صفحه 1:
صفحه 2:
- آشنایی با ترمینولوژی دیجیتال
اگر بخواهیم در زمینهی هر علم یا هنر یا مهارتی صحبت کنیم لازم
است که کلمات کلیدی و ترمینولوژی آن حوزه را بشناسیم.
طبیعتاً حوزهی دیجیتال و سواد دیجیتال هم از اين قاعده» مستثنی نیست.
ما هم در رسادید » به بهانه های مختلف در مورد ترمینولوژی دیجیتال
صحبت کردهايم و خواهیم کرد.
اما نمیتوانیم یادگیری ترمینولوژی دیجیتال را به عنوان پیش
نیاز یادگیری سواد دیجیتال مطرح کنیم.
صفحه 3:
شنایی با ابزارها و اپلیکیشن های ديج
هر کس. بسته به نیازهای خود لازم دارد که برخی نرم افزارهای مرتبط
با تخصصاش را فرا بگیرد و البته در اين میان نرم افزارهایی هستند که
مستقل از دانش و حرفه و اولویتهای ماء آشنایی با آنها ضروری و
اجتناب ناپذیر است.
خانواده نرم افزارهای آفیس» نرم افزارهای مدیریت کارایی و بهره وری
و نیز خبرخوانها» تنها نمونههایی از این دسته ابزارهای ضروری در
دنیای جدید هستند.
صفحه 4:
د اطلاعاتی یا ePorcvutiog
مارا
سواد اطلاعاتی یارپم وزرا موامسبه1۳ یکی از زیرمجموعه های مهم
در سواد دیجیتال محسوب میشود.
پس از اينکه واژه ها و مفاهیم اولیه دیجیتال را بیاموزیم و اکوسیستم
تکنولوژی را در حد اولیه بفهمیم و تا حدی با برخی از ابزارهای
عمومی دیجیتال آشنا شویم» وقت آن است که به شکلی جدیتر و
عميقترء با اطلاعات آشنا شویم و بتوانیم آن را برای دستیابی به
اهدافمان» به خدمت بگیریم.
صفحه 5:
و د اطلاعاتی یا ePorcvutiog
مارا
طبقه بندی اطلاعات دیجیتال یکی از مهارتهای مهم در سواد
اطلاعاتی است. این طبقه بندی ممکن است از منظرهای مختلف از جمله
منبع اطلاعات» سطح اطلاعات» پیچیدگی اطلاعات» اعتبار اطلاعات و
ساختار اطلاعات باشد.
مهارت جستجو در وب مهارت مهم دیگری است که با توجه به حجم
انبوه اطلاعاتِ غیرمفید و غیرمعتبر در وب
.میتوان آن را به زباله گردی دیجیتال تشبیه کرد
صفحه 6:
و د اطلاعاتی یا ePorcvutiog
مارا
شناخت انواع مقالات در فضای آنلاین: زمانی بود که واژهی مقاله در
انحصار دانشگاهیان بود. آنها را هم عموماً با صفتهایی مانند
۰<) )و جوه() امس ول توصیف میکردند.
امروز سادهترین متنهای فضای دیجیتال هم مقاله ناميده میشوند.
اين مقالات اگر به صورت حرفهای تولید و تنظیم شوند. دستاوردهایی به
مراتب ارزشمندتر از مقالات سنتی دانشگاهی دارند و اگر با آنها آشنا
نباشیم» میتوانند باعث پادگیریهای نادرست و تکیه بر منابع غیرمعتبر
شوند.
صفحه 7:
به همین علت. مقاله شناسی و ارزیابی مقالات که
قبلاً یک شغل محسوب میشد» امروز, به بخشی
ضروری از سواد دیجیتال تبدیل شده و هر كس بايد
بتواند تا حد قابل قبولی» نيازهاى اوليهاش را در اين
.زمينه» به صورت فردی مرتفع نماید
هش هی
oF 4
قال
صفحه 8:
مفهوم كبى رايت
کپی رایت» فراتر از علامت کوچکی است که وقت و بیوقت آن را در
جاهای مختلف سایتها و وبلاگها و ابتدا و انتهای فیلمها به کار
میگيريم.
در گذشته» مالکیت معنوی بیشتر از جنس بحثهای حقوقی بود و کسانی
كه احساس میکردند حق آنها تضییع شده است» به سراغ مراجع قضایی
اما از آنجا که سیستم قضایی جهان نتوانست به سرعت خود را با شرایط
و نیازهای جدید تطبیق دهد. امروزه بخش قابل توجهی از پیگیریهای
مربوطه» از طریق سازمانها و ساختارهای متعدد مجازی انجام میشود.
بنابراین» مهم است که بدانیم دنیای جدید» چه مکانیزمها و ابزارها و
چارچوبهایی را جایگزین سیستم سنتی دنبای کهن کرده است.
صفحه 9:
و
نقد و تحلیل محتوای دیجیتال تخصص ارزشمند دیگری است که هر یک
از ماه به اندازهی توان و نیازمان باید برایش وقت بگذاریم.
این کار از ارزیابی یک پیامک در تلگرام آغاز شده و تا اعتبارسنجی
محتوای سایتهای بزرگ جهان ادامه مییابد.
=
سم مگ و ا
oe = eS ~~
ی و و
نقد و تحلیل محتوای دیجیتال
صفحه 10:
و
مفهوم متادیتا یا فراداده یا آُرداده(0(24) و نیز فرااطلاعات یا
بر اطلاعات (وةد جح -ك:072))از جمله مفاهيم كليدى ديكر در سواد
اطلاعاتى است.
به اين معنا كه بتوانيم دادهداى در مورد دادهها توليد كنيم و پا اطلاعاتی
در مورد اطلاعات توليد كنيم.
اين بخش از سواد اطلاعاتى» بسيار ارزشمند و ارزش آفرين است و
امروز نيز به سرعت رو به كسترش و عميقتر شدن است.
صفحه 11:
اما شاید برایتان جالب باشد که این بحث چنان پیچیده شده که
حتی دانشمندان اطلاعات» برای حل چالشهای آن به سراغ الگو
گرفتن از طبیعت رفتهاند و مدلهايى مانند 00440
(مخفف ( سم ) رم( ماه" شنصو()
ایجاد کردهاند. شاید با الهام از ساختارهای داروین بتوانند در
این زمینه گامی به پیش بردارند.
صفحه 12:
مهارت یادگیری در فضای دیجیتال
مهارت کلیدی دیگری است که به عنوان یکی از زیرمجموعههای سواد
اطلاعاتی مورد توجه قرار میگیرد.
زمانی که نخستین نسخهی داثره المعارفها روی 000 و بعدها DOD
منتشر شد برای خیلیها این سوال ایجاد شده بود که آیا محفوظات سنتی
دیگر میتوانند مفید باشند؟
آن زمان؛ انسانها با غرور اعلام میکردند که الان پنجاه يا صد جلد
کتاب را در کیف خود دارند.
صفحه 13:
بعدها گسترس وب این دسترسی را سریعتر» ارزانتر و فراگیر کرد.
اما به تدریج متوجه شدیم که امکانات جدید به معنای یادگیری بهتر
نیست. بلکه صرفاً حجم اطلاعات بیشتری را با سرعت بهتری در اختیار
ما قرار میدهد.
اتفاقاً اين بمباران اطلاعاتی و این سیستم به هم پیوستهی انسانی؛
پیچیدگیهای بیشتری دارد و مهارتهای یادگیری سنتی» نمیتوانند به
سادگی در این فضای جدید مورد استفاده قرار گيرند.
به همین علت مهارت استفاده از اطلاعات دیجیتال برای یادگیری به
مهارتی ضروری و متاسفانه کمیاب تبدیل شده است.
صفحه 14:
انه های دیجیتال یا بب0)
رورا ملو()
طی دهه های اخیر» هميشه در پشت کلمهی رسانه مفهوم انبوه
مخاطبان هم پنهان بوده است.
اگر کسی بگوید صاحب رسانه است و سپس تابلوی اعلانات داخل
آسانسور خانهاش را به شما نشان دهد» احتمالاً به او خواهید خندید.
اما اتفاقی که در دوران اخیر به وجود آمده است» ظهور رسانه های
دیجیتال است. رسانه های دیجیتالاتفاقاً ادعای دسترسی انبوه را ندارند و
حتی اگر دسترسی انبوه هم داشته باشند» افتخارشان به این مسئله نیست.
صفحه 15:
انه های دیجیتال یا بب0)
رورا ملو()
ادعای مهم و البته درست رسانه های دیجیتال (و رسانه های اجتماعی به
عنوان یکی از زیرمجموعه های آنها) این است که میتوانند پیام و
نظرشان را با دقت مناسبی به مخاطب هدف برسانند.
به نظر میرسد اگر چه دانش کلاسیک رسانه هنوز و هميشه میتواند
زیربنایی برای اندیشیدن ما و تحلیل رسانه های نوین باشده اما اگر
ویژگی های رسانه های نوین را نشناسیم» ممکن است متوجه نشویم
که پارادایم های جدیدی در حوزه رسانه ظهور کردهاند و در ننیجه» در
درک کامل ظرفیتها و محدودیتهای فضای رسانه های دیجیتال» ناتوان
بمانیم.
صفحه 16:
محتوای دیجیتال یا الب:0)
Literacy ون
ما تا کنون به مبانی بسیار ساده و ابتدایی استراتژی محتوا اشاره کردهايم
و به اين بهانه» اشارههایی ساده و کوتاه به برخی از مفاهیم اولیه سواد
محتوای دیجیتال داشتهایم.
اما طبیعتاً در بحث سواد دیجیتال انتظار میرود محتوای دیجیتال به
شکلی دقیقتر و عمیقتر شناخته و درک شود.
هرمسوادرسانه
صفحه 17:
محتوای دیجیتال یا اب)
Corctedt Literacy
موارد زیر را میتوان فصل مشترک فهرستهای مختلفی دانست که در
زمینه سواد محتوای دیجیتالتدوین و پیشنهاد شدهاند:
وبلاگها و بلاگستانها سامسس»))
آشنایی با انواع محتوا
مهارت خواندن ابرمتنها بملكمج مرا
مفهوم ويكى ها و ويكى نويسى و اقتصاد مبتنى بر توليد مشاركتى محتوا
محا
مهارت نوشتن ابرمتن سروم ماا")
مهارتها و اصول اوليه مربوط به تاسيس و نكهدارى يك وبسايت ساده.
سواد بصری دیجیتال در حد شناخت رنگها و روانشناسی رنگها و تحلیل
اولیهی بصری سایتها.
صفحه 18:
دیجیتال و رفتارشناسی در
فضای آنلاین
بحث سواد ارتباطی دیجیتال رورا مننصصسسو() امیا) و نیز
بحث رفتارشناسی آنلاینبرج!92) 9ح) میتوانند مستقل از گام
پنجم مورد توجه قرار كيرند.
به عبارتی» ممکن است کسی به هر علت علاقمند به مطالعهی عمیق در
زمینهی محتوای دیجیتال نباشده اما همچنان بخواهد و بتواند مستقیماً به
بحث سواد ارتباطی و رفتارشناسی در فضای دیجیتال و فضای آنلاین
بپردازد.
بنابراین» گام ششم را میتوان مستفیماً پس از گام چهارم ادامه داد. بدون
اينکه به پیوستگی مطالعات و درک عمیق مباحث آسیبی وارد شود.
صفحه 19:
دیجیتال و رفتارشناسی در
فضای آنلاین
مهارتهای ارتباطی در فضای دیجیتال آفلاین: تبادل پیامک و تبادل ایمیل»
دو نمونه از مطرحترین شیوه های ارتباطی در فضای دیجیتال آفلاین
امروزه بخش قابل توجهی ازمذاکرات تجاری با استفاده از ابزارهای
دیجیتال آفلاین انجام میشود و در موارد متعددی» اصول و چارچوبها و
قواعد حاکم بر مهارتهای ارتباطی در دنیای فیزیکی» بر دنیای دیجیتال
آفلاین حاکم نیست.
بنابراین» مهارت ارتباطی در فضای دیجیتال آفلاین» برای مدیران و
فعالان كسب و كارء بخشی مهم و کاربردی از سواد دیجیتال محسوب
میشود
صفحه 20:
مهارتهای آرتباطی در فضای آنلاین: شبکه های اجتماعی» ابزارهای
گفتگوی آنلاین» نرم افزارهای پیام رسان و سیستمهای ویدئو کنفرانس»
تنها مثالهایی از ابزارهای ارتباطی نوین هستند که امکان ارتباط
همزمان آنلاین را برای ما فراهم میکنند.
بعضی از ما در نگاه اول» احساس میکنیم که اين ابزارها ممکن است
موجب کاهش کیفیت ارتباط شوند.
برخی دیگر» ممکن است احساس کنند که اتفاقاً اين ابزارهاء بستری برای
ارتباط دانمی» گسترده و دقیق فراهم میکنند.
در بحث سواد دیجیتال» میآموزیم که ابزارهای ارتباطی آنلاین» در
برخی شرایط میتوانند اثربخشتر از ارتباط رو-در-رو و دربرخی
موارد ضعیفتر و ناکارآمدتر باشند. مهم این است که بیاموزیم اين دو
وضعیت را از یکدیگر تفکیک کنیم.
صفحه 21:
به اشتراك كذارى (Ghee
به اشتراك Ly GIS مىتوان از جمله رايجترين رفتارها در
فضاى ديجيتال و به طور خاص فضاى آنلاين دانست. واقعيت اين
است که اگر به اشتراک گذاری را از فضای دیجیتال حذف کنیم»
ساختار آن را تا حد زیادی به فضای فیزیکی نزدیک کردهايم.
از سوی دیگر به افتراک گذاری بر خلاف ظاهر سادهاش»
مفهومی بسیار پیچیده است و سالهاست رفتارهای مثبت و منفی در
ارتباط با آن» مورد بحث رفتارشناسان فضای دیجیتال بوده است.
به اشتراک گذاری» مهارتی است که اگر بر آن مسلط باشیم
میتواند بسیار اعتبار آفرین و ارزش آفرین باشد و اگر به شکلی
غیرحرفهای یا نادرست انجام شود. میتواند هزینه های آشکار و
پنهان زیادی را به ما تحمیل کند
صفحه 22:
مفاهیم جدید تولید و مصرف در
فضای دیجیتال
وقتی از رفتارشناسی در فضای آنلاین و به شکل کلیتر آن»
فضای دیجیتال صحبت مىكنيم؛ طبیعی است که انتظار داشته باشیم
همهی آن بحثهای کلاسیک اقتصادی مانند تولید و مصرف و
عرضه و تقاضا و مصرف گرایی و انحصار و دهها بحث دیگر»
دوباره مطرح شوند و مصداق پیدا کنند.
واقعیت هم همین است. اتفاقاً همهی آن بحثها در دنیای دیجیتال هم
مطرح میشوند و بخشی از سواد دیجیتال» آشنایی با معناها و
مصداقهای مدرن همین مفاهیم کلاسیک است.
تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشیم» حذف برخی
محدودیتهای فضای فیزیکی و از سوی دیگر ایجاد برخی
.محدودیتهای جدید است
صفحه 23:
مفاهیم جدید تولید و مصرف در
فضای دیجیتال
در فضای دیجیتال» ممکن است عرضهی برخی محصولات امکان
پذیر نباشد و از سوی دیگرء فاصلهی زمانی تقاضا تا عرضه و نیز
هزینه های انبارداری» تقریباً به صفر برسد.
همین مسئله باعث میشود که رفتار عرضه کنندگان و مصرف
کنندگان در فضای دیجیتال» گاهی اوقات با رفتار آنها در فضای
.فیزیکی» تفاوتهای جدی داشته باشد
صفحه 24:
فضای دیجیتال در مقایسه با فضای فیزیکی» دو ویژگی متمایزکننده
دارد که باعث میشود مفهوم هویت در آن تا حد زیادی متفاوت از
مفهوم هویت در دنیای فیزیکی باشد.
یا ناشناخته بودن است. به شکلی که رونمروسی) +ویژگی نخست
یک نفر به سادگی میتواند هویتی را خلق کند و تا سالها آن را
مطرح کند و رشد دهد و حتی در نهایت» آن هویت را به قتل
برساند» بیآنکه کسی بداند آیا چنین هویتی در دنیای واقعی هم
.وجود داشته یا خیر
صفحه 25:
هر کس میتواند چند هویت ,ال "ا() ویژگی دوم پدیدهی
مستقل و به عبارتی چند زندگی مستقل را به صورت
همزمان تجربه کند.
این ویژگی باعث میشود که رفتارها در فضای مجازی و اساساً
ویژگیهای فضای مجازی و جامعه شناسی آنلاین» تفاوتهایی
.جدی با جامعه شناسی در دنیای فیزیکی داشته باشد
صفحه 26:
# بهتر دیده شدن در فضای دیجیتال
فرصتی که برای دیده شدن به انسانها میدهد دوست دارند.
اما نباید فراموش کنیم که بهتر دیده شدن هميشه یک فرصت نیست.
اگر اصول این کار را ندانید و مهارتهای مرتبط با آن را کسب
نکنیم» اين سریعتر دیده شدن و بهتر دیده شدن» میتواند اثرات
.منفی داشته باشد
mE? do و
So ۶ خا 8د © م
oe Og:
= ۷
صفحه 27:
بهتر دیده شدن در فضای دیجیتال
آیا شما هم کسانی را در ذهن دارید که بعد از حضور آنها در شبکه
های اجتماعی» جایگاه آنها در نظر شما پایینتر از قبل باشد و
گاهی با خود بگویید: کاش او هرگز به شبکه های اجتماعی یا
فضای دیجیتال نمیآمد تا همان تصویر مثبت قبلیاش حفظ میشد؟
صفحه 28:
کسب درآمد در فضای آنلاین و از
فضای آنلاین
الگوهای بسیار گستردهای برای کسب درآمد از فضای آنلاین (یا به
واسطهی فضای آنلاین) وجود دارد.
از طراحی سایت برای دیگران یا مدیریت اکانتهای شبکه های
اجتماعی آنها تا راه اندازی کسب و کارهای مستقل,
همچنین تبلیغات آنلاین و تبلیغات دیجیتال را هم میتوان به عنوان
زیرمجموعه ای از بحث کسب درآمد از فضای آنلاین مورد توجه
قرار داد.
صفحه 29:
کسب درآمد در فضای آنلاین و از
فضای آنلاین
حتی اگر هیچ یک از اين کارها برای شما جذاب نباشد يا در حيطه
فعالیت و حرفه شما نباشده ممکن است ساختن یک رزومه آنلاين
خوب برای خودتان يا شرکتتان بتواند به کسب درآمد از طریق
فضای آنلاین (البته با واسطه) کمک کند.
شیوهی حضور شما در فضای آنلاین» چه به عنوان یک شخص
حقیقی و چه شخصی حقوقیء میتواند اعتمادزا يا اعتمادزدا باشد.
صفحه 30:
سياس از توجه شما