صفحه 1:
درس ساختمان و تجهیزات کتابخانه ‎(Ob)‏ ‏منبع درسي : کتاب ساختمان و تجهیزات کتابخانه مولف : پرویز عازم : تهیه کننده اسلاید ها دکتر هادي شریف مقدم دانشگاه پیام نور 999

صفحه 2:
*طرح درس : ‎٩‏ ابتدا انواع کتابخانه ها و وظایف و اهداف تاسیس آنها شرح داده مي شود . نیاز به طراحي ساختمان کتابخانه هاي مجهز و کار امد با توجه به هدف تاسیس هر کتابخانه و جامعه اي که از کتابخانه استفاده خواهد کرد شرح داده مي شود . ‏*نقش کتابدار به عنوان يكي از اعضاء اصلي گروه طراحي و ساخت ساختمان کتابخانه و اهمیت آن توضیح داده مي شود.

صفحه 3:
#بخش هاي مختلف کتابخانه شامل سالن مطالعه » میز امانت » بخش نشریات ادواري » سالن کتاب هاي مرجع » اطاق هاي مکالمه انفرادي و گروهي » سالن هاي همايش و غيره و محل استقرار هر كدام و نزديكي و درس اين بخش ها مهم ديكر براي جلوكيري از رفت و آمدهاي غير ضروري داخل كتابخانه و جلوكيري از مزاحمت هر يك از بخش ها براي ديكر مراجعه کنندگان و تفصيل شرح داده مي شود .

صفحه 4:
‎٩‏ نیاز به تجهیزات لازم جهت تهویه » گرما » سرما و جلوگيربي از گرد و غبار و آتش سوزي تاکید مي شود . همچنین تجهیزات مورد نیاز جهت فراهم آوردن روشنايي ‎٩‏ انتخاب نوع میز ۰ صندلي » قفسه و غیره و رنگ و جنس این وسایل و همچنبن انتخاب کف پوش و دکوراسیون کتابخانه و دیگر وسایل که به زيبايي محیط کتابخانه مي افزاید نیز توضیح داده مي شود .

صفحه 5:
#معماري ساختمان کتابخانه و اهمیت و جایگان آن دربین دیگر ساختمان هاي محل استقرار کتابخانه موضوع بعدي است که در اين کتاب مورد توجه قرار مي كيرد .

صفحه 6:
#اهداف درس ساختمان و تجهیزات کتابخانه 9 کارشناسان رشته کتابداري ضروري است با ويژگي هاي انواع ساختمان کتابخانه ها آشنايي داشته باشند تا تدر كر د طرراحی و ‎otek eal‏

صفحه 7:
آشنايي با ويژگيهاي ساختمان کتابخانه ها اعتماد به نفس را به دانشجويان رشته کتابداري مي دهد تا نیاز هاي حرفه كتابداري را در طراحي ساختمان کتابخانه ها براي ارائه خدمات بهتر به مراجعه کنندگان و استفاده حداکثر از فضاي و امکانات مورد توجه قرا دهند .

صفحه 8:
9 جایگاه درس ساختمان و تجهیزات کتابخانه در مجموعه درسهاي رشته كتابداري ‎٩‏ دانشجویان رشته کتابداري بايستي با خدمات مختلف کتابخانه اي آشنا شوند . اگر چه به نظر مي رسد وظیفه اصلي کتابداران ذخیره سازي » مازماندهی و اشاعه اطلاعات است ولي آننایی با طراحي و ساخت ساختمان کتابخانه ها نیز از وظایف کتابداران است . بنابراین درس ساختمان و تجهیزات کتابخانه در مجموعه درس هاي رشته كتابداري بسیار ضروري به نظر مي رسد . بدون دانش کتابداران از اين درس » طراحي و ساخت ساختمان کتابخانه هاي روز آمد و کار آمد امکان پذیر نخواهد بود .

صفحه 9:
“تاريخ ایجاد ساختمان کتابخانه تاریخ ایجاد ساختمان کتابخانه در جهان به دوراني کهن مي رسد و به تاريخي که قرن ها پیش از میلاد مسیح است ارتباط پیدا مي کند. نخستین سنگ بناي کتابخانه را سران و زمامداران کشورها نه به قصد و نیت صرفا ایجادکتابخانه بلکه به خاطر حفظ و نگهداري اسناد و گزارشات مخصوص و محرمانه پایه گذاري کردند.

صفحه 10:
۶ "بابلیان" در معبد نیپور که در نیمه اول هزاره سوم قبل از میلاد شاخته شده بود اتاق هاي متعددي را اختصاص به الواح گلي داده بودند که خود جاي پايي است از نشاني بايگاني اسناد وذخايرقيمتي و احیانا محل حفظ کتاب هاي ارزشمندي که اطلاعات سودمند علمي و سياسي از كشورهاي مجاور را در بر داشته شته است.

صفحه 11:
#مجموعه مشابهي از الواح گلي دوره آشوریان مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد نیز در تل العمارنت مصر بيدا شده است.

صفحه 12:
#کوتاه سخن آنکه جاي پاي نخستین کتابخانه هاي جهان را بايد در معابد و صومعه ها وكاخ هاي عظیم پادشاهان و بزرگان علم جستجو كرد.

صفحه 13:
#اولین کتابخانه هاي مهم و بزرگ در آتن ‎we‏ ایجاد گردیده است.در قرن چهارم قبل از میلاد مدارس بزرگ تدریس فلسفه» متون و مطالب را روي موادي مانند" پاپیروس" و "پارشمن" که اولي محصول نوعي گیاه و دومي نوعي پوست آهو بود مي نوشتند و در نتیجه نسخه هاي کتاب جاي زيادي مي گرفت.

صفحه 14:
#کتابداري از سمت هايي بود که از سوي امپر اتور تفويض مي كشت و رئيس كتابخانه ضمن مدیریت و نكهداري كتابخانه, تدريس به وليعهد يا جانشين اميراتور را نيز به عهده داشت.

صفحه 15:
کتابخانه هاي معاید معمولا داراي چندین اتاق بود. در هر اتاق الواح و طومارها روي زمين يا در طاقچه ویا گنجه هاي چسبیده به دیوار نگهداري مي شد . #نخستین کتابخانه عمومي در پونان در سال ‎DOO‏ ‏لا مات تسس فا

صفحه 16:
#بالاخره در اواخر قرن 06 به خاطر کمبود جا مجبور شدند کتاب ها را در هر جاي خالي دیر و کلیسا جایگزین کنند. يكي ازدلایل عمده افزایش کتب اين بودکه رهبانان مي گفتند خداوند براي هر خطي که نسخه برداري کنند گناهان ایشان را خواهد بخشید. #در این زمان کتابخانه هاي خصوصي به خاطرگراني قیمت کتاب بسیارکم ایجاد مي شد.

صفحه 17:
»در قرن 6 ۰ مجموعه ي کتابخانه يكي از رهبران نهضت احياي کتاب هاي كلاسيك فقط 06 جلد بود . »سن لويي در پاریس کتابخانه اي تاسیس و ‎HES‏ هاي رهبانان را جمع آوري کرد. * يك قرن بعد از تاسیس دانشگاه هاي آکسفورد وکمبریج اتاق هايي براي کتابخانه در اين دانشگاه ساخته شد.

صفحه 18:
#در کتاب خانه هاي صومعه ها وکلیساها در اواخر قرون وسطي روش غرفه اي معمول بود . © غرفه هاي کتاب طوري طرح ريزي شده بودند که نیاز خوانندگان از بابت نور كافي تامين مي شد .

صفحه 19:
© کتابخانه در دوران اسلامي ‎٩‏ در دوره پیشرفت و تمدن فرهنگ اسلام کار اسلام به جاي رسید که در هر مسجد جامع يك کتابخانه بزرگ هم ایجاد مي شد و فضلا و اهل ‎ale‏ ‏کتاب هاي خود را وقف مساجد جامع مي کردند. ‏9 يكي از کتابخانه هاي مهم اسلامي کتابخانه هاي مهم اسلامي کتابخانه بيت الحکمه بود که به وسیله مامون خلیفه عباسي در بغداد تاسیس شد. ‎٩‏ خلیفه دستور داده بود تا بسياري از نسخه هاي خطي یونانیان را از امبراطوري بیزانس بیاورند و به توسط مترجمین توانا به عريي ترجمه

صفحه 20:
قرن هفدهم و هجدهم تا اين زمان براي ساختمان كتابخانه از اتاق ها: از استفاده مي شد. اين اتاق : يي يي و دراز مي شد. اين ری یت هاي قديمي بود. در اين دو قرن تغيير عمده اي كه در ساختمان كتابخانه ها به عمل آمد اين بود كه كتابخانه ها براي برخورداري از نور بيشتر بالاتر از سطح زمين احداث شدند. درقرن نوزدهم تعدادخوانندگان نسبت به فضاي اتاق ها و تالارهاي مطالعه فزوني كرفت. كتابخانه هاي عمومي بسياري با بناهاي نسبتا با شكوه تاسيس شد. ‎gist COG JL‏ يانيزي طراحي و نقاشي تالار قرائت و كتابخانه موزه بريتانها را با استفاده از مواد و مصالح روز بيشنهاد كرد.

صفحه 21:
* يكي از خصوصیات این ساختمان محل و محیط گسترده و بزرگ آن بود به طوري که مخزن کتابخانه و محل مطالعه در جوار یکدیگرند. © طرح ابداعي "پانيزي" پیام و رسالت کتابخانه را از نظر نقشه ساختماني مورد توجه دست اندرکاران قرار داد. © درطول جنگ جهاني دوم » دانشمندان علم و صنعت» سازمان ها و مراكزتحقيقاتي و گروهاي مختلف اجتماعي به اطلاعات و اخبار و دست آورده هاي تكنولوژي تازه نیاز مبرم بيدا كردند. اين منابع بايد به سرعت گردآوري وآماده سازي و در ‎os‏ قرار مي كرفت بنا بر این کتابخانه ها مجبورشدند براي دستيابي مراجعه کنندگان به ‎ee ee,‏

صفحه 22:
۶ بناي کتابخانه در قرن بیستم © در این دوره از سوي طراحان وکارشناسان براي ساختمان کتابخانه بناي مستطیل شکل ساده توصیه شد. © درسال(1900)مکتب جديدي براي طرح ساختمان کتابخانه بوسیله مبتکرآن "مك دونالد" به وجودآمد. ‎٩‏ روش جدید روشي است مبتني بر اندازه هاي متناسب بنام روش"مودولار" در سیستم مودولار ساختمان به وسیله ستون هايي که در فواصل معین کار گذاشته شده است بنیاد مي گیرد يعني بار وسنگيني ساختمان بر روي ستون ها است.

صفحه 23:
#در طرح وبرنامه ريزي ساختمان يك کتابخانه دانشگاهي ملاحظات زیر ضروري است : *.فضايي که براي مجموعه کتابخانه اي درنظر گرفته مي شود نباید منحصر به پاسخگويي و برآورده كردن نيازهاي جاري و روزانه باشد بلکه گسترش در آینده نسبتا طولاني را در نظر بگیرد .

صفحه 24:
© ايمني مجموعه با تمهید تدارکات و آمادگي ها در هر حال تضمین شود. *از جمله تهویه ودرجه حرارت و برودت مناسب» رطوبت کنترل شده و ايمني خود ساختمان

صفحه 25:
© فصل دوم © برنامه ريزي و طرح ساختمان كتابخانه * هنگامي که کمیته برنامه ريزي تشكيل مي كردد مقدار قابل ملاحظه اي از كارهاي مقدماتي و مقدمات برنامه ريزي به انجام رسیده است. ۶ به دنبال تعیین اولین دستور جلسه. کمیته کتابخانه به نام کمیته ارزيابي نيازمندي هاي جانبي ولازم ساختمان کتابخانه را بین همکاران کتابخانه به بحث مي گذارد.

صفحه 26:
666 نت 9مقدمات برنامه ريزي شامل چنین فعالیت هايي است : طرح پيشنهادي کتابدار» وسپس بحث وگفتگو با همکاران وشنیدن نظریات ایشان» منتج به رسمي شدن پروژه» تاسیس کمیته برنامه ريزي کتابخانه وسر انجام تعبین مهندس معمار مي گردد.

صفحه 27:
#ایجاد کتابخانه جدید کار يك نفر با يك شرکت نیست. بلکه نیاز به همكاري يك تيم كامل دارد که هر کدام داراي نقش و مسولیت جداگانه اي

صفحه 28:
© دست اندركاران حرفه اي عبارتند از : ۶ - مقامات محلي *- مهندس معمار و مهندس مشاور کتابخانه © - پیمانکار و مشاور ساختماني 9 - تهیه کننده تجهیزات کتابخانه

صفحه 29:
۶و اما غیر حرفه اي ها عبارتند از : © - هیأت مدیره موسس © -كتابدار يا رئيس کتابخانه © -كارمندان كتابخانه ۰ - استفاده کنندگان

صفحه 30:
#وظیفه کتابدار و مشاور کارآزموده او در اين مرحله نوشتن شرح توصيفي كاملي از وسائل و تجهیز ات مورد نیاز و استقرار آنها در فضاهاي مختلف کنابخانه است.

صفحه 31:
8 تعیین محل دقیق هر بخش . © .شرح تفضيلي اثاثيه و وسايل مورد نیاز هر بخش و محل هاي عمومي. ‎Se‏ .تعداد ميز وصندلي جهت مطالعه و ميزهاي کارمندان.

صفحه 32:
* 6 .تعداد قفسه وکتاب هايي که باید در آنها چیده شود ف .تعيين محل بركه دان هاء كابينت هاء ميزهاي فهرست نويسي و ديكر تجهيزات كتابخانه. 2 .تعيين ارتباط منطقي و مناسب بخش هاي كتابخانه.

صفحه 33:
‎ *‏ .تعیین محل استقرار فيزيكي وسائل کتابخانه. ‏© © .تعیین محل مواد سمعي و بصري و تدابیر نگهداري این مواد ‏© © .توجه به اين نکته اساسي که در آینده تکیه بر کتاب کاهش مي یابد و ارائه خدمات جدید ضرورت پیدا مي کند» بنابر اين امکان تهیه و گسترش ‏مواد مکتوب و خدمات کامپيوتري را نباید از نظر دور داشت. ‏۶ (0) .کتابدار ومشاور متخصص و مهندس معمار مسئولیت برنامه ريزي وپیاده کردن برنامه ها وهدف هاي کتابخانه را به عهده دارند.

صفحه 34:
*. عواملي كه نیاز هاي کتابخانه بر اساس آنها بايه ريزي مي شود: 9 . نيازهاي کارمندي و بای كتابخانه وميزكار براي هركدام و محل استراحت وغذاخوري و رختكن. © © .نيازهاي خوانندكان يعني تامين محل مناسب براي مطالعه استفاده كنندكان ازكتابخانه. © .نيازهاي كتابخانه از نظر مواد و منابع.

صفحه 35:
۶ .نيازهاي عمومي و فيزيكي کتابخانه؛ اين نیازها عبارتند از : *الف.ارتفاع سقف کتابخانه امروزه سقف کوتاه به دلايلي مورد پسند است.

صفحه 36:
LS we ‎cel plo ALAS 4S gy an‏ سيستم تهويه مطبوع باشد تا تمام بخش ها و محل هاي کتابخانه به طور یکسان از سرمایش وگرمایش یکسان بهره مند شوند. ‏#حداکثر 00 و حداقل 00 درجه سانتیگراد مناسبترین درجه حرارت در تابستان و زمستان است. ‏#مخازن بین 6 تا 66 درصد کنترل شود.

صفحه 37:
۴ .تهویه ۶ . ایجاد سیستم تهویه در کتابخانه ضروري است. #د.پوشش کف کتابخانه کف کتابخانه بهتراست با کفپوش فرش شود و حالت فنري داشته باشد.

صفحه 38:
6ه پنجره © كتابداران در تعيين محل و تعداد ينجره هاي كتابخانه سهم بسزايي دارند. محل مطالعه بايد دليذير» روشن و مفرح باشد.

صفحه 39:
ss *و . نور کتابخانه کتابدار و مهندس برق بايد توجه مخصوص به نور يردازي كتابخانه داشته باشند. *ن. رنگ كتابخانه * رنگ سطوح دیوارها وسقف کتابخانه را مهندس معمار با مشورت کتابدار تعیین مي کند. * رنگ هاي تند ویا خيلي روشن براي چشم ها و رنگ براق به خاطر. شکست نور و انعکاس نور مناسب نیست.

صفحه 40:
*ح . تزیینات کتابخانه *مهم ترین زینت کتابخانه » کتاب است ولي تزيين سقف و دیوارها وکف کتابخانه از اهمیت زيادي برخوردار است . نصب پرده »خطوط خشن حفاظ و نرده را پوشانده و به زيبايي کتابخانه مي افزاید.

صفحه 41:
‎L®‏ , حمل ونقل مواد کتابخانه و رفت وآمد مراجعه کنندگان ‏#ي . قابلیت جابجايي و تغییر پذيري مواد ومنابع در کتابخانه

صفحه 42:
»ك. محل كتابخانه © امروزه دو نظریه درمورد جا ومکان کتابخانه عمومي وجود دارد. ۶ نظریه اول میگوید: محل ساختمان کتابخانه باید در قلب مرکز کار وتجارت و فعالیت باشد. © نظریه دوم مي گوید : ساختمان کتابخانه عمومي باید خارج از اين منطقه باشد» در محيطي آرام و کم سر وصدا وفضاي باز و دور از جنجال شهر.

صفحه 43:
#*راهنماي محل کتابخانه .انتخاب محل #در صورتي که محل ساختمان کتابخانه قبلا انتخاب شده است لازم است مراجعه کنندگان مناسب بودن محل و جاي أن ر اتاييد كرده باشند در غير اين صورت راه حل هاي ديكري مد نظر قرار كيرد .

صفحه 44:
۶ .موقعیت محل »در تشخيص موقعيت محل بايد به نكات زير توجه كرد . موقعيت زمين بايد ممتازباشد و در بخش مركزي شهر و ديكر فعاليتهاي اجتماعي جامعه قرار كرفته باشد .

صفحه 45:
۶ .استفاده مشترك 9 کتابخانه باید در جايي بنا گردد و استقرار یابد که استفاده کنندگان و مراجعان به آساني و وضوح #با ساختمان هاي دیگر اشتباه نشود و از نظر شکل و فرم و رنگ و نما سازي فوق داشته باشد .

صفحه 46:
۰ .انداز محل 9متراژ ساختمان کتابخانه باید به اندازه اي باشد که با حجم جايگزيني مواد و تجهیزات کتابخانه هماهنگي داشته باشد .

صفحه 47:
©.محيط و فضاي داخلي کتابخانه »در تقسيم فضاها و محل هاي داخلي ساختمان كتابخانه بايد براي نيازمندي هاي زير جاي مناسب در نظر گرفته شود . 9الف. محل هاي تهویه مطبوع و حرارت مركزي .

صفحه 48:
*ب. اگر امکان تعبیه تهويه مطبوع و حرارت مركزي وجود ندارد . هواي گرم و خنك با دستگاههاي شوفلز و کولر تامین شود . *ج. تعیین محل مناسب براي تعبيه و استقرار دستگاههاي تهویه مطبوع و یا شوفاژ و کولر و توجه به تاثیر و نفوذ محل هاي گرم و سرد از طریق روزنه ها و منافد ساختمان.

صفحه 49:
۶د . نورپردازي در.همه محل هاي کتابخانه مخصوصا در بخش هاي مطالعه و مخزن باید یکسان و كافي باشد . 9 ه . کنترل و مهار. سرو صداها با نصب آكوستيك ۰ کنترل و مرمت سقفها يي که احیانا در فصل باران و برف چکه 9 کف پوش و رنگ کف اتاق ها و سالن ها و دیوار هاي کتابخانه و راهنماها و جهت یاب ها و منظره و دلپذ يري داخلي ساختمان بسیار مهم است .

صفحه 50:
*و . آیا در بخش هايي از ساختمان کتابخانه سیگار کشیدن مجاز است ؟ *ز . أآيا تامين محل براي نيازمندي هاي خاصي مانند كامبيوتر و يا تجهيزات الكترونيكي ضروري است ؟

صفحه 51:
۶ج . آیا ادسطاف پذيري و قابلیت تخیر و تعویسس فساها و محل ها مورد نیاز است ؟

صفحه 52:
© .تاسسات و خدمات *الف. ذخیره آب و برق #ب . ضایعات مصرف آب و برق 9ج . سیستم هاي ارتباطي . تلفن داخل ساختمان و

صفحه 53:
۶ . مبلمان و تجهیزات #کتابدار باید به دقت بداند وسایل و تجهيزاتي که بطور ثابت در محل کتابخانه تعبیه مي شود کدامند و همچنین وسایل و مبلمان متحرك کدامند .

صفحه 54:
666 نت * ©. ساختار و ترکیب ساختمان کتابخانه 9کتابدار امکانات و تسهیلات ساختمان را براي نيل به هدف ها و منظور هاي مختلف بررسي مي كند . #الف. شبکه و تعداد ستون ها و دیوار هاي اصلي باید به روش فني و رعایت صرفه جويي درفضا و مکان و حداکثر قابلیت سازگاري طراحي و تعبیه گردد .

صفحه 55:
#ب. مقاومت کف سالن ها و اتاق هاي کتابخانه براي تحمل وزن قفسه هاي پر از کتاب و حمل و نقل وسایل سنگین و احیانا ورود و خروج كتابخانه سيار باید پیش بيني و محاسبه گردد . ٩ج‏ . ارتفاع ساختمان ۰ ارتفاع سقف انبار » ارتفاع مخزن کتابخانه با توجه به ارتفاع قفسه ها محاسبه گردد .

صفحه 56:
666 نت © شکل و فرم ساختمان کتابخانه #در برنامه ريزي و طراحي ساختمان کتابخانه اشکال مختلف ساختمان کتابخانه ها مورد بررسي قرار ‎alle‏ نيازمندي هاي فضاها و مكانهاي داخلي کتابخانه و ارتباط آنها با یکدیگر مورد بررسي قرار

صفحه 57:
#ب. پروژه ساختمان کتابخانه با نوع خدماتي که ارائه خواهد داد و با شکل و فرم آن باید سازگاري و مناسبت داشته باشد . ‎ce‏ ساختمان کتابخانه براي توسعه و گسترش عمودي يا افقي سازگاري داشته باشد .

صفحه 58:
#د. اگردر پروژه اولیه برنامه تهویه مطبوع گنجانده نشده پیش بيني تعبیه و راه اندازي اين سیستم بشود . 9 ده . شکل مكعبي براي ساختمان کتابخانه بهتر از شکل دراز با باريك و با آسمان خراشي است بویژه بابت گرما و سرما با محیط خارج . *و. رعایت مقررات شهر سازي و نماسازي و صرفه جويي درهزینه نماسازي نسبت به حجم ساختمان الزامي است .

صفحه 59:
‎٩‏ .محل و مکان و موضع ساختمان کتابخانه ‏9 هر ‎ch‏ از جبهه هاي ساختمان با کاربرد و موضع ساختمان مناسبت داشته باشد زیرا قابلیت و امکان دسترسي راحت و آسان براي مراجعه کنندگان و کار پردازان و متصدیان از اهمیت زيادي برخوردار ‏است .

صفحه 60:
فصل سوم #ويژگيهاي ساختماني انواع کتابخانه کتابخانه عمومي 8۴ .محل مناسب و مرکزیت براي کتابخانه هاي عمومي از اهمیت زيادي برخوردار است .

صفحه 61:
».بيش بيني رشد جمعیت و افزايش استفاده از منابع کتابخانه امري ضرروي است . © . براي خوانندكان و علاقه منداني كه نمي توانند ازراههاي دور به كتابخانه بيايند » بايد كتابخانه هاي شعبه و كوجكي در همسايكي و مجاورت محل سکونت آنها تاسیس شود .

صفحه 62:
© *6.ساختمان هركتابخانه عمومي بايد بر مبناي احتیاجات 600 الي 200 سال آینده طرح ريزي ‎ons‏ 9محل و طرح ساختمان کتابخانه بایدان چنان باشد که گسترش هاي بعدي را امکان پذیر سازد .

صفحه 63:
#همكاري و مشارکت با سایر موسسات فرهنگي و آموزشي و تفريحي ازوظایف اصلي کتابخانه هاي عمومي است . .ساختمان کتابخانه هاي عمومي باید خود بخود گویا پر جاذبه و زیبا باشد .

صفحه 64:
9 .کتابخانه هاي عمومي علاوه بر تنظیم و ترتیب همه مواد و منابع کتابخانه . بخش هايي موضوعي را نیز براي استفاده علاقه مندان ترتیب مي دهند . © ©.فعاليت هاي جنبي : تهیه و تدراك و پیش بيني محل فعالیت هاي جانبي کتابخانه از جمله سالن سخنراني و نمایش فیلم و اجراي برنامه هاي تناتري » برپايي نمایشگاه ها و ... اين فعاليت ها بخشي از وظایف آموزشي و فرهنگي و اطلاعاتي کتابخانه هاي عمومي است .

صفحه 65:
* کتابخانه سیار : بعضي کتابخانه هاي عمومي کتابخانه سیار هم دارند که جوابگوي نیازمندیها و خواسته هاي مردمي است که با فاصله هاي دور از کتابخانه زندگي مي کنند .

صفحه 66:
‎٩‏ .نشریات ادواري : کتابخانه هاي عمومي به روزنامه ها و نشریات ادواري نیاز فروان دارند » زیرا مراجعه کنندگان این کتابخانه ها مردمی هستند که مي خواهند از وقایع و اتفاقات روزانه و مسائل اجتماعي روز با خبر شوند .

صفحه 67:
‎٩‏ .خدمات کتابخانه عمومي براي کودکان و نوجوانان : پیش بيني جاو محل مناسب مطالعه . تهیه وسایل و تجهیزات مخصوص کودکان . ‎٩‏ 9. مبادله : کتابخانه هاي عمومي باید از خدمات امانت بين کتابخانه اي استقبال نمایند و برنامه منظمي براي مبادله کتاب ‎Saas‏

صفحه 68:
‎٩‏ مواد سمعي بصري : کتابخانه هاي عمومي با توجه به میزان بودجه و امکانات محل و آشنايي کتابداران با شیوه بكارگيري وسایل ديداري و شنيداري و نگهداري مراقبت و تعیمر آنها باید اين مواد را براي کتابخانه تهیه و از آنها استفاده کنند .

صفحه 69:
* .خدمات عمومي ساختمان : اتاق سرایدار » تاسيسات ‎٠‏ كلخانه » انبار و دیگر نیازمندي هاي کتایخانه باید در نقشه پیش بيني و محل دقیق آنها تعيين كردد . ۲

صفحه 70:
9 کتابخانه دانشگاهي در کتابخانه اي که داراي چند طبقه است ۰ معمولا طبقه هم کف براي خدمات امانت ۰ خدمات مرج سریع و دستيابي به اسناد و مدارك و فهرست ها و خدمات امانت بین کتابخانه اي » و خدمات فني اختصاص مي یابد . طبقات دیگر ویژه قفسه هاي کتاب ۰ نشریات ادواري » مواد ديداري و شنيداري و مطالعه خوانندگان در هر رشته موضوعي است.

صفحه 71:
» ‏ولي در هر حال بهتر است بخش هاي سفارش و تهیه کتاب‎ ٩ ‏فهرست نويسي و رده بندي بندي ۰ و تکثیر و صحافي در يك‎ . ‏محل متمرکز باشد‎ ‎٩‏ فضاي لازم براي هر داشنجو در کتابخانه معيارهاي متفاوت دارد » در کتابخانه هاي متوسط براي هر دانشجو تا دو متر مربع فضا در نظر مي كيرند.

صفحه 72:
۶ دريك کتابخانه دانشگاهي مطلوب باید سیما و ترکیب مواد و تجهیزات زیر در © آن طوري درمعرض دید و دسترس مراجعه کننده باشد که به محض ورود به کتابخانه دیده شوند . ۶ .فهرست برگه اي؛ © ©.ميز امانت ؛ © ©. بخش كتابهاي ذخيره؛ © 6.نشريات روز؟؛ © ©. مجموعه مرجع؛ © ©. يله ها و آسانسور

صفحه 73:
کتابخانه هاي آینده #مهندسان و طراحان نقشه کتابخانه ها بايد درباره کار برد امکانات ماشيني و كامپيوتري و پیشرفت هاي جدید تكنولوژي بیندیشند و طرح ونقشه کتابخانه هاي آينده را بر اساس بكارگيري ماشین و کامپیوتر برنامه ريزي کنند .

صفحه 74:
—— طراحي و کشیدن نقشه ساختمان کتابخانه ‎٩‏ همكاري کتابدار و مهندس معمار ‏#کتابدار و مهندس معمار هر کدام مهارت ها و تجربه هاي حرفه اي خود را بکار مي برند و از تجربیات کارمندان و همکاران خود بهره مي گیرند .

صفحه 75:
‎٩‏ کتابدار ‏9 کتابدار مسئول کتابخانه » در واقع رکن اصلي است که بايد آموزش دیده و تحصیل کرده کتابداري باشد » و تجربیات زيادي ازطریق بازدید کتابخانه هاي جدید و مطالعه روش هاي تازه كتابداري و پیشرفت هاي آینده کتابخانه ها کسب کرده باشد . ‏۶ تنها کتابدار است که مي تواند در همه زمینه ها با مهندس معمار همكاري نزديك داشته باشد .

صفحه 76:
*مهندس معمار #كسي است که از دانشکده معماري فارغ التحصیل شده است. © مهندس معمار شخصا سازنده نیست .

صفحه 77:
در پروژه هاي بزرگ ساختمان کتابخانه ۰ گروه مهندسان مشاور با تخصص هاي مختلف دعوت به همكاري مي شوند و حتي بعضي از ایشان تا پایان اجراي پروژه در تیم باقي مي مانند . * مراحل کار به صورت زیر خواهد بود : 9 آغاز پروژه : ‎٩‏ تشکیل گروه طراح پروژه ‏© خلاصه مقدماتي و اصلي طرح ‏٩شرح‏ و بیان اهداف

صفحه 78:
*محدودیت هاي هزینه و کنترل آن #موافقت ها *جدول زمان بندي اجراي پروژه »مطالعات عملي »بررسي هاي محلي و زمين شناسي © هزينه هاي واقعي و نرخ تورم »كزارشات

صفحه 79:
#خلاصه ثأنوي طرح : #نمونه عملیات #رسيدگي و تحقیق و شرح و تفصیل اطلاعات »خط مشي و سياست كذاري نوع قراردادها 9حفظ و نگهداري خط مشي پروژه

صفحه 80:
»خلاصه نهايي طرح: *تعریف دوباره اصول طرح #تقسیم طرح به حوزه هاي اصلي ( بخش امانت و...

صفحه 81:
* طرح نقشه : * طرح و برنامه ريزي نقشه ساختمان ۶ تغییر پذيري ‎٩‏ شبکه ساختماني : ستونها ‏© قدرت بارگيري و مقاومت کف ها © تجهیزات خدماتي : پله ها ... ‎۱ ‏محوطه داخل‎ ٩ ‏© اندازه ستون ها ‏© خدمات

صفحه 82:
© طرح تفصيلي : ۶ اشکال و اندازه ها ۶ محل جاي دادن کتاب ها ( مخزن ۶ محل خدمات و خوانندگان محل کارمندان ۲ دی رو وین * مبلمان و اثاثیه © كف هاي ساختماني * امانت و توزیع »نور * نقاشي و رنگ ‎te ate ©‏ » جداول و مشخصات آنها به تفک

صفحه 83:
*استانداردها هر علیت استاندار دها 1 به سئله بودچه و امکقات بستكي بيدا مي كند. © مثلا در يك كتابخانه ممكن است براي هر © نفر دانشجو يك صندلي مطالعه فراهم گردد در حالي كه دانشگاه دیگر براي هر 00 نفر يك صندلي اختصاص یابد .

صفحه 84:
‎٩‏ استانداردي كلي تحت نظارت انجمن بین المللي کتابداران ( ایفلا ) به نام استانداردها براي خدمات کتابخانه تهیه شده که شامل استانداردهاي کتابخانه هاي عمومي ¢ مدارس » دانشگاه ها » دانشکده هاو کتابخانه هاي اختصاصي 3 ‎Go‏ است .

صفحه 85:
© الف . استاندارد هاي کتابخانه عمومي ‎٩‏ .واحد خدمات کتابخانه اي ‏»در نواحي روستايي هیچکس ؛ نبايستي بیشتر از يك کیلومتر براي رسیدن به کتابخانه راه برود » حتي فاصله باید از اين میزان هم کمتر باشد ( با جمعیت 9060 نفر ) . ‏© در چنین جوامعي تخمین زده مي شود که ©© تا 60 درصد مردم براي خواندن به کتابخانه مراجعه نمایند .

صفحه 86:
۶ .میزان مجموعه ‎٩‏ کتابخانه اي که به جمعيتي بین چهل تا صد هزار نفر خدمت ارائه مي دهد » به طور عادي باید سالي دو هزار جلد به مس ‎Fac Ge ya‏ ‏۶ ولي استاندارد ایفلا مي گوید » يك تا سه جلد کتاب براي هر نفر اضافه شود » يعني براي هر نفر که به کتابخانه مراجعه مي کند و نه به تعداد جمعیت ساکن .

صفحه 87:
* درباره فضاي لازم براي کتابخانه نظریات مختلفي وجود دارد . نظر ایفلا و انجمن کتابداران انگلستان چنین است . © براي جمعیت 0000/0 تا ‎(OOO _» 54 OOO/CO‏ 38 0 متر مربع فضا لازم است. © براي 000/900 تا 0000/0000() نفر هر ‎(OOO‏ 38 930 متر مربع و بالاي ‎(OOO 8 08 ODOMOD‏ نفر 00 متر مربع . © این مقدار فضا براي خوانندگان و کارمندان و مجموعه و انبار مواد اضافي و مجموعه مرجع و مجموعه تاریخ محلي و بخش هاي خاص فني » اقتصادي و دیگر بخش ها و خدمات دیگر كافي است .

صفحه 88:
*ب.استاندارد کتابخانه هاي دانشگاهي #طبق استانداردهاي انجمن کتابداران آمریکا جاي نشستن در کتابخانه هاي دانشکده باید حداقل به تعداد دانشجویان دانشکده باشد .

صفحه 89:
© استاندارد فضا در کتابخانه © محل نشسن خواننده / هر خواننده 902/0 مترمربع. © جا براي نكهداري کتاب / هر 00000 کتاب 00/6 متر مربع . 9جا براي مجلات جلد شده / هر ‎ve OG/9 ab (DOD‏ مربع . 8در مورد نشریات فرض بر این است که نشریات نمايشي است و بقیه در مخزن نگهداري مي شود .

صفحه 90:
© دبستانها #در کتابخانه هاي مدارس ابتدايي براي هر ‎dhs‏ دبستاني 0 کتاب و یا به طور كلي تدارك 600000 تا 6۳000 جلد کتاب

صفحه 91:
* . دبيرستاذ ۱ 20 © در كتابخانه دبيرستان » هر دانش اموز نبايد كمتر از (0) كتاب داشته باشد © فضاي اصلي کتابخانه 06000 متر مربع ‎٩‏ اتاق کار کتابداران 8) متر مربع ‏* اتاق وسایل ديداري و شنيداري 60 مترمربع ‏۶ محل استفاده از وسایل ديداري و شنيداري 60 متر مریع . ۶ امکانات دیگر 200 متر مربع ‏* مجموعا 000 متر مربع

صفحه 92:
»عرض قفسه : در حال حاضر بعضي از سازندگان وسایل کتابخانه عرض قفسه ها را بین ‎B PSO‏ 0 ميلي متر مي كيرند. #بلندي قفسه ها : ارتفاع قفسه هاي کتابخانه کودکان بین 800 تا 106000) ميلي متر است. #بلندي قفسه هاي بزرگسالان 0616060 ميلي متر است

صفحه 93:
٩محل‏ خواندن و مطالعه : بیشترین فضاي هر کتاببخانه را شامل مي شود . ‎٩‏ استاندارد فواصل میزها و صندلي ها و اندازه هاي آنها ‏© بلندي ميزهاي مطالعه : بين 20000 تا ۳0 ميلي متر مي باشد . ‏© بلندي صندلي : بین 6۳00 تا ۳60 ميلي منر است . ‏* ميز مرجع : با توجه به نوع مراجعه كننده تعيين مي شود . ‏© بركه دان : محل قرار كرفتن آن دركتابخانه بسيارمهم است .

صفحه 94:
فعالیت ها و امکانات آموزشي و رفاهي در کتابخانه ها ©).نمايش كتاب .تاق هاي كردهمايي و سخنراني ©.مكانات تفريحي و سركرمي براي خوانندكان

صفحه 95:
* 4.محل کار کارمندان © <6-).محل هاي قرار دادن مواد كتابخانه فضاهاي مورد نياز و رابطه بين آنها * -9.بخش فهرست نويسي و رده بندي ۶ -۲).بخش اماده سازي ,محل استراحت کارمندان ‎٩‏ 0.دستشويي ها ‎e ‎ ‎ ‎

صفحه 96:
33 #فصل پنجم ‎٩‏ گسترش ساختمان کتابخانه ‎٩‏ طرح توسعه و گسترش ساختمان کتابخانه ‏در تهیه طرح و نقشه کتابخانه بهتر است به توصیه هاي زیر توجه شود : ‎٩‏ کتابخانه باید تغییر پذیر باشد ۰ يعني نقشه و ترکیب و وضعیت و کیفیت خدمات کتابخانه را بتوان به سادگي جرح و تعدیل کرد و تغییر داد .

صفحه 97:
‎e‏ ساختار و بافت کتابخانه باید فشرده و جمع و جور باشد » تا جابجايي کتاب ها و مواد کتابخانه و تحرك کارمندان و خوانندگان به سهولت انجام پذیرد . ‏© كتابخانه بايد در دسترس باشد » يعني محوطه بيروني و ورودي و درون کتابخانه و بخش ها و قسمت هاي آن داراي نقشه اي جامع و ساده و روان باشد به طوریکه نیاز كمتري به نصب راهنما احساس شود .

صفحه 98:
* کتابخانه باید قابل گسترش باشد » يعني بزرگ کردن و گسترش دادنش در آینده با کمترین جدا سازي و خرايي همراه باشد . © كتابخانه بايد كرايش به تنوع و تحول داشته باشد » يعني جاي دادن مجموعه کتاب ها و جابجايي انها و ارائه خدمات به خوانندكان از آزادي ملاو انتخاب برخوردار باشد .

صفحه 99:
‎٩‏ مشخصه اصلي کتابخانه فراهم آوري » سازماندهي و آماده سازي مواد براي استفاده است . ‎٩‏ کتابخانه باید راحت باشد تا بازده و کار آرايي استفاده از آن با رود ۱

صفحه 100:
© کتابخانه باید در محلي ثابت و دائمي باشد تا مواد کتابخانه از ايمني بيشتري بهره مند گردد . © كتابخانه بايد حفاظ و حصار داشته باشد تا بتوان آمد و رفت مراجعه کنندگان را کنترل و از گم شدن کتاب جلوگيري کرد . © كتابخانه بايد اقتصادي باشد يعني با حداقل منابع مالي و يرسنل ساخته و اداره و نكهداري شود .

صفحه 101:
*فواید کتابخانه باز 9بطور كلي . فواید کتابخانه باز که در بالا بطور پراکنده بدان اشاره شد به شرح زیر است : #در کتابخانه هاي باز کتابداران در محل هاي بدون در و دیوار و حفاظ به وظایف اداري و فني و خدماتي خود بهتر مي رسند و أن را با كيفيت بیشتر به انجام مي رسانند .

صفحه 102:
‎٩‏ اعضاي کتابخانه و مراجعه کنندگان فرصت مي يابند » علاوه بر ارتباط با بخش امانت » از بقیه کارکنان کتابخانه » به هنگام ضرورت طلب کمك و راهنمايي کنند مخصوصا در ساعت هايي که کتابخانه مراجعه کننده زیاد دارد و مستولان بخش امانت توان پاسخگويي یه همه سوال ها را ندارند . 7

صفحه 103:
9 در فضا و محل بخش هاي کتابخانه » مصرف برق » تلفن ‏ تهویه و تشریفات رفت و امد صرفه جويي به عمل مي ايد . © در تعداد كاركنان كتابخانه مخصوصددر كتابخانه هايي كه بودجه كافي براي تكميل يرسنل ندارند » صرفه جويي مي شود .

صفحه 104:
© دركتابخانه باز ميز امانت به خوبي کنترل مجموعه را در دست دارد » يعني چشم هاي کتابداران بهترین ناظر براي حفظ مجموعه کتابخانه است و جابه جايي و گم شدن کتاب ها کمتر اتفاق مي افتد .

صفحه 105:
*حفاظت و ايمني کتابخانه »هيج يك از کمك ها و خدمات یاد شده چون خدمات پلیس » آتش نشاني » شرکت بیمه » مشاور متخصص و عرصه کنگان حدمات ۰ مدیر کتابخانه را از مسئوليتي كه براي بررسي ايمني ساختمان کتابخانه دارد مبرا و از وي رفع تکلیف نمي کند .

صفحه 106:
در هاي کتابخانه © به مدير كتابخانه توصيه مي كنيد درهاي كتابخانه را محکم » یکپارچه » مقاوم و با چفت و بست بي نقص انتخاب کند » قفل ها از داخل بسته شوند روي قفل پوشش داشته باشد و جا كليدي آن معلوم نباشد .

صفحه 107:
#پنجره هاي کتابخانه #معمولا پنجره هاي کتابخانه بهتر است در ارتفاع بالا 4 0 لصب شود

صفحه 108:
*آتش سوزي و وسایل اطفاء حریق اگر خداي ناکرده آتش سوزي انفاق افتاد » قبل از هر چیز بايد روي آتش كاز هالون ياشيد. © علاوه بر اين تدبير و تصميمات زیر در اين گونه موارد ييشنهاد مي شود . #سيستم كاز افشاني را بايد فورا در نواحي مركزي حريق بكار انداخت .

صفحه 109:
باید محل ها و جاهاي گرم و پر حرارت را با موج یاب بيدا كرد . باید با دستگاه دود یاب از جریان دود در داخل ساختمان جلوگيري نمود . باید از اطفاء کننده هاي قابل حمل استفاده کرد . اين کپسول ها باید در ساختمان کتابخانه به فاصله 66 متري کمتر از یکدیگر به دیوار وصل شده باشند .

صفحه 110:
۶ باید از ورود مراجعه کنندگان جلوگيري کرد . © بابد وسايل ماشيني سالم رااار محل اتش سوزي خارج كرد .

صفحه 111:
تدابيري که براي کشف حوادث نا خواسته و پیش بيني نشده بكار مي رود عبارتند از : ‎٩‏ نصب زنگ خطر که فورا سرایدار » خدمتگزار و همسایگان را خبر مي کند . ‏© نصب سیستم فتوالکترونيك در محل هاي حساس کتابخانه . ‏* تلویزیون مدار بسته خوب است براي آگاهي از حریق احتمالي » ولي تجهیز کتابخانه به آن گران تمام مي شود . ‏© استفاده از هشدار دهنده هاي بي صدا و كوجك كه به محض ورود غير مجاز به كتابخانه از خود عكس العمل نشان مي دهند . ‏» تبصره : براي اينكه دستكاههاي مزبور به سرعت و به موقع عمل كند بايد مرتبا سرويس شوند و كارآيي أنها مورد آزمايش قرار كيرد .

صفحه 112:
#حفاظت ايمني محل و ساختمان کتابخانه ساختمان کتابخانه باید از دور دیده شود يعني در ميان ساختمان هاي ‎ath‏ قرار نگرفته و حتي الامکان از ساختمان هاي

صفحه 113:
علایم راهنمايي براي رسیدن به کتابخانه باید در چهار راه ها و حوالي کتابخانه نصب شده باشد » مثل به طرف کتابخانه یا اینجا کتابخانه است . کوچه پس کوچه و خیایان هاي اطراف کتابخانه باید روشن باشد .

صفحه 114:
پیاده روها باید بدون پستي و بلندي و جدول ها بدون بريدگي باشد تا معلولان و دوچرخه سواران بتوانند بدون دردسر به کتابخانه بیایند . * ایستگاه اتوبوس باید نزديك به محل کتابخانه باشد

صفحه 115:
© دستكاه هاي خودكار آزير داخل كتابخانه و آزير آتش نشاني بايد هميشه آماده باشد . اين تدابير با همكاري سازمان هاي مسئول اجرا انجام مي كيرد ودر هر صورت مدير كتابخانه مسئول تدارك و تامين اين نيازمند يها است .

صفحه 116:
* نور به اندازه كافي و لازم مدخل و اطراف ساختمان کتابخانه را روشن کند . * تیر تلفن و درخت هاي بزرگ ‏ مجاور و نزديك کتابخانه © کتابخانه نباید در میان پوششي از درخت ها و بوته ها پنهان شود . ‎e‏ گریزگاه هايي براي فرار از آتش داشته باشد اما به نحوي که ورود به کتابخانه از اين گریزگاه ها و درهاي اضطراري مشکل باشد .

صفحه 117:
© ايمني وسایل و لوازم و تجهیزات کتابخانه طرح ايمني کتابخانه شامل ايمني انواع وسایل و تجهیزات کتابخانه نیز مي گردد . 8 سیاهه برداري از تمام وسایل و تجهیزات کتابخانه شرط لازم و ضروري كنترل و ايمني آنهاست . *موارد زير بايد رعايت شود : © وسایل و تجهیزات قابل حمل و نقل بايستي در كشو و جاي مخصوص قرار گیرند و قفل شوند .

صفحه 118:
* براي وسایل کتابخانه باید شناسنامه تنظیم کرد و آنها را با شماره و برچسب مشخص و علامت گذاري نمود . * کلید بخش هاي کتابخانه در اختیار مسئول هر بخش است و مسئولیت كسري یا فقدان وسایل به عهده مسئول مربوطه است . © تعبین محافظ و نگهبان براي ايمني وسایل و تجهیزات کتابخانه ضروري است .

صفحه 119:
* فصل ششم ۶ مبلمان و ملزومات ۶ انتخاب اسباب و اثاثيه کتابخانه با برنامه ريزي و تعیین اولویت نيازمندي ها شروع مي شود . ۶ همزمان با پیشرفت ساختمان کتابخانه باید در صدد تهیه و تدارك وسایل و تجهیزات آن بود . ‎٩‏ کمیته ساختمان که مستول تهیه نقنه کتابخانه است بايد محل و ب ملعل ‎qa he a‏ بكشد يعني محل قفسه هاي کتاب » میزها زهاي مطالعه انفرادي ‏ صندلي ها ز أمانت » ميز هاي كار و ‎ee‏ بايد در رات »میت

صفحه 120:
*وسایل و تجهیزات کتابخانه را به دو طريق مي توان تهیه و خریدار کرد : *از طریق مناقصه یا تهیه وسایل پیش ساخته شده که اقتصادي نیز هست . © وسایل و تجهیزات کتابخانه به موازات و هماهنگ با طرح و نقشه کتابخانه سفارش داده شود » و البته طبق استاندارد وسایل کتابخانه . اینگونه تهیه و تدارك وسایل گرانتر تمام مي شود.

صفحه 121:
#نوع جنس اثائیه کتابخانه : #بهتر است نوع وسایل کتابخانه با هم تجانس و هماهنگي داشته باشد . ‎٩‏ اگر چويي است ۰ چوب آن خشك باشد و معلوم باشد که در هواي آزاد خشك شده است با در کارخانه چوب خشك کني.

صفحه 122:
© نکات قابل ملاحظه : © چسبندگي و پيوستگي اتصالات : يعني اجزاء و قسمت هاي مختلف میز و یا صندلي بهم پیوسته و متصل و محکم شده باشند . . ‏فرسایش » ساييدگي و استهلاگ‎ ٩ * دوام و ثبات رنگ ۶ پیشنهاد مي شود که از روکش هاي پلاستيكي هماهنگ و همرنگ با دیگر وسایل » استفاده شود » زيرا اين نوع روكش ها سفت و سخت است و به آساني خراش بر نمي دارد » بعلاوه قابل تميز كردن و شستشو بوده » رنگ آن نيز ثابت و آسيب يذيري ان در برابر صدمات بالا كمتر است . * ميخ كوبي و اتصالات جسبي . ۶ بودجه .

صفحه 123:
: ‏انتخاب وسایل و تجهیزات‎ calle #سه اصل مهم در انتخاب وسایل باید مورد توجه قرا ‎Se 3 ee‏ ات ©.كارآيي و مطلوبیت 9 دوام و استحکام 8*.زيبايي

صفحه 124:
#كارآيي و مطلوبیت : این مورد شامل راحتي » اطمینان بخش بودن » سودمندي » سادگي در ساخت , امکان نگهداري با هزینه کم » و کاربرد مطلوب مي شود . #دوام و استحکام : بديهي است وسایل و تجهیزات کتابخانه چيزي نیستند که تعویض و جايگزيني آنها روز به روز امکان پذیر باشد » بنابراین در تهیه و تدارك آنها باید دقت و توجه زیاد مبذول داشت .

صفحه 125:
زييايي : استانداردهاي زيبايي غالبا تحت الشعاع استانداردهاي كاربرد و كارايي و استحكام قرار مي كيرد. بعضي اوقات بهاي كزاف جنس اعلا و مدرن به جشم يوشي از آن منجر مي شود . ۰ عده اي معتقدند كه بين كارآيي و استحكام يا زيبايي باید يکي را انتخاب کرد و دستيابي به اين سه يكجا امكان يذير نيست . 7

صفحه 126:
* نکات اصلي : اک وسايلي که مورد نیازند و در اولویت قرار دارند کدامند ؟ بايد بدانيم از كدام نوع جنس مي توان تهیه کرد ؟ و از چه منابعي مشخصات دقیق آن را فراهم آورد ؟ از کاتولوگ ها ؟ از سازندگان و فروشندگان ؟ از بازدید نمونه هاي ساخته شده ؟ از تبادل نظر با همکاران کتابخانه ؟ از طریق مشورت با متخصصان حرفه اي ؟

صفحه 127:
6 ایا اول باید نيازهاي خود را با مشخصات جنس هاي ساخته شده و موجود تطبیق داد » با پیشقدم شد و آنها را سفارش داد ۶ براي سفارش باید اول بدانیم بهترین جنس کدام است . حداقل » اطلاعات لازم يك کتابدار حرفه اي را داشته باشیم تا حرفمان و شرایطمان مورد قبول واقع شود . سپس نيازمندي هاي خود را روي کاغذ بنویسیم . يودجه تخميني براي خريد وسايل را قبلا تامين کنیم . روشن كنيم كه آيا براي خريد اجناس به دنبال قيمت هاي مناسب هستيم » يا بهترين جنس را مي خواهيم .

صفحه 128:
*وسایل و تجهیزات کتابخانه ‎calle‏ . وسایل #ب. لوازم التحریر و ملزومات »ج. تجهيزات

صفحه 129:
*وسایل ‎٩‏ صندلي مطالعه علاوه بر تنوع جنس داراي تنوع ساخت نیز هست يعني نشیمن صندلي ممکن است از چرم » پلاستيك و یا پارچه باشد . ‏© نشيمن و تكيه كاه صندلي بايد طوري باشد كه بتوان راحت وراست در أن نشست . ‏© يايه هاي صندلي بايد راست و موازي وهم تراز با لبه هاي رويه صندلي باشند .

صفحه 130:
© ميزهاي مطالعه در کتابخانه ها انواع مختلف دارند و از جنس هاي مختلف چوبي . فلزي. پلاستيكي » كائوچوبي و فایبرگلاس ساخته مي شوند . © انتخاب نوع و جنس میز و صندلي نیاز به برنامه ريزي و بودجه بندي و ذوق و سلیقه و رعایت هماهنگي دارد .

صفحه 131:
‎٩‏ میز مطالعه تك نفره ‏© ارتفاع یا بلندي 26 تا 20 سانتي متر ( 06 اینج ) . ‏*طول 00 تا 06 سانتي متر ( 90 اینج ) . ‎. ) ‏عرض 90 تا 06 سانتي متر ( 06 اینج‎ ٩ ‏* میز مطالعه چهار نفره ‏* ارتفاع یا بلندي از زمین 26 تا 20۳ سانتي متر ( 06 اینچ ) . *طول 90 تا 196 سانتي متر ( 26 اینج ) . ‏* عرض 007 تا 000 سانتي متر ( 66 اینج ) .

صفحه 132:
۶ بدین ترتیب بهترین ابعاد براي قفسه هاي چوبي کتابخانه به قرار زیر توصیه مي شود . * نوع قفسه » ارتفاع به سانتي متر * عمق به سانتي متر * پهنا به سانتي متر © يكطرفه بلند 00 * 69 * 600 SO x GS x dd ‏يكطرفه کوتاه‎ * * دو طرفه بلند 000 * 9 - ‎x SO‏ 90 *دو طرفه کوتاه 400 * 66 - 60 << ‎OO‏

صفحه 133:
قفسه مجلات : قفسه مجلات معمولا طوري ساخته مي شود که شماره مجلات روز درمعرض دید و در دسترس مراجعه کنندگان قرار گیرد و شماره هاي گذشته در کشو یا محفظه شماره هاي روز قرار گیرد و بايگاني گردد . رف هاي این قفسه ها معمولا در حالت شیب دار قرار مي گیرند تا مجله هاي تازه بخوبي دیده شوند . قفسه هاي مجلات متنوع و در اندازه هاي مختلف فلزي یا چوبي ساخته مي شوند يك نوع رایج ان به اندازه قفسه کتابخانه است . بلندي 0 سانتي متر و عمق ‎PO‏ سانتي متر و عرض (0© سانتي متر و فاصله هر طبقه 060 سانتي متر و نوع دیگر با بلندي 90 و عمق 00 و عرض ‎CO‏ سانتي متر است .

صفحه 134:
ميز امانت اندازه آن به بزركي و كوجكي مجموعه كتابخانه و تعداد مراجعه كنندكان و كارمندان ميز امانت و عوامل ديكر بستكي دارد . در طراحي ميز امانت كتابدار بايد احتياجات خاص خود را در نظر بكيرد . اندازه قطعات میز امانت به قرار زیر توصیه مي گردد . ارتفاع : 0000 سانتي متر طول قطعات : )© سانتي متر عرض : 20 تا 000 سانتي متر

صفحه 135:
برگه دان : برگه دان » يك جعبه چوبي یا فلزي است که خانه ها و كشوهاي متعدي در آن تعبیه شده است. فهرست برگه ها با روش و نظم خاص در .. کشوها جاي مي گیرند . از قسمت جلوي کشو میله متحركي که نوك آن دکمه مانند است به داخل کشو هدایت مي شود . این میله از سوراخ تمام کارت هاي کشو عبور مي کند و آنها را ثابت نگاه مي دارد . تعداد كشوهاي برگه دان ۰06 00 و 000 خانه پا بیشتر است . ابعاد مناسب براي برگه دان 00 خانه از اين قرار است : ale PO UPD : ‏بلندي پایه‎ بلندي برگه دان : 0۳0 سانتي متر پهناي برگه دان : 00 - (00 سانتي متر عرض ( عمق ) برگه دان : 4۳9 سانتي متر

صفحه 136:
گه دان 1 از این قرار است 3 خانه از اين = ‎my‏ ‏۱ بلندي پایه : 6۳00 ۰ ۰ ي پ سانتیمتر ۳9:۵ گه دان : بلندي بر ی ن : 609 - 3 گه دان : : 000 تي مقر : ( عمق ) برگه دان : ~~ 0 سانتي متر

صفحه 137:
۶ جاروزنامه اي : © روزنامه ها معمولا براي استفاده بپشتر در محل نشریات مجلات نگهداري مي شوند . * هر شماره روزنامه به میله روزنامه كشيده مي شود . میله روزنامه چوب استوانه اي شکل بلندي است به قطر حدود 9 سانتي متر و طول کمتر از

صفحه 138:
جاي فرهنگ و اطلس : قفسه اي است زیبا و خوش فرم و بلند و جادار » با رویه شیب دار . فرهنگ لغت و یا اطلس راروي سطح شیب دار میز بصورت باز وقابل استفاده مي گذارند . سطح شیب دار به ابعاد 6۴00 * 0900 سانتي متر است که روي قفسه اي به بلندي تقريبي (00) سانتي متر تعبیه گردیده است .

صفحه 139:
e e e e جاي نقشه ( نقشه دان ) : کتابخانه ها معمولا تعدادي نقشه » عکس ‏ نقاشي و تصاویر هنري جمع آوري و نگهداري مي کنند . چون اندازه هاي اين مواد مختلف و غالبا بزرگ است از قفسه ویژه نقشه استفاده مي گردد . اندازه هاي متداول نقشه دان به قرار زیر است : ارتفاع داخل هر کشو 9 تا 0/0 سانتي متر طول 406 تا 400 سانتي متر عرض ©© تا ©© سانتي متر

صفحه 140:
نمایش کتاب یل یا قفسه مخصوص نمایش کتاب هاي تازه ۰ انواع مختلف دارد . لٍز نمایش کتاب نزديك در ورودي کتابخانه و در سترس و دید مراجعه کنندگان قرار مي كيرد . ابعاد ميز نمايش طول : (0© سانتي متر عرض : (0© سانتي متر بلندي : (0©)0 سانتي متر قفسه نمايش كتاب داراي اين ابعاد است : بلندي : 90 سانتي متر عرض : 060 سانتي متر عمق : 000 سانتي متر اب بر حسب نوع آن مختلف است .

صفحه 141:
*قفسه نمایش کتاب داراي این ابعاد است : “بلندي : 496 سانتي متر #عرض : ‎OO‏ سانتي متر #عمق : 000 سانتي متر

صفحه 142:
* كادركس © قفسه اي فولادي است با تعدادي كشو » و در هر کشو تعدادي معین برگه یا کارت فهرست نشریات به اندازه ‎x dG Gb‏ 9) سانتي متر بصورت خوابیده جا داده مي شود .

صفحه 143:
کارت نشریات سه نوع اند : .كارت نشريات روزانه © .كارت نشريات هفتكي يا دو هفته یکبار : © كارت نشريات ماهيانه ويا با فواصل انتشار متناوب .

صفحه 144:
#کاردکس ها در طرح ها و اندازه هاي مختلف ساخته مي شوند . *انوع آنها عبارتند از : #کاردکس ثابت * کاردکس گردان * کاردکس مقوايي یا دفترچه اي

صفحه 145:
*چرخ کتاب ( کتاب بر ) © وسیله نقلیه چرخدار كوجكي است كه داراي د ويا سه رف مي باشد و براي حمل كتاب در داخل كتابخانه بكار مي رود. * متداول ترين ابعاد جرخ كتاب بقرار زير است : *پهنا : 9 - 65 سانتي متر © بلندي از زمين : 00000 سانتي متر ‎٩‏ فاصله طبقات : 200 سانتي متر ‏طول : ۰9 - 000)) سانتي متر

صفحه 146:
* چهار پایه یا پلکان کتابخانه ۶ اندازه هاي معمول پلکان کتابخانه به قرار زیر است ۶ ارتفاع : 06 سانتي متر © عرض : 26 سانتي متر © عمق : 009 سانتي متر

صفحه 147:
* فرازه ( کتاب گیر ) * وسیله اي چوبي یا فلزي است که براي نگهداري ردیف کتاب ها بکار مي رود .

صفحه 148:
۶ جزوه دان © جعبه اي باز يا بسته براي نگهداري تعداد جزوه یا ساير مواد صحافي نشده و یا شماره هاي مجلات قبل از صحافي است .

صفحه 149:
‎٩‏ مهرهاي کتابخانه ‎٩‏ مهر مالکیت . مهر بر چسب و نظایر آن که به كتاب و ساير مواد و وسایل زده مي شود تا مالکیت کتابخانه ر انسبت به آن مواد و اشیاء نشان دهد .

صفحه 150:
* کره جغرافيايي ‎٩‏ گويي است توخالي از فلز یا جنس دیگر که نقشه جغرافیا روي آن ترسیم شده است و حول محوري که بمنزله کره زمین است مي چرخد . ‏© وجود کره جغرافبايي در کتابخانه ها ضروري ‏است .

صفحه 151:
رج بند رج بند وسيله ايست براي مرتب كردن بركه هاي فهرست به تريتب حروف الفبا يا به ترتيب شماره رده بندي . جنس أن از جرم يا مقوا يا فیبر است . رج بند مخصوص كارت هاي لاتين *6©© خانه و رج بند حروف فارسي (0© تا ©© خانه دارد .

صفحه 152:
© روي جابركه اي هاي رج بند حروف الفبا لاتین و فارسي و ارقام ( 0 تا © ) و جدول رده بندي ديويي ( 00000 - 0 ) چاپ شده است . ۶ هر خانه نزديك به صد کارت گنجایش دارد . © اندازه رج بند به قرار زیر است : ٩طول‏ رج بند : 6/80 - ۳۵0 سانتي متر * عرض هر خانه : 7۳/۵ سانتي متر *طول هر خانه : 400 سانتي متر © فاصله بين دو خانه يا دو رج : سانتي متر

صفحه 153:
راهنما كشوي میز امانت و برگه دان اندازه کارت هاي راهنما 6/2 * 9/0 سانتي متر است » ولي قسمتي از لبه بالايي اين كارت ها داراي بر جستگي و بالا آمدگي 00 ميليمتري است و گوشه هاي بالايي کارت هاي راهنما بصورت منحني بریده شده است » تا از تا شدن و خرد شدن آنها جلوگيري شود . لواز م التحریرو ملزومات

صفحه 154:
*لواز م التحریرو ملزومات #فیرست برگه #بركّه مقوايي مستطيل شكل به اندازه استاندارد بين المللي ‎x G/P‏ 9/6 سانتي متر است كه روي آن مشخصات توصيفي و تحليلي كتاب ماشين و بركه آرايي و در برگه دان قرار داده مي شود .

صفحه 155:
#برگه امانت #برگه ایست که خواننده و یا امانت گیرنده مشخصات کتاب امانتي را روي آن مي نویسد .

صفحه 156:
#برگه در خواست عضویت #برگه چاپي است که افراد براي عضو شدن در »كارت عضويت ‎٩‏ كارتي است به ابعاد متفاوت و هر کتابخانه آن را به آن نوشته مي شود .

صفحه 157:
»كارت كتاب #برگه مقوايي به اندازه 6 * 09 سانتي متر که مشخصات کتاب بالاي آن نوشته مي شود . »جيب كتاب #پاكتي است بزركتر از كارت كتاب كه معمولا آن را به قسمت داخلي جلد آخر كتاب مي جسانند و كارت كتاب را در أن قرار مي دهند .

صفحه 158:
#برگه ذخیره #برگه اي است که مراجعه کننده کتابخانه پر کرده و طي آن درخواست ذخیره ( رزرو ) كتابي را مي کند كه قبلا به امانت رفته است .

صفحه 159:
© بركه هاي امانت بین کتابخانه ها © الف.فرم سه برگه اي : مراجعه کننده یا کتابخانه امانت گیرنده فرم امانت را پر فاك ی تسته آن را بازگاتي و تسعه لصتلي را هدراد با نسخه كپي به کتابخانه امانت دهنده مي فرستد . ۶ کتابخانه امانت دهنده پس از دریافت تقاضا ؛ نسخه اصلي فر م تقاضا را به کارت کتاب یا برگه امانت ضمیمه و آن را بايگاي مي کند و نسخه بعدي را در جیب کتاب گذاشته و به کتابخانه امانت گیرنده مي فرسند .

صفحه 160:
#راهنماها و نشانه ها 9 همانطوري که در فروشگاه ها راهنما ها و علامت ها و بر چسب ها مشتري را دریافتن كالاي مورد نیاز كمك مي کند » در کتابخانه هم نماد ها و نشانه ها مراجعه کننده را در اسرع وقت و به آساني به طرف کتاب » نشریه » یا سند و میکروفیش » و يا فهرست ها و كتابشناسي ها هدایت مي کند.

صفحه 161:
‎٩‏ اصول ایجاد و کاربرد موثر و مفید راهنما ‏© هر راهنمايي تصويري » ترسيمي و نوشتاري باید مستقیم بوده و درك آن مشکل نباشد » ‎٩‏ ساده و كافي باشد » از سبك و روش خاص پيروي کند و بیش از حد فشرده و خلاصه نباشد . ‏© خوب دیده شود » واضح و روشن باشد » وقت بیننده را تلف نکند » نیاز به تغییر نداشته باشد » ‏* يادگيري و به خاطر سپردن آن ساده باشد ؛ بحث انگیز نباشد » معني درست و واحدي از آن مستفاد گردد .

صفحه 162:
4 راهنماها و نشانه ها باید از يك نظام واحد پيروي کنند 2 با یکدیگر هماهگي و مطابقت داشته باشند » بعني سبك » رنگ ۰ اندازه » شکل و زمینه آنها ثابت باقي بماند .

صفحه 163:
تعداد راهنماها حتي الامکان باید محدود باشد . هر راهنما فقط يك پیغام را القا کند نه بیشتر . راهنماها در مجاورت با کلمات نوشتاري باید جاي ثابت داشته باشند . بهتر است راهنماها و نشانه ها در سمت چپ کلمات نوشتاري قرا گیرند

صفحه 164:
*رنگ راهنماها * بدون شك آگاهي از روانشناسي رنگ مستقیما روي انتخاب راهنماها اثر مي گذارد . © رنگ ها با احساس و ادراك » اشتراك و ارتباط دارند . ‎ne‏ علي © رنگ زرد نشان جبن و ترس است » * رنگ قرمز غالبا براي آگاهي و هشدار بکار مي رود . مردم یاد گرفته اند که رنگ قرمز را به فوریت و اهمیت داشتن چيزي ارتباط دهند .

صفحه 165:
‎٩‏ معاني رنگ ها ‎. ‏رنگ قرمز : نشانه گستاخي و تهور و سرعت کارآيي است‎ ٩ ‏© رنگ زرد : فضاي صيقلي و صاف ایجاد مي کند و ثبت و قطعیت را مي رساند . ‏* رنگ سبز : با چیز هاي زنده ارتباط پیدا مي کند و ذهن را به سوي زندگي و تازگي و پاكي سوق مي دهد . ‏* رنگ آبي : اشاره اي ضمني بر صفا و آرامش و سکون دارد . ‎٩‏ سفید : رنگ سنتي پاكي و صلح و معصومیت است و درنشانه ها و راهنماها تميزي و پاكي را القاء مي کند . ‎. ‏سیاه : فروتني و خشكي و وقار و متانت را مي رساند‎ ٩

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان