پزشکی و سلامت آناتومی و فیزیولوژی

ساختمان دستگاه تناسلى مردان

sakhtemane_dastgahe_tanasoliye_mardan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ساختمان دستگاه تناسلى مردان”

ساختمان دستگاه تناسلى مردان

اسلاید 1: ساختمان دستگاه تناسلى مردان

اسلاید 2: دستگاه تناسلي مردان چيست؟ گونه‌ها داراي دو جنس مي‌باشند. نر و ماده. هر جنس داراي دستگاه تناسلي منحصر به فرد خودش است.از نظر شكل و ساختمان با هم فرق دارند اما بطور ويژه‌اي براي توليد، تغذيه و انتقال تخمك يا اسپرم طراحي مي‌شوند. مرد برخلاف زن كه اندامهاي جنسي‌اش كاملاً در داخل لگن قرار دارد، داراي اندامهاي تناسلي است كه هم در داخل و هم در خارج لگن قرار دارد.

اسلاید 3: سلول تخمک و اسپرم دو نوع سلول جنسي در روند توليد مثل انسان دخيل است. سلول مرد يا اسپرم و سلول زن يا تخمك كه در دستگاه تناسلي زن به منظور توليد فردي جديد با هم روبرو مي‌شوند. هر دو دستگاه تناسلي مرد و زن براي توليد مثل حياتي هستند.

اسلاید 4: انسان مانند ساير موجودات ويژگيهاي خاص خود را از طريق ژنهايش كه حامل صفات انسان هستند به نسل بعدي منتقل مي‌كند. ژنهايي كه والدين به فرزندانشان منتقل مي‌كنند همان چيزي است كه آنان را مشابه ساير فرزندان خانواده مي‌كنند و در عين حال همان چيزي هستند كه هر فرزندي را هم منحصر به فرد مي‌سازند. اين ژنها از اسپرم مرد و تخمك زن كه بوسيله دستگاه تناسلي مرد و زن توليد مي‌شوند سرچشمه مي‌گيرند.

اسلاید 5: دستگاه تناسلى مرد از دو قسمت خارجى و داخلى تشکيل شده است. ۱. کيسة بيضه که بيضه‌ها و اعضاى فرعى آنها را در بر مى‌گيرد.(Testicle) ۲. آلت تناسلى که عضو مقاربت مى‌باشد. (Penis)

اسلاید 6: اعضاى تشکيل‌دهندة قسمت داخلى دستگاه تناسلى مرد عبارتند از: ۱. غده‌هاى جنسى يا بيضه‌ها. ۲. يک رشته مجارى که شامل (اپى‌ديديم‌ها، مجارى منى‌بَر و پيشاب‌راه) مى‌باشند. ۳. غده‌هاى ضميمه که شامل (کيسه‌هاى مني، پروستات و غده‌هاى کوپر) مى‌باشند. کیسه منیپروستاتلوله منی‌برغده های کوپراپیدیدیمبیضهبیضه‌دانکیسه مثانه پیشاب راهبدنه آلت

اسلاید 7:

اسلاید 8: آلت تناسلى عضوى است استوانه‌اى شکل که در حالت عادى يعنى فقدان تحريکات جنسى شل مى‌باشد. اين عضو به سطح جلويى و طرفى قوس استخوان عانه اتصال دارد و در جلوى کيسه بيضه قرار گرفته است. آلت تناسلى شامل سه ستون طولى بافت نعوظى است که توسط رشته‌هايى از بافت ليفى به‌هم متصل هستند. دو ستون از ستون‌هاى نامبرده در طرفين قرار گرفته‌اند و اجسام غارى ناميده مى‌شوند. سومين ستون طولى آلت نيز مانند اجسام غارى از بافت نعوظى ساخته شده و جسم اسفنجى ناميده مى‌شود. اين ستون در بين و در زير اجسام غارى واقع شده و پيشاب‌راه از درون آن عبور مى‌کند، انتهاى خارجى آن بزرگ‌تر است و سرآلت يا حشفه را مى‌سازد که انتهاى خارجى پيشاب‌راه در رأس آن باز مى‌شود، حشفه توسط يک چين پوستى پوشيده شده که آن را پرپوس (Prepuce) مى‌گويند. معمولاً اين چين پوستى را توسط عمل جراحى کوچکى ختنه بر مى‌دارند.

اسلاید 9: آلت تناسلى را پوستى مى‌پوشاند که از پوست قسمت‌هاى ديگر بدن رنگ‌دانه بيشترى دارد و بنابراين تيره‌تر است و در قاعده آلت از مو پوشيده شده است. مهم‌ترين اعمال آلت تناسلى دفع ادرار و نعوظ جهت مقاربت است. در حالت عادى وقتى که آلت شل است فضاى اجسام غارى و اسفنجى حاوى مقدار کمى خون مى‌باشند زمانى که تحت تأثير محرک‌هاى روانى و رفلکسى اين فضاها گشاد‌تر شده و مملو از خون مى‌شوند نعوظ ايجاد مى‌گردد. پس از انزال، فزونى خون خارج شده از اجسام غارى و اسفنجى نسبت به خون وارد شده موجب شلى و نرمى تدريجى آلت مى‌شود.

اسلاید 10: کيسه بيضه کيسه‌اى است پوستى که در عقب آلت تناسلى قرار دارد. این کیسه در خارج بدن قرار دارد و وظیفة‌ آن تنظیم دمای بیضه‌هاست. بیضه‌ها برای داشتن فعالیت مناسب باید در دمای پایین‌تر از دمای بدن باشند و به همین دلیل خارج بدن قرار دارند. کیسة‌ بیضه با کوچک و بزرگ شدن، بیضه‌ها را به بدن نزدیک و یا از آن دور می‌کند. اين کيسه توسط يک ديواره عمودى به دو قسمت چپ و راست تقسيم مى‌شود که هر يک حاوى و محافظ بيضه و اپى‌ديديم مربوطه مى‌باشد. کيسه بيضه هنگام بلوغ توسط مو پوشيده مى‌شود و به‌علت تراکم رنگ‌دانه‌ها پيگمان از پوست قسمت‌هاى ديگر بدن تيره‌تر است.

اسلاید 11: در طبقه زيرجلدى کيسه بيضه رشته‌هاى ماهيچه‌اى صاف به صورت پراکنده موجود هستند که به آن لايه دارتوس مى‌گويند. رشته‌هاى ماهيچه‌اى لايه دارتوس به هنگام کاهش درجه حرارت محيط، منقبض مى‌شوند و چروکيدگى بيشترى به پوست بيضه مى‌دهند. در اثر انقباض اين ماهيچه‌ها بيضه‌ها به بالا رانده مى‌شوند و روى ميان دو راه قرار مى‌گيرند و در نتيجه بيضه‌ها حرارت لازم و کافى را که جهت بقاء و حيات اسپرماتوزوئيد‌ها ضرورى است از بدن دريافت مى‌دارند. وقتى درجه حرارت در حدود عادى و متعارف باشد رشته‌هاى ماهيچه‌اى لايه دارتوس شل مى‌شود و کيسه بيضه به‌صورت آويخته در مى‌آيد و چروک‌هاى آن کمتر مى‌شود. زمانیکه بدن سرد است - مثلاً‌ موقع شنا در آب سرد- کیسه بیضه منقبض می‌شود و بیضه‌ها را به بدن نزدیک می‌کند تا از گرمای آن استفاده کند. امّا زمانیکه بدن گرم است، کیسة بیضه شل می‌شود تا بیضه‌ها از بدن دور شوند و بتوانند خنک شوند. (مغز و دستگاه عصبی هدایت این تنظیم دمای بیضه‌ها توسط کیسة‌ بیضه را بر عهده دارند.)

اسلاید 12: بيضه‌ها که در ترشح هورمون‌هاى مردانه تستوسترون و توليد اسپرماتوزوئيد نقش عمده دارند اعضايى هستند بيضى شکل و پهن که تعداد آنها دو عدد و طول آنها حدود ۵ سانتى‌متر است. لايه خارجى بيضه از بافت ليفى متراکم و سفيدى ساخته شده که سپيدپرده ناميده مى‌شود. اين لايه در کنارة عقبى بيضه به داخل آن وارد مى‌شود و ديوارة قائم و ناتمامى را ايجاد مى‌کند که خود به چند ديواره تقسيم مى‌شود و بافت بيضه را به ۲۵۰ تا ۴۰۰ لپک تقسيم مى‌کند. هر يک از اين لپک‌ها حاوى يک تا سه لوله پيچاپيچ باريک به‌نام لوله‌هاى اسپرم‌ساز مى‌باشند.

اسلاید 13: در مردی که به بلوغ رسیده است، دو بیضه – که در داخل کیسة بیضه در خارج بدن قرار گرفته‌‌اند- وظیفة تولید و نگهداری میلیونها سلول اسپرم را بر عهده دارند. بیضه‌ها تخم مرغی شکل هستند و حدود ۵ سانتی‌متر طول و ۳ سانتی متر قطر دارند. بیضه‌ها علاوه بر تولید و نگهداری اسپرم، بخشی از دستگاه غدد درون ریز بدن هستند که هورمونهای مردانه مانند تستوسترون را تولید می‌کنند. تستوسترون نقش اساسی در بلوغ پسر دارد و با پیشرفت بلوغ، بیضه‌ها مقدار بیشتری از این هورمون تولید می‌کنند. تستوسترون هورمونی است که باعث می‌شود پسران صدای بم‌تر و کلفت‌تری پیدا کنند، بدنشان عضلانی شود، موهای بدن و صورتشان رشد کند. این هورمون همچنین تولید اسپرم را تحریک می‌‌کند.

اسلاید 14: اپی‌دیدیم و وازدفران لوله های نازک و درازی هستند که از بیضه‌ها شروع می‌شوند و مایع حاوی اسپرم که منی نامیده می‌شود را به بیرون انتقال می‌دهند. این مجاری به همراه بیضه‌ها در داخل عضو کیسه مانندی به نام کیسه بیضه یا اسکروتوم قرار می‌گیرند

اسلاید 15: ياخته‌هاى جنسى نر که در مراحل مختلف تکامل هستند در داخل اين لوله‌ها يافت مى‌شوند. گذشته از ياخته‌هاى جنسي، ياخته‌هاى ديگرى به نام ياخته‌هاى سرتولى (Sertoli) در بيضه يافت مى‌شوند که مسؤول محافظت و تغذيه اسپرماتوزوئيدها هستند. ياخته‌هاى بينابينى ليديگ (Leydig) به صورت پراکنده‌اى در بين لوله‌ها قرار گرفته و مسؤول ترشح هورمون‌هاى مذکر مى‌باشند. لوله‌هاى اسپرم‌ساز پس از الحاق به يکديگر لوله‌هاى مستقيم بزرگ‌ترى را به‌وجود مى‌آورند که به ‌نوبة خود پس از تداخل، شبکه تورى شکلى را به نام شبکه بيضه مى‌سازند که ياخته‌هاى جنسى پس از ساخته شدن در لوله‌هاى اسپرم‌ساز به درون آن ريخته مى‌شوند. از شبکه بيضه در حدود ۲۰ لوله کوچک و مارپيچ خارج مى‌شود که پس از عبور از سپيدپرده به اپيديديم (Epididymis) مى‌پيوندد. اپيديديم هر بيضه لولة مارپيچى است که قسمت اول تشکيلات مربوط به مجارى بيضه را تشکيل مى‌دهد. مجراى منى در ادامه اپيديديم مى‌باشد که ترشحات کيسه‌هاى منى پس از الحاق به اين مجرا، مجراى انزال را به‌وجود مى‌آورد که از طريق اين مجرا، اسپرماتوزوئيد و ترشحات کيسة منى به پيشاب‌راه مى‌ريزد.

اسلاید 16: کيسه‌هاى منى را نبايد تنها محل ذخيره شدن مايع منى فرض کرد، زيرا اين اعضاء غده‌هايى هستند که ماده‌اى موکوسى حاوى فروکتوز، اسيدهاى آمينه و ويتامين C تراوش مى‌کنند که جهت تغذيه اسپرماتوزوئيدها به‌کار مى‌روند. اين ترشحات در موقع انزال به مايع منى اضافه مى‌شود و احتمالاً با واکنش قليايى خود، به همراه ترشحات پروستات، نقشى در حفاظت اسپرماتوزوئيدها در برابر محيط اسيدى مهبل را به‌عهده دارند. حجم مايع منى در هر انزال به‌طور متوسط ۳ تا ۵ سانتى‌متر مکعب و تعداد اسپرماتوزوئيد‌هاى آن در حدود ۳۰۰ ميليون مى‌باشد.

اسلاید 17: پروستات (Prostate) غده‌اى است مخروطى شکل به اندازة انجير که در زير مثانه واقع شده است. مايع مترشحه از پروستات، رقيق، شيرى‌رنگ و قليايى بوده و به مايع منى افزوده مى‌گردد. به‌دليل واکنش قليايى که دارد در خنثى کردن محيط اسيدى مهبل نقش مؤثرى دارد. غده‌هاى کوپر (Cowpers Gland) دو غدة کوچک به اندازة نخود هستند که پائين‌تر از پروستات و در طرفين پيشاب‌راه قرار دارند. اين غده‌ها مايعى قليايى ترشح مى‌کنند که جزئى از مايع منى مى‌باشد. پيشاب‌راه (Urethra) لوله‌اى است که ادرار و مايع منى از آن عبور مى‌کنند، اين لوله از مثاله (Bladder) شروع مى‌شود و به سوراخ خارج منتهى مى‌گردد.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید