کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

شش سیگما و نقش آن در کیفیت و بهره وری

صفحه 1:
و نقش آن در کیفیت و بهره وری

صفحه 2:
مقدمه: ‎٩‏ امروزه بهبود بهره وری یکی از مهمترین اهداف سازمانها و موسسات می باشد. اغلب سازمان ‎ ‏ها به منظورافزایش بهره وری و نهایتا دستیابی به مزیت را ‎ ‏جهت ماندگاری پایدار در عرصه تجارت جهانی . بخش وسیعی از تمرکز و توجه خود را به رفع مسائل . مشکلات و نقاط ضعف موجود در سیستم ها و فرآیندهای خود می نمایند. ‎٩‏ تنوع ابعاد و ماهیت مسائل و موانعی که سازمان با آنها روبروست ‏ ایجاب می کند که مدیران سازمانها از ابزارهای مختلفی جهت رفع موانع موجود استفاده نمایند و این مستلزم درک درست وکاملی از مفاهیم و ابزار ها از طریق آموزش منابع انسانی؛ با انتخاب و بکارگیری ‏صحیح این ابزارها و اثر بخشی به رفع مشکلات و ایجاد بهبود مستمر در ساز ‎ ‎. 2 660 ae ۲ ‏* در حال حاضر ابزارهای مدیریت نوین فراوانی از قبیل .55.کایزن و ... بوجود آمده و رشد ‏یافته اند که از آنها می توان برای بهبود بهره وری استفاده نمود. برای این منظور ممکن است © از روشهای بهبود بهره وری ‏شش سيكما باشد.

صفحه 3:
سیگما (0) 0 سیگما (0) حرف هیجدهم از حروف الفبای یونانی و در علم آمار از شاخص های مهم پراکندگی به نام انحراف معیار و در واقع مقیاسی برای سنجش انحرافات است. © سكا نگ ان ‎as eal‏ يك راي ‎spe elles Sule alla‏ مرف شده اسب ‎a5) eel og‏ ين ىك كبا قرار کرفتفادم » دوست دارنم کسا باشیم . چگونه به آن مقصد خواهیم رسید و چگونه در طول راه پیشرفت خواهیم نمود. 0 همچنین یک فلسفه مدیریتی است که برروی حذف نقص ها از طریق عملکرد تمرکز و برفهم . اندازه گیری وبهبود فرآیند تاکید می کند. 000

صفحه 4:
۱ 2 ع » ‎ak dts‏ 5 | لایک روش جامع بهبود اثربخشی سازمانی است که در درون خود از . ساختارء برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت کیفیت برخوردار است و به معنى تلاش براى نزديكى هرجه بيشتر به درجه تکامل و برتری در توليد و ارائه خدمات و يا بهبود رضايت مشترى است ؛كه دستيابى به اين هدف از راه كاهش و از بين بردن ضايعات ‎Wie veers‏ ل ل ل كه لاروشی است برای کاهش تغییرات و کنترل تمرکز فرآیند. ۱ (oN TAR TOTS ERELT Meda teleD MDOT ee) eerie te)

صفحه 5:
زمانیکه شرکت موتورولا برنامه کیفیت ۶ سیگمای خود را در سال ۱۹۸۷ ارائه نمود,۶ سیگما متولد و توسط مایکل جی هری توسعه یافت وپس از آن که شرکت موتورولا جایزه کیفیت مالکولم بالدریج را از آن خود کرد. اجازه انتشار یافت. * هری در اوایل دهه ۱۹۹۰ در شرکت 88ل به عنوان قائم مقام مدیرعامل در توسعه سیستمهای کیفیت فعالیت می نمود. ‎Manville) cs,s *‏ ۱85اهز) ۷[در سال ۲۰۰۱شروع به فعالیت های ۶ سیگما کرد که ظرف مدت یکسال به سود ۴ میلیون دلاری با انجام فقط ۴۰ ‏اهداف تعیین شده بود. ‎

صفحه 6:
اهداف ۶ سیگما: هدف ارتقا قابلیت فرآیند و رضایت مشتری است. | ۴ فرآیندی که در سطح شش سیگما عمل میکند تقریبا به ازای هر یک میلیون بر نجام کارتقریبا ۳/۴ نقص ایجاد می کند. به عبارت دیگر؛ به ازای هر ۲۹۴۱۱۷ بار انجام یک کار.فقط یک نقص رخ دهد. * هدف اصلی در آغاز یک پروژه شش سیگما جابه جا کردن میانگین فرآیند و آوردن آن به نزدیک مقدار هدف (چیزی که مشتری درخواست کرده است) ودستیابی به حداقل تغییرات مورد نظر می باشد. در واقع محور بررسی و تحلیل ها در شش سیگما فرآیند می باشد و نه افراد.

صفحه 7:
اگر شما مشتری یک بانک باشید و انتظار داشته باشید؛ افتتاح یک حساب تقریبا ۲۰ دقيقه طول بکشد؛ انتظار دارید که اين زمان هميشه حدود ۲۰ دقیقه باشد.حتی اگر قرار بود پنج حساب در زمان های مختلف باز کنید ؛ اگر یکی از اين زمان ها بیشتر از ۲۰ دقیقه می شد و بانک حساب دیگری را در زمان کمتری باز می کرد ؛ ممکن است فکر می کردید که بانک اين مورد را عجولانه انجام داده است.چیزی که بايد بررسی شود میزان تغییرات مشاهده شده بین زمان های باز کردن این پنج حساب است و هدف آن است که بانک نسبت به مدت ۲۰ دقیقه چگونه عمل نموده است. با توجه به اطلاعات موجود باید سعی نمود تا کلیه عوامل تاثیر گذار بر عملیات بانکی که باعث افزایش با کاهش زمان مورد نظر میشود را شناسایي نمود.

صفحه 8:
Mean oF Average ust هدف بنیادی روش شش سیگما اجرای راهبردی مبتنی بر اندازه گیری عملکرد است و از طریق اجرای پروژه های بهبود دهنده ؛ شش سیگما سعی در کاهش نوسانات فر آیند و ‎i‏ ‏دارد. اين كار به کمک دو روش فرعی در شش سیگما انجام می شود: , CONTROL )) a)

صفحه 9:
0 جرخه )1/181 متدولوزى نتيجه كرايى مى باشد كه بروزه هاى شش سيكما بر مبناى آن انجام مى كيرد بعبارتى ساده تر.جرخه 21/1816 روش سيستماتيك و منظمى است براى حل مسائل و بيشبرد این دست از پروژه ها. * یک رویکرد ساخت يافته .منسجم و همه جانبه برای بهبود فرآیند است و شامل ۵ فاز ذکر شده.

صفحه 10:
شناسایی آهمیت حامیان .مشاوران و فرایند ومیزان بازده شناسایی مشکلات فرایند.شنماسایی اي ا قابليت فعلى فرايند ابزار کیفیت مورد استفاده منشور پروژه- صدای مشتری- نمودار وابستگی برنامه و فرمهای جمع آوری داده ها- نمودارهای کنترل.فراوانی,پار تو -ماتریس اولوبت پروژه- تعریف ذینفعان- ترسیم نقشه فرایند تعیین ورودی و خروجی پروژه-انجام تعریف عملیاتی متغیرها-برقراری اردهای عملکردو تدوین طرح نمونه برداری و جمع آوری داده ها

صفحه 11:
اي ا شناسایی علل بالقوه.سرمایه گذاری بر روی علل وچگونگی داده ها شناسایی راه حلها - معیارهای انتخاب و امتیاز دهی راه حلها و پیاده سازی جكونكى استاندارد سازى روشهاى جديد- نحوه نظارت بر فرايند ها و نحوه بهبود فرایندها فراوانی .پارتو و بارش افکار طرح آزمایشات- آزمون فرض- تحلیل ذینفعان- جلسات بارش افکار- اجماع کنترل آماری فرايند- نمودارهای کنترل- برنامه اجرایی خارج از حدود کنترل وتغییرات فعالیت الگوبرداری فرایند-برقراری روابط علی با استفاده از داده ها-تحلیل نقشه فرایندتعیین علل ريشه ای مشکلات توسعه ‎ol‏ حلها- ارزيابى ریسک و موفقیت راه حلها- صحه گذاری راه حلها-اجرای راه حلها و تعیین اثربخشی آنها تعیین کنترلها و اندازه گیری های مورد نیاز- اجرای کنترلها-نمایان ساختن منافع حاصل از اجرا- ختم پروژه و انتقال اطلاعات نتایج آن أن قاز سه (تحليل) فاز جهار (بهبود)

صفحه 12:
* تحلیل ذی نفعان : برای کاهش مقاومت در برابر تغییرات هنگام پیاده سازی بهبود ها . لازم است که خیلی سریع . ذی نفعان پروژه مشخص شده و برنامه ای برای ارتباط با هر کدام از آنها تدوین شود . 0 : نقشه کل فولیندلستکه شاملت مینک ندگان6 00۱ لا ورومیها ألا0 1۳ فرلیند ۰۳۲۳۵655 خروجیها 5تألا0تألا) و مشتریان ۹5 موباشد. * براساس خروجی فرآیند در مورد کیفیت قضاوت می شود . کیفیت خروجی فرایند با تحلیل ورودیها و متغیرهای فرایند بهبود داده می شود ‎of customer), ume gluco *‏ ۷/00/۵166 برای توضیح نیازهای مشتری و درکی که مشتری از محصول یا خدمت ارائه شده توسط سازمان دارد به کار می رود.

صفحه 13:
* نمودار وابستگی : نمودار وابستگی ابزاری است که اظهارات افراد را در گروههای مرتبط سازماندهی می کند . مدل کانو : تحلیل و درک نوع نیازمندیهای مشتری . بازده کلی : روشی جهت تعیین بازده فرایند جاری . ‎(CTO-CTQ:Critical To Quality)es,. *‏ مشخصه های بحرانی کیفیت ابزاری است که صدای ‏مشتری را به نیازمندی های کیفی محصول پا خدمت تبدیل می کند.

صفحه 14:
در این فاز. هدف این است که با ایجاد درک واقعی از مشکلات و شرایط فرایند موجود . مکان پا منابع مشکلات به دقت مشخص گردد.

صفحه 15:
ابزار های مورد استفاده در فاز اندازه گیری عبارتند از: برنامه جمع آوری داده ها فرم های جمع آوری داده ها . نمودارهای کنترل نمودارهای فراوانی نمودارهای سری های زمانی ماتریس اولویت بندی نمونه گیری = ‎Tate aerate‏ نمودارهای پار تو ‎CONTROL‏ ‎(QFD)°‏ SOURCE: WIKIPEDIA,

صفحه 16:
در این فاز تثوری هایی در مورد علل ريشه ای ایجاد شده و با استفاده از داده ها سنجیده می شوند و در نهایت علل ريشه ای مشکلات شناسایی می شوند . علل شناسایی شده . پایه ای را برای ارائه راه حل ها در فاز بعدی ( فاز بهبود ) شکل می دهند .

صفحه 17:
نمودار وابستگی طوفان فکری نمودارهای علت و معلول نمودارهای کنترل فرم های جمع آوری داده برنامه جمع آوری داده نمودار های فراوانی آزمون های فرض نمودار پارتو تحلیل رگرسیون متدولوژی سطح پاسخ نمونه گیری نمودارهای پراکنش نمودارهای فراوانی طبقه بندی شده .

صفحه 18:
طوفان فکری اجماع ( توافق عمومی) تکنیک های خلاقیت جمع آوری داده ها طرح آزمایشات (00۴) نمودارهای جریان آزمون های فرض * ابزارهای برنامه ریزی تحلیل ذی نفعان SOURCE: SIX SIGMA,SAMUEL E WINDSOR

صفحه 19:
* کنتول آملری فولیند ‎(SPC)‏

صفحه 20:
یکی دیگر از ابزارهای اجرایی شش سیگما چرخه ۱۷1/0۷ 0]می باشد که در جهت توسعه فرایند یا ساخت محصول جدید بکار برده می شود و همچنین این چرخه در مواقعی که یک فرایند نیاز بپیشتری به افزایش بهبود دارد.نیز بکار برده می شود . ۲ کم ۶ << لطا Define Measure

صفحه 21:
اصول شش كانه برنامه: 0 * تمرکز حقیقی بر مشتری ‎ae‏ * مدیریت بر اساس اطلاعات وواقعیات * تمرکز بر فرآیندها: مدیریت و بهبود آنها * مدیربت پیشگیرانه * همکاری نامتناهی * حرفت به سوی کمال (ضفر خطا)ا قترت تخمل فنکست (خطا) 501/۱6۶ ۵

صفحه 22:
Champion ‏قهرمانان‎ ٩ Black Belt ‏کمر بند مشکی‎ ٩ * پرسنل Team Members

صفحه 23:
مدیر یا مدیران ارشد. مسئول تعریف شش سیگما در سازمان هستند. مسئولیت های اصلی آنها هدف گذاری در سطح شرکت در راستای استراتژی های کسب و کار. تعیین نحوه و چگونگی کسب مزیت در 2 pats ‏و‎ نتایج پروژه ها است.

صفحه 24:
به مدیران ارشدی گفته می شوند که پروژه های شش سیگما را انتخاب و نظارت می کنند. مسئولیت ایشان این است که منابع مورد نیاز را حاصل کرده. کمک و همراهی سایرین را در صورت لزوم کسب نماید.

صفحه 25:
مسئولیت تمام برنامه های شش سيكما که در بخش معینی از سازمان اجراحی شود به عهده یک کمربند مشکی ارشد می باشد. ازجمله وظایف اصلی یک کمربند مشکی ارشد . انتخاب . آموزش ۰ سرپرستی و هدایت کمربند مشکی ها و تعریف پرویّه های بهبود کیفیت . تصویب پروژه ها و نهایتا بررسی و بازنگری ن پروژه هایی است که خانمه یافته اند. “Master Black Belt

صفحه 26:
این اصطلاح به رهبران گروه مسئول اجرای پروژه های شش سیگما اطلاق می شود. این گروه بدلیل مهارت های رهبری و ارتباطشان انتخاب می شوند.

صفحه 27:
کسانی هستند که به صورت پاره وقت در برنامه های شش سیگما شرکت کرده و در حقیقت به صورت عملی تحت نظارت یک کمربند مشکی آموزش می بینند و تجربه کسب می کنند.

صفحه 28:
افرادی که برنامه های مشخص تعریف شده بهبود را به صورت عملیاتی اجرا یا نظارت می کنند.

صفحه 29:
مزایای استفاده از شش سیگما: حصول اطمینان از اينکه محصولات و خدمات,خواسته های مشتری را بر آوره می سازد.

صفحه 30:
از ابتدای ارلئه اصول مدیریت کیفیت جامع توسط دکتر ادوارد دمینگ در دهه ۱۹۶۰ همواره محققان علوم کیفیت سعی کرده لند اشکالات لین روش نوین مدیریت را رفع کنندتا حداکثر کار یی حاصل شود. مدبریت کیفیت جامع نگرشی است که مدیریت بر مبنای آن,با مشارکت کلیه ی کار کنان. مشتریان و تامین کنندگان‌به بهبود دائمی کیفیت که در نهلیت منجربه جلب رضایت مشتری می شود. می پردازد. در بهبود کیفیت. تمامی ابعاد کیفیت مورد توجه قرار می گیرد که برخی از آنها عبارتند از: دوام. قابلیت اطمینان. تحویلبه موقع. کا کرد مناسب‌با نیاز. خدمات پس از فروش. همسازی با استاندارد. ایمنی و تاثیرمثبت در جامعه و ...

صفحه 31:
در نگرش ۲608 توجه اصلی به کیفیت است و رضایت مشتری محور همه تلاشها و فعالیتهای سازمان را تشکیل می دهد. در اين تفکر .کیفیت انجام کارها مورد دقت و ارزیابی قرار می گيرند وکمیت در مرتبه ی دوم اهمیت است. بهبود مستمر یکی از صفات اساسی ۲6۵8۷ است و نمی توان برای آن پایانی متصور شد. تلاشها و فعالیتهای مربوطبه اصلاح و بهبود فر آیندها و در نتیجه بهبود کیفیت بلید بطور مستمر انجام پذیرد. در واقع بهبود کیفیت مسابقه ای است که خط پایان ندارد. از اين رو می گویند 001 یک سفر ت جامع بر پلیه یادگیری گروهی و متقلبل از طریق ایجاد است نه یک مقصد. مدیریت شبکه های ارتباطی استوار است. کیفیت یک سازمان , هرگز از کیفیت ذهن هایی که آن سازمان را تشکیل می دهند فراتر تمی رود. (هارولد آر .مک آلیندون)

صفحه 32:
شش سیگما و مشتری: هدف شش سیگما بهبود رضایت مشتری است که دستیابی به لین هدف از راه کاهش و از بین بردن ضایعات محصولات یا خدمات دارای نقص امکان پنییر است. رضایت مشتری یک هدف متحرک است زیرا انتظارات مشتری پیوسته در حال تغییر است. ((ارزش یک مشتری وفادار)) و ((هزینه یک مشتری از دست داده شده)) دو دلیلی هستند که ما را وادار به دنبال کردن هدف ((نقص صفر مشتری)) می کند.

صفحه 33:
:Nice sentence : Robert La Bant ,|BM CO You need customers much more than“ "they need you Digital Equipment Co. customer: service dep Customers don*t care what you know“ "until they know that you care a (olen ‏كناك , 5اعغه5‎ 0 ‏عام‎ a ‏سرا زاره با باراد سید‎ opm npn 01

صفحه 34:
.Effective management of process improvement projects: .Consistency of performance: -Reduces fire-fighting: .Finds root-cause solutions to problems: .Gives an improved customer focus: Leads to a better informed management and better-:. informed meetings

صفحه 35:
OS ee ey eco ie ere ce ae "ارائه طرح توجیهی مجتمع آب شیرین کن چابهار ۱ *كزارش فرصتهاى سرمايه كذارى شهر ديلم *طرح توجيهى زير ساختهاى كردشكرى شهر نودشه

صفحه 36:

صفحه 37:
منابع ومآخذ: * حمید رضا رضایی .شش سیگما.مجله تدبیرشماره ۱۲۸ * شش سیگما - مهندس سید رضا خداییان * بهبود اساسی فرایند با استفاده از شش سیگما( دانشگاه تهران -گروه مهندسی صنایع) * شش سیگما برای سازمانهای خدماتی.دکتر رسول نور السنا و دکتر عباس سقایی * شش سیگما ناب .دکتر رسول نور السنا و دکتر عباس سقایی v. Cole, “six sigma & proacvity”, methodology consultant proacvity Blakeslee, J. A., Implementing the Six-Sigma Solution hesix sigma, Samuel ey Windsor translate by onDr rasoul nourosagay kanoon. Wikipedia icHLarry , Woolfcott smith: the cartoon tatistics.1993

39,000 تومان