صفحه 1:

صفحه 2:
رفرنس ها * کتاب جامع بهداشت عمومی جلد اول فصل 0 آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ۰ ارتباط بهداشتی * - کتاب درسنامه پیشگیری و پزشکی اجتماعی جلد دوم فصل جهارم و هفتم pirasteh.ashraf@googlemail.com- = 1

صفحه 3:
a ee ate) Le oo ESE COB) بم‌حوردار باشند ‎Sy:‏ ۳ ۱۳9 an 1۳ eR ENS STOP De . ‏بیمارویه منرله سافتونم‌پاشد‎ eye)

صفحه 4:
مراد تکرب ریرح رت [ور : ‎S‏ 5 اقتصادى اا ‎PSPS ree Se Eee eo‏ ,۰۲۰۰۰۰ شیوه زندگی و رفتارهای بهداشتی مردم

صفحه 5:
۰ پشتیبانی و تقویت نمود : ۱۰۱ فعالیتهایی که مستلرم دحالت دولت می باشد و ‎OC ae‏ سر دا

صفحه 6:
SOCIAL EMOTIONA family friends commun PHYSICA love ‏,و‎ hope AL P charity purpose SPIRITUAL

صفحه 7:
ابعاد سلامت سلامت جسمانى: به منزله ادراك و انتظار مثبت از وضعيت ‎eee,‏ ار را ار را ‎re eee‏ ا ال ا | ‏سلامت هیجانی: این بعد از سلامت به فهم هیجانها و شیوه صحيح مقابله با مشكلاتى كه در زندكى روزمره يديد مى ايد و جكونه تحمل كردن تنيدكىء اشاره مى كند. به عبارت دیگر 0 ‎ews‏

صفحه 8:
ابکاد سلامت سلامت عقلانی: سلامت ا ل ا 0 جديد. به عبارت ديكر عبارتست از فهم اين نكته كه شخص باطناً داراى .انرى لازم و مناسب براى انجام فعاليت هاى عقلانى مى باشد سلامت معنوی: حالت تعادل و نظم فرد با خود و دبگران و توانایی موازنه .ساختن بین تبازهای درونی با خواسته ها و تقاضاهای بقیه دنب سلامت روان: به احساس مثبت از هدف و باورى از ارزش هاى فرد مائتد .احساس خوبى: توانايى در تطابق و مقابله. اطلاق مى شود

صفحه 9:
او دس > Prevention > protection > Promotion ” علم و هر ایجاد. حفظ و ارتقاء سلامت فرد و جامعه " پیشگیری از بیماری ها و ارتقاءع سطح سلامت جامعه

صفحه 10:
فرمول ساده ارثقاى سلامت ارتفاي سلامث < آموزش سلامث* ‎Xl fy cha‏ ‎ya a‏ سس

صفحه 11:

صفحه 12:
توسعه و تكامل بهداشت عمومي در قرن 098 در ا ل كت جوامع اروبايي بوده است . در اين دوره دو نفر به نام (ادوین چادويك و جان پترفرانك ) در اجراي برنامه هاي بهداشتي بخصوص ‎ne‏ ل ل د

صفحه 13:
متيو 68 حالت رفاه نسبي: فلت( mental 4155 كك 0 nr ‏تعريف (10]/الا) ©©©0) وضعيت‎ ‏ریز رتاه كال‎ رل اس ری ‎petro perry)‏

صفحه 14:
3 "! علم وهنر ايجاد »حفظ وارتقاء سلامت فرد وجامعه بهداشت فردی ۱۱6۵۱۱ 36۲5۵۱۱۵۱ " 2 بهداشت عمومي ‎Public health‏ Devens ‏يزشكي ييشكيري‎ -2 " health

صفحه 15:
بهداشت عمومي عبارت است از علم و فن پيشگيري از بيماري بر ا ‎Bene‏ ‎BY) SEH Oren beeen mnie Wee We eB)‏ بهسازي محيط » كنترل بيماري هاي واكير دار» آموزش بهداشت فردي » ایجاد خدمات پزشكي و پرستاري جهت تشخیص بموقع و درمان بموقع بیماریها و ایجاد يك نظام اجتماعي که در آن فردداراي سطح زندگي مطلوبي براي تامين و نكهداري تندرسي خود باشد . بطوري كه هر فرداز ‎See ree ony‏ ‎ree‏ ۱

صفحه 16:
دامته ی بهداشت عمومی ای ۱۳ بهداشتملدر و كودك -2 بهداشتمحیط -3 پيشگيرير کنترلب يماربهایولگیردار -4 خدماتآزمايشگاهي-5 ين خدمات‌بربوط به تنظیم خانوادد - 7 نظارتهرمواد خورلكيودارويي-8 بررسي‌هایآماریو تحقیقاتو ارزشیابي‌در لمور -9 . بهداشتي

صفحه 17:
os sai ‏شاخص کت‎ Physical Quality Life Index ‏ا رح‎ ‏و‎ * میزان باسوادي

صفحه 18:
cab: تندرستي یف تندرستي - سلامتي بيماري غير آشكار بيماري خفیف بيماري متوسط بيماري

صفحه 19:
۳6۲۱۵۵0 ۵۲ Diseasec ies js فرد درآستانه مرك - بيماري آشكار - سلامتي ظاهري - سلامتي كامل

صفحه 20:

صفحه 21:
" انبوه بيمارى هاى ينهان( خفيفء بدون نشانه» بيش از مرحله بالينى) " بيمارى هايى مانند: يرفشارى خونء ديابت قندى» كم خونى» سوء تغذيه و بيمارى هاى روانى كه ميزان ابتلاى نامعلوم بیش از ابثلای شناحته شده است.

صفحه 22:
#بيمارى * حالتی که طی كت ا ات *" سالم دور شده باشد. ا ا ا ا 3 شوند يا از كار بيفتند. ۳ ایدگاه اکولوژی: بدی تنظیم عمل اندام های انسانی در ‎ee ae nen B)‏ ۳ " فرضيه ميكروبى بيماريها ” نظريه يك عليتى”

صفحه 23:
* متلت همه گیر شناختی یا مثلث اپیدمیولوژیک ‎٩‏ علیت چند عاملی ‎٩‏ شبکه علیت

صفحه 24:
Indicators ‏مدلشتی ی | نشانگر هام ی مدلشتی‎ Ys ار ‎a‏ معتبر ۴ قابل اعتماد ener ویژه " امكان پذیر ۴ مربوط

صفحه 25:
Communication Principles = It goes back to different components of Communication: = Present good = Choose the appropriate channel = Listen actively = Give feedback properly

صفحه 26:
The communication Process = 1. Sender ۷" ۲ = 3. Message = 4. Channels of Communication = 5. Feedback

صفحه 27:
آكاهى ب علاقه < ‎Wess oa‏ ا :ف :ا ‎I‏ ده ‎(Ceres)‏

صفحه 28:
فرستندد 5606۲ "" برقرار كننده ارتباط» ‎aly Lite‏ " ضرورت آكاهى از: اهدافش مخاطبشء علائق و نيازهاى او و ۴ راههای برقراری ارتباط "" توانائى هاى فنى و محدوديت هايش نتيجه نهائى ييام بستكى به جايكاه اجتماعى برقرار كننده ارتباط دارد

صفحه 29:
5 " ضرورت هر ارتباطء * یک نفر یا گروهی از مردم "" موجب معنابخشيدن به انواع ارتباط " مخاطبين كنترل شده يا همكن و كنترل نشده

صفحه 30:
Messager; ا ا ۱ ۱ ‎cy‏ ا ا دك ‏بيام خوب: ‏در راستای هدف» ‎Ce hee) ‏بر اساس نیاز های احساس شده» ‎0 ‏اختصاصی و درست(316 ۸6۷۲ 6 ۳۳۵61۴6 5)» ‎ha 4‏ ل 2 متناسب با مخاطب» جالب و متناسب با مسائل فرهنگی»

صفحه 31:
Channels of Communication lal) ‏ارتباطى يانظام رسانهدلى‎ " بل فيزيكى يا رساته استباطى بِيْنَ فرستنده و كيرنده " سه نظام رسانه اى: 3 ارتباط بين ‎eos)‏ ورس وه وت و ‎Communication‏ ‎IVE cae] Cee‏ ۲۵۱۲ ۱۸6۵: ۰ ‏رسانه های سنتی‎ s

صفحه 32:
Feedbacks) 435 " جريانى از اطلاعات از سوى مخاطبين به سوى فرستنده "رك بحاي وو فرصتی برای فرستنده بیام " صرف زمان در بازخورد ارتباطات جمعى( نظرسنجى» بررسی تکرش ها و مصاحیم)

صفحه 33:
Communication sewer wessupe 9 revever

صفحه 34:
Communication is a process that allows organisms to exchange information by several methods. MESSAGE FEEDBACK Sender Receiver

صفحه 35:
content content es = Tree Tree => SS 2 7 ۷۰ a: #7 emisor destination

صفحه 36:
codifying decodifying © = Tree Tree => ‏ی‎ 2 sending the message (2

صفحه 37:
nponents of Communication سح( Devodiacy Perceive aoe ۲ a Decree Cucodtiary ‏اوه‎

صفحه 38:
The Lasswell’s Model With 1۳۷۳۵ effect? Effect To whom 3 LCT Tg er ts یبارت 7 Channel كت ‎what?‏ Messag e Who? Communica ‏فلت‎

صفحه 39:
If you have an apple and | have an apple and if we exchange these apples then you and | will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas. George Bernard Shaw

صفحه 40:
Communication = Communication is a process that allows organisms to exchange information by several methods. Communication requires that all parties understand a common language that is exchanged. There are auditory means, such as) speaking or singing, and nonverbal, physical means, such as body language, sign language, paralanguage, touch, eye contact, or the use of writing.

صفحه 41:
Non-verbal = Nonverbal communication is the act of imparting or interchanging thoughts, opinions or information without the use of words, using gestures, sign language, facial expressions and body language instead. = Much of the “emotional meaning” we take from other people is found in the Person's ficial expressions and tone of voice, comparatively little is taken from what the person actually says (More Than Talk).

صفحه 42:
انوا ارتباط " ارتباط يك طرفه " ارتباط دو طرفه " ارتباط كلامى ا ال لس را ۱ " ارتباط ديدارى " ارتباط از راه دور و اينترنت

صفحه 43:
موانع ارتباط ۶ ابزبوارزيت " روان شناختى ‎a‏ محيطى ‎ae‏ "۳

صفحه 44:
Health education = Health education is a process by which individuals and groups of people learn to behave in a manner conducive to the promotion, maihtenance or restoration of health.

صفحه 45:
[ ات کیک سک نی که برس ‎pS Fo‏ عرسا ‎ply‏ ‏قا بدانند چگونه سالم باقی بماننده به طور فردی یا گروهی» ‎eine‏ را داشته باشند. طلب کمک کنند.

صفحه 46:
ج ری رات یک ‎AH SI yy eS GS) fl‏ سوت است . ار زمينه مسائل تندرستى و سلامتى سخن مىرودء موضوع اموزش بهداشت مطرح مى شود. در آموزش بهداشت. مساله یادگیری » محور و کانون 0 ۴ یادگیری» تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه تعریف شده استء به اين جهت غالباء مفهوم یادگیری با رفتار مطرح سس سر در

صفحه 47:
#هدف آموزش بهداشت در مراقبتهای بهداشتی اولیه ‎ker ee‏ لا لا لد ۳ 2 براى حفظ سلامت فردى و جمعى اقدام نمايند, ‎es‏ در موقع لزوم طلب كمك كنتد.

صفحه 48:
‎ene eee‏ رل درل مر در :بكار بردن مهارتها براى ارتقاى سلامت نيازمند موارد زير است ‎٠‏ تشويق مردم به مشاركت در برنامه ريزى ى اجراى مراقبت ‎aud) Sahin cls‏ ‎3 ee eee are ee ‏مهارتهای زندگی آنها و پرهیز از پیشداوری.‎ ‏بوقراری ارتباط خوب با مردم که تبادل اطلاعات و افکار را بطور واضح و روشن میسر می سازد. ‏اتخاذ مناسب ترين تكنولوزى آموزشسى در برنامه هاى ارتقاى ات ا ا ا ا ا ‎BrP‏

صفحه 49:
Life Style 00 ا هنجار ها اروش باورها ارات لا زر رز را 5 ا سم سر بر نر نت 5 0 eR TP ee Pe SE RG GUT seg ‏بر بر‎ mere

صفحه 50:
فعاریف ابتدابی شبوه زندکی :بر تعد به ‎Js.‏ ‏فيزيکي . استعمال دخانیات و مصرف الکل تأکید ‎fy)‏ ۰ ۱ SE ee ene see ced ‏اجتماعي .اقتصادي و محيطي بر شیوه زندرفي را‎ ۱ رف

صفحه 51:
له کب ر رل بر بت ارشتاطات ددن فردی 0111111011110911611 1111611361501131 ار ‎i) ot‏ مان ارتات بر ‎Mass Média communication‏ ارتباطات الکتروشک(مدرن) 6۵۱۱۱۱۱۱۷۱۱۱6۵۲۵ ۴۱66۲۱۵۱۱۱6 ارتباطات از طريق رسانه هاى سنتى 1/1613 7113016101121 ‎communication‏

صفحه 52:
EB ey) eee ree ore) Audiovisual Aids چا ار ا ا ار

صفحه 53:
Instructional Meclia 0 lu |c Veiper e-2 CORI Yi 0 مواد دیداری - شنیداری» مواد شنیداری» سه بعدى ها sol منابع انسانى و موقعيت ها( عرصه و بازديد ها)

صفحه 54:
:عوامل مؤثر در انتخاب رسانه هاى " هدف هاى آموزشى» * ویژگیهای افراد. ا 0 "" موضوع آموزشىء * شرایط

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:
1 5 [مواد نوشتارى] [ اح کت لا 1 سالنامة 3 5 گاهنامه

صفحه 58:
Poster was " كاغذ كلاسه يا معمولى ا ل ل 6 اا ل ۰۳ ۱ " القاء بيام * سه هدف: اعلام رویداد ها و برنامه های مهم * ارائه توصیه های مفید و اطلاعات لازم در مورد یک موضوع " تشويق به انجام يا منع از انجام يك كار

صفحه 59:
ريزتيراى بوسترترب 2121198 مخاطبين را به تفكر وا دارد( يك ايده يا بيام) ل ا ل 0 هماهنكى موضوع با طرح و رنگ

صفحه 60:
ا ال سم م راديو اسلايد

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:
Sa RLU ‏.]االاذ‎

صفحه 65:

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:

صفحه 73:

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:
ee Ba ۱ ۱ ۱ ۳ وكا ای رات

صفحه 79:

صفحه 80:

صفحه 81:

صفحه 82:

صفحه 83:
۰. ‏جمی باه‎ start here Make The Right Choice. DON’T SMOKE.

صفحه 84:

صفحه 85:

صفحه 86:

صفحه 87:

صفحه 88:

صفحه 89:

صفحه 90:

صفحه 91:

صفحه 92:
major cause of stroke Seay roy Se ‏مامتا‎ ‎2011 ‎oy ‎Sate! leads to depression and fatigue CO ec Cay 000 0ك Smoking Kills > Why bother starting

صفحه 93:
Instructional Designing ‏الگوی طراحی منظم آموزشی‎ ‏برنامه ریزی آموزش بهداشت‎

صفحه 94:
Kemp Model * ویژگیهای مدل: تأكين بر هدف هاو نياز هاى 1موزشى به عنوان تنظي 3 اصلىء ‎er mentees‏ ا 0 محاط بودن دو فعالیت اصلی " تجدید نظر و ارزشیابی "

صفحه 95:
5821185 006

صفحه 96:
James Brown Model = Educational Objectives = Condition = Resources = Out Put

صفحه 97:
سس مس متا Educational Objectives Condition 9 Out Put Resources

صفحه 98:
Educational Objectives ۲ هدف کلی: مبهم. گسترده. مقصد برنامه» جهت حرکت از م رل ور د ناسل ناح ‎lb Aly ate‏ ی در دس کی " اهداف جزئى( اختصاصى): تفكيك هر هدف مرحله اى به چند هدف جزنی.

صفحه 99:
The objective should be SMART: | ۲ ۱۱۵۵5۱۱۲۵ ‏قابل‌سنجشو لندازم گبری,016‎ = Appropriate gt as pit Luts ‏و هنکلی‎ || ‏عت‎ .a, مکن‌زمان 11۳6-3011110 ۶

صفحه 100:
حیطه های پلدگیری ۴ هدف کلی, اهداف مرحله ای و اهداف جزئی میتوانند بر هر یک از ‎wh te‏ cee. pes) ‏روانی_حرکتی متمرکز شوند.‎ ۴ * یاد گیری: ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه یاد گیرنده.

صفحه 101:
Learning = Learning is the acquisition and development of memories and behaviors, including skills, knowledge, understanding, values, and wisdom. It is the product of experience and the goal of education. Learning ranges from simple forms of learning such as habituation and classical conditioning seen in many animal species, to more complex activities such as play, seen only in relatively intelligent animals.

صفحه 102:
psychological domains: cognitive, affective, or psychomotor = The cognitive domain deals with our ability to process and utilize (as a measure) information in a meaningful Way. = The affective domain is concerned with the attitudes and feelings that result from the learning process. = Lastly, the psychomotor domain involves manipulative or physical skills.

صفحه 103:
Cognitive Domain : There are six levels in the taxonomy, moving through the lowest order processes to the highest: کر 2 از در نبیر کاربرد( ببکاریستر) تجزيه وتحليل ترکیب ارزشیابیو قضاوت Knowledge Comprehension Application (۱۵۱۷5 5۱۷/۱۲۱655 Evaluation & Judgment

صفحه 104:
Affective Domain ۲ ۲۱6/۲6 216 ۲1۷6 ۱6۷5 ۱ ‏عناأاعع31 عط‎ domain moving through the lowest order processes to the highest: گرفتن‌یا دریافتک ردر[مولجهه با موضوع) ۳۵6۵۱۷۱۳0 ۴ ‎Responding et.‏ = كك ۱2 ۶ سازماندهیل 0۳۵۳۱2111 ۲۶ تبلور شخصییع 01131261671210 ۶

صفحه 105:
Psychomotor Domain The seven major categories are listed from the simplest behavior to the most complex: آمادگیو تقلید۱۱]۵110 6 01۳0665 ۳6۵ ۲ رل ل لت رت تایبا ۰ ‎Acceleration & Accuracy“ 2‏ = هماهنگی‌حر کات ۵۸61۱0۱۱ 0۶ 600۳۱03۲10۱ ۶ = Normality re

صفحه 106:
= Cognitive: mental skills (Knowledge) = Affective: growth in feelings or emotional areas (Attitude) = Psychomotor: manual or physical skills (Skills)

صفحه 107:
‎oe 5 55‏ م ورزش و تحرك فيزيكى 5 ۱ ‎rene eee RETR R Omen a eT)‏ ل ور ماس ‎Hilly ABIES‏ ۱ نقش ورزش را به عنوان راهبردی برای حفظ و ارتقای سلامت ‎nn tens‏ ا ات ا ار ۱ دار مکی طی از کم ری راان برد ن ری شلد که بر ورزش می‌تواند روی آنها موْتّر باشد. ۶ نقش ورزش را در بهبود سلامت و تندرستی و کیقیت زندگی به طور ‎aver‏ 0

صفحه 108:
ارزشیایی 2۱۶۱۱۱۱۶91 تعيين ميزان دستيايى به اهداف اختصاصى. برآورد تأثبر و با کیفیت برنامه. ز بت رد - ارزشيابى تكوينى ميا << ‎Evaluation Re eer -‏ زرد هزور -2 ارزشيابى ييامد با نتبجه 113101311011 105601116 © Summative Evaluation ۳

صفحه 109:
Outcome Evaluation " تغييرات ايجاد شده در: دانش» نگرش و رفتار ‎re ree‏ ۱7 سیاست های بهداشتی ‎Cost-Effective‏ ‎Cost-Benefit‏ ‎Impact Assessment‏

صفحه 110:
روش‌هعلموزشی ۱۷6۲۱۵۵۱5 11018۵1 /۳۱5۷۲۱] " دسته بندى كلى روش ها و فنون آموزشى : آموزش فردى: جهره به جهره يا ‎Consulting s,s. face to face‏ آموزش گروهی ۳ ‎Group Discussion‏ ایقای نقش 0121/10 50۱6 ‎brane er)‏ كاه کارگاه آموزش ‎Workshop‏ لا تا رت

صفحه 111:
methor :۰ وا رامع ۳۳۹۰۰1۰ سكت سس سس سه لت مسي 0غ سس سس سسا ۲ epresentational & Instructional

صفحه 112:
Lecture = Lecture is the most criticized of all teaching methods AND the most commonly used because = 1) planning time is limited, = 2) lectures are flexible and can be applied to any content and = 3) lectures are simple. The most critical fact about lecture is that it puts students in a passive role.

صفحه 113:
Lecture-discussion = Lecture-discussion is a combination of lecture and| teacher questioning of students

صفحه 114:
Discussion/Discussion Boards = Designed to encourage thinking skills, discussion allows learners to increase interpersonal skills. Discussions may occur in the classroom or online. One way to implement discussions with twenty- first century students is to use discussion boards.

صفحه 115:
Role-play = Role-play deals with solving problems through action. A problem is identified, acted out and discussed. The role-play process provides students with an opportunity to: = 1) explore their feelings, = 2) gain insight about their attitudes ,and = 3) increase problem solving skills.

صفحه 116:
Demonstration = Demonstration involves the teacher showing students a process or procedure such a science process, a cooking procedure or a computer procedure. Involving students in demonstrations allow this method to be less passive.

صفحه 117:

صفحه 118:
ری ۱ * شکل ظاهری رفتار: در چه شکل و صورتی ظاهر می شود. ‎Topography of Behavior‏ * شدت رفتار: با چه شدت و نبرویی رخ می دهد. ‎Force or Intensity Behavior‏ " نرخ یا فراوانی رفتار: تعداد دفعات وقوع رفتار یا ميران وافراواتى يَرُوَرٌ رَفتان موزد نظر درايى دوره زمائى مشخص” ‎Behavior Frequency or Rate‏ * دوره نهفتگی: مدتی به طول می انجامد تا شخص انجام کار یا رفتارى را كه از او خواسته شده است شروع كند. ‎Latency of Behavior‏

صفحه 119:
ویژکیهای رفتار( ابعاد رفتار) دا ۷ 6112۷10۳ ۴ Bes ee nea se Pn Ce Nee Een) eC Be ewe y Behavior Duration ۴ مدت زمان تغییر رفتار Behavior Ghange Duration ۴ استمرار رفتار جدید و تداوم آن . . ۳ ‎Maintenance Behavior‏

صفحه 120:
وینگیهای رفتار( ابعاد رفتار) " مكان يا موقعيت رفتار جائى كه رفتار درآن رخ مى دهد. ‎Locus‏ (OY) LO ‏و‎ Leroy =) a dues “Dir " رفتاريايانتى| 11111133 © 7"

صفحه 121:
لحظه مناسب براى تعليم ( ‎١‏ ) ‎re ee Bed eS‏ ا الل ‎ee Te‏ ۲۱۳ رز ‎Eee re) EP J‏ كنندكان خدمات بيماران را در لحظه مناسب ‏ا ل 0 ‎۷

صفحه 122:
OT I aaa ‎i RTC Te ted‏ ا مساوره ارلیه شده توسط کارکنان بهداشتی در چنین لحظلتی و در مراکز بهداشتی درملنی مثبت بوده و از نظر بالینیتاً ثیر بسیار خوبی بر ‎Cee ee Ph eS IC eS)‏ ‎sodA) ‎۸

صفحه 123:
لحظه مناسب براى تعليم ( ‎1١‏ ) ا ا و چنین فرصتی رلبه رسمیت شناخته و برای ارلیه آموزش مقتضیبه بیماران آماده شوند . برای ‎tea‏ را ارتباطات و اموزش سلامت هستند .

صفحه 124:
‎al reel‏ شم ‏مؤسساتى كه ارليه دهندكان خدمات بهداشتى درملنی را بکارهی گییند بلید چنین فرصتی را ‏سبه رسمیت شناخته و اجازه دهندکه زمان کلثی و آموزش لازم بواى آموزش بيماران و مشاوره با آنان در نظر گرفته شود. ‎35

صفحه 125:
بر ۳ 0 0 درباره ‎(١ | BY ea) Fee) bts!‏ 19 00 | رفتار بیمار و نتایج درمان الما

صفحه 126:
مردم )) حعمواهان كسب اطلاعات سلامت از يك متخصص سلامت هستند ‎a‏ از برقراویارتباطات 12 ‏اطلاعات محدود احساس

صفحه 127:
— آموزشی سلامت و ارتباطات اثربخش با 7 ۳ ۳ —— a ۳ ‏ار‎ ‎mre en ren" Ss Vac

صفحه 128:
(hh ۳ ‏هيج آموزشی نمى تواند‎ 200 yee Feve Seye-t) J Je Wey C]fee pb ‏ا ا كم‎ آموزش سلامت به بیمار توسط ارایه دهنده ۶ 00 ا«

صفحه 129:
هبریان با فراین فا مان هرمن باحصا كدت ۱ A Re rr mn Re Tory ii meee ‏مهارت هاى ارتباطى براى تعامل با جمعيت‎ ‏ع عم‎ ie Perron) eo) era ‏فرهنكى‎ ‏برخوردار شوند‎ oan

صفحه 130:
‎rele)‏ تس رت رت اطلاعات سلامت » خدمات و فناورى هاى ارتباطى ‏ا قرار کننده 2 رل را ی اطلاعاتى بهترى شوند

صفحه 131:
رویکرد های آموزش بهداشت ‎Approach to health Education‏ ۴ رویکرد نطارتی را 3 رل ات " رويكرد خدمات وليه بهداشتى

صفحه 132:
آموزش بهداشت در مقابل تبليغات ‎health Education versus Propaganda‏

صفحه 133:
مدل های آموزش بهداشت سر ‎ya‏ | * مدل مداخله اجتماعی

صفحه 134:
محتواى آموزش بهداشت زیست شناسی انسان تغذیه بهداشت بهداشت خانواده مبارزه و پیشگیری از بیماری بهداشت روانى پیشگیری از سوانح استفاده از خدمات بهداشتى

صفحه 135:
اصول آموزش بهداشت 00 ١ علاقه وزرا fatal setts oe ey Tecan ena tla lecbe Comprehension Reinforcement Teele SACs fe bre ncae ee eee es ‏از دانسته ها به ندانسته ها‎ الكو بودن ارتياطات خوب اتسانى ترس رهبران

صفحه 136:
A ۳ ۱ 2 ۵ اصول آموزش بهداشت از دائسته ها به ندانسته ۱۱۱۵۱۸ ۲۵ ۱۱۵۷۷۱۱ ۰ الکو بودن ۵۵۱۱0۵۱6 ۵۱ 5:۱9 6000 ۱۷۵۱۸۵۱ ‏ارتباطات خوب انسانی6۱۵1:0:0‎ - Feed backs)s454 | 1 -¥-Ye [= ¢-{8)B 0)

صفحه 137:
روش های برقراری ارتباطات بهداشتی ۶ رویکرد فردی611 200۲08 ۱۱۵۱۷۱۵۱۱۵۱ ۴ رویکرد گرو هی300۲0801 6۲۵۱۵ ۴ رویکرد جمعی 200۳0۵1۱ ۷255

صفحه 138:
‎a ”‏ شرف ار تباطات بهداشتی ارتباطات بهداشتى بايد نيازهاى زير را براورده كند: اطلاعات آموزش ۱ ترغیب خرن تقویت روحیه توسعه بهداشت سازمان های بهداشتی

صفحه 139:
بهداشت بين الملل

صفحه 140:
" اولین کتفرانس بین المللی بهداشت(1960) 20000106 " دفتر بين المللى بهداشت عمومى( 0©6002) ا ل ا ل 0 ا ل 0 لل ‎(TOPS ) Sle‏

صفحه 141:
:سازمان جهاني بهداشت یک سازمان تخصصی غیر سیاسی مربوط به بهداشت است که ۱ ييش نويس اساسنامه سازمان جهانى بهداشت درع15”7١‏ توسط ‎orc‏ ا ۱ به تصويب رسيد و در هفتم أوريل 19158 به اجرا كذاشته شد.

صفحه 142:
به همین جهت ۷ آوریل ۱۹۴۸ بنام « روز جهانی بهداشت » همه ‎PP pom‏ | هدف از تشکیل سازمان جهانی بهداشت . دست یافتن همه مردم جهان به بالاترين سطح از سلامتى است . خدمات سازمان بهداشت جهاني شامل : خدمات اصلي ؛ خدمات تخصصي ۰ تحقیقات پزشكي است . خدمات اختصاصي »:شامل تربیت پرسنل » بهبود وضعیت مدیریت ا لت ل ل ا ات ا ۱ يكي از درخشانترین موفقیت هاي سازمان جهاني بهداشت در سطح ‎Rewer re eer eee yp inary‏ | Den gee eSeD CESS Bek ce mee fer a) . ‏برنامه ريزي در جهت کنترل وتنظیم خانواده است‎

صفحه 143:
در بين ادارات تخصصي سازمان ملل» رای ۳ بهداشت ‎F)‏ ا ته اساسنامه خاص خود؛ ل ل دا ۱ سازمان جهاني بهداشت بخشي ازسازمان ملل است اما زیر دست آن ‎Be ett er ern Te RCL eer)‏ درآمد سرانه پرداخت مي شود .

صفحه 144:
6 ا [)-خدمات اصلي:- مراقبت هاي قرنطینه اي ‎Stl a=‏ ول رل ان حدمات احتصاصي.- براساس شرابط بداشتي کشور ها ©- تحقيقات يزشكي:- بيماريهاي عفوني اس ل ا <- آموزش ونشر اطلاعات در زمینه هاي مختلف

صفحه 145:

صفحه 146:
: سازمان منطقه اي سازمان جهاني بهداشت عبارتند از ۳ 0 00 hee ne Denne -) ‏كشور عضو‎ 2150 Siac! 2- آمريكا( واشنكتن)31 4.1/80 كشور عضو “6- ارويا ( كينهاك ) 35 0الاع كشور عضو ©- مديترانه شرقى ( اسكندريه ) 22 1/150 كشور عضو ©- غرب اقيانوس آرام ( مانيل )15 5010 //ا كشور عضو

صفحه 147:
ال رك کشور‌ها افغانستان - اردن - امارات متحده عربي- ابران -بحرین- را کر وال << عربستان - عمان - قبرس - قطر- کویت لبنان -ليبي - مرت در

صفحه 148:
کشور ها تعداد كشورهاي عضو ©© كشور " جمعيت در سال ©0958 ©6:62 ميليون ‎GNP =‏ 0600/6 . متوسط منطقه در سال (*0©©6) ©0836 دلار ۳ ۹۹( = بيشترين كويت (0©6<80دلار ‎total value of all final goods and services‏ = ‎produced within a nation in a particular year‏

صفحه 149:
" جمعيت كمتر از ©سال 02 در صد اا اك ا ا 2 " جمعيت بالاي ©© سال “6درصد ۴ متوسط میزان موالید زنده 5/86 در هزار نفر جمعیت و 3 در هزار نفر جمعیت

صفحه 150:
ساير سازمانهاي بين المللي ‎eee Wel cela‏ ورد و( ‎United Nation International Children Emergency Fund ‏انقلاب سلامتي کودك ۳۳ 05۱۳ ‎Growth Chart‏ ‎Oral Dehydration ‏۵ 5250 ۱ظ ‎Immunization‏ ‎Eamily Planning Family Education Food supplement

صفحه 151:
JS lla oe SILO International Labor Office 0لماسازمان غذا وكشاورزم ‎The Food and Agricultural‏ ‎Organization‏ ۰۳۰۱۵۳۵۹۱۵۵ United_Nation Education Scientific and Cultural Organization International Red Cross

صفحه 152:
: پونیسف از ادارات سازمان ملل متحد است كه از طرف مجمع عمومي ملل متحد به منظور اقدام براي باز تواني كودكان ‎come ayes‏ 0

صفحه 153:
نام جديد يونيسف ( بنياد كودكان سازمان ملل ) است .دفتر آن در ساختمان سازمان ملل در نیویورك است و توسط يك هيئت اجرايي متشكل از سي کشور اداره مي شود .

صفحه 154:
‎Rete eek Geet Tee nee) StS eee ne ee)‏ رز ‎Cl‏ ا 0 © بهنشانه مايع درمانوخورلكييرلودرمانكم لبي 8 به نشانه ترویج 0 ‎goku Gal alas I‏ ‎Via Cappuccins ‏مد‎ - 39200'Bolzane ‎

صفحه 155:
Ha ORE BEY We we ese Be) به بیانی سازمان كشاورزي و غذا در 9626 تشکیل ‎Se ee ere‏

صفحه 156:
سازمان بين المللي كار ۷ در سال ۱۹۱۹ برای بهبود شرایط کار وزندگی جامعه کار گران ‎eer pee‏ ا 0 ا اس اهداف: مشاركت در برقرارى صلح يايدار از راه افزايش عدالت اجتماعى. ا ‎POEUN‏ ‏ارتقاء ثبات اقتصادی و اجتماعی .

صفحه 157:
:صليب سرخ بين المللي Dansk Rode Kors يك سازمان بشر دوستانه غیر سياسي و غیر رسمي است .که ا ا ا ل ا ۱ هائري دونان تاجر سويسي بود كه به ييشنهاد وي در ۱۹ نخستین کنوانسیون آن در ژنو برگزار گردید .

صفحه 158:
۳ ۳ ‏رل را‎ eee mere ‏خورشيد سرخ ايران تاسيس شد » همكار صليب سرخ بين المللي‎ ‏است. اين جمعيت عمدتاً براي مقابله با حوادث غير مترقبه فعاليت‎ ‏دارد و بودجه آن از كمكهاي نقدي و جنسي مردم و كمكهاي‎ . ‏دولتي تامین مي شود‎ +C RED CROSS ‏ممعت ص‎ the power of humanity

صفحه 159:
نظام های حرضه خدمات بهداشتی درمانی در ایربان و جهان اصولا نظام های عرضه خدمات بهداشتی - درمانی در جهان تحت سه عنوان کلی: (Public Assistance) Pee ١ -. بيمه يزشكى يا بهداشتى يا خدمات (ع1511131! أادعء1!) (National Health Services) ‏طب ملی‎

صفحه 160:
این سه نوع سیستم عرضه خدمات بهداشتی درمانی متطبق با #سه مبیستم اقتصادی - سیاسی موچود در ‎Chem‏ سرمایه داری وابسته سرمایه داری <) سوسیالیسم سل ار ۱5 ‎Cre eI)‏ ۱ * سیستم های سه گانه ثابت و غبر قابل تغییر نیستند

صفحه 161:
معاونت عمومی (6 ۸55۱513۱ ۳۵۵۱۱) Creer ne mE a Ole) آسیاء آفریقا و آمریکای لاتین ۱ ۱۳۰ 1 ۱ reer Dero ‏ا‎ ‎FEA PONV ET IP CO BN Pee Pres eS ۱۳ 1 ree be rae 1 a ‏نیمه وقت کارکردن پزشکان و ناموفق بودن روش کار تمام وقت‎ ۳ ‏سل مرس م۱‎ Oe eis ee ee SEs sl

صفحه 162:
(Health Insurance) bass ty ithe ‏بیمه پزشکی یا‎ " 9© كشور ‎ACS)‏ جهان ) " اروياى غربى و آمريكاى شمالى و استرالياء زلاند نوء زابن و اسرائيل " كشورهاى صنعتى و سرمايه دارى اا ا ‎ype eer‏ ۱7 دولتى(اسرائيل» خريد خدمت از بخش خصوصى) ودر برخى هم بيمه دولتى ‎ay‏ م ا ‎JN‏ ‏كشورها( كاناداء دانمارك»ه فنلاند» ايسلند» زلاند نو و نرو) تمام مردم تحت بوشش خدمات درمانى دولتى قرار دارند. ا ا ا ۱ دولت اا ل ا سرت

صفحه 163:
طب ., ‎National Health)‏ ‎(Services‏ ‏* 66 كشور (909©9 جمعیت جهان ) ‎Tol‏ كك ‎owes eS Ben er eer‏ الا لكت * تأمین بودجه ازطریق مالیات ها ا رد ‎RPL De OSE Dee te Telco‏ -' در اختیار دولت قرار داشتن کل سیستم خدمات بهداشتی درمائى

صفحه 164:
National Health Services ‏طب ملی‎ * تاکید بر مشاریکت مریدم و اقدامات پیشگیری از بیماریها ‎cn‏ براستفاده از مرلقبتهای پزشکی سرپابی به منظور ‎eS ee eee Bol‏ ‏* معاینات منظم دوره ای برای بیماریابی و پیگیری موارد و ‎Ber Sere TE vec sree ore)‏ ‎ee ee ee oo ie

صفحه 165:
اشکال بیتابین * دو کشور انگلستان و سوئد دارای نظام هایی هستند که بین بيمه بهداشتى و طب ملى قرار مى كيرند. * دراتگلیس با وجود سیستم بهداشت ملی خصوصیاتی از بیمه 9 طب خصوصی در قسمتی از خدمات بویژه خدمات * خدمات درمانی و طب بیمارستانی بر خدمات پیشگیری و طب اجتماعی تفوق دارد

صفحه 166:
:سوند " با وجود اينکه قسمت اعظم خدمات به صورت سیستم طب ‎REP Ser fees ae re rer ee‏ * گرایش به گونه ای است که پزشکان همگی به استخدام دولت لم

صفحه 167:
" نكات مورد توجه در ارتباط با بيمار ) زو ‎Discrepancy‏ = |۱۵06 ۴ ‎Ambivalence‏ = ‎Share information‏ = ‎Empathy‏ = ‎Compliance/ partnership‏ =

صفحه 168:

رفرنس ها ‏ کتاب جامع بهداشت عمومی جلد اول فصل 3آموزش بهداشت و ارتقای سالمت ،ارتباط بهداشتی ‏ -کتاب درسنامه پيشگيری و پزشکی اجتماعی جلد دوم فصل چهارم و هفتم ‏ ‏pirasteh.ashraf@googlemail.com- ‏ - ‏ - “ Healthسالمت “ حالتي است كه در آن افراد از رفاه كامل جسمي ،رواني ،اجتماعي و معنوي برخوردار باشند ؛ زندگي مولد از نظر اقتصادي و باروري و زندگي با نشاطي داشته باشند و صرفًا نبود بيماري به منزله سالمتي نمي باشد . 1 عوامل تأثيرگذار بر سالمت سه دسته اند : گروه اول ،عوامل و شرايط محيطي ،اجتماعي و اقتصادي– گروه دوم ،خدمات بهداشتي ،درماني و كيفيت و نحوه ارايه آنها – و گروه سوم ،شيوه زندگي و رفتارهاي بهداشتي مردم 2 ارتقDDاي سDDالمت در كشDDور را مي تDDوان از دو سDDو پشتيباني و تقويت نمود : اول فعاليتهايي كه مستلزم دخالت دولت مي باشد و دوم اقدا ماتي كه مستلزم فعاليت مستقيم مردم است . 3 SOCIAL family friends stress management commun ity stress reduction career substance abuse educatio n INTELLECTU AL achievem ent EMOTIONA L love hope charity purpose SPIRITUAL medical selfcare nutrition fitness PHYSICA L ابعاد سالمت سالمت جسماني :به منزله ادراك و انتظار مثبت از وضعيت .جسماني مناسب است سالمت اجتماعي :يعني توانايي انجام موثر و كارآمد نقش .هاي اجتماعي بدون آسيب رساندن به ديگران سالمت هيجاني :اين بعد از سالمت به فهم هيجانها و شيوه صحيح مقابله با مشكالتي كه در زندگي روزمره پديد مي آيد و چگونه تحمل كردن تنيدگي ،اشاره مي كند .به عبارت ديگر عبارتست از فزوني احساسات مثبت بر .منفي ابعاد سالمت سالمت عقالني :سالمت عقالني يعني داشتن ذهن باز به عقايد و مفاهيم جديد .به عبارت ديگر عبارتست از فهم اين نكته كه شخص باطنًا داراي .انرژي الزم و مناسب براي انجام فعاليت هاي عقالني مي باشد سالمت معنوي :حالت تعادل و نظم فرد با خود و ديگران و توانايي موازنه .ساختن بين نيازهاي دروني با خواسته ها و تقاضاهاي بقيه دنيا سالمت روان :به احساس مثبت از هدف و باوری از ارزش های فرد مانند .احساس خوبی ،توانایی در تطابق و مقابله ،اطالق می شود Health ‏Prevention ‏protection ‏Promotion ‏ ‏ علم و هنر ایجاد ،حفظ و ارتقاء سالمت فرد و جامعه پیشگیری از بیماری ها و ارتقاء سطح سالمت جامعه ‏ ‏ ‏ فرمول ساده ارتقاي سالمت 21 عوامل كليدي در سالمت • • • • • • تكامل كودك حمايت اجتماعي مراقبت خانواده و دوستان ارتباطات زمينه هاي ارثي و پاسخ به بيماري • • • • • درآمد آموزش كار محيط هاي فيزيكي سياست هاي همگاني • رفتارهاي سالم : عدم مصرف سيگار و الكل رانندگي – تحرك فيزيكي – تغذيه و غيره 16 توسعه و تكامل بهداشت عمومي در قرن 19در نتيجه پیشرفت دانش و احساس مسئوليت جوامع اروپايي بوده است .در اين دوره دو نفر به نام (ادوين چادويك و جان پترفرانك ) در اجراي برنامه هاي بهداشتي بخصوص .بهداشت محيط كوشش فراوان كرده اند سالمتيHealth حالت رفاه نسبي: جسميphysical رواني mental اجتماعي social نه فقط فقدان بيماري يا نقص عضو تعريف ( 1998)WHOوضعيت پوياي رفاه كامل جسمي،رواني،اجتماعي وروحي ونه فقط فقدان بيماري Hygieneبهداشت ‏ ‏ ‏ ‏ علم وهنر ايجاد ،حفظ وارتقاء سالمت فرد وجامعه -1بهداشت فرديPersonal health -2بهداشت عمومي Public health ‏Preventive -3پزشكي پيشگيري ‏health بهداشت عمومي عبارت است از علم و فن پيشگيري از بيماري ها ،افزايش طول عمر و ارتقاء سطح سالمتي و توانايي انسان از طريق كوشش هاي دسته جمعي افراد جامعه به منظور بهسازي محيط ،كنترل بيماري هاي واگير دار ،آموزش بهداشت فردي ،ايجاد خدمات پزشكي و پرستاري جهت تشخيص بموقع و درمان بموقع بيماريها و ايجاد يك نظام اجتماعي كه در آن فردداراي سطح زندگي مطلوبي براي تامين و نگهداري تندرسي خود باشد .بطوري كه هر فرداز جامعه از حق طبيعي خود .يعني سالمتي و عمر طوالني بهره مند گردد دامنه ی بهداشت عمومی آموزش بهداشت عمومي 1- بهداشت مادر و كودك 2- بهداشت محيط 3- پيشگيري و كنترل بيماريهاي واگيردار 4- خدمات آزمايشگاهي 5- خدمات پزشكي و پرستاري 6- خدمات مربوط به تنظيم خانواده 7- نظارت برمواد خوراكي ودارويي 8- بررسي هاي آماري و تحقيقات و ارزشيابي در 9- .امور بهداشتي شاخص كيفيت زندگي جسمي ‏Physical Quality Life Index ‏ ‏ ‏ ميرايي شير خواران اميد به زندگي در پايان يك سالگي ميزان باسوادي :طيف تندرستي ـ سالمتي تندرستي بيماري غير آشكار بيماري خفيف بيماري متوسط بيماري شديد بيماري كشنده مرگ سير بيماريPeriod of Disease ‏ ‏ ‏ ‏ فرد درآستانه مرگ -بيماري آشكار -سالمتي ظاهري -سالمتي كامل ----------------------------------------------------------------محيط اجتماعي اقتصادي فرهنگي ‏ پديده کوه يخی بيماری بيماری دارای نشانه بالينی بيماری پيش از بروز نشانه ها ‏  ‏ انبوه بيماری های پنهان( خفيف ،بدون نشانه ،پيش از مرحله بالينی) بيماری هایی مانند :پرفشاری خون ،ديابت قندی ،کم خونی، سوء تغذيه و بيماری های روانی که ميزان ابتالی نامعلوم بيش از ابتالی شناخته شده است. :بيماری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ حالتی که طی آن سالمت بدن کاهش يافته و از وضعيت سالم دور شده باشد. حالتی که بدن يابخشی از اندامهای بدن دچار قطع عمل شوند يا از کار بيفتند. ايدگاه اکولوژی :بدی تنظيم عمل اندام های انسانی در رابطه با محيط زيست. فرضيه ميکروبی بيماريها ” نظريه يک عليتی“  ‏ ‏ مثلث همه گيرشناختی يا مثلث اپيدميولوژيک عليت چند عاملی شبکه عليت Indicators شاخص های بهداشتی يا نشانگرهای بهداشتی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ويژگی های نشانگر يا شاخص: معتبر قابل اعتماد حساس ويژه امکان پذير مربوط Communication Principles      It goes back to different components of communication: Present good Choose the appropriate channel Listen actively Give feedback properly The communication Process      1. Sender 2. Receiver 3. Message 4. Channels of Communication 5. Feedback فرايند ارتباطات آگاهی عالقه ارزشيابی سازگاری( تغيير رقتار) گيرنده راه ارتباطی پيام بازخورد فرستنده فرستنده Sender برقرار کننده ارتباط ،منشأ پيام ضرورت آگاهی از: اهدافش مخاطبش ،عالئق و نيازهای او پيامش راههای برقراری ارتباط توانائی های فنی و محدوديت هايش نتيجه نهائی پيام بستگی به جايگاه اجتماعی برقرار کننده ارتباط دارد گيرندهReceiver ‏Receiver ‏ ‏ ‏ ‏ ضرورت هر ارتباط، يک نفر يا گروهی از مردم موجب معنابخشيدن به انواع ارتباط مخاطبين کنترل شده يا همگن و کنترل نشده پيامMessage ‏Message ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انتقال اطالعات برقرار کننده ارتباط به مخاطب خود پيام ممکن است به شکل کلمه ،تصوير يا عالمت پيام خوب: در راستای هدف، معنی دار، بر اساس نياز های احساس شده، روشن و قابل فهم، اختصاصی و درست(،)Specific & Accurate به هنگام و کافی(،)Timely & Adequate متناسب با مخاطب ،جالب و متناسب با مسائل فرهنگی، راههای ‏Channels of Communication ارتباطی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ يا نظام رسانه ای پل فيزيکی يا رسانه ارتباطی بين فرستنده و گيرنده سه نظام رسانه ای: ‏Communication ارتباط بين فردیInterpersonal ‏Mass Media رسانه های جمعی رسانه های سنتی Folk Media بازخوردFeedback ‏ ‏ ‏ ‏ جريانی از اطالعات از سوی مخاطبين به سوی فرستنده واکنش مخاطبين به پيام فرصتی برای فرستنده پيام صرف زمان در بازخورد ارتباطات جمعی( نظرسنجی، بررسی نگرش ها و مصاحبه) Communication sender message receiver Communication is a process that allows organisms to exchange information by several methods. 37 Source mponents of Communication Feedback Perceive Transmit Decoding Encoding NonVerbal Message Meaning Decoding Perceive Transmit Channel Context Receiver Meaning Encoding The Lasswell’s Model Who? Communica tor what? In what channel ? Messag e Channel Says To whom ? Receiv er With what effect? Effect If you have an apple and I have an apple and if we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas. George Bernard Shaw Communication  Communication is a process that allows organisms to exchange information by several methods. Communication requires that all parties understand a common language that is exchanged. There are auditory means, such as speaking or singing, and nonverbal, physical means, such as body language, sign language, paralanguage, touch, eye contact, or the use of writing. Non-verbal   Nonverbal communication is the act of imparting or interchanging thoughts, opinions or information without the use of words, using gestures, sign language, facial expressions and body language instead. Much of the “emotional meaning” we take from other people is found in the person’s facial expressions and tone of voice, comparatively little is taken from what the person actually says (More Than Talk). انواع ارتباط ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ارتباط يک طرفه ارتباط دو طرفه ارتباط کالمی ارتباط غير کالمی ارتباط رسمی و غير رسمی ارتباط ديداری ارتباط از راه دور و اينترنت موانع ارتباط ‏ ‏ ‏ ‏ فيزيولوژيک روان شناختی محيطی فرهنگی Health education  Health education is a process by which individuals and groups of people learn to behave in a manner conducive to the promotion, maintenance or restoration of health. آموزش بهداشت ‏ فرايندی که کمک می کند مردم تشويق شوند تا سالم باشند، تا بدانند چگونه سالم باقی بمانند ،به طور فردی يا گروهی، آنچه را انجام دهند تا سالمتی را حفظ کنند و هر گاه احتياج داشته باشند ،طلب کمک کنند.  ‏ ‏ ‏ آموزش بهداشت ،يكي از اركان اصلي در ارتقاء سالمت است . در هر موردی که لزوم دگرگون کردن رفتار انسانها در زمينه مسائل تندرستی و سالمتی سخن مي‌رود ،موضوع آموزش بهداشت مطرح مي‌شود. در آموزش بهداشت ،مساله يادگيري ،محور و کانون فعاليتها در راستاي تغيير رفتار مي‌باشد. يادگيري ،تغيير نسبتا پايدار در رفتار بالقوه تعريف شده است ،به اين جهت غالبا ،مفهوم يادگيري با رفتار مطرح مي‌شود. :هدف آموزش بهداشت در مراقبت های بهداشتی اولیه ‏ ‏ ‏ ‏ ترغیب مردم به این که به خواهند سالم باشند، بدانند چگونه سالم بمانند، برای حفظ سالمت فردی و جمعی اقدام نمایند، در موقع لزوم طلب کمک کنند. آموزش بهداشت به منظور تحقق اهداف و توانا ساختن مردم در یادگیری و :بکار بردن مهارتها برای ارتقای سالمت نیازمند موارد زیر است .1 .2 .3 .4 تشویق مردم به مشارکت در برنامه ریزی و اجرای مراقبت های بهداشتی اولیه. توجه و درک قوی و صحیح از فرهنگ جوامع ،شیوه زندگی و مهارتهای زندگی آنها و پرهیز از پیشداوری. برقراری ارتباط خوب با مردم که تبادل اطالعات و افکار را بطور واضح و روشن میسر می سازد. اتخاذ مناسب ترین تکنولوژی آموزشی در برنامه های ارتقای سالمت که مشارکت جامعه و اعتماد به نفس در مردم می شود. شیوه زندگی ‏ ‏ ‏Life Style شیوه زندگی ،متأثر از فرهنگ جامعه: هنجارها ارزشها باورها عادات آداب و رسوم و سنتها عبارت از یک سبک زندگی مبتنی بر الگوهای رفتاری قابل شناخت، که این الگو ها از تأثیر متقابل بین ویژگیهای شخصیتی فرد با مداخالت اجتماعی و شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی حاصل می شود. تعاريف ابتدايي شيوة زندگي :بر تغذي ه ،تح رك فيزيكي ،استعمال دخانيات و مصرف الك ل تأكي د داشتند . بيشتر تعاريف معاصر شيوة زندگي :ت أثير عوام ل اجتماعي ،اقتصادي و محيطي بر ش يوه زن دگي را مورد توجه قرار داده اند . 73 انواع تکنیک ها و روش ها ی برقراری ارتباط ‏ ارتباطات بین فردی ‏ ارتباطات از طریق رسانه های ارتباط جمعی ‏ ارتباطات الکترونیک(مدرن) Electronic communication ‏ ارتباطات از طریق رسانه های سنتی Traditional Media ‏communication ‏Interpersonal communication ‏Mass Media communication وسايل کمک آموزشی ديداری -شنيداری ‏Audiovisual Aids ‏ ‏ ‏ وسايل کمک آموزشی شنيداری وسايل کمک آموزشی ديداری وسايل کمک آموزشی ديداری -شنيداری Instructional Media ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مواد دیداری غیر شفاف( پوستر ،پمفلت ،تراکت ،چارت) مواد دیداری شفاف ثابت، مواد دیداری – شنیداری، مواد شنیداری، سه بعدی ها کامپیوترها منابع انسانی و موقعیت ها( عرصه و بازدید ها) :عوامل مؤثر در انتخاب رسانه های ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ هدف های آموزشی، ویژگیهای افراد، شیوه آموزشی، موضوع آموزشی، شرایط Edgar Dale نمادهای کالمی تلویزیون آموزشی گردش علمی به نمایش گذاشتن مدل ،ماکت نقش بازی تجارب مستقیم ذ فیلم های متحرک هن ي تصاویر ثابت بي ت رادیو و ضبط شتر عيني ت بي شتر عالئم ذهنيت بيشتر نشانه های سمعی و بصری تجارب مستقیم و دست اول عينيت بيشتر عالئم و سمبل ها دیداری غیر شفاف مواد نوشتاری مواد نصبی جراید وسایل آموزشی پوستر پمفلت روزنامه بورد عکس لیفلت مجله فالنل گراف تصویر فولدر بولتن پالکارد استیکر بروشور هفته نامه پروژکتور تراکت کتاب ماهنامه ضبط وصوت روزنامه دیواری جزوه فصلنامه تلویزیون اطالعیه فیلیپ چارت سالنامه ویدیو نمودار خبرنامه نقشه گاهنامه چارت پوسترPoster ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ کاغذ گالسه يا معمولی قطع cm 60 . 90 کلمات ،تصاوير ،سمبل ها القاء پيام سه هدف: اعالم رويداد ها و برنامه های مهم ارائه توصيه های مفيد و اطالعات الزم در مورد يک موضوع تشویق به انجام يا منع از انجام يک کار ويژگيهای پوسترخوب ‏ کلمات به زبان محلی ،ساده وکوتاه مخاطبين را به تفکر وا دارد( يک ايده يا پيام) قابل فهم برای افراد بی سواد بزرگ بودن حروف و طرح که از فاصله دور ديده شود ‏ هماهنگی موضوع با طرح و رنگ ‏ ‏ ‏ مواد دیداری -شنیداری فیلم 16م م فیلم ویدیویی فیلم تلویزیون مواد شنیداری بلند گو نوار صوتی تلفن رادیو مواد دیداری شفاف فیلم استریپ طلق شفاف اسالید Instructional Designing الگوی طراحی منظم آموزشی برنامه ریزی آموزش بهداشت Kemp Model ویژگیهای مدل: تأکید بر هدف ها و نیاز های آموزشی به عنوان تنظیم کننده اصلی، گنجاندن تمام اجزای الزم آموزشی در مدل، محاط بودن دو فعالیت اصلی ” تجدید نظر و ارزشیابی “. Instructional Designing Instructional Problems Kemp Model Kemp Model James Brown Model     Educational Objectives Condition Resources Out Put Instructional Systematic Designing Educational Objectives Out Put Client Resources James W. Brown Condition Educational Objectives ‏ ‏ ‏ هدف کلی :مبهم ،گسترده ،مقصد برنامه ،جهت حرکت از ساده به پیچیده و از کل به جزء، اهداف مرحله ای یا بینابینی :نسبت به هدف کلی جزئی تر ،شامل تمامی جنبه های طرح شده در هدف کلی اهداف جزئی( اختصاصی) :تفکیک هر هدف مرحله ای به چند هدف جزئی. The objective should be SMART:    Specific, شفاف و مشخص Measurable, قابل سنجش و اندازه گیری Appropriate,مناسب با اهداف مرحله ای  Realistic and,  Time-bound.زمان-مکان واقعی و قابل اجرا و هدف کلی حیطه های یادگیری ‏ هدف کلی ،اهداف مرحله ای و اهداف جزئی میتوانند بر هر يک از حیطه های: ‏ شناختی، عاطفی ، روانی_حرکتی متمرکز شوند. ‏ یاد گیری :ایجاد تغییر نسبتا پايدار در رفتار بالقوه ياد گيرنده، ‏ ‏ Learning  Learning is the acquisition and development of memories and behaviors, including skills, knowledge, understanding, values, and wisdom. It is the product of experience and the goal of education. Learning ranges from simple forms of learning such as habituation and classical conditioning seen in many animal species, to more complex activities such as play, seen only in relatively intelligent animals.    psychological domains: cognitive, affective, or psychomotor The cognitive domain deals with our ability to process and utilize (as a measure) information in a meaningful way. The affective domain is concerned with the attitudes and feelings that result from the learning process. Lastly, the psychomotor domain involves manipulative or physical skills.  Cognitive Domain : There are six levels in the taxonomy, moving through the lowest order processes to the highest:  Knowledge  Comprehension  Application  Analysis  Synthesis  Evaluation & Judgment )آگاهی( دانش )ادراک( فهميدن )کاربرد( بکاربستن تجزيه وتحليل ترکيب ارزشيابی و قضاوت Affective Domain       There are five levels in the affective domain moving through the lowest order processes to the highest: Receiving)گرفتن يا دريافت کردن(مواجهه با موضوع Respondingپاسخ دادن Valuingارزش گذاری Organizingسازماندهی Characterizingتبلور شخصيت Psychomotor Domain The seven major categories are listed from the simplest behavior to the most complex:  Readiness & imitationآمادگی و تقلید  Independent performanceاجرای مستقل  Acceleration & Accuracy سرعت و دقت  Coordination of Actionsهماهنگی حرکات  Normality عادی شدن    Cognitive: mental skills (Knowledge) Affective: growth in feelings or emotional areas (Attitude) Psychomotor: manual or physical skills (Skills) ورزش و تحرك فيزيكي اهداف اختصاصی: در پايان اين بحث در صورت آموزش صحيح و استفاده از رسانه/مداخله مناسب مخاطب بايد: .1نقش ورزش را به عنوان راهبردي براي حفظ و ارتقاي سالمت تشريح نماييد. .2چند دليل براي اينكه چرا پرداختن به فعاليت جسماني منظم براي جوانان ،اهميت دارد ارائه دهد. بيماريهاي ناشي از كم تحركي را نام بيرد و تشريح نمايد كه ‌ .3 ميتواند روي آنها مؤثر باشد. چگونه ورزش ‌ .4نقش ورزش را در بهبود سالمت و تندرستي و كيفيت زندگي به طور مختصر تشريح نمايد. ارزشیابی Evaluation ‏ ‏ ‏ - - تعیین میزان دستیابی به اهداف اختصاصی. برآورد تأثیر و یا کیفیت برنامه. روش های ارزشیابی: ‏Formative Evaluation ارزشیابی تکوینی- ارزشیابی فرایند Process ‏Evaluation ارزشیابی پیامد یا نتیجه Outcome Evaluation ارزشیابی نهايی ‏Summative Evaluation Outcome Evaluation ‏ تغييرات ايجاد شده در: دانش ،نگرش و رفتار ميزان های ابتال و مرگ و مير سياست های بهداشتی ‏Cost-Effective ‏Cost-Benefit ‏Impact Assessment روش های ‏ ‏Instructional Methods آموزشی دسته بندی کلی روش ها و فنون آموزشی : چهره به چهره یا face to faceمشاوره Consulting - آموزش فردی: - بحث گروهی آموزش گروهی ایفای نقش Role playing ‏Demonstration - آموزش سالمت به جوامع ‏Group Discussion کارگاه آموزش ‏Workshop نمایش عملی method Lecture Sitting of coordination Brain Storming Interview Symposium Colloquy Conference Seminar Panel Forum Representational & Instructional Lecture     Lecture is the most criticized of all teaching methods AND the most commonly used because 1) planning time is limited, 2) lectures are flexible and can be applied to any content and 3) lectures are simple. The most critical fact about lecture is that it puts students in a passive role. Lecture-discussion  Lecture-discussion is a combination of lecture and teacher questioning of students  Discussion/Discussion Boards Designed to encourage thinking skills, discussion allows learners to increase interpersonal skills. Discussions may occur in the classroom or online. One way to implement discussions with twentyfirst century students is to use discussion boards. Role-play     Role-play deals with solving problems through action. A problem is identified, acted out and discussed. The role-play process provides students with an opportunity to: 1) explore their feelings, 2) gain insight about their attitudes ,and 3) increase problem solving skills. Demonstration  Demonstration involves the teacher showing students a process or procedure such a science process, a cooking procedure or a computer procedure. Involving students in demonstrations allow this method to be less passive. با تشکر از توجه شما ويژگيهای رفتار( ابعاد رفتار) ‏ شکل ظاهری رفتار :در چه شکل و صورتی ظاهر می شود. ‏Topography of Behavior ‏ شدت رفتار :با چه شدت و نيرويی رخ می دهد. ‏Force or Intensity Behavior نرخ يا فراوانی رفتار :تعداد دفعات وقوع رفتار يا میزان و فراوانی بروز رفتار مورد نظر در یک دوره زمانی مشخص. ‏ ‏Behavior Frequency or Rate دوره نهفتگی :مدتی به طول می انجامد تا شخص انجام کار يا رفتاری را که از او خواسته شده است شروع کند. ‏Latency of Behavior ‏ ‏ ‏ ‏ ويژگيهای رفتار( ابعاد رفتار) ‏ کیفیت رفتار مورد انتظار و انجام صحیح و دقیق آن ‏Behavior Quality ‏ طول مدت رفتار زمانی که انجام دادن يک کار يا دادن يک پاسخ به طول می انجامد. ‏ مدت زمان تغییر رفتار ‏ استمرار رفتار جدید و تداوم آن ‏Behavior Duration ‏Behavior Change Duration ‏Maintenance Behavior ‏ ‏ ‏ ‏ ويژگيهای رفتار( ابعاد رفتار) ‏ ‏ ‏ ‏ مکان يا موقعيت رفتار جائی که رفتار درآن رخ می دهد. ‏Locus رفتار آشکارOver رفتارنهانCovert رفتارپايانیTerminal لحظه مناسب براي تعليم ( ) 1 در مراكز ارايه خDDدمات بهداشDDتي درماني مانند بيمارستان ها ،كلينيك هاي پزشDDكي و دندانپزشكي و مطب ها ،در اغلب اوقات ارايه كنندگان خدمات بيماران را در لحظه مناسب براي تعليم مي بينند . 17 لحظه مناسب براي تعليم ( ) 2 شواهد نشان مي دهد كDDه آمDDوزش فردي و مشاوره ارايه شده توسط كاركنان بهداشتي در چنين لحظاتي و در مراكز بهداشDDDتي درماني مثبت بوده و از نظر باليني تأ ثير بسيار خوبي بر رفتار افرادي دارد كه با شرايط حاد و مزمن روبرويند . 18 لحظه مناسب براي تعليم ( ) 3 ‏Dد ارايه دهندگان خدمات بهداشتي درماني بايD چنين فرصتي را به رسميت شناخته و براي ارايه آموزش مقتضي به بيماران آماده شوند .براي اين كار ،آنها نيازمند فراگيري مهارت هاي ارتباطات و آموزش سالمت هستند . 19 لحظه مناسب براي تعليم ( ) 4 مؤسساتي كه ارايه دهندگان خدمات بهداشتي درماني را بكار مي گيرند بايد چنين فرصتي را به رسميت شناخته و اجازه دهند كه زمان كافي و آموزش الزم براي آموزش بيماران و مشاوره با آنان در نظر گرفته شود . 20 بر اساس مطالعات متعدد درباره ارتباط بيمار – ارايه دهنده خدمت ( ) 1 كيفيت تعامل: بيمار – ارايه دهنده خدمت رفتار بيمار و نتايج درمان 21 مردم خواهان كسب اطالعات سالمت از يك متخصص سالمت هستند متخصصان سالمت 22 از برقراري ارتباطات گسترده به جاي تبادل اطالعات محدود احساس ناراحتي مي كنند آموزش سالمت و ارتباطات اثربخش با بيماران نيازمند زمان كافي است اين در حالي است كه زمان ويزيت باليني كاهش يافته است 23 هيچ آموزشي نمي تواند جايگزين آموزش سالمت توسط ارايه دهنده خدمت به بيمار گردد آموزش سالمت به بيمار توسط ارايه دهنده خدمت يك ضرورت است 24 همزمان با افزايش نياز بيماران به ارتباط با متخصصان سالمت 25 متخصصان سالمت بايد از سطوح بااليي از مهارت هاي ارتباطي براي تعامل با جمعيت هاي گوناگون و بيماران برخوردار از سوابق فرهنگي ،گويشي ،آموزشي و اقتصادي و اجتماعي متفاوت برخوردار شوند همزمان با افزايش آگاهي بيماران و مشتريان درباره اطالعات سالمت ،خدمات و فناوري هاي ارتباطي متخصصان سالمت نيز بايد برقرار كننده ارتباط بهتر و مصرف كننده فناوري هاي اطالعاتي بهتري شوند 26 رويکرد های آموزش بهداشت ‏Approach to health Education ‏ ‏ ‏ ‏ رويکرد نطارتی رويکرد خدماتی رويکرد آموزش بهداشت رويکرد خدمات اوليه بهداشتی آموزش بهداشت در مقابل تبليغات health Education versus Propaganda مدل های آموزش بهداشت ‏ ‏ ‏ مدل پزشکی مدل انگيزشی مدل مداخله اجتماعی محتوای آموزش بهداشت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ زيست شناسی انسان تغذيه بهداشت بهداشت خانواده مبارزه و پيشگيری از بيماری بهداشت روانی پيشگيری از سوانح استفاده از خدمات بهداشتی اصول آموزش بهداشت قابل قبول بودن .1 ‏Credibility .2 عالقه .3 مشارکتParticipant .4 انگيزشMotivation .5 جامعيت ‏Comprehension .6 تقويت ‏Reinforcement ‏Interest .7 ياد گيری از طريق عمل کردنLearning by doing .8 از دانسته ها به ندانسته ها .9 الگو بودن .10 .11 .12 ارتباطات خوب انسانی بازخورد رهبران اصول آموزش بهداشت .1 از دانسته ها به ندانسته هاKnown to unknown .2 الگو بودن Setting on example .3 ارتباطات خوب انسانیGood Human Relation .4 بازخوردFeed back .5 رهبرانLeaders روش های برقراری ارتباطات بهداشتی ‏ ‏ ‏ رويکرد فردیIndividual approach رويکرد گروهیGroup approach رويکرد جمعی Mass approach ارتباطات بهداشتی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ارتباطات بهداشتی بايد نيازهای زير را براورده کند: اطالعات آموزش ايجاد انگيزه ترغيب مشاوره تقويت روحيه توسعه بهداشت سازمان های بهداشتی بهداشت بين الملل  ‏ ‏ ‏ ‏ اولين کنفرانس بين المللی بهداشت()1851 دفتر بهسازی پان آمريکن()1902 دفتر بين المللی بهداشت عمومی( )1902 سازمان بهداشتی جامعه ملل( )1923 اداره کمک و توان بخشی سازمان ملل( )1943 :سازمان جهاني بهداشت يك سازمان تخصصي غير سياسي مربوط به بهداشت است كه از ادارات سازمان ملل متحد بوده و مقر آن در ژنو است . پيش نويس اساسنامه سازمان جهاني بهداشت در 1946توسط ( كميته فني آماده سازي ) به رياست «رنه ساند» تهيه شد و به تصويب رسيد و در هفتم آوريل 1948به اجرا گذاشته شد. به همين جهت 7آوريل 1948بنام « روز جهاني بهداشت » همه ساله گرامي داشته مي شود . هدف از تشكيل سازمان جهاني بهداشت ،دست يافتن همه مردم جهان به باالترين سطح از سالمتي است . خدمات سازمان بهداشت جهاني شامل :خدمات اصلي ،خدمات تخصصي ، تحقيقات پزشكي است . خدمات اختصاصي :،شامل تربيت پرسنل ،بهبود وضعيت مديريت سازمانهاي بهداشتي كشورها و خدمات بهداشتي ويژه مانند بهداشت مادر و كودك ،بهسازي محيط و ريشه كني بيماري ها است . يكي از درخشانترين موفقيت هاي سازمان جهاني بهداشت در سطح بين المللي برنامه ريشه كني آبله بوده است. تحقيقات پزشكي عمومًا در مورد بيماري هاي عفوني ،سرطانها ،بيماري هاي قلب و عروق و برنامه ريزي در جهت كنترل وتنظيم خانواده است . در بين ادارات تخصصي سازمان ملل ،سازمان جهاني بهداشت وضعيت منحصر بفردي دارد که شامل: اساسنامه خاص خود، هيئت رئيسه مخصوص، كشورهاي عضو و بودجه خاص است. سازمان جهاني بهداشت بخشي ازسازمان ملل است اما زير دست آن نيست .بودجه آن به وسيله كشورهاي عضو برنامه ي جمعيت و درآمد سرانه پرداخت مي شود . خدماتW.H.O ‏ -1خدمات اصلي -:مراقبت هاي قرنطينه اي بررسي اپيدمي ها -استاندارد مواد بيولوژيك ‏ -2خدمات اختصاصي -:براساس شرايط بهداشتي كشورها ‏ -3تحقيقات پزشكي -:بيماريهاي عفوني سرطانها بيماريهاي قلبي وعروقي -4آموزش ونشر اطالعات در زمينه هاي مختلف ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ادارات مركزي سازمان بهداشت جهاني غرب اقيانوس آرام (مانيال) آفريفا جنوب شرقي آسيا (برازاويل) (دهلي نو) زنو(مركزي) آمريكا مديترانه ي شرقي (واشنگتن) (اسكندريه مصر) اروپا (كپنهاك) :سازمان منطقه اي سازمان جهاني بهداشت عبارتند از -1جنوب شرقي آسيا (دهلي نو) ( 10 )SEAROکشور عضو -2افريقا( برازويل) AFRO 44کشور عضو -3آمريكا( واشنگتن) AMRO 31کشور عضو -4اروپا ( كپنهاك ) EURO 35کشور عضو -5مديترانه شرقی ( اسكندريه ) EMRO 22کشور عضو -6غرب اقيانوس آرام ( مانیل ) WPORO 15کشور عضو منطقه مديترانه شرقي ‏ ‏ كشورها افغانستان – اردن – امارات متحده عربي -ايران -بحرين- پاكستان – تونس – جيبوتي – سودان – سوريه – عراق – عربستان – عمان – قبرس -قطر -كويت –لبنان –ليبي – مراكش – مصر -يمن كشورها  كشور22 تعداد كشورهاي عضو ميليون446 1996 جمعيت در سال )Gross National Product( : سرانهGNP دالر1249 )1994( متوسط منطقه در سال دالر280 كمترين يمن دالر19420 بيشترين كويت total value of all final goods and services produced within a nation in a particular year        ‏ ‏ ‏ ‏ جمعيت كمتر از 5سال 16در صد جمعيت كمتر 15سال 44درصد جمعيت باالي 65سال 4درصد متوسط ميزان مواليد زنده 3/42در هزار نفر جمعيت 5/12در هزار نفر جمعيت مرگ ومير خام ساير سازمانهاي بين المللي UNICEFسازمان يونيسف United Nation International Children Emergency Fund GOBIFFFانقالب سالمتي كودك Growth Chart Oral Dehydration Breast Feeding Immunization Family Planning Family Education Food supplement           دفتر بين المللي كارILO International Labor Office سازمان غذا وكشاورزيFAO The Food and Agricultural Organization سازمان يونسكوUNESCO United Nation Education Scientific and Cultural Organization International Red Cross :يونيسف از ادارات سازمان ملل متحد است كه از طرف مجمع عمومي ملل متحد به منظور اقدام براي باز تواني كودكان كشورهاي جنگزده تاسيس شده است . نام جديد يونيسف ( بنياد كودكان سازمان ملل ) است .دفتر آن در ساختمان سازمان ملل در نيويورك است و توسط يك هيئت اجرایي متشکل از سي كشور اداره مي شود . يونيسف در استراتژي «انقالب سالمتي كودكان » بسيج معروف GOBIرا تشويق مي نمايد. Gبه معني استفاده از نمودار رشد كودكان Oبه نشانه مايع درماني خوراكي براي درمان كم آبي Bبه نشانه ترويج استفاده از تغذيه با شير مادر Iبه نشانه ايمن سازي سازمان خوار بار و كشاورزي :F.A.O به بيانی سازمان كشاورزي و غذا در 1945تشكيل .شد و مقر آن در رم است سازمان بين المللي كار :I.L.O در سال 1919براي بهبود شرايط كار وزندگي جامعه كارگران سراسر جهان تاسيس گرديده است و دفتر آن در ژنو است. اهداف: مشاركت در برقراري صلح پايدار از راه افزايش عدالت اجتماعي. ارتقاء شرايط كار و استانداردهاي زندگي كارگران . ارتقاء ثبات اقتصادي و اجتماعي . :صليب سرخ بين المللي يك سازمان بشر دوستانه غير سياسي و غير رسمي است .كه عالقمند به خدمت به انسانها زمان صلح و جنگ است موسس آن هانري دونان تاجر سويسي بود كه به پيشنهاد وي در 1864 نخستين كنوانسيون آن در ژنو برگزار گرديد . جمعيت هالل احمر ايران كه در 1302با نام جمعيت شيرو خورشيد سرخ ايران تاسيس شد ،همكار صليب سرخ بين المللي است .اين جمعيت عمدتًا براي مقابله با حوادث غير مترقبه فعاليت دارد و بودجه آن از كمكهاي نقدي و جنسي مردم و كمكهاي دولتي تامين مي شود . نظام های عرضه خدمات بهداشتی درمانی در ايران و جهان اصوال نظام های عرضه خدمات بهداشتی -درمانی در جهان تحت سه عنوان کلی: .1 معاونت عمومی ()Public Assistance .2بيمه پزشکی يا بهداشتی يا خدمات ()Health Insurance .3طب ملی ()National Health Services اين سه نوع سيستم عرضه خدمات بهداشتی درمانی منطبق با :سه سيستم اقتصادی – سياسی موجود در جهان )1 )2 )3 ‏ ‏ سرمايه داری وابسته سرمايه داری سوسياليسم تفاوت در بين کشورهای تابع نظام های مختلف و در بين کشورهای تابع يک نظام خاص سيستم های سه گانه ثابت و غير قابل تغيير نيستند معاونت عمومی ()Public Assistance ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 108کشور %49 ،جمعيت جهان آسيا ،آفريقا و آمريکای التين مستعمره ،نيمه مستعمره و يا مستقل اکثريت مردم تحت پوشش بيمارسـتان ها و مراکز دولتی خدمات بهداشتی اکثرًا رايگان و بعهده دولت تأمين بودجه از ماليات های عمومی کمبود تسهيالت ،شلوغی ،و کمبود پرسنل امری طبيعی نيمه وقت کارکردن پزشکان و ناموفق بودن روش کار تمام وقت مراکز اختصاصی و يا خريدخدمت مراکز خصوصی درصد کوچکی از جامعه(طبقه مرفه) الجزاير ،ترکيه ،شيلی ،کستاريکا و ايران بيمه پزشکی يا بهداشتی يا خدمات ()Health Insurance ‏ 23کشور ( %18جمعيت جهان ) اروپای غربی و آمريکای شمالی و استراليا ،زالند نو ،ژاپن و اسرائيل کشورهای صنعتی و سرمايه داری متفاوت بودن سيستم بيمه در بين اين کشورها ،بعضی کامأل غير دولتی(اسرائيل ،خريد خدمت از بخش خصوصی) ودر برخی هم بيمه دولتی و هم خصوصی(آمريکا ،اتريش ،ژاپن ،سوئيس) ،در تعدادی از کشورها( کانادا ،دانمارک ،فنالند ،ايسلند ،زالند نو و نروژ) تمام مردم تحت پوشش خدمات درمانی دولتی قرار دارند. پرداخت سهمی از هزينه توسط تمامی بيمه شدگان ،قسمت اعظم بعهده دولت ‏ کار کردن پزشکان به صورت خريد خدمت ‏ ‏ ‏ ‏ طب ملی (National Health )Services ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 14کشور ( %33جمعيت جهان ) 9کشور سوسياليست در اروپا 4 ،کشور در آسيا و کوبا کشورهای صنعتی يا سريعا در حال صنعتی شدن پزشکان در استخدام دولت تأمين بودجه ازطريق ماليات ها يکسان بودن مردم در گرفتن خدمات مجانی بودن خدمات ،بیمه شده وجهی پرداخت نمی کند در اختيار دولت قرار داشتن کل سيستم خدمات بهداشتی درمانی طب ملی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏National Health Services تأکيد بر مشارکت مردم و اقدامات پيشگيری از بیماريها تأکيد براستفاده از مراقبتهای پزشکی سرپايی به منظور بيماريابی و کاستن از خدمات بيمارستانی معاينات منظم دوره ای برای بیماریابی و پيگيری موارد و توسعه خدمات بهداشتی به ويژه در گروههای آسيب پذير توزيع جغرافيائی امکانات بر حسب جمعيت اشکال بينابين ‏ ‏ ‏ دو کشور انگلستان و سوئد دارای نظام هايی هستند که بين بيمه بهداشتی و طب ملی قرار می گيرند. درانگليس با وجود سيستم بهداشت ملی خصوصياتی از بيمه گری از جمله نحوه کار پزشکان(خريد خدمت) و استفاده از طب خصوصی در قسمتی از خدمات بويژه خدمات تخصصی. خدمات درمانی و طب بيمارستانی بر خدمات پيشگيری و طب اجتماعی تفوق دارد :سوئد ‏ ‏ با وجود اينکه قسمت اعظم خدمات به صورت سيستم طب ملی است ولی طب خصوصی هنوز وجود دارد. گرايش به گونه ای است که پزشکان همگی به استخدام دولت و سيستم طب ملی در آيند.       client( ) نکات مورد توجه در ارتباط با بيمار Discrepancy Label Ambivalence Share information Empathy Compliance/ partnership 

62,000 تومان