با ماهی در شب عید., در افغانستان سبزی چلو با ماهی, در ترکمنشتان؛ توروزيامه در قزاقنتان؛ اوشی آشار, در بخارا: انواع سمبوسه پخته می‌شود. به‌طور کلی پختن غذاهای نوروزی در هر منطقه‌ای که نوروز جشن گرفته می‌شود مرسوم است و هر منطقه‌ای غذاها و شیرینی‌های مخصوص به خود را دارد.

صفحه 19:
طبیعت گردی: *مردم ایران روز سیزدهم فروردین, به مکان‌های طبیعی مانند پارک‌ها, باغ‌ها, جنگل‌ها و مناطق خارج از شهر می‌روند. اين مراسم سیزده‌به‌در نام دارد. از کارهای رایج در اين جشن, گره زدن سبزه و گفتن دروغ شیرد ات مراسم سزده هدر درا مناطق عربی انفانسان از حعله شهر هرات نیز برگزار می‌شود. با وجودی که روز سیزدهم فروردین در کشور افغانستان جزو تعطیلات رسمی نیست., اما مردم اين مناطق برای گردش در طريفت. عملا کست وکا خود را تعطیل می‌کنند دردم این منطفه همچنین اولین چهارشنبه سال را نیز با گردش در طبیعت سپری می‌کنند. #علاوه بر اين, ساکنان کابل در افغانستان, در طول دو هفته اول سال براى گردش به همراه خانواده به مناطقی که در آنها گل ارغوان می‌روید, می‌روند. #یکی دیگر از آیین‌های نوروز که در آسیای میانه و کشور تاجیکستان مرسوم است, مراسم گل‌گردانی و بلبل‌خوانی است. گل گردان‌ها از دره و تپه و دامن کوه‌ها, گل چیده و اهل دهستان خود را از پایان یافتن زمستان و فرارسیدن عروس سال و آغاز کشت و کار بهاری و آمدن نوروز مژده می‌دهند.

صفحه 20:
مسمد | ‎VU‏ بتورور .۰ # نویسندگان و نظریه پردازانی نیز بوده‌اند که نوروز را ‎inl‏ ناپسند و مذموم می‌دانستند. برخی روحانیون از انقلاب سال ۵۷ سعی در زدودن نوروز از تقویم ایران کردند.مرتضی مطهری بزرگداشت چهارشنبه سوری را از آن «احمق‌ها» می‌دانست, و آیین نوروز را «ضد اسلام* آیت‌الله ابوالغاسم خزغلی نیز گفست «امیدوارم عیدغدیر جاق نوروز را بگیرد».پیوند مرده پیشتر از این نیز امام محمد غزالی در کیمیای سعادت نوشته بود: «... اظهار شعار گیران حرام است بلکه نوروز و سده باید مندرس شود و کسی نام ‎Ul‏ نبرد...». * در دوران معاصر نیز برخی, مسئولین جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش در مذهبی کردن نوروز کرده‌اند. بطور نمونه محمود احمدی نژاد, رئیس جمهور کنونی ایران می‌گوید: نوروز روز آماده شدن برای تحقق حاکمیت الهی بر جهان است. همه ما باید نوروز را با همه خوبی‌هایش و پیام‌هایش که خلاصه در یک ‎sal ely‏ و آن پیام انتظار و استقبال از بهار بشریت و خرمی دوران یعنی حاکمیت آخرین ولی خداء منجی موعود است را گرامی بداریم.

صفحه 21:
سس و ‎ST‏ روز جهانی نوروز : *مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴ اسفتد ۱۳۸۸ ترابر با ۲۳ قوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب ماده ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد, طی این اقدام که براى نخستينبار در تاريخ اين سازمان صورت گرفت, نوروز ‎cally‏ بدعنوان يك مناسيت بين المللى به رسميت شتاختة © نخستين بار نوروز ‎١791‏ را در صحن عمومى سازمان ملل و يونسكو به ميزبانى ايران جشن كرفتند. بان كى مون دبيركل سازمان ملل ييامى بدين مناسبت صادر كرد

صفحه 22:
‘Oy ty جر ‎A‏ ون لقان كد لاوم ۲۵:9 8 لامرك نارك هلا

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:
See ‏خب‎ 0 2890[ع6] تیه ‎WPA 1S66~ arto‏ ZH CUO OYA 1x7, © Soy ۲ ‏۵ص‎ ‎(Ct) uy 0028 ‏5[إن.‎ © x6 ۲2 ۱۵۱۵ 0۵ TQ ‏توص‎

صفحه 30:
۸۵20۲5۵۷ 06۸۵ POGCTU 1996 250m NOVRUZ BAYRAMI

صفحه 31:

صفحه 32:

به نام خدا تهیه کننده :علی شلتوکی درس :زبان فارسی موضوع :عیدنوروز عید نوروز چگونه شکل گرفت: انسان ،از نخستین ادوار زندگی اجتماعی ،متوجه بازگشت و تكرار برخی از رویدادهای طبیعی ،یعنی تكرار فصول شد .نیاز به محاسبه در دوران; كشاورزی ،یعنی نیاز به دانستن زمان; كاشت; و برداشت ،فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد .نخستین محاسبه فصل ها ،بی گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت .و باالخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی كه تقویم قمری ،با تقویم دهقانی داشت ،محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت .سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا ك;هن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آث;ارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت; انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود ،وقتی كه آفتاب در نصف النهار ،در نقطه اعتدال ربیعی ،و طالع سرطان بود. پیدایش جشن نوروز : ‏جش;ن نوروز را به نخس;تین; پادش;اهان نس;بت می دهند. شاعران و نویس;ندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوس;ی ،عنص;ری ،بیرونی; ،طبری و بس;یاری دیگر كه منبع تاریخی; و اسطوره ای آنان بی; گمان ادبیات پیش از اس;الم; بوده ،نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می; دانند. ‏در خور یادآوری اس;ت كه جش;ن نوروز پیش; از جمش;ید نیز برگزار می; شده و ابوریحان نیز با آن كه جش;ن را به جمش;ید منس;وب می كند یادآور می; ش;ود كه « :آن روز كه روز تازه ای بود جمش;ید عید گرفت؛ اگر چه پیش; از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود». روایت های اسالمی درباره نوروز: ‏آورده اند كه در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین كه پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید كه این چیست؟ گفتند كه امروز نوروز است .پرسید كه نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان .فرمود :آری ،در این روز بود كه خداوند عسكره را زنده كرد .پرسیدند عسكره چیست؟ فرمود عسكره هزاران مردمی بودند كه از ترس مرگ ترك دیار كرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند .سپس آنان را زنده كرد وابرها را فرمود كه به آنان ببارند از این روست كه پاشیدن آب در این روز رسم شده .سپس از آن حلوا تناول كرد و جام را میان اصحاب خود قسمت كرده و گفت كاش هر روزی بر ما نوروز بود. و نیز حدیثی است از معلی بن خنیس كه گفت :روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق در آمدم گفت آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است كه ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یكدیگر هدیه می دهند .پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند كه این بزرگداشت نوروز به علت امری كهن است كه برایت بازگو می كنم تا آن را دریابی .پس گفت :ای معلی ،روز نوروز روزی است كه خداوند از بندگان خود پیمان گرفت كه او را بپرستند و او را شریك و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند .همان روزی است كه آفتاب در آن طلوع كرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شكوفا و درخشان شد .همان روزی است كه كشتی نوح در كوه آرام گرفت .همان روزی است كه پیامبر خدا ،امیر المومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از كعبه به زیر افكند .چنان كه ابراهیم نیز این كار را كرد .همان روزی است كه خداوند به یاران خود فرمود تا با علی (ع) به عنوان امیر المومنین بیعت كنند .همان روزی است كه قائم آل محمد (ص) و اولیای امر در آن ظهور می كنند و همان روزی است كه قائم بر دجال پیروز می شود و او را در كنار كوفه بر دار می كشد و هیچ نوروزی نیست كه ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم ،زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست. نوروز برابر با یکم فروردین ماه (روزشمار خورشیدی) ،جشن آغاز سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است .خاستگاه نوروز در ایران باستان می‌باشد و هنوز مردم مناطق مختلف فالت ایران نوروز را جشن می‌گیرند .امروزه زمان برگزاری نوروز ،در آغاز فصل بهار است .نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است. بنا به پیشنهاد جمهوری آذربایجان ،مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ۴اسفند ۲۳( ۱۳۸۸فوریه ۲۱ )۲۰۱۰ماه مارس را به‌عنوان ه ایرانی به‌رسمیت شناخت و آن را در روز جهانی عید نوروز ،با ریش ٔ تقویم خود جای داد .در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل ،نوروز ،جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰میلیون نفر آن را جشن می‌گیرند توصیف شده‌است .پیش از آن در تاریخ ۸مهر ۱۳۸۸ خورشیدی ،نوروز توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ،به عنوان میراث غیر ملموس جهانی ،به ثبت جهانی رسیده‌بود. در ۷فروردین ۱۳۸۹نخستین دورهٔ جشن جهانی نوروز در تهران ه نوروز» شناخته شد. برگزار شد و این شهر به عنوان «دبیرخان ٔ زمان نوروز : ه اعتدال بهاری آغاز می‌شود .در ‏جشن نوروز از لحظ ٔ دانش ستاره‌شناسی ،اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم‌کره شمالی زمین به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به سوی شمال آسمان می‌رود .این لحظه ،لحظه اول برج حمل نامیده می‌شود و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است .نوروز در تقویم میالدی با ۲۱ ،۲۰یا ۲۲مارس مطابقت دارد .در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود ،نوروز، روز آغاز سال نو است .اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز ،تقویم میالدی متداول است و نوروز به عنوان واژه ٔ نوروز : واژه نوروز یک اسم مرکب است که از ترکیب دو واژه ٔ فارسی «نو»(تازه -جدید. اکنون) و «روز»(رووز-رز-روژ در فارسی میانه به چم خورشید و آفتاب هم بکار می رفته امروز معادل )the dayبه وجود آمده‌است .امروزه در فارسی این نام در دو معنی به‌کار می‌رود )۱:نوروز عام :روز آغاز اعتدال بهاری(برابری شب و روز) و آغاز سال نو )۲ نوروز خاص :روز ششم فروردین با نام «روز خرداد» سردا یعنی سال نو یاد می‌کردند .مردمان ایرانیان باستان از نوروز به عنوان ناوا ِ ایرانی آسیای میانه نیز در زمان سغدیان و خوارزمشاهیان ،نوروز را نوسارد و نوسارجی به معنای سال نو می‌نامیدند .واژه نوروز در الفبای التین در متن‌های گوناگون التین ،بخش نخست واژه نوروز با امالی No، Now، NovوNew Naw و بخش دوم آن با امالی Ruz، Roozو Rouzنوشته شده‌است .در برخی از مواقع این دو بخش پشت سر هم و در برخی با فاصله نوشته می‌شوند .در تلفظ خراسانی و فارسی میانه آنرا به شکل Newrouzنیروز تلفظ می کرده‌اند که بسیار شبیه به نیوروز است و ترجمه آن می‌شود روز جدیدیا همان اولین روز سال نو. اما به باور احسان یارشاطر بنیان‌گذار دانشنامه ایرانیکا ،نگارش این واژه در الفبای التین با توجه به قواعد آواشناسی ،به شکل Nowruzتوصیه می‌شود .این شکل از امالی واژه نوروز ،هم‌اکنون در نوشته‌های یونسکو و بسیاری از متون سیاسی به کار می‌رود. نوروز در زمان سلسله هخامنشیان : کوروش دوم بنیان‌گذار هخامنشیان ،نوروز را در سال ۵۳۸قبل از میالد ،جشن ملی اعالم کرد .وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان ،پاکسازی مکان‌های همگانی و خانه‌های شخصی و بخشش محکومان اجرا می‌نمود.این آیین‌ها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می‌شده‌است .در زمان داریوش یکم ،مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار می‌شد .البته در سنگ‌نوشته‌های به‌جا مانده از دوران هخامنشیان ،به‌طور مستقیم اشاره‌ای به برگزاری نوروز نشده‌است.اما بررسی‌ها بر روی این سنگ‌نوشته‌ها نشان می‌دهد که مردم در دوران هخامنشیان با جشن‌های نوروز آشنا بوده‌اند،و هخامنشیان نوروز را با شکوه و بزرگی جشن می‌گرفته‌اند.شواهد نشان می‌دهد داریوش اول هخامنشی ،به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از میالد سکه‌ای از جنس طال ضرب نمود که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده‌است[.در دوران هخامنشی، جشن نوروز در بازه‌ای زمانی میان ۲۱اسفند تا ۱۹اردیبهشت برگزار می‌شده‌است. نوروز در زمان اشکانیان و ساسانیان: در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز نوروز گرامی داشته می‌شد .در این دوران ،جشن‌های متعددی در طول یک سال برگزار می‌شد که مهمترین آنها نوروز و مهرگان بود .برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم می‌شد .نوروز کوچک یا نوروز عامه به مدت پنج روز ،از یکم تا پنجم فروردین گرامی داشته می‌شد و روز ششم فروردین (خردادروز) ،جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا می‌شد.در هر یک از روزهای نوروز عامه ،طبقه‌ای از طبقات مردم (دهقانان ،روحانیان ،سپاهیان ،پیشه‌وران و اشراف) به دیدار شاه می‌آمدند و شاه به سخنان آنها گوش می‌داد و برای حل مشکالت آنها دستور صادر می‌کرد .در روز ششم ،شاه حق طبقات گوناگون مردم را ادا کرده بود و در این روز ،تنها نزدیکان شاه به حضور وی می‌آمدند. نوروز در دوران معاصر : نوروز به عنوان یک میراث فرهنگی در دوران معاصر همواره مورد توجه مردم قرار داشته و هر ساله برگزار می‌شود .البته برگزاری جشن نوروز به صورت آشکار در برخی از کشورها توسط برخی حکومت‌ها برای مدت زمانی ممنوع بوده‌است .حکومت شوروی برگزاری جشن نوروز را در برخی از کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان ،قرقیزستان و تاجیکستان ممنوع کرده بود و این ممنوعیت تا زمان میخائیل گورباچف ادامه داشت .با این وجود ،مردم ه پنهانی و یا در روستاها جشن این مناطق نوروز را به‌گون ٔ می‌گرفته‌اند .همچنین برخی از مردم این مناطق برای جلب موافقت مقامات محلی نام دیگری بر روی نوروز می‌گذاشتند؛ به‌طور مثال در تاجیکستان ،مردم با اطالق جشن الله یا جشن ۸مارس سعی می‌کردند که آیین‌های نوروز را بی مخالفت مقامات دولتی به جای آورند .همچنین در افغانستان ،در دوران حکومت طالبان ،برگزاری جشن نوروز ممنوع بود و این حکومت تنها تقویم هجری قمری را به رسمیت می‌شناخت .تا پیش از سال ۲۰۰۰میالدی ،نوروز در ترکیه که توسط کردها برگزار می‌شود ممنوع و غیرقانونی بود؛ در اغلب مواقع نوروز با بازداشت کردها توسط نیروهای امنیتی ترکیه‌ای نوروز در سروده‌های فارسی : ‏گویندگان ایرانی از دیرباز تاکنون در وصف; نوروز و جشن فروردین که همراه مواهب گرانبهای طبیعت و هنگام تجدید عهد نشاط و شادمانی است ،داد سخن داده‌اند و م;ا در ذیل به برخی از لطایف اشعار فارسی در این موضوع اشارت می‌کنیم: نوروز فراز آمد و عیدش به اثر بر نزد یکدگر و هر دو زده یک بدگ;ر بر نوروز جهان پرور مانده ز دهاقین دهقان جهان دیده‌اش پرورده ببر بر آن زیور شاهانه که خورشید برو بست آورد همی خواهد بستن به شجر بر و هم او در قصیده دیگر چنین گوید: نوروز بزرگ آمد آرایش عالم میراث به نزدیک ملوک عجم از جم... حافظ در غزلی گفته: ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی چو گل گر خرده‌ای داری خدا را صرف عشرت کن که قارون را غلطها داد سودای زراندوزی ز جام گل دگر بلبل چنان مست می‌لعلست که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت فیروزی به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی .قاآنی در قصیده‌ای به وصف نخستین روز بهار گوید: رساند باد صبا مژدهٔ بهار امروز ز توبه ،توبه نمودم هزار بار امروز زمرد فکند در صحرا بیا که وقت نشاط است و روز کار امروز هوا بساط ّ اطفال بوستان بارد به جای قطره همی د ُ ِّر شاهوار امروز سحاب بر سر ِ رسد به گوش دل این مژده‌ام ز هاتف غیب که گشت شیر خداوند ،شهریار امروز سعدی در غزلی به مناسبت; نو;روز و آغاز س;ال نو میگوید: ‏برام;د باد ص;بح و بو;ی نوروز به کام دوستان و بخت; پیروز مبارک بادت; این س;ال; و همه س;ال همایون بادت این روز و همه روز چو آتش در درخ;ت افکند گلنار دگر منقل منه آتش; میفروز ‏چو; نرگس; چشم بخت; از خو;اب برخو;اس;ت حسدگو دش;منان را دیده بردوز بهاری خرم اس;ت ای گل; کجایی که بینی بلبالن را ناله و س;وز جمال‌الدین عبدالرزاق گفته: هریکی چون نوعروسی در دگرگون اینک اینک نوبهار آورد بیرون لشکری زیوری گر تماشا می‌کنی برخیز کاندر باغ هستباد چون مشاطه‌ای و باغ چون لعبت گ;ری عرض لشکر می‌دهد نوروز و ابرش عارض است وز گل و نرگس مر او را چون ستاره لشکری آئین‌ها : خانه‌تکانی :خانه‌تکانی یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن می‌گیرند به آن پایبندند .در این آیین ،تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری ،شستشو و تمیز می‌شوند.این آیین در کشورهای مختلف از جمله ایران ،تاجیکستان و افغانستان برگزار می‌شود ‏ برگزاری مراسم آتش‌افروزی در میان کردها در شهر استانبول ،ترکیه: رسم افروختن آتش ،از زمان‌های کهن در مناطق نوروز متداول شده‌است .در ایران ،جمهوری آذربایجان و بخش‌هایی از افغانستان، این رسم به‌صورت روشن کردن آتش در شب آخرین چهارشنبه سال متداول است .این مراسم چهارشنبه‌سوری نام دارد.پریدن از روی آتش در ایام نوروز در ترکمنستان نیز رایج است.همچنین رسم افروختن آتش در بامداد نوروز بر پشت بام‌ها در میان برخی از زرتشتیان (از جمله در برخی از روستاهای یزد در ایران) مرسوم است. سفره‌های نوروزی : سفره‌های نوروزی یکی از آیین‌های مش;ترک در مراسم نوروز در بین مردمی است که نوروز را جشن می‌گیرند .در بسیاری از نقاط ایران ،جمهوری آذربایجان و برخی از نقاط افغانس;تان ،سفره هفت سین پهن می‌شود .در این سفره هفت چیز قرار می‌گیرد که با حرف سین آغاز شده باشد؛ مثل سیر ،سنجد ،سمنو ،سیب و...به هفت سینی که چیده می‌شود معانی خاصی نسبت داده‌اند .مثال ً سیب را نماد زیبایی و تندرستی ،سنجد را نماد عشق و محبت ،و سکه را رزق و روزی گفته‌اند .سفره نوروز از زمانهای کهن بوده اما به این صورت بوده‌است که سفره‌ای را پهن می‌کردند و در بشقابهای سفالی و یا فلزی آنواع آجیلهای خش;ک شده مانند توت خشک -برگه خشک شده زردآلو و هلو و پختیک(پخته شده و خشک شده لبو)و عس;ل و سر شیر خشک شده ،کلوچه ،گعگ (کیک) قطاب و نان سرموکی و... می‌گذاشتند تخم مرغ رنگ شده حتما ً در سفره وجود داشت .در این سفره بعضی چیزها فقط جنبه زیبایی داشت مانند تخم مرغ و آیینه ولی سایر چیزها برای خوردن و پذیرایی میهمانان بودو هر زمان که تمام می‌شد بالفاصله صاحبخانه ظروف را مجدد برای میهمانان جدید پر می‌کرد .اما اینکه هفت چیز با نام سین باشد پدیده جدیدی است به نظر می‌رسد گذاشتن هفت جزء آغازشونده با حرف سین در سفره ٔ ه تاریخی ندارد، نوروزی پدیده‌ای است که در اواخر دوره قاجار رایج شده و پیشین ٔ بلکه توسط رسانه‌ها فراگیر شده‌است .ضمنا ً مردم قبل از نوروز به حمام می‌رفتند و شلوغ ترین روزهای سال گرمابه‌ها چند روز سال نو بود گرمابه که معموال ً با چوب و هیزم در ( گرخانه) GOr khanehیا آتش خانه آب حمام را گرم می;‌کرد حتما ً یک; ذخیره خاص; چوب و هیزم را برای; روزهای; نوروز ذخیره می‌کرد .شب; نوروز همه پلو یا چلو خورش; می‌خوردند بسیاری از خانواده‌ها سالی; فقط; یکبار می; توانستن چلو خورش; بخو;رند و انهم شب نوروز بود .از این پلو برای فقرا ،سلمانی(آرایش;گر)و حمامی(مس;ئو;ل آتش حمام)و برای کدخدای هر محل هم پیشکش می;‌بردند. پهن کردن سفره ٔ نوروزی; در ایران آداب و رسوم خاصی; دارد و روی; سفره اجزای; دیگری; به‌ویژه آینه ،شم;ع ،و آب نیز حض;ور دارند .از دیگر اجزای سفرهٔ امروز;ی می;‌شود از ماهی و تخم مرغ رنگ;‌شده یاد کرد. در کابل و شهرهای شمالی افغانستان ،سفره هفت; میوه متداول است;. در این سفره ،هفت; میوه قرار می;‌گیرد ،از جم;له؛ کش;مش سبز و سرخ، چارمغز ،بادام ،پسته ،زردآلو; و سنجد.چیدن سفره‌ای; مشابه با استفاده از میو;ه خشک; شده ،در بین شیعیان پاکستان هم مرسوم است;. ع;الو;ه بر این ،سفره هفت; شین در میان زرتشتیان ،و سفره هفت; میم در برخی; نقاط; واقع در استان فارس; در ایران متداول است.در جم;هوری; آذربایجان عدد هفت; اهمیتی ندارد و بر روی; سفره‌های; نوروزی; خو;د، آجیل قرار می‌دهند. غذاهای نوروزی : یکی از متداول‌ترین غذاهایی که به مناسبت نوروز پخته می‌شود ،سمنو است .این غذا با استفاده از جوانه گندم تهیه می‌شود .در بیشتر کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند ،این غذا طبخ می‌شود .در برخی از کشورها ،پختن این غذا با آیین‌های خاصی همراه‌است .زنان و دختران در مناطق مختلف ایران ،افغانستان ،تاجیکستان ،ترکمنستانو ازبکستانسمنو را به‌صورت دسته‌جمعی و گاه در طول شب می‌پزند و درهنگام پختن آن سرودهای مخصوصی می‌خوانند .برای نمونه در افغانستان در یکی از مشهورترین ترانه‌ها ،این بیت به تکرار خوانده می‌شود:سمنک در جوش ما کفچه زنیم دیگران در خواب ما دف چه زنیم پختن غذاهای دیگر نیز در نوروز مرسوم است .به‌طور مثال در بخش‌هایی از ایران؛ سبزی پلو با ماهی در شب عید ،در افغانستان سبزی چلو با ماهی ,در ترکمنستان؛ نوروزبامه ،در قزاقستان؛ اویقی آشار ،در بخارا؛ انواع سمبوسه پخته می‌شود .به‌طور کلی پختن غذاهای نوروزی در هر منطقه‌ای که نوروز جشن گرفته می‌شود مرسوم است و هر منطقه‌ای غذاها و شیرینی‌های مخصوص به خود را دارد. طبیعت‌گردی: مردم ایران روز سیزدهم فروردین ،به مکان‌های طبیعی مانند پارک‌ها، باغ‌ها ،جنگل‌ها و مناطق خارج از شهر می‌روند .این مراسم سیزده‌به‌در نام دارد .از کارهای رایج در این جشن ،گره زدن سبزه و گفتن دروغ سیزده است.مراسم سیزده‌به‌در در مناطق غربی افغانستان ازجمله شهر هرات نیز برگزار می‌شود .با وجودی که روز سیزدهم فروردین در کشور افغانستان جزو تعطیالت رسمی نیست ،اما مردم این مناطق برای گردش در طبیعت ،عمال ً کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند .مردم این منطقه همچنین اولین چهارشنبه سال را نیز با گردش در طبیعت سپری می‌کنند. عالوه بر این ،ساکنان کابل در افغانستان ،در طول دو هفته اول سال برای گردش به همراه خانواده به مناطقی که در آنها گل ارغوان می‌روید، می‌روند. یکی دیگر از آیین‌های نوروز که در آسیای میانه و کشور تاجیکستان مرسوم است ،مراسم گل‌گردانی و بلبل‌خوانی است .گل گردان‌ها از دره ه کوه‌ها ،گل چیده و اهل دهستان خود را از پایان یافتن و تپه و دامن ٔ زمستان و فرارسیدن عروس سال و آغاز کشت و کار بهاری و آمدن نوروز مژده می‌دهند. منتقدان نوروز : نویسندگان و نظریه پردازانی نیز بوده‌اند که نوروز را آیینی ناپسند و مذموم می‌دانستند .برخی روحانیون پس; از انقالب سال ۵۷سعی در زدودن نوروز از تقویم ایران کردند.مرتضی مطهری بزرگداشت; چهارشنبه سوری را از آن «احمق‌ها» می‌دانست ،و آیین نوروز را «ضد اسالم».آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی نیز گفت;« :امیدوارم عیدغدیر جای نوروز را بگیرد».پیوند مرده پیشتر از این نیز امام محم;د غزالی; در کیمیای س;عادت نوشته بود ...« :اظهار شعار گبران حرام است بلکه نوروز و س;ده باید مندرس شود و کسی نام آن نبرد.»... در دوران معاصر نیز برخی ،مسئولین جمهوری اس;المی ایران را متهم به تالش در مذهبی کردن نوروز کرده‌اند .بطور نمونه محمود احمدی نژاد، رئیس; جم;هور کنونی ایران می‌گوید: نوروز روز آماده ش;دن برای تحقق حاکمیت الهی بر جهان است .همه ما باید نوروز را با همه خوبی‌هایش و پیام‌هایش که خالصه در یک پیام است; و آن پیام انتظار و استقبال از بهار بشریت و خرمی دوران یعنی حاکم;یت; آخرین ولی خدا ،منجی موعود است را گرامی بداریم. روز جهانی نوروز : ‏مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸برابر با ۲۳فوریه ۲۰۱۰با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱مارس برابر با ۱فروردین را در چارچوب ماده ۴۹و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد ،طی این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت ،نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد. ‏نخستین بار نوروز ۱۳۹۱را در صحن عمومی سازمان ملل و یونسکو به میزبانی ایران جشن گرفتند .بان کی مون دبیرکل سازمان ملل پیامی بدین مناسبت صادر کرد έΩϡϮγ ήϣ ϥΎΠҨΎΑέΫ΁ ˬϥΎΘδ ϧΎϐϓ΍ ˬϥ΍ήҨ΍ ϥΎΘδ ̯ Ύ̡ ˬϥΎΘγ ΰϴϗήϗ ˬΪ Ϩϫ ϪҨέϮγ ˬϕ ΍ήϋ ˬϪϴ̯ήΗ ίϭέϮϧϦθ Ο ήθ Α̵ ϮϨόϣϭ̶ ̴ Ϩϫ ήϓΙ ΍ ήϴϣ Ζ ΨΗ έΩϥ΍ήҨ ΍ϩΎ η ΩΎ̡ϪΑΎ Ҩ ΍ Ϊ ϫζ ̰ θ ϴ̡Ϣγ ΍ ήϣϩέΎ̴ϧ ίϭέϮϧϪΑ΍ έϢγ ΍ήϣϦҨ ΍ˬϥ΍ή̴ θ ϫϭ̡̬ ί΍̶ .Ϊ Ϩϧ΍Ω̶ ϣρϮΑήϣ ΧήΑ. Ϊ ϴθ ϤΟ

51,000 تومان