سامانه فرماندهی حوادث غیر مترقبه
اسلاید 1: سامانه فرماندهي حوادث غيرمترقبه (Incident Command System)ارائه دهنده: دكتر وحيد انتظاري
اسلاید 2: در سال 1970 آتش سوزي در جنگلهاي ايالت كاليفرنيا 000 /600 هكتار جنگل را از بين برد772 تأسيسات ساختماني طي سيزده روز نابود شد و 16 نفر كشته شدنددر سال 1980تهيه سامانه مديريتي مشترك براي تمامي سيستم هاي آتشنشاني (FIRESCOPE)اين سيستم بعدها سامانه فرماندهي حادثه (Incident Command System) يا به اختصار ICS نام گرفت.تاريخچه ICS
اسلاید 3: اصول ICS مديريت هدفمندوحدت فرماندهيزنجيره مشخص فرماندهيانعطاف پذيري سازمانيحيطه كنترل محدودزبان مشتركافزايش پاسخگويي پرسنليكپارچگي ارتباطاتمديريت منابعبرنامه مقابله مشخص
اسلاید 4: چارت سازمانی (Organizational Chart)
اسلاید 5: ساختار ICSICS بر پايه پنج جايگاه اصلي طراحي شده است:فرماندهي ( Command )برنامه ريزي (Planning )عمليات ( Operation )پشتيباني ( Logistics )مالي / اداري ( Finance / Administration )
اسلاید 6: ساختار پايه ICSفرمانده حادثه ( Incident Commander ) : سازماندهي و هدايت مركز عمليات اضطراري (Emergency Operation Center) ، رهبري جامع فعاليتهاي بيمارستان و در صورت نياز تخليه بيمارستان را بر عهده دارد
اسلاید 7: گروه فرمانده حادثهارشد اطلاع رساني عمومي : برقراري ارتباط بين مطبوعات و مركز عمليات اضطراري و ارائه اطلاعات به مطبوعات با تاييد فرمانده حادثه ارشد رابط: بعنوان فرد رابط فرمانده حادثه با نمايندگان ديگر مؤسسات عمل مي كند ارشد امنيت و حراست: نظارت و حفظ امنيت عمليات نجات و موقعيت هاي خطر آفرين، سازماندهي و به اجرا درآوردن حفاظت از تسهيلات ، عرصه عمليات و امنيت ترافيك
اسلاید 8: بخش پشتيبانيمسئول بخش پشتيباني : سازماندهي و هدايت عمليات مرتبط با حفظ فيزيكي، ميزان كافي غذا، سرپناه و منابع پشتيباني كننده مقاصد تشخيصي و درماني بيمارستان را بر عهده دارد مسئول واحد ارتباطات مسئول واحد ترابري مسئول واحد تامين تجهيزات مسئول واحد تامين غذا مسئول واحد تسهيلات ارشد ارزيابي و كنترل آسيب ارشد سيستم بهداشتي
اسلاید 9: بخش برنامه ريزيمسئول بخش برنامه ريزي : جمع آوري اطلاعات، اطمينان از توزيع اطلاعات و دادهها ي حياتي. گردآوري فهرست منابع مورد نياز از رؤساي بخشها و تهيه و توزيع برنامه عمليات بيمارستان. را بر عهده دارد. مسئول موقعيت - وضعيت مسئول واحد اشتغال مسئول واحد پرسنل پزشكي مسئول واحد پرستاري ارشد رديابي بيماران ارشد اطلاعات بيماران
اسلاید 10: بخش ماليمسئول بخش مالي : پيگيري چگونگي استفاده ازمنابع مالي، نظارت بر تهيه منابع و خدمات لازم جهت انجام مأموريتهاي پزشكي بيمارستان و نظارت و مستند سازي مخارج انجام شده در طول حادثه را بر عهده دارد مسئول واحد زمان مسئول واحد سررشته داري مسئول واحد خسارات مسئول واحد هزينه ها
اسلاید 11: بخش عملياتمسئول بخش عمليات : سازماندهي و هدايت تمامي جنبه ها ي مرتبط با بخش عمليات، به اجرا درآوردن فرامين فرمانده حوادث اضطراري، هماهنگي و نظارت بر زير مجموعه خدمات پزشكي، زير مجموعه خدمات كمكي و زير مجموعه خدمات انساني سرپرست خدمات انساني سرپرست خدمات تابع سرپرست مراقبت پزشكي
اسلاید 12: سرپرست مراقبت پزشكيسرپرست مراقبت پزشكي : سازماندهي و توزيع كلي مراقبت پزشكي در تمامي فضاهاي بيمارستان را بر عهده دارد ناظر فضاهاي بستري مسئول واحد جراحي مسئول واحد مادر و كودك مسئول واحد مراقبت ويژه مسئول واحد خدمات سرپايي مسئول واحد مراقبت پرستاري عموميناظر فضاهاي درماني مسئول واحد ترياژ مسئول واحد درمان فوري مسئول واحد درمان ديررس مسئول واحد درمان جزئي مسئول واحد ترخيص مسئول واحد مرده خانه
اسلاید 13: سرپرست خدمات تابعهسرپرست خدمات تابع : سازماندهي و مديريت خدمات تابع و كمك به فعاليت مناسب آنها را برعهده دارد مسئول واحد آزمايشگاه مسئول واحد راديولوژي مسئول واحد داروخانه مسئول واحد قلبي ريوي
اسلاید 14: سرپرست خدمات انسانيسرپرست خدمات تابع : سازماندهي، اجرا و نظارت بر خدماتي كه با نيازهاي اجتماعي و روانشناختي بيماران، پرسنل و خانواده هايشان ارتباط دارد. مسئول واحد حمايت پرسنل مسئول واحد حمايت رواني مسئول واحد مراقبت هاي وابسته
اسلاید 15: بخش عمليات در يك نگاه
اسلاید 16: زنجيره فرماندهيفرمانده حادثه (Incident Commander)رئيس بخش( Section Chief)سرپرست (Director)ناظر (Supervisor)مسئول واحد (Unit Leader)ارشد (Officer)
اسلاید 17: چارت سازماني HEICS در يك نگاه
اسلاید 18: برگه هاي شرح مسئوليت(Job Action Sheets)
اسلاید 19: شرح وظايف (Job Description) چه کارهايي بايد انجام شود؟ هر کاری بايد در چه زمانی انجام شود؟ بعد از انجام هر کار به چه کسی بايد گزارش داده شود؟ براي هر يك از 49 جايگه مسئوليتي يك برگه شرح مسئوليت وجود دارد ماموريت افراد به طور خلاصه بيان شده استمسئوليت ها در سه سطح اولويت بندي شده اند زمان انجام هر يك از فعاليت ها ثبت مي شود
اسلاید 20: عنوان مسئوليتمشخصات مسئولشرح ماموريتشرح مسئوليت فوريشرح مسئوليت ميان مدتشرح مسئوليت دراز مدتاجزاي برگه شرح مسئوليت
اسلاید 21: سئوال اول: آيا تمامي 49 جايگاه موجود در چارت سازماني در هر حادثه اي بايد فعال شوند ؟جواب: خير. چارت سازماني ICS متناسب با وسعت و شدت حادثه و نيز منابع در اختيار فعال مي شود. براي مثال: حال با هم به چند سووال پاسخ مي دهيمبلافاصله پس از وقوع حادثهپس از 30 دقيقهپس از يك ساعتپس از شش ساعت
اسلاید 22: سئوال دوم: مفهوم حيطه كنترل (Span of Control) چيست ؟جواب: به تعداد افرادي كه در زير مجموعه يك مسئول قرار دارند اطلاق مي گردد. تعداد ايده آل حيطه كنترل 5 زير مجموعه مي باشد كه در چارت سازماني ICS به اين مسئله توجه شده است.براي درك بهتر دو وضعيت زير را با هم مقايسه كنيدحال با هم به چند سووال پاسخ مي دهيم
اسلاید 23: اصول HEICS مديريت هدفمندوحدت فرماندهيزنجيره مشخص فرماندهيانعطاف پذيري سازمانيحيطه كنترل محدودزبان مشتركافزايش پاسخگويي پرسنليكپارچگي ارتباطاتمديريت منابعبرنامه مقابله مشخص
اسلاید 24: با تشكر از حوصله شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.