صفحه 1:
www.tabaye.ir
—£
صفحه 2:
Sue eat uke وب
|
slam الى الإسائمى عي
‘Very compre an infomsta ef 9th many alse about he amazing Oran, lamic
‘seus uF any aol saues onthe crits sins
Gat cane nag 0 anicredene og 15
Islamic Medicine
‘A compition of aces published in he Jounal elslenic hull Association an he a,
‘Seo an toy oleae modicin, ota by Shahid
(Sas cla سر که > Ak
Contamporay sues nthe Practice of Islamic Medicine Ths Endorina and Mato
‘slots of alcool oration or Heath Care Ponders wh
(dae cetyl. con 6
0 al
Classical letamie Medicine
Inder websts mains bythe Karlnsk ituia
ري هه و هش »سس ی
1 Islamie Medicine
Ile ifnmton Page salir Lie Heath amie Medicine
نی تن - مس 0۳ lacbnonlede comeing hm - 2k
(amie mdicne™ DA oH we
Medical nina
یت Hedca Urner
Mesicne, Dts, Ning. Panay
صفحه 3:
صفحه 4:
دانشمندان ob اسلامی همه در دنباله مكاتب فوقالذكر تعليم
یافته و ...»
«خاندان بختیشوع که عموماً شاگرد دانشگاه جندی شاپور بودند
بالغ بر سه قرن آثاری در طب اسلامی از خود باقی گذاردند»!
صفحه 5:
صفحه 6:
طب اسلامی مجموعه دستورات طبی
است که در د ان تر ها تادر
در علیهم السلام به آن اشاره
شده است ۰
صفحه 7:
9ص
مورخین غربی منل «ادوارد براون» «جرجی زیدان» و
«سیریل الکود» برای طبّ اسلامی به مفهومی که اشاره شد؛
وجود خارجی قائل نبوده و اساساً معتقدند که در قرآن کریم و
کلام رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله نکات سودمند طبی وجود
ندارد و صرفاً یکسری مطالب غیر دقیق طبی مشاهده میشود .
صفحه 8:
۱) پیامبر اسلام از علم طب
پیامبر اسلام از علم ط
oy 3 ۰ 8
ب چیزی نمی دانست !
۲) معلومات مختصر خ
مختصر خود را نیز از اطبای سنتی ذ
سنتی فرا گرفته بود !
۳ هیچ
كس ملزم به تبعیت از احادیث طبی ذ
ab Ce نمی باشد !!
صفحه 9:
* «پزشک زمان پیامبر اسلام حارث بن
کلده بود. وی پزشکی را در ایران و در
جندی شاپور آموخته و به شهر خود طائف
برگشته و در آنجا مشغول طبابت شده
شهرت زيادى بيدا كرده بود. هركس در
زمان پیامبر بیمار میشد» حضرت او را
نزد حارث میفرستاد.»
* «پیغمبر اکرم نظرات پزشکی و بهداشتی
خود را به احتمال قوی از همین حارث
گرفته است !»
صفحه 10:
شسبخ مغيد :
طب دانشى است درست كه آكاهى از آن امرى ثابت است و راه
دسترسى بدان نيز وحى است. آكاهان به این دانش» آن را تنها از
پیامبران بهره گرفته اند چه آن که نه براى AUT يافتن از حقيقت
بیماری» جز به کمک سمع (ادله نقلی) راهی هست و نه برای OST
شدن به درمان» راهی جز توفیق.
بدین سانء ثابت می شود که بگانه راه این آگاهی» شنیدن از همان
خدایی است که به همه نيفته ها آگاه است.
صفحه 11:
و امام صان
روزى امام صادق عليه السلام در مجلس منصور حاضر شد و نزد او مردى از
هند بود که کتابهای طبی را برای او میخواند. امام ساکت نشسته بود و
گوش می.داد. وقتی مرد هندی فارغ شد به ايشان گفت: آیا از آنچه نزد من
است» چیزی میخواهی؟ امام فرمود: نهء چون آنچه نزد من است بهتر از آن
Sr آن جيست؟ فرمود: در ترس را با سرد و سرد
Tie
ن تار را به سدا
7
ل
يندم تك ترون بيدارى است ر يرهيرٌ رآس هر درايى
ات ز بد بده سرد اتید را ۲ تادت تر دد رردر مرد هندی گفت: آبا طب
غير از اين است؟ امام فرمود: آآيا كمان مىكنى كه من اينها را از كتب طب
آموختهام؟ گفت: آری. حضرت فرمود؛: فه ر. سا
oud زان زر درد (خصال شيخ صدوق ص dis PAA البحار ج ۵ص ۲۷۷)
سیم من غبر ااز خداراز
صفحه 12:
طب سه نوع است : طب قياسى كه
يونانى است» طب تجربی که طب
عرب و هند است و طب اسلامی که
مربوط به نبی و اولیای خداست.
بحارالانوار ج ۲ص ۱۳۷ باب ۵۴
صفحه 13:
« به ما هيج كاه توصيه نشده تا به آن اصول پایبند باشیم و از آن يبروى كنيم زيرا
بعنت بيامبر براى آن بود تا قانون الهی را بر ما تجویز کنند و تعلیم دهند و هرگز
رسالت وی جنبه تعلیم طب و امور روزمره زندگی را شامل نبوده است. زمانی
پیامبر اکرم لقاح مصنوعی درخت خرما را حرام کرد و در نتبجه خسران بسیاری
متوجه محصول شد به طوری که حرمت این عمل را برداشته فرمودند: شما به
آنچه مربوط به منافع این جهانی است بهتر از من آگاهید! پس هیچ کس الزامی
ندارد که به تجویزی که به ما رسیده حتی اگر از طریق حدیث معتبر هم باشد»
معتقد و مؤمن باشد و به آن عمل کند و حدیث و سنتی دال بر چنین الزامی
وجود ندارد.
به هر حال این نیز صحیح است که اگر کسی از این داروها برای کسب فیض الهی
استفاده کند و آن داروها را با ایمان کامل به کار برد» ممکن است از آنها گرچه
در علم طب به معنی اخص محلی ندارند» باز فایده بسیار برد.»
صفحه 14:
۱ اسلام *
ce ne
«العلم علمان علم الأبدان و علم الأدیان »
چگونه ممکن است دینی که انجام تکالیفش بستگی کامل به
سلامت جسم و عقل دارد تعالیمی برای حفظ و سلامتی و درمان
پیروان خود نداشته باشد ؟
* وجود آیات متعدد در قرآن کریم و دستورات فراوانی که در
قالب حرام» مکروه مستحب و واجب تبیین گردیده و نیز وجود
هزاران سخن بهداشتی و طبی در کلام اثمه علیهم السلام بیانگر
این حقیقت است که طبّ اسلامی موجودیت دارد .
صفحه 15:
ولی اینطور هم نیست که اسلام به عنوان آخرین و کاملترین
برنامه سعادت بشری, از سلامت جسم غفلت کرده باشد.
آن هم دینی که عقل سالم را در بدن سالم میداند و
آذعان میکند که اگر فردی سالم نباشد» نمیتواند به وظایف
دینی خود به خوبی عمل کند و بر این اساس میخواهد تا
پیروان خود دغدغهای برای سلامت خود نداشته باشند.
صفحه 16:
* چگونه ممکن است که تنها بیش از ۵۰۰ حدیث و روابت در مهرد
حجامت و اصول مربوط به آن داشته باشیم آنگاه نتبجه بگیریم که
این احادیث حتی در صورت صحت و اعتبار لازم الاجرا نمیباشند ؟
۴ با دقت در سخنان مورخین غربی متوجه میشویم که از همان زمان
تلاشها و برنامههایی وجود داشته تا علما و مردم ما را به این اعتقاد
برسانند که دین و تعالیم آن صرفا برای آخرت و مسائل ماورای
طبیعی بوده و نباید در امور روزمره زندگی مثل طب و تغذیه و...
دخالت داده شود و جایگاه و شآن دین بالاتر از آن است که بخواهد
در امهر دنبوی دخالت کند.
استعمار با تقویت چنین باور به ظاهر افتخا رآمیزی توانست مردم را
نسبت به علوم پدران خود بدبین و کاری کند که دست از آن علوم
کشیده و یکسره تابع سلطه علمی و فرهنگی غرب شوند.
صفحه 17:
" در زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود در ايران
عزیز ما امثال ابن سيناهاء بشریّت را از علم و فرهنگ سيراب مى كردند.
بنابراین ملت ایران با این سابقه درخشان علمی و فرهنگی می تواند و
باید که ۲۰۰ سال عقب ماندگی خود را از راههای ميان بر و به سرعت
ob کند . 1۱/۸۳
۰ هیچ کس نمیتواند ادعا کند که علم همان است که غربیها به دست
آوردهاند و با قدم بالاتر در جهت علم متعلق به غربیهاست. علم را
میتوان با قلاش و کوشش به دست آورد و جوانان ما در محیط های
علمی با دستیابی به چشمه جوشان علم و پیدا کردن راههای میان بر
میتوانند پیشرفت و ارتقای کشور را در آینده تضمین کنند.
2-۳۷۶
صفحه 18:
أمير المومند على عليه السلام : ’
« جویدن کندر دندانما را محكم » بلغم را رفع و بوى دهان را مى برد »>
: عليه السلام ba, plat
كندر را زياد بجويد كه خوب جويدن آن بهتر است و بلغم را «
» مى برد و عقل را زباد و طعام را هضم و كوارا مى نمايد
در روايات تجويز کندر برای زنان باردار سفارش شده است .
به علت تاکید احادیث بر جویدن کندر به بیماران بلغمی توصیه می کنیم
روزی سه مرتبه هر بار به اندازه یک نخود از آن را مثل آدامس به مدت
نیمساعت جویده بزاق خود را بلع کنند و یا کوییده و با کمی خاک نبات یا
عسل میل کنند .
صفحه 19:
پیمبر اکرم صلی الله عليه و آله فرمودند :
«از اسفند درخت يا برگ با میوه نمی روید » مکر آنکه فرشته ای بر آن گماشته
است تا زمانی که آن را به آن كه بايد برساند با خشک شود و در ريشه و
ساقه اش شفاست و در دانه آن داروی ۷۲ بماری است »
از حضرت صادق عليه السلام در مورد اسفند و کندر سوال شد فرمودند:
«اسفند شفاء ۷۰ بیماری است که کمترین آنها حذام است پس از آن محروم
نمانید و اما کندر بر گزیده انبباء است و مریم از آن کمک می جست و هیچ
دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نرود و دودش شیطان را می راند و
مرض را دفع می کند . از آن محروم نمانید »
رسول اکرم صلی الله عليه و آله فرمودفد:
«هرکس اسفند بخورد و بخوابد از سرگیجه در امان خواهد بود .
صفحه 20:
شده است .
«فیه شفاء للناس »
در روابات نیز آمده است که خداوند شفا را دو جیز قرار
داد :
نشتر حجام و شربت عسل
< با تبعیت از روایت فوق به بیماران می گویيم عسل
طبیعی را به صورت شربت در آورده روزی ۲ ليوان میل
کنند .
صفحه 21:
سنا
در حدیث معتبر از حضرت رسولِش منقول است که مداوا کنید بسنا که اگر
چیزی مرگ را در میکند. آن سفا است.۳۱
از SEES! I اگر مردم ارزش بهداشتی سنا را میدانستند در برابر هر
یک مثقالش دو مثقال طلا میپرداختند.۲۱
صفحه 22:
پیامبر اکرم (ص) :
در سیاهدانه شفای هر دردی جز مرگ نهفته است
امام صادق (ع) :
در سیاهدانه شفای همه بیماریهاست و آن محبوب رسول خدا (ص)
بود. اکر گفتم محبوب رسول خدا را برایم بیاورید » سیاهدانه را
بیاورید. ما از آن برای تب » سردرد» ورم چشم » درد معده و هر
درد دیگری استفاده می کنیم و به وسیله آن مورد شفای الهی قرار
میگیریم +
صفحه 23:
صفحه 24:
Ee oe CUT A ۷۹۶۰۸/۱۵۸ خاریج
سوتویر ای کلیه ها ومچا ری اهر ام
یف سک يه قطر تقرييى بوم 10 در فسمت میبانی گنیر است
دیده میهود و عاشمی از هیدرونشروز و یا فایمه کیسنیگ و
Ce را
كلنيه چپ دار ای عدودو ا عوطبیتی «ست وعلاتمی از هیدروتفروز »>
سنی عاین جهعیی یعمع سوشوقر فى ويا لا يمد فشا كير ب ار
بال Ate AD وي seine .نفك
ویا تومور ال مفاهده تقد . مكامت كور تكس فيه ماطييمي اعت ?
در pine LIES اكد ادق وجود اكدارد كماد wre
Le هر غنامث جدار مشاته شييمي أست , تكن vay oP Pay
احذف واي ملاخمى 1ل Sasa مقا هده اعفد , ثم
ee
<<
صفحه 25:
” Ny
Lar" ۱ 1 ع
AWN ٩ ی
9 1
1
رادواورليت
منك ابل تفكيس پعمک. موتوکرادی و
x 0h woh مها هده بهد, مخامت کورتعي عنیه طپییعی امد ey
Uo: 5
ارفا کل
writ ihe الما
Yaar
0 satel
Nee
صفحه 26:
طب سنتی ایران ؟
طب ترب 1
لت اه تال ؟
طي رپونانی 1
طت ۳ ۱
طب ذرآفى د
ال 0