صفحه 1:
شاخص های ارزیابی پرتال های روابط عمومی در ایران (تجربه موردی : شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران) حمید ضیایی پرور ۰ مدرس دانشگاه سوره ‎www.reporter.ir‏ ae

صفحه 2:
ون ۰ اکنون تقریبا تمام دستگاه های دولتی ایران و اکثریت قریب به اتفاق شرکتهای بزرگ بخش خصوصی در ایران دارای پرتال و وب سایت می باشند » اما بررسی ها نشان می دهد اغلب این برتال هاء قدیمی » فاقد تکنولوژی های روز و بدون جاذبه های کارپسندی بوده و دجار رکود و کم تحر کی شده اند . ایجاد تصویری دفیق از وضعیت پرتال های روابط عمومی هر وزارتخانه با دستگاه دولتی اولین گام برای توسعه و بهبود این پرتال ها به شمار می رود در آمد

صفحه 3:
جشنواره های وبی حال هیچ مکانیزم استاندارد و شناخته شده ای که قابلیت تجویز برای ارزیابی پرتال های تمام دستگاه های دولتی در ایران داشته باشد وجود ندارد. ۰ برگزاری جشتواره ها و مسابقات پرتال ها و ساب پرتال های یک دستگاه در سطح ملی می تواند ضمن به تحرک واداشتن روابط عمومی ها در به روز رسانی وب سایتها و پرتللهایشان ۰ میزان خدمات و اطلاعات این سامانه های الکترونیک را ارتقا بخشد . بر این اساس محقق تصمیم گرفت با اتکا به یک تجربه موردی » اقدام به تدوین شاخص های استاندارد ارزیابی وب سایت و پرتال در ايران نماید.

صفحه 4:
جشنواره های ساب پر تال ها ۰ برخی دستگاه ها تا کنون طی سال های گذشته اقدام به برگزاری جشنواره های ساب پرتال های خود کرده اند . جشنواره تسم نیز به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره های وب دولتی در ايران دو دوره تا کنون برگزار شده است ۰ * شاید بتوان گفت مهمترین نکته در برگزاری چنین جشنواره هایی فقدان شاخص های استاندارد برای ارزیابی وب سایتها متناسب با ماموریتهای هر سازمان در ایران است .

صفحه 5:
۰ محقق خود به عنوان داور بخش وب سایت در چندین جشنواره وب دولتی در ایران مانند جشنواره وب سایتهای صنعت نفت ایران » جشنواره وب سایتهای دانشگاه های ایران و داوری چندین جشنواره وبلاگی در ايران از جمله جشنواره وبلاگهای بانکی ایران » تجربیات متعددی در حوزه ارزیابی وب سایتها اندوخته و از این تجربیات برای تدوین شاخص های استاندارد ارزیابی وب سایت در ايران استفاده کرد

صفحه 6:
هدف ع ٠هدف‏ اصلى اين تحقيق » تدوين استاندا ردهاى ارزيابى وب سايت و برتال دولتى در ايران بوده است.

صفحه 7:
: سایر اهداف این تحقیق عبارت بودند از ۰ |-بررسی وضعیت شاخص های ارزیابی وب سایت های دولتی در جهان. ۰ ۲-بررسی وضعیت پرتال ها و ساب پرتال های شرکت ملی پخش ف رآورده های نفتی ایران. ۰ ۳-رتبه بندی وب سایتهای شرکت ملی پخش ف رآورده های نفتی ایران. ۰ ۴-تدوین استایل بوک پرتال‌های دولتی در ایران. ‎٠‏ ۵-تدوین اسناد راهبردی مدیریت پرتال دولتی در ‏ایران.

صفحه 8:
ریش های اساسی ین چه استانداردهایی برای ارزیابی وب سایت و پرتال دولتی در ايران وجود دارد؟

صفحه 9:
۰ ۱-وضعیت شاخص های ارزیابی وب سایت های دولتی 9 جهان جكونه ی ارزیابی و و ‎a‏ ‎٠‏ ؟-وضعيت برتال ها و ساب برتال هاى شركت ملى بخش فرآورده های نقتی ابران جکونه است؟ ‏۰ ۳-وب سايتهاي شرکت ملی پخش فر آورده های نفد ایران از نظر رتبه بندى بر مبنای شاخص های استاندارد برثال در جه مرتبه اى رتبه بندی می شوند؟ ‎٠‏ ؟-استايل بو برتال هاى دولتى در ايران شامل جه موارد و أصولى است؟ ‏. ی راهبردی مدیریت پرتال دولتی در ایران کدام ‏است:

صفحه 10:
روش تحقیق ‎٠‏ روش تحقیق در این فعالیت پژوهشی 6 به دو دسته تقسیم می شود: ‏۰ ۱-در بخش تهیه اسناد راهبردی و شاخص هاي هدفگذاری از روش اسنادی مبتنی بر منابع اطلاعاتی موجود در ایران و جهان استناده شد. ‎٠‏ در تهيه اين اسناد و شاخص ها از تجربیات جهانی و منابع و مستندات معتبر بين المللى در اين حوزه بهره كيرى شده و تمام فستيوال هاى مرتبط در حوزه وب ايرانى نيز مورد مطالعه و بهره برداری قرار گرفت

صفحه 11:
روش تحقبق ۰ ۲-در بخش رتبه بندی وب سایتها و پرتال های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از روش تحلیل محتوای وب سایتها استفاده شد و بر این مبنا ۵۰ پرتال و ساب پرتال مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفت. ۰ ننایج به دست آمده نیز در جدولی شامل ۴ شاخص اصلی و ۵۶ زیر شاخص ارایه گردید.

صفحه 12:
بافته های تحقية 2 ى ‎a GOs‏ ‎٠‏ به عنوان بخشی از ارزیابی عملکرد روابط عمومي های مناطق مختلف شر کت ملی پخش فر آورده های نفتی ایران » جدولی تحت عنوان جدول آنالیز وب سایتهای شرکت ملی پخش فر آورده های نفتی ايران طراحی شد كه بر اساس آن ۴ شاخص اساسی در ارزيابى وب سايتهاى مذكور تعيين كرديد .

صفحه 13:
شاخ خص های ۴ كاذ ند 0 1 ۱ = 0 : a 2: 1 ۳ ss ۱ i 7 ۳ 9 ‏يكى‎

صفحه 14:
تیم داوران * داوری وب سایتهای مذکور با توجه به حجم عظیم داده ها و ارزیابی در دو مرحله توسط از استادان و ت گرفت.

صفحه 15:
رتبه بندی وب سایته ۰ ارزیابی وب سایتهای مذکور در دو سب صورت گرفت ۰ در مهلت داده شده بين دو مرحله اول و دوم» مناطق فرصت داشتند تا به ‎of‏ سلاح روندها و وضغیت وب سایتهای + ولت ها هاى منحصر به فرد اين آيند » آن بود كه هرن هر وب مایت هن تاه ‎fag‏ می ذى ربط قرا داده شد بلکه ‎sag ame a ‏وا‎ aula ۱ ‏کت تا هر منطقه اي از و ضعبت مامتا‎ ‏جات اد و ون مت هر ات نود فده ‎od‏

صفحه 16:
دستور العمل راهنمای وب سایتها ¥ ۰ در نهایت با عنایت به ارزیابی وب سایتها ساب پرتال های ۳ ی اهر رن سو ‎Nagel‏ ‏حو مد عرفتي ا 5 برگزاری مراسم ای حشنوارع» جزوه | ی ۰ ‎Bile eae tahoe acs!‏ راهنماى وب سايتها در اختيار مديران روابط عمومى منا طق قر - - همجنين در وجا ماس مرن ویک دسر تام ‎ei OA‏ روزه تمامی أن روابط ۳ ۶ استادا ‎Stef dao‏ ماطی ‎ga a‏ ل ‎bit‏ به افراد آموزش دآدند.

صفحه 17:
شاخص های استاندارد وب سابت در ایران شاخص های هدفگذاری تهیه سند راهبردی وب سایت شامل وضعیت موجود و وضعیت مطلوب. تهیه شیوه نامه یا استایل بوک مدیریت و به روز رسانی وب سایت . تهیه شناسنامه وب سایت شامل تار یخچه راه اندازی وب سایت و تحولات آن و مسئولیتهاء وضعیت دامنه بر اساس استانداردهای موجود مجموع امتیاز کسب شده شاخص های هدفگذاری وضعیت امتیاز ۲۵ ۲۵ ۲۵ ۲۵ امتیاز کسب شده

صفحه 18:
شاخص های گرافیکی نوآوری و خلاقیت در طراحی صفحه اصلی سایت. هماهنگی میان اجزا و ماژول ها به ویژه در صفحه اصلی. استفاده از فایل های فلش مناسب و کم حجم در سایت. عدم استفاده از قاب های باز شونده موسوم به ۱۴ 2۵۳ زیبایی شناسی و سادگی طراحی درج پرچم جمهوری اسلامی ایران در بالای صفحه اول سایت منطقه. رعایت اصل کلیک کمتر و سرعت دستیابی کاربر به اطلاعات سایت با ۲ ۳ ۳ ۳ ۳ امتياز كسب شده

صفحه 19:
اثر اولیه سایت بر مخاطب فقدان اسکرول های افقی و عمودی در صفحه اول برقراری پیوند به پایگاه های اطلاع رسانی مشابه برقراری پیوند به خبرگزاری ها و مطبوعات برقراری پیوند به سامانه های مورد نیاز مخاطب برقراری پیوند به پایگاه اینترنتی دفتر مقام معظم رهبری» ریاست جمهوری و پورتال مردم در صفحه اول سایت. برقرار پیوند به وب سایتهای استانی و منطقه ای در منوی پیوندهاء کاربربسند بودن سایت مجموع امتیاز کسب شده شاخص های گرافیکی ۳ ۳۹

صفحه 20:
شاخص های محتوابی به روز رسانی اطلاعات و اخبار در سایت. عدم وجود صفحات خالی و فاقد اطلاعات. عدم وجود صفحات در حال ساخت در سایت. درج اطلاعات تماس ( آدرس کد پستی» تلفن» نمابر و پست الکترونیکی ) در بخش" ارتباط با ما". معرفى اهداف و ماموريت و مديران سايت در بخش " درباره ما" . انتشار اخبار در سايت بر اساس اصول خبر نویسی مبتنی بر وب . . ‏استایل بوک با شیوه نامه تولید و انتشار اطلاعات و محتوا‎ cule, راه اندازی صفحات چند رسانه ای به منظور پوشش مولتی مدیای رخدادهای مهم درج تصاویر در بخش گالری عکس استفاده از تصاویر به صورت مستقل يا به همراه مطالب و اخبار به صورتی که کاربر امکان انتخاب تصاویر با فرمتها و کیفیتهای مختلف را داشته باشد. اج اح اه a امتياز كسب شده

صفحه 21:
۶ ۳۷ YA ۳۹ ۳۱ ۳۲ ۳۳ ۳۴ ۳۵ فعال بودن پادکست (تعداد محتوای به روز شده پادکست) فعال بودن خبرنامه الکترونیک(تعداد خبرنامه های الکترونیک ارسال شده) فعال بودن سیستم بریده جراید فعال بودن نسخه انگلیسی و سایر زبان های خارجی سایت رتبه سایت در موتورهای جستجو رتبه در سایتهای رتبه بندی وب سایتهای ایران و جهان حجم محتوای منتشره در کل وب سایت قدمت محتوای سایت خلاقیت در تولید و انتشار محتوا میزان تعامل با مخاطب در تولید و انتشار محتوا مجموع امتیاز کسب شده شاخص های محتوایی

صفحه 22:
۳۶ rv ۳۸ ۳۹ ۴ ۴۲ ۴۳ شاخص های تکنولوژیکی امکان انتشار خبرنامه الکترونیک با قابلیت اشتراک آفلاین » امکان عضویت و لفو عضویت ۰ امکان تالار گفتگو ۲0۲۲۲ و فعال بودن تالار هاء وجود خروجی 355 در بخش های خبری و اطلاعاقی. داشتن نسخه وبلاگی در کنار وب سایت. داشتن پادکست در وب سایت. امکان خدمات آموزش آنلاین. امکان کتابخانه الکترونیکی و آنلاین به صورت جستجو در فهرست کتابها و ارایه فول تکست برخی کتابها و متون. امکان بانک مقالات و متون علمی و تخصصی امتیاز کسب شده

صفحه 23:
۴۴ ۴۵ ۴۶ ۴۷ ۴۸ ۳۹ 2 a امکان بانک نرم افزارهای کاربردی. داشتن امکان جستجو و جستجوی پیشرفته. وجود سیستم آرشیو و ایندکس موضوعی و زمانی. وجود لینک ها و اطلاعات مربوط به سامانه پیامکی وجود بخش انتشارات و نشریات با قابلیت انتشار محتواهای مرتبط به صورت پی دی اف » ورد و اج تی ام ال. امکان ارايه كزيده و بریده جراید و خبرگزاری ها يا سامانه هوشمند خبری. امکان چاپ و پرینت هر مطلب و صفحه به سهولت و سرعت. امکان ارسال و انتشار نظرات مخاطبان ذیل اخبار به صورت کنترل شده و با تایید مدیریت سایت. > 8.

صفحه 24:
۵۲ or عه ۵۵ oF امکان ارسال و فوروارد کردن اخبار برای دوستان از طریق دکمه ارسال به دوستان و شبکها های اجتماعی در ذیل هر خبر. استفاده از مازول رأى كيرى يا نظر سنجى . استفاده از مازول آمار كاربران سايت . بالا آمدن صفحه اصلی سابت در ۳ ثانیه و عدم استفاده از تصاویر و فایل های سنگین و حجیم در صفحه اصلی سایت. قابلیت مشاهده وب سایت در تمام مرورگرهای اینترنتی. مجموع امتیاز کسب شده شاخص های تکنولوژیکی

صفحه 25:
- جمع بندی نهایی 8 * به نظر می رسد ماحصل این تجربه علمی و عملی » رسیدن به شاخص های استاندارد ارزیابی وب سلیت های دولتی در ايران است . ۰ الگویی که می تواند توسط همه سازمانها و دستگاه های دولتی و حتی بخش خصوص در زمینه ارزیابی و بهبود وب سایتها مورد استناده قرار گیرد.

صفحه 26:
1 ۰ خدانگهدار ۰ ۰ ۱۷۷۷۷۰۲۵۵۵۲۵۵۲۲۰ ۰ حمید ضیایی پرور ۰۹۱۲۳۴۴۵۴۱۱ ٠

51,000 تومان