صفحه 1:
صفحه 2:
نویسنده :
علیرضا جلیل زاده - کارشناس ارشد مدیریت دولتی
تهیه اسلاید :
ندا پارسا- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
صفحه 3:
0 te tere Cs Weer Sole Fee Oo noey Carrs OS ery
سنگینی از جمله برنامه ریزیهای کلان اقتصادی» اجتماعی» فرهنگی و... برای
ات eed ene)
با پیدایش این گونه وظایف که نتیجه رشد سریع تکنولوژی و اقتصاد بود » سعی دولتها
es Peer IO 7 111111
واكذار كنند.
2 ل ا ا ee
اه
Bon ا ما ا ل -S
00 Ee ee ie Eine EST Dee teeny)
سازمان محلى انجام قسمتى از امور عمومى در منطقه اى از كشور است كه آن
خدمات سابقاً جزء وظایف دولتها بوده و اکنون به ضرورت زمان و بر حسب قوانین
RM Te ee ve fe et ST SB Tee eee]
Paya
صفحه 4:
2
۰ اگرچه ایجاد سازمانهای محلی در هر منطقه ای خالی از ایراد نیست ولی مزیتهای آن
نسبت به ايرادات وارده بسيار است.
۰ با ایجاد سازمانهای محلی شعور اجتماعی مردم توسعه می یابد و باعث رشد
۱
سازمانهای محلی به معنای واقعی» مردم هر محل نیازهای محلی خود را تشخیص داده
ie eB Tee kent Se fst Se Teen) ا Ob Re Srey
ong) 000
Co ries eye Nr See Cnn e a a
rer
Ps
صفحه 5:
Eels ee: LE> as ا ملل ل ل
محل از قوانین طبیعت نشات گرفته است و تجاوز به حقوق مردم در سطح محل بر
Te De OES Wen > ree: toe coer era cd ۱
سکونت اختیار کرده است و خوب و بد خاطرات خود را از آن گرفته از طبیعت و
فطرت انسان سرچشمه می گیرد و متکی به قوانین طبیعت است. بنابراین لازم است به
واحدهاى كوجك محلى قدرت قانونى داده شود تا شخصيت؛ لياقت »كاردانى»
ابتکار افراد در Oe Beer
صفحه 6:
phat ta
ee Beis BIS ME Phe eB eee TT ae)
Ce SLD en Dent Pere Te) Sw Ton rene Seton Ite)
PUNO Re ep reer errs hier beer nr ery, Py
هرچه حجم دولت افزایش پیدا می کند و وظایف تازه و سنگینی برای دولتها تعریف
می شود.
۰ دولتها در انجام وظایف اساسی خودشان نیز با مشکلات خاصی روبرو می شوند در
0
Oe tas Vet ener re ote bre are Cs or
حاکمیتی و برنامه ریزیهای کلان قتصادی» اجتماعی» فرهنگی و ..... بپردازند.
صفحه 7:
ا ار STO
هدایت می شوند و هزینه اجرای آنها نیز برای دولت در بسیاری از موارد بسیار گران
kore EE Sion Teoh Ye Ve) Senn Ter od 00
امور محلی را نیز دارند واگذار کند تا از یک طرف هزینه اجرای این امور کاهش یابد
و از طرف دیگر امور محلی نیز به بهترین نحو انجام گیرد. علاوه بر اینها واگذاری
ree wre ار ۱
سرنوشت خودشان خواهد شد همچنین نوعی میدان تجربه و آزمایش نیز برای مامورین
|
توانند در اداره امور کلان دولتی مثمر ثمر واقع شوند. تمام اینها ضرورت ایجاد
ع 00
صفحه 8:
eal 2
4
در مورد پیدایش حکومت ودولت نظریه های متفاوتی وجود دارد.
۱ ca
می دانند و معتقدند همانطور که زندگی اجتماعی بعضی از حیوانات نظیر مورچه و
Bie Teo POSTS Ye eile cg sr teem fonts Eb)
Ree ease nto tog erence Esso CT STs]
aT SEES ee ا re oT LES we Lory Ooty es)
مرج و از هم پاشیدگی حفظ نمايد.
صفحه 9:
الف) نظريه طبيعى يا فطرى :
00 ا ١
0000000 Pen Kp Pe ren centr eee pO)
RONDE DPOPE اما ا
با اتحاد خانواده ها اولین جامعه ای که تشکیل می شود, دهکده است. ۰
صفحه 10:
ب) نظريه الهى:
۰ به عقیده طرفداران این نظریه تشکیل دولت ناشی از اراده خداوند می باشد و
متصديان امور از جانب خداوند انتخاب شده و از طرف او زمام امور را برعهده
مى كيرند.
۱ می
نگریستند.
صفحه 11:
ج) نظریه قرارداد اجتماعی:
Pere Te WoT ee ee Pe er ere RIT ee ys
Boe eee TSS es Ob ee Teer)
۰ آنها عقیده دارند که بشر ابتدایی بدون اجتماع زندگی می کرد و در آن دوره تمام
افراد آزادی کامل داشتند ولی این افراد چون برای تامین وسایل زندگی مجبور به
مبارزه با طبیعت بودند با موافقت یکدیگر دولتی تشکیل دادند و قراردادی بستند .
۱ ee em
Portree)
صفحه 12:
د) نظريه تكامل:
۰ به عقیده طرفداران اين نظریه» دولت در نتیجه بسط و تکامل خانواده به وجود آمده است
Ct SES ew Len we Tde se er cero g)
Ae Benen eee ricennne Sri h eer e facet)
cc Yeo eee ene)
ف را
و سب ایض
١ 1
صفحه 13:
۰) نظریه غلبه:
و
که دائماً باهم در جنگ و زدوخورد بوده اند در تنیجه جنگ ایلات قوی » ایلات
ضعیف را مغلوب ساخته و تحت اطاعت خود درمی آوردند و ایلات فاتح تشکیل
دولت می دادند رفته رفته به مرور زمان وبر ثر شهر نشینی میل به جنگ و جنگ
آورى در طبقه حاكم از بين مى رفت و خود اين جتمعه طعمه نومادها و ايلات
صفحه 14:
ول اه
tet sb te BSE ها
قوای مادی مانند ارتش و دادگستری و شهربانی خواسته اند اموال خود را در مقابل
Tey Cote hr re tes ee bee pe ae]
BORO E Se We CSP EE Nes NE YS BORE GENES
: ل ل ی سم سس
2 او اوه افیایی:
صفحه 15:
حکومت سلطنتی:
در راس این نوع حکومت یک نفر به نام سلطان یا پادشاه قرار دارد.
* موروثى بودن؛ سلطنت مادم العمر و عدم مسئوليت معمولاً از مشخصه هاى بارز اين
tae] ا ا ne Eo ل ا ا
كه قو Shen ree oiaare
صفحه 16:
حكومت جمهورى:
3 ی اين نوع حكومت رئيس جمهور قرار دارد كه مسئوليت قوه مجريه را برعهده
دارد.
۱۳ ل ا ال a
Poe ل ا م ا ا
صفحه 17:
انواع سیستمهای حکومتی
حکومتها از نظر نحوه اداره کشور به دو دسته کاملاًمتفاوت دسته بندی می شوند که
0007 ۳
eee Sater et er Sat ct tt omnis SS we io)
تمركز حكومت بررسى شود.
صفحه 18:
مت
۰ نظام و شیوه ای است که در آن تصمیمات در زمینه کلیه امور (ملی و محلی) توسط
3 ا ا ل 1۳
اكذاشته مى شود.
٠ دراين
۱ ار a
صفحه 19:
اجه
4
۰ خصوصیات نظام متمرکز :
ار
۲- حق استخدام.اداره و برکاری ماموران دولت با حکومت مرکزی است.
۳- بودجه کشور توسط حکومت مرکزی تنظیم می شود و حساب اموال و داراییها در
00
- سلسله مراتب ادارى به شدت رعايت مى شود. اين ترتيب از سطح روستاها آغاز و از
1 1211111
صفحه 20:
علل استقرار تمرکز:
ل ا ا ا ا ا ا ا ا ل
م ا ل ا ل ا ا ا 0 ۱9
در حكومت مى شود.
۰ در نظام استبدادی» حکومت مرکزی سعی می کند حیطه فکری افراد را محدود کند و
فقط طرز تفكرى اجازه رشد دارد كه مطابق اراده هيئت حاكم باششد.
۱
صفحه 21:
علل استقرار تمرکز:
* مخالفين سيستم تمركز عقيده دارند مركزيت باعث كندى جريان امور و تصميم كيرى
است به ویژه به لحاظ لزوم رعایت سلسله مراتب اداری و عدم دسترسی و یه هنگام به
0101111110
Pre be ا ۳
ار BPE
برای مراجعین ایجاد مزاحمت می نماید علاوه بر اين چون مسئولان امور خود را بی
صفحه 22:
pte رت
pre OY IS Solr es etter se Eke eS 7
ع ey Se eet SSS SESE ae te an ot eR
LEE ees eer eee EY Soe ote Os nr
حدی که مقررات قانونی اجلزه می دهد مراکز فعلیت آداری و سیاسی نضبتاً مستقل هتد. در
Oe een] ۹ کر 1۳۳
Pe PES MLSE ee tne Cee er een Oy Prater Aor ney 00
قرت سازمانهاتى محلى در مقاهسه يا سازمائهاى ملى و مركزى محدودتر است و إين محدوديت
در تمام جنبه ها از جمله: فنی» سازمانی» تخصصی و جغرافیایی صادق است. در این سیستم
امور محلى بيشتر توسط سازمانه يا انجمنهايى كه توسط اهالى محل التخاب شده اند انجام ميا“
شود. هر سازمانى براى خود بودجه و تشكيلات و وظايف و مقررات خاصى دارد كه قبلاً از
طرف قوه مقننه با قانون اساسى تعيين شده است و اكر ابهامى باشد دولت مركزى با صدور
er tn) 0
صفحه 23:
عدم تمرکز:
۰ هدف اساسی عم تمرکز حل و فصل مشکلات محلی و تمین خوامتها و نیازهای اهالی
با سرعت بیشتر می باشد.
۰ امروزه در اغلب کشورها برای مقابله با مشکلات داخلی یا محلی و تامین به هنگام
را
خویش اعطا می شود.
صفحه 24:
انواع عدم تمرکز:
۰ عدم تمرکز اداری: در اين روش اداره تمام یا قسمتی از امور محلی طبق قانون به
۱
Des ee EC cele ea رز
شخصیت قدرت مرکزی می باشد و با بودجه و وسایل و ابزارکار مستقل و افراد
خاص به اجرای وظایف مخصوص محلی و تحقق هدفها مبادرت می ورزند و برای
جلوكيرى از بى نظمى و عدول از اختيارات» دولت مركزى نسبت به اعمال
۳
صفحه 25:
۳ Pe Oms Pr Pee Cer BY
نمايد» بايد:
۱
ue 7” ا ا نت دار شود.
صفحه 26:
| Te Fey Ley ل
CYC eO oT ws w Ye BEY Sens COROT EE SEE SS hrsitisy
در آن زندگی می کننده به کار برند.
| a DP ae
Pee dey Eee tee EE oC SED tee)
aaa
۰ در این هنگام عدم تمرکز اداری راه هموار می کند که حکومتهای محلی مقتدری تشکیل
شود که مبتنی بر اراده مردم باشد و برای مردم محل کار کند و دید مردم را بر روی
ا ا ا ل ا ا |
Sorry ا باید یه اختیاراتی که خاص مردم هر محل است تجاوز نکند
بلكه لازم است كه تمام منابع درآمدى جامعه را به خود مختص نكرداند و منابع درآمد از
ار Be
ا TE Se
صفحه 27:
oe Yer eT COMES or TSE ee OS ke eee Sorc
در اموری که با زندگی و سرنوشت آنها مرتبط است» خود تصمیم بگیرند. وقتی تصمیمات
نسنجیده و نا مطلوب اتخاذ نمایند از نتایج تصمیمات بد خویش متنبه شوند و درهایی فرا گیرند
و خود در مقام اصلاح آن تصميمات برآيند.
قلمرو عدم تمركز در ابتداى امر مى تواند بسيار محدود باشد ولى در اين محدوده كوجك.
۱
ا EON eer STEN Seca Sot een ek CATS
eee emote Cowie sey LIB Ies tre ten Tea
كه داريد بايد مورد تابيد و تصويب دولت مركزى و يا نماينده او در استان يا شهرستان ياشد.
اكر در آن قلمرو محدود عدم تمركزء مداخله نكنيم و اجازه دهيم مردم جشمان خود را روى
Se SPOONER LY Cs Np eon a on ORAS 5111010100
OOS Sys es kero tenes Eton CEU STE Ss SO eI SY SP
Eee OLS Late em Tes Recta eens)
صفحه 28:
cat a لیم
عدم تمركز سياسى:
1011 كد00 ةز ز دز دز oer
111011111101111 Oe re AO)
Popes MPC EE gre COUNC POOES BHT UIE OTT oS
ee ee Sot tale eS
اال ا ese i rrep Sania 9
Rye See eye ote ee Sere nS ET ST eel
جاب و نشر اسكناس و سياستهاى بولى كشور و غيره نبايد جنبه محلى داشته باشد و بايد
در اختیار حکومت مرکزی قرار 00
۱ eee PPT E Te ne rye are
feds oie Sc Oe CeP oe Sete rea Oise eae BSD CE Tee
اجزای یک ملت و ولعدهای گرناگرن یک کدور امه بطی منانع عمومی جلمعه در یک
محل و ياادر دست يك عده از افراد جامعه متمركز باشد.
صفحه 29:
عدم تمركز فنى:
اا ا ا ا ا ا اا ا اام 0
200 okee ic Te. Cs)
۰ گاه ایجاب می کند که دولت مرکزی اداره سازمان پا سازمانها و اداراتی را از
Oe ETE Tete Sort ed 9
حکومت مرکزی بدهد. در اين مورد برای اينکه آزادی اعطا شده به هرج و مرج
منتهی نشود.دو لت مرکزی بر اعمال سازمانها و ادارات نظارت می کند مانند
صفحه 30:
عدم تمرکز سازمانی:
nt ee Sot tat aay |
ree ere Te Tce ne og es era cee ED
Bop ere DEY meee Ye ee ewes evens er Sed
یا روسای واحدهای سازمان تقسیم می کند.
Sn ETDs nT ate TI
PTE Bye Se ees enor eyo)
صفحه 31:
* از لحاظ مادى: با توجه به اينكه امور هر ناحيه با رعايت ياره اى از مقتضيات ديكر
محلی اداره می شود و برنامه ها با در نظر گرفتن امکانات محلی تنظیم می شود»
eS OE Tose Teen Peers Sore erie ey
دولت مركزى طبق قوانين و مقررات و با رعايت شرايط و اوضاع و احوال به سازمانهاى
محلی کمک بلاعوض می نماید.
۱
- حس مسئولیت افراد زیاد می شود و مراقبت آنها در امور محل افزایش می یابد
- نیروی ابداع و ابتکار» اعتماد به نفس و علاقه به شناخت سریع و به هنگام نیازها و
مشکلات محلی را در آنها تفویت می نماید.
[0 eM ape pees eto
- ا sh rad ane ean رم کم
a
صفحه 32:
۳
امور سياسى و حكومتى شركت كند علاقه دارد در سرنوشت ادارى خويش نيز دست
داشته باشد و با حداقل موثر باشد.
۱
| ا a ern)
صفحه 33:
اجه
4 وچ
ct
pe
- ممکن است به استبداد رای و اجحاف ماموران و متصدیان سازمانهای محلی منجر
شود.
- اغراض شخصی و صنفی و منافع فردی بری مصالح عمومی غلبه کند.
Sele Ow ere Cott ee eye 2-5
* بهترين شيوه جلوكيرى از اين معايب» نحوه عمل و نظارت حكومت مركزى بر اعمال
مقامات و سازمانهاى محلى است. البته نظارت بايد با اعمال باره اى از تنبيهات
انضباطی و ارشاد و راهنماییهای لازم توام باشد. برای مثال اگر حکومت مرکزی
۱ انهاى محلى را مخالف مصالح عمومى تشخيص دهد كه
77
صفحه 34:
اب
cars
Tee eee we Sot tee ea ites Bie eae
مواقع بحرانی و فوق العاده
2101001119
هنگام استفاده از متخصصین تراز اول و کمیاب
هنگامی که اجرای برنامه ها به کنترل و هماهنگی شدید نیاز دارد.
مواقع تحولات و انجام تغييرات سريع
عدم تمركز مطلق يعنى اضمحلال دولت مركزء تجزیه دولت به چند دولت» خروج واحدی از
عضويت حكومت و تشكيل حكومت مستقل و جدا از دولت مركزى.
اكر دولت بر مبناى عدم تمركز مطلق اداره شود» ديكر تسلط قدرت مر
مرکزی بر حکومت محلی :
صفحه 35:
نگاهی کوتاه به ساختار اداری و نظام تمرکز در ايران
۱ Sores EM ans Meh
حكومتى و ادارى در دوران ماد - حدود قرن هشتم قبل از ميلاد- با تشكيل دولت
مقتدر ماد به وجود آمده است.
|
ره
ا ا ا ل لت
قابل ملاحظه ای کاهش یافت و اختیارات و اقدار در شخص پادشاه مد یا
صفحه 36:
٠ در دوران هخامنشيان و مخصوصاً در دوران يادشاهى كوروش و داريوش اول به نظر
IOON CIT ey ee Seren Pee Eg 0[
تمام اختیارات در دست شخص شاه بود. در زمان کوروش, وی از چنان محبوبیتی
we Bre) ل ا ا
٠ كوروش بعد از تسخير ممالك و ايلات حاكمانى را به آن مناطق مى فرستاد كه البه
TP ev Ewe es) ا ا ۱
Or] ا ل SEOCCr te Tr ل SINS
اعمال و رفتار مامورين نظارت و كنترل داشته باشند و هر ساله از بهترين
۹ ل
ا م اال ل eerie rack
ل ا US Sot ee ie
eet eee e Ee tee Tet eo e ey) 5
بگذارند حتی کوروش به حکام توصیه می کند که اعمال و رفتار او را سرمشق و
الكوى خود قرار دهند.
صفحه 37:
+ در آغاز حکومت داریوش اندکی از تمرکز و قدرت حکومت مرکزی کاسته می شود و
حس استقلال طلبی بعضی از ابلات تحریک می شود. ولی پس از اندکی داریوش
منظم ترين سازمان دولتى را طرح ريزى مى كند وى متصرفات خود را به ٠١
ساتراب نشين تقسيم كرد و هر قسمت را زير نظر يك ساتراب قرار داد در اين دوره
الگوی جامعه ای که تابع یک حکومت کاملاً متمرکز بود پدید آمد که در راس آن شاه
Be Sab ela ee ey er Cen EE TE ee ta rb ST
ee pee See Den eS ame eae eS BE cy
leet SUT ie Se Ee SITE) ۱۳
ا Br eb yeni etre te rors
خلاصه تشکیلات اداری داریوش موجب تقویت امپراطوری عظیم شد كه اين تشكيلات
100
صفحه 38:
نگاهی کوتاه به ساختار اداری و نظام تمرکز در ايران
Bet yee eee Bie Se Tv Oke Ye Te Ler eY et eye
apes PCT اا
منصوب می شد.
هر حکومت به نوبه خود چند ایر نشین داشت که تمام حکومتهای کوچک هر جند که
ل ا ا ل
خراج مى دادئد. قدرت و استقلال حكام اشكانى نسبت به حاكمان محلى يا ساترابها در
زمان هخامنشيان بيشتر يود. اح سحي يا
صفحه 39:
نگاهی کوتاه به ساختار اداری و نظام تمرکز در ايران
۳ ener oye ay
نام مغان وجود داشت.
ا ا ا م ل ل ل een ا Teno)
00 ا ا Teen eTea)
مغان جنبه مشورتی داشت.
۱
امور مهم با شاه طرف شور قرار مى كرفتند.
صفحه 40:
Sti Ts) ears) ی م۱
ولی در اين دوره هر ناحیه ای بسته به وضع جغرافیایی و یا برخی مصالح نژادی و
sre bc) ا Peer we Ter es ere mys
Sete SRE SC SRE NL To Site TP ogee]
OM Pe ety etre ND MORON I 10
ل Se ne ore CETL ۱
BOSS ota ot ae eee Bee Tore ee Teor
عمومی کشور بفرستند.
صفحه 41:
رت
۱ eh Toe eT TYE Ser eke a
ECS eee NEY SESS TY aeons SID Br Sen ers
حاكمانى محلى حكمرانى مى كردند و به قول احمد كسروى در كتاب شهرياران كمنام
00 اال Tre tai as)
Coe Penis) SESE RSC SBOP م ا
مغولان» صفويان و نادرشاه بر سراسر ايران حكومت كرده اند غير از اين جهار دوره
حكومتهايى كه به وجود آمده اند تنها توانسته اند بر بخشى از كشور حكمرانى كنند.
مغولان نيز که Reena ee
تس 1 1
صفحه 42:
۱ eo eit Lele eS Lest eae
PSO Lee nis Sect ne Lee Sry Cn lor |
قبيله اى و عشیره ای در ایران عملاً متنفنین و خانهای محلی استقلال داشتند و قسمت
اعظم جمعيت ايلات و عشاير در خارج از فلمرو حكرمت مركزى طبق عادات و
رسوم ايلى خود اداره مى شدند و نوعى عدم تمركز خاص رواج داشت.
صفحه 43:
EE ا
Oe OE hte ا ا ا امي ا na
لا ا ا م ل ل
آمده است.
٠ ابتدا كه حجم خدمات و وظايف دولتى كم بود سيستم تمركز به خوبى عمل مى كرد ولى با
ae oy ام ل ا ا EON Peevey NE STB
Se a ete eT ae bert Lee eet ect eB oD cos Soc)
وجود آورد.
ا ا ا ل Oe Bee ete SB te
Byes ere es wre te be toe SL ces bk ere ele Shy
مركز و رشد ناموزون آنها شده است.تمايل كاركنان به اقامت در تهران تمركز را شديدتر
ا ا ل ا ل Se ws SS we Ce a
محل خدمت آنها در تهران باشد يا نباشد. با افزايش حجم فعاليتهاى عمرانى و سرمايه اى كه با
meen ee ل ا ا ل ال ل سس
افراد ورزیده و کاردان به جای استقرار در محلی که کارها باید انجام گیرد به مرکز کشانده
ROSEY SE User Soe ene ts ce oe ee To nd
كه ع اه
هك لش
صفحه 44:
EE
APY SO See Ee eet Serre Se LEE yO ire ag
رشد زیادی داشته است.
۱ eye eee eet ret yee Toe
Se ee es Soe Ee UE Tee pe ل eke ea)
Bene toe ete re Soe TS eT de bw ees Te) Teen 4
تهران پدید آمده است و چون اين کارشناسان و کارکنان عملاً نقش و دخالتی در اجرای
1 Tee Tene er rene ee wee hehe
این باعث طولانی شدن عملیات اداری در پیچ و خم مکاتبات اداری شده است نظام اداری
۱
۳
nr er Cee Teh te eet tee e Tees hie to
نمی کنند ولی خواسته هایشان زیاد است نزدیکی مستولان صاحب اختیار و تصمیم گیرنده
دولتی با مرده و عدماتکای آنها بهمقامات مرکز می تواند این فاصله را کمترنمای.
aot
oer
صفحه 45:
۰ منظور از سازمان محلی» سازمانی است عمومی که با اختیاراتی وسیع در قسمتی از
۷
Ce EN eS Teh ne eS ae Te CYS ToT CS
دهستان و غیره برای اداره امور محل آن قسمت به وجود می آید.
yen neve ito Ocoee cet ete wee Sore ote See)
etter Seige pre tee Boye chen Pe ener ces ars ere Cre Ey
Sve ety ey Ce CS ABET ae ا eeren ed]
قرار كرفته اند در حوزه اقتدار سازمانهاى Terr)
محلی می توانند قرار گيرند.
صفحه 46:
a
ee
PS
2710 1 1 1 111 1117000000 EeePC
100010001 Ne ean me be meee
چار دیواری منزل یا منطقه ای که مربوط به خود است تحت نظم و قاعده درآورد به تدریج با
COREE ees cw re rete eset ا SP
ERC eS EC EEE SOE Sone nS: nthe IP yr Des fy). ny
اجازه نمى دادند كه فرد يا افرادى خارج از طايفه در كار آنها دخالت نمايند كه اين عمل نوعى
توهین محسوب می شد.
1۱ ا rae
اجتماع + چون بزرگتر از اجتماعات قبلی بود افراد زیادی دخالت می کردند ولی با این حال
en Cam OPER ا Fac Wre See pcan
م CURT eon te Tae ke fee erence ke tee
سفیدان حل می شد. به تدریج اجتماعات بزرگتر شد و فرمانروایان مقتدری پیدا شدند که
۱ 1
۳ Sor)
صفحه 47:
اک
مركزى براى ايجاد وحدت ملى بين مردمى كه داراى آداب و ريوم و سابقه تاريخيى
Tee TaD ne) م ا ا ا ا ا ا ل ا 6
انحطاط و زوال تدریجی استقلال محلی گردید.
حکومتهای محلی در شرق و مخصوصاً در شرق میانه و کشورهایی نظیر چین دارای سابقه ممتدی بودند.
Os nC sh Tes 9
دوران قرون وسطای اروپا توانستند پس از رشد و نمو کافی و طی مدت چند قرن دوره فتودالیسم را پشت
سر گذاشته و وحدت ملی را تامین نمایند.
۱ Skee EO TT oct Wi ot ute tort od eel)
در زمان جنگهای استقلال آمریکاابتدا از اجتماع ۱۳ کشور مستقل قبلی» کنفدراسیون ایالات متحده آمریکا
PLCS ENED 1 [1 11111 rer er i Sener aha ME pere meen Ca)
با ۵۲ کشور جزء(ایالت ) است. در تاریخ انگلستان«شریف» در مدت متجاوز از یک هزار سال تحت
۱ SSR M Eke ore ern)
Ce ee LB ee ets errr sre te Smo)
Te Te eS ey Te DL eter)
a
get
صفحه 48:
eT
دش
Pierre Sten ا لا eS Oy er ا ا ا ا ei
ا ا ل ل ا رات ot Ete ete conn d
محلى به معناى واقعى تشكيل دهند.
۱
yey See etn et SEY SEC 55 ST. Soe EEE ST
Be ets Soret ame ee ren eter TP oe oS en nd
pie ee BEES Tere ert SY tee Sele Sere Terme
BN Pees oy Peers tens Tee Re Stee ete te Boe)
در مقابل وجوهی که به پادشاه پرداخت می کردند» اختبار ایالات را به دست می گرفتند. والی با
1 ker Cy Cen LE NIE BED Ofer Fe
ROP e PIE Nee re Ore FP ee
۱ Te eS ea
که امور کشوری به موازات تمایلات و خواسته های محلی پیش رود و تقویت و توسعه نیروهای
۱
صفحه 49:
نظارت حکومت مرکزی بر سازمانهاى محلى م
۱
۳ Cin AS ay ately REL By
اا و
۱ eee ier Terr Sh Pema r ccm os ern ecient)
نظارت حكومت مركزى؛ حكومت غيرمتمركز معنا و مفهومى نخواهد داشت بلكه تمام
00 ا ا TOUT)
می شود و اين امر وحدت ملی را به مخاطره می اندازد.
صفحه 50:
مه ی کر ماگ
د
*_نظارت بر مقامات محلى( اعم از اعزامى از مركز يا منتخب محلى ) و نظارت بر
pine elisa Hud
RCT Pare ie PCee ere OR pe ore ArT R
انضباطى ناميده مى شود؛ موثرترين وسيله نظارت است كه از طريق انتصاب» جريمه
۱ aed ۳۳ Pero y eye ror nw)
ی از کشورها ماموران يا انة یت
صفحه 51:
نظارت بر اعمال مقامات محلی:
«اين نوع نظارت به دو طریق مستقیم وغیر مستقیم صورت می گیرد و منظور اینست که
اطمينان حاصل شود امور محلى طبق موازين حكومت مركزى بيشرفت كند. نظارت قدرت
مركزى بر اعمال ماموران اعزامى از مركز را قدرت سلسله مراتب مى نامند ولى نظارت
قدرت مرکزی بر اعمال مقامات محلی قیمومیت نامیده می شود»(مبد المجید عبدالصمد,
restr cy (۹
CS Sots Se ee Se tee ee kr TBO
و خرض از اشتقرار چنین حالتی حمایت از منافع عمومی است نه اشخاص محجور»
قیمومیت اداری وسیله ای است برای جلوگیری از تجاوزات واحدها و ماموران محلی به
AIS Se re ee)
CU Bra eis Se ee Se TBs ae ad
eRe rr vas h Bearer tre Totter Ec teres TN IS Bat So. er)
صفحه 52:
Bry Ce SIS were veces Teo اا
ee Serene REY eet ا
een
صفحه 53:
1
1۱ ee Tt Cen Te OMYCD ETE: Tet CB RTS S16 TPES
کنترل هستند. اين روش می تواند به عنوان یک وسیله موثر برای جانشین شدن کنترل
00 rb ye Ons CS ems TET Oi eon Cy cy)
از طریق گزارش و بازرسی» حکومت مرکزی می تواند مطمئن شود که متررات
قانونی و حداقل استاندارد موضموعه آن مراعات شده است یا خیر. بازرسی که معمولاً
| Sb Seb ل
ا م ا لا اا ۱
Ow Ten. wet ee) ا كت
Ree ero w ie)
البته کنترل حکومت مرکزی نباید به حدی شدیدتر باشد که فرصت ابتکار را از
BY DOS i ete eT eye ner sett Sere ote)
صفحه 54:
Ps
* به طور كلى مناسبات بين سازمانهاى محلى و حكومت مركزى را به سه نوع مى
توان تقسیم کرد.
و
سازمانهاى محلى تصميم مى كيرد آنها را ايجاد ويا از بين مى بردء اختيارات آنها را
كم و زياد ميكند.
1 aE e ener PVC PS fe PC
ل er Peds Re Brae nene RTO ete Tee nr)
دستورالعملهاست.و مناسبات غير مستقيم ادارى شامل ارشاد وراهنمايى؛ دادن
CS bev re ی می شود.
صفحه 55:
- امور هر ناحیه معمولاً با توجه به امکانات و رعایت پاره ای از متتضیات محلی اداره می شود.
ا ا ۱
Pee ا ل ا ل لا ل eats Sart ete wed
ot
۱ eee ts Bee er Deo
۱ Te oe nos hy Ln ny Stoo nb eon tee Dn cans ka
۳۳"
تصميمات سريعتر اتخاذ مى شود. -
ESE ۰ یس دس ام
صفحه 56:
تأثیر حکومتهای محلی در بسط و
توسعه وحدت ملی
٠ شكى نيست كه آرزوى سهيم شدن هر كس در تعيين سرنوشت خود در تصميم كيرى
ite Ses) اا ل Ev EY Sree sees
bor) ا Coe tO OO Ee PRE
گیری کرده و خود» صاحب اختیار خود باشند و هر دولتی که بتواند اي امکان را
۱ tore CRS is tent Se kee
[oN nore Se Er ere tir ms Nel er Ter ا Es)
CET TEAS Te aT
د ردم ندارند رز( سس
صفحه 57:
ot as
ی
ولی برعکس دولتهایی که حق تعیین سرنوشت ملتها را به رسمیت می شناسند و افراد
را در تصمیم گیریها را دخالت می دهند و آنها را در امور اجرائی می کنند از پایگاه
اجتماعى قوى برخوردارند و يشتوانه محكمى دارند. با ايجاد سازمانهاى محلى و
و(
هستند. احساس مسئولیت می کنند و می توانند اموری را که مستقیماً به خود آنها
ONC OB Oe eis Soret ECT Cow Eee)
صفحه 58:
a
ee
PS
rr br انجام امور خود در واقع احترام به حق حاكميت افراد بر امور خودشان
eI ا ا لل ا ل
POTD Ie Yee ام ل ل ا 20000
eS ee Cee a Tee er Selo One er tie
CTA Ee Tene ETP EP ocd erie De DOYS COED YP)
Bry noo eee ee Sir sane pont Tia mero od
OTe Delete Cee ce ee eee St Sl SE eee EOS ey |
TES Soe ek) ا ODIO C ers Sm oy MED Te
را
sfon te 2 ete EL eee Sos) ل ا ا ل
افراد احساس مى كنند به نظرات آنها در اداره امور اهميتى داده نمى شود بديهى است تمام
Sep os} ۱
ار BY TeNees Shee
صفحه 59:
۰ در حال حاضر با اینکه تشکیل سازمانهای محلی و واگذاری امور مطی به مردم همان
REO ay lor eae lod ame ae)
Bee Oe eer Teo ei Stee iOS
روستا كه تا حدودى از سال 1778 به بعد در انجام امور محلى نظير انتخاب شهردار
و رسيدكى جزئى به امور شهرى آزادى عمل بيدا كرده اند تقريباً تمام سازمانها و
ادارات دولتى كه امور محلى را انجام مى دهند مستقيم يا غيرمستقيم تحت نظر دولت
مرکزی قرار دارند و حدود اختیارات و وظایف آنها دقيقاً توسط مركز تعيين مى شود
و هر گونه تخطی و عدول از قوانین و مقررات دولتی برای سازمانها عملاً غیرممکن
است حتی اگر در مواردی قانون دست مامورین محلی را در انجام امری آزاد گذاشته
BSS PY ry are ye eee ere) ا Cmte]
تقلید و یا از آنها جویا می شوند اين امر باعث شده است که تمرکز شدید اداری به
وجود آید حتی در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد برای انجام امور ساده نیز
بايد به يايتخت مراجعه كنند.
صفحه 60:
۰ محافظه کاری کارکنان اداری و دولتی به شدت افزایش یافته است» خلاقیت و انعطاف پذبری
US CMRP Pere COUNTS ke bon mene mia Ree Erne rele Cy
ادارات فقط مجری قوانین و بخشنامه های مرکز هستاند و حق هیچ گونه دخل و تصرف حتی
OE eI e Torr yr ESS
PO SECM eet BTS SITs Selort Oe et Bi fe Leer Eon
ey Ee we ee Come Str ee Lon iy Bret e Sn}
شود عملاً از نظر زمانى تكميل و بهره بردارى با طرحهاى بخش خصوصى قابل مقايسه
Ts ko ee اا SS Tees ee On ee ee Ee ee
PPE ee ONS Tete TOS AES teeters nota cre EY Se)
TEEY- Gere ا ا eye hye eee SRB ES
خواستهای شخصی خود تبدیل می کنند. جمیع این عوامل باعث شده است که نوحی عدم
eS Seles) ۱
Bye eee Cree Te N SRE Cr emer econ er on: efoto" i)
تحت تاثير قرار دهد كه براى اجتناب از اين عوامل بايد راهكارهايى انديشيد.
صفحه 61:
8ت
+ سازمافهای محلی اگر به معنای واقعی ایجاد شوند و مردم هر محل به صورت راقمی
در امور مربوط به خودشان دخالت داشته باشند می تواند:
BY ree eS Soe eee Se Sey Sie Cie ee Stoo
۱۳ eo, Se were eon eek Le
مملكتى را بيدا مى كنند و نتيجه آن مى تواند تربيت افراد زبده اى باشد كه مى توانند
eyes Ceres ۱
Olle eee ses ene err ere ka Sri)
ae RE niet Sentero eS eC EN Eten neo)
۳ eee enor
صفحه 62:
۰ در حالیکه در سیستمهای کاملامتمرکز که مقامات محلی مستقیم یا غیر مستقیم از
foe ree) SOS eter Ev CEN ee Mele te Skee
Bye en EE eee ES ene Tes Sot E vey
ارتباط بين دولت و ملت را تحت تاثير شديدى قرار دهد و از مقبوليت اجتماعى دولت
در ميان مردم بكاهد.
۰ ایجاد سازمانهای منطقی و لازم به نظر می رسد البته در کشور ما به دلیل شرایط
ey اال ree Lege cons OOF ERY SRE ۱
ایجاد حکومتهای محلی به معنای عدم تمرکز سیاسی و ایجاد فدرلیسم امکان پذیر
PS Sort ee Lo Re Pes Sor nes ener
کاستن از نکات ضعف کنونی نظام اداری و جلوگیری از سرگردانی ارباب رجوع در
أاط ee pers
rene. orev E ie Soe Teer) ۳
صفحه 63:
ا 1۱
6 طاهری, ابوالقاسم تمرکز و عدم تمرکز» نشر قومس
TTY I=) 1
صفحه 64: