شش سیگما و نقش آن در کیفیت و بهره وری
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم شش سیگماو نقش آن در کیفیت و بهره وری
اسلاید 2: مقدمه:امروزه بهبود بهره وري يكي از مهمترين اهداف سازمانها و موسسات مي باشد. اغلب سازمان ها به منظورافزايش بهره وري و نهايتا دستيابي به مزيت رقابتي جهت ماندگاري پايدار در عرصه تجارت جهاني ، بخش وسيعي از تمركز و توجه خود را به رفع مسائل ، مشكلات و نقاط ضعف موجود در سيستم ها و فرآیندهاي خود مي نمايند.تنوع ابعاد و ماهيت مسائل و موانعي كه سازمان با آنها روبروست ، ايجاب مي كند كه مديران سازمانها از ابزارهاي مختلفي جهت رفع موانع موجود استفاده نمايند و این مستلزم درک درست وکاملی از مفاهیم و ابزار ها از طریق آموزش منابع انسانی؛ با انتخاب و بكارگيري صحيح اين ابزارها و اثر بخشي به رفع مشكلات و ايجاد بهبود مستمر در سازمان است. در حال حاضر ابزارهای مديريت نوين فراواني از قبيل ،5s،كايزن و ... بوجود آمده و رشد يافته اند كه از آنها مي توان براي بهبود بهره وري استفاده نمود. براي اين منظور ممكن است يكي از روشهاي بهبود بهره وري شش سيگما باشد.
اسلاید 3: سيگما (σ) حرف هيجدهم از حروف الفباي يوناني و در علم آمار از شاخص هاي مهم پراكندگي به نام انحراف معيار و در واقع مقياسي براي سنجش انحرافات است. سيگما بيانگر آن است كه يك فرآيند چه اندازه از حالت مطلوب خود منحرف شده است وسيستمي است که تعيين ميکند کجا قرار گرفتهايم ، دوست داريم کجا باشيم ، چگونه به آن مقصد خواهيم رسيد و چگونه در طول راه پيشرفت خواهيم نمود.همچنين يك فلسفه مديريتي است كه برروي حذف نقص ها از طريق عملكرد تمركز و برفهم ، اندازه گيري وبهبود فرآيند تاكيد مي كند.سیگما (σ)Source: kanoon.ir & www.thqi.org
اسلاید 4: شش سیگما (6σ) چیست:يک روش جامع بهبود اثربخشی سازمانی است که در درون خود از ساختار، برنامه و ابزارهای توانمند مديريت کيفيت برخوردار است و به معنی تلاش برای نزديکی هرچه بيشتر به درجه تکامل و برتری در توليد و ارائه خدمات و یا بهبود رضايت مشتری است ؛که دستيابی به اين هدف از راه کاهش و از بين بردن ضايعات محصولات يا خدمات دارای نقص،امکان پذير است. روشی است برای کاهش تغییرات و کنترل تمرکز فرآیند.Source: Wikipedia & Gonic Larry , Woollcott smith: the cartoon guide to statistics.1993
اسلاید 5: تاریخچه : زمانیکه شرکت موتورولا برنامه کیفیت 6 سیگمای خود را در سال 1987 ارائه نمود،6 سیگما متولد و توسط مایکل جی هری توسعه یافت وپس از آن که شرکت موتورولا جایزه کیفیت مالکولم بالدریج را از آن خود کرد، اجازه انتشار یافت.هری در اوایل دهه 1990 در شرکت ABB به عنوان قائم مقام مدیرعامل در توسعه سیستمهای کیفیت فعالیت می نمود.شرکت JM (johns Manville)در سال 2001شروع به فعالیت های 6 سیگما کرد که ظرف مدت یکسال به سود 4 میلیون دلاری با انجام فقط 40% اهداف تعیین شده بود.SIX SIGMASource: 6 sigma.Dr rasoul nourosana , dr abbas saghae & pishtazanco.org
اسلاید 6: Six sigma’s purposesهدف ارتقا قابلیت فرآیند و رضایت مشتری است.فرآیندی که در سطح شش سیگما عمل میکند تقریبا به ازای هر یک میلیون بار انجام کار،تقریبا 3/4 نقص ایجاد می کند.به عبارت دیگر؛ به ازای هر 294117 بار انجام یک کار،فقط یک نقص رخ دهد.هدف اصلی در آغاز یک پروژه شش سیگما جابه جا کردن میانگین فرآیند و آوردن آن به نزدیک مقدار هدف (چیزی که مشتری درخواست کرده است) ودستیابی به حداقل تغییرات مورد نظر می باشد.در واقع محور بررسي و تحليل ها در شش سيگما فرآيند مي باشد و نه افراد.اهداف 6 سیگما:
اسلاید 7: به عنوان یک مثال:اگر شما مشتری یک بانک باشید و انتظار داشته باشید؛ افتتاح یک حساب تقریبا 20 دقیقه طول بکشد؛ انتظار دارید که این زمان همیشه حدود 20 دقیقه باشد.حتی اگر قرار بود پنج حساب در زمان های مختلف باز کنید ؛ اگر یکی از این زمان ها بیشتر از 20 دقیقه می شد و بانک حساب دیگری را در زمان کمتری باز می کرد ؛ ممکن است فکر می کردید که بانک این مورد را عجولانه انجام داده است.چیزی که باید بررسی شود میزان تغییرات مشاهده شده بین زمان های باز کردن این پنج حساب است و هدف آن است که ببینیم بانک نسبت به مدت 20 دقیقه چگونه عمل نموده است.با توجه به اطلاعات موجود باید سعی نمود تا کلیه عوامل تاثیر گذار بر عملیات بانکی که باعث افزایش یا کاهش زمان مورد نظر میشود را شناسایی نمود.شناسایی عوامل = پیش بینی و قابلیت کنترل خروجی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.