تجزیه و تحلیل اطلاعاتعلوم مهندسیادبیات و زبان

شیوه ارائه مطالب علمی و فنی

صفحه 1:

صفحه 2:
اهداف كلي درس در اين درس با مفهوم ارانه و عوامل موثر. آن آشنا مي‌شويم. در بخش ارانه كتبي مراحل آمادسازي ارانه را خواهیم آمرخت. ارانه‌هاي دانشگاهي و خبردانشگاهي و گونه‌هاي مختلف هريك اجزاء آنها و موارد کاربردشان را مي‌آموزيم. در پایان در مورد ارانه شفاهي» خصوصیات و انواع آن مطالبي خواهید آموخت.

صفحه 3:
مفهوم ارائه

صفحه 4:
آنچه در اين جلسه می خوانید: |)- تعریف لغوي ارائه ‎-O‏ سیستم ارائه ‏9- عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات ماشيني ‎<P‏ تفوت عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات بین انسان و ماشین ‏©- عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات در انسان 9- تعریف کانال در سیستم ارائه انساني ‏م فراروندهاي تشکیل دهنده ارائه ‏0 انواع ارائه با رسانه ناشناخته

صفحه 5:
هدفهاي كلي : 2 أشنايي با مفیوم ارنه هدفهاي رفتاري: دانشجو در يايان اين جلسه ميتواند: - مفهوم ارائه را توضيح دهد. — عناصر تشكيز دهنده سیستم انتقال اطلاعات را بیان کند. - انواع ارائه و رسانه‌هاي آن را بیان نمايد - فراروندهاي تشکیل‌دهنده ارائه را معرفي کند.

صفحه 6:
تعريف لغوى ارائه : در لغت به معناى نمودن - نشان دادن و نمايش دادن است و در زبان فارسى بصورت ارائه كردن و ارائه دادن بكار می روت

صفحه 7:
تعریف ارائه در مورد یک موضوع : ارائه موضوح يعنى انتقال اطلاعات دربايه موضوع و از اين دیدگاه همسایگی معنایی با مفهوم ارتباط داريد.

صفحه 8:
ارائه بعنوان انتقال اطلاعات سیستم خاص خود را دارد. اين سیستم در طبیعت و در جامعه انسانی هميشه وجود داشته است. و حتی در گونه ابتدایی اش پیش از آغاز مدنیت انسان نیز وجود داشته است .

صفحه 9:

صفحه 10:
عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات ماشینی: 0 مبدا یا فرستنده مجهز به کانال ( یا مکانیسم فیلتراژ ) 2 مقصد یا گیرنده مجهز به کانال 0 پیام رسانه انتقال © محيط انتقال پارازیتها

صفحه 11:
تفاوت عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات بين ماشین و انسان: 0. دو عامل اصلی تر سیستم ارائه انسان می باشد که به تعبیربی ظریف ترین و پیچیده ترین ۳ ماشین " مخلوق . 0 محیط ارائه : طبیعت و جامعه انسانی است همراه با تمام ویژگیها و جنبه های گوناگون آن .

صفحه 12:

صفحه 13:
د ط هط و و ۵ * عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطلاعات در انسان: ارائه کننده و کانال ارائه کننده مخاطب و کانال مخاطب بيام رسانه . عوامل با تاثيرات منفى روى عناصر بالا

صفحه 14:
۰ عبارتست از تمام خصوصیات شخصی و شخصیتی انسان - یعنی مجموعه ای بسیار پیچیده از عناصر © شخصی - شخصیتی انسان که در طیفی از اندیشه ای تا فیزیکی جای می گيرند .

صفحه 15:
۰ فراروند ارائه یک فراروند مرکب است . یعنی از تعدادی فراروند تشکیل شده است که هر یک از نگاهی دقیق می‌توانند از فراروندهای دیگر تشکیل شوند .

صفحه 16:
د 0 0 ظ 6 ۵ د فراروندهای تشکیل دهنده ارائه : فراروند پیام اندیشی فراروند ‎lay‏ سازیی فراروند پیام پیرایی فراروند پیام فرستی . . فراروند پیام گیری . فراروند پیام کاوی ( تحلیل پیام ) . فراروند فهم ( عقلی شهودی ) يا حس پیام

صفحه 17:
تعریف دیگری از ارائه : . ارائه صرفا یک دانش با یک فن نیست بلکه ارائه هم << دانش است >> هم << فن >> و هم 6 << هنر >> است و برای انجام ارائه مطلوب هم << دانش داربی >> لازم است هم << فن دانی >> 9. و هم << هنرمندی >>

صفحه 18:
سخنراني عمومي شفاهي (گفتاري) ‏ گفتار نامه » داستان ... كتبي (نوشتار) توشتار سينماي محض » نقاشي ... تصويري رين موسيقي صوتي صوت بانتوميم » زبا ن بدن حركتي - اشاره اي حرکت واشاره متن علمي - فني » سخنراني تركيبي دو يا بيش از ‎Le 3‏ تزيين اتاق » لباس يوشيدن ... نمايشي شيي ء

صفحه 19:
انواع ارائه با رسانه ناشناخته ws ‏الهام و اشراق‎ .© ‏روشن بينى‎ .9 ‏رویای راستین‎ ‏ذهن خوانى‎ .© ‏هيينوتيزم‎ .©

صفحه 20:
عوامل موثر در ارائه

صفحه 21:
آنچه در این جلسه می خوانید: 0- عوامل موثر در ارائه ‎<O‏ ارائه‌کننده 2- خصوصيات كلي کانال ارائه کننده <- گزينه‌هاي شناخت از وضع مخاطب © اهمیت شناخت از مخاطب ‎-O‏ مخاطب ۵ وضعیت مخاطب ارائه

صفحه 22:
9- خصوصیات شخصي شخصيتي مخاطب 0- خصوصیات كلي موضوع ارائه در مقولات علمي-فني 00 عوامل قابل توجه در انتخاب نوع ارائه 0- انگیزه و اهداف در ارائه علمي.-فني 9 راههاي کسب اطلاع 9 امکانات آمادسازي محتواي ارائه 2- وضع اجتماعي محیط ارائه

صفحه 23:
هدفهاي کلي: آشنايي با عوامل موثر در ارائه و بیان خصوصیات هريك خودي وت ید دانشجو در پایان ابن جلسه مي‌تواند: - ارائه‌کننده و خصوصیات آن را شرح دهد. -مخاطب و خصوصیات او را بیان کند. - خصوصیات موضوع ارائه و عوامل مهم در انتخاب نوع ارائه را بپان کند. -وضع اجتماعي و امکانات آمادسازي محتواي ارائه را توصیف کند. -راههاي کسب اطلاعات را نام ببرد.

صفحه 24:
عوامل موثر در ارائه : ارائه کننده مخاطب موضوع نوع ارائه انگیزه و هدف ارائه امکانات آماده سازی محتوای ارائه امکانات کمکی ارائه مدت ارائه . زمان و تاريخ ارائه 0.مکان ارائه 06 جغرافیای ارائه .وضع اجتماعی محیط ارائه ده و و و و ده ه

صفحه 25:
ارائه کننده : عامل اصلی در سیستم ارائه است . همین عامل است ‎EAS‏ ‏فراروند پیام اندیشی » پیام سازی . پیام پیرایی رسد حاصل عملکرد کانال ارائه کننده است .

صفحه 26:
خصوصیات کلی کانال ارائه کننده : آمادگی روحی - جسمی تسلط بر موضوع ارائه آشنایی با موضوعات همسایه با موضوع ارائه انگیزه و هدف درست شناخت از وضع مخاطب مهارت بکارگیری صحیح رسانه ارائه مهارت انجام درست *6 فراروند پیام اندیشی ؛ پیام سازی » پیام پیرایی و پیام فرستی اهمیت قائل شدن برای مخاطب صلق و امین بودن در ارائه د 5 ه و م ذه ند ۵ ۵ ‎a‏ شناخت ‎oe Cae‏ و اجتماعی ارائه

صفحه 27:
گزینه های شناخت از وضع مخاطب : من میزان دانسته ها باور‌های فرهنگی وضع اجتماعی و سیاسی جنسیت خواسته های مخاطب از ارائه علاقه ها

صفحه 28:
اهمیت شناخت از مخاطب : شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب کردن مخاطب است ویا با هدف آموزش انجام می شود نقش بسيان اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد .

صفحه 29:
بعضی از جنبه های مورد توجه برا مخاطبین در یک سیستم مدیربت مراکز تولید که ارائه کننده باید آنها را در نظر بگیره : ۰ کاهش هزینه ۶ بهبود کیفیت کاهش زمان اجرا پروژه افزايش کارایی بازار فروش ۰ زمینه رقابت صرفه اقتصادی و مانند اینها

صفحه 30:
مخاطب : دومين عامل مهم در سیستم ارائه مخاطب است . اين عامل باید فراروندهای پیام گیربی » پیام کاوی و درک یا حس پیام را انجام دهد .

صفحه 31:
وضعیبت مخاطب ارائه مخاطب ارائه در مقایسه با وضع ارائه کننده نسبت به موضوع ارائه می تواند در یکی از سه وضعیت زیر باشد : 0. زیر سطح ©. همسطح 9. فراسلح

صفحه 32:
آمادگی روحی - جسمی داشتن حداقل دانش اولیه لازم داشتن ملزومات پیام گیری » پیام کاوی » و درک حس اهمیت قائل شدن برای ارائه داشتن دقت - صبر - ودر ‎Cue‏ حال شوق در پیام گیری پیام کاوی» و درک یا حس پیام داشتن شناخت از ارائه کننده اشتن انگیزه و هدف درست نداشتن تعصب بيجا

صفحه 33:
خصوصیات کلی موضوع ارائه در مقولات علمی - فنی: ‎٠‏ اعتبار علمی - فنی ‏۰ اولویت ‎٠‏ سودمندی برای جامعه ‏۰ عنوان مشخص و روشن ‏۰ ارائه آن در یک محیط اجتماعی مشخص امکانپذیر باشد ‎ek 5‏ ليل ارين ۰ قابل احاطه و پرداختن توسط ارائه کننده باشد ‎٠‏ مورد علاقه ارائه کننده باشد ‏۰ امکانات آماده سازی محتوای آن فراهم باشد

صفحه 34:
عوامل قابل توجه در انتخاب نوع ارائه: ‎٠‏ هدف ارائه ۰ فرصت ارائه ‏۰ مکان ارائه ‏۰ وضع اجتماعی محیط ارائه ‏۰ امکانات آماده سازی محتوای ارائه ‏۰ موضوع ارائه ‏۰ نتیجه یا نتایج مورد انتظار و برخی عوامل دیگر ‏ضمنا انواع رایج تر ارائه در محافل علمی - فنی عبارتند از ارائه شفاهی - ارائه کتبی و ارائه ترکیبی

صفحه 35:
انگیزه و اهداف در ارائه علمی - فنی عبارتند از: انتقال دانش و فن از نسلی به نسل ديكر نشر دانش و فن گسترش دادن دانش و فن آموزش افراد خود آزمایی دریافت واکنش مخاطبین به منظور توسعه یا تعمیق موضوع ایجاد یا تقویت یک اندیشه رقابت در زمینه های علمی - فنی خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن تشریک مساعی در پژوهش ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی رفع نیازهای مادی تجارت خودتمایی- فضل فروشی و تفاخر

صفحه 36:
اطلا راههاي كسب اطلاع

صفحه 37:
امکانات آماده سازی محتوای ارائه: منظور از امکانات آماده سازبی محتوای ارائه عمدتا " منابع کسب اطلاع و تولید شناخت "برای تهیه و تنظیم مطلب » تصوير و حتی ادای حرکت یا تولید صوت است .

صفحه 38:
وضع اجتماعی محیط ارائه : داشتن شناخت درست و کافی از وضع اجتماعی محیط ارائه از نظر اخلاقی » فرهنگی» سیاسی و اقتصادی در انجام ارائه تاثیر دارد .هر چه میزان شناخت ارائه کننده از وضع اجتماعی محيط ارائه بيشتر و درست تر باشد ارائه را مطلوب تر. انجام خواهد داد .

صفحه 39:

صفحه 40:
آنچه در این جلسه می خوانید: )- تعریف ارائه کتبی 0- خصوصیات اربائه کتبی 9 امکانات ارائه كتبي انواع اربائه کتبی 1 7 0 گونه های رایج تر ارائه کتبی دانشگاهی و غیر دانشگاهی 0 ساختار اکثر گونه های علمی - فنی (غیر. از گونه های ‎Jal ys -P‏ آماده سازی ارائه کتبی 9 نعیین موضوع

صفحه 41:
©- تحديد موضوع و عوامل مربوط به آن 0- ضوابط موجود برای تحدید موضوع 0 تعیین عنوان مناسب ‎-<IC‏ خصوصیات عنوان موضوع ‏9 تهیه منابع ‏9- جستجوی منبع و دستیابی به آن 9- ضبط مشخصات منبع ‏2 ارزیابی منبع

صفحه 42:
هدفهاي كلي. آشنايي با ارانه كتبي» ویژگیها و انواع آن هدفهاي رفتاري: دانشجو در پایان این جلسه مي‌تواند: -ارائه كثبي را تعریف کند و خصوصیات آن را بیان نماید. - امکانات مورد نیاز و انواع آن ربا شنا ; - مراحل آمادهمسازي ارائه كتبي را بیان کند.

صفحه 43:
تعریف ارائه کتبی : نوعی ارائه است که رسانه اصلی آن نوشتار است هرچند در مقولات علمی - فنی معمولا از شکل هم برای انتقال ایده استفاده می شود . ارائه کننده به کمک یک زبان دارای خط و بر اساس سبک و سیاق مشخص اطلاعات مورد نظر خود را منتقل می کند .

صفحه 44:
اس کتبی به مثابه نوعی انتقال اطلاعات خصوصیاتی دارد به شرح ذيل : غیابی است (ارائه کننده حضور ندارد ) قابل استناد است با فرصت است مشروح است (عرصه شرح و بسط وجود دارد البته باید کنترل کمی و کیفی شود) تعداد مخاطبین معمولا زیاد است سبک و سیاق مشخص و معمولا واحد دارد (به ویژه در مقولات علمی - فنی ) تاثیر گذاریش تدریجی (و طبعا غیابی ) است . احتمال بروز اشتباه (حداقل نسبت به لرائه شفاهی ) کمتر است امکان تبادل نظر و رویارویی وجود ندارد و اساسا نوعی لنتقال لطلاعات یکسویه است.

صفحه 45:

صفحه 46:
انواع ارائه کتبی : ارائه کتبی را می توان از چند جنبه رده بندی کرد از جمله فرم / صورت ۰ ماهیت محتوا » سبک ‏ هدف »مورد استفاده » مخاطبین » سطح محتوا و ... اما هدف اصلی این کتاب در ارائه کتبی در دو رده کلی دانشگاهی ( کم وبیش آکادمیک ) و غیر دانشگاهی می باشد .

صفحه 47:
گونه های رایج تر ارائه کتبی دانشگاهی و غیر دانشگاهی : دانشگاهی : کتاب » جزوه » مقاله » انواع گزارشها » رساله » یادداشت تحقیق » دانشنامه ( تز ) »مجله برنامه کامپیوتری و ... که بعضی از این گونه ها در سطوح پایین تر آموزش نیز وجود دارند . غیر دانشگاهی : کتاب » مجله » روزنامه» جنگ بروشور » بولتن » کاتالوگ » انواع گزارشها » کتابهای راهنما » اطلس » آلبوم » فصل نامه » سالنامه » مکاتبات اداری و ..

صفحه 48:
ساختار اکثر گونه های علمی - فنی (غیر از گونه های خاص) 4 بخش آغازین 6 بخش میانی © بخش پایانی آنچه که در این سه بخش آورده می شود محتوای ارائه کتبی را تشکیل می دهد که هر یک از اين سه بخش اجزایی دارد که مهمترین بخش همان بخش میانی یا متن اصلی است که باید طی چند مرحله آن را توليد کرد.

صفحه 49:
مراحل آماده سازی ارائه کتبی : تعیین موضوع تهيه منابع تهيه طرح اوليه متن اصلى كسب و سازماندهى اطلاعات توليد متن اصلى تنظيم ساختار سه بخشی

صفحه 50:
تعيين موضوع ۰ کارهای لازم در این مرحله عبارتند از : الف- مشخص کردن زمینه موضوع ب- تحدید موضوع ج- تعیین عنوان مناسب

صفحه 51:
تحدید موضوع و عوامل مربوط به آن: موضوع ارائه باید محدود و کاملا تعریف شده باشد زیرا هر موضوعی را می‌توان از چند جنبه مورد مطالعه و بررسی قرار داد . میزان تحدید موضوع بستگی به عوامل زیر دارد : ۰ سطح ارائه کننده ‎٠‏ هدف ارائه ‏. وضع مخاطبین ‏۰ ملاحظات فنی ‏۰ میزان گستردگی زمینه موضوع ‏۰ خواسته های مخاطبین ‏۰ مدت ارائه ‏۰ امکانات آماده سازی محتوای ارائه ‏۰ ملاحظات مدیریتی ‏۰ سطح ارائه

صفحه 52:
ضوابط موجود برای تحدید موضوع : ۰ مقطع تاریخی * محدوده جغرافیایی ۰ خصوصیاتی از مخاطب + جنبه یا جنبه هایی از خود موضوع اعمال ضوابط تحدید می تواند بر اساس انتخاب خود ارائه‌کننده یا درخواست فرد دیگربی یا سازمان خواستار ارائه صورت پذیرد .

صفحه 53:
تعیین عنوان مناسب : عنوان موضوع را بايد با جمله با عبارتى حتي الامكان كوتاه و كويا بيان كرد . اين جمله يا عبارت مى تواند بصوريت زیر باشد : ‎٠‏ جمله گزاره ای * جمله پر سشى * عبارت مصدری

صفحه 54:
خصوصیات عنوان موضوع : گویا وصریح كوتاه فاقد كلما ت زائد واقعی » صادقانه » و نه مبالغه آميز حتى الامكان فاقد علائم كوته نويسى /فرمول و ... داراى حدود يانزده كلمه و از اين ميان حدود “6 كلمه اصلى

صفحه 55:
تهیه منابع : برای تهیه منابع کارهای زیر باید انجام شود : ۰ شناسایی منبع ۰ جستجو و دستیابی به منبع ‎٠‏ ضبط مشخ ات منبع ‏۰ ارزیایی منبع

صفحه 56:
برای شناسایی منبع از امکانات زیر می توان استفاده کرد : ‎٠‏ کتابخانه ( عمومی یا شخصی ) * فهرستهای دوره ای ناشران کتابنامه ( کتابشناسی ) ۰ فرد متخصص در موضوع ۰ کتابدار ‎٠‏ کتابشناس ‏۰ رسانه های عمومی ‏۰ مراکز اسناد ملی » موزه ها و غیره ‏۰ سیستمهای اطلاع رسانی

صفحه 57:
جستجوی منبع و دستیابی به آن : برای این کار می توان از. شاخصهای زیر استفاده کرد : 5 شماره منبع در کتابخانه ۰ مشخصات مولف یا مترجم ۰ عنوان منبع ۰ موضوع ( از طریق جستجوی موضوعی )

صفحه 58:
ضبط مشخصات منبع : روش رایج برای ضبط مشخصات منبع استفاده از کارت يا فیش منبع است . اطلاعاتی که در اين کارت درج می شود در اساس عبارتست از. : نام مولف » عنوان منبع و مشخصات ناقر و نشر

صفحه 59:
چهار حرف اول نام و مولف : عنوان مولف : نام مولف : نام مترجم مشخصات ناشر و نشر : شابك : شماره منبع : نوع منبع : محل دستيابي

صفحه 60:
ارزیابی منبع : منبع را قبل از استفاده به منظور کسب اطلاع باید به دقت ودر عين حال با سرعت ارزیابی کرد . برای اين کار باید جنبه های زیر را در نظر گرفت : ۰ نوع منبع از نظر صورت (فرم ) : مقاله » کتاب » جزوه » سند خطی و غیره اعتبار علمی - فنی مولف ( و مترجم ) سال اولین و آخرین ویراست اعتبار ناشر مکان ناشر ( کشور و شهر ) میزان ارتباط منبع با موضوع ارائه

نام درس : شيوه ارائه مطالب علمي و فني تعداد واحد 2 : نام منبع :شيوه ارائه مطالب علمي نام مولف :سيد محمدتقي روحاني رانكوهي اهداف كلي درس در اين درس با مفهوم ارائه و عوامل موثر آن آشنا مي‌شويم. در بخش ارائه كتبي مراحل آماده‌سازي ارائه را خواهيم آموخت .ارائه‌هاي دانشگاهي و غيردانشگاهي و گونه‌هاي مختلف هريك ،اجزاء آنها و موارد كاربردشان را مي‌آموزيم. در پايان در مورد ارائه شفاهي ،خصوصيات و انواع آن مطالبي خواهيد آموخت. مفهوم ارائه آنچه در اين جلسه مي خوانيد: -1تعريف لغوي ارائه -2سيستم ارائه -3عناصر تشكيل دهنده سيستم انتقال اطالعات ماشيني -4تفوت عناصر تشكيل دهنده سيستم انتقال اطالعات بين انسان و ماشين -5عناصر تشكيل دهنده سيستم انتقال اطالعات در انسان -6تعريف كانال در سيستم ارائه انساني -7فراروندهاي تشكيل دهنده ارائه -8انواع ارائه با رسانه ناشناخته هدفهاي كلي : آشنايي با مفهوم ارائه هدفهاي رفتاري :دانشجو در پايان اين جلسه مي‌تواند: مفهوم ارائه را توضيح دهد. عناصر تشكيل‌دهنده سيستم انتقال اطالعات رابيان كند. انواع ارائه و رسانه‌هاي آن را بيان نمايد -فراروندهاي تشكيل‌دهنده ارائه را معرفي كند. تعریف لغوی ارائه : در لغت به معنای نمودن – نشان دادن و نمایش دادن است و در زبان فارسی بصورت ارائه کردن و ارائه دادن بکار می رود9. تعریف ارائه در مورد یک موضوع : ارائه موضوع یعنی انتقال اطالعات درباره موضوع و از این دیدگاه همسایگی معنایی با مفهوم ارتباط دارد. سیستم ارائه : • ارائه بعنوان انتقال اطالعات سیستم خاص خود را دارد. این سیستم در طبیعت و در جامعه انسانی همیشه وجود داشته است .و حتی در گونه ابتدایی اش پیش از آغاز مدنیت انسان نیز وجود داشته است . پارازيتها مقصد يا گيرنده ماشين 2 كانال 00000000000 00000000000 كانال مبدا يا فرستنده پيام رسانه انتقال محيط انتقال اطالعات :طبيعت ماشين 1 عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطالعات ماشینی: -1مبدا یا فرستنده مجهز به کانال ( یا مکانیسم فیلتراژ ) -2مقصد یا گیرنده مجهز به کانال -3پیام -4رسانه انتقال -5محیط انتقال -6پارازیتها تفاوت عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطالعات بین ماشین و انسان: .1دو عامل اصلی تر سیستم ارائه انسان می باشد که به تعبیری ظریف ترین و پیچیده ترین " ماشین " مخلوق . .2محیط ارائه :طبیعت و جامعه انسانی است همراه با تمام ویژگیها و جنبه های گوناگون آن . عوامل با تاثير منفي روي عناصر سيستم مخاطب انسان 2 كانال 00000000000 00000000000 كانال ارايه كننده پيام :موضوع كد شده رسانه محيط ارايه :طبيعت و جامعه انساني انسان1 • عناصر تشکیل دهنده سیستم انتقال اطالعات در انسان: .1 .2 .3 .4 .5 .6 ارائه کننده و کانال ارائه کننده مخاطب و کانال مخاطب پیام رسانه محیط ارائه عوامل با تاثیرات منفی روی عناصر باال تعريف کانال در سیستم ارائه انسانی: • عبارتست از تمام خصوصیات شخصی و شخصیتی انسان – یعنی مجموعه ای بسیار پیچیده از عناصر • شخصی – شخصیتی انسان که در طیفی از اندیشه ای تا فیزیکی جای می گیرند . فراروند ارائه : • فراروند ارائه یک فراروند مرکب است .یعنی از تعدادی فراروند تشکیل شده است که هر یک از نگاهی دقیق می‌توانند از فراروندهای دیگر تشکیل شوند . فراروندهای تشکیل دهنده ارائه : .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 فراروند پیام اندیشی فراروند پیام سازی فراروند پیام پیرایی فراروند پیام فرستی فراروند پیام گیری فراروند پیام کاوی ( تحلیل پیام ) فراروند فهم ( عقلی شهودی ) یا حس پیام تعریف دیگری از ارائه : .1ارائه صرفا یک دانش یا یک فن نیست بلکه ارائه هم << دانش است >> هم << فن >> و هم << .2هنر >> است و برای انجام ارائه مطلوب هم << دانش داری >> الزم است هم << فن دانی >> .3و هم << هنرمندی >> مثال نوع ارائه نوع رسانه سخنراني عمومي شفاهي (گفتاري ) گفتار نامه ،داستان ... كتبي (نوشتار) نوشتار سينماي محض ،نقاشي ... تصويري تصوير موسيقي صوتي صوت پانتوميم ،زبا ن بدن حركتي – اشاره اي حركت واشاره متن علمي – فني ،سخنراني تخصصي تركيبي تزيين اتاق ،لباس پوشيدن ... نمايشي دو يا بيش از دو رسانه شيي ء انواع ارائه با رسانه ناشناخته .1 .2 .3 .4 .5 .6 وحی الهام و اشراق روشن بینی رویای راستین ذهن خوانی هیپنوتیزم عوامل موثر در ارائه آنچه در اين جلسه مي خوانيد: -1عوامل موثر در ارائه -2ارائه‌كننده -3خصوصيات كلي كانال ارائه كننده -4گزينه‌هاي شناخت از وضع مخاطب -5اهميت شناخت از مخاطب -6مخاطب -7وضعيت مخاطب ارائه -8خصوصيات شخصي-شخصيتي مخاطب -9خصوصيات كلي موضوع ارائه در مقوالت علمي-فني -10عوامل قابل توجه در انتخاب نوع ارائه -11انگيزه و اهداف در ارائه علمي-فني -12راههاي كسب اطالع -13امكانات آماده‌سازي محتواي ارائه -14وضع اجتماعي محيط ارائه هدفهاي كلي: هدفهاي رفتاري: آشنايي با عوامل موثر در ارائه و بيان خصوصيات هريك دانشجو در پايان اين جلسه مي‌تواند: ارائه‌كننده و خصوصيات آن را شرح دهد.مخاطب و خصوصيات او را بيان كند. خصوصيات موضوع ارائه و عوامل مهم درانتخاب نوع ارائه را بيان كند. وضع اجتماعي و امكانات آماده‌سازيمحتواي ارائه را توصيف كند. -راههاي كسب اطالعات را نام ببرد. عوامل موثر در ارائه : .1ارائه کننده .2مخاطب .3موضوع .4نوع ارائه .5انگیزه و هدف ارائه .6امکانات آماده سازی محتوای ارائه .7امکانات کمکی ارائه .8مدت ارائه .9زمان و تاریخ ارائه .10مکان ارائه .11جغرافیای ارائه .12وضع اجتماعی محیط ارائه ارائه کننده : عامل اصلی در سیستم ارائه است .همین عامل است که 4 فراروند پیام اندیشی ،پیام سازی ،پیام پیرایی و پیام فرستی را انجام می دهد .آنچه که نهایتا به مخاطب می رسد حاصل عملکرد کانال ارائه کننده است . خصوصیات کلی کانال ارائه کننده : .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 .11 .12 آمادگی روحی – جسمی تسلط بر موضوع ارائه آشنایی با موضوعات همسایه با موضوع ارائه انگیزه و هدف درست شناخت از وضع مخاطب مهارت بکارگیری صحیح رسانه ارائه مهارت انجام درست 4فراروند پیام اندیشی ،پیام سازی ،پیام پیرایی و پیام فرستی اهمیت قائل شدن برای مخاطب صادق و امین بودن در ارائه دقیق بودن شناخت از محیط طبیعی و اجتماعی ارائه نداشتن تعصب بیجا گزینه های شناخت از وضع مخاطب : • • • • • • • سن میزان دانسته ها باورهای فرهنگی وضع اجتماعی و سیاسی جنسیت خواسته های مخاطب از ارائه عالقه ها اهمیت شناخت از مخاطب : شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب کردن مخاطب است ویا با هدف آموزش انجام می شود نقش بسیار اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد . بعضی از جنبه های مورد توجه برا مخاطبین در یک سیستم مدیریت مراکز تولید که ارائه کننده باید آنها را در نظر بگیرد : • • • • • • • کاهش هزینه بهبود کیفیت کاهش زمان اجرا پروژه افزایش کارایی بازار فروش زمینه رقابت صرفه اقتصادی و مانند اینها مخاطب : دومین عامل مهم در سیستم ارائه مخاطب است .این عامل باید فراروندهای پیام گیری ،پیام کاوی و درک یا حس پیام را انجام دهد . وضعیت مخاطب ارائه : مخاطب ارائه در مقایسه با وضع ارائه کننده نسبت به موضوع ارائه می تواند در یکی از سه وضعیت زیر باشد : .1زیر سطح .2همسطح .3فراسطح خصوصیات شخصی – شخصیتی مخاطب: • • • • • • • • آمادگی روحی – جسمی داشتن حداقل دانش اولیه الزم داشتن ملزومات پیام گیری ،پیام کاوی ،و درک حس اهمیت قائل شدن برای ارائه داشتن دقت – صبر – ودر عین حال شوق در پیام گیری ،پیام کاوی ،و درک یا حس پیام داشتن شناخت از ارائه کننده داشتن انگیزه و هدف درست نداشتن تعصب بیجا خصوصیات کلی موضوع ارائه در مقوالت علمی – فنی: • • • • • • • • • اعتبار علمی – فنی اولویت سودمندی برای جامعه عنوان مشخص و روشن ارائه آن در یک محیط اجتماعی مشخص امکانپذیر باشد حیطه و حدود معلوم و در صورت لزوم به خوبی قابل تعریف قابل احاطه و پرداختن توسط ارائه کننده باشد مورد عالقه ارائه کننده باشد امکانات آماده سازی محتوای آن فراهم باشد عوامل قابل توجه در انتخاب نوع ارائه: • هدف ارائه • فرصت ارائه • مکان ارائه • وضع اجتماعی محیط ارائه • امکانات آماده سازی محتوای ارائه • امکانات کمکی ارائه • وضع مخاطب • موضوع ارائه • نتیجه یا نتایج مورد انتظار و برخی عوامل دیگر ضمنا انواع رایج تر ارائه در محافل علمی – فنی عبارتند از ارائه شفاهی – ارائه کتبی و ارائه ترکیبی انگیزه و اهداف در ارائه علمی – فنی عبارتند از: • • • • • • • • • • • • • • • انتقال دانش و فن از نسلی به نسل دیگر نشر دانش و فن گسترش دادن دانش و فن آموزش افراد خود آزمایی دریافت واکنش مخاطبین به منظور توسعه یا تعمیق موضوع ایجاد یا تقویت یک اندیشه رقابت در زمینه های علمی – فنی خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن تشریک مساعی در پژوهش ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی رفع نیازهای مادی تجارت تبلیغات خودنمایی -فضل فروشی و تفاخر آز م ط ا لعه ش ماي اطالع اهده مش م ص اح هب پرسشنامه راههاي كسب اطالع امکانات آماده سازی محتوای ارائه: منظور از امکانات آماده سازی محتوای ارائه عمدتا " منابع کسب اطالع و تولید شناخت "برای تهیه و تنظیم مطلب ، تصویر و حتی ادای حرکت یا تولید صوت است . وضع اجتماعی محیط ارائه : داشتن شناخت درست و کافی از وضع اجتماعی محیط ارائه از نظر اخالقی ،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی در انجام ارائه تاثیر دارد .هر چه میزان شناخت ارائه کننده از وضع اجتماعی محیط ارائه بیشتر و درست تر باشد ارائه را مطلوب تر انجام خواهد داد . ارائه كتبي آنچه در اين جلسه مي خوانيد: -1تعریف ارائه کتبی -2خصوصیات ارائه کتبی -3امكانات ارائه كتبي -4انواع ارائه کتبی -5گونه های رایج تر ارائه کتبی دانشگاهی و غیر دانشگاهی -6ساختار اکثر گونه های علمی – فنی (غیر از گونه های خاص) -7مراحل آماده سازی ارائه کتبی -8تعیین موضوع -9تحدید موضوع و عوامل مربوط به آن -10ضوابط موجود برای تحدید موضوع -11تعیین عنوان مناسب -12خصوصیات عنوان موضوع -13تهیه منابع -14شناسایی منبع -15جستجوی منبع و دستیابی به آن -16ضبط مشخصات منبع -17ارزیابی منبع هدفهاي كلي: آشنايي با ارائه كتبي ،ويژگيها و انواع آن هدفهاي رفتاري :دانشجو در پايان اين جلسه مي‌تواند: ارائه كتبي را تعريف كند و خصوصياتآن را بيان نمايد. امكانات مورد نياز و انواع آن رامي‌شناسد. مراحل آماده‌سازي ارائه كتبي را بيانكند. تعریف ارائه کتبی : نوعی ارائه است که رسانه اصلی آن نوشتار است هرچند در مقوالت علمی – فنی معموال از شکل هم برای انتقال ایده استفاده می شود .ارائه کننده به کمک یک زبان دارای خط و بر اساس سبک و سیاق مشخص اطالعات مورد نظر خود را منتقل می کند . خصوصیات ارائه کتبی : ارائه کتبی به مثابه نوعی انتقال اطالعات خصوصیاتی دارد به شرح ذیل : • غیابی است (ارائه کننده حضور ندارد ) • قابل استناد است • با فرصت است • مشروح است (عرصه شرح و بسط وجود دارد البته باید کنترل کمی و کیفی شود) • تعداد مخاطبین معموال زیاد است • سبک و سیاق مشخص و معموال واحد دارد (به ویژه در مقوالت علمی – فنی ) • تاثیر گذاریش تدریجی (و طبعا غیابی ) است . • احتمال بروز اشتباه (حداقل نسبت به ارائه شفاهی ) کمتر است • امکان تبادل نظر و رویارویی وجود ندارد و اساسا نوعی انتقال اطالعات یکسویه است. ارائه كننده مخاطب پيام گيري پيام پيا م انديشي امكانات ارائه كتبي كاوي درك يا حس پيام •نوشتار •شكل •جدول •فرم ارائه پيا م سازي پيام پيرائي پرسش ابهام پيام فرستي انواع ارائه کتبی : ارائه کتبی را می توان از چند جنبه رده بندی کرد از جمله فرم /صورت ،ماهیت محتوا ،سبک ،هدف ،مورد استفاده ،مخاطبین ،سطح محتوا و ...اما هدف اصلی این کتاب در ارائه کتبی در دو رده کلی دانشگاهی ( کم وبیش آکادمیک ) و غیر دانشگاهی می باشد . گونه های رایج تر ارائه کتبی دانشگاهی و غیر دانشگاهی : دانشگاهی :کتاب ،جزوه ،مقاله ،انواع گزارشها ،رساله ، یادداشت تحقیق ،دانشنامه ( تز ) ،مجله برنامه کامپیوتری و ...که بعضی از این گونه ها در سطوح پایین تر آموزش نیز وجود دارند . غیر دانشگاهی :کتاب ،مجله ،روزنامه ،جنگ ،بروشور ، بولتن ،کاتالوگ ،انواع گزارشها ، کتابهای راهنما ،اطلس ،آلبوم ،فصل نامه ،سالنامه ، مکاتبات اداری و ... ساختار اکثر گونه های علمی – فنی (غیر از گونه های خاص) -1بخش آغازین -2بخش میانی -3بخش پایانی آنچه که در این سه بخش آورده می شود محتوای ارائه کتبی را تشکیل می دهد که هر یک از این سه بخش اجزایی دارد که مهمترین بخش همان بخش میانی یا متن اصلی است که باید طی چند مرحله آن را تولید کرد. مراحل آماده سازی ارائه کتبی : • • • • • • تعیین موضوع تهیه منابع تهیه طرح اولیه متن اصلی کسب و سازماندهی اطالعات تولید متن اصلی تنظیم ساختار سه بخشی تعیین موضوع • کارهای الزم در این مرحله عبارتند از : الف -مشخص کردن زمینه موضوع ب -تحدید موضوع ج -تعیین عنوان مناسب تحدید موضوع و عوامل مربوط به آن: موضوع ارائه باید محدود و کامال تعریف شده باشد زیرا هر موضوعی را می‌توان از چند جنبه مورد مطالعه و بررسی قرار داد .میزان تحدید موضوع بستگی به عوامل زیر دارد : • سطح ارائه کننده • هدف ارائه • وضع مخاطبین • مالحظات فنی • میزان گستردگی زمینه موضوع • خواسته های مخاطبین • مدت ارائه • امکانات آماده سازی محتوای ارائه • مالحظات مدیریتی • سطح ارائه ضوابط موجود برای تحدید موضوع : • مقطع تاریخی • محدوده جغرافیایی • خصوصیاتی از مخاطب • جنبه یا جنبه هایی از خود موضوع اعمال ضوابط تحدید می تواند بر اساس انتخاب خود ارائه‌کننده یا درخواست فرد دیگری یا سازمان خواستار ارائه صورت پذیرد . تعیین عنوان مناسب : عنوان موضوع را باید با جمله یا عبارتی حتي االمکان کوتاه و گویا بیان کرد .این جمله یا عبارت می تواند بصورت زیر باشد : • جمله گزاره ای • جمله پر سشی • عبارت مصدری خصوصیات عنوان موضوع : • • • • • • گویا وصریح کوتاه فاقد کلما ت زائد واقعی ،صادقانه ،و نه مبالغه آمیز حتی االمکان فاقد عالئم کوته نویسی /فرمول و ... دارای حدود پانزده کلمه و از این میان حدود 4کلمه اصلی تهیه منابع : برای تهیه منابع کارهای زیر باید انجام شود : • شناسایی منبع • جستجو و دستیابی به منبع • ضبط مشخصات منبع • ارزیابی منبع شناسایی منبع : برای شناسایی منبع از امکانات زیر می توان استفاده کرد : • کتابخانه ( عمومی یا شخصی ) • فهرستهای دوره ای ناشران • کتابنامه ( کتابشناسی ) • فرد متخصص در موضوع • کتابدار • کتابشناس • رسانه های عمومی • مراکز اسناد ملی ،موزه ها و غیره • سیستمهای اطالع رسانی جستجوی منبع و دستیابی به آن : برای این کار می توان از شاخصهای زیر استفاده کرد : • شماره منبع در کتابخانه • مشخصات مولف یا مترجم • عنوان منبع • موضوع ( از طریق جستجوی موضوعی ) ضبط مشخصات منبع : روش رایج برای ضبط مشخصات منبع استفاده از کارت یا فیش منبع است .اطالعاتی که در این کارت درج می شود در اساس عبارتست از :نام مولف ،عنوان منبع و مشخصات ناشر و نشر. 5/12سانتيمتر چهار حرف اول نام مولف شماره سلاير كارت :عنوان مولف :نام مولف 5/7 سانتي متر :نام مترجم مشخصات ناشر و نشر :شابك :شماره منبع :نوع منبع :محل دستيابي ارزیابی منبع : منبع را قبل از استفاده به منظور کسب اطالع باید به دقت ودر عین حال با سرعت ارزیابی کرد .برای این کار باید جنبه های زیر را در نظر گرفت : • نوع منبع از نظر صورت (فرم ) :مقاله ،کتاب ،جزوه ،سند خطی و غیره • اعتبار علمی – فنی مولف ( و مترجم ) • سال اولین و آخرین ویراست • اعتبار ناشر • مکان ناشر ( کشور و شهر ) • میزان ارتباط منبع با موضوع ارائه

51,000 تومان