طرح معماری ۲
اسلاید 1: طرح معماری 2موضوع : rokko housing گرد آورند گان : آتوسا ابحمزه بهاره خسروی هیانگ کی کیم فائزه یداللهی
اسلاید 2: خانه و معماری -خانه جایی است که در آن یک شخص، خانواده یا گروهی از افراد با هم زندگی میکنند. معمولا خانه محلی است برای خوابیدن و نگاه داشتن وسایل شخصی و دارای تحهیزات بهداشتی و ابزار تهیه و تولید غذا.-مفهوم خانه (Home) مفهومی وسیعتر از محل فیزیکی اقامت مثلا House است. خانه معمولا محل امنیت یا پناهبردن است؛ جایی که امورات دنیای بیرون کمرنگ میشوند و اشیاء یا افرادی که شخص دوست میدارد مرکز توجه هستند. بسیاری از افراد به خانه به عنوان جایی که در آن بزرگ شدهاند فکر میکنند و خانهمیتواند از جنس زمانباشد تا از جنس مکان.معماری ترکیبی از خواستن - اجتماع - بزرگی – هدف وفلسفه – وحدت بین درون و برون – صمیمیت با محیط و انگاه اوج زیبائیست که ما به معماری تعریف میکنیم .آرامش است که معماری را تعریف می کند و هویت هر محیط را تبیین می نماید.
اسلاید 3: معماری واقلیمتقسیمات اقلیمی در جهان 1 : اقلیم بارانی استوایی2 : اقلیم گرم وخشک3 : اقلیم گرم-معتدل4 : اقلیم سرد و برفی5 : اقلیم قطبی
اسلاید 4: معماری واقلیمعوامل اقلیمی شیب زمینبستر نوع خاک گیاهان بارش تابش و بادها سوانح طبیعی
اسلاید 5: معماری و فرهنگفرهنگ : مجموعه اي از اعتقادات ، باورها ، سنت ها و الگوهاي رفتاري و نيز دانش ، اطلاعات و ادبيات مكتوب و شفاهي يك جامعه.هر جامعه اي داراي فرهنگ خاص خود است كه شالوده معماري آن جامعه را پايه گذاري مي كند.بنا به عنوان جزئي از فرهنگ معماري وظيفه عينيت بخشيدن يك انديشه ذهني از طريق فرم ظاهري تك معنايي صريح و آشكار تجلي فرهنگ در فضا چند معنايي تلويحي و نيمه آشكار
اسلاید 6: معماری وفرهنگعوامل فرهنگي موثر در شكل گيري فضاي معماري 1 : صورتها و ارزشهاي پايدار و كهن 2 : ارزشها و صورتهاي نيمه پايدار و سبك 3 : ارزشها و صورتهاي زودگذر يا مدمعماری از یک طرف متأثر از خواست های انسان و فرهنگ اوست و از طرف دیگر متاثر از شرایطی است که انسان در آن زندگی می کند ... در واقع معماری ظرف زندگی انسان است، ظرفی که انسان با بهره گیری از خرد، اندیشه و فرهنگ خود آن را می آفریند (هلتزی هال)
اسلاید 7: معماری وزیباییتعریف زیبایی شناسی: زیبایی شناسی = ادراک و تفاهمزیبایی چیست؟ زیبایی نمودی از پدیده است که پس از ادراک توسط حواس و انتقال به مرکز اندیشه یا مشاهده ادراک کننده، واکنشهایی مبتنی بر تجربههای اندوخته شده را در مخاطب برمیانگیزد.زیباشناختی در معماری، همچون ”تقارن“، ”نظم“، ”تناسب“ و ”سلسله مراتب“ فرمیهمگام با دگرگونی مفاهیم ” عملکردی صرف “ و نه ” صرفا عملکردی “ حاصل میشود، بنیان اندیشه دریدا در زیبایی شناسی واسازی است.
اسلاید 8: معماری وزیباییفروید : زیبایی را نوعی آرام بخش و تسکین دهنده می داند. هلمار فرانک : وی عواملی را که به طور خاص می توانند بر فرایند احساس زیبایی اثر گذار باشند ذکر می نماید :-مدل فرهنگی حاکم-شناخت زمینه تاریخی و علل وجود یک بنا-قدمت یک بنا -ویزگی های شخصیتی افراد
اسلاید 9: معرفی معمارتادائو آندو در 13 اكتبر 1941 ميلادي در اوزاكاي ژاپن ديده به جهان گشود، در سال 1960 م . به يك بكسر حرفه اي تبديل شد. در سالهاي 69-1962 م . تعاليم خود آموخته و غير آكادميك خود را به عنوان يك معمار با سفرهاي آموزشي به اروپا، آمريكا و آفريقا و مطالعه بر روي خانه هاي فرانك لويدرايت و كارهاي مدرنيسم قديمي (كلاسيك) تكميل كرد.او از با نفوذ ترين معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب مي شود.آندو از جذابيت فرم صرفنظر كرده و بر جذابيت فضا تأكيد مي ورزد.
اسلاید 10: تادائو آندو به باور من سه عنصر برای تبلور معماری مورد نیاز است : مصالح واقعی مانند بتن اکسپوز و یا چوب رنگ نشده ، هندسه ناب ، طبیعت ؛ طبیعتی که از طریق انسان نظم داده شده و در تضاد با طبیعت آشفته است.
اسلاید 11: معرفی مجموعه محل: در دره کوه روکو، کوبه، ژاپنمساحت سایت: ۵۹۹۸۱ متر مربعمساحت ساختمان: ۲۹۶۴۷ متر مربعدره طراحی: ۱۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹مدت ساخت: ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳
اسلاید 12: معرفی مجموعه سایت شیبی ۶۰ درجه به سمت جنوب دارد که در دامنه کوه روکو واقع شده و دارای چشم اندازی وسیع از اقیانوس میباشد. ساختمان که شامل ۱۲ واحد مسکونی است با شبکهای منظم به ابعاد ۵/۷ در ۵/۷ متر طراحی شده است، اما در برش با شیب زمین تطابق یافته است. در جایی که ساختمان روی سراشیبی به بالا میرود، قسمتهایی در شکل پلکانها و فضاهای باز وابسته به همی دیده میشود که فرم کلی را تشکیل میدهند. فرم پلکانی که به واسطه شیب زمین ایجاد شده، باعث پدید آمدن مهتابیهایی با چشم اندازی متنوع برای خانههای مسکونی شده است. زندگی روزمره در خانههای مسکونی که هر کدام دارای شکل و اندازههای منحصر به فرد میباشد، حول این مهتابیها میگذارد؛ جایی که حضور طبیعت در آن کاملا احساس میشود.معرفی مجموعه
اسلاید 13: روکو و اقلیم- بررسی چند نمونه از نقش اقلیم در شکل گیری و ساخت مجموعه :محیطتادائو آندواعتقاد دارد در اصولا هر مکانی به بهترین نحو نشان میدهد چه معماری در آن مناسبتر مینشیند. و این وظیفه معمار است که بهترین معماری را برای محل بیندیشد.
اسلاید 14: روکو و اقلیم- بررسی چند نمونه از نقش اقلیم در شکل گیری و ساخت مجموعه :اقلیمگرم و مرطوب راه حل:- استفاده از شوذی- استفاده از گیاهان روی تراس ها - سقفهای نسبتا کوتاه - قرارگیری ساختمان در شیب 60 درجه
اسلاید 15: روکو و اقلیم- بررسی چند نمونه از نقش اقلیم در شکل گیری و ساخت مجموعه :اقلیمگرم و مرطوب راه حل:1 : استفاده از شوذی(درهای کاغذی با قاب چوبی که در خانه های سنتی ژاپن استفاده میشود)
اسلاید 16: روکو و اقلیم- بررسی چند نمونه از نقش اقلیم در شکل گیری و ساخت مجموعه :اقلیمگرم و مرطوب راه حل:2 : استفاده از گیاهان روی تراس ها برای تعدیل هوا
اسلاید 17: روکو و اقلیم- بررسی چند نمونه از نقش اقلیم در شکل گیری و ساخت مجموعه :اقلیمگرم و مرطوب راه حل:3 : سقفهای نسبتا کوتاه برای هدایت هوای گرم به سمت افراد در زمستانهای سرد کوبه
اسلاید 18: روکو و اقلیم- بررسی چند نمونه از نقش اقلیم در شکل گیری و ساخت مجموعه :اقلیمگرم و مرطوب راه حل:4 : قرارگیری ساختمان در شیب 60 درجه برای حفظ توپوگرافی اصلی سایت
اسلاید 19: روکو وفرهنگ در نظر اول به نظر میرسد سبک معماری روکو مدرن باشد ولی چنین نیست. - فرق این معماری با معماری مدرن آن است که در اینجا به وجود انسان توجه شده و آنجا به استاندارد هایش. در واقع در بنا روح سنت ژاپنی جریان دارد. سادگی فرمها و مصالح به کار رفته الهام گیری معمار از سادگی و زیبایی آرامش بخش چای خانههای ژاپنی
اسلاید 20: روکو وفرهنگ سادگی فرمها و مصالح به کار رفته الهام گیری معمار از سادگی و زیبایی آرامش بخش چای خانههای ژاپنی
اسلاید 21: روکو وفرهنگتمام خانه های ژاپنی از یک فرم ساده پیروی کرده و سادگی اساس زیبایی آنها را تشکیل میدهد که در عین حال آرامش بخش نیز هست.
اسلاید 22: روکو وفرهنگتمام خانه های ژاپنی از یک فرم ساده پیروی کرده و سادگی اساس زیبایی آنها را تشکیل میدهد که در عین حال آرامش بخش نیز هست.
اسلاید 23: روکو وفرهنگ- بررسی چند نمونه از نقش فرهنگ در شکل گیری و ساخت مجموعه :این راهرو را در باغهای ژاپنی به وفور میتوان یافت. راههای باریکی که روی چمن قرار دارند ولی در گذر از آنها فرد احساس میکند از روی دریا عبور میکند. به علاوه به خاطر توجهی که عبور از این راه میطلبد، حس آرامش و تمرکز ایجاد میشود. ورودی خانه راه باریکی است که فضای شلوغ بیرون را به فضای آرام درون متصل میکند.
اسلاید 24: روکو وفرهنگ- بررسی چند نمونه از نقش فرهنگ در شکل گیری و ساخت مجموعه :ورودی خانه
اسلاید 25: روکو وفرهنگدسترسی ها- بررسی چند نمونه از نقش فرهنگ در شکل گیری و ساخت مجموعه :- برای رفتن از مجموعهها به یکدیگر نمیتوان مستقیم از داخل فضا عبور کرد بلکه سلسله مراتبی باید طی شود و هر کسی نیز به راحتی نمیتواند به مجموعه دسترسی یابد. - در قیاس این پدیده با فرهنگ این مرز و بوم در مییابیم که این کار برای حفاظت از شخصیت بنا انجام گرفته است. برای ژاپنیها احترام و حفظ آب رو بسیار حائز اهمیت است.
اسلاید 26: روکو و زیبایی- بررسی چند نمونه از نقش زیبایی در شکل گیری و ساخت مجموعه :تناسبات- آندو سعی کرده با استفاده از بلوکهای بتنی با اندازه مشخص این شخصیت را در خانهاش حفظ کند و به آن زیبایی ببخشد.- تناسبات هندسی مجموعه را میتوان مسئول زیبایی و چشم نوازی آن دانست. هر کسی که به گوشهای از بنا نگاه کند در ذهنش ادامه آن را میسازد.
اسلاید 27: روکو و زیبایی- بررسی چند نمونه از نقش زیبایی در شکل گیری و ساخت مجموعه :تناسباتساختار هندسی مجموعه حالت تقریبا انتزاعی (آبستره) دارد. که این خود موجب عدم وابستگی به مکان میشود. آندو نیز طبیعت را فرای ارتباط اولیه با مکان یافت. با قرار دادن مجموعه در شیبی همگون با محیط آندو از انرژی محیط برای پویایی بخشیدن به کار استفاده کرد.
اسلاید 28: روکو و زیبایی- بررسی چند نمونه از نقش زیبایی در شکل گیری و ساخت مجموعه :تناسبات- در خانههای قدیمی ژاپن همواره اندازه یک اتاق مضربی از تعداد حصیرها( تدمی ها) است که کف آن پهن میشود. برای دیوارها هم کنها را داریم.
اسلاید 29: روکو وزیباییاستفاده از المان های عمودی و افقی در ساختمان روکو تضادی ایجاد کرده که زیبایی چشم نوازی ایجاد میکند.
اسلاید 30: روکو و زیبایی- بررسی چند نمونه از نقش زیبایی در شکل گیری و ساخت مجموعه :فرمهای بسیار ساده مکعبی و دایرهها بنا را دلنشین میکند بدون نیاز به تزیینات روی نماآرامش فدای تزیینات شده
اسلاید 31: روکو و زیبایی- بررسی چند نمونه از نقش زیبایی در شکل گیری و ساخت مجموعه :نما در اینجا همان سازه است که بدون واسطه عرضه میشود. (که این باز هم گوشه چشمی است به سادگی چایخانههای ژاپنی)
اسلاید 32: روکو و زیبایی- بررسی چند نمونه از نقش زیبایی در شکل گیری و ساخت مجموعه :در سازه ساختمان فرم سقف نیز با اندکی تعمق همان سقف خانههای ژاپنی است.
اسلاید 33: منابعhttp://blog.naver.com/archur?Redirect=Log&logNo=40028543269http://nocturn.kr/44تادائو آندو : تحلیل آثار و اندیشه ها و دیدگاه ها اثر ماسائو فوریاماسایت علمی دانشجویان ایرانGreatBuildingsOnline.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.