علوم مهندسی معماری و عمران

ساختمان سه گوش اهواز

saakhtemaan-se-gosh-ahvaz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ساختمان سه گوش اهواز”

ساختمان سه گوش اهواز

اسلاید 1: مقدمه در سال 1309 هجری شمسی در پی تصمیم رضاخان برای تاسیس بانک های جدید از یک مدرسه معماری در آلمان به نام باهاوس درخواست شد تا روی معماری بومی خوزستان مطالعه و در نهایت طرح معماری بنای دانشکده سه گوش فعلی را پیشنهاد کند. پس از انجام مطالعات گروه معماران آلمانی بر روی معماری آجری دزفول و شوشتر در نهایت طرح ساختمان دانشکده سه گوش را که در آن زمان متعلق به بانک ملی بود به همراه طرح ساختمان راه آهن و ساختمان های مسکونی بانک ملی در سال 1315 تهیه شد و به تصویب رسید. ساختمان سه گوش با همکاری مهندسان و معماران ایرانی و آلمانی ، مقارن با احداث پل معلّق فلزی اهواز که خود از شگفتی های پل سازی فلزی در روزگار خویش محسوب می گردید، احداث شد. این ساختمان در ابتدا متعلّق به بانک ملّی بود وسپس محل استقرار استانداری، فرمانداری و شهرداری اهواز گردید و بعدها با توجه به نیازشدید دانشگاه جندی شاپور، برای محلّی جهت استقرار دانشکدة پزشکی ، به بهای تمام شدۀ آن، به مبلغی معادل یک ششم ارزش روز خود با اقساط سه ساله به دانشگاه فروخته شد وسند آن بین بانک ملی و نمایندۀ دانشگاه به تاریخ مهرماه1336 امضا شد.

اسلاید 2: طراحی این ساختمان در اصل آلمانی می باشد و از کاشیکاری های طراحی اسلامی و طاق های بلند درآن بهره گرفته شده و سبک کاشی کاری و آجرکاری آن و کارهای تزییناتی که با آجر انجام گرفته در حال حاضر منسوخ شده و این بنا نگینی در دل بناهای شهر اهواز است.      ترمیم جزیی دانشگاه پس از پایان جنگ تحمیلی انجام شد.این دانشکده در نقطه ای بسیار مناسب با چشم انداز معماری زیبا و رو به رودخانه کارون واقع شده است که به عنوان یکی از نمادهای شاخص . فرهنگی شهر اهواز محسوب شود

اسلاید 3: تحلیل دانشکده ادبیات و علوم انسانی اهواز ( ساختمان سه گوش ) بانک ملی سابق

اسلاید 4: مکان: ساختمان سه گوش (دانشکده ادبیات) مکان آن در خیابان امانیه – خیابان صدر – میدان مولوی شهر اهواز قرار دارد.

اسلاید 5: موقعیت مکانی دانشکده ادبیات(سه گوش):بنای افراشته دانشکده ادبیات ،با نمای سر در مزین به نقوش آجری و فیروزه ای رنگ خود،در حاشیه غربی کارون قرار دارد.

اسلاید 6: قدمت:بیش از هشتاد سال است كه ساختمان سه گوش در میانه شهر اهواز و در كرانه كارون با قامتی برافراشته ناظر رهگذران است و منظور نظر آنان. در گذر این زمان نه چندان طولانی سه گوش از فراز بام بلند خود بارها شاهد كامروایی‌ها و نامرادی‌های اهواز و اهوازی‌ها بوده است؛ مردمانی كه هر روز صد به صد و هزار به هزار با چشمی بر این بنای باشكوه از كنار آن می‌گذرند. اما اهمیت و اعتبار سه گوش محدود به این نیست. هر چند تداعی سه گوش و اهواز درست هم‌چون تداعی همسایه آن پل سفید و اهواز حقیقتی است آشكارتر از آفتاب عالم‌تاب.»

اسلاید 7: رخداد:ساختمان سه گوش در سال 1336 به مبلغ 2 میلیون و دویست هزار تومان از بانك ملی ایران خریداری و به دانشكده پزشكی دانشگاه جندی ‌شاپور تبدیل شد.ساختمان سه گوش در سال 1308 به عنوان مقر بانك ملی مركزی اهواز افتتاح شد، در سال 1311 مقر اداره حكومتی ولایت (استانداری) بود و در سال 1321 به مقر ارتش متفقین در خوزستان (در زمان اشغال اهواز در جنگ جهانی دوم) تبدیل بود.

اسلاید 8: این ساختمان در سال 1330 مقر سازمان آمریكایی اصل چهار (Point four) ترومن، ستاد استانداری خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز و اداره كل دارایی خوزستان بود.سه گوش از سال 1345 تا 1350 دانش سرای عالی تربیت دبیر، مركز علوم پایه دانشگاه جندی‌شاپور، مركز علمی و سمعی‌ـ‌بصری دانشگاه جندی‌شاپور، دانشكده علوم و سازمان مركزی این دانشگاه بود.

اسلاید 9: كاربری این ساختمان در سال 1350 به دانشكده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌ شاپور تبدیل و در سال 1389 تخلیه و به دانشكده ادبیات و علوم انسانی واقع در دانشگاه شهید چمران منتقل شد.

13,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید