صفحه 1:

صفحه 2:
Rene cany يرديس شهيد رجايى قزوين ا حسن نو ‎satrap021@gmail.com‏ ‏لستاد این اصری دوسبصول ف لسفه آموزش‌و پسرورش

صفحه 3:
9 کارل یاسپری 7 اولدنبورگی < كي ‎a‏ ‏حقوق و پس از آن در رشته ی پزشکی ...اج ۲:۸۲ هایدلبرگ,دکترای پزشکی گرفت و در بخش رواندرمانى همان دانشكاه به يزوهش ‎i: Speen‏ ‎mee. ee‏ .بركزيده شد و به فلسفه رو کرد

صفحه 4:
حزب ناسیونال سوسیالیسم کشورش او را از کار بر کنار کرد.و این برکناری با شکست آلمان پایان كرفت و به كار آموزش فلسفه در المان و سوئيس .ادامه داد و در سال ‎١959‏ در ككذشت که کتایهای او عبارتند: فلسفه آغاز و فرجام تاریخ.خرد و هستیءرمز و حقیقت. فلسفه و جهان که در بر دارنده ی زندگی او و فیلسوفان بزرگ

صفحه 5:
عقايدش ‎fei Ss Bk»‏ و پرورش بدست 0 فلسفیبرای بيدار كردن انسان است.او بزركترين عيب اموزش و يرورش امروز را فراموش كردن انسان و ارج او میداند و این نگی را با توجه به ‎calla 21‏ ده ی هستی ا ‎Recent‏ ‏ری كرت براى ناميدن كار و ‎۳ ‏ال‎ | AS se eee |

صفحه 6:
او از را اه 2 دار و برخى از نكته هايى كه براى يى .بردن ‎oars)‏ ويزكن ها لازم است ‎jl‏ را 2م ا 0 ‎Froceve] Pinecone resent]‏ ل ال ‎PLE TOPE‏ 7505 آرزش ‎S wh.‏ ان ‎eres Sts‏ ست

صفحه 7:
< ‏هایی که‎ 310 Car UP ms PCr eres 0 ‏ا‎ Te A Se Berevre-ve-e] ‏است‎ Uw folere] apy Pp] evre | ‏یاسپرس‎ ‎۳ ‏اين جال‎ ‏ا رو کردن به‎ os ‏بیداریست یاد می ک از‎ 2 ‏و خود و خداست‎ ‏ا‎ ores Tus 00 شود.اما اين شكست باعث بيدارى او و به خود آمدن او .مى شود ی ا ا ‎EEA SLOPE SPY Coe‏ ‎ree)‏ ا ‎Done Dy een Pre ae r Mee‏ .از آن میابد که بتواند در شبکه ای از نسبت ها بیان کند

صفحه 8:
ا 7 07 هستی < يعنى خدا اشكارتر است و ازين ‎i‏ ‏روست که یاسپرس,خدا ۳۳ .یا فرارونده مینامد ۳ اگر بخواهيم اين تجربه هاى ژرنی < معنوى را به صورت قضاياى ثابت و ‎ver peared vrs‏ ل بر بنیاد ‎See‏ ۲۶ ‎Uns a ouiS jloiwl! 0‏ ‎Rein... | Soares‏ ‎S 0yL)) 29> sla aidh L xigla ul‏ نمودها را ,دانشی حقیقی درباره ی

صفحه 9:
ازین رو,روانشناسی که همه چیز را < به رقتار بر ف 2215 شيكاة نمى تواند به ((من ‎Ge! (Geert‏ 3 وجود تجربى من است ولى هيجدكا ‎"ee given) es cls GA‏ ‎i> Li‏ کردار من | 000 نمی برد

صفحه 10:
یاسپرس که با توجه به این نکته های بنیادی,به ۶ تربيت رازن ات 17 اكروز وآموزرشن و يرورش نوءانسان را نه جون انسان بلكه جون نسروس توليد كننده وانرزى زنده ميبيند و او را تا ‎DID‏ ا لا ا ا ‎CRSP‏ ‏ا ا ۱ ‎Sry‏ ا ا 0215 هایی که با سلطه ی نامحدود اداره می شوند.شخصيت و فرد بودن خود را از دست بدهد و 0 ماده خامى شمردة شَُوَدَ براى بنياد كذارى | .ریزی شده است

صفحه 11:
در جهان آزاد, وضعیت به گونه اى و است,در آنجا روشن كردن اينكه جه ‎Leer ered‏ اا ل ات ‎roi jar.‏ ا 0 ا ا ا 00 به خودى خود,ءبد نيست بلكه لازم و سود مند نيز هست ‎ods:‏ بشرط آنكه هميشه ب حد آن آكاه باشيم و هيجكاه ا ا 0 ريزى كنيم و همه ى جزئيات ان را

صفحه 12:
‎Berger) beer |‏ :برنامه ریزی ‎ot‏ ‏بخواهد همه چیز را در بر گیرد و ‎poetry‏ ا ا | كشاند.ما میخواهیم به ۳1۳ آموزان براى اينده ‎ae‏ مت ‎ho... ee‏ ‏تشخیص می دهد بپردازیم.ولی نکته اين است كه اكر همة ‎loc arty‏ را به این سه هدف که هر یک به خودی خود خوب و با اهمیت است محدود کنیم,به

صفحه 13:
ا بايد مطابق 5 توانایی های خودشان < تربيت انسان و اعمال روانى-تنى و مراحل رشد و ناهنجاريها را ميشناسد ,بايد بنياد ‎aolip.‏ ا ا بی شک روانشناسی در بسی از زمینه ها < سودمند است و در مسائلى ‎ered‏ ‏0000 9 ویژگی های ۳ ‎diilog‏ ‎jluw slgaw [gil‏ 0945 7 7 ‎Rep] erence eg CC ee] BSGa Cp ret‏ از قضاوتهاى خطا 7 | ‎Bul Prreeyp petite CY)‏ انسان را اميدواز كند و سس پیشامدهای ۱۱:۳۱ 1 1 ۱ od

صفحه 14:
باید کودکان را عضوهای سودمند جامعه < بار اورد.اين به دو معنى است.يكى اينكه روح تاريخى جامعه را در آنان بيدار كنيم و به رمزهاى آن زندكانى بدهيمءو اين کاری است که می تواند به وسیله ی اك روزانه,.برخوردهاى اجتماعی,چگونگی سخن گفتن و برخورد با شخصیت انسانی ‎peek iol‏ .كيرد

صفحه 15:
یاسپرس روشن می کند که همه جا < سخن بر سر اموختن معلوماتى بيشتر و در زمانهای کمتر و در برنامه هاي فشرده است.در روش 9 نيز چنین تغییری روی داده ‎azil.cowl‏ به راستى اهميت دارد بيدار كردن روح 00 ات ی ادلی ‎ve)‏ 0 .كذشته؛ ممكن مى كردد

صفحه 16:
8 انسان ها سگ ها حیواناتی باوفا و مفید اما از نظر گرگ ۲۵ ۲ 00500 تن به بردگی داده اند تا در اسایش و رفاه

دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی قزوین کالس 104 حسن بدخشان ‏satrap021@gmail.com آقای اصری استاد ن درساصولف لسفه آموزشو پ رورش زندگی نامه یاسپرس کارل یاسپرس در سال 1883در اولدنبورگ آلمان دیده به جهان گشود.ابتدا در رشته حقوق و پس از آن در رشته ی پزشکی درس خواند و در سال 1909از دانشگاه هایدلبرگ،دکترای پزشکی گرفت و در بخش رواندرمانی همان دانشگاه به پژوهش پرداخت.با انتشار اولین کتابش آسیب شناسی روانی بKه استاد یاری روانشناسی .برگزیده شد و به فلسفه رو کرد ‏ زندگی نامه حزب ناسیونال سوسیالیسم کشورش او را از کار بر کنار کرد.و این برکناری با شکست آلمان پایان گرفت و به کار آموزش فلسفه در آلمان و سوئیس .ادامه داد و در سال 1969در گذشت که کتابهای او عبارتند:فلسفه،آغاز و فرجام تاریخ،خرد و هستی،رمز و حقیقت ،فلسفه و جهان که در بر دارنده ی زندگی او و فیلسوفان بزرگ .است عقایدش هایی  یاسپرس بر آن نیست که نظریه درباره ی آموزش و پرورش بدست دهد.کار او روشنگری فلسفیبرای بیدار کردن انسان است.او بزرگترین عیب آموزش و پرورش امروز را فراموش کردن انسان و ارج او میداند و این چگونگی را با توجه به نکته های بنیادی فلسفه ی هستی روشن میکند.منظور از فلسفه هستی نامی است که برای نامیدن کار و اشاره  اندیشه های او در این زمینه،نخست ای میکنیم به ویژگی های انسان هستی دار و برخی از نکته هایی که برای پی .بردن به این ویژگی ها الزم است از نخستین نشانه های هستی،سرشاری،حرارت و در راه بودن است.هستی داشتن،اصالت داشتن،خود- بودن،خود را برگزیدن و هماهنگ با ارزش .هایی که پذیرفته ایم زندگی کردن است ‏ که  اما از آنجا که وفادار ماندن به خود و ارزش هایی پذیرفته ایم،مستلزم کوشش مدام است،این است که .به گفته یاسپرس انسان بودن،انسان شدن است یاسپرس به ویژه از سه آزمون فلسفی که زمینه بیداریست یاد می کند.این سه آزمون،نتیجه رو کردن به شناختن حقیقت جهان،حقیقت خود و خداست.او می گوید:انسان در هر سه آزمون،با شکست روبرو می شود.اما این شکست باعث بیداری او و به خود آمدن او .می شود ‏ درباره  این آزمون معنوی او را باز می دارد از این که هستی خود به همان سان سخن بگوید که درباره چیزها و موضوع ها سخن می گوید.زیرا خود را بسی ژرف تر .از آن میابد که بتواند در شبکه ای از نسبت ها بیان کند هستی  این نکته،در رو کردن به بنیاد یعنی خدا آشکارتر است و ازین روست که یاسپرس،خدا را فراروندگی .یا فرارونده مینامد ژرف  اما اگر بخواهیم این تجربه های معنوی را به صورت قضایای ثابت و منطقی درآوریم؛یعنی آنچه را بر بنیاد تجربه های هستی آساست بر بنیاد اندیشه تنها استوار کنیم،به خطا خواهیم رفت.با این همه چه بسا اینکه روانشناسی و علمهای تجربی ما را بر آن میدارند تا یافته های خود درباره ی نمودها را ،دانشی حقیقی درباره ی را  ازین رو،روانشناسی که همه چیز به رفتار بر می گرداند هیچگاه نمی ((من حقیقی))یا به تواند به هستی راه یابد؛آنچه میگوید درباره ی وجود تجربی من است ولی هیچگاه به هستی که خاستگاه ناشناخته و نشناختنی کردار من است،را نمی برد یاسپرس که با توجه به این نکته های بنیادی،به تربیت مینگرد برآن است که جهان امروز و آموزش و پرورش نو،انسان را نه چون انسان بلکه چون نسروس تولید کننده وانرژی زنده میبیند و او را تا حد دستگاهی با کنشها و واکنشهای روانی-تنی-که میتواند به کمک روانشناسی شناخته شود-پایین می آورد و بدین سان او را آماده میکند تا در جامعه هایی که با سلطه ی نامحدود اداره می شوند،شخصیت و فرد بودن خود را از دست بدهد و چون ماده خامی شمرده شود برای بنیاد گذاری آینده ای از این که نوید داده شده و از پیش برنامه .ریزی شده است ‏ دیگر  در جهان آزاد،وضعیت به گونه ای است،در آنجا روشن کردن اینکه چه چیز می تواند برنامه ریزی شود و چه .چیز نمی تواند،خود یک مشکل است تنها  یاسپرس می گوید:برنامه ریزی نه به خودی خود،بد نیست بلکه الزم و سودمند نیز هست ولی بشرط آنکه همیشه ب حد آن آگاه باشیم و هیچگاه بر آن نشویم که همه چیز را برنامه ریزی کنیم و همه ی جزئیات آن را .مشخص کنیم اگر  او در ادامه می گوید:برنامه ریزی بخواهد همه چیز را در بر گیرد و مطلق شمرده شود،انسان را به بیراهه می کشاند.ما میخواهیم به دانش آموزان دانستنی های علمی بیاموزیم،آنها را برای آینده آماده کنیم و به پرورش تواناییهایی که روانشناسی در آنها تشخیص می دهد بپردازیم.ولی نکته این است که اگر همه ی جریان تربیت را به این سه هدف که هر یک به خودی خود خوب و با اهمیت است محدود کنیم،به خودشان  کودکان باید مطابق با توانایی های آموزش ببینند و روانشناسی چون علمی که تربیت انسان و اعمال روانی-تنی و مراحل رشد و ناهنجاریها را میشناسد،باید بنیاد .برنامه ریزی تصمیم های تربیتی باشد ها  بی شک روانشناسی در بسی از زمینه سودمند است و در مسائلی چون خستگی،یادآوری و ویژگی های رشد ومانند اینها کشفهای بسیار کرده است و می تواند بسیاری از نگرانی های نا به جا و بسیاری از قضاوتهای خطا را از میان ببرد،میتواند انسان را امیدوار کند و تحمل پیشامدهای جامعه  باید کودکان را عضوهای سودمند بار آورد.این به دو معنی است.یکی اینکه روح تاریخی جامعه را در آنان بیدار کنیم و به رمزهای آن زندگانی بدهیم،و این کاری است که می تواند به وسیله ی زندگانی روزانه،برخوردهای اجتماعی،چگونگی سخن گفتن و برخورد با شخصیت انسانی آموزگار،صورت .گیرد جا  یاسپرس روشن می کند که همه سخن بر سر آموختن معلوماتی بیشتر و در زمانهای کمتر و در برنامه های فشرده است.در روش و جریان آموزش نیز چنین تغییری روی داده است.آنچه به راستی اهمیت دارد بیدار کردن روح تاریخی انسانی است که در همدلی معلم و شاگرد و نیز پیوند با .گذشته،ممکن می گردد از نظر انسان ها سگ ها حیواناتی باوفا و مفید هستند اما از نظر گرگ ها سگ ها گرگ هایی هستند که تن به بردگی داده اند تا در اسایش و رفاه .باشند پایان

62,000 تومان