شامل ۲۵ اسلاید مربوط به صنایع دستی قبل اسلام شامل: سلسله هخامنشیان(وسعت قلمرو،درآمدی کوتاه،زیورآلات فلزی،سفالگری،آثارفلزی،آثارسنگی،آثاربافت ونساجی) سلسله اشکانیان(درآمدی کوتاه،آثارسفالی،آثارسنگی،فلزکاری،جواهرات،تصویرگری) سلسله ساسانیان(ظروف فلزی،آثار سفالی و شیشه،تزیینات معماری) و در نهایت ذکر منابع تقریبا همه ی اسلایدها دارای چندین عکس (بیش از ۵تا) می باشد و بصورت حرفه ای (عکس ها به شکل نواری و gif ) درست شده است و قیمت ذکر شده نسبت به طراحی و ساخت پاورپوینت بسیار ناچیز می باشد. آماده برای ارائه در دانشگاه و مدارس

ali

صفحه 1:

صفحه 2:
صنایع دستی شاخص دردوره قبل اسلام هخامنشیان اشکانیان ساسانیان

صفحه 3:

صفحه 4:
درآمدی کوتاه از سلسله هخامنشیان کوروش بزرگ يا کوروش کبیر همچنین معروف به کوروش دوم نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هنا متشي اسن يناه بار سر ‎ee ee cua‏ دوز عزای عمومی اعلام کرد حاصل ازدواجشان ۵ فرزند بود:ٍ کمبوجیه. بردیا. آتوسا. آرتیستون و رکسانا ‎a‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
زیورآلات فلزی 1 جسته ترین زیور آلات اين 2 بوره دستبتدها ‎Be‏ است كه انتهاى آنها به دو 0 شیر ختم می شوند و با به شکل سر حیوانات و مورد اه ‎Le‏ ی ندگان و نقوش هندسی تزئین شده است ۰ اين آثار جاکی از آن است که پارسیان در عهد هخامنشی به گرفت,به شکل مدور و دایره وار می ابزارهای زرین و سیمین و مفروغی علاقه داشته و باشد و از یک طرف باز وباز وبسته بخشی | ید را در : ‎LS as olf‏ ده اند. و ی سح شدن آن به وسیله ی میله ی کوچکی

صفحه 6:
دنبد ها مورد 4-آویز لباس(پلاک ها):از دیگر آویز علاقه شاهان قرار می گرفت هاءتزئینات کوچکی هستند که به لباس و کی الصاق و یا حلقه هایی داشتند که به ‎Sani‏ 1 ساشبه لاس متصل من خته میشد که ر انتها به سر شدند.هخامنشیان اولین کسانی نبودند کل اين زينت ها را به لباس مى دوختند ولى Easy GIF Animator

صفحه 7:
سفالگری با روی کار آمدن هخامنشیان در دوره ششم قبل ازمیلاد,به دليل رواج زیادظروف فلزی,استفاده از ظروف لی محدود شد.در این زمان عموما سفال ها با نقوش ساده نقش کنده و به شکل خمره کوزه ,قمقمه,عطردان وکتیبه های برجسته لعابدار ساخته می شد.استفاده از کتیبه های برجسته برای پوشش وتزئین دیوار کاخ مرسوم بود.

صفحه 8:
با وجود اين » پیشرفت سفال در این سلسله خالی از لطف نیست . برای نمونه می‌توان به ریتون یا تکوک اشاره کرد. | همچنین در طول دوران سلسله هخامنشی در ایران هنر لعاب کاری روی ظروف سفالی در تمام فلات ايران مرسوم گشت و لعاب قرمز رنگ (صورتی یا آجري), لعاب متداول دوره امتشی است.

صفحه 9:
1 آثار فلزكارة نيز در ابن دوره برجستع و لد د ار هرن اقا مكشوقة عى زوأ ن به آرانه ورين : جام درون و ريتون ها اشازه کرو نکنه | مهم در آثار فلزى اين عهد , استفاده زياد از نقوش و پیکر حبوانی در ساخت ظروف و زیور آلات است.

صفحه 10:
1 ر سنگی از آثار سنكى شاخص اين دور مى توان به پیکر تراشی به صورت مجسمه ونقش برجسته اشاره کرد. پیکرتراشی که متاثر از دوره ی 9 شوری ها صورت پیکره های زیبایی ازپادشاهان, جانورانى نظير اسب, ‎Ry Sale ool cubs elles‏ هخامنشى قدرت تجسم بخشى,» خلاقيت هنرى و دقت در انتخاب

صفحه 11:
آنار بافت و نساجی اين هنر به سبب از بين رفتن فرش هاى عهد باستان جندان مورد مطالعه دانشمندان قرار نگرفته بودء ولی در اواخر دهه 1950 میلادی با کشف فرش پازترنک که به همراه آثار تقیس دیگر در يخ هاى سیبری حفاری شد جلوه ای دیگر از هنر هخامنشی را در معرض دید بینندگان قرار داد, نوع بافت و ظرافت و نقش این قالی گویای مهارت و تبحر هنرمندان بافنده دوره هخامنشی و نشانگر سنت دیرپای بافت فرش ایرآن است که قدمت آن را به بیش از دو هزار و بانصد سال بازسی گوداند این قالی قدیمی ترین قالی شناخته شده دز جهان است.

صفحه 12:
پس از اینکه هخامنشیان از اسکندر نیکست خوردند ایران دچار آشفتگی و هجوم نظامی یونانیان شد که شامل تخریب و ویرانگری آثار علمی وفرهنگی و مراکز مهم دوره هخامنشیا می باشد و تحت تاثیرفرهنگ های شرقی ویونانی قرار گرفت. بعد از مرگ اسکندر جانشینان او فرمانروای ایران شدند. ومی اس خط 1 و زبان یونانی را در ایران رواج دهند.همچینین مناطق به شيوه وكرايشات يوناتى آدارة و هدق ایجاد فرهنگ امیخته یونانی ایرانی بود که به اين دوره ؛دوره سلوکی می ‎Was‏ از أثار منائر از ابن دوره مى نوان نه منكر هرکول در بیستون ,معبد خورهه در محلات و پرستشگاه شمی در ایذه خوزستان اشاره کرد.سرانجام طی جدال در سیطره قلمرو ایران»ارشک توانست قدرت را ب ۴ 9

صفحه 13:
J I ‏در حفاری های انجام گرفته در کنگاور ی سفال های اندکی از دوره اشکانی به دست آمد‎ ‏که نشان میدهد بیشتر کارگاه های سفالی در این دوره در نزدیکی گورستان ها وخارج از شهر‎ ‏حصار شهر ها قرار دارند.تولیدات کارگاه هاءتابوت های لعابدار سبز-آبی برای بزرگسالان و خمره‎ ‏ها برای کودکان بوده است.و معمولا در دیوار ها وکف خانه ها دفن میکردند و درون تابوت یا کنار‎ ‏آن ها اشیا ها و جواهرات قرار میدادند که معمولا مورد استفاده معمول متوفی بوده است.از‎ ‏اشیای درون تابوت ها می توان به ظروف با جام ها سفالی لعابدار به رنگ آبی یا سبز-آبی با‎ ‏خاکستری ظروف بدون لعاب ,کاسه خمره کوزه . قمقمه ,بیه سوز و مجسمه هایی از آلهه ها را‎

صفحه 14:
كسمه ها دزا دور اشكانيان بدون دركت و شاكن 7و3 و درل آنها در تزیین معماری استفاده می کردند. در اين دوره از پیکرکهای کوچک استخوانی تا مجسمه بزرگ فلزی مجسمه بانوان نیزساخته می نداد ال کاواس ها دان ده هاننهد بان کردند. همچنین در دوره اشکانی |فراد عادی نیز از خود مجسمه

صفحه 15:
فلزکاری در دوره سلوکیان عوامل هنری و فرهنگی یونانی بسیاری با هنر ایرانی درامیخت و هنری ایرانی- لونانی زا به وجود آورد: تاتترات هتر هلنی در تمامی رشته‌ها اعم از معماری, سفالگری» فلزکاری ..- كاملا ختسوس است. با از هم پاشبده شدن اسلوکیان و قدرت یافتن پارت‌هاء حکومت اشکانیان لشکیل شد .در این دوران هنر فلزکاری با تغییراتی نه جندان زياد آدامه یافت. با وجود اینکه در دوره‌ی سلوکی هتر هلنی پونان آشکارا در ايران تفوذ کرد و تاثیرات چندی بر آن گذاشت, با بررسی آثار فلزی لاقیمانده از دوره اشکانی می‌توان به این نتیجه ‎os}‏ یی هخاه ظروا متدا و بغییر

صفحه 16:
ul. ‏در زمان‎ ‏پارتیان ,جواهرات و‎ ‏زیورآلات ,زیباتر و با‎ ‏شکوه تر شدند. طلا و‎ ‏جواهرات, در مقیاس‎ هاى كو تع وجل طبع trast ‏انواع مختلف ترئینات.‎ ‏گوشواره‌های بلند‎ ‏نم بازوبندهای‎ ‏ضخیم تاب‌دار, سنجاق‎ ‏های کوچک استفاده‎ ‏می کردند.‎ همچنین کمربند ها وکلاه های تزیین شده

صفحه 17:
الت هاي دير با عم علت فا علاقه خاصی نشان مي دادندیرای نمونه بدر تصویر ‎dig‏ ‏ویزی مشاهده می کنید که در بالای آن پس یک مرد وجود دارد.که تاج مرد مشابه تاج های دوره هخامنشیان ولباس تندیس کاملا مطابق با لباس اشکانیان می باشد. همچنین مرد در تصوير با چشمانی مورب و دایره ای در وسط یادآور تندیس های بودایی است و با هر دستش اژدهایی را مهار کرده که این اژدها احتمالا وام گرفته از فرهنگ چین می باشد

صفحه 18:
تصوير گری یعد از سقوط سلوکیان و به سلطنت رسیدن دولت ایرانی اشکانی , سه شاخه از هنر نقاشی را می توان در آثار انان تشخیص داد : نقاشى كه يونانى خا لص بود نقاشى تركيبى از هنر يونان و ايران يا نقاشى با اصول كاملا ايرانى. در دوران اشکانیان گج بری دیواری و نقاشی رنكى بسيار رواج بيدا كرد . نقاشان اشكانى طرح هايى را روت دبوایها وسفف کاج ها ترسیم می کردند که بم به طور عمده با تصاو قوش

صفحه 19:
بررسی صنایع دوره ساسانیان

صفحه 20:
S ‏اگر عصر هخامنشی, رونق ظروف طلا است, اثر ساسانی رواج ظروف‎ : DUG je pas SOLS Legs Eee Les Lins Gg alee ‏تکنیک های پیشرفته ای مانند تکنیک دو پوسته, جوش دادن یک قطعه طلا‎ ان پوسته نازک نقره بر قسمتهای برجسته ظرف و استفاده از ریخته گری در ظروف ساسانی به چشم می خورد. نقوش باری اند و ضحته شکار و بزم شاهی را تضان می دهند»

صفحه 21:
سقالگری دراین دوره تغییر چندانی تكردة تود لعات مصرقى به طور 36 همان دو رنك سبز و آبى بود ولى اتزئینات دقیق تر وکیفیت لعاب مرغوب تر گشت.برای تزئین بدنه ها از روش های کنده کاری ,نقش افزوده و پا زدن مهر بر بدنه ها استفاده می شد.نقوش هندسی سفال ها ,گیاهی جانوری انسانی وگاه نوشته هایی به خط پهلوی است. داشتند. در دوره ساسانیان رنگ لعاب از دو رنگ سبز و آبی تجاوز نمی کرده است و ظروف این دوره از تاريخ بسیار ساده ویک رنگ بوده اند. دسترسی به شيشه نسبت به سفال سخت تر بود و شكنندكى آن باعث مى شد تا ظروف شيشه اى استفاده كمترى نسبت به ظروف سفالى داشته باشند. اجناس شيشه اى در تزیینات استفاده می شدند و ظرف شيشه ای یک ظرف لوکس به حساب می آمد.

صفحه 22:
یکی منان مهم ‎os‏ ساسانی, نقوش گچبری است که آنان در ادامه سنت هاي پارتی برای تزئین بناهای معماری خود از آن استفاده کرده اند. تزئین در معماری از عصر ساسانی دارای اهمیتی بسیار شد و اصولا به وفور از آن استفاده می شد. ستون بندی ‎sla‏ باشکوه, نقش درخت زندگی به صورت گلهای تجریدی, نقش حیوانات اساطیری مانند طاووس و گراز, نقش بال و حلقه, از ‏رین عناصر تزئیتن معماری ساسانی ‏است. ‎ ‎ ‎

صفحه 23:

صفحه 24:
منابع كتاب سير هنر در تاريخ 2و1 كتاب آشنايى با ميراث هنرى وفرهنكى ايران مقاله مطالعه ی زیورآلات پادشاهان سلسله های هخامنشی, اشکانی وساسانی 1 http://www.apadanaart.com/fa/article/%D9%86%DA%AF%D8B%A7 %D9%87 %YDB%8C- %DB%AT %DE%AC%DI%8ES5%DB%AT %DI%84%DB%8BC-%DB%AB%DI%87-%DB%B3%DB- %8C%DB%B1-%DI%87 %DI%8SE%D8B%B1-%DI%81%DI%B4A%DB%B2%DA YAI%DB%AT%DB%B1 %DB%8C-%D8B%AT%D8B%B2-%DB%AF %DIV8EB%DB%B1%DB%AT %DI%BE-%DA%AIY%DI%87 %DI%86-Y%D8B%AA%DB%AT- 2#» 2 <1 ۱۸۵۸۵۷۵89۵۵۰79۵9 ۵319۵39908۸90۵8۸

صفحه 25:
https://iranatlas.info/parth/parth_art.htm 5 3901896۸796۵۲۵ 8965 396012 8*0۸ 7 9۵۲۱0996۵8696۵15 96۵80۵۲۵6۸ 1)9%86 https://iranatlas.info/sassanid/sassanid-art.htm https://seemorgh.com/culture/visual-arts/45751-45751/

39,000 تومان