صفحه 1:
سرای مدرسه و بحث علم و طاق و رواق / چه سود چون دل دانا و
۱
Jl mis YS پروژه: مدرسه *
صفحه 2:
مقدمه:
000 eC ل Srv] It)
L wylre sylere sla ain, aS cul riizo wily ole
2? 20S griu> ol silyl slo aasue ww 4) Ulgi ro lebed
PUSS eee ا ا ا Pred irene te
نیستند. اولین نظریه مربوط به بارتولد است که مدرسه را با
ویهارای بودایی ها که در آسیای مرکزی و افغانستان مشاهده
شده است مرتبط دانسته و این نظریه هم با کشف چنین
ل م است. دیگر منبع معماری که
برای مدارس ایرانی مطرح گردیده خانه نمونه خراسانی
met) Peasy PCa SEU epee tr ۱[
است مدارس در واقع بناهای خصوصی مثل خانه بوده اند که
Ta Dey ا SU purine pte T
صفحه 3:
Elgil مدارس دز دوران اسلامی:
ل ل ل ل 2 3
جدا از سر گذشت غیر رسمی آن در1067 میلادی/460 ه.ق
آغاز کردیده است بعنی هنکامی که مدرسه بزرگ نظامیه بغداد
1
مدارس دوران صفویه : در دوران صفویه وجه مناسبتری برای
مدارس در نظر كرفته شد.در اين دوران فضاى مدارس را
بطور تمام و كمال به حجره محصلان اختصاص دادند.
صفحه 4:
ویر کی هاى مدارس در سبک اصفهانی:
* در این دوران مدارس چهار ایوانی هستند.در عموم آنها حوضی
در وسط قراردارد و جهار باغجه بزرك در اطراف آن قرار
eae ee ل ل ل
* در عموم مدارس اين دوره حجره هاى طبقه همكف داراى
پستو و نیم اشکوب هستند.
صفحه 5:
ويزکی های معماری مکتب شیرازی :
8 * بطور كلى آثار معمارى محدوده فارس
ار ی
برخوردار هستند.مکتب شیرازی نسبت
به معماری دیگر مناطق از نظم تفارن
ظرافت و تجمل بيشترى برخوردار
ERE Sra oy
[bei ۱ ۱ ۱ ۳
دوام تر تزيينات بسيار زيادتر ونقاشى
های بی 0
تشان از ل
ere دیگر بناها دارد. از دیگر
00
0 Sp] Roce)
تهارها شا ل
Per precy) eer eee) متحصر به
باشد.
صفحه 6:
۰ ۳
"
كه شكل هاى كوناكونى داشته است
ا ل ل لق
اصطلاح کمر پوش بوده اند. قسمت
پایین ان بصورت آشپزخانه و برای
Tee ee ee
es
کر ات
* مدرس: فضای درس مدرسه است و
plore eer ee meee ew etc ry
alder cep deb pale
غیر از اینها هر مدرسه یک مسجد
نماز خانه و یک کتابخانه داشته است.
صفحه 7:
صفحه 8:
nays 3 5 دهم هج شهر شیرا
شاهد بهوجود آمدن آخرین پدیده معماري
«سبك شيراز» در نهايت كمال خود شد.
أبن آثر كم تظير. مذرسيه خان يود كه يه
همت الله a ot
0
مدرسه حسين شماعى است. أكر در جه درٌ
ST roe ا ل 000
محتلت, ISA TE
ديكر به وجود آمد كه بيانكر شيوه جديدي
بود و آن را ششمین و آخرین سبك معماري
1
Ti nee ete Stat
همدوره خود از دستاوردهاي معماران بزرگ
اين خطه به جا مانده در بلاد ديكر, كرفتهء
دگي از آن نمیتوان
و استيلاي بيكانكان, تاخت و تاز يغماكران.
te ا 0
سوء حكومت, قحط وغلا و ناداني زعماي
ee mec re ewe Scar ar rc)
م
اعلمن فرسكن روجة تنود عن براق
صفحه 9:
٠ بدين جهت هنكاميكه «از بازار وکیل, داخل
بازار مشیر شوند. پبس از گذشتن از آن, پس
7 اردو بازار. در انتهايكوچهباريکي بناي باشکوه
مدرسه خان در عرصهاي تنگ نمایان است. از
جانب دیگر در خیابان لطفعليخان زند. يس از
ا ا ل rede yp Frere
در كنار كوجه باريك و تنگي, 7 ۱0[
ساختمان بزرك و خوش طرح مدرسه خان
ديده ميشود».
صفحه 10:
ese ار
ee رد ی
تقدس كعيه عزيز است كه تمود آن ۱ ۱ Pa
برار اندازه کعیه مقدس به عیان مشاهده میگردد و اين معیار (اندازه طلابي) در جای جاي
ابعاد مدرسه, آنسان رعایت شده که این بناي عظیم را بسیار ظریف و با ابعادي کاملاً موزون
AGU See Gres ete error
apenas ۱
GO Ee een ote eet ee ee a
Core pe et ae ceenC Cres Rene RC bei as Ue erent e-teel este ace Bere)
اا Poser Ger frcy voee re Rirre| Sa reer age Pers ring Oe
Seas St WS Cea Oey ا ا ernie
FE AY At See eA Ghat oar nen
تباید و در حقیقت اگر از خارح مانند داخل به آن نگریسته شود, شکوهی بي همتا نظر انسان
ceca, لذتهاي معنوي بهشتي در اين جهان و تمثيل و تستزی
ذين ذر اجتماغ ذر جلو تفكر شيعي أن ساحته شده أست أز اين رو اين مدرسةء طرحي تو و
ذا رمات ارك و باكر أن اس كد قبط الش و حاكم بر آل واجراجيي ر| بشت لسن
گذاشته و به خویشتن خویش رسیده و دیگر در آن از غوغا سالاري خبري نیست و سکینه و
Free emperor ic aire rn rn eve rsrev eaten ron ecient Cle era ONTA|
در جلوههاي بهشتي برداخته شده است.
صفحه 11:
مدرسه خان نمایانگر تفکر شیعه در عصر صفویه
۱ در Sion) ل GEO
pro oS agino ro9S> 52 gui Sai Yu pid Tol 59 aS cuwl
يعني ولي فقیه آن شیخ بهاءالدین عاملي7 - فقيهي که تنها فقیه و
متکلم نبود بلکه ریاضیدان و مهندس و معمار و کیمیادان نیز بود و
در علوم غريبه حجيت داشت و تحصیل علوم رياضي را از نو زنده
۱ ee ee ele 1 Seer mei a Cee Ee oeS
م ess iat Ie eG ea)
Sr RMR ee ee gir ere irerrarsiey shir
Gh he ار eee pee cle
جهت مَدرس صدرالمتالهين كه از بركزيدهترين شاكردان شيخ
ل ل ا ا ل و
قال محافل قشري در كهك قم در انزوا به تزكيه نفس و تاليف
کتب اشتغال داشت 10 به منظور اعلام موضع و تأیید و تأکید
گرايشهاي فكري مورد قبول نظام حاکم اشاره به بناي مدرسه در
شيراز براي او شد و مركز تدريس كليه علوم عقلي و نقلي گردید
ما
صفحه 12:
* تا آنجا كه كاركزاران بعدي دارالسلطنه. با وجود تمايل به كرايشهاي
دیگر, برتري این حوزه را ee حوزههاي علمي مملكت يذيرا
ال رت ۱ ۱
ار و ار Cen ee ae
ساك اط لاك ان | Side uae:
زر ی و سا انا ole UN Ae Se
عجین کرده که هر بیننده به طور طبيعي پذيراي آن است و
ten Fete ry |
Ey ل ا ل
السام اه ار ان ی و و
يا بر جا و استوار هنوز هم به منزله بزركترين بناي علمي سنتي
ار ار
صفحه 13:
امتياز بنای مدرسه خان در ديكر مدارس:
۰ تا آنجا که تاریخ ياري میکند و اسناد گواه آن است و آثار به جا مانده تشان میدهد, بتاي
Espey ey ا Bie
ا Bere
i lr ie wrece eg ee ا 11 اا Bre
آن در بناي مدرسه بهرهاي در حد كمال x
اما ا ا 0
emer pen pitas eerie te ie) pee ary cpa d pe) 0000
Bs ted
Sa ee پایه بتاي مدرسه مورد مطالعه قرار میگیرد با آنچه از آثار
Fe ese sy regen errtvar ee rere Og earens Wr iu Peer premolar
oe از جهاتي نظير آن و در اساس با آن نزديك است, مييابيم. آن دو بنا نيز منحصرا
ee Ai ا ل ا Fee inen
nnn Pcs ام ا Piper]
Peers eee) ae RO Seo Rel Ree eee a eee erg
ee) 20 a ا ا ل ا
ا Bey Bear me] Pe Sere ee
صفحه 14:
۰ كقتي اسنت: مكتبي كه در ار ار ٠
را ره ee ae ا
0000 ا الا meron er sro) eer] es
Ae cB A Jn ee Re,
Oreo ام
Snes Ue) ee eg ley
ا ل ل
ار
ات ده اه سس اس ای رت ده
م را ای ان ی ارس ان
1۱ morn practi tmerr ne ا ا
0 ا ا ا
-cuwl 02945 oro! 2979
صفحه 15:
* ابتك به توضيف و تحليل يناي مدرسه
ee
شیرازی» و به احتمال قریب به یقین
ee
أست مبيردازيم.
|
لهاي ورودي با نسيني متتاسب نزديك
1
0 سوي در گام
عظمت سردر با كششي دلنشين
ل م GG
در جبهه غربي مدرسه قرار دارد و
خود بخشي از نماي جبهه بيروني
مدرسه است که بیسترین ارتباط را
ان ی یا
صفحه 16:
صفحه 17:
ازارهها و طاقنماهاي سنگي جلوخان مدرسه
هم در نهایت ظرافت و سادگي بنا شده و به
COP eve nec evedt trl -Omrerce bE peste
A a ee
أبات كريمه استء ميكشاند و از آنجا به
مقرنس كم نظير طاق در كسترهاي وسيع
مییرد و ناظر از آرایش هندسي به وجود آمده
ل 0
ieee [۱
ميكند و بياختيار زيان به ستايش.
(اگر روزي يك بررسی آماري شود كه جند
os و سن
eee اسلامي باترجاست. أن وقس
Nemes fo eT Py 000
Aerio erie ory 7 سک
ee ee
i aR Ine ۰
شهروند مهجور نماند.
صفحه 18:
صفحه 19:
1
دبكري را از اثر سريتجه هنرمندان با موسيقار رك شاهد ميشودء
3 1
ra eee ا En
آمیخته و به طرزي بیع بر کاشي معرّق نقشٍ
بنش از أبن طرع مجزد و ساده أن در مسجد جامع ۱
0
خی او در مسحد جام ورامين 24 ديده مش ی بر
اك
ae 00
توس یبد لك
عشد بافته که زرفترین
1 oP Wns eee
رميتهات براي كشف و هود و درونيني مهنا ميسارده: <و ان
0000 ener ias Ae CUE eee
شكلي تمادين تماينده تغير عميق در معني ونقش علوم رياضي در
0 ا
حهت ابن عرفجين ار شاهكارهات هبر معماري امت و تفلي
Ue REPEAT Poa eg heel آزان
er Renn geen acer
۱
تطبر و ساحت عرفجين مد که اسآ را
ere PAS Rete eRe
از اين دید نیز در dst ابن كار در معماري به ندرت صورت
000 eee en eee
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
ا ا 0
و وا مر
راستای اقطار عمود بر هم دایزه هشتي
b 7
1
انا فا ام
ED RCeT Sr Re cece} ۱
ال 0
ال ا 0
در موازات اصلاء ابوان متصل به هشتي
به حیاط مدرسه راه
«<< . ۱
SURGE AEs Gracey
صحن مدرسه شوند. حوض هشت
0 eae re eee Se
دیدگان است.
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
ايوان مدرسه
ل ل ل ل << سس ير
مدرشه القبيك, انتهاي أن به صورت نمه منشور قائم و با سه رديف هفتاين دريجه به طرزري
ل ۳ ۳ ۳«
ساختة شده أسث كه بيشاني أن يبوسته به طاق و ضربي مزئن به رسمي است و كنيد مركزي
ge it eer por ا ا
Er tas Er ir age) Sd) cea ey ee eel on MPs SCONE Uy iy re
ge i te Ce rt rag
i ee ere
rn | ا res ee) lirycs ets etarhy PS
Fe eee eng
تزيين كرهجيني يوقيده شده از جملة تفييراتي اسث كه در تعمير بنا صورت كرفته است. ولي
ا ی ات ار ار ای
ee ا ی
نمیتواند کازبرد دیگري داشته باشد.
م الوص a م
ine eter nReMn Iere Cay اا Bilt)
لحاظ علم نجوم حائژ اهمیت است و در حقیقت نیمه رصد خانهاي جهت مطالعه آفتاب مشرق
و حركت و ميل زمين در فصول مختلف سال يا براي بررسي تقويم خورشيدي در نوصيف
eaves epee niet] eel ema neres 7 ۱
کاملتر است و با آن تغاوتهايي ذارد در جهان اسلام منحصر میباشد, شاید آن را بدین منظور
<slir sls cslgine 5 <Sucall autyag alile- aS rutile at5Lay ۱ 0
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
* اينك شرایط ایجاب میکند تا
مني رام مر مسر
بينشي مادّي, به منظور امحاي
Se ee
coy ا Prev es Opler
که برخلاف نظر شارع و واقف
ای ای ره
Par ا كك
بهسازي محیط زیست ندانسته
کار ناتمام آنان را تمام کند و
صحن شمالي مدرسه را به
recoc yen res ال
«باركينك» بازار تبديل ننمايد.
صفحه 30:
حجره های مدرسه
در گرداگرد میانسرا حجره ها قرار
See ا اناق طلبه ها داراف
م Fe
Py ear ee eel
اندازه آن نزدیک به 3.62*3.30 می
7
Seca) ا ا 0
necoy ural ۱
فته)بوده خنک می شده است. ای
01 پیرامون مدرسه جای دنجی برای
۱
ال ا ۱۳
|
0
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
تهویه هوای مدرسه
1
ندارد براي اين متنظور: راخروهاي هر اشكوية مدريمة با سقف سراسري كمريوش به دو طبقه جذا ار:
Pony ot Mp PCE rege PE rn Peer ا err
EERIE PPP cir ITO TIER PTR leg (Oe PENS
است از طریق دریجههاس که به درون هر يك از حجرهها ره داد. کار کال کور را در تهوبه ها انجام
aera Nea op PS 1
ا لم ا ا يا ا را
eave ae eras veer keen renee greene ie irae a 00
fee ا ااا PS
ae
رویهم به بلندي هر طبقه در کار هريك از حجرههاي ضلع غربي و شرقي بنا شده است و در هر حجره
gS er CS coin a PSOE ES 01
اوقت یر ترده و ار دی بای دو ی هم هبار فاصاه تونعره قم از داعبا طافی
تغت از هم جدا گردیده که عملا هر يك از پنجرهها در طبقهاي قزار گرفنهاند. بنجره پانيتي به وسیله
TT Rar, و ERR
ماندره وپاجره فمقاني در زاستای کذره بشت کارتدی سفق سیم ۷ آدر قشمت دوم حجرم از
وب ا او ۱ ۳ 0
جريان هوا در جلوكيري دركاه مياني با هم برخورد ميكند, و جون جريان هواي بنجره بابين. انحناي ديوار
ام لامك اوت ول ماي لمع و ا ا ا 1 11
بالا و در مسير كوران دو دريجه كانال اصلي قرار ميدهد. ابن كردش ملايم هوا موجب تازئي و مطبوعي
و ار ا ات ل ۱
ere ا
كه نا كنون در بناى ذيكزي مشاهده تكرديدة و در جابي نهم حتي در رابع با مطالداني كه در صاخت اين
لاصيا وح ل
صفحه 34:
تناسبات عددى مدرسه
* از اينها كذشنه. ويزكي ديكر مدرسه, تناسب هندسي و عددي آن است كه با ديدي روانشناساته به
آن نكريسته و ذر تركيب بنا اعداد مقدس و «جابري» و «اندازههايي طلايي» را در نظر كرفته تا
Papier prea n et rer scene nm ner mr roare Prins is nee per ry
Were Pie reprieve, ۳ ake 1
أن را بدين وسيله افزايش دهد و بر تقدس أن بيفزايد. از أين رو در بناي ورودي سردر مدرسه بأ
Parte CansP pe eters L-oras Ps rea neary via fren irtes ore vm Pr Pr 110
رعایت شده است و در تنظیم تناسبات پلان مدرسه در اندازهها از «پیمون یا مدول» بهره جسته و
ore ype rea Oe pelo Pete yea ic pear cgmerre co teers 0[
Feoperearo partie e pret ta-y a nae pevrin Pecprartcg sry val Pear Fa be carcareer earerteg
Berry roar Pacc an Regen PnP in pean ease ae cone 9h are] a Pe
ا 7
اا FEF
Pra pEeise ery rerirera(d hn Crees een abt hO Pettey hetcgesErl Tied
Seva Woes ee erga NenrorT rere |
* بطور خلاصه این بتا 72 غرفه, 12 راهرو هر طبقه 5 مدرس, 4 ایوان, يك مسجد, يك مدرس
و و el
Sg ee ys eee es sels i ne ل
re as a ene ات
صفحه 35:
+ باری بل و تطیم یات بر روی نمای جهه غري که ورودی مجرسه در آن
73۳ pea IEE ppOM SPORE)
| ge pee yeas Lene aU
الو Noe ا اما PENS TH
كه سردر اصلى ثر أن قرار دارد. رسم شود قطرها كمانها أ در دو نفملء قلع
اين دو تعمل يكرد و طرفين أن أمتداد ابد خط سق fe TD GIES
خجرههای طرفین یه وم به دتت ماد متام مستطیل حاصل از رت
0 sho 9m
Pires ep OH ARUN eA
ر! فطع ميكند, خط كه از ابن دو نقطه ميكترد. خط اثها تريجه حجرهها را
يديد مبأورد. بار قطرهاق حاصل أر مستطيل جديد ار دو تقل كمانها ميكدرد.
خط يديد أمده قر اين تقلط با خط سردر حجرهيا يكي أست كه به همين تريب
VEC SE] ااا Fe
Reva RT CP ae erg pgm MSP IY
رو
|
مبايد وار نقطه برخورد خطي كه ارنقطهاتهاي سردر حجرههاي طيقه بال و يانه
| OD STI
Freer See نقطه أنهاق كف بالاو يانه مريع مين بوجود مبايد. خط
اول حاصل ممكردد.
ا 00
Ese eter ron roe Ye FeO eT
Raves Perma eer cops on eS
eg Tor ا
۳ eager NP pry pra
1ه P PN ane AP FS ساب
Ere pres career Bt orp
۱ ۳ REI OO
دقيق روانشناساته. آثار هر جاودات ابن تسررمين را أفريدهاند و أنجتان در هثرو
غلم غود حل شدهاند كه ار أنها ها هبر مابده نه نام.
صفحه 36:
eer (ue ی
ie و ی ان رن ای خی 1
ا enh PTF ۱
و بناي منارههاي مدرسه تهفته؛ ونه وبي أشكار نت كه از سبكي
اق Fly re A Ah SEE
در كلب أثار أبران زمين كم تطبر ست و بجر دو تموته ديكر در هفز
او ینف ی درا راد شام مد اس
ern IR CEC 7
کاشان 28 ماد
* ابن متارهها در دوكوشه ضلع غربي كه ورودي مدرسه نيز در آن قرار
aE أصبت و كلملا ال ابن ما الاي 3
بوني تعابان است و در ارتفاع بطوري كه در رارش مورخين أمده
اح كن ها عدا د مل لفان بحو أن ف ون
[۱ bain
و
Ra enon ee rer an poe te
| Om re eS Ora E Ie Wr gore
۳ ANU [ee Marae OOS
أرتتاطي بين اين دو قسمت بر قرار نبست. طرز فرار كرفتن لكان
ا يد NCIS
و ا
ذوزنقهاي به فاعده 10 و 38 و كاهي 40 ساتتبمتر و ارتفاع و فاضله.
Barr لكان دوكائه. جهت صعود و نزول
میا
ا 00
بجاتد هر اسلامي مشاهده ميشود. اميد كه از اين بص برآن أع
oe
صفحه 37:
