صفحه 1:
حاصل و برآیندعوامل زیر شهر را سافته و با محتواى فويش بافت کالبدی کانون های زیستی را پی افکنده اند
آأجهان بینی: مراد از اين عامل هر آن چیزی است که معنای فرهنگی و یا امتماعی و
روابط ناشی از آن ۱ سبب می شود. مانند: دین. مذهب. مسلک. فرق اجتماعی مفتلف و
مذهبی.
الاقتصاد: اين عامل همان تعریف مادی از جهان است که شامل چکونگی و تولید و
توزیع ثُروت. تولید. مصرف... می باشد.
محیط یا اقلیم: این عامل به طور كلى عناصر محيط (یست طبیعی را شامل می شود
مانند آب و هواء همواری و نا همواری ها و ....شکل کیری تمدن های نفستین منوط به
وجو این عامل بوده است.
به طور كلى امر تاريخ شهر آميفته ای است ا[ سم عامل فوق که به كونه ای بس در هم
تنيده. سرنوشت شهر را رقم زده اند.
صفحه 2:
سه دوره ی عمده و کلی شهر سازی ایران:
۱-شهر نشیتی قبل از اسلام:
این دوره متطبق بر شروع تمدن شهرى ایرنی بجده و با حمله مسلمانان و فتح ایران به دست آنان پایان می پذیرد که دارای
فصوصیات زیر است:
سکنی و یکبانشینی اقوام آیایی ها در دشتهای وسیع و مرتفع سلسله جبال زاكرس
ارتباط آریایی ها با شهر-دولت های بین النهرین که سال ها از مدتیت آنها می گذشت.
شروع دوره در قرن نهم قبل از ميلاد و با الهام از شهر هاى تيه اى بين النهرين(زيكورات)
در این دوره با ۳ شیوه ی مهم روبرو هستیم:
الس شیوه پارسی: این شوه دوران های ماد و هفامنشی را شامل می شود كه اوج شكوفايى آن در شهر هاى شوش؛ استفر و
ياساركاد و ...نود مى يابد.
O شيوه يارسى هلنى: حركت بى بازكشت يونانيان به سوى شرق. سبب می کردد تا امتزامی عظیم و بزرک از فرهنک های غربی و
شرقی در آن روزکاران صورت پذیرددر این دوره ۴۰۰ شهر جدید بنیاد نهاده می شود از جمله شهر صي درواژه
O شیوه پارتی: در قرن سوم قبل از میلد با از بین رفتن آفرین سرداران
یونانی. شیوه پارتی با بنیانی بس ساده در آغازء به بیانی پیچیده در دوران
ساسانی می رسد که این دوره همزمان با تشکیل مکومت های اشکانی و
سپس دولت قاهر ساسانی است.
صفحه 3:
۲-شهر نشینی در دوران اسلامی:
فتح ايران در قرن ۷ میلادی توسط مسلمانان. عمدتا با قیام ربض علیه شارستان و دژٌ
حکومتی همراه می گردد و جهان بینی جدیدی مبنهی بر برآبری و برادری ارائه می گردد
که باعش فرو پاشی نطبقات اجتماعی دولت ساسانی می شود.
جامعه شهری در اين دولت در هم نوایی کامل با دو جامعه روستایی و ایلیایی قرار
می گیرد.
صفحه 4:
عوامل مشخصه شهر در دوره اسلامی:
آآمسجد: تشکیل دولت اسلامی برای اولین بار در مسجد صورت كرفت.با
زیستی اطراف آن شهر تلقی مى شود.
برپا شدن مسمد جامع. کانون
آآپازاره استقرار دولت اسلامی و تسلط آن بر کشور هایی با قوانین تجاری بس گسترده. سیب گردید تا این
دولت هم از این مقررات بهره برد و از سوی دیگر آن را با قوانین شرع هماهنگ کند.
بازار و میدان عناصر مشفصه شهر اسلامی هستند
شواهدی وجود دارد که قبل از آنکه محله ای سافته و بخشی نو بر پا شود. ابتدا بازار و ميدان سافته مى
شد.مانند کرمان. یزد. دزفول و شوشتر
بازار به عنوان ستون فقرات شهر در دوره ی اسلامی است.
الأمهله: در يدو تشكيل حكومت اسلامى در ایران؛ ایجاد هر گونه قشربندی اجتماعی بر مبنای قوم. نژا, سنت
صفحه 5:
در برفی از شهر های اسلامی شهر. دیوارهای شارستان را در می نوردد و با گسترش فود در
ريض از گسترش فود به خودی شهر تبعیت می کند.
شهر ایرانی -اسلامی در اوافر قرن سوم و در
دوران آل بویه مراملی از تکامل را طی میکند که
تا قرون جدید نيز آن را حفظ مى كند.
میدان های بزرگی سافته می شود که در اطراف
آن کاخ و مسجد اعظم و بازارها بر پا می شود.
(مانند میدان کهنه اصشهان)
این شکوفایی در دوران سلجوقی نیز ادامه می
یابد تا اینکه در قرن 9۷ حمله مغول , با
مضیض و از میان رفتن مفهوم شهر گرایی روبرو
در قرن ۱۳ با ابداع مجدد شهر و تولد مکتب
اصفهان. با نقطه اوجى در تاريخ شهر سازى ايران.
مواجه است. كه مجموعه هاى ارزشمندى مون
نقش جهان را مى توان قوى ترين و ظريف ترين.
بيان اين تركيب كلامى دانست.
صفحه 6:
۳-شهر در دوران معاص: این دوره مقرن است با تمولاتی جهانی
لسآقرن هجدهم در واقع به دلیل ۳ انقلاب مشهود است.
نقلاب سیاسی
*انقلاب صنعتی
* انقلاب اجتماعی
آادوره قاجارء تمولی عمده در مفاهیم تاریفی
شود هنوز می توان انسجام. تدا
نقشه رح و او و رازه هلى تهران در
eat
صفحه 7:
به طور خلاصه در دوره ی اول قاجار:
در دوران اول قاجار شهر تفاوت عمده ای با شار صفوی ندارد.
LO کماکان لولای اصلی و ستون فقرات شهر است
الأمحلات به عنوان مكانى نیمه مستقل در دل شهر به هیات فود ادامه می دهند
منظره قدي از سيؤه مبدان هر بست رفست مسجد كأ ومرسعت جب باقن
از ساختمان های ارگ مشخص است. مربوط به دوران سلطنت محمد شاه
صفحه 8:
دوره دوم قاجار:
الآدر اواخر اين دوره (دوره ناصرى)با مراوداتى كه يادشاهان ايران با اروياييان برقرار مى كنند. كم كم
تحولاتى در شهرها ايجاد مى شود.
الحآدر اين دوره شاهد رويارويى با دو مفهوم شهر جديد و
سنتی در شهر ها رو به رو هستيم
لآآغاز تمولی کلی و شاید محتوایی
آشهری که می خواهد هم با شهرهای مقتدر صفوی رقابت كند و هم هال و هوای فرنگ را داشته
باشد .اسلوب های جدید هنری با روش های کهن در هم آميفته میشود
این بیت بیانگر اوضاع در دوره دوم قاجار است:
آدمی در عالم فاکی نمی آید به دست
عالمی از نو بباید سافت و (نو
آدمی
صفحه 9:
O فضاهای جدید شهری مانند دارالفنون, تکیه دولت. فیابان میدان مدید
آسانه تنها بیانگر فواست های مدید هستند بلکه از هویتی بومی نیز برفوردارند.
لآآمد و شد وسايل نقليه به عنوان يك عنصر تفريمى
الآخيابان در سبك تهران فضايى با هويت و (نده شهرى است و مظهر تجدد طلبى دولت قاجار
ناصرى است.
الساحضور دروازه در شروع هر خیابان
الساميدان هم به تبع دكركونى مفهوم خيابان دكركون مى شود و داراى عملكرد غالب و هويت
خاص می گرد
صفحه 10:
دوره پهلوی:
این تمولات در دوره ی پهلوی به او خود می رسد و به نوعی گسست از هویت قبلی خود می انجامد.
الأسافتار محلات دهار آسیب جدی می گردد
بازار قدرت خود را از دست می دهد
2 از اين زمان شهر slo ایران دگرگونی هایی را تجربه می کند که ريشه در شهرسازی اروپایی دارد.