صفحه 1:
صفحه 2:
سامانه های یکپارچه ی اطلاعاتی
و ضرورت بازنگری در سیستم
های نرم افزاری حسابداری
دردستگاههای دولتی
صفحه 3:
نرم افزارهای هوشمند مدیران
را از عملکرد سازمان در ابعاد
مختلف آگاه می سازند.
صفحه 4:
سامانه های یکپارچه اطلاعاتی:
مجموعه ای از ابزار cla تکنولوژبی ها و
فرایند هایی هستند که کار استخراج» یکپارچه
سازی» تلفیق» پالایش و تحليل اطلاعات موجود
در پایگاه های اطلاعاتی سازمان را در زمان
کوتاهی امکان پذیر می سازند.
صفحه 5:
نتایج هوشمند سازی نرم افزار های حسابداری دولتی:
افزایش بهره وری سازمانی
7 افزایش کیفیت گزارشگری مالی
افزایش شفافیت گزارشگری مالی
"کمک به موفقیت اهداف راهبردی
صفحه 6:
ضرورت بازنگری در سیستم های نرم افزاری حسابداری در دستگاههای
دولتی
در افق ترسیم شده A SIPORP كه مقام معظم
رهبری از مسئولین کشور دارند تبدیل جمهوری
اسلامی ایران به یک کشور پیشرو و تراز اول در
منطقه خاور میانه می باشد که برخوردار از دانش
پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری با اتکا به
نیروهای بومی می باشد.
صفحه 7:
ضرورت بازنگری در سیستم های نرم افزاری حسابداری در دستگاههای دولتی
در حوزه مالی کشور پیشرفت های فراوانی
بخصوص در حوزه بانکها وبیمه ها بوجود
آمده است که باعث شفافیت» انضباط مالی و
یکپارچگی اطلاعات و ارائه خدمات نوین به
ذینفعان گردیده است.
صفحه 8:
ضرورت بازنگری در سیستم های نرم افزاری حسابداری در دستگاههای دولتی
در بخش دولتی وظایف و برنامه های دولت توسعه فراوان Adil
است.
استقرار یک سیستم اطلاعاتی موثر و مفید در مدیریت بر امور مالی
هر سازمان امری الزامی است تا آخرین اطلاعات مالی آن سازمان یا
وزارت خانه برای تصمیم گیری به شکل مناسب وبا فرایند های
الکترونیکی در اختیار ذینفعان آن دستگاه قرار گيرد.
صفحه 9:
ضرورت بازنگری در سیستم های نرم افزاری حسابداری در دستگاههای دولتی
نرم افزارهای هوشمند مالی امکان مشاهده
خلاصه ای از مهمترین و آخرین اطلاعات
مالی هرروز کاری» فارغ از زمان و مکان
خاص را فراهم می کند.
صفحه 10:
مقایسه نحوه بکارگیری نرم افزارها در ایران
بانکها:
“ادر صورت انجام تراکنشی 06200))ریالی در دور ترین شعبه یک بانک»
در همان ثانیه آثر تراکنش مذکور در اطلاعات مالی تمامی بانکهای کشور
نمایان می گردد.
۷صحت اطلاعات و قابلیت اتکاء به گزارشات غیر قابل انکار است.
صفحه 11:
مقایسه نحوه بکارگیری نرم افزارها در ایران
دستگاه دولتی:
۷سرعت اطلاع مدیران ارشد دولتی از یک هزینه چند ده میلیونی
چقدر است؟
۷آیا می توان به صحت اطلاعات موجود اطمینان کامل داشت؟
7آیا اطلاعات وارده قابل راستی آزمایی می باشد؟
LIV عملکرد مالی دستگاه های دولتی در اقصی نقاط کشور به محض
وقوع ویدون واسطه قابل مشاهده است؟
صفحه 12:
مقایسه نحوه بکارگیری نرم افزارها در ایران
باید اذعان کنیم برای مدیران ارشد» دسترسی
بدون واسطه به اطلاعات مالی وحسابداری»
اموال» وضعیت بانکها» وضعیت تعهدات» قرار
دادها و پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی
وجود ندارد.
صفحه 13:
سازمانهای موفق دنیا با سخت کوشی؛
جسارت و به کمک سممانه های یکپارچه
عملیاتی و مالی و اشراف اطلاعاتی به
محيط به پیشرفتهای فراوان دست یافته اند
صفحه 14:
سعدی به لب دریا دردانه کجا یابی
درکام نهنگان شو گر می طلبی کامی
صفحه 15:
انجام امور مالی به صورت سنتی؟چرا؟!
"عادت به رویه های گذشته
"فانتزی پنداشتن ابزارهای نوین
7"مشکلات استقرار و بکارگیری سیستمهای
نوین به کمک فرایندهای صحیح.
صفحه 16:
مزایای استفاده از نرم افزارهای هوشمند مالی
۷ ارتباط بین زیر بخش های امور مالی همانند اموال» حقوق و
دستمزد » حسابداری و...
۷ حذف کاغذ و گزارشات کاغذی
اتخاذ تصمیمات بر پایه گزارشات عملیاتی سیستمی
"ارتباط بین عملیات واقعی با گزارشات نهایی 6 information”
*
۷کنترل روندها و فرایندها در زمانی کوتاه.
صفحه 17:
لزوم ایجاد شفافیت مالی درطرح های عمرانی
وضعیت طرحهای عمرانی دولتی در حال حاضر:
”عدم تامين منابع به موقع برای پروژه های عمرانی
۷ عدم دسترسی دستگاه های نظارتی به اطلاعات پروژه های عمرانی
“تعريف پروژه های عمرانی جدید بدون برنامه ریزی
صفحه 18:
با استفاده از سیستم یکپارچه خواهیم توانست:
۷ فرایندهای مناقصه» نظارت عملیاتی» کنترل پیشرفت فیزیکی»
پرداخت به پیمانکار و تحویل پروژه را شفاف نماییم.
"با ثبت صورت وضعیت های عمرانی کنترل حداکثری بر
روند پیشرفت طرح عمرانی داشته باشیم.
به موقع از روند شکل گیری انحرافات پروژه ها مطلع شده و
به کاهش ريسك زمان کمک کنیم.
صفحه 19:
نرم افزارهای هوشمند باعث یکپارچگی سازمانی می شوند.
فواید:
۷7 افزایش بهره وری سازیمانی
۷تسهیل روند های کنترلی
۷کاهش زمان ارسال اطلاعات
اطمینان از صحت و دقت اطلاعات مندرج در گزارشات
۷7 امکان مدیریت راهبردی مالی و اخذ تصمیمات ارزشمند در سطح کلان
کاهش خطاهای انسانی
JS” بودجه و اعتبار بر اساس ویژگی های محیطی دستگاه اجرایی
صفحه 20:
نرم افزارهای مالی بخش دولتی ایران
نریم افزبار های مالی تحت 905]عمدتاً از اواخر دهه هفتاد وارد دستگاه های
دولتی گردید.
"کارکرد این نرم افزارها در ثبت اسناد حسابداری» دفتر. ریوزینامه» دفتر کل و تفصیلی
و تراز آزمایشی چهار ستونی بودند.
در ادامه» علاقه مندی مدیران و کاریبران باعث نگارش نرم افزارهای مالی تحت
ویندوز, گردید.
با صرف میلیاردها ریال. دستگاه های اجرایی اقدام به خرید اين نرم افزارها نمودند
که حاصل آن را می توان صرفاً گزبارشات تغییر شکل یافته دانست.
صفحه 21:
معايب نرم افزارهای مالی بخش دولتى ايران
“فرم كزارشات شكيل تر و زيباتر شد اما خريد و يشتيبانى اين نرم افزارها و كاغذ
مورد استفاده و جايكرهاى ليزرى كه استفاده مى شد باعث تحميل هزينه هاى
كزافى به دستكاه هاى اجررايى دولتى كرديد.
”همجنين اين نرم افزارها جزيره اى بودند يعنى ارتباطى بين نرم افزارهاى مختلف
مالى وجود نداشت
احتمال تغییر اطلاعات پس از تهیه تراز وجود دارد.
“بين سيستم انبارداری» حسابداری» اموال و کارگزینی دستگاه ها نیز ارتباطی وجود
a aa
صفحه 22:
وضعیت نرم افزارهای مالی مورد استفاده در دانشگاهها
براساس فراخوانی که از دانشگاههای منطقه یک کشور. و چند دانشگاه دیگر که خارج از
منطقه یک قرار داشتند انجام شد مشخص گردید در دانشگاههایی که به فراخوان پاسخ
دادند*
“اصرفاً در سه مورد از دانشگاهها یا مراکز علمی در بخشهای اصلی امور مالی یعنی
حسابداری» حقوق و دستمزید و اموال دارای نرم افزارهای مرتبط به هم می باشند.
با وجود مرتبط بودن نریم افزاررهای سه گانه فوق بخصوص در 0 دانشگاه فوق که از
دانشگاههای بزرگ می باشند و از سال 060 استقرار یافته اند میزان رضایت کاربران
پایین و تأمل برانگین می باشد.
صفحه 23:
وضبیت نریم اقزازخای مالین سورد اسنظفانه: ذر ذاققنقاهیبا
لاوضعيت رضایتمندی از نرم افزار اموال مورد استفاده در
دانشكاهها نااميد كننده بوده است.
“تنها در يكى از دانشكاهها سيستمهاى اموال و انبار مورد استفاده
با يكديكر مرتبط و يا بعبارتي مشتركاً از يك شركت خريدارى
كرديده است كه رضایتمندی از آن نیز در حد متوسط بوده است.
۷اطلاعات ارائه شده جزیره ای بودن نرم افزارهای مورد استفاده
در امور مالی دانشگاهها را تأیید می نماید.
صفحه 24:
نکته آخر
هم اکنون در دانشگاه ها فضایی وجود دارد که عمدتاً برنامه نویسان
نا آشنا به فرایندهای مالی دولتی در این بخش وارد شده و باعث شده
تا مشکلاتی به شکل زیر بروز نماید:
۷ عدم کنترل درآمدها و هزینه ها
۷ عدم امکان کنترل فرایندهای مالی
۷مشکلات فراوان در بخش اموال
۷مشکلات فراوان در تهیه ی گزارشات» حثی گزارشات ساده
صفحه 25:
استفاده از سامانه های هوشمند موجب می شود:
“”ايجاد تحولی بزرگ در امر گزارشگری مالی و کاهش تخلفات مالی
۷کاهش چشم گیر هزینه های EIS ccs shal چاپگر و...
7"حذف نرم افزارهای جزیره ای و غیرمرتبط
۷ عدم امکان تغییر و دست کاری دراسناد و قابلیت تعریف سطوح دسترسی
۷شفاف سازی امور وتسهیل امر گزارشگری مالی و ایجاد وحدت رویه در دانشگاه ها
7 ایجاد بستر لازم به منظور کمک به مدیران ارشد کشوری(دولت) جهت دسترسی به اطلاعات
مالی در کمترین زمان
۷کنترل و نظارت بر پروژه های عمرانی
استانداردسازی مفاهیم و فرم های مورد استفاده در دانشگاه ها
صفحه 26:
مولا علی(ع) می فرمایند:
هرکس چیزی را طلب کند» یا آن را و یا مقداری از آن را پیدا می کند.
با تشکر از توجه شما
دانشگاه شهید بهشتی