صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
اکثر سازمان های اداری و آموزشی
افته اند که برای تحقق هدف های سازمانی
خودراهی جز برنامه ریزی دقیق ۰ منظم وعلمی
ندارند وا بهره کیوی از تکنیت ها است که
میتوانند به حیات خود انامه دهند.
اصولا اساس برنامه ریزی بر اگاهی از فرصت ها
وتهدید های آتی و چگونگی استفاده از فرصت
ها ومبارزه با تهدید ها استوار است.
لذا فرد وسازمان برای رسیدن به اهداف خویش
نیازمند برنامه ریزی بوده و اين يك واقعيت انکار
ناپذیر است .
صفحه 4:
برنامه ریزیٍ
برنافه ریزی: فرایندی است مداوم» حساب شده , متطقی» جهت دار و درونگز به
منظور ارشاد و هدایت مناسبات جمعی برای رسیدن به هدف مطلوب.
ty ریزی گام به آینده استه و مطالعه ی جال و گذشته دي برای جوت ده بل
آینده است. همچنین, برنامه ریزی یک فعالیت منطقی و عاقلانه است که بر/ساس
محاسبات دقیق و بهره گیری از روش های علمی صورت میگیرد.
در تعريف ديكرء برنامه ریزی یعنی پیش بینی طرح وبرنامه برای دوره های آتی
است که در آن.هدف های کلی واختصاصی .خطوط اصلی فعالیتها .آماده کردن
کردن امکانات ارنظرمادی و انسانی» دستورالعمل ها و تخصسس زمان لازم برای
اجرای یک فعالیت تعیین و مشخص ميشود.
صفحه 5:
اصول کلی برنامه ریزی
ا:توجه به عوامل زیربنایی از جمله عوامل فرهنگی.اجتماعی وسیاسی
:پیش بینی اهداف کلی ورزش مثلا در یک مقطع تحصیلی
۳ پیش بینی برنامه عملیاتی یااهداف تخصصی که بایستی در طول سال ومقطع تحصیلی .به طور سلسله
مراتب انجام میگیرد.
۴ نوجه بد امكلنات اجرایس برنامه از قبيل امكانات و تجهيزات ورزشي.
۵:پیش بینی بودجه و راه های جذب آن و چگونگی هزینه
۶ پیش بینی زمان لازم برای آموزش هر مهارت
پیش بینی مشکلات . کمبودها:نارسایی ها و اتخاذ تداییر لازم جهت پیشگیری وبرطرف نمودن ان.
۸تطبیق دادن برنامه ها ازنظر کمی و کیقی با نظام جاری آموزش و پرورش مثلا تعلیم رشته های غبرمجاز
مدرسهانی معل بوکس و ممكق
ت با مشکلاتی روبهروباشد.
٩تعین ملاک های ارزشیابی به منظور سنجش صحت عملکردها وارزیابی دانش آموزان
صفحه 6:
مراحل برنامه ریزی
احل
coy دیزی
صفحه 7:
طرح درس
تعریف :
عبارتست از برنامه ریزی و سازمان دادن به مجموعه فعالیتهایی که معلم در
رابطه با اهداف آموزشی-محتوای درس وتوانایی های دانش آموزان برای یک
زمان مشخص تدوین میکند.
در طرح درس فعالیت ها در یک سال. یک دوره تحصیلی و حتی برای یک
جلسه مشخص مى شود. 7
١.بلند مدت
انواع ۲روزانه
J "تك اموزشى 1
انواع تنظيم طرح درس
١.تنظيم عمودى فعاليت:بيجيدكى تدريجى
۲.تنظیم افقی فعالیت؛تدارم و استمرار به سمت هدف
صفحه 8:
طرح وبرنامه سالانه
طرح درس سالانه در واقع عبارت است از تنظیم یک برنامه درسی برای یک سال
تحصیلی با مراحل وگام های مناسب و مشخص برای تحقق هدف های آموزشی آن
ماده درسی است.
اين طرح بايد براساس اصول معين ٠ بین هدف های آموزشی «محتوای درس و
برنامه درسی دانش آموزان و میزان زمان در اختیار ۰ تطابق داشته باشد.بنابراين ركز
هایی که در طی سال تحصیلی تعطیل رسمی است از طرق تقویم سالانه محاسبه
واز کل روزهای برنامه درسی در سال تحصیلی کسر میگردد.
صفحه 9:
سوالات مهم در برنامه ریزی
۱: موارد برنامه چه باید باشد. یا دانش
آموزان چه مطالبی راباید بیاموزند؟
۲ چرا این مواد و فعالیت ها بايد در
برنامه گنجانده شود؟
1 چگونه فعالیت ها باید انجام شود؟
صفحه 10:
جایگزین کردن محتوای درسی
جا یگزین کردن محتوای درسی در برنامه آموزشی سالیانه به سه طریق انجام می ۱
و
۹
۱: روش دوره ایی ۰
2
۲ روش کلاسی >
3 ها
۲ روش فصلی a
اا 3
۱۳
صفحه 11:
سه بخش برنامه ریزی سالانه
۱: هدف ها ۱
۲ فعالیت ها
۳ ارزیابی برنامه آموزشی
صفحه 12:
در ان اج زو و9
ردیف
جداول برنامه ای پیشنهادی سالانه ورزش برای کلاس سوم دبستان
زمان
موضوع
موضوع برنامه ها
آمادگی سازمانی(تعویض لباس و
حضور و غیاب)
گرم کردن عمومی
حرکات ریتمیک ژیمناستیک
بازی های پرورشی و گروهی
بازی آزاد
برکشت به حالت اولیه و اختتام
كلاس
جمع
فصل پاییز
ورزش در هوای
آزاد
برحسب دقيقه در
هر جلسه
5
10
15
15
10
5
0 دقيقه
فصل زمستان
ورزش در هوای
آزاد یا سالن
برحسب دقيقه در
هر چلسه
15
12
13
10
0 دقيقه
فصل بهار
ورزش هواى
آزاد
برحسب دقیقه در
هر جلسه
10
15
15
10
0 دقيقه
صفحه 13:
زمان
جدول 3 : برنامه ی پیشنهادی سالانه ورزش برای کلاس دوم راهنمایی
برنامه آمادگی
عع عأه إه اه ااه ه أن |- أده
حيطه روانى - حركتى
آموزش پینگ پنگ:
حیطه شناختی
تاریخچه,ارزشهای
علمى رشتهرقوانين
و مقررات,ابعاد و
اندازه
تاریخچه,ارزشهای
علمی رشته,قوانین
و مقررات
تاریخچه,ارزشهای
علمی رشته,قوانین
و مقررات,ابعاد و
اندازه
حیطه عاطفی - اجتماعی
-اعتماد به نقس
تصمیم گیری
-کنترل احساسات
-صبر و حوصله
کار گروهی, مسئوليت
گروهی,فداکاری
گروهی,در اختیار گروه
بودن
قبول مدیریت ,همکاری
گروهی,مسئولیث های
فردی,احترام به قوانین و
مقررات
صفحه 14:
حدول 4 : برنامه ک پیشنهادی سالانه ورزش برای کلاس سوم راهنمایی
ONAN
برنامه آمادگی جسمانی
بدن سازی,هماهنگی
حیطه روانی - حرکتی
آموزش پینگ پنگ:
سرويس
فورهند
یک هد
کات تک
3 -
انواع غلت جلو,انواع
غلت عقب , بالانسها
Bit abs
تاریخچهارزشهای
مقررات-ایعد و اندازه
هادتست
تاریخچهارزش و
قواید ژیمناستیک-
روش مراقبت از
اتمرین کنندهاصول
ايمنى-قوانين و نحوه
امتیازات
او ارزشهای هندیال-
افنون مقايلهدفاع و
حمله قوا:
حيطه عطقى
صفحه 15:
جدول 5 : برنامه ی پیشنهادی سالانه ورزش برای کلاس های اول دبیرستان(ترم اول ودوم)
سال تحصیلیِ
ترم اول
أمادكى جسمانى
گرم کردنهای عمومی و
اختصاصی
گرم کردتهای عمومی و
رشته ورزشی مواد برنامه مدت مورد نيال
نحوه صحیح دویدن ,
آموزش مهارتهای دو | آموزش مواد دهگانه و 2ماه یا 8 هلته
میدانی سایر تکنیکها , قواتین
و مقررات
آموزش ضربات Sead
آموزش مهارتهای | , بك هند , تاس , 2ماه يا 8 هفته
رشته بدمینتون | دريافتها و ساير
تکنیکها , قوانين و
مقررات
آموزش مهارتی بر
آموزش مهارت پایه و ]روی اسباب حرکات شاه یا 8 هفته
اساسی رشته |زمیتی , حرکات اجباری
زيمناستيك 2 أو حركات اختيارى و
اساير تكنيكها و قوانين
ومقررا
آموزش مهارتی
آموزش مهارتهای | دریافتهارپاسها,درييلها, | 2ماديا 8 هفته
رشته بسکتبال .| چرخشهارپرتایها و
سایر تکنیکهارقوانین و
مقررات
مهارتها محتوا و اطلاعات 2هفته
صفحه 16:
طرح و برنامه تک آموزشی (تک رشته ای)
معمولا روش تک آموزشی اجزای سازمان یافته و مستقل یک ماده ی درسی است.
که مجموعا واحد درسی تربیت بدنی را تشکیل می دهد و عبارت است از مدت
زمانی که طی آن تنها یک رشته ورزشی مثلاا والیبال یا بسکتبال و... آموزش داده
می شود. هر تک آموزشی ورزشی, خود یک برنامة عملی منظم است در جهکتر یک
پارچه کردن آموخته ها و تجربه های دانش آموزان که خود. جزتی از درس تربب
ل ری
صفحه 17:
طرح و برنامه تک آموزشی (تک رشته ای)
و در این روش دانش آموزان موظف اند طی حدود ۸هفته یا ۸جلسه. تمام تلاش
خود را صرف فراگیری ورزش مورد نظر کنند تا به حد نصاب نمرة قبولی آن رشته
دست یابند و معلمین هم با توجه به سطح مهارت و آمادگی دانش آموزان پیشرفت
های قابل قبول و میزان علاقه مندی آن ها به رشتف موردنظرمدت برنامه را ۲
زياد و به طور کلی برنامه خود را کمی منعطف میسازند.اصولا یک برنمة آموزش)
از۳ بخش هدف هاء فعالیت هاء ارزشیابی تشکیل شده است.
صفحه 18:
اهداف
هدف gle ف های جزئی تر مارا
ف های اختصاصی تعیین شده در برنامة سالائه. اساس هدف های جزثی تر مار
أمو ف کلی لازم است آن ها را
ای رسیدن به اهداف کلی لازم است آن
تک آموزشی تشکیل می دهند: برای رسیدن
رسی چ
2 ای مثال:
به هدف های جزئی تر تفسیم کنیم. برای مثال:
(دد نک ردر برنركيسب مهارت جسمانی
آموزشی) سالاته» قدرت
Sate بهبود پرتاب
صحت ۳
پرتاب پرتاب
های سه
صفحه 19:
فعالیت ها
انتخاب قعالیت های هر تک آموزشی باید بر اساس هدف های تعیین شده کقسیم
شود
هنگام پیش بینی فعالیت های تک آموزشی اصول زير را در نظر بگیریم.
الف ببرنامه های آموزشی در قالب و شکل های متنوع ارائه گردد. /
ب: فعالیت هایی را در نظر بگیرید که باسن و نیاز دانش آموزان متناسب باشد.
ج: فعالیت هایی را انتخاب کنید که پیشرفت در آن ها محسوس و آشکار باشد.
صفحه 20:
ارزشیابی
ارزشیابی در آخرین جلسة تک آموزشی و بر اساس معیارهایی که قبل از شروع تک |
آموزشی مشخص و به دانش آموزان اعلام شد بود. انجام گیرد. پس از امتحان و
تست های متنوع و اجرای فردی و گروه. نمرة نهایی مشخص و به دانش آموزان
اعلام ميكردد. 7
صفحه 21:
مزیت های روش تک آموزشی
الف: آموزش بر این اساسء یادگیری برای دانش آموزان معنی دارتر نموده و برنامه
هرجلسه به مطالب آموخته ی جلسه ی قبل متصل شده و مجموعا فراگیری موثر
رادراتمام دوره تضمیین میکند.
ب : در این روش آموزش پراکنده نبوده و مطالب به صورت یک مجموعه واحد
525
صفحه 22:
طرح تک آموزشی رشته پینگ پنک(پیشنهادی)
hae برنامه آمادگی جسماتی | حیطه روانی - حرکتی حیطه شناختی حیطه عاطفی
زمان
هفته ايل آشنایی با راکت توپ و | تاريخچه, ابعاد و اندازه | پرسش و پاسخ ,
گرم کردتهای عمومی oe ها , لوازم , قوانين و | مشارکت کلاسی , نظم و
مقررات اتضباط
هفته دوم و سوم آموزش سرویس , ساده | قواتین سرویس , همکاری گروهی ,
سرعت , چابکی , پهلو , زید تنوری پیج و چرخش , | مشارکت در عمل تمرین
نقاط گذاری روی توپ و و یادگیری
مير
هفته چهارم و پنجم |هماهنگی , سرعت, دقت | آموزش فورهند , مرحله | قوانین ضربه فورهند , تکرار و تمرین همکاری
ای das, زوایا , دست , پا و کمر | گروهی نظم و اتضیاط
, مسير حركت
ayn هماهتگی , دقت و أآموزش بك هند ,2 | قوانين ضربه بك هند , | تكرار و تمرين همكارى
ضحت , سرعت مرحله ای , کامل .| زوایا , دست , پاو کمر | گروهی , نظم و انضباط
, مسیر حرکت
هفته هفتم و هشتم آموزش کات روی میز , | قوانین ضربه کات , صير و حوصله ,
Bas, ob نزديك مين وضعيت مكانيكى بدن , | همکاری گروهی و
فته نهم ارزشیابی مهارت عملی | ارزشیابی تتوری و | ارزشیابی از مشارکت
پرسش و پاسخ | كُروهى و دسته جمعى
صفحه 23:
طرح درس روزانه
طرج دست روزانه مجموعه اى از مطالب: فداليتهاء منايع مختلف می باشه کم نبا
يك مدت زمان معينى از برنامة تك آموزشى يا ساليانه را به خود اختصاص مى
دهد.
زیرا هر چه برنامه رسمی از عمومیت بیرون آید و آموزش یک رشته به خصوص را
درنظر داشته و آن هم تقسیم به یک جلسة روزانه باشد. به همان اندازه هدف
به هدف جزئی تر تقسیم می شود. بنابراین طرح درس روزانه شاید مهم ترین
مراحل برنامه ریزی در طول سال تحصیلی باشد.
صفحه 24:
هدف های درس روزانه
هر درس روزانه باید هدف های عینی و معینی داشته باشد. چون هر وقت معلم
دقیقا نداند در طول زنگ ورزش چه کاری باید انجام دهد. دانش آموزان نیز متوجه
هدف های روزانه خود نخواهتد شد. به این دلیل ضرورت دارد که برنامة روزانه به
طور دقيق + از قبل مشخص باشد.
صفحه 25:
اصول کلی برنامه ریزی روزانه
صفحه 26:
طرح و برنامه درسی یک حلسه درس تربیت بدنی در مقطع راهنمایی
رديف
محتوای برتامه
آمادگی سازمانی
1 ]تعویض لیاس , حضور و غیاب , مطلع ساختن ر
سازماندهی داتش آموزان
آمادگی جسمانی
22 |گرم کردن عمومی , گرم کردن اختصاصی ,
حرکات وکشش ها
پیاده کردن برنامه آموزشی
3 معرفی مهارت , آموزش مهارت ورزشى ,
اجراى واقعى مهارت
24 أتقسيم بندى دانش آموزان , بكاركيرى ال
دانش اموزان
5 أبازى آزاد
ادامه مهارت اموزشى داده شده , بازى داوطلبانه
6 ارزيابى و اختتام
آرام ساختن بدن , تعويض لباس , اتمام كلاس
10
15
20
20
مهارت
نظارت و دقت در اجراى مهارت,
راهنمایی, کنترل و نظم و انظیاط
نظارت و دقت-انجام بازی های
رقابتی
پرسش و پاسخ
صفحه 27:
صفحه 28:
۳
