صفحه 1:
صفحه 2:
اهداف كلي درس
در اين درس با مفهوم ارانه و عوامل موثر. آن آشنا ميشويم.
در بخش ارانه كتبي مراحل آمادسازي ارانه را خواهیم
آمرخت. ارانههاي دانشگاهي و خبردانشگاهي و گونههاي
مختلف هريك اجزاء آنها و موارد کاربردشان را ميآموزيم.
در پایان در مورد ارانه شفاهي» خصوصیات و انواع آن
مطالبي خواهید آموخت.
صفحه 3:
مفهوم ارائه
صفحه 4:
آنچه در اين جلسه می خوانید:
|)- تعریف لغوي ارائه
-O سیستم ارائه
9- عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات ماشيني
<P تفوت عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات بین انسان و
ماشین
©- عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات در انسان
9- تعریف کانال در سیستم ارائه انساني
م فراروندهاي تشکیل دهنده ارائه
0 انواع ارائه با رسانه ناشناخته
صفحه 5:
هدفهاي كلي : 2 أشنايي با مفیوم ارنه
هدفهاي رفتاري: دانشجو در يايان اين جلسه ميتواند:
- مفهوم ارائه را توضيح دهد.
— عناصر تشكيز دهنده سیستم انتقال اطلاعات را
بیان کند.
- انواع ارائه و رسانههاي آن را بیان نمايد
- فراروندهاي تشکیلدهنده ارائه را معرفي کند.
صفحه 6:
تعريف لغوى ارائه :
در لغت به معناى نمودن - نشان دادن و نمايش دادن است
و در زبان فارسى بصورت ارائه كردن و ارائه دادن بكار
می روت
صفحه 7:
تعریف ارائه در مورد یک موضوع :
ارائه موضوح يعنى انتقال اطلاعات دربايه موضوع و از اين
دیدگاه همسایگی معنایی با مفهوم ارتباط داريد.
صفحه 8:
ارائه بعنوان انتقال اطلاعات سیستم خاص خود را دارد.
اين سیستم در طبیعت و در جامعه انسانی هميشه
وجود داشته است. و حتی در گونه ابتدایی اش پیش از آغاز
مدنیت انسان نیز وجود داشته است .
صفحه 9:
صفحه 10:
عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال
اطلاعات ماشینی:
0 مبدا یا فرستنده مجهز به کانال ( یا مکانیسم فیلتراژ )
2 مقصد یا گیرنده مجهز به کانال
0 پیام
رسانه انتقال
© محيط انتقال
پارازیتها
صفحه 11:
تفاوت عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال
اطلاعات بين ماشین و انسان:
0. دو عامل اصلی تر سیستم ارائه انسان می باشد که به
تعبیربی ظریف ترین و پیچیده ترین ۳ ماشین "
مخلوق .
0 محیط ارائه : طبیعت و جامعه انسانی است همراه با تمام
ویژگیها و جنبه های گوناگون آن .
صفحه 12:
صفحه 13:
د ط هط و و ۵
* عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال
اطلاعات در انسان:
ارائه کننده و کانال ارائه کننده
مخاطب و کانال مخاطب
بيام
رسانه
. عوامل با تاثيرات منفى روى عناصر بالا
صفحه 14:
۰ عبارتست از تمام خصوصیات شخصی و شخصیتی انسان
- یعنی مجموعه ای بسیار پیچیده از عناصر
© شخصی - شخصیتی انسان که در طیفی از اندیشه ای تا
فیزیکی جای می گيرند .
صفحه 15:
۰ فراروند ارائه یک فراروند مرکب است . یعنی از تعدادی
فراروند تشکیل شده است که هر یک از نگاهی دقیق
میتوانند از فراروندهای دیگر تشکیل شوند .
صفحه 16:
د 0 0 ظ 6 ۵ د
فراروندهای تشکیل دهنده ارائه :
فراروند پیام اندیشی
فراروند lay سازیی
فراروند پیام پیرایی
فراروند پیام فرستی
. . فراروند پیام گیری
. فراروند پیام کاوی ( تحلیل پیام )
. فراروند فهم ( عقلی شهودی ) يا حس پیام
صفحه 17:
تعریف دیگری از ارائه :
. ارائه صرفا یک دانش با یک فن نیست بلکه ارائه هم
<< دانش است >> هم << فن >> و هم
6 << هنر >> است و برای انجام ارائه مطلوب هم <<
دانش داربی >> لازم است هم << فن دانی >>
9. و هم << هنرمندی >>
صفحه 18:
سخنراني عمومي شفاهي (گفتاري) گفتار
نامه » داستان ... كتبي (نوشتار) توشتار
سينماي محض » نقاشي ... تصويري رين
موسيقي صوتي صوت
بانتوميم » زبا ن بدن حركتي - اشاره اي حرکت واشاره
متن علمي - فني » سخنراني تركيبي دو يا بيش از
Le 3
تزيين اتاق » لباس يوشيدن ... نمايشي شيي ء
صفحه 19:
انواع ارائه با رسانه ناشناخته
ws
الهام و اشراق .©
روشن بينى .9
رویای راستین
ذهن خوانى .©
هيينوتيزم .©
صفحه 20:
عوامل موثر در
ارائه
صفحه 21:
آنچه در این جلسه می خوانید:
0- عوامل موثر در ارائه
<O ارائهکننده
2- خصوصيات كلي کانال ارائه کننده
<- گزينههاي شناخت از وضع مخاطب
© اهمیت شناخت از مخاطب
-O مخاطب
۵ وضعیت مخاطب ارائه
صفحه 22:
9- خصوصیات شخصي شخصيتي مخاطب
0- خصوصیات كلي موضوع ارائه در مقولات علمي-فني
00 عوامل قابل توجه در انتخاب نوع ارائه
0- انگیزه و اهداف در ارائه علمي.-فني
9 راههاي کسب اطلاع
9 امکانات آمادسازي محتواي ارائه
2- وضع اجتماعي محیط ارائه
صفحه 23:
هدفهاي کلي: آشنايي با عوامل موثر در ارائه و
بیان خصوصیات هريك
خودي وت ید دانشجو در پایان ابن جلسه ميتواند:
- ارائهکننده و خصوصیات آن را شرح دهد.
-مخاطب و خصوصیات او را بیان کند.
- خصوصیات موضوع ارائه و عوامل مهم در
انتخاب نوع ارائه را بپان کند.
-وضع اجتماعي و امکانات آمادسازي
محتواي ارائه را توصیف کند.
-راههاي کسب اطلاعات را نام ببرد.
صفحه 24:
عوامل موثر در ارائه :
ارائه کننده
مخاطب
موضوع
نوع ارائه
انگیزه و هدف ارائه
امکانات آماده سازی محتوای ارائه
امکانات کمکی ارائه
مدت ارائه
. زمان و تاريخ ارائه
0.مکان ارائه
06 جغرافیای ارائه
.وضع اجتماعی محیط ارائه
ده و و و و ده ه
صفحه 25:
ارائه کننده :
عامل اصلی در سیستم ارائه است . همین عامل است EAS
فراروند پیام اندیشی » پیام سازی . پیام پیرایی
رسد حاصل عملکرد کانال ارائه کننده است .
صفحه 26:
خصوصیات کلی کانال ارائه کننده :
آمادگی روحی - جسمی
تسلط بر موضوع ارائه
آشنایی با موضوعات همسایه با موضوع ارائه
انگیزه و هدف درست
شناخت از وضع مخاطب
مهارت بکارگیری صحیح رسانه ارائه
مهارت انجام درست *6 فراروند پیام اندیشی ؛ پیام سازی » پیام پیرایی و
پیام فرستی
اهمیت قائل شدن برای مخاطب
صلق و امین بودن در ارائه
د 5 ه و م ذه ند ۵ ۵
a شناخت oe Cae و اجتماعی ارائه
صفحه 27:
گزینه های شناخت از وضع مخاطب :
من
میزان دانسته ها
باورهای فرهنگی
وضع اجتماعی و سیاسی
جنسیت
خواسته های مخاطب از ارائه
علاقه ها
صفحه 28:
اهمیت شناخت از مخاطب :
شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب کردن
مخاطب است ویا با هدف آموزش انجام می شود نقش بسيان
اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد .
صفحه 29:
بعضی از جنبه های مورد توجه برا مخاطبین در یک سیستم
مدیربت مراکز تولید که ارائه کننده باید آنها را در نظر بگیره :
۰ کاهش هزینه
۶ بهبود کیفیت
کاهش زمان اجرا پروژه
افزايش کارایی
بازار فروش
۰ زمینه رقابت
صرفه اقتصادی و مانند اینها
صفحه 30:
مخاطب :
دومين عامل مهم در سیستم ارائه مخاطب است . اين عامل
باید فراروندهای پیام گیربی » پیام کاوی و درک یا حس پیام را
انجام دهد .
صفحه 31:
وضعیبت مخاطب ارائه
مخاطب ارائه در مقایسه با وضع ارائه کننده نسبت به
موضوع ارائه می تواند در یکی از سه وضعیت زیر
باشد :
0. زیر سطح
©. همسطح
9. فراسلح
صفحه 32:
آمادگی روحی - جسمی
داشتن حداقل دانش اولیه لازم
داشتن ملزومات پیام گیری » پیام کاوی » و درک حس
اهمیت قائل شدن برای ارائه
داشتن دقت - صبر - ودر Cue حال شوق در پیام گیری پیام
کاوی» و درک یا حس پیام
داشتن شناخت از ارائه کننده
اشتن انگیزه و هدف درست
نداشتن تعصب بيجا
صفحه 33:
خصوصیات کلی موضوع ارائه در مقولات علمی - فنی:
٠ اعتبار علمی - فنی
۰ اولویت
٠ سودمندی برای جامعه
۰ عنوان مشخص و روشن
۰ ارائه آن در یک محیط اجتماعی مشخص امکانپذیر باشد
ek 5 ليل ارين
۰ قابل احاطه و پرداختن توسط ارائه کننده باشد
٠ مورد علاقه ارائه کننده باشد
۰ امکانات آماده سازی محتوای آن فراهم باشد
صفحه 34:
عوامل قابل توجه در انتخاب نوع ارائه:
٠ هدف ارائه
۰ فرصت ارائه
۰ مکان ارائه
۰ وضع اجتماعی محیط ارائه
۰ امکانات آماده سازی محتوای ارائه
۰ موضوع ارائه
۰ نتیجه یا نتایج مورد انتظار و برخی عوامل دیگر
ضمنا انواع رایج تر ارائه در محافل علمی - فنی عبارتند از ارائه شفاهی - ارائه
کتبی و ارائه ترکیبی
صفحه 35:
انگیزه و اهداف در ارائه علمی - فنی عبارتند از:
انتقال دانش و فن از نسلی به نسل ديكر
نشر دانش و فن
گسترش دادن دانش و فن
آموزش افراد
خود آزمایی
دریافت واکنش مخاطبین به منظور توسعه یا تعمیق موضوع
ایجاد یا تقویت یک اندیشه
رقابت در زمینه های علمی - فنی
خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن
تشریک مساعی در پژوهش
ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی
رفع نیازهای مادی
تجارت
خودتمایی- فضل فروشی و تفاخر
صفحه 36:
اطلا
راههاي كسب اطلاع
صفحه 37:
امکانات آماده سازی محتوای ارائه:
منظور از امکانات آماده سازبی محتوای ارائه عمدتا " منابع
کسب اطلاع و تولید شناخت "برای تهیه و تنظیم مطلب »
تصوير و حتی ادای حرکت یا تولید صوت است .
صفحه 38:
وضع اجتماعی محیط ارائه :
داشتن شناخت درست و کافی از وضع اجتماعی محیط ارائه
از نظر اخلاقی » فرهنگی» سیاسی و اقتصادی در انجام
ارائه تاثیر دارد .هر چه میزان شناخت ارائه کننده از وضع
اجتماعی محيط ارائه بيشتر و درست تر باشد ارائه را
مطلوب تر. انجام خواهد داد .
صفحه 39:
صفحه 40:
آنچه در این جلسه می خوانید:
)- تعریف ارائه کتبی
0- خصوصیات اربائه کتبی
9 امکانات ارائه كتبي
انواع اربائه کتبی 1 7
0 گونه های رایج تر ارائه کتبی دانشگاهی و غیر دانشگاهی
0 ساختار اکثر گونه های علمی - فنی (غیر. از گونه های
Jal ys -P آماده سازی ارائه کتبی
9 نعیین موضوع
صفحه 41:
©- تحديد موضوع و عوامل مربوط به آن
0- ضوابط موجود برای تحدید موضوع
0 تعیین عنوان مناسب
-<IC خصوصیات عنوان موضوع
9 تهیه منابع
9- جستجوی منبع و دستیابی به آن
9- ضبط مشخصات منبع
2 ارزیابی منبع
صفحه 42:
هدفهاي كلي. آشنايي با ارانه كتبي» ویژگیها و
انواع آن
هدفهاي رفتاري: دانشجو در پایان این جلسه ميتواند:
-ارائه كثبي را تعریف کند و خصوصیات
آن را بیان نماید.
- امکانات مورد نیاز و انواع آن ربا
شنا ;
- مراحل آمادهمسازي ارائه كتبي را بیان
کند.
صفحه 43:
تعریف ارائه کتبی :
نوعی ارائه است که رسانه اصلی آن نوشتار است هرچند در
مقولات علمی - فنی معمولا از شکل هم برای
انتقال ایده استفاده می شود . ارائه کننده به کمک یک زبان
دارای خط و بر اساس سبک و سیاق مشخص اطلاعات
مورد نظر خود را منتقل می کند .
صفحه 44:
اس کتبی به مثابه نوعی انتقال اطلاعات خصوصیاتی دارد به شرح ذيل :
غیابی است (ارائه کننده حضور ندارد )
قابل استناد است
با فرصت است
مشروح است (عرصه شرح و بسط وجود دارد البته باید کنترل کمی و کیفی شود)
تعداد مخاطبین معمولا زیاد است
سبک و سیاق مشخص و معمولا واحد دارد (به ویژه در مقولات علمی - فنی )
تاثیر گذاریش تدریجی (و طبعا غیابی ) است .
احتمال بروز اشتباه (حداقل نسبت به لرائه شفاهی ) کمتر است
امکان تبادل نظر و رویارویی وجود ندارد و اساسا نوعی لنتقال لطلاعات یکسویه است.
صفحه 45:
صفحه 46:
انواع ارائه کتبی :
ارائه کتبی را می توان از چند جنبه رده بندی کرد از جمله
فرم / صورت ۰ ماهیت محتوا » سبک هدف »مورد
استفاده » مخاطبین » سطح محتوا و ... اما هدف اصلی این
کتاب در ارائه کتبی در دو رده کلی دانشگاهی ( کم وبیش
آکادمیک ) و غیر دانشگاهی می باشد .
صفحه 47:
گونه های رایج تر ارائه کتبی دانشگاهی و غیر
دانشگاهی :
دانشگاهی : کتاب » جزوه » مقاله » انواع گزارشها » رساله »
یادداشت تحقیق » دانشنامه ( تز ) »مجله برنامه کامپیوتری
و ... که بعضی از این گونه ها در سطوح پایین تر آموزش
نیز وجود دارند .
غیر دانشگاهی : کتاب » مجله » روزنامه» جنگ بروشور »
بولتن » کاتالوگ » انواع گزارشها »
کتابهای راهنما » اطلس » آلبوم » فصل نامه » سالنامه »
مکاتبات اداری و ..
صفحه 48:
ساختار اکثر گونه های علمی - فنی (غیر
از گونه های خاص)
4 بخش آغازین
6 بخش میانی
© بخش پایانی
آنچه که در این سه بخش آورده می شود محتوای ارائه کتبی
را تشکیل می دهد که هر یک از اين سه بخش
اجزایی دارد که مهمترین بخش همان بخش میانی یا متن
اصلی است که باید طی چند مرحله آن را توليد کرد.
صفحه 49:
مراحل آماده سازی ارائه کتبی :
تعیین موضوع
تهيه منابع
تهيه طرح اوليه متن اصلى
كسب و سازماندهى اطلاعات
توليد متن اصلى
تنظيم ساختار سه بخشی
صفحه 50:
تعيين موضوع
۰ کارهای لازم در این مرحله عبارتند از :
الف- مشخص کردن زمینه موضوع
ب- تحدید موضوع
ج- تعیین عنوان مناسب
صفحه 51:
تحدید موضوع و عوامل مربوط به آن:
موضوع ارائه باید محدود و کاملا تعریف شده باشد زیرا هر موضوعی را
میتوان از چند جنبه مورد مطالعه و بررسی قرار داد . میزان تحدید موضوع
بستگی به عوامل زیر دارد :
۰ سطح ارائه کننده
٠ هدف ارائه
. وضع مخاطبین
۰ ملاحظات فنی
۰ میزان گستردگی زمینه موضوع
۰ خواسته های مخاطبین
۰ مدت ارائه
۰ امکانات آماده سازی محتوای ارائه
۰ ملاحظات مدیریتی
۰ سطح ارائه
صفحه 52:
ضوابط موجود برای تحدید موضوع :
۰ مقطع تاریخی
* محدوده جغرافیایی
۰ خصوصیاتی از مخاطب
+ جنبه یا جنبه هایی از خود موضوع
اعمال ضوابط تحدید می تواند بر اساس انتخاب خود
ارائهکننده یا درخواست فرد دیگربی یا سازمان خواستار
ارائه صورت پذیرد .
صفحه 53:
تعیین عنوان مناسب :
عنوان موضوع را بايد با جمله با عبارتى حتي الامكان كوتاه
و كويا بيان كرد . اين جمله يا عبارت مى تواند بصوريت
زیر باشد :
٠ جمله گزاره ای
* جمله پر سشى
* عبارت مصدری
صفحه 54:
خصوصیات عنوان موضوع :
گویا وصریح
كوتاه
فاقد كلما ت زائد
واقعی » صادقانه » و نه مبالغه آميز
حتى الامكان فاقد علائم كوته نويسى /فرمول و ...
داراى حدود يانزده كلمه و از اين ميان حدود “6 كلمه
اصلى
صفحه 55:
تهیه منابع :
برای تهیه منابع کارهای زیر باید انجام شود :
۰ شناسایی منبع
۰ جستجو و دستیابی به منبع
٠ ضبط مشخ ات منبع
۰ ارزیایی منبع
صفحه 56:
برای شناسایی منبع از امکانات زیر می توان استفاده کرد :
٠ کتابخانه ( عمومی یا شخصی )
* فهرستهای دوره ای ناشران
کتابنامه ( کتابشناسی )
۰ فرد متخصص در موضوع
۰ کتابدار
٠ کتابشناس
۰ رسانه های عمومی
۰ مراکز اسناد ملی » موزه ها و غیره
۰ سیستمهای اطلاع رسانی
صفحه 57:
جستجوی منبع و دستیابی به آن :
برای این کار می توان از. شاخصهای زیر استفاده کرد :
5 شماره منبع در کتابخانه
۰ مشخصات مولف یا مترجم
۰ عنوان منبع
۰ موضوع ( از طریق جستجوی موضوعی )
صفحه 58:
ضبط مشخصات منبع :
روش رایج برای ضبط مشخصات منبع استفاده از کارت يا
فیش منبع است . اطلاعاتی که در اين کارت درج می شود
در اساس عبارتست از. : نام مولف » عنوان منبع و
مشخصات ناقر و نشر
صفحه 59:
چهار حرف اول نام و
مولف
: عنوان مولف
: نام مولف
: نام مترجم
مشخصات ناشر و نشر
: شابك : شماره منبع
: نوع منبع : محل دستيابي
صفحه 60:
ارزیابی منبع :
منبع را قبل از استفاده به منظور کسب اطلاع باید به دقت ودر عين
حال با سرعت ارزیابی کرد . برای اين کار باید جنبه های زیر را
در نظر گرفت :
۰ نوع منبع از نظر صورت (فرم ) : مقاله » کتاب » جزوه » سند
خطی و غیره
اعتبار علمی - فنی مولف ( و مترجم )
سال اولین و آخرین ویراست
اعتبار ناشر
مکان ناشر ( کشور و شهر )
میزان ارتباط منبع با موضوع ارائه
