علوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

سيستم اوليه بهبود بهره وری و کيفيت

صفحه 1:

صفحه 2:
‎we es vere)‏ ور ره ‎

صفحه 3:

صفحه 4:
‎a‏ وران هخا ‎oo pb Ge 4)‏ دوران ‎

صفحه 5:
* اموزش همكاني برنمه ريني ‎٩‏ اجرا در همه واحد ها ‏و ‏ا ل

صفحه 6:
بيوند با بهره وري پیوند با کیفیت پیوند با ايمني پیوند با جلوگيري از ضایعات

صفحه 7:

صفحه 8:
ا ل ال ‎el‏ ا ا لت ‏ل ا لت ‎ ‏نتایج آن به زودی خود را نشان می دهد

صفحه 9:
وسكت ” ناكاعااع - تک ۹

صفحه 10:

صفحه 11:
* اصلاح زبر بناها برای معرفی تکنولوژی بیشرفته * كسترش كروههاى كارى خوب و با مشاركت بالا ‎cae‏ م ل 000 * گسترش افرادی با تفکر کایزن با بهبود

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
1 های کاری وراهروهای عبور ومرورازهم بر زا اس خیرسرزرو ,سس ‎i Ie a ae ea renee‏ )57 حجم دوباره کاریها زیاد است ۱ ‏ا‎ ees ral eeen oy Perea Pes ‏ل ارت‎ reed eo) ‏سمل رو‎ ‎pear con ytreee ese mre | gear ey Wen ove se WeSC A EeTy‏ زر سقفهاءدیوارهاء پنجره ها ومنابع روشنائی کثیف هستند واطافهی کارت از سات برخوردار ئیستند 1 ‏مجلهاى كار ايمنى ندارند وتعداد حوادث وخسارتياى اد را ات ‏* امکانات عمومی ل ‏تساه

صفحه 15:
؟ مفاهیم وتکنیکهای اجرائی آن ساده بوده وبرای ؟ اجرای آن مستقل از اندازه ونوع تجارت سازمان است و * انسانها بطور ناخود آگاه تمیزی»نظافت.ایمنی را ‎|e‏ ‏۴برنامه اجراتی آن نیاز به سرمایه گذاری نستا 1 ۳۱۳۳۰۰

صفحه 16:
نمونه ای از نظم و ترئیب در کارگاه

صفحه 17:

صفحه 18:
1 كك ۶ کیفیت . حد اقل ابتی دارد * روحيه افراد در آن بالا ست * ايمنى در كارها وجود دارد RS eee ees ee ee ite * در تحويل اجناس به مشترى دقيق است

صفحه 19:
ربختن غیر ضروری ها میبا شد.

صفحه 20:
۱ شناسائی اقلام متعلق به دیکران RSS ta Set nee Sea ie een el

صفحه 21:
مصرف GG og Sirs ؟ کتب ومدارک بی ارزش ونسخه های اضافی وبا ویرایش منسوخ

صفحه 22:

صفحه 23:
۴ تشخیص اقلام ضروری از غیر ضروری ۴ نار گذاشتن اقلام عبر ضروری * شناسائى وجدا كردن اقلآم غير لازم وحذف آنها از محيط كار ا لا

صفحه 24:
El ‏تكهدارى اقلام بي‎ بیش از حد اکثرطول عمر توليد بيش از مقدار فروش تم 2 كمتر ار نيار سس كت قطع استفاده از اقلام به دلیل تغییر درنیازهای مشتری نگهداری ملزومات ومواد بسته بندی محصولات خریداری شده ‎ree eee Ware teow vey i‏ را رسای سار

صفحه 25:
؟ تعیین گستره عملیات واهداف مورد نظر ۱ enon * آموزش فراگیردر همه سطوح سازمان برای اج ‎nbz ene ror Orie‏ ارت آیا این حمله درست است؟ هر چیز که خوار آید روزی بکار آید

صفحه 26:
eye en ‏استفاه فزار ده ای‎ ی ۶ ۱۲ ما گذشته یک اتف : 5[ ‎eae‏ ۳ بیش از یک یار در ماه گاریرد درد Rarer ‏در محل کار و در د‎ 1 2 ‏هر روز بار ها مورد استفاده‎

صفحه 27:
؟ از بالاترین اولوبت برخوردار است ۶ باید از سوی مدیریت اغاز شود * بايد مكررا انجام شودنياز جندانى به كمى كرفين آر افلا خارج ندارید 2

صفحه 28:

صفحه 29:
نظم وترتیب ا ا 3 واستفاده * قرار دادن اقلام ضروری در مکانهای مناسب وبا ترتیب ‏ مطلوب به نحوى كه امكان استفاده از آنها ساده ودر شرايْط خوب وایمن باشد

صفحه 30:
‎See 2) "‏ ۲ مشخص کردن محل درست قرارگیری وجیدها ۱ ۲ تعیین نحوه چیدمان اقلام در محل تعیین شده 2 ‎eee gee EC Reon) (er CO he eer‏ رت

صفحه 31:
ور * نشان گذاري اقلام ومحل آنها با برچسب ‎betes) S is‏ 3 باشد © قرار دادن اقلام در شرايطي كه دسترسي واستفاده از آنها "ناك باشد PoP ret rs taro ‏نكهداري اقلام ير استفاده در نزديكي محل استفاده‎ ©

صفحه 32:
تعداد دفعات استفاده استفاده از علامتها dts ‏وسیله‎

صفحه 33:
‎rr‏ سر سوا أنب هیچ چیز. وهیچ جائي كثيف نباشد و آلودگي ِ ‏مستلزم بازبینی مستمر ایست

صفحه 34:
رس دح رل بت حلا لس دستگاههاءابزار آلات وتجهیزات * شناساتی و رفع مشکلات عادی وجزئی که هنوز در مر حل : ؟ تمیزی محیط کار و ارتقاء کیفیت. بهره وری وایمنی ‎oe | een cea ae One PEE SRV Sr ees‏ ار

صفحه 35:
-) af ۳ a ۸ 2 جستجو برای بافتن هر آنجه محناح بر ار ای رای نظافت تعریف استانداردهای تمیز کاری ‎NCD eee sl‏ ی و مر مقایسه نتایج با استانداردهاودر صورت لزوم تکرار 152 فوق ‏اكاك اقلام ااشیاء واماکن د ۰ ۳۳

صفحه 36:
* كار گروهی * برنامه ريزى از قبل 6 ae ‏احساس مسئوليت‎ * * يذيراى نظرات ديكران * توجه به سلائق شخصى

صفحه 37:

صفحه 38:
Pe ‏رت‎ a ؟ حفظ میزان معینی از ساماندهیءنظم ونظافت و سح محيط ۴ انجام ساماندهی مطلوب وحفظ سلامت ان 1 ۳۳ ۲۳۳

صفحه 39:
ره ساری النظاك تب است که آدمی راار احساس ارب و كلك مانند استفاده از رنكها يا علايم

صفحه 40:
* نشانه های احتیاط ال رن اسر ‎AVES‏ ‏* نشانه توالى قرا ۱۱ او

صفحه 41:
رل ی ۱ حكونه روى داده؟ ار

صفحه 42:
‎PRO) ee core ener‏ 0 وبرچسب) * صدور دستورالعملها ‏* ايجاد فضائى دليذيردر محيط كار ‏۴ ساده سازی فعالیتهای کنترلی ونمایش دادن ۷2 ؟ رقابتی کردن اجرای 55 ‎5s peal) ‏مدیریتی‎ Goa ‎

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:
iii ‏و‎ ۳ انجام دهند © تاانجا که افراه طبیعنا کارنا ۱۳۳ * ..... عادت نادرست وايجاد عادت مطلوب *آموزش توأم با ترویج * نهادينه شدن قواعد ودستورات (ملكه ذهن شدن»

صفحه 46:

صفحه 47:
ار رت و ‎CT‏ ۲ استفاده از همه افراد درتدوین استانداردها وجک ‎err‏ ل لت FAS. jh 95 deen pepe pyri Mpa ass — a

صفحه 48:
‎eS Ses tee eres pea ie Caren‏ ار ‎en ca ae ea Sd‏ ۲ اطمینان داشته باشیم که: انسان برای جایگزین کردن روش ‏6 ا ا ا ل ‎ ‏کوچکترین اشتباه می نواند به معنای

صفحه 49:
ع وه آموزش فاز اول * تهيه جك ليست فز اوا ال ‎ce Tere‏ اك ا 0 0 ‎ ‏7 00 حزم

صفحه 50:
La ae ‏پردازش یک روزه‎ یک پرونده(یکی کردن پرونده ها) Pepe ereaye ror na ور ” كار كردن با يك وسيله 000 Te lhe

صفحه 51:
به دستاورد هاى آن اعتقاد داشته ناسين

صفحه 52:
BEB ee Tes as ‏هرچه زاید‎ + ۱ Spt gE 96 joe eee re ie et ۱ همتی باید که این شایستگی

بسم هللا الرحمن الرحيم :حضرت محمد (ص) هرکس کاري که مي کند بايد آن را خوب انجام دهد ال ِنظا َفة ُ ِم َن االيمان َ َ َ مر ُکم ا ظم ن و هللا ي قو ت ب ُم ک صي اوُ َ ِ ِ ِ تاريخچه • ساختن اهرام ثالثه درمصر • داشتن ارتش هاي منظم در دوران هخامنشيان • دستورات و مقررات مربوط به اداره شهرها • خانه تکاني • دور ريختن اشياء زايد در کوچ هاي فصلي شرح فعاليتها براي دستيابي • آموزش همگاني • برنامه ريزي • اجرا در همه واحد ها • ارزيابي ماهيانه • بررسي دستاورد هاي بدست آمده پيوند با بهره وري پيوند با کيفيت پيوند با ايمني پيوند با جلوگيري از ضايعات ت عريف5s يک سيستم اوليه و بسيار ساده براي بهبود بهره وري و کيفيت است که اساس آن را نظم و نظافت تشکيل مي دهد sچيست؟ 5 • برگرفته از حروف اول پنج کلمه ژاپني • بر اساس نظم وپرهيزاز در هم ريختگي محيط کار وزندگي است • عاملي براي انگيزش ،بهره وري وايمني است • نياز به سرمايه گذاري اوليه بسيار کمي است • نتايج آن به زودي خود را نشان مي دهد اجزاء 5s )) seiriتفکيک وپاکسازي ب )seitonن ظم وترتي ( ت )seisoت ميزيونظاف ( ي )seiketsuحفظ ونگهدار ( ت )shitsukeت وسعه ف رهنگمشارک ( استفاده بهينه از فضاي موجود کاهش زمانهاي تلف شده جهت جستجوي کاهش مسافتهاي جابجائي وحمل ونقل محيط کار ايمن وراحت رشد خالقيت وبهبود تفکر افراد فوائد ونتايج 5s افزايش عمر ماشين آالت وتجهيزات بهبود وضعيت اقتصادي تجارت شرکت افتخار پرسنل به محيط کار خود اهداف 5s • ايجاد محيط کاري تميز ،راحت ،ايمن وبهره ور • اصالح زير بناها براي معرفي تکنولوژي پيشرفته()TQM • گسترش گروههاي کاري خوب و با مشارکت باال • گسترش مديراني براي رهبري عملي بهبود • گسترش افرادي با تفکر کايزن يا بهبود 5sدر اين موارد مي تواند به شما کمک کند: • • • • محيط کار ساماندهي نشده و پر ازاقالم غير ضروري است حمل ونقل اقالم مورد نياز به مسافتهاي طوالني احتياج دارد ايستگاههاي کاري وراهروهاي عبور ومرورازهم جدا نشده اند قسمت عمده اي از فعاليتهاي در حال انجام غير ضروري هستند • اشتباهات زيادي در انجام کارها رخ مي دهد که باعث افت بهره وري وکيفيت مي گردند • حجم دوباره کاريها زياد است • تحويل محصوالت هميشه با تأخير همراه است درحالي که حجم اضافه کاري هم باال است • موجودي مواد اوليه در جريان ساخت ومحصول نهائي خيلي زياد است • وسايل اداري وتجهيزات وماشين آالت کثيف هستند ودرجه خرابي آنها باال است • سقفها،ديوارها،پنجره ها ومنابع روشنائي کثيف هستند واطاقهاي کاري از نور کافي برخوردار نيستند • محلهاي کار ايمني ندارند وتعداد حوادث وخسارتهاي ناشي از آن زياد است • امکانات عمومي ازقبيل غذا خوري ها،رختکن ها،حمام ها وموارد مشابه غير بهداشتي هستند چرا 5sخيلي زود توسط سازمانها پذيرفته مي شود؟ • مفاهيم وتکنيکهاي اجرائي آن ساده بوده وبراي همه قابل فهم است • اجراي آن مستقل از اندازه ونوع تجارت سازمان است • نتايج آن خيلي زود براي همه قابل مشاهده است • انسانها بطور ناخود آگاه تميزي،نظافت،ايمني وراحتي را دوست دارند • برنامه اجرائي آن نياز به سرمايه گذاري نسبتاً اندکي دارد نمونه اي از نظم و ترتيب در كارگاه نمونه اي از نظم و ترتيب در انبار سازماني که 5sرا با موفقيت اجرا کند: • بهره وري باالئي دارد • َکيفيت ،حد اقل ثابتي دارد • روحيه افراد در آن باال ست • ايمني در کارها وجود دارد • هزينه هاي اضافي ندارد • در تحويل اجناس به مشتري دقيق است SERIRIتعريف (ساماندهي) •تشخيص ضروري ها از غير ضروري ها و بدور ريختن غير ضروري ها ميبا شد. اقدامات الزم براي اجراي seiri .1 شناسائي اقالم متعلق به ديگران .2 شناسائي اقالم ضروري و غير ضروري .3 طبقه بندي و رهائي اقالم غير ضروري برخي از اقالم غير ضروري • کليه تجهيزات،وسائل،لوازم ومواد فرسوده وشکسته وغير قابل مصرف • مواد خارج ازرده وتاريخ مصرف گذشته • کتب ومدارک بي ارزش ونسخه هاي اضافي ويا ويرايش منسوخ تشخيص غير ضروري ها • بطور مستقيم • بطور غير مستقيم SERIRIتعريف (ساماندهي) • پاکسازي وساماندهي • تشخيص اقالم ضروري از غير ضروري • کنار گذاشتن اقالم غير ضروري • شناسائي وجدا کردن اق َ الم غير الزم وحذف آنها از محيط کار • مرتب کردن اشياء بر اساس قواعد يا اصولي معين منابع ايجاداقالم غير ضروري .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 خريد اقالم ضروري بيش از نياز خريد اشتباه اقالم ضروري خريد اقالم بدون حد اقل کيفيت نگهداري اقالم بيش از حد اکثرطول عمر توليد بيش از مقدار فروش توليد با کيفيت کمتر از نياز مشتري عدم جمع آوري ودورريزي به موقع ضايعات قطع استفاده از اقالم به دليل تغيير درنيازهاي مشتري نگهداري ملزومات ومواد بسته بندي محصوالت خريداري شده نگهداري مستندات منسوخ شده ونسخ اضافي از اسناد ،مدارک واستانداردهاي جاري مراحل اجراي seiri مديريت اولويت ها • تعيين گستره عمليات واهداف مورد نظر • کسب آمادگيهاي الزم وبرنامه ريزي • آموزش فراگيردر همه سطوح سازمان براي اجرا • ارزيابي مديريتي از اجرا وپيشنهاد اقدامات اصالحي آيا اين جمله درست است؟ هر چيز که خوار آيد روزي بکار آيد جدول اساسي ساماند هي ميزان نياز دفعات نياز روش جايدهي کم آن چه در تمام سال گذشته مطلقا مورد استفاده قرار نداده ايد دور بريزيد طي 6تا 12ماه گذشته يکبار استفاده شده در جاي دور نگه داريد طي 2تا 6ماه گذشته يک بار استفاده کرده ايد در محل کار و در نقطه کانوني بيش از يک بار در ماه کاربرد دارد در محل کار و در نقطه کانوني استفاده هفته اي يک بار هر روز مورد استفاده است هر روز بار ها مورد استفاده در محل کار و در دسترس يا حمل با خود متوسط بسيار چند نکته در مورد Sاول • از باالترين اولويت برخوردار است • بايد از سوي مديريت اغاز شود • بايد مکررا انجام شودنياز چنداني به کمک گرفتن از محيط خارج نداريد ت عريفseiton با چه نظم و ترتيبي استقرار دهيم و با چه نظم و ترتيبي استفاده کنيم •حذف نياز به جستجو ت عريفseiton • نظم وترتيب • مرتب کردن اقالم ضروري به بهترين نحو براي دسترسي واستفاده • قرار دادن اقالم ضروري در مکانهاي مناسب وبا ترتيب مطلوب به نحوي که امکان استفاده از آنها ساده ودر شرايط خوب وايمن باشد مراحل اجرائي seiton .1 .2 .3 تجزيه وتحليل وضع موجود مشخص کردن محل درست قرارگيري وچيدمان اشياء تعيين نحوه چيدمان اقالم در محل تعيين شده .4 تشويق افراد به رعايت قوانين مشخص شده درقرار دادن اقالم seitonاصول اجراي • تعيين جاي مشخص براي اقالم • نشان گذاري اقالم ومحل آنها با برچسب • قرار دادن اقالم در شرايطي که زمان جستجو براي آنها حد اقل باشد • قرار دادن اقالم در شرايطي که دسترسي واستفاده از آنها ساده باشد • جدا سازي اقالم عمومي واختصاصي • نگهداري اقالم پر استفاده در نزديکي محل استفاده نکات مهم درتعيين محل چيدمان تعداد دفعات استفاده استفاده از عالمتها وسيله بلند کردن وحمل ونقل چيست ؟ ‏Seiso • نظافت وپاکيزگي • تميز وپاکيزه کردن کامل محيط کارواجزاي آن به نحوي که هيچ چيز وهيچ جائي کثيف نباشد • شناسائي ،بررسي واصالح منابع ايجاد کننده آلودگي ها مستلزم بازبيني مستمر است مزاياي seiso • اولين گام جهت خود کفائي براي رفع خرابي ها،عيوب ونواقص دستگاهها،ابزار آالت وتجهيزات • شناسائي و رفع مشکالت عادي وجزئي که هنوز در مراحل ابتدائي هستند • تميزي محيط کار و ارتقاء کيفيت ،بهره وري وايمني • هدف آن نگهداري و مراقبت صحيح و مناسب از تجهيزات است مراحل اجراي seiso .1 .2 .3 جستجو براي يافتن هر آنچه محتاج تميزي ونظافت است اولويت بندي اشياء،اقالم واماکن براي نظافت تعريف استانداردهاي تميز کاري .4 انجام عمليات تميز کاري مطابق برنامه ودرقالب کار گروهي .5مقايسه نتايج با استانداردهاودر صورت لزوم تکرار مراحل فوق .6اصالح اقالم ،اشياء واماکن در صورت لزوم توصيه هائي در انجام seiso •کار گروهي • برنامه ريزي از قبل • توجه به زيبائي ها •احساس مسئوليت • پذيراي نظرات ديگران • توجه به سالئق شخصي Seiketsoچيست؟ • نظام 5سين يا سه سين؟ در جريان سه سين بساري از روشها را تغيير داديم Seiketsoچيست؟ • حفظ ونگهداري • استاندارد سازي • حفظ ميزان معيني از ساماندهي،نظم ونظافت واستمرار آنها • حفظ وضعيت مطلوب وجلوگيري از به هم خوردن نظم ونظافت محيط • انجام ساماندهي مطلوب وحفظ سالمت آن بطور مستمر ودائم Seiketsoچيست؟ • استاندارد سازي در نظام 5سين استفاده از همه چيز هايي است که آدمي را از احساس پاکيزيگي و نظم شاداب ميکند مانند استفاده از رنگها يا عاليم کنترل ديداري:تشخيص مواردي است که با استاندارد سه سين اول .هماهنگي ندارد Seiketsoچيست؟ عاليم • نشانه هاي خطر • نشانه هاي احتياط • نشانه مکان استقرار اشياء • نشانه توالي فرايند ها • نام اشياء • ............ کنترل ديداري:تشخيص مواردي است که با استاندارد سه سين اول .هماهنگي ندارد Seiketsoچيست؟ • عوامل ديداري يکي از کارامد ترين ابزار در دست شما است • کوتاه نياييد چه انحرافي رخ داده؟ چگونه روي داده؟ در مورد آن چه بايد کرد؟ استاندارد است که باعث ميشود يک تيم موزيکال آهنگي دلنشين ارايه نمايند فعاليت هاي مهم در اجراي seiketsu • ايجاد نگرش 5sدر همه افراد • توسعه استاندارد سازي (نظير رنگها و عاليم و برچسب) • صدور دستورالعملها • ايجاد فضائي دلپذيردر محيط کار • ساده سازي فعاليتهاي کنترلي ونمايش دادن آنها • رقابتي کردن اجراي 5s • مميزي مديريتي از اجراي 5s چيست ؟ ‏Shitsuke •انضباط و فرهنگ سازي خو گرفتن به انجام به موقع و دقيق تکاليف بر حسب اصول استاندارد انضباط انضباط =وقت شناسي؟ دWقWيقه تWWاخWير 10 سWاعتکWWار 8 چيست ؟ ‏Shitsuke • آموزش نظم وترتيب ونظافت به افرادبراي اينکه تک تک آنها مستمرا ً اين کارها را به منظور حفظ سالمت محيط کار انجام دهند • تمرين تا آنجا که افراد طبيعتاً کارشان را درست انجام دهند • تغيير عادت نادرست وايجاد عادت مطلوب • آموزش توأم با ترويج • نهادينه شدن قواعد ودستورات (ملکه ذهن شدن) انضباط انديشدن به مشکالت،پيشنهاد راه حل براي آنها ،وتالش براي بکار گيري اين راه حلها اجرايShitsuke .1آموزش .2تيم سازي وتقويت روحيه کار گروهي .3استفاده از همه افراد درتدوين استانداردها وچک ليستهاي اجرائي وکنترلي .4تشويق وتبليغ رعايت مقررات توسط همه کارکنان نکات مهم در اجراي shitsuke .1 .2 .3 بدانيم که :انگشت گذاشتن روي عيوب ونقائص بدون تالش جهت از بين بردن ياتصحيح علل آنها کاري بيهوده است بياموزيم که :اجراي فعاليتهاي 5sيک کار گروهي است ودر گروه همه اعضاء بايد با هم کار کنند ،باهم فکر کنند وبا هم عمل کنند اطمينان داشته باشيم که :انسان براي جايگزين کردن روش آسان به جاي روش درست بسيار مستعد است. کوچکترين اشWتباه مي تواند به معناي شکست باشد توصيه هائي در انجام 5S • • • • • • • • • تشکيل کميته 5S آموزش فاز اول تهيه چک ليست فاز اول ارزيابي فازاول تشويق بهترين واحد در فاز اول اصالحات فاز اول براي واحد هاي داراي اشکال ................................ ...................... بهبود مستمر پروژه 5S توصيه هائي در انجام 5S فعاليتهاي رقابتي فقط يکي يک جا(هر پرونده فقط در يک جا نگهداري شود) پردازش يک روزه يک پرونده(يکي کردن پرونده ها) ياداشت هاي يک صفحه اي تماسهاي تلفني يک دقيقه اي کار کردن با يک وسيله بايگاني يک نسخه اي ..............  حرف آخر در پياده سازي 5Sموفقيد اگر: به دستاورد هاي آن اعتقاد داشته باشيد رمز پيروزي ژاپن بسته به پنج عامل بود گرچه آن در دين ما داراي شرح کامل بود ليک آنها آن را در عمل اجرا کرده اند رتبه اول به توليد و تجارت گشته اند رمز اول ،هرچه زايد را برون بردن زکار و فکر رمز دوم ،هر چه را در جاي خود دادن قرار و بکر رمز سوم ،در پاکي و تميزي شهره دوران شدن رمز چهارم ،هر چه در جايش نهادن بعد کار آنچه ژاپن آزموده،جمله در احکام ماست در حقيقت پاسدار نيمي از ايمان شدن رمز پنجم ،شيوه نگهداري و آموزش زنجيره وار همتي بايد که اين شايستگي انعام ماست

51,000 تومان