صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
The meaning of communication
>» exchange of thoughts , ideas or information
> verbal & nonverbal
> the reciprocal process of sending and receiving
messages between two or more people
4
صفحه 4:
نياز به برقرارى ارتباط خووياية
نيازهاى مادى »
نياز به امنيت
000 علق واحترام
نياز به صميميت
1 نياز به حمايت و تاييد
صفحه 5:
دف برقراری ارتباط:
انتقال احساسات
بيان نيازها و خواسته ها
انتقال اطلاعات
صفحه 6:
اجزای ارتباط:
ely
فرستنده
5 نده
وسیله ارسال پیام(کا
بازخورد
شرایط و محیط ارسال پیام
صفحه 7:
The Communication Process
صفحه 8:
feedback
> your audience
has
understood
your message.
صفحه 9:
x @ ©
oO 3-2
SURVEY
FEEDBAC
دص Ap
Ane co “YT . COMMENT
aallll
ess
RESULT RATING
صفحه 10:
اتسهيل gla oat ارتباط:
cos claves ous alee
Sa
تلاش براى درك نياز هاى فرد متقابل
توص خومش راك روش دن موصو
رفتار هاى غيركلامى مناسب
صفحه 11:
Therapeutic communication
in short is an interaction between a nurse and a p:
of the patient.
Therapeutic communication is an active process.
The nurse uses various strategies to help the patient express their ideas and feelings in a manner that
establishes respect and acceptance.
nt that helps advance the physical and emotional health
صفحه 12:
this,in turn,enhances the patient’s comfort
levels,encourages a feeling of safety,and increases
their trust in the nurse.that”s because good
therapeutic communication helps the patient feel that
someone truly understands and cares for them.
صفحه 13:
کلیدهای برقراری
ارتباط:
دوستانه رفتار کنید.
نیت تان سازنده باشد.
صفحه 14:
Message receipt skill
*observe
*listen
*response
صفحه 15:
صفحه 16:
انواع ارتباط
-کلامی 2
مربوط به کلمات بیان شده و دیگر اصواتی هستند
که اطلاعات و معنی را میرسانند.
۲ كلامى
مربوط به حرکات سر و بدن هستند که قسمتی از
.اطلاعات را تشکیل میدهند
صفحه 17:
Channel of Communication
verbal
writing
Face to face
Non verbal
صفحه 18:
یر کلامی
Wau: alee dell mises رفتار
نان pls Sins
صفحه 19:
نوع ایتباط غیرکلامی3
زبان اشاره : شامل فرم هاي رمز شده مثل حرکت شست دست یا علایم راهنمايي
زبان عمل : شامل حركاتي که براي رفع نیازها بکار مي رود مثل نشستن - دویدن - خوابیدن
ربان اشیاء : شامل نمایش اشیاء مادي همراه با بدن یا بدون آن مثل لباس پوشیدن - وسایل منزل
صفحه 20:
راههای ارتباط غیرکلامی
جالت چهره : شامل حرکات ابرو ودهان وصورت
زستها : شامل حركاتي در بکاربردن دستها,انگشتان,سر و تنه, پاها
حالات بدني : شامل مثل نشستن - ایستادن-راه رفتن - دویدن - خوابیدن
تماس چشمي
صفحه 21:
Nonverbal communication skills
> Involves use of facial expressions, gestures,
eye contact and touch.
صفحه 22:
احرای ارتباط کلامی:
1/محتواق کلام موسَوع (65a
bs alee
كلام
امک سا
ریت بان متا
حالت يان Sa
صفحه 23:
Verbal communication skills
صفحه 24:
The meaning of assertive communication
Assertiveness is key to successful relationships for the client ,
the family , the nurse , and other colleagues.
It is ability to express your thoughts , your ideas and your
feelings without anxiety.
صفحه 25:
Aspect of
Assertiveness
Eye Contact
Language
صفحه 26:
Behavioural component of
assertive behaviour
SG
c& Eye contact
cg Eye contact is considered
appropriate when it is
intermittent. Individual feel
uncomfortable when someone
stares at them continuously. ~~
Intermittent eye contact
conveys that massage that one| ل ©
is interested in what is being
said.
صفحه 27:
Approaches to communication
1-Passive
2-Aggressive
3-Aggressive-Passive
4-Assertive
صفحه 28:
1.PASSIVE
| don’t express my needs and
opinions directly and | put other’s
needs above my own. | lose , you
win.
صفحه 29:
2.AGGRESSIVE
lam direct in expressing my needs
and opinions,giving no thought to
other people’s needs. | win, you
lose.
صفحه 30:
3.AGGRESSIVE-PASSIVE
| indirectly make sure that othera
are aware of my needs and opinions
and give no thought to theirs. |
win , you lose.
صفحه 31:
4.ASSERTIVE
| clearly and directly express my
needs and opinions in a way which
is considerate of others. | win, you
win.
صفحه 32:
vior
Assertive Communication
Assertive Beh
Assertive
Communication
is communicating
in a way that
assures a win-win
approach is
important. Passive Aggressive
و
yy
مر ۱۳۸
صفحه 33:
Aggressive
y
Passive Assertive Aggressive
صفحه 34:
آنجايي که بین پيامهاي کلامی و
غيركلامي تناقض وجود دارد افراد
عمومًا به جنبه هاي غير كلامي
بيشتراعتبار
.مي دهند
صفحه 35:
توصیه هایی برای بهترکردن ارتباط کلامی:
به طور مداوم و پشت سرهم صحبت نکنید.
استفاده از کلمات و جملات مثبت و مناسب موقعیت,رفتار و
احساس.
خود را به جای شنونده گذاشته و احساس او را در نظر بگیرید.
روشن و واضح صحبت کنید.
oe | وید و آهنگ صداینان هماهنگی برقرار کنید.
صفحه 36:
Types of listening
passive:watching tv and listening to music —
active:taraeted
صفحه 37:
Active listening
active listening involves both nonverbal and verbal communication.When actively
listening a nurse needs to hear and understand what the client is saying.
صفحه 38:
What is even more important is that the nurse properly interprets the meaning
behind what the patient is verbalizing.
صفحه 39:
شیوه گوش دادن فعال
نگاه کردن به طرف مقابل (تماس چشمي /براي
نشان دادن توجه به گوینده متمایل شدن به سمت
گوینده و نزديك شدن به وي
تكان دادن سر و استفاده از ات <n
استفاده از اصوات awl كننده :آها_ - هوم -
خب - که اینطور - عجب
صفحه 40:
بصورت باز سئوال کنید .
بازخورد بدهید , بازگويي کنید خلاصه کنید .
به هدف گوینده از بیان سخنانش توجه كنيد .
لك و نوه بيان كوينده توجه كنيد
شاه ای غبر کلامي گوینده رااسعي كنيد تكراز كنيد
صفحه 41:
صفحه 42:
با زخوردمثبت :
ان دسته از پاسخهاي ظاهري شنونده sly aS
شكل كيري و اصلاح رفتار ارتباطي متعاقب
كوينده به كار مي روند مثل حركات سر و صورت
صفحه 43:
بازخورد منفي :
0 ۱ رای که جنبه تنبيهي دارد مثل بي
توجهي - خمیازه و .
بازخورد صفر:
. نشانه بي اعتمادي و ناراحتي از ارتباط است
صفحه 44:
عبارات بازخوردی
017 © | عبارات خسن در تعبير و تفسيرها : ۲
دیدم - مي بینم که - حس مي کنم - متوجه شدم - بنظر مي آید -
ظاهرًا تو
بازتاب افکار : بنظرم - به عقیده من - فکر مي کنم - انتظار دارم -
اگر اشتباه نکنم - مقصودت این است که
٠ اب احساسات : احساس مي کنم - خوشحال از اینکه - ناراختم از
ات که افتجار مي کتم- تو احساس مي کني
۲ ۰ دیگران بدانند شما چه مي خواهید . . من هي
خواهم نمي خواهم دوست دارم قصد دارم مایلم
بازتاب اقدامات : بيان اينكه شما جه كرده اید جه مي كنيد جه
. خواهيد كرد
صفحه 45:
طبق يك فرضیه در يك ارتباط بین شخصي,هیچکس به تمامي با ديگري ارتباط
برقرار نمي کند و معمولاً ما با تصويري که از دیگران در ذهن داریم ارتباط برقرار
مي کنیم اما هرچه بیشتر در مورد وي بدانیم مي توانیم بجاي تصویر
خضي با خود شخص ارتباط برقرار سازيم
صفحه 46:
انواع سبکهای گفتار:
-امرى
-مودبانه
-درخواستى-سوالى
-سوالى
١
صفحه 47:
.بسیار رسمی است: لطفا در را ببندید >
در موقعینهاییاستفاده میشود که جایگاه- ۶
اجتماعیدو طرفب | لاست
استفاده از کلماتکلیشه ای >
به کار بردنصیفه هاعفعلیدوم شخص- ۶
جمع به جاءمفرد: رساندنمفهوم احترلم
صفحه 48:
صفحه 49:
ayo)
4. برقراری ارتباط
ثوب ومرثر
صفحه 50:
صفحه 51:
تفاوت در
- زنان و مردان به هنگام گفتگو از فواعد زباتي خاص خودشان پیروی میکنند و گاه همین موجب سوتفاهم میشود
رن سوت تیا هم ae le a یشان سکوت جاک وم
3 حرف مردان به هنكام صحبت توسط فرد دیگری قطع گردد سعی میکنند صدایشان را بلندتر کرده یا با سکوت ناراحتی خود را
م میکنند
صفحه 52:
پیام انتقال
5 کلامی و 9665 غیرکلامی
تاثير ييام
7 كلامى و 9638 تن صدا و لحن آن و9655 غير كلامى
صفحه 53:
صفحه 54:
How can we communicate and speak with different personalities?
“Aggressive person
pessimist person
صفحه 55:
Complainant person
. رال سایلاینش خصینها بای به صحیتاوآنان» دقدگ وشکرد ه و به آناناطمیانداد كه به حرفهايشانتوجه ميشود +
هركز كفته هاوآنازرا نبايد رد يا فبولكرد . سلكه ستوناطهار نطر شكاينوا كوشواده و شرايطية_راهم كرده نا از روش
بگشاییمسایلجود رأ رفع تمايتد.
صفحه 56:
Aggressive person
نباید دستمه عملمتقابلزد 1
2.باید در مقابللینافراد قاطع بود و مسائللنها را با روشهای مشکلگشاییحلکرد
صفحه 57:
pessimist person
در برقراروارتباط بالمينافراد بايد به حوادثمشابه و مثبت
گذشته اشاره کرد وليهرگز نباید به دلستانهایغیر moe
نبايد كزينه هاهمختلفب راوح لمسايلبه او ييشنهاد كرد بلكه 1
فرصت فکر و تعمقو آزادیعملبه لمينافراد داده شود تا خود
اماده حلمشکلشوند
صفحه 58:
منابع
-روان پرستاری_حجتی.حمید سال 1395
- روان پرستاری بهداشت روان1_ کوشان.محسن و واقعی.سعید
سال 1383
-تعیین هویت حرفه ای در پرستاری_پارسا یکتا.زهره سال 1385
-پرستاری بهداشت روان 1(تکنیک های ارتباط درمانی_جنتی. یداله
و حسینی.سید جواد) سال1390
بخش مهارت های ارتباطی
yluw-http://arsalansabamehr.com-
psychiatric nursing contemporary practice (mary ann boyd)-
www.raherasesh. ir
www.study.com-
www.ncbi.nim.nih.gov-
mshaheri22.persianblog.it/post/8/- |