صفحه 1:
صفحه 2:
Brice sya)
ات۳۰۲۰ een
هر جيزى كه قادر است محيط خود را از طريق حسكرها
uF Sy (Sensor) وبا اثركننده ها (1]6©101) بر
0
H ۳
عامل أنساتي عامل زوباتيكق
Bauder eRe 3 AS is Cree enn | So
BrP ence med [۱ ال
۹9
صفحه 3:
فصل دوم: عامل ...
۳
1 esc ET GATS
SCT es ir cure ten
صفحه 4:
فوع عامل | ادراکات
دوربینها,
راننده تاكسي GPG. شتابدهنده.
موق
میکروفون
عمليات
راهنمابي
کردن.
ترمز,
صحبت با
مسافر
Staal
(ee,
صفحه 5:
Pee TY)" *)
eg ا
0
ل ا ا ل ل ا 0 ل تك
باعث موفقيت عامل مى كردد.
صفحه 6:
pa eae) S92)
ل ماه اک
۹ Sieg
روى استنتاج درست است يعنى بيشترين موفقيت عامل را به دنبال داشته باشد
۳
SS >
۰
صفحه 7:
wo» ۱۱۱)
۱ lite mpl pcmeery
۱ Sok ace يا e
ی چقدر در در رفتارش موفق بوده است را مشخص می کند و
ا 0 2 0 ا (mg inte
7 00 كاراييء معيارى براى موفقيت رفتار عامل است.
ا ا ا ا ل | ٠.
صفحه 8:
pa eae) S92)
0115000000
تست همم
0 یک عامل با دانش کل معني خروجي واقعي اعمال خود را دانسته و بر
Ph ا 0
Pe ene 2 ee Oe ee لي له
رز
0 اگر معین کنیم که هر عامل هوشمند همواره باید همان كاري را انجام
دهد که در عمل مناسب است. هیچگاه نمیتوان عاملی را طراحی نمود
RSET ene eee nes
صفحه 9:
pa eae) S92)
اه
م ا ل كم
يس منطقى است كه از خيابان عبور كند.
در این هنگام جسمی از هواپیما جدا شده و با این شخص برخورد
ال م 3 bes 5
صفحه 10:
فطل دوع؛: عامل ملطقی ..
ee amen wee ا
ا ا 0
ca Cars eamrae ا ا ا ا
TELE Aenea 00
“آنجه را كه
0
صفحه 11:
arene S99)
سس( سم ی زا
Tee Ne cre ES ecm nec le snc ones
NS Ce
رفتار عامل ميتواند متكي بر دو يايه تجربه خود و دانش دروني بنا
نهاده شود. 5
صفحه 12:
|۱۱ Waele) | S90)
0 ا Re OL Soe ky neon a cored
[Abe nrow Wee a he everRe CIN Cr Canper Sent oP aCee
0 Cg oe NSCS FES POD YO)
Bar Cos Cap ager ove Lg PCr CCRC In ce PITT عامل هوشمند واقعاً *
وسيعي از محیطها باشد و البته باید زمان كافي جهت تطبیق نیز به
0
صفحه 13:
[0
ساختار عامل هوشمند :
لهل عامل
أرقت
معمارى
۱
جنس این سخت افزار از نوع الکترومکانیک است که ما آنرا ماشین م "انیم و یک
اح 0 اين ماشيق شود:
۱
صفحه 14:
0[
ساختار عامل هوشمند :
عامل
aly
joes
عامل
۱
۱ وظیفه هوش مصنوعی طراحی برنامه عامل است.
Oe me CO Oe ا ا ee!
صفحه 15:
فصل دوم:
كن
0 است که نگاشت عامل از ادراک به عملیات را
ا
صفحه 16:
فطل دوق: طرافى عامل هوشصند زادامه .)
AO rl
A Cec rng ACNE 2 0 0ك
Reonnpesten eee y
كنف يي مت ۱ ۳۳
فعالیت OY NY ECCS ا عامل
۹ ۱
صفحه 17:
فطل دوق: طرافى عامل هوشصند زادامه .)
نگاشت ایده آل از دنبالههاي ادراكي به عملیات
COD Rt ce ener cae ene gece
آن در پاسخ به هر دنباله ادراكي قرار ميگیرد.
اين بدان معني نیست که ما جدول خاصي با یک ورودي براي هر دنباله
ادراک ممكني تولید کنیم. ميتوان مشخصات نگاشت را بدون شمارش
خسته کننده آنها انجام داد.
صفحه 18:
فصل ذوم: طراهى عامل هوشصند رادمه .)
|
[0 Te ISe ene Stak ae ate
EA CW ele)
Simple reflex عاملهاى <
Ree UBER 0
Goal-Base agent گرا sere
Utility-Base agent ۳/۹
۱ >ساورهیی سره
elu 1
صفحه 19:
فصل دوم:
Cr error rl
“اين عاملها اعمالى را بر طبق
ادراک جاری انتخاب می کنند
بدون توجه به اينکه تاریخچه
rect) ی ۳
pom ف
جهان چکونه است|
اکنون چه عملی
بايد انجام دهم تست
صفحه 20:
فطل دوم: عامل واكتشى سساده زادامه ..)
در اینجا جدول رجوع باید مورد توجه قرار گرفته و فيلدهاي sree eco)
اطلاعات ورودي ير شود.
اتصالاتي (واكنشهايي) وجود دارند كه انسانها بسياري از آنها را دارا بوده:
STE Le ee م ل 310
حين نزديك شدن جسمى به جشم ) است.
فوانین
شرط -عمل
action
لم0 "ترمز کردن راننده جلویی*
۹
صفحه 21:
EN parte) ayy ey kya! Y)
ی late jl ox
1 se ooh
0 re rece)
مکان صورت میگیرد
RRC) COLO OWE COMME (tae ata)
ehh al
يب يم ile ين إن
2:0 ممم مدا © حد مصموط خااجواع
بلاعنا ممم حصا © ح- مصمحط خا واو
36
صفحه 22:
فصل دوم:
Fon Reyer es
#عامل بخشي از دنيايي را كه
كد مي بيند و مى شنود
0000
۹(
به کمک یک مدل داخلي حفظ
كند سيس يك عمل را همائتد
روش عامل واكنشى انتخاب
کنخ
جمد جكون نت |
اکنون چه عملی |
|_بايد انجام دهم
صفحه 23:
ER Cpe Uva) Lops) | hye!)
| ee ee ec
را به وجود آورند یعنی محیط نیمه قابل مشاهده است.
در جنين شرايطي؛ بهترين راه مديريت براى عامل آن است كه بخشى از
[۱ م ا
1 ce CR pr
0 5
bs نیاز به دستكاري برخي اطلاعات وضعیت داخلي باشد تا از طریق نوت
وضعيتهاي دنيا كه در ظاهر ورودي ادراكي يكساني مي كنند ولي در واقع معني
™ RU IEOn DS CSE APOE eer cheer coped
صفحه 24:
ER Cpe Uva) Lops) | hye!)
بهنگامسازي اطلاعات وضعیت el همزمان با گذر زمان نیازمند
RRC er 50
اول: اطلاعاتی در مورد چگونگی تغییر دنیا مستقل از عامل
ene ecw arr ۶
۷
صفحه 25:
فصل دوم:
0001000
en ae كن
5
En Fey
در یک چهار راه ,
تاکسی
۳ ino
oe at
pee ear باید انجام دهم
صفحه 26:
|]
۱9 RCS ES) orcas) or ا ueere
نمى تواند كافى باشد.
به همان گونه که عامل نیازمند شرح وضعیت جاري است. به نوعي نیازمند
اطلاعات هدف(1ك-م») مىباشد كه توضيح موقعيت مطلوب است.
عامل اطلاعاتى نسبت به وضعيت جارى دارد 5
و هم اطلاعاتی نسبت به وضعیت هدف دارد .
een Orns | Pepe raemren Cs Pemee eR Seah
می تواند بروز رسانی اطلاعات داخلی شود
و در نتيجه عمل مناسب را جهت رسيدن به هدف
انتخاب می کند
صفحه 27:
فصل دوم: عامل هدف گرا ردام .)
۳ ميتواند ge ۳( اطلاعاتي 0
(همانند اطلاعاتي كه در عامل واكنش براي بهنكامسازي وضعيت داخلي
ا ا 0 3 ناسب را براي د ترسي به هدف انتخاب
اين عامل : 3 .
ا ال ل ل ل
Fae ee ee pe ee ال 00 جل مهد
صفحه 28:
|۱3 Wale) S73 |-t-)
0 ا ا ل ا Sar US د ل شه
ا م ا ا 0ن
راهي براي ۳ به هدف بيدا كند.
3 ل ا ae
Noe Sng wali الل ال
روشهايى از هوش مصنوعى هستند کل «مالة
ای از اعمال را برای رسیدن به اهداف عامل
صفحه 29:
|]
تفاوت عاملهاي واكنشي و هدفكرا:
Roma ae emer eote eae Pra nec SED aes
ا ل ا FS Pe
ل Ste
۱
00-0 =
2 غامل هدف گرا تسبت به رسیدی يه عقاسة متفارة TOON hs
ل تازه. ميتوانیم عامل هدفگرا را به رفتار
5
ae eee Se
صفحه 30:
فصل دوم:
ل
00000
هر وضعیت. یک عدد
قیقی نسبتامی قفد که
از وضعیت را
جمان چکونه ات [
اکر فعالیت ۵ را |
2S oat pdt
حَواهِد بذ
در جنين حالتى
جقدر رضايت دارم|
صفحه 31:
فصل ذوم: عامل سوذصند ثرا زاامه ..)
مشخصات كامل تابع سودمندي امكان تصميمكيري منطقي را براي دو نوع
حالتى كه هدف مشكل داردء اجازه مىدهد.
(Corer rer eee) eS RT Ke Pe Cee ne nee ane Sa
2 زماني که چندین هدف دارند که هیچ یک از آنها با قطعیت
قابل حصول نيست.
آنگاه تابع سودمندی به هر هدف بر اساس
Loe idols sl» yl curoal yljro
اختصاص مى دهد كه به اين ترتيب احتمال
ال اا ل 00
صفحه 32:
فصل دوم:
عاملهای یادگیرنده
#عنصر كارايي مسئول انتخاب
فعاليتهاى خارجى
000 ee Or
#مولد مسئله مسئول ييشنهاد
0 Oa)
و
ا OnE 7
cae ere ocmey كت
چگونه عمل میکند
صفحه 33:
7
ارتباط بین عامل و محیط:
arCanyeey rn) Ween er ren P| 1
خواص محیط ها :
Fully observable — osalas pb dag blis jo oarlie bE .1
Deterministic - Stochastic 0 ا
Episodic - non oil pean Ne gS 8s, foul
episodic
020 ۵110
5. كسسته در مقابل بيوسته bea
ee PTD Panton EEF coe)
ع6
ea
صفحه 34:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .)
قابل مشاهده د رمقابل نيمه قابل مشاهده
محيط قابل مشاهده: محيطي که POCO eee Cece ce is er nan B Ps
دسترسي به وضعيت كامل محيط را در هر مقطع زمانى داشته باشد.
محيط قابل مشاهده راحت است. زیرا عامل نیازمند دستكاري هیچ وضعیت
ca eed ل 0 0 ۳
en 31101 2
عامل با حسگرها احاطه کامل بر محیط دارد
و تمام جنبه هاى لازم جهت انتخاب عبر
صفحه 35:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .)
Grn rare ees hte)
Soave Aan ve RC RONE SCA CRON BS S0e IIE ve
CO aT et ed ane Te Mae oe)
اكر محيط نيمه قابل مشاهده باشد, آنكاه محيط غيرقطعى و احتمالى به
نظر می آید.
آین پویژه زمانی درست انبت که محیط پیچیده است. آین رمایی پوت
5
ا ا ل ل ا 0 ا 25000
۱ ل Nene Re
صفحه 36:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .)
بنابزاین آغلب یهت است:به قطعی يا غیر قطعی بودن تمحیط ازردیدگاه عامل نگاه
cee FB A, AO OP a ا OWT IR ope Jean
مثال :
1- بازى شطرنج ص--» محيط قطعى
۰ ,
2- رائنده تاكيسيى 2 سه محيط احتمالى 8
-رفتار ترافيكى -بنجر شدن -خرات شدن موتور
3-دنیای مکش ا Pee
come Ne STeseoN es ge 79
فرآيند مكش غير مطمئن آنكاه: محيط احتم
صفحه 37:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .)
اپییرودیک در مقابل دنباله ای (غیر اپیزودیک)
محیط اپیزودیک (علطا۳ع). تجربه عامل به اپيزودهايي تقسیم ميگردد.
CONE Opn Or 000
لأ کیفیت اعمال آن تنها به خود اپیزود وابسته است.
لس محيطهاي اپيزودي بسیار سادهترند زیرا عامل نباید به جلوتر فکر کند.
۳
مثل : شطرنج - یک محیط غیر اپیزودیک 5
و سس ۹
صفحه 38:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .)
ی ۱۳
EL era) ا ا ا ل ل
acer ا 200
مفال محیط پویا : تشخیص نوع پرنده در حال پرواز - راننده تاکسی
01
or eB Se CRS TR eee Yeo 08 7) +
az jl Jole Ips; aiiaum ool olS sly Linusl slalaare
8 8 ۳ re eee y +]
ور ee Sette)
صفحه 39:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .)
كسسته در مقابل بيوسته
S ET Comenn onee 2) ا 6 1
مثال:
- بازي شطرنج كسسته است زيرا تعداد ثابتى بازى در هر نوبت وجود دارد
0
0 ا ا ام nen eS
2
YQ fret ل Ee)
صفحه 40:
فطل دوعه انواع ممیط ردام .)
۳
1
357
- حل جدول متقاطع - تک عامله
Re te rae 0 ree 200
ل 2 Ree 1
يس محيط. جند عامله نيمه همكار است
- ونيز نيمه رقابتى است مثل يارى نمودن
صفحه 41:
۱
ابسنا | ابيزوديى
سه | وه
YOO
0 YEG
0 vee | Yeo
3 vee | Yeo
3 3 00
0 00 00
Yee | Gea | 0
VEG 0 0
00 0 00
09 09 ۷۵0
YEG
VEG
00
090
090
00
YEG
00
90
09
قابل مشاهده
veo شطرنج به همراه ساعت
Sang فطريع VEG
1 00
VEG تخته نود
090 واندن تاک
00 پزشک
ae VEG
0 ربات جابجا کننده اشیاء
oo کنترل کننده پالایشگاه
090 آموزشدهنده انگليسي با ارتباط متقابل