صفحه 1:

صفحه 2:
ن معماران ابرائى ست كه با و تحصیل ‎ks 43 0‏ معمارى ‏متولد ۲۳ اردیبهشت ۱۲۸۸ ایران» یکی از برجسته تر ل ‎i‏ ۳۱۳ ‎ ‎ ‎ ‏ن ايرانى سهم عمده بى داشته است ‏بس از تحصيل در ياريس به ايران بازكشت. در سال ‎171١1‏ در زمره نخستين معماران معاصر ايرانى ‎aces ised peers Ob err neni‏ ل ا ل ل استادان دانشکده معماری دانشگاه تهران و پس از آندره گداره دومین رییس دانشکده هنرهای عهده داشت ‎ ‎ ‏.دانشگاه تهران بوده است که پس از وی مدت ۱۵ سال ریاست دانشکده ‎ ‏محسن فروغی به همراه حیدر غیانی در سال ۱۳۸۲ به اتهام ز: ساختمان مجلس. مدتی را در زندان گذراند اما پس از عدتی تبرنه شد و خود عضوی كرديد. بس از انقلاب اسلامى و در 17 فروردين 1708 دستكير شادء در ششم ديماة ‎151١‏ از زندان ل ‎ ‎

صفحه 3:
تفکرات محسن فروغی در معماری: محسن فروغی از دسته معماران مدرنیستی بود که به پیشینه فرهنگی ایران عشق می ورزید . أو برداشت فرمال و ظاهرى از تاريخ را سطحى نكرى همكاران جوان خود مى دانست ن عقیده بود که رابطه ساختمان ها را از نظر سبک و شکل می توان به دو دسته تقسیم eee BEE ea) برای فروغی رابطه ظاهری به مانند ساختمان های ساخته شده در ابتدای دوره شکل گیری | معماری ساسانی و هخامنشی بردنلا.

صفحه 4:
ا ا ا و هيج وقت شاهد شكل كيرى روح معمارى هخامنشى در دوره ساسانى نبوديم. متنی از او در همین مقوله در مجله گلبانگ به سال ۱۳۶۰ خورشیدی است از ابنيه امروز تهران ساختمان بانك ملى قديم در فردوسى را مى توان به طور مثال ذكركرة 0 آثار هخامنشى اضافه شده است. Se ee nen emp era grr ie peerarooens 500 cape 10 oe es Epon ro oer ces و حجم کلی نیز به هیچ یک از بناهای قدیم شباهت ندارد Bese epee Ole pee Cres ore ‏ا ا‎ ee

صفحه 5:
لك از مهم‌ترین آثار او می‌توان 3 ان اساسا سات اشاس 52200 مقبره رضا شاه پهلوی دانشکده حقوق دانشگاه تهران (با همکاری ماکسیم سیرو): ساختمان وزارت دارایی؛ آرامگاه سعدی (با همکاری علی صادق): کاخ مجلس سنا (با همکاری حیدر قلی غیایی) کاخ نیاوران شعب بانك ملى در شهرهاى شيراز, اصفهان. تبريز و بازار تهران 000 ‏اا اا ا ا‎ NN eae ستتى تقسيم فضاها در يلان بر اساس ميزان عمومى و خصوصى بودن آنها. شيوه مدرن طراحى فضاهاى كاربزدي.زا بياده سازى كرد

صفحه 6:

صفحه 7:
ا ‎pee eC‏ ۱ ی ۱9 ‎ie Ie Gh ee‏ از عناصر ‎ee Se‏ در كزارش انجمن ملى در توصيف عمومى آرامكاه جنين آمده است: طرح معماری این مجموعه از یک ایوان ستون دار بلند و يك رواق كشيده تشكيل است كه به صورت يك )نا( شده 250 ۷ eer eee ‏در محل‎ أن كتيده ‎Perms a herr i‏ ورودى قراد دارد: مرتفع .ويا سقفى صاف است؛ در خالق كه رواق عور ‎AERIS‏ .شمارى دهانه قوسي ششكل است همچنین آب قنات مخصوص سعدی؛ درون آبنمای ‎had)‏ دصیس ی اك مجموعه جریان دارد. در طرح آرامكاه سعدى. عتاصر معمار: ی ایرانی مان وان ون ظرافت تمام به وبا مدرد بت که لد دح سر ‎OT‏ لس کت بات ره | اه ن ساختمان بحکیده اند .از سوی دیگر کاربرد کاشی و عناصری مانند گنبد و قوس: کیفیتی ایرانی به مجموعه داده است

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
۱۸۵۵

صفحه 12:

صفحه 13:
ر شمال شهر همدان در میدان بزرگی به نام وی قرار دارد. اهر در گذشته چندین بار بازسازی شده‌است. در قرن : برجی آجری و هشت ضلعی بوده‌است. در دوران حکومت وی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود. بازسازی لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم دست آمد که دارای کتیبه‌ای به حط کوفی برجسته و آیاتی از و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود از بزرگان و ادیبانی که در جوار مزار باباطاهر آرمیده‌اند سُده ۳ هجری محمد ابن عبدالعزیز آن سنده ۱ ایو لفتح اسعد ی کوثر از دانشمندان سده ۱۳ و مفتون همدانی از شاعران سده

صفحه 14:
احداث بنای جدید در سال ۱۳۶۶ خورشیدی به همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروفی انجام شده‌است. این بنای تاریخی طی شمار ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌است. يغ در اطراف بنای جدید فضای سبز

صفحه 15:

صفحه 16:
4 ۴ #امكاه قبلى بابا طاهر عریان را غلامحسین ملک عراقی. پیشکسوت 000 9ات ایران در سال ۱۳۳۸ خورشیدی گرفته است.

صفحه 17:
این بنا در زمان پهلوی اول ساخته شده بود که در سال ۹ جايش را به آرامكاه تازه داد. بابا طاهر عریان, عارف و شاعر اواخر سده چهارم و اوایل سده پنجم هجری قمری ایران است که دوبیتی‌های او که با لهجه لری سروده شده‌انده از قرن‌ها پیش ورد زبان مردم بوده است.

صفحه 18:
های مشهورش سال تولدش را به حروف ابجد گنجانیده که نشان دهنده سال ۳۲5 پس از ۸0 سال زندگی وفات یافته و در همدان دفن شده است امزار بابا طاهر به دوره سلجوقیان می‌رسد که یک برج ۸ ضلعی آجری بوده است. در دوره اقدام به ساخت بنای جدیدی روی مزار این شاعر و عارف می‌نماید که نیمه کاره !| خورشیدی این بنای نیمه‌کاره مرمت می‌شود تا آن که در سال ۱۳۶۹ آرامگاه

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
آطاهرهمدانی از شاعران معروف اواسط قرن پنجم ‎pol‏ طفرل پیک سلجوقی بوده است بابا لقبی بوده که می داده اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات ت . ترانه ها یا دو بیتی های بابا طاهر در بحر هزج ف و به لهجه لری سروده شده است دو قطعه چند غزل مجموعه کلمات قصار به زبان عربی و ‎US‏ سرانجام از | است اشعار او سرشار از معانی دل انگیز و عواطف رقیق سرانجام شامل دو بخش عقاید عرفا و صوفيان و نی فی اشارات الهمدانی است . در محوطه داخلی ۶ دوبیتی از سروده‌های باباطاهر بر روی آرامگاه شته و نصب شده است. از باباطاهر علاوه بر دوبیتی هایش پیگری نیز بجا مانده است که می‌توان به "دو قطعه و چند با عنوان "سرانجام " اشاره کرد

صفحه 22:
فروغی نمونه پی برجسته از معماران ایرانی است که با وجود تحصیل در غرب. با تکیه پر خلاقیت هنرمندانه و الهام گیری از معماری سنتی ابران در کنار معمارانی چون وارطان هوانسیان, کریم طاهرزاده بهزاد و... در پیدایش معماری مدرن ایرانی سهم عمده پی داشته ‎pees eC oes eee eT Cs CS) oe seer poet eee)‏ ۱ ‎Bry Pape citar or coer ey eae ES Een PD USOT CRC PIER‏ وزارتخانه ها به کار گرفته می شود. در میان بناهای عمومی که فروغی طراحی کرده است؛ ساختمان بانک ملی بازار, بسیاری از ویژگی های سبک او را نشان می دهد؛ این ساختمان با مساحت ‎Seed ome Se hae eee ee an‏ طرح بنا مدرن استء در آن از اسلوب معمارى ايرانى به شكل هنرمندانه يى استفاده شده ‎een‏ ا ا ا ا ا ا ال ا ل ا ل روبه روى آن هماهتك شود. استفاده از عناصر سايه ساز و ايوان هاء به ويه در نماى جنوبى: جلوه یی هماهنگ به اين بنا بخشيده است. همجنير ‎00000 vem icaty ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏بن برحی سطوح با کاشی: موجب

صفحه 23:
باتک ملی معما 5 محسن فروفى

صفحه 24:

صفحه 25:
Pe ‏نشاسا منون هسل لما دي لنهااز‎ pecs Weyer ys Necro ‏عناصر و ویژگی‌هایم عمریایرلنین یز به شکانوآورلنه لعلستفاده شدم‎ 0000000 ae eS So Jane oth al jac لیه ساز و لیولنبا کاشیکری_ خثرهلییاز ن_مای‌ساختمانن مود یافته ‎cee‏ ا ا ‎epee‏ | ۱۱ معمریمدرندر ک شورهای‌غیراروپلیو( از جمله ایرلنا نه بر مبنای تقليدوكوويكورلنه از معطرئغربى بلكه با آكاهواز مبانوهنر معطرى ‎enea‏ ا ال ا 0 معطر ال ا 0 ‎fener peers ee Sarge ee eee Remep Er eree‏ 10000000008 ار برجسته لین

صفحه 26:
آگاهی این معمار از مبانی معماری سنتی ایران و شبوه تلفیق آن با معماری مدرن دارد. ساختمان کاخ نیاوران از جمله آثار متاخر فروغی است که در .عرصه كاخ هاى ييلاقى شاهان قاجار بريا شده است ‎ia‏ اس الست مروت عالى رتبه ‎nee Rew sr)‏ ا ا ا ‎Peery ies Se‏ ‎jae‏ ل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده او اختصاص 0 مکعب شکلی به ابعاد ۰+۵۲ متر و | 0 ‎et‏ ل ا ‎Opts Wee Cath re‏ ‏پذیرایی و خدماتی است و یک طبقه آن در زیر زمین با کاربری خدماتی و سرویس شامل آشپزخانه. سردخانه. انبار و تاسیسات احداث شده است. سبک معماری این بنا به ‎

صفحه 27:
ویژه در نماهای شمالی و جنوبی, به دلیل تقارن کامل در پیکره آنها اندازه ل ل ل ۱ شیوه کلاسیک الهام گرفته شده است. اما نماى غربى و شرقى آن يادآور سبک معماری مدرن است. از ویژگی های بارز معماری این کاخ می توان به کرد . شیوه خاص معماری محسن فروغی نیز استفاده ‎ne er‏ ل = ‎SOS or‏ گیری از نور طبیعی در معماری ایران: دانستن روند بهره گیری از نور ‎Fae eet cl nes a eee Seo‏ ساختمان جهت طراحی بسیار لازم می باشد. اولین تاریخی که ما از آن اطلاع داریم سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشد که در آن زمان جهت کسب ‎ee Cree ee re eke cree bP ey:‏ ا در شهر سوخته از هزاره هاى سوم و دوم ق.م از روى آثار خانه هايى كه ا ل ا ا رن ل اه ‎nee an‏ ا ‎Reece Creches‏ سقف متحرك آن ‎١‏

صفحه 28:
0 محسن فروغى و يدرش محمدعلى فروغى در سرقت اثار باستانى ايران نقش بسزائى داشته اند. بسيارى از كشفيات منحصربه فرد دوران يهلوى در تخ تجمشيد با همدستى ذكاءالملكى (محمدعلى فروغى))؛ نخست وزير وقت» و دلالى يسرش» محسن فروغىء از طريق بروفسور بوب .و زنش» دكتر فيليس ا 2 701020 و پرکار ایرانی مقیم واشنگتن. در سال ۲۰۰۳ در کتابش غارت بزرگ آثار باستانی ایران توسط آمریکا ۱۹۶۱-۱۹۲۵ و استاد شهبازی (غارت میراث باستانى ايران در أمريكا) بر اساس اسناد از طبقهيندى وراه شده دولت آمریکا فاش كرده اند. محمدعلى فروغى و يسرش دلالى موزههاى أمريكايى و ۱ بهترین گنجینه‌های دوره هخامنشی ایران در اختیار موزه شرق‌شناسی دانشگاه ‎eee ys oS be lor)‏ ا ‎SEP‏ ‎Sa ee eS ENE See antes ICBC seer SEs) coal‏ .پروفسور پوپ و همدستانش به ثروت‌های هنگفت رسیدند

صفحه 29:
ی ی ی ی با عنوان "تاراج بزرك آثار باستانى ا ل ا سر سح بت ‎AED‏ ‏ا ا ل ا ا 0 ل 0 منحصربه فرد دوران يهلوى در تخ تجمشيد با همدستى ذكاءالملىك (محمدعلى فروغى)؛ نخس توزير وقت. و دلالى پسرش محسن ا ا ‎eee ee Lee‏ آمريكا انتقال يافته است. بدين وسيله بهترين كنجينههاى دوره هخامنشى ايران در اختيار موزه شرق شناسى دانشكاه شيكاكو قرار گرفت و مهم‌ترین میراث باستانی دوره‌های ساسانی و اسلامی در 0 مجد که فروغی را ظاهرا بهودی تبار میدانده او را به همکاری با عتیقه 2 يران متهم مى كند و مدعى است که از این راه محمدعلی فروغی» پسرش محسن؛ و نیز پروفسور پوپ و همدستانش به ثروت‌های هنگفت رسیده اند.

صفحه 30:
فروغى يس از انقلاب اسلامى و در ‎١١‏ فروردين ‎١706‏ دستكير شداو ‎ven‏ ل ا ا ل ا ‎pee ere‏ ‎Bia Eon‏ وی در ششم دیماه ۱۳۱۱ از زندان آزاد شد و ده ماه بعد (۱۶ مهر ۱۳۱۲) رد

صفحه 31:
گمونم بادشون رفته همه یک روز میمیرت.. #تحسن فريس

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان