10 صفحه
949 بازدید
18 فروردین 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
jaf

صفحه 2:
نام و نام خانوادکی: ۹ استاد: Ssssss

صفحه 3:
به حساب می آید از شاهنامه فردوسی که از ارزشمندترین اثر حماسی - افسانه ای ایران موجودلتی سخن می گوید که برای ما موهوم و ناشناخته اند. شاهنامه در مقام اسطوره ای و افسانه ای از موجودات شگفت انگیز و انسان هلیی.با قدرت خارق العاده سخن می گهید که گاهی به عنوان قهرمان و شخصیت های اصلی داستان معرفی می شوند. در ابتدا باید بدانیم مرز تفاوت اسطوره و وهم تا چه حد است؟ اصلا با هم تفاوت دارند؟

صفحه 4:
تفاوت اسطوره و وهم اسطوره منشأاً تاریخی نامشخصی دارد و معمولاً شامل پیدلیش جهان. انسان, جانوران وبه طور کلی آفرینش کاینات و جنگ بین قهرمانان و خدایان است اما وهم درک ایجاد شده در ذهن ما است که غیرحقیقی می باشد. در حقیقت رویدادهای خیالی در زندگی انسان هاء حیوانات و یا موجودات وهمی مثل دیو پری. ازدهاء غول و ... توام با رمز و راز است لذا لین گونه رخدادها را افسانه می نامند و کسانی چون فردوسی از آّن ها گاهی برای مقاصد اخلاقی و آموزشی‌به کار می گرفتند. حال به بررسی چند موجودات وهمی می پردازیم.

صفحه 5:
در زمان کیومرث موجودی پلیدبه وی حسادت کرد و به دشمنیبا او پرداخت و سرانجام خزروان (پسر اهریمن) در جنگ, سیامک (پسر کیومرث) را کشت و تهمورث به خون خواهی او برخواست و اهریمن را اسیر کرد. اهریمن جه شکل های متفایتی ظاهر می شود. در دوران ضحاک در چهره ابلیس و در داستان هوشنگ به صورت مار و اژدها وییلبه صورت مردی نیک خواه و پزشکی دلنا پیکر گردانی می شود. اهریمن گمراه کننده ذهن و اندیشه بشر است و برای لین هدف از یاوران خود که دیوان هستند کمک می گیرد و پیوسته در چی نابودی آفری ارزمزد است. او مهتر ديوان و يدر بريان است؛ لقب ديكر او ابوالبینی) است.

صفحه 6:
سیمرع پرنده ای نامیه لیی که بر شاخه های درخت دانش آشیان دارد. (فلوبر) مقام او را تا حد یکی از ملازمان سبا تقليل مى دهد و او را این گونه توصیف می کند: برهليى دارد نارنجى ينك كه شبيه پولک های فلزی است. دارای سر کوچک و نقره ای ینگ و صورتی مانند صورت انسان و دارای چهار بال عی باشد منقارش مانند منقار عقاب و دم بلندی دارد که به دم طاووس شباهت دارد. سیمرغ مهم گردان ایزدی شاهنامه است که بر كوه للبرز آشيان دارد و فردوسی او را فرمانروا می نامند. ad سیمرغ در زمان پادشاهی منوچهر آشکار شد. سام صاحب فرزندی عی شود که موهايش سفيد بود و سام آن بجه را ديو خوائد و او را از خود دور کرد این سیمرغ است که زال را پرورشعی دهد و یکی از پرهای خود رلبهزال‌عی دهد تا هنگام كرفتارى با سوزندن آن او را خبرکند

صفحه 7:
طبق روایات کهن پری موجودی زیبا و لطیف که دارای قدرت فوق بشری و اهریمنی که به چشم دیده نمی شود. پری جنس مونث جادو و جن است و دارای ویژگی مبهم. بخواه و فریبنده است زیرا انسان رابا زیبلیی خود فریب عی دهد. پیکرگردلنی و تغییر صورت در داستان کیومرث که سروش به صورت پلنگینه پوش بر کیومرث آشکار می شود يا در داستان بهرام چوبین که گور اور به کاخ زنی جادو می برد و خود ناپدید می شود می توان نام ‎ay‏ ویژگی دیگر آن ها داشتن نیرویی از جنس آتش بود ولی باز هم ویژگی های دیگری دارد که ناروشن است به طور کلی پری در شاهنامه به عنوان موجود زیبا و افسونگر است.

صفحه 8:
ديو موجود افساله أى باقدباند و هيكلى مهيب و درشت تصوّر مى شود وازه ديو در زبان های مختلف بجز ایرنیان به معنای اصلی خود یعنی خدابه کار می رود al ۲ بعد از ظهور زرتشت و معرفی اهورا مزدا پروردگاران قدیم (دیوان) گمراه کنندگان و شیاطین نامیده شدند. و شاهنامه نیز غالباً از آنها به بدی یاد کرده. برای همین آنها را دارای چهره. و بدن هاى زشت و سیاه و ترسناک عی دلند که به انجام کارهای فوق طبیعی تولنا هستند. مشهور ترین دیو شاهنامه. دیو سپید ی باشد. بنابر اساطیر ایران باستان. دیوها قبل از خلقت انسان وجود داشته اند و از همان ابتدا باعث هلاکت نخستین انسان (کیومرث) و نیز ایجاد مشکلاتی برای افرادی مثل سیامک و هوشنگ می شوند. دیوان در افسونگری مهارت زیادی داشته اند. وبه طور کلی ویژگی های دیو در منظومه های حماسی قرن ۴-۵ بازمانده تصورات و افکار نياکان اساطیری ما از موجودی است که اگرچه اکنون در اذهان یه گمنه ای خبالی و مجرد انتزاع شده. اما در انديشه های نسل های دور واقعی و عینی و حتماً قدسی بوده است.

صفحه 9:
اسطوره گزارش گر کارهای موجودات فراطبیعی است و از دیدگاه انسان های امروزی شبیه رویا هستند. یعنی موجودلتی دارای پیکرهای عجیب و غریبی که چی درچی پیکر گردانی می کند. مثلاً هیولاها يا جانوران, مثل انسانها سخن می گویند. و یا شکل انسان و حیوان به هم آمیخته است و نیروی جادویی برخوردارند. لازم به ذکر است که تمام اصول و قوانین حاکم بر زمان نخستین. چون بدخواهی, آدم خواری و .... چنان که امروزه‌به گسترده زندگی عا ممنوع است. لما قدغن نیست. چرا که اساطیر به زمانی از جهان تعلق دارد که بر پایه نظم و قاعده خاص استوار نیست برای همین است که از تمام شکل و پیکر موجودات گرفته تا کارها و اعمالشان برای انسان امروزی از نظر منطقی جایگاهی ندارد.

صفحه 10:
منلبع ۳ ۲ 8 پیکرگردانی در اساطیر, منصور رستگارفسایی؛ ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ چاپ اول. ۱۳۸۳ ¢ اه * شاهنامه فردوسی. ابوالقاسم. انتشارات هرمس. چاپ اول. تهران ۱۳۸۲ 4 * فرهنگ اساطیر و انتشارات داستانی در ادبیات فارسی. محمدجعفر یاحقی. انتشارات سروش, چاپ اول. تهران؛ ۱۳۶۹ ‎e‏ و موجودات خیللی, لوبیس فورخه: مترجم: احصد اخوت. انتشارات آرست. چاپ اول, ‎wr ‎ ‎ ‎

15,000 تومان