صفحه 1:
صفحه 2:
رفرنس ها
* کتاب جامع بهداشت عمومی جلد اول
فصل 0 آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ۰ ارتباط بهداشتی
* - کتاب درسنامه پیشگیری و پزشکی اجتماعی جلد دوم
فصل جهارم و هفتم
pirasteh.ashraf@googlemail.com- =
1
صفحه 3:
a ee ate)
Le oo ESE COB)
بمحوردار باشند Sy: ۳
۱۳9 an 1۳ eR ENS STOP De
. بیمارویه منرله سافتونمپاشد eye)
صفحه 4:
مراد تکرب ریرح رت [ور :
S 5 اقتصادى
اا PSPS ree Se Eee eo
,۰۲۰۰۰۰ شیوه زندگی و رفتارهای بهداشتی مردم
صفحه 5:
۰
پشتیبانی و تقویت نمود :
۱۰۱ فعالیتهایی که مستلرم دحالت دولت می باشد و
OC ae سر دا
صفحه 6:
SOCIAL EMOTIONA
family
friends
commun
PHYSICA
love ,و
hope
AL P
charity
purpose
SPIRITUAL
صفحه 7:
ابعاد سلامت
سلامت جسمانى: به منزله ادراك و انتظار مثبت از وضعيت
eee, ار را ار را
re eee ا ال ا |
سلامت هیجانی: این بعد از سلامت به فهم هیجانها و شیوه
صحيح مقابله با مشكلاتى كه در زندكى روزمره يديد مى
ايد و جكونه تحمل كردن تنيدكىء اشاره مى كند. به
عبارت دیگر 0
ews
صفحه 8:
ابکاد سلامت
سلامت عقلانی: سلامت ا ل ا 0
جديد. به عبارت ديكر عبارتست از فهم اين نكته كه شخص باطناً داراى
.انرى لازم و مناسب براى انجام فعاليت هاى عقلانى مى باشد
سلامت معنوی: حالت تعادل و نظم فرد با خود و دبگران و توانایی موازنه
.ساختن بین تبازهای درونی با خواسته ها و تقاضاهای بقیه دنب
سلامت روان: به احساس مثبت از هدف و باورى از ارزش هاى فرد مائتد
.احساس خوبى: توانايى در تطابق و مقابله. اطلاق مى شود
صفحه 9:
او دس
> Prevention
> protection
> Promotion
” علم و هر ایجاد. حفظ و ارتقاء سلامت فرد و جامعه
" پیشگیری از بیماری ها و ارتقاءع سطح سلامت جامعه
صفحه 10:
فرمول ساده ارثقاى سلامت
ارتفاي سلامث <
آموزش سلامث*
Xl fy cha
ya a سس
صفحه 11:
صفحه 12:
توسعه و تكامل بهداشت عمومي در قرن 098 در
ا ل كت
جوامع اروبايي بوده است . در اين دوره دو
نفر به نام (ادوین چادويك و جان پترفرانك )
در اجراي برنامه هاي بهداشتي بخصوص
ne ل ل د
صفحه 13:
متيو 68
حالت رفاه نسبي:
فلت(
mental 4155
كك
0 nr
تعريف (10]/الا) ©©©0) وضعيت
ریز رتاه كال
رل اس ری
petro perry)
صفحه 14:
3
"! علم وهنر ايجاد »حفظ وارتقاء سلامت فرد وجامعه
بهداشت فردی ۱۱6۵۱۱ 36۲5۵۱۱۵۱
" 2 بهداشت عمومي Public health
Devens يزشكي ييشكيري -2 "
health
صفحه 15:
بهداشت عمومي عبارت است از علم و فن پيشگيري از بيماري
بر ا Bene
BY) SEH Oren beeen mnie Wee We eB)
بهسازي محيط » كنترل بيماري هاي واكير دار» آموزش بهداشت
فردي » ایجاد خدمات پزشكي و پرستاري جهت تشخیص بموقع و
درمان بموقع بیماریها و
ایجاد يك نظام اجتماعي که در آن فردداراي سطح زندگي مطلوبي
براي تامين و نكهداري تندرسي خود باشد . بطوري كه هر فرداز
See ree ony
ree ۱
صفحه 16:
دامته ی بهداشت عمومی
ای ۱۳
بهداشتملدر و كودك -2
بهداشتمحیط -3
پيشگيرير کنترلب يماربهایولگیردار -4
خدماتآزمايشگاهي-5
ين
خدماتبربوط به تنظیم خانوادد - 7
نظارتهرمواد خورلكيودارويي-8
بررسيهایآماریو تحقیقاتو ارزشیابيدر لمور -9
. بهداشتي
صفحه 17:
os sai شاخص کت
Physical Quality Life Index
ا رح
و
* میزان باسوادي
صفحه 18:
cab:
تندرستي
یف تندرستي - سلامتي
بيماري غير آشكار
بيماري خفیف
بيماري متوسط
بيماري
صفحه 19:
۳6۲۱۵۵0 ۵۲ Diseasec ies js
فرد درآستانه مرك - بيماري آشكار - سلامتي ظاهري - سلامتي كامل
صفحه 20:
صفحه 21:
" انبوه بيمارى هاى ينهان( خفيفء بدون نشانه» بيش از
مرحله بالينى)
" بيمارى هايى مانند: يرفشارى خونء ديابت قندى» كم خونى»
سوء تغذيه و بيمارى هاى روانى كه ميزان ابتلاى نامعلوم
بیش از ابثلای شناحته شده است.
صفحه 22:
#بيمارى
* حالتی که طی كت ا ات
*" سالم دور شده باشد.
ا ا ا ا 3
شوند يا از كار بيفتند.
۳ ایدگاه اکولوژی: بدی تنظیم عمل اندام های انسانی در
ee ae nen B) ۳
" فرضيه ميكروبى بيماريها ” نظريه يك عليتى”
صفحه 23:
* متلت همه گیر شناختی یا مثلث اپیدمیولوژیک
٩ علیت چند عاملی
٩ شبکه علیت
صفحه 24:
Indicators
مدلشتی ی | نشانگر هام ی مدلشتی Ys
ار
a معتبر
۴ قابل اعتماد
ener
ویژه
" امكان پذیر
۴ مربوط
صفحه 25:
Communication Principles
= It goes back to different components
of Communication:
= Present good
= Choose the appropriate channel
= Listen actively
= Give feedback properly
صفحه 26:
The communication Process
= 1. Sender
۷" ۲
= 3. Message
= 4. Channels of Communication
= 5. Feedback
صفحه 27:
آكاهى ب
علاقه <
Wess oa
ا :ف :ا I ده
(Ceres)
صفحه 28:
فرستندد 5606۲
"" برقرار كننده ارتباط» aly Lite
" ضرورت آكاهى از:
اهدافش
مخاطبشء علائق و نيازهاى او
و
۴ راههای برقراری ارتباط
"" توانائى هاى فنى و محدوديت هايش
نتيجه نهائى ييام بستكى به جايكاه اجتماعى برقرار كننده
ارتباط دارد
صفحه 29:
5
" ضرورت هر ارتباطء
* یک نفر یا گروهی از مردم
"" موجب معنابخشيدن به انواع ارتباط
" مخاطبين كنترل شده يا همكن و كنترل نشده
صفحه 30:
Messager;
ا ا ۱ ۱
cy ا ا دك
بيام خوب:
در راستای هدف»
Ce hee)
بر اساس نیاز های احساس شده»
0
اختصاصی و درست(316 ۸6۷۲ 6 ۳۳۵61۴6 5)»
ha 4 ل 2
متناسب با مخاطب» جالب و متناسب با مسائل فرهنگی»
صفحه 31:
Channels of Communication lal)
ارتباطى يانظام رسانهدلى
" بل فيزيكى يا رساته استباطى بِيْنَ فرستنده و كيرنده
" سه نظام رسانه اى:
3 ارتباط بين eos) ورس وه وت و Communication
IVE cae] Cee
۲۵۱۲ ۱۸6۵: ۰ رسانه های سنتی s
صفحه 32:
Feedbacks) 435
" جريانى از اطلاعات از سوى مخاطبين به سوى فرستنده
"رك بحاي وو
فرصتی برای فرستنده بیام
" صرف زمان در بازخورد ارتباطات جمعى( نظرسنجى»
بررسی تکرش ها و مصاحیم)
صفحه 33:
Communication
sewer wessupe 9 revever
صفحه 34:
Communication is a process that allows
organisms to exchange information by several
methods.
MESSAGE
FEEDBACK
Sender Receiver
صفحه 35:
content content
es = Tree Tree => SS
2
7 ۷۰
a: #7
emisor destination
صفحه 36:
codifying decodifying
© = Tree Tree => ی
2
sending the message (2
صفحه 37:
nponents of Communication
سح(
Devodiacy
Perceive
aoe
۲ a
Decree
Cucodtiary
اوه
صفحه 38:
The Lasswell’s Model
With
1۳۷۳۵
effect?
Effect
To
whom
3
LCT Tg
er
ts
یبارت
7
Channel
كت
what?
Messag
e
Who?
Communica
فلت
صفحه 39:
If you have an apple and | have an
apple and if we exchange these
apples then you and | will still each
have one apple.
But if you have an idea and I have an
idea and we exchange these ideas,
then each of us will have two ideas.
George Bernard
Shaw
صفحه 40:
Communication
= Communication is a process that allows
organisms to exchange information by
several methods. Communication requires
that all parties understand a common
language that is exchanged. There are
auditory means, such as)
speaking or singing, and nonverbal,
physical means, such as body language,
sign language,
paralanguage,
touch,
eye contact,
or the use of writing.
صفحه 41:
Non-verbal
= Nonverbal communication is the act of
imparting or interchanging thoughts,
opinions or information without the use
of words, using gestures, sign language,
facial expressions and body language
instead.
= Much of the “emotional meaning” we
take from other people is found in the
Person's ficial expressions and tone of
voice, comparatively little is taken from
what the person actually says (More
Than Talk).
صفحه 42:
انوا ارتباط
" ارتباط يك طرفه
" ارتباط دو طرفه
" ارتباط كلامى
ا ال لس
را ۱
" ارتباط ديدارى
" ارتباط از راه دور و اينترنت
صفحه 43:
موانع ارتباط
۶ ابزبوارزيت
" روان شناختى
a محيطى
ae "۳
صفحه 44:
Health education
= Health education is a process
by which individuals and
groups of people learn to
behave in a manner
conducive to the promotion,
maihtenance or restoration
of health.
صفحه 45:
[ ات
کیک سک نی که برس pS Fo عرسا ply
قا بدانند چگونه سالم باقی بماننده به طور فردی یا گروهی»
eine را
داشته باشند. طلب کمک کنند.
صفحه 46:
ج ری رات یک AH SI yy eS GS) fl سوت
است .
ار
زمينه مسائل تندرستى و سلامتى سخن مىرودء موضوع
اموزش بهداشت مطرح مى شود.
در آموزش بهداشت. مساله یادگیری » محور و کانون
0
۴ یادگیری» تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه تعریف شده
استء به اين جهت غالباء مفهوم یادگیری با رفتار مطرح
سس سر در
صفحه 47:
#هدف آموزش بهداشت در مراقبتهای بهداشتی اولیه
ker ee لا لا
لد ۳
2 براى حفظ سلامت فردى و جمعى اقدام نمايند,
es در موقع لزوم طلب كمك كنتد.
صفحه 48:
ene eee رل درل مر در
:بكار بردن مهارتها براى ارتقاى سلامت نيازمند موارد زير است
٠ تشويق مردم به مشاركت در برنامه ريزى ى اجراى مراقبت
aud) Sahin cls
3 ee eee are ee
مهارتهای زندگی آنها و پرهیز از پیشداوری.
بوقراری ارتباط خوب با مردم که تبادل اطلاعات و افکار را
بطور واضح و روشن میسر می سازد.
اتخاذ مناسب ترين تكنولوزى آموزشسى در برنامه هاى ارتقاى
ات ا ا ا ا ا BrP
صفحه 49:
Life Style 00
ا
هنجار ها
اروش
باورها
ارات
لا زر رز
را
5 ا سم سر بر نر نت
5 0 eR TP ee Pe
SE RG GUT seg بر بر
mere
صفحه 50:
فعاریف ابتدابی شبوه زندکی :بر تعد به Js.
فيزيکي . استعمال دخانیات و مصرف الکل تأکید
fy) ۰
۱ SE ee ene see ced
اجتماعي .اقتصادي و محيطي بر شیوه زندرفي را
۱
رف
صفحه 51:
له کب ر رل بر بت
ارشتاطات ددن فردی 0111111011110911611 1111611361501131
ار i) ot مان ارتات بر
Mass Média communication
ارتباطات الکتروشک(مدرن) 6۵۱۱۱۱۱۱۷۱۱۱6۵۲۵ ۴۱66۲۱۵۱۱۱6
ارتباطات از طريق رسانه هاى سنتى 1/1613 7113016101121
communication
صفحه 52:
EB ey) eee ree ore)
Audiovisual Aids
چا ار
ا
ا ار
صفحه 53:
Instructional Meclia
0 lu |c Veiper e-2 CORI Yi
0
مواد دیداری - شنیداری»
مواد شنیداری»
سه بعدى ها
sol
منابع انسانى و موقعيت ها( عرصه و بازديد ها)
صفحه 54:
:عوامل مؤثر در انتخاب رسانه هاى
" هدف هاى آموزشى»
* ویژگیهای افراد.
ا 0
"" موضوع آموزشىء
* شرایط
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
1
5
[مواد نوشتارى] [
اح کت
لا
1
سالنامة
3
5
گاهنامه
صفحه 58:
Poster was
" كاغذ كلاسه يا معمولى
ا ل ل 6
اا ل ۰۳ ۱
" القاء بيام
* سه هدف:
اعلام رویداد ها و برنامه های مهم
* ارائه توصیه های مفید و اطلاعات لازم در مورد یک موضوع
" تشويق به انجام يا منع از انجام يك كار
صفحه 59:
ريزتيراى بوسترترب
2121198
مخاطبين را به تفكر وا دارد( يك ايده يا بيام)
ل
ا ل 0
هماهنكى موضوع با طرح و رنگ
صفحه 60:
ا
ال سم
م
راديو اسلايد
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
Sa RLU .]االاذ
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
ee Ba
۱ ۱ ۱
۳
وكا ای رات
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
۰.
جمی باه
start here
Make The Right Choice.
DON’T SMOKE.
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
major cause of stroke
Seay
roy
Se مامتا
2011
oy
Sate!
leads to depression and fatigue
CO ec
Cay
000
0ك
Smoking Kills
> Why bother starting
صفحه 93:
Instructional Designing
الگوی طراحی منظم آموزشی
برنامه ریزی آموزش بهداشت
صفحه 94:
Kemp Model
* ویژگیهای مدل:
تأكين بر هدف هاو نياز هاى 1موزشى به عنوان تنظي
3 اصلىء
er mentees ا 0
محاط بودن دو فعالیت اصلی " تجدید نظر و ارزشیابی "
صفحه 95:
5821185 006
صفحه 96:
James Brown Model
= Educational Objectives
= Condition
= Resources
= Out Put
صفحه 97:
سس مس متا
Educational
Objectives
Condition
9
Out Put
Resources
صفحه 98:
Educational Objectives
۲ هدف کلی: مبهم. گسترده. مقصد برنامه» جهت حرکت از
م رل
ور
د ناسل ناح lb Aly ate ی در دس کی
" اهداف جزئى( اختصاصى): تفكيك هر هدف مرحله اى به
چند هدف جزنی.
صفحه 99:
The objective should be
SMART:
|
۲ ۱۱۵۵5۱۱۲۵ قابلسنجشو لندازم گبری,016
= Appropriate gt as pit Luts و هنکلی
|| عت .a,
مکنزمان 11۳6-3011110 ۶
صفحه 100:
حیطه های پلدگیری
۴ هدف کلی, اهداف مرحله ای و اهداف جزئی میتوانند بر هر یک از
wh te
cee.
pes)
روانی_حرکتی متمرکز شوند. ۴
* یاد گیری: ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه یاد گیرنده.
صفحه 101:
Learning
= Learning is the acquisition and
development of memories and
behaviors, including skills, knowledge,
understanding, values, and wisdom. It is
the product of experience and the goal
of education. Learning ranges from
simple forms of learning such as
habituation and classical conditioning
seen in many animal species, to more
complex activities such as play, seen
only in relatively intelligent animals.
صفحه 102:
psychological domains:
cognitive, affective, or
psychomotor
= The cognitive domain deals with our
ability to process and utilize (as a
measure) information in a meaningful
Way.
= The affective domain is concerned with
the attitudes and feelings that result
from the learning process.
= Lastly, the psychomotor domain
involves manipulative or physical skills.
صفحه 103:
Cognitive Domain : There are six levels
in the taxonomy, moving through the
lowest order processes to the highest:
کر 2
از در نبیر
کاربرد( ببکاریستر)
تجزيه وتحليل
ترکیب
ارزشیابیو قضاوت
Knowledge
Comprehension
Application
(۱۵۱۷5
5۱۷/۱۲۱655
Evaluation & Judgment
صفحه 104:
Affective Domain
۲ ۲۱6/۲6 216 ۲1۷6 ۱6۷5 ۱ عناأاعع31 عط
domain moving through the lowest order
processes to the highest:
گرفتنیا دریافتک ردر[مولجهه با موضوع) ۳۵6۵۱۷۱۳0 ۴
Responding et. =
كك ۱2 ۶
سازماندهیل 0۳۵۳۱2111 ۲۶
تبلور شخصییع 01131261671210 ۶
صفحه 105:
Psychomotor Domain The seven major
categories are listed from the simplest
behavior to the most complex:
آمادگیو تقلید۱۱]۵110 6 01۳0665 ۳6۵ ۲
رل ل لت رت تایبا ۰
Acceleration & Accuracy“ 2 =
هماهنگیحر کات ۵۸61۱0۱۱ 0۶ 600۳۱03۲10۱ ۶
= Normality
re
صفحه 106:
= Cognitive: mental skills (Knowledge)
= Affective: growth in feelings or
emotional areas (Attitude)
= Psychomotor: manual or physical
skills (Skills)
صفحه 107:
oe 5 55 م
ورزش و تحرك فيزيكى 5
۱
rene eee RETR R Omen a eT) ل
ور ماس Hilly ABIES
۱ نقش ورزش را به عنوان راهبردی برای حفظ و ارتقای سلامت
nn tens ا ات
ا ار ۱
دار مکی طی از کم ری راان برد ن ری شلد که بر
ورزش میتواند روی آنها موْتّر باشد.
۶ نقش ورزش را در بهبود سلامت و تندرستی و کیقیت زندگی به طور
aver 0
صفحه 108:
ارزشیایی 2۱۶۱۱۱۱۶91
تعيين ميزان دستيايى به اهداف اختصاصى.
برآورد تأثبر و با کیفیت برنامه.
ز بت رد
- ارزشيابى تكوينى ميا
<<
Evaluation Re eer -
زرد هزور
-2 ارزشيابى ييامد با نتبجه 113101311011 105601116 ©
Summative Evaluation ۳
صفحه 109:
Outcome Evaluation
" تغييرات ايجاد شده در:
دانش» نگرش و رفتار
re ree ۱7
سیاست های بهداشتی
Cost-Effective
Cost-Benefit
Impact Assessment
صفحه 110:
روشهعلموزشی ۱۷6۲۱۵۵۱5 11018۵1 /۳۱5۷۲۱]
" دسته بندى كلى روش ها و فنون آموزشى :
آموزش فردى: جهره به جهره يا Consulting s,s. face to face
آموزش گروهی ۳ Group Discussion
ایقای نقش 0121/10 50۱6
brane er) كاه
کارگاه آموزش Workshop
لا تا رت
صفحه 111:
methor
:۰
وا رامع ۳۳۹۰۰1۰
سكت سس
سس سه
لت
مسي 0غ
سس سس
سسا ۲
epresentational & Instructional
صفحه 112:
Lecture
= Lecture is the most criticized of all
teaching methods AND the most
commonly used because
= 1) planning time is limited,
= 2) lectures are flexible and can be
applied to any content and
= 3) lectures are simple. The most
critical fact about lecture is that it
puts students in a passive role.
صفحه 113:
Lecture-discussion
= Lecture-discussion is a
combination of lecture and| teacher
questioning of students
صفحه 114:
Discussion/Discussion
Boards
= Designed to encourage thinking
skills, discussion allows learners to
increase interpersonal skills.
Discussions may occur in the
classroom or online. One way to
implement discussions with twenty-
first century students is to use
discussion boards.
صفحه 115:
Role-play
= Role-play deals with solving
problems through action. A problem
is identified, acted out and discussed.
The role-play process provides
students with an opportunity to:
= 1) explore their feelings,
= 2) gain insight about their
attitudes ,and
= 3) increase problem solving skills.
صفحه 116:
Demonstration
= Demonstration involves the
teacher showing students a process
or procedure such a science process,
a cooking procedure or a computer
procedure. Involving students in
demonstrations allow this method to
be less passive.
صفحه 117:
صفحه 118:
ری ۱
* شکل ظاهری رفتار: در چه شکل و صورتی ظاهر می شود.
Topography of Behavior
* شدت رفتار: با چه شدت و نبرویی رخ می دهد.
Force or Intensity Behavior
" نرخ یا فراوانی رفتار: تعداد دفعات وقوع رفتار یا
ميران وافراواتى يَرُوَرٌ رَفتان موزد نظر درايى دوره زمائى مشخص”
Behavior Frequency or Rate
* دوره نهفتگی: مدتی به طول می انجامد تا شخص انجام کار یا
رفتارى را كه از او خواسته شده است شروع كند.
Latency of Behavior
صفحه 119:
ویژکیهای رفتار( ابعاد رفتار)
دا
۷ 6112۷10۳ ۴
Bes ee nea se Pn Ce Nee Een) eC Be ewe y
Behavior Duration
۴ مدت زمان تغییر رفتار
Behavior Ghange Duration
۴ استمرار رفتار جدید و تداوم آن . . ۳
Maintenance Behavior
صفحه 120:
وینگیهای رفتار( ابعاد رفتار)
" مكان يا موقعيت رفتار جائى كه رفتار درآن رخ مى دهد.
Locus
(OY) LO و
Leroy =) a dues “Dir
" رفتاريايانتى| 11111133 © 7"
صفحه 121:
لحظه مناسب براى تعليم ( ١ )
re ee Bed eS ا الل
ee Te ۲۱۳
رز Eee re) EP J
كنندكان خدمات بيماران را در لحظه مناسب
ا ل 0
۷
صفحه 122:
OT I aaa
i RTC Te ted ا
مساوره ارلیه شده توسط کارکنان بهداشتی در
چنین لحظلتی و در مراکز بهداشتی درملنی
مثبت بوده و از نظر بالینیتاً ثیر بسیار خوبی بر
Cee ee Ph eS IC eS)
sodA)
۸
صفحه 123:
لحظه مناسب براى تعليم ( 1١ )
ا ا و
چنین فرصتی رلبه رسمیت شناخته و برای ارلیه
آموزش مقتضیبه بیماران آماده شوند . برای
tea را
ارتباطات و اموزش سلامت هستند .
صفحه 124:
al reel شم
مؤسساتى كه ارليه دهندكان خدمات بهداشتى
درملنی را بکارهی گییند بلید چنین فرصتی را
سبه رسمیت شناخته و اجازه دهندکه زمان کلثی
و آموزش لازم بواى آموزش بيماران و مشاوره
با آنان در نظر گرفته شود.
35
صفحه 125:
بر ۳ 0 0 درباره
(١ | BY ea) Fee) bts!
19
00
|
رفتار بیمار و نتایج درمان
الما
صفحه 126:
مردم )) حعمواهان كسب اطلاعات سلامت از
يك متخصص سلامت هستند
a از برقراویارتباطات
12
اطلاعات محدود احساس
صفحه 127:
—
آموزشی سلامت و ارتباطات اثربخش با 7
۳
۳
—— a
۳ ار
mre en ren"
Ss
Vac
صفحه 128:
(hh ۳ هيج آموزشی نمى تواند
200 yee Feve Seye-t) J Je Wey C]fee pb
ا ا كم
آموزش سلامت به بیمار توسط ارایه دهنده ۶
00 ا«
صفحه 129:
هبریان با فراین فا مان هرمن باحصا
كدت
۱
A
Re rr mn Re Tory ii meee
مهارت هاى ارتباطى براى تعامل با جمعيت
ع عم ie Perron)
eo) era فرهنكى
برخوردار شوند oan
صفحه 130:
rele) تس رت رت
اطلاعات سلامت » خدمات و فناورى هاى ارتباطى
ا قرار کننده
2 رل را ی
اطلاعاتى بهترى شوند
صفحه 131:
رویکرد های آموزش بهداشت
Approach to health Education
۴ رویکرد نطارتی
را 3
رل ات
" رويكرد خدمات وليه بهداشتى
صفحه 132:
آموزش بهداشت در مقابل تبليغات
health Education versus Propaganda
صفحه 133:
مدل های آموزش بهداشت
سر
ya |
* مدل مداخله اجتماعی
صفحه 134:
محتواى آموزش بهداشت
زیست شناسی انسان
تغذیه
بهداشت
بهداشت خانواده
مبارزه و پیشگیری از بیماری
بهداشت روانى
پیشگیری از سوانح
استفاده از خدمات بهداشتى
صفحه 135:
اصول آموزش بهداشت
00 ١
علاقه وزرا
fatal setts oe ey
Tecan ena tla lecbe
Comprehension
Reinforcement
Teele SACs fe bre ncae ee eee es
از دانسته ها به ندانسته ها
الكو بودن
ارتياطات خوب اتسانى
ترس
رهبران
صفحه 136:
A
۳
۱ 2 ۵
اصول آموزش بهداشت
از دائسته ها به ندانسته ۱۱۱۵۱۸ ۲۵ ۱۱۵۷۷۱۱
۰ الکو بودن ۵۵۱۱0۵۱6 ۵۱ 5:۱9
6000 ۱۷۵۱۸۵۱ ارتباطات خوب انسانی6۱۵1:0:0 -
Feed backs)s454 |
1 -¥-Ye [= ¢-{8)B 0)
صفحه 137:
روش های برقراری ارتباطات بهداشتی
۶ رویکرد فردی611 200۲08 ۱۱۵۱۷۱۵۱۱۵۱
۴ رویکرد گرو هی300۲0801 6۲۵۱۵
۴ رویکرد جمعی 200۳0۵1۱ ۷255
صفحه 138:
a ” شرف
ار تباطات بهداشتی
ارتباطات بهداشتى بايد نيازهاى زير را براورده كند:
اطلاعات
آموزش
۱
ترغیب
خرن
تقویت روحیه
توسعه بهداشت
سازمان های بهداشتی
صفحه 139:
بهداشت بين الملل
صفحه 140:
" اولین کتفرانس بین المللی بهداشت(1960)
20000106
" دفتر بين المللى بهداشت عمومى( 0©6002)
ا ل ا ل 0
ا ل 0 لل (TOPS ) Sle
صفحه 141:
:سازمان جهاني بهداشت
یک سازمان تخصصی غیر سیاسی مربوط به بهداشت است که
۱
ييش نويس اساسنامه سازمان جهانى بهداشت درع15”7١ توسط
orc ا ۱
به تصويب رسيد و در هفتم أوريل 19158 به اجرا كذاشته شد.
صفحه 142:
به همین جهت ۷ آوریل ۱۹۴۸ بنام « روز جهانی بهداشت » همه
PP pom |
هدف از تشکیل سازمان جهانی بهداشت . دست یافتن همه مردم
جهان به بالاترين سطح از سلامتى است .
خدمات سازمان بهداشت جهاني شامل : خدمات اصلي ؛ خدمات
تخصصي ۰ تحقیقات پزشكي است .
خدمات اختصاصي »:شامل تربیت پرسنل » بهبود وضعیت مدیریت
ا لت ل ل ا ات
ا ۱
يكي از درخشانترین موفقیت هاي سازمان جهاني بهداشت در سطح
Rewer re eer eee yp inary
| Den gee eSeD CESS Bek ce mee fer a)
. برنامه ريزي در جهت کنترل وتنظیم خانواده است
صفحه 143:
در بين ادارات تخصصي سازمان ملل» رای ۳
بهداشت
F) ا ته
اساسنامه خاص خود؛
ل ل
دا ۱
سازمان جهاني بهداشت بخشي ازسازمان ملل است اما زیر دست آن
Be ett er ern Te RCL eer)
درآمد سرانه پرداخت مي شود .
صفحه 144:
6 ا
[)-خدمات اصلي:- مراقبت هاي قرنطینه اي
Stl a=
ول رل ان
حدمات احتصاصي.- براساس شرابط بداشتي کشور ها
©- تحقيقات يزشكي:- بيماريهاي عفوني
اس
ل ا
<- آموزش ونشر اطلاعات در زمینه هاي مختلف
صفحه 145:
صفحه 146:
: سازمان منطقه اي سازمان جهاني بهداشت عبارتند از
۳ 0 00 hee ne Denne -)
كشور عضو 2150 Siac!
2- آمريكا( واشنكتن)31 4.1/80 كشور عضو
“6- ارويا ( كينهاك ) 35 0الاع كشور عضو
©- مديترانه شرقى ( اسكندريه ) 22 1/150 كشور عضو
©- غرب اقيانوس آرام ( مانيل )15 5010 //ا كشور عضو
صفحه 147:
ال رك
کشورها
افغانستان - اردن - امارات متحده عربي- ابران -بحرین-
را کر وال <<
عربستان - عمان - قبرس - قطر- کویت لبنان -ليبي -
مرت در
صفحه 148:
کشور ها
تعداد كشورهاي عضو ©© كشور
" جمعيت در سال ©0958 ©6:62 ميليون
GNP = 0600/6
. متوسط منطقه در سال (*0©©6) ©0836 دلار
۳ ۹۹(
= بيشترين كويت (0©6<80دلار
total value of all final goods and services =
produced within a nation in a particular year
صفحه 149:
" جمعيت كمتر از ©سال 02 در صد
اا اك ا ا 2
" جمعيت بالاي ©© سال “6درصد
۴ متوسط میزان موالید زنده 5/86 در هزار نفر جمعیت
و 3 در هزار نفر جمعیت
صفحه 150:
ساير سازمانهاي بين المللي
eee Wel cela ورد و(
United Nation International Children
Emergency Fund
انقلاب سلامتي کودك ۳۳ 05۱۳
Growth Chart
Oral Dehydration
۵ 5250 ۱ظ
Immunization
Eamily Planning
Family Education
Food supplement
صفحه 151:
JS lla oe SILO
International Labor Office
0لماسازمان غذا وكشاورزم
The Food and Agricultural
Organization
۰۳۰۱۵۳۵۹۱۵۵
United_Nation Education
Scientific and Cultural
Organization
International Red Cross
صفحه 152:
: پونیسف
از ادارات سازمان ملل متحد است كه از طرف مجمع
عمومي ملل متحد به منظور اقدام براي باز تواني كودكان
come ayes 0
صفحه 153:
نام جديد يونيسف ( بنياد كودكان سازمان ملل )
است .دفتر آن در ساختمان سازمان ملل در نیویورك
است و توسط يك هيئت اجرايي متشكل از سي
کشور اداره مي شود .
صفحه 154:
Rete eek Geet Tee nee) StS eee ne ee) رز
Cl ا 0
© بهنشانه مايع درمانوخورلكييرلودرمانكم لبي
8 به نشانه ترویج 0
goku Gal alas I
Via Cappuccins مد -
39200'Bolzane
صفحه 155:
Ha ORE BEY We we ese Be)
به بیانی سازمان كشاورزي و غذا در 9626 تشکیل
Se ee ere
صفحه 156:
سازمان بين المللي كار ۷
در سال ۱۹۱۹ برای بهبود شرایط کار وزندگی جامعه کار گران
eer pee ا 0 ا اس
اهداف:
مشاركت در برقرارى صلح يايدار از راه افزايش عدالت اجتماعى.
ا POEUN
ارتقاء ثبات اقتصادی و اجتماعی .
صفحه 157:
:صليب سرخ بين المللي
Dansk Rode Kors
يك سازمان بشر دوستانه غیر سياسي و غیر رسمي است .که
ا ا ا ل ا ۱
هائري دونان تاجر سويسي بود كه به ييشنهاد وي در ۱۹
نخستین کنوانسیون آن در ژنو برگزار گردید .
صفحه 158:
۳ ۳ رل را eee mere
خورشيد سرخ ايران تاسيس شد » همكار صليب سرخ بين المللي
است. اين جمعيت عمدتاً براي مقابله با حوادث غير مترقبه فعاليت
دارد و بودجه آن از كمكهاي نقدي و جنسي مردم و كمكهاي
. دولتي تامین مي شود
+C
RED CROSS ممعت ص
the power of humanity
صفحه 159:
نظام های حرضه خدمات بهداشتی درمانی در ایربان و جهان
اصولا نظام های عرضه خدمات بهداشتی - درمانی در جهان
تحت سه عنوان کلی:
(Public Assistance) Pee ١
-. بيمه يزشكى يا بهداشتى يا خدمات (ع1511131! أادعء1!)
(National Health Services) طب ملی
صفحه 160:
این سه نوع سیستم عرضه خدمات بهداشتی درمانی متطبق با
#سه مبیستم اقتصادی - سیاسی موچود در Chem
سرمایه داری وابسته
سرمایه داری
<) سوسیالیسم
سل ار ۱5
Cre eI) ۱
* سیستم های سه گانه ثابت و غبر قابل تغییر نیستند
صفحه 161:
معاونت عمومی (6 ۸55۱513۱ ۳۵۵۱۱)
Creer ne mE a Ole)
آسیاء آفریقا و آمریکای لاتین
۱
۱۳۰ 1 ۱ reer Dero ا
FEA PONV ET IP CO BN Pee Pres eS
۱۳ 1 ree be rae
1 a
نیمه وقت کارکردن پزشکان و ناموفق بودن روش کار تمام وقت
۳
سل مرس م۱
Oe eis ee ee SEs sl
صفحه 162:
(Health Insurance) bass ty ithe بیمه پزشکی یا
" 9© كشور ACS) جهان )
" اروياى غربى و آمريكاى شمالى و استرالياء زلاند نوء زابن و اسرائيل
" كشورهاى صنعتى و سرمايه دارى
اا ا ype eer ۱7
دولتى(اسرائيل» خريد خدمت از بخش خصوصى) ودر برخى هم بيمه دولتى
ay م ا JN
كشورها( كاناداء دانمارك»ه فنلاند» ايسلند» زلاند نو و نرو) تمام مردم
تحت بوشش خدمات درمانى دولتى قرار دارند.
ا ا ا ۱
دولت
اا ل ا سرت
صفحه 163:
طب ., National Health)
(Services
* 66 كشور (909©9 جمعیت جهان )
Tol كك
owes eS Ben er eer
الا لكت
* تأمین بودجه ازطریق مالیات ها
ا رد
RPL De OSE Dee te Telco
-' در اختیار دولت قرار داشتن کل سیستم خدمات بهداشتی
درمائى
صفحه 164:
National Health Services طب ملی
* تاکید بر مشاریکت مریدم و اقدامات پیشگیری از بیماریها
cn براستفاده از مرلقبتهای پزشکی سرپابی به منظور
eS ee eee Bol
* معاینات منظم دوره ای برای بیماریابی و پیگیری موارد و
Ber Sere TE vec sree ore)
ee ee ee oo ie
صفحه 165:
اشکال بیتابین
* دو کشور انگلستان و سوئد دارای نظام هایی هستند که بین
بيمه بهداشتى و طب ملى قرار مى كيرند.
* دراتگلیس با وجود سیستم بهداشت ملی خصوصیاتی از بیمه
9
طب خصوصی در قسمتی از خدمات بویژه خدمات
* خدمات درمانی و طب بیمارستانی بر خدمات پیشگیری و
طب اجتماعی تفوق دارد
صفحه 166:
:سوند
" با وجود اينکه قسمت اعظم خدمات به صورت سیستم طب
REP Ser fees ae re rer ee
* گرایش به گونه ای است که پزشکان همگی به استخدام دولت
لم
صفحه 167:
" نكات مورد توجه در ارتباط با بيمار ) زو
Discrepancy =
|۱۵06 ۴
Ambivalence =
Share information =
Empathy =
Compliance/ partnership =
صفحه 168: