صفحه 1:

صفحه 2:
| ‏را‎ rere area y a PRT ey (۵ ‏وظایف. روزمره‌ای که ایفای نقش‌های متفاوت‎ ‏ال زر ار‎ 2 jhe ae Gs Gl Sa) الكترونيكى داشته باشة

صفحه 3:
ب ون دانشجوء معلم » استاد» رئيس دانشكاه و ده‌ها نفش کوچک و ‎Pe RTOS‏ ی ل ‎Ce eee ee eee a‏ ‎ae)‏ است.

صفحه 4:
esr ‎ieee eer ee 0‏ صر حون تیار ی در و۳۳0 ار 2 و هزینه اضافه را صرف امور مهم دیگری خواهد نمود. ‎even‏ = ‎UCT ee Sas COLO oS)‏ ا ل در این نقش‌ها نیز وی می‌تواند با استفاده از ابزارهای الکترونیعی انجام امور را تسریع و کم هزینه‌تر نماید. ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
تحوی می تواند به وی کی ما ۳ ۳9 هر الکترونیکی خواهد بود که بتواند این وظایف مختلف رن لا ار ور كت

صفحه 6:
۱ ۱ ۰ ‏و(‎ ‎EN Es) Ss KN ‏ال‎ KN (hj gal ‏تست‎ jg ees eee eet eR ‏و‎ Ars er ere SEB TE None) Eire re 0 ene ye nent) شهروند الکترونیک به شهروندی گفته می شود که تواتایی ‏ استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد: دو واقع شهروندان الكترونيك همان كاربران جوامع اطلاعاتى هستتد

صفحه 7:
0 استاندارد آموزشی شهروند الكترونيكى ( 2011260 ) كه طراحى ان توسط بنياد بين ‎١‏ ‎1D)‏ ا ا ل ا 0 اهداف جامعه و دولت الكترونيكى در تمام كشورهاى 323" به شمار می رود.

صفحه 8:
مطابق این استاندارد شهروند الکتروا = 19 » حداقل توانايى لازم در ويندوز و وازه يرداز مايكروسافت , توانايى كافى براى برقرا ا ا ا ‎eommreey eT!‏ ا ا رن انجام ا ار ‎ee ES)‏ ال ل ا الي ل ل ل از فناورى ال ل رد زب مختلف از طریق شبکه برخوردار باشد

صفحه 9:
‎ge‏ دیگر شهروندان مجبورند که شهروند ‎Se EE em ete tise eer)‏ شهرداری الکترونیکی » تجارت الکترونیکی . بانکدار ک ا ل ات الكترونيكى و حتى بازيهاى الكترونيكى و ساير خدمات مى ‏باشد.

صفحه 10:
* در واقع كسب هر يك از مهارتهاى فوق نوا دمم 1 ‎ea‏ ‏جامعه الكترونيكى يويا و به تبع آن نيل به اهداف دوا ل ا انم و مسئولان ذیربط به مقوله شهروند الکترونیکی و 0 ها به منظور نهادينه كردن آن در ميان عموم مردم و كاركنان دولت » دستاوردها و نتایج مثبت زیادی ذر كوتاه مدت و میان مدت حاصل خواهد شد

صفحه 11:
5-5 1 ‏اك‎ Lee Sire i eye ewer Cone a ES SOS here Mam Bs eer ‏خود اختصاص داده است. تمامى اين كاربران به طور قعل آرا‎ ۲ ‏سطح مهارت‌های پایه و اولیه‌ای برای استفاده از کامپیوتر و‎ ‏در رت‎ ‏اینترنت باشند» ولی مساله بسیار مهم این است که آن‌ها از حداقل‎ دانش مورد نیاز برای استفاده از خدمات الکترونیک بهرهمندند.

صفحه 12:
ول ۳ ۱ ال در بر رل بر ر ان ا بر( ۲ نمىنمايد. البته اين مساله كم و بيش كريبانكير تمامى کشور هاست. همچنین باید در نظر بگیریم که بر خی از کار ۱ ا یر

صفحه 13:
1 ‏ی لس زیر زا‎ anges ‏روبرو نیستند و طبیعتا استفاده از اين خدمات را نیز فرا‎ ‏حبر لت سا تلم له حرر ان رل کوررتدان ادتترر‎ ‏بناميم.اما از طرف ديكر وقتى به كاربردهايى ©153101] كك‎ ‏می‌کنيم» شاهدیم که این کار بر ان به‎ 0 ‏سرعت استفاده از آن را فرا كرفته و به خوبى و به صورتت بسار‎ ‏فراكير از آنها استفاده مىنمايند. اين مسئلة نشانكر أن است كه‎ ‏چنانچه به حرکتهای خود در ایجاد بسترها و کاربردها شتاب‎ ‏بيشترى بدهيم» قطعا از يتانسيل بسيار بالايى برخورداريم.‎

صفحه 14:
. جیگ شهروند ‎ae‏ در ساير ‎renee‏ اين ‎Ob aie‏ ا جسمی تا سال (0(00 قادر به استفاده از خدمات دولت و ۱ ل و ا ل اكد خواهند بود. در اين برنامه علاوه بر اهداف» مسائلی نظیر ریز ‎ee SER Cee ai errs‏ ار 2 ‎panes)

صفحه 15:
(00(600 با توجه به فرصتهای فز آینده‌ای که فناوری شبکه وجود مىآوردء 9 ا ات 2 7 دنیاست. اما در کل بسیاری ا ا ا ‎SES‏ ‏و ‏ل 0 برخی كشورهاى بيشتاز مانند انكلستان تا به حال دستاوردهاى بسيار حور 7 ا ‎SED re (Oe WO TOE‏ و

صفحه 16:
0 ‏را ار ما‎ d ‎aL‏ رت بر ا ان زر زر را ‎۰ ‏از‎ aU CER ERG ۱ er ee Cer Beet ۳ ۵:3 ۶ ‏مصرف سوخت. کاهش هزینه‌ها؛ تسریع در انجام امور‎ ‏ار‎ aS Were ae ener) ‏نیست. پرداختن به این مباحث فرصت‌های جدیدی برای ما بوجود‎ ‏می‌آورد» در حالی که عدم توجه به آن علاوه بر از دست دادن‎ ‏فرصت‌ها می‌تواند تبدیل به یک تهدید گردد‎

صفحه 17:
بوده اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر محل آسايش مىتواند به دفتر كار ما نيز تبديل كردد. سشهرونة الكترونيك بايد بتواند با اين مقولههاى جديد به خوبى كنار آمده و به بهبود زندكى و اجتماع خود كمك كند.

صفحه 18:
ا ار رل ‎Bie yenecianp etc‏ رن | بسیار مهمی در اين مورد ایفا می‌نمایند. ضمن ۱ پرداختن به خدمات برخط و مقوله شهروندان الکتر وا ‎SES CYS NE TEE eID‏ لد

صفحه 19:
كمك بسيارى نمايد. در شهرهاى امروزه؛ به دليل ساختار و جانبازان و معلولان از شائس برابرى رت نيستند» ولى در شهرهاى الكترونيك اين افراد بدون نياز به ل ال ا ا ا رح استفاده مطلوب و برابر از خدمات را خواهند داشت

صفحه 20:
© اكر در برخى از سازماتهاى ما ذر حال در ‎ean‏ لسين راس براى افراد با توانایی کم موجود نیست و افراد برای ‏ ‎ewer OS REN eae eNO ACC RNC Ce)‏ 6 ار ار در( فشردن چند دکمه همان کار را در ظرف چند دقیقه و بدون ل كم

صفحه 21:

صفحه 22:
ایران» هم‌اکنون 40 میلیون کاربر اینترنت دارد. بتابر ‎Sey Dee Stee Ae ES nce rei]‏ سطح منطقه و بعضا" جهان همین مساله است. ۹ عمده‌ترین مساله در ایجاد شهروندان الکترونیک فرهنگ‌سازی و تشویق شهروندان به استفاده از خدمات برخط ارايه شده توسط دولت و ديكر نهادهاق ا 2 0

صفحه 23:
© امورش أفراد جامعة احم أزا ‎G‏ ‎Tg are‏ ل ل آموزشها مىتواند از سطوح ابتدايى در دوران بر آموزش‌های عالی برای تربیت متخصصان این آمر » 1 آزاد كوتاه و بلندمدت» اموزشهاى غير کاربردهای خاص را در برگيرد. اين آموزش‌ها 8 lee Sam eg eco ON POET YEE ICCT (۱ ELS SE e Be mENe EAD es ‏ل ا ل‎ ne سمت استفاده برخط از خدمات باشد.

صفحه 24:
ال سح 1( : ا ا 006 خدمات در تبليغات است. متاسفانه تاكنون به جز در موارد انكشتشمار ما در 5 ل ا را حول و رز شهروندان به استفاده از این خدمات نیست. به عنوان متال در ‎ee ee ee en‏ = برده می‌شوده اما معمولا چگونگی استفاده از این خدمت در هیچ کجای این تبلیغات تلویزیونی و یا جای دیگر بیان نمی‌شود.

صفحه 25:
صرف وجود يك خدمت به صوريت گردد. برای استفاده شهروندان کافی نیست., 0 کاملاً واضح و عملی و از دید یک شهروند ‎ares eee Pee‏ را را ‎a pee eee TOE SE aren‏ ‎Wers rel‏ 0

صفحه 26:
‎ee or‏ زا » شهرالكترونيك در حقيقت مدل رز در فعالیت‌ها در یک شهر با همان روا ۱۳۳۹۳۰ ‏همان پیچیدگی‌ها و مسائل موجود در آن است. ‏پیت

صفحه 27:
در أبن شهر واذر سكل آرمانى أن أدراك كا كليه امور مربوط به خود را از هر مكان و در ۱ بهترین گیفیت داشته با باشند راد در ادارات Seah ‏از رای ار‎

صفحه 28:
۱( ۱ ۱ انجام امور برخوردار خواهند بود و برخلاق ند شهرى فعلى كه افراد زيادى عملا" به دلايل ‎٠‏ ‏بعد مسافت و فواصل متفاوت تا مراکز خدمات. محدو 3 ‎as ae grees‏ ان از خدمات را از دست می‌دهند

صفحه 29:
* اين مشکل حتی به تراکم جمعیت در نف و حتى در كلان مساله به شهرهاى خاصى از ا ا نیاز خویش را به سهولت و با صرف زمان و كم بسیار کمتر دریافت می‌نمایند.

صفحه 30:
* اولین گام در رسیدن به این ارمان شهر عزم را سپس شهروندان برای رسیدن به آن است. هه دستكاههاى دولتى براى ييوستن به اين جريان 7 reaver

صفحه 31:
* استفاده از سایت‌های ۰۸)0۱156]0]6 ۱1501016 و استانداردهاى جهانى براى ارايه خدمات دولتى يكى كامها در تسهيل استفاده كاربران و زمينه سار ايجآ3 57013 ‎ere‏ ل ا 2 ا ‎JS‏ ‎a Le‏ ا ‎Rea Lat‏ ل رز لا ار ‎aCe‏ م ‎gr‏ ل ل 7" استفاده براى آحاد افراد جامعه نباشدء عملا" بحث شهروند و .دولك الكترونيك به نقطه بنبست خواهد رسيد.

صفحه 32:
2 1 0 و ا ا ا 0 ‎ger prs‏ 0 1001 ل ر شرن بر و فرصتها ایجاد شود. چرا که این تعویض‌ها و جابجایی‌ه 1۲ سردرگمی شهروندان و پرسنل سازمان‌ها و عدم اعتماد به سوه ارایه شده می‌شود. روند تغییر ل ی تلع ری ‎SSE ear eer ree S ep re wren mreyanws‏ یکدیگر و نیز دیگر مواردی چون فرهنگسازی و آموزش به اتجام رش

صفحه 33:
‎ies‏ رل سر ‎ ‎ ‎ne te So‏ ی ‏كه ‎26٠١‏ نوع خدمات انلاين در اين شهر اراتئه مى سَود > ‏ا ا ا 0 شر ‏رانندگي را در این شهر ده میلیون نفري به شدت 00 2 ‏است. همه تاكسي ها و بیشتر خودروها در شهر سئول به نفشه ‏الكترونيکي مجهزند و با شناسايي وضع خیابانها و شرایط ترافيکي مسير مناسب را انتخاب مي كنند

صفحه 34:
ول رل رل رس لا ‎EO pV ear ag ver RCA Den]‏ را ‎eres re Femara SI)‏ ضرا ‎(RS CEB ye ees co pene y‏ تلويزيوني ان طريق همراه و داخل خودروها در سئول از سه سال قبل قر[ 00

صفحه 35:
0 سس ‎ee‏ ‏جهان مى باشند.

صفحه 36:
و ار اس رز(" ‎ea‏ و جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری ا< ناپذیر است.شهر الکترونیک و شهروند الکترو نیک با به اينكه بخشى از يروزه دولت الكترونيك مى باشد وار منظر برخى صاحب نظران نقطه آغاز دولت الكترونيككت مى باشد بسيار مهم و يكى از اركان اصلى دولت الكترونيك است.

صفحه 37:
سياسى و...خويش ناكزير به ييوستن به ابن حَرئال لقنا باشیم و این امر- بدون داشتن شهر الكترونيك و شیر و۱ الكترونيك تقريبا" محال و غيرممكن است.

صفحه 38:
© از مزاياى شهرهاى الكترونيك می توان جشمكير سفرهاى درون و بين شهرى اشارة د پیامدهای بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت که آنها مى توان به كاهش آالودكى هاى را ار ا ا ا ا ‎oe‏ ‎es)‏ ۳

صفحه 39:
© از مزاياى شهرهاى الكترونيك می توان جشمكير سفرهاى درون و بين شهرى اشارة د پیامدهای بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت که آنها مى توان به كاهش آالودكى هاى را ار ا ا ا ا ‎oe‏ ‎es)‏ ۳

صفحه 40:
اداری ءکاهش هزینه های دولتی » افز ایش سر ‎Ren greet Tes gC‏ را با ‎ed‏ رت از خدمات دولتی و کاهش محرومیت مناطق دور افتاده به دلیل عدم دسترسی به مرکز در شرایط فعلی و .:. نام برد

صفحه 41:
ا ا 00 مسئولان صرفه جويى در انرزى » كاه با 7 آلودگی زیست محیطی کمتر و از ‎ONE ie‏ ‎Se ED ee OREO) SIS TEES‏

• • شهروند الکترونیک کیست ؟ شهروند الکترونیک ،کسی است که توانایی انجام وظایف روزمره‌ای که ایفای نقش‌های متفاوت درطول زندگی برای وی بوجود می‌آورد را با کمک ابزارهای الکترونیکی داشته باشد • تمامی انسان‌ها در طول زندگی خود ،نقش‌های متفاوتی را ایفا می نمایند. برای هر یک از ما ،در نقش فرزند ،والدین ،خویشاوندان دور و نزدیک، کاسب ،تاجر ،کارمند ،مدیر ،تولید کننده ،دانش آموز ،دانشجو ،معلم ، استاد ،رئیس دانشگاه و ده‌ها نقش کوچک و بزرگ دیگر وظایفی متصور است که به صورت روزمره به آنها می‌پردازیم .ما تا به امروز این وظایف را به کمک روش‌های فعلی انجام می‌دادیم ،اما امروزه ابزار الکترونیکی ،انجام امور و ایفای وظایف شهروندی را بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر نموده است. • به عنوان مثال ،یک زن در یک خانواده نقش یک همسر و مادر را بر عهده دارد .بخش عمده‌ای از خریدهای خانه بر عهده مادر است، پرداخت قبوض ،پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان و ده‌ها وظیفه ریز و درشت دیگر بر عهده وی گذاشته شده است .چنانچه این مادر بتواند برخی از این وظایف را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند وب سایت‌ها ،پست الکترونیک و ...به انجام رساند ،طبعا صرفه‌جویی بسیاری در وقت و هزینه خانواده خواهد شد و این وقت و هزینه اضافه را صرف امور مهم دیگری خواهد نمود .این مادر در محل کار خود در نقش یک معلم ،کارمند ،مدیر و غیره است؛ در این نقش‌ها نیز وی می‌تواند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی انجام امور را تسریع و کم هزینه‌تر نماید. • این مادر /کارمند نقش‌های اجتماعی متفاوت دیگری را نیز ایفا می‌نماید که در هر کدام از آنها ابزار الکترونیکی به نحوی می تواند به وی کمک نماید .وی وقتی یک شهروند الکترونیکی خواهد بود که بتواند این وظایف مختلف را با کمک ابزار الکترونیکی و با کیفیت و کمیت بسیار بهتری به انجام رساند. • مقوله های جدیدی چون تجارت الکترونیک ،دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک ،سالمت الکترونیک ،انتشارات الکترونیک، انتخابات الکترونیک و ...هر یک در برگیرنده قسمتی از زندگی و فعالیت‌های روزمره ما هستند .شهروند الکترونیک باید بتواند در قالب آن‌ها به انجام وظایف خویش بپردازد. شهروند الکترونیک به شهروندی گفته می شود که توانایی استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد .در واقع شهروندان الکترونیک همان کاربران جوامع اطالعاتی هستند • شهروند الکترونیک چه مهارت هایی دارد ؟ • استاندارد آموزشی شهروند الکترونیکی ( ) ECitizenکه طراحی آن توسط بنیاد بین المللی ICDLانجام شده است ،تالش جدیدی در راستای نیل به اهداف جامعه و دولت الکترونیکی در تمام کشورهای دنیا به شمار می رود. • مطابق این استاندارد شهروند الکترونیکی کسی است که از حداقل دانش الزم در رابطه با مفاهیم پایه ، ICTحداقل توانایی الزم در بکار گیری سیستم عامل ویندوز و واژه پرداز مایکروسافت ،توانایی کافی برای برقراری ارتباط با اینترنت و وب جهان گستر ،توانایی مبادله پیامهای الکترونیکی از طریق فناوری پست الکترونیک ،توانایی کافی برای یافتن اطالعات مورد نیاز با انجام جستجوهای موثر در وب ،توانایی مقابله با پیامدهای منفی و آسیبهای احتمالی ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت و استفاده از کاربردهای مثبت این فناوری ،توانایی یافتن اطالعات راجع به نحوه انجام کارهای مختلف از طریق اینترنت ،توانایی تکمیل فرمهای آنالین اینترنتی و نجام کارهای روزمره مختلف از طریق شبکه برخوردار باشد • با توجه به تعریف ارائه شده ،امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ،اغلب شهروندان در حال تبدیل شدن به شهروند الکترونیکی هستند و در کشورمان نیز تا چند سال دیگر شهروندان مجبورند که شهروند الکترونیکی باشند و دولت نیز ناچار به ارائه خدمات الکترونیکی مانند شهرداری الکترونیکی ،تجارت الکترونیکی ،بانکداری الکترونیکی ،تفریحات الکترونیکی ،مشاوره و بهداشت الکترونیکی و حتی بازیهای الکترونیکی و سایر خدمات می باشد. • در واقع کسب هر یک از مهارتهای فوق توسط کارکنان دولت و عموم مردم قدم بسیار مهمی برای دستیابی به یک جامعه الکترونیکی پویا و به تبع آن نیل به اهداف دولت الکترونیکی به شمار می رود .در صورت توجه دولتمردان و مسئوالن ذیربط به مقوله شهروند الکترونیکی و تالش آن ها به منظور نهادینه کردن آن در میان عموم مردم و کارکنان دولت ،دستاوردها و نتایج مثبت زیادی در کوتاه مدت و میان مدت حاصل خواهد شد • • جایگاه شهروند الکترونیک در ایران چگونه است ؟ بر اساس آمار مستند ،کشور ما در سال 2007میالدی با 18 میلیون کاربر اینترنت % 53.7 ،از کل کاربران خاور میانه را به خود اختصاص داده است .تمامی این کاربران به طور قطع از یک سطح مهارت‌های پایه و اولیه‌ای برای استفاده از کامپیوتر و اینترنت باالتر می‌باشند که البته می‌توانند جزو کاربران بسیار حرفه‌ای اینترنت باشند، ولی مساله بسیار مهم این است که آن‌ها از حداقل دانش مورد نیاز برای استفاده از خدمات الکترونیک بهره‌مندند. • ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که زیرساخت‌ها و بسترهای فنی ،حقوقی ،فرهنگی ،اقتصادی و ...فعلی امکان پیاده‌سازی بسیاری از خدمات الکترونیکی را فراهم نمی‌نماید .البته این مساله کم و بیش گریبانگیر تمامی کشورهاست .همچنین باید در نظر بگیریم که برخی از کاربردهایی که تا به حال ایجاد گردیده با اصول ( usabilityقابلیت استفاده) سازگاری چندانی ندارند • به هر صورت هم اکنون کاربران اینترنت در ایران با کاربردها و خدمات برخط زیادی که قابلیت استفاده مطلوبی نیز داشته باشند روبرو نیستند و طبیعتا استفاده از این خدمات را نیز فرا نگرفته‌اند. بنابر این ما نمی‌توانیم این کاربران را شهروندان الکترونیک بنامیم.اما از طرف دیگر وقتی به کاربردهایی usableکه در کشور ایجاد گردیده ،نگاه می‌کنیم ،شاهدیم که این کاربران به سرعت استفاده از آن را فرا گرفته و به خوبی و به صورت بسیار فراگیر از آن‌ها استفاده می‌نمایند .این مسئله نشانگر آن است که چنانچه به حرکتهای خود در ایجاد بسترها و کاربردها شتاب بیشتری بدهیم ،قطعا از پتانسیل بسیار باالیی برخورداریم. • جایگاه شهروند الکترونیک در سایر کشورها چگونه است ؟ در برنامه 5ساله‌ای‌ که اتحادیه اروپا به همین منظور تدوین • نموده ،عنوان شده که تمامی شهروندان اروپایی و حتی ناتوانان جسمی تا سال 2010قادر به استفاده از خدمات دولت و شهرداری الکترونیک با استفاده از ارتباطات فناوری نوین اطالعات خواهند بود .در این برنامه عالوه بر اهداف ،مسائلی نظیر ریز برنامه‌ها ،بودجه‌ها ،آموزش‌ها و دیگر موارد مورد نیاز دیده شده است. • به عنوان مثال ،دولت نیوزلند عالوه بر هدف‌گذاری فوق عنوان نموده تا سال 2020با توجه به فرصتهای فزآینده‌ای که فناوری شبکه و اینترنت به وجود می‌آورد ،باید نوع اشتغال کارکنان دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مرتبط با آن‌ها تغییر یابد .این‌ها نمونه‌هایی از فعالیت‌های دیگر کشورهای دنیاست ،اما در کل بسیاری از کشورهای دنیا چه توسعه یافته و چه در حال توسعه برنامه‌ریزی‌هایی با توجه به مقتضیات اجتماعی ،فرهنگی و فنی خود برای رسیدن به اهداف خدمات الکترونیکی خود انجام داده‌اند .که در این بین برخی کشورهای پیشتاز مانند انگلستان تا به حال دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌اند، به گونه‌ای که این کشور تا پایان سال 2005میالدی صدها نوع از خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه داده است. • شهرداری چه میزان می تواند برای عملیاتی شدن شهروند • الکترونیک موثر باشد ؟ اینترنت و دیگر ابزارهای ارتباطی جدید واژه‌گان و سبک‌های • جدیدی در زندگی بشر بوجود آورده‌اند .استفاده از خدمات برخط منافع بسیاری مانند کاهش آلودگی هوا ،کاهش ترافیک ،کاهش مصرف سوخت ،کاهش هزینه‌ها ،تسریع در انجام امور و ده‌ها منفعت دیگر در پی دارند که این موارد برهیچ کدام از ما پوشیده نیست .پرداختن به این مباحث فرصت‌های جدیدی برای ما بوجود می‌آورد ،در حالی که عدم توجه به آن عالوه بر از دست دادن فرصت‌ها می‌تواند تبدیل به یک تهدید گردد • به عنوان مثال ،واژگانی مانند WORK @ HOMEبا وجود این ابزارهای جدید ارتباطی معنی و مفهوم تازه‌ای یافته‌اند .از قدیم‌االیام خانه محل آسایش و فراغت از کار بوده ،اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی عالوه بر محل آسایش می‌تواند به دفتر کار ما نیز تبدیل گردد .شهروند الکترونیک باید بتواند با این مقوله‌های جدید به خوبی کنار آمده و به بهبود زندگی و اجتماع خود کمک کند. • در این میان ،شهرداری‌ها به عنوان یکی از سازمان‌هایی که بیشترین تماس‌ها را با زندگی روزمره مردم دارند ،نقش بسیار مهمی در این مورد ایفا می‌نمایند .ضمن این‌که پرداختن به خدمات برخط و مقوله شهروندان الکترونیک از بار مسوولیت‌های آن‌ها نیز به شدت خواهد کاست. • به عنوان مثال ،سال‌هاست که در کشور سعی می‌شود معابر ،ادارات و ...برای جانبازان و معلوالن جسمی حرکتی مناسب‌سازی گردد بحث شهروند الکترونیک می تواند به این گروه از جامعه کمک بسیاری نماید .در شهرهای امروزه ،به دلیل ساختار سازمان‌ها و چیدمان و مسایل ساختمانی ،افراد با توانایی جسمی کم ،جانبازان و معلوالن از شانس برابری برای خدمات‌گیری بهره‌مند نیستند ،ولی در شهرهای الکترونیک این افراد بدون نیاز به جابجایی و یا استفاده از ابزارهای خاص و پیشرفته حرکتی ،توانایی استفاده مطلوب و برابر از خدمات را خواهند داشت • اگر در برخی از سازمانهای ما در حال حاضر به دلیل عدم رعایت مسایل استاندارد ساختمانی ،راهی برای باال رفتن افراد با توانایی کم موجود نیست و افراد برای پیگیری یک نامه باید پله‌های متعددی را با زحمت بسیار طی کنند ،در شهر الکترونیک و با وجود گیشه‌های الکترونیک افراد با فشردن چند دکمه همان کار را در ظرف چند دقیقه و بدون زحمت انجام خواهند داد. • شهرداری‌ها به عنوان یکی از ارگان‌هایی که بیشترین خدمات را به شهروندان ارائه می‌نمایند ،می‌توانند با الکترونیکی نمودن خدمات خود گام‌های موثری در بوجود آوردن شهرها و شهروندان الکترونیک و همچنین تشویق دیگران به ارائه و استفاده از خدمات برخط بردارند. • چه عوامل دیگری می تواند در توسعه ی شهروند الکترونیک • موثر واقع شود ؟ • ایران ،هم‌اکنون 18میلیون کاربر اینترنت دارد ،بنابراین از پتانسیل بسیار • باالیی در ایجاد شهروندان الکترونیک برخورداریم و یکی ازنقاط قوت ما در سطح منطقه و بعضا" جهان همین مساله است. عمده‌ترین مساله در ایجاد شهروندان الکترونیک فرهنگ‌سازی و تشویق شهروندان به استفاده از خدمات برخط ارایه شده توسط دولت و دیگر نهادهای ارائه دهنده خدمات است. • آموزش افراد جامعه اعم از کارمندان دولت ،دانشجویان وغیره باعث ترویج فرهنگ استفاده از خدمات برخط خواهد شد .این آموزش‌ها می‌تواند از سطوح ابتدایی در دوران دبستان تا آموزش‌های عالی برای تربیت متخصصان این امر ،آموزش‌های آزاد کوتاه و بلندمدت ،آموزش‌های غیر مستقیم و یا حتی آموزش در کاربردهای خاص را در برگیرد .این آموزش‌ها باید توسط افراد متخصص و جهت نیل به اهداف مشخص سیاست‌گذاری و اجرا گردد .صرف آموزش‌های پایه کامپیوتر نمی‌تواند باعث حرکت افراد به این سمت شود ،بلکه باید در این آموزش‌ها جهت‌گیری کامال" به سمت استفاده برخط از خدمات باشد. • مساله بسیار مهم دیگر که می‌تواند به این فرهنگ کمک نماید، آموزش چگونگی استفاده از خدمات به جای بیان صرف وجود خدمات در تبلیغات است. متاسفانه تاکنون به جز در موارد انگشت‌شمار ما در تبلیغات فقط سعی در اعالم ارایه خدمات نموده‌ایم که این به تنهایی برای تشویق شهروندان به استفاده از این خدمات نیست .به عنوان مثال در تبلیغات تلویزیونی به کرات از وجود یک خدمت الکترونیکی نام برده می‌شود ،اما معموال چگونگی استفاده از این خدمت در هیچ کجای این تبلیغات تلویزیونی و یا جای دیگر بیان نمی‌شود. • صرف وجود یک خدمت به صورت الکترونیکی اعالم گردد ،برای استفاده شهروندان کافی نیست .بلکه باید بطور کامًال واضح و عملی و از دید یک شهروند چگونگی استفاده از آن خدمت به نحو بسیار شایسته در وب سایت ،تلویزیون و یا هر رسانه دیگر مناسب آن خدمت آموزش داده شود. • شـــهر الـکترونیک چه ویژگی هایی دارد و بــــرای رسیــدن بــه • آن چه باید کرد ؟ • شهرالکترونیک در حقیقت مدل الکترونیک و مجازی فعالیت‌ها در یک شهر با همان روابط و کارکردها و با همان پیچیدگی‌ها و مسائل موجود در آن است. • در این شهر و در شکل آرمانی آن افراد باید توانایی انجام کلیه امور مربوط به خود را از هر مکان و در هر زمان با بهترین کیفیت داشته باشند.شهروندان در ادارات ،منازل و حتی در سفر توانایی انجام و پیگیری امور و کارهای خود را به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی داشته باشند. • در این سیستم شهروندان از امکانات یکسان و برابر برای انجام امور برخوردار خواهند بود و برخالف ساختار شهری فعلی که افراد زیادی عمال" به دالیل مختلف مانند بعد مسافت و فواصل متفاوت تا مراکز خدمات ،محدودیت ساعت کار ادارات و غیره امکان استفاده برابر و یکسان از خدمات را از دست می‌دهند • این مشکل حتی به تراکم جمعیت در نقاط خاصی از شهرها و حتی در کالن مساله به شهرهای خاصی از کشورها انجامیده است .در شهر الکترونیک شهروندان خدمات مورد نیاز خویش را به سهولت و با صرف زمان و هزینه‌ای بسیار کمتر دریافت می‌نمایند. • اولین گام در رسیدن به این آرمان شهر عزم راسخ دولت و سپس شهروندان برای رسیدن به آن است.همچنین هماهنگی دستگاه‌های دولتی برای پیوستن به این جریان بسیار مهم است • استفاده از سایت‌های Usable ،Accusableو مبتنی بر استانداردهای جهانی برای ارایه خدمات دولتی یکی از مهم ترین گامها در تسهیل استفاده کاربران و زمینه ساز ایجاد شهرهای الکترونیک است .در این شهرها سایت‌ها و پورتال‌ها عمًال به محل تعامل شهروندان و ارائه‌دهندگان خدمات تبدیل شده و افراد در تماس مستقیم و مستمر با این ابزار می‌باشند .مطمئنا" اگر این ابزار قابل استفاده برای آحاد افراد جامعه نباشد ،عمال" بحث شهروند و دولت الکترونیک به نقطه بن‌بست خواهد رسید. • مساله مهم دیگر تبیین خدمات ارایه شده و ایجاد یک طرح بلندمدت برای تغییر نوع تعامل افراد با سازمانها و دولت است.سازمانها و شهروندان هر دو باید توانایی و فرصت این تغییر شیوه را داشته باشند.این تغییرات نباید به گونه‌ای شتاب زده و بدون بررسی چالشها و فرصتها ایجاد شود ،چرا که این تعویض‌ها و جابجایی‌ها باعث سردرگمی شهروندان و پرسنل سازمان‌ها و عدم اعتماد به سرویس ارایه شده می‌شود .روند تغییر حرکت سازمانها به سمت الکترونیکی شدن باید طبق یک برنامه زمانبندی معقول و مطلوب و هماهنگ با یکدیگر و نیز دیگر مواردی چون فرهنگ‌سازی و آموزش به انجام رسد • • شهر های الکترونیک مشهور دنیا کدامند ؟ برترین شهر الکترونیکی جهان سئول ( کره جنوبی ) می باشد • که ۵۰۰نوع خدمات انالین در این شهر ارائه می شود که اين موضوع ،آلودگي هوا ،ترافيک ،مصرف سوخت و تصادفات رانندگي را در اين شهر ده ميليون نفري به شدت کاهش داده است.همه تاکسي ها و بيشتر خودروها در شهر سئول به نقشه الکترونيکي مجهزند و با شناسايي وضع خيابانها و شرايط ترافيکي مسير مناسب را انتخاب مي کنند • از هر پنج خانوار کره اي در شهر سئول چهار خانواده به اينترنت با سرعت صد مگابايت در ثانيه دسترسي دارند و از هر ده شهروند سئول 9نفر صاحب تلفن همراه هستند.امکان تماشاي برنامه هاي تلويزيوني از طريق تلفن همراه و داخل خودروها در سئول از سه سال قبل فراهم شده است. • شهرهای توکیو ،سیدنی ،میالن ،لندن ،هلسینکی ، کپنهاک ،دوبی و دوبلین نیز از جمله شهرهای الکترونیکی جهان می باشند. • چرا وجود شهر های الکترونیک اهمیت دارد ؟ • حرکت به سمت شهرهای الکترونیک با توجه به افزایش جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتناب ناپذیر است.شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک با توجه به اینکه بخشی از پروژه دولت الکترونیک می باشد و از منظر برخی صاحب نظران نقطه آغاز دولت الکترونیک می باشد بسیار مهم و یکی از ارکان اصلی دولت الکترونیک است. • به دلیل اینکه جهان به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود ما نیز برای تعامالت و ادامه حیات اجتماعی ،اقتصادی، سیاسی و...خویش ناگزیر به پیوستن به این جریان می باشیم و این امر بدون داشتن شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک تقریبا" محال و غیرممکن است. • از مزایای شهرهای الکترونیک می توان به کاهش چشمگیر سفرهای درون و بین شهری اشاره نمود که خود پیامدهای بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت که از جمله آنها می توان به کاهش آلودگی های صوتی ،هوا ،کاهش مصرف سوخت ،صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان اشاره نمود. • از مزایای شهرهای الکترونیک می توان به کاهش چشمگیر سفرهای درون و بین شهری اشاره نمود که خود پیامدهای بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت که از جمله آنها می توان به کاهش آلودگی های صوتی ،هوا ،کاهش مصرف سوخت ،صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان اشاره نمود. • از دیگر آثار ایجاد این شهرها می توان از کاهش فساد اداری ،کاهش هزینه های دولتی ،افزایش سرعت انجام کارها ،باال رفتن کارایی کارمندان و سازمانها ،افزایش سطح رضایت شهروندان و همچنین امکان استفاده یکسان از خدمات دولتی و کاهش محرومیت مناطق دور افتاده به دلیل عدم دسترسی به مرکز در شرایط فعلی و ...نام برد. • • از جمله مزایای توسعه شهر الکترونیکی از دیدگاه مسئوالن صرفه جویی در انرژی ،کاهش با ترافیک ، آلودگی زیست محیطی کمتر و از دید شهروندان صرفه جویی در زمان ،رفاه بیشتر و کاهش هزینه ها ست.

62,000 تومان