پاور پوینت حاظر خلاصه کتاب طراحان چگونه می اندیشند نوشته برایان لاوسون است

milad

40 صفحه
611 بازدید
26 خرداد 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
ا ۷ و تس 1 ‎i "1 i ۳۳‏ ۷ Wh i ۱ ۳ in ۳ ‏اا‎ ۳ Aull ia ‏اا‎ ‎۳ MC ۳ ‏سس‎

صفحه 2:
كك 9 © بخش اول : طراحى جيست ؟ HOW DESIGNERS THIN ‏بخش دوم : مسئله ها و راه حل ها‎ DESIGN oS PROCESS DEMYSTIFIED EE

صفحه 3:
Cute ‏طراحی‎ 0 "توجه به اندیشیدن به مثابه مهارت .به جای موهبت اولین گام برای انجام دادن کاری در جهت بهبود ناد دی ور ‎bee 0‏ طبیعت استفاده کنندگان ‎ ‎ ‏طراحی مستلزم فرآیند ذهنی پیچیده ای از توانایی دست یافتن به انوا ع زيادى از اطلاعات در آميختن آنها در مجموعه ای منسجم از ايده ها و نهايناً به وجود آوردن شکلی تحقق یافته از آن ایده هاست.

صفحه 4:
۲.نقش دگرگون شونده طراح زتبورباساختن كندويش بسيارى از معماران را شرمنده می کند ول آنجه بدترين معمار را از برترين زنبور ممتاز ميكند اين أست كه ‎plane‏ ‏ساختمان خود را ييش از آنکه در وافع بنا كند در تخيل خود يريا مى كند . " طراحى يومى يا افزارمندانه: فرآیند طراحی مبتتی بر افرازمندى : يس از نسل ها تقيير و تحول ‎eo er‏ كرض آيد پیند بسا تزدیک ساخت و طراحی ‎cor ‏حرفه ای شدن طراحی ‏کرسیتوفر الكساندر : وقتى در جامعه ى تغيير ناكهانى وسريع بي مى آيد كه از نظر فرهنكى باركشت نابذير است يروش طراحى ناخود كاه جای خود را ‎aul a‏ آاهنهحرفه ای شده ای می دهد. ‎ ‎a v : ‏فرآیند ستتی طراخی‎ ‏کیش فردیت در اصطلاح آموزشی نظام ستادشاگردی‎ ‎

صفحه 5:
احی از راه ترسیم : 1 0 را چدايي طرا از زیت ومعایب: تا نهایی چکونهخواهد بود ولی در نمی یابد که چگونه باید کار کند. 5 ظاهر نقشه ها می تواند گمراه کننده باشد. نقشه ها میتنی بر علائم قراردادی برای مثال برش افقی نمایش بسیار ضعیفی از تجربه حرکت درون بناست.

صفحه 6:
طراحی از راه علم : ; نارسایی الگوهای ترسیمی در بیان واقعیت روشى برای سازمان دادن به مسائل طراحی با تکیه بر بیان تصویری از ساختار مسائل نادیدنی ( یادداشت هایی در ترکیب فرم .الکساندر ) تمام فرایندطراحی بر يايه نظارت و ارزشيابى انتقادى

صفحه 7:
۷ نقش های آینده طراح نقش محافظه كارانه : طراحان هم با مشتری و هم با ساز ارتباط بافی می مانشد. طراح خود را نه رهب يلكه جريان ساز و سختكو مى دائد. ظ راه مینه : طراحان به عنوان متخصصان حرفه ای صاحب صلاحيت استفاده كنندكان از طرح هايشان را در فرآيند طراحئ ادركير مى كنند. ؤ

صفحه 8:
مسیر فرآیند طریاحی : نمودار هایی از فرآیند طراحی : ‎١‏ موسسه سلطنتى معماران بریتنیا (09۶۵) ارائه ©# گسترش ‎D> wit DB‏ جذب جذب :گرد آوری و تنظیم اطلاعات 1 ‎tt‏ ‏۲ بررسی کلی : جست و جوی ماهیت وراه حل ها ۳ کسترش : توسعه ی پلایش یک یا چندراهحل آزمایشی حاصل از مرحله ۲ ‎Sp aly al): ah LF‏

صفحه 9:
مسیر فرآیند طراحی : ‎Maver , Markus }!s50:.‏ تحلیل : نظم دادن و ساختار بخشیدن به مسئله تركيب : تلاش براى خلق ياسخ مسئله ارزیابی : سنجش منتقدانه راه حل های پیشنهادی | eo ee تصمیم گیری 8# ارزيابى 8# ترکیب 8# تحلیل تمودار شان مى دخد كه مراحل اوليه توجه ساماندهی ‎ese tence‏ و جايابى فضاهاست و مراحل بعد به تخاب مصالح و جزیات رابرت وتتوری : فرد ضروراً از کل به جز حرکت نمی کند بلکه در همان ادا برای روشن شدن ذهن خود به جزییات می پردازد.

صفحه 10:
مسیر فرآیند طریاحی : هیچ مسیر روشنی را در قرآیند طراحی نشان نمی دهد. دانستن ان که طراحی مشتمل بر مراحل تحليل «ترکیب و ارزیابی است که در چرخه تبادلى به هم مربوط ان از آنچه آگاهی از حرکت های شنای پروانه ممکن است ماع غرق شدن در استخر شود .فرد را قادر به طراحی نمی کند. LEX تنها خود طراح است که باید فرایند را برای خود تصویر ۳. تالیف کند. ان نموداری صادقانهتر فرایند طراحی

صفحه 11:
مسیر فرأیند طراحی : ۳الگوی 1287166 (مولد اولیه | ابتدا مشخص می کنی یه نظر توچه چیزی ممکن است جنبه مهم مسئله باشد ( ايده های اولیه ) پر اساس آن طرحی ابتدایی به وجود می آوری و سپس أن را أزمايش مى کنی تا ببینی چه بز های دیگری می تواتی درباره مسئله كقف في نميتوان از برنامه شروع كرد و بعد به طراحى برداخت ید طراحى و برنامه ريزى را همزمان شروع كرد.

صفحه 12:
ججح 1 مسیر فرآیتد ظراحی : طراحی فرآیندی است که در آن مسئله و راه حل به همراه یکدیگر شکل, مي, گیرند. نمودار هیچ گونه نقطه شروع و پایان و یا جهت حرکت از فعالیتی به فعالیت دیگر را نشان نمی دهد. فرآیند طراحی به متابه تعامل میان مسئله و راه ‎ve‏ ‏حل از طریق فعالیت های سه كانه تحليل » ترکیب و ارزیابی است. تعامل ميان مسئله و را حل هر یک قربنه دیگری است

صفحه 13:
بخش دوم : مسئله ها و راه حل ها هيج پایان طبیعی برای فرآیند طراحی وجود ندا عمل طراحی همچون پزشکی .تنها زمانی مورد نیاز است که شرایط موجود رضایت بخش نیست.اما کدام روش بهتر است » برطرفء کردن عوارض بیماری یا جستجوی علل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ** طراحی ترمیمی : طراحی بیشتر کار ترمیمی است.بخشی از مسئله متوجه اصلاح چیزی است که صورت نا مطلوب به خود گرفته است. ترمیم هرعارضه فقط علت آن عارضه را پابرجاتر می کند. مسایل طراخی خد و مرز روشنی دارند بلکه بیشتر در سلسله مراتب نسبی قرار گرفته اند. * مسئله چند بعدی طراحی: می بایست برای زنجیره ای از خواسته ها راه حل یگانه ای ابداع شود. در ساختمان ها پنجره منال بسیار خوبی از بخش ساختمان چند بعدی است. طراحی خوب معمولًپاسخی یگانه به زنجیره ای از مسایل است.

صفحه 14:
الگویی از مسئله های طراحی مولد های مسئله طراحی كارفرما 1 5 استفاده کندگان کارفرما : در طراحی معمولاً مسئله نه از ذهن طراح بلکه از = یک کارفرما سرچشمه می گیرد. ‎isis‏ قانون گذاران : غالبا درگیر خود طراحی نیستند ۰ ولی محدونه جایی را وضع امی کنند که طراجان باید در چارچوب 1 ها ۳ 1 آن كار كته مولد های مسئله طراحی اين كونه معیارها ممکن است بر عوامل ایمنی .کاربرد یا شکل ظاهری باشد.

صفحه 15:
طراحان برخلاف هنرمندان نمی توانند خود را منحصراً وقف مسائلی کنند که برای شخص خودشان جذاب است

صفحه 16:
نقش متفاوت مولد های محدود کننده : هر یک از مولدهای مسئله طراحی محدودیت . تسنان‌پدبر هایی راللبته به درجاتی متفاوت از انعطا ف پذیری بر راه حل طراحی تحمیل می کنند. اختیاری island ‏اجباری‎ | کارثرما eS alice! نار

صفحه 17:
محدودیت های درونی قلمرو مسدوهیث ای رس مس | محدودیت های بیرونی محدودیت های درونی : بخش اعظم برنامه طرح شامل تعداد و ابعاد فضاها .در انواع و کیفیت های گوناگون محدودیت های بیرونی : چنین عواملی در اختیار طراح نیست. آن ها وجود دارند و طراح مجبور است با آنها کار کندکه شامل عواملی نظیر بستر موقعیت يا زمینه خاصی که قرار است طرح در آن اجرا شود.شرايط زمين «كيفيت خاك و severins Bridge in cologne

صفحه 18:
خب ۱7 نقش محدودیت های درونی و بیرونی اهمیت اساسی قلمرو محدودیت ها در آزادی طراح نهفته است. محدودیت های درونی آزادی بیشتری به طراح می دهد زیرا این قیود عموماً در اختیار طراح است. الگوی محدودیت های طراحی _ مولد بودن _قلمرو محدودیت ها

صفحه 19:
کارکرد محدودیت های طراحی : هدف محدودیت ها تضمين اينكه نظام یا شی طراحی شده عملکر دهای خواسته شده را حدالمقدور تامین کند. برای رسیدن به الگویی عمومی در جهت رسیدن به این هدف چهار کارکرد را در نظر می گیریم : -کارکرد های شکلی : قیودی که به سامان بصری شکل مربوط است. -كاركرد هاى نمادين : نقش نمادكرايى در فرآيند طراحى دربرابر نقش آن در نقد طراحى -کار کرد های عملی : جنبه هایی از مسئله طراحی است که با واقعیت تولید. ساختن و بنا کردن طرح ارتباط دارد. -كاركرد هاى بنيادين : قیودی که با مقاصد اولیه شی یا سیستمی که طراحی می شود سر و کار دارد. تاليف و تنظيم همه ى این محدودیت ها به عهده ی طراح است.

صفحه 20:

صفحه 21:
انواع قیود از بعد نظری چگونه است. 8 اینک الگوی تکمیل شده مسئله طراحی اینک نشان میدهد که سهم هر یک از مولد ها در

صفحه 22:
مسئله ها براه حل ها و فرآیتد طرای کار طراح : بیشتر تجویزی است تا توصیفی طراحان معمولا توصیف می کنند که جهان چگونه می تواند باشد بنابر این طراحان همه به نحوی آینده

صفحه 23:
خلاقیت | - خلاقیت 11 : خلاقیتی که منجر به ایده های بدیع و ... نرمه ندد سنه اساسأجديد در تاريخ جهان فى شود: - خلاقيت 2 : ايده اى كه در اصل براى ذهن فرد بديع است حتى اكر براى دنيا لزوماً جديد نباشد. ‏ تعض مامت براى حل سه الكوى فرآيند خلاقه بنج مرحله را مى توان در فرآيند خلاقيت تشخيص داد "دریافت اولیه" ارك" آنهفتگی* “روشنكرى ‎a‏ نفی وثبات 7

صفحه 24:
خلاقیت در طراحی رابرت ونتوری: . " طرلح بهتر است خوب باشد تا نو آور * طراح در طی فرآیند طراحی_به نحوی نیازمند تفکرواگرا و همکرا می باشد. طراحان مجبورند مسائلی را که از بیرون تحمیل می شود حل کنند .نیازهای دیگران را برآورند و چیزهای زیبا بيافرینند. هرمان هرتز برگر : برای من خلاقیت عبارت از یافتن راه حل هایی برای همه این چیزهایی است که معارض هم اند و نوعی غلط خلاقیت آن است که فراموش کنی گاهی باران می آید‌فراموش کنی آدم های زیادی آنجا هستند و صرفا بر اساس ایده هایی که در سر داری پلکانی زیبا بسازی .این خلاقیت نیست.خلاقیت قلابی است.

صفحه 25:
اصول راهتما ویتگنشتاین :کارکردن در قلسفه مثل کار کردن در معماری در واقع بیشتر کار آگردن روی خود است معماران هر یک اصولی برای طراحی دارند: # اخلاق و طراحی نیز مشهود به خلق نظریه استوار بر بیه نوعی ‎DE! ob‏ تجزیه در برابر ‎BIAS‏ طراحى خوب معمولا باسخى منسجم به مجموعه | ای از موضوعات است: آینده در طراحی برای ساختمان هر معمار درگیر پیشگویی چیزی است که قرار ات واقع شود طراحان را در كار خود هم تصور خودشان از أبنده هدايت مى كند و هم ميزان اعتقادشان به اين تصور

صفحه 26:
اصول راهنما محتوا محتوای اصول راهتمای طراخان به همان میزانی ‎hugh aes‏ ند تنوع داد كارفرما ‏ ويزكى مشترك بسيارى از طراحان خوب ميزان تکیدی است که بر کارقما درد و او را در خود رای طراحی دار ‎is baw‏ استفاده کنندگان اگر ساکنان درگیر نشوند.فرآیند طراحی بی چون و جرا کار نمی کند. Central Beheer Office Complex, Apeld: Holland, 1972, Herman Hertzberger, architect,

صفحه 27:
اصول راهتماً کاربردی . (محدودیت های عملی/ برای طراحانی که شیفته مادیت بخشیدن و روند ساختن چیزها هستند این قیود عملی ممکن است منشا ایده های مولد طراحی می شود Apartment building

صفحه 28:
اصول ر بنيادير ‎Jp‏ راهنماى ماندكارى را تشک ‏اهنما ‏روشتترين منبع اصول راهنها ‎elke‏ ‎VITRUVIUS 2 ‎THE TEN BOOKS 0 ‏سس ,سد ی‎ ‏قواعد هندسی و تناسباتی که مجموعد ‏می دهد. ‏آثار ويتروويوس, بالاديو, آلبرتى, ‎

صفحه 29:
مجموعه راهبردهای بهم پیوسته که عمدتا پیرامون بسط قیود شکلی برای سازماندهی و بیان کارکردهای بنيادین متهرکز است: "۲ بیان عملکردهای اصلی بنا از طریق ترکیبی غنی و سلسله مرانبی از هندسه های منتظم, ” كنجانيدن الكوهاى قابل درك, حركت به منظور تامين اين مسيرها و ارتباط های روشن در داخل و خارج با 7" گسترش مرحله بندی فضایی برای تقویت الگوهای حرکت و فعاليت هاى عملكردى. ” مفصل بندی فضاها در داخل و اطراف بنابرای اعتلا بخشیدن به عرصه عمومی. 7" تبعیت سازه و سایر سیستم ها از اهداف شکلی و فضایی.

صفحه 30:
اصول و برنامٌ طراحیٍ شور 2 eee atten > ‏تب الى‎ SS eee ‏مس‎ Seat ۳ ‎eee‏ ۳ و مه ی و ستت ید ] سم توا ‎GREE‏ سم 2 3 ‏تس وق ی رس عم ی نگ عمسي ب ‎Mera eer‏ اس شنم دی رز وت 0 ‎Se‏ ‎a‏ هه 2 سم ‎eee‏ 0000 تم ‎Eee Sees‏ هت ‎rece‏ مص و ندش تیم ‎Spices‏ ‏] ل ‎sme eres‏ ‎Saas i‏ عص ‎seein ‏تصوير ۸۵۰۱۶ برخی از سول کن بنگ بای طراحی آسانشراش‌های متاسب با زیستبم ستویی ‎ ‎wa ‎07

صفحه 31:
مى دانيم كه فرآندطراحی با نوعی مسئلهآغاز می شود وبا نوعى ياسخ بايان مى يابد. اما طراحان جكونه از اولى به ادومى مى رسند 5 © طراحان از كجا شروع مى كنند و جه نوع رويكردهايى را براى بيشبرد كار اتخاذ مى كنند؟ ‎aby |‏ هر طرحى معمولا با برنامه شروع مى شود كه مى توان تصور كرد كارفرمابى به طراح ارليه ميكند. | مطالعه بيانيه ها در فرآيند تدوين برنامه و فرمول كردن راه حل به مطالعات متعدد درباره ى ‎sald le ale‏ طراحى متوسل ميشويم. ‎٠‏ راهبردهاى تخمينى - تجربى | مولد اوليه ‎lb‏ موضوعاتى است كه نسبت بد مسئله طراحى جنيه محورى و حياتى دارد. وین میم ماد وه خود مهس | ايده محورى 2 در طراحى خوب تعداد يسيار معدودى ايده اصلی غالب است که طرح را می سازد ‎i‏ وحول آنها ملاحظات اصلی شکل می كيردكه به آن طرح مایه یا طرح کلی می گویند. طراحان بنابر خصلت متعهد به "ايده محورى "مشوند و برای آن کار می کنند.

صفحه 32:
منابع مولدهای اولیه ۱-خود برنامه است از نظر قیود بنيادین مطرح در آن ۲-قیود بیرونی ۴ساصول راهنما - حيات مولد اوليه هه روند طراحی بنای مرکز دانشگاهی هاول در کمبریج بیل هاول

صفحه 33:
فوت و فن های طراحی توجه به راه هایی که طراحان در روند طراحی برای هدایت کردن آگاهانه بر می گزین اصول اساسی که در فرآیند طراحی طراحان موفق دیده می شود : ۱سفهم مسئله ۲-الگوی مسئله : در یک مسئله طراحی می شود باید با ملاحضه تمام جعبه های مركب از مولد های قیود ,عرصه ها و کارکردها براى يافتن مسائل مرتبط با بروزه تلاش كرد. ۴-روش برودینت اندیشه های خود آگاهانه یا غير ۴-داستان سرایی هسیک يا جند راه حل؟ ع-توليد كزينه ها /ا-انديشه هاى موازی

صفحه 34:
دام های طراحی ۱-دام مقوله . تشخیص مسئله با رایچ ترین را حل دم دست ۲-دام معما ‏ مسئله های طراحی معما نیست اما غالا اجزایی شبیه معما دارد. _گاه یافتن راه حل آنچنان ما را خشنود می کند که نقطه ای محورى از طرح مى شود و مانع ظهور ساير ايده هاى مهم می شود.

صفحه 35:
دام های طراحی ۳- دام عدد .. اين فرض که اعداد بزرگتر چیزهایی را نشان می دهند که بزرگتر . بهتر یا مطلوب ترند. ۴-دام ‎Gye‏ ابزار قدرتمندی چون دست نگاره خود می تواند دامی برای طراحان باشد. طراح تدریجا به ظاهر نقشه علاقه مند ميشود تا چیزی که می خواهد نشان دهد. ۵- دام انگاره طراح همولره انگاره ای از طرح نهایی را در ذهن خود دارد. اما در طراحی قالبا میان نیت و واقعیت ممکن است ناهمگنی وجود داشته باشد.

صفحه 36:
طراحی با نقشه ها دست نگاره های طراحی ‏ نوعی فرضیه یا ابزار سنجش احتمال ها يا " چه می شود اگرها" است. قابليتى در ميان دست و ذهن bone ‏زا مجح‎ Mtr ve wtih t - عم 2 -رایرت ونتوری-بسط خط فکری به مثابه پلان پلان کلی شاخه سینزبری از گالری ملی در میدان دست نگاره های طراحی سانتاگو کالاتراوا ترافالگار لندن

صفحه 37:
طراحی با نقشه ها "City of Arts and Sciences" in Valencia, S

صفحه 38:
طراحی با نقشه ها انواع دست نگاره ها : - دست نگاره های مرجع : معماران تنها طرح های خود را دست نگاری نمی کنند بلکه طرح های دیگر و جهان پیرامون خود را نیز با دست نگاره ها ثبت می کنند. - دست نگاره های ارایه : دست نگاره یا نقشه های نهایی که طراحان به کمک انها کارشان را به كارفرما يا دیگران معرقی می 7 پثیرومندی پر حاصلٍ خاص دافته است

صفحه 39:
طراجی با نفشه ها - نمودارها : نمودارها ی حبابی صرفا رای نمایش ارتباط ب مشکل اين نمودارها این است که طریق خواندن خود را توضیح نمی دهد. - دست نگاره های خیالی به چیستی طرح مربوط می شود تا چگونگی آن و در آنها اگر هم صحت فتی وجود داشته باشد اندک است. نمی خواهد تشان دهد که میتوان آن را ساخت بلکه می خواهد مارا به اين چالش وا دارد که بينديشيم اگر بشود آن

صفحه 40:
خب ۱7 به کجا می رویم؟ هیچ جمع بندی منسجمی در مورد فرایند طراحی نمی تواند وجود داشته باشد. هدف اين كتاب در بحث جكونكى انديشيدن طراحان است نا به طراحان بر اشتياق در نيل به سطوح بالاتر كمك كند و به كسانى كه با طراحان كار مى كنند در درک بهتر آنان یاری رساند. بایان لاوسون : با این همه نمی توانم تعریف رضایت بخش واحدی از طراحی ارایه دهم.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
15,000 تومان