صفحه 1:

صفحه 2:
Brice sya) ‏ات۳۰۲۰‎ een هر جيزى كه قادر است محيط خود را از طريق حسكرها ‎uF Sy (Sensor)‏ وبا اثركننده ها (1]6©101) بر 0 H ۳ ‏عامل أنساتي عامل زوباتيكق‎ Bauder eRe 3 AS is Cree enn | So BrP ence med [۱ ‏ال‎ ۹9

صفحه 3:
فصل دوم: عامل ... ۳ 1 esc ET GATS SCT es ir cure ten

صفحه 4:
فوع عامل | ادراکات دوربین‌ها, راننده تاكسي ‎GPG.‏ شتاب‌دهنده. موق میکروفون عمليات راهنمابي کردن. ترمز, صحبت با مسافر Staal (ee,

صفحه 5:
Pee TY)" *) ‎eg‏ ا 0 ‏ل ا ا ل ل ا 0 ل تك ‏باعث موفقيت عامل مى كردد. ‎

صفحه 6:
pa eae) S92) ‏ل ماه اک‎ ۹ Sieg روى استنتاج درست است يعنى بيشترين موفقيت عامل را به دنبال داشته باشد ۳ SS > ۰

صفحه 7:
wo» ۱۱۱) ۱ lite mpl pcmeery ۱ Sok ace ‏يا‎ e ‏ی چقدر در در رفتارش موفق بوده است را مشخص می کند و‎ ‏ا 0 2 0 ا‎ (mg inte 7 00 كاراييء معيارى براى موفقيت رفتار عامل است. ا ا ا ا ل | ‎٠.‏

صفحه 8:
pa eae) S92) 0115000000 تست همم 0 یک عامل با دانش کل معني خروجي واقعي اعمال خود را دانسته و بر ‎Ph‏ ا 0 ‎Pe ene 2 ee Oe ee‏ لي له ‏رز ‏0 اگر معین کنیم که هر عامل هوشمند همواره باید همان كاري را انجام دهد که در عمل مناسب است. هیچگاه نمی‌توان عاملی را طراحی نمود ‎RSET ene eee nes‏ ‎

صفحه 9:
pa eae) S92) اه م ا ل كم يس منطقى است كه از خيابان عبور كند. در این هنگام جسمی از هواپیما جدا شده و با این شخص برخورد ال م 3 ‎bes‏ 5

صفحه 10:
فطل دوع؛: عامل ملطقی .. ‎ee amen wee‏ ا ا ا 0 ‎ca Cars eamrae‏ ا ا ا ا ‎TELE Aenea‏ 00 ‏“آنجه را كه ‎ ‎0

صفحه 11:
arene S99) سس( سم ی زا ‎Tee Ne cre ES ecm nec le snc ones‏ ‎NS Ce‏ رفتار عامل ميتواند متكي بر دو يايه تجربه خود و دانش دروني بنا نهاده شود. 5

صفحه 12:
|۱۱ Waele) | S90) 0 ‏ا‎ Re OL Soe ky neon a cored [Abe nrow Wee a he everRe CIN Cr Canper Sent oP aCee 0 Cg oe NSCS FES POD YO) Bar Cos Cap ager ove Lg PCr CCRC In ce PITT ‏عامل هوشمند واقعاً‎ * وسيعي از محیط‌ها باشد و البته باید زمان كافي جهت تطبیق نیز به 0

صفحه 13:
[0 ساختار عامل هوشمند : لهل عامل أرقت معمارى ۱ جنس این سخت افزار از نوع الکترومکانیک است که ما آنرا ماشین م "انیم و یک اح 0 اين ماشيق شود: ۱

صفحه 14:
0[ ساختار عامل هوشمند : عامل aly joes عامل ۱ ۱ وظیفه هوش مصنوعی طراحی برنامه عامل است. Oe me CO Oe ‏ا ا‎ ee!

صفحه 15:
فصل دوم: كن 0 است که نگاشت عامل از ادراک به عملیات را ا

صفحه 16:
فطل دوق: طرافى عامل هوشصند زادامه .) ‎AO rl‏ ‎A Cec rng ACNE‏ 2 0 0ك ‎Reonnpesten eee y‏ ‏كنف يي مت ۱ ۳۳ ‎ ‎ ‏فعالیت ‎OY NY ECCS‏ ا عامل ‎۹ ۱ ‎ ‎

صفحه 17:
فطل دوق: طرافى عامل هوشصند زادامه .) نگاشت ایده آل از دنباله‌هاي ادراكي به عملیات COD Rt ce ener cae ene gece آن در پاسخ به هر دنباله ادراكي قرار مي‌گیرد. اين بدان معني نیست که ما جدول خاصي با یک ورودي براي هر دنباله ادراک ممكني تولید کنیم. مي‌توان مشخصات نگاشت را بدون شمارش خسته کننده آنها انجام داد.

صفحه 18:
فصل ذوم: طراهى عامل هوشصند رادمه .) | [0 Te ISe ene Stak ae ate EA CW ele) Simple reflex ‏عاملهاى‎ < Ree UBER 0 Goal-Base agent ‏گرا‎ sere Utility-Base agent ۳/۹ ۱ ‏>ساورهیی سره‎ elu 1

صفحه 19:
فصل دوم: ‎Cr error rl‏ “اين عاملها اعمالى را بر طبق ادراک جاری انتخاب می کنند بدون توجه به اينکه تاریخچه ‎rect)‏ ی ۳ pom ‏ف‎ جهان چکونه است| اکنون چه عملی بايد انجام دهم تست

صفحه 20:
فطل دوم: عامل واكتشى سساده زادامه ..) در اینجا جدول رجوع باید مورد توجه قرار گرفته و فيلدهاي ‎sree eco)‏ اطلاعات ورودي ير شود. اتصالاتي (واكنشهايي) وجود دارند كه انسانها بسياري از آنها را دارا بوده: ‎STE Le ee‏ م ل 310 حين نزديك شدن جسمى به جشم ) است. فوانین شرط -عمل ‎action‏ لم0 "ترمز کردن راننده جلویی* ۹

صفحه 21:
EN parte) ayy ey kya! Y) ‏ی‎ late jl ox 1 se ooh 0 re rece) ‏مکان صورت میگیرد‎ RRC) COLO OWE COMME (tae ata) ehh al يب يم ‎ile‏ ين إن 2:0 ممم مدا © حد مصموط خااجواع بلاعنا ممم حصا © ح- مصمحط خا واو 36

صفحه 22:
فصل دوم: ‎Fon Reyer es‏ #عامل بخشي از دنيايي را كه كد مي بيند و مى شنود 0000 ۹( به کمک یک مدل داخلي حفظ كند سيس يك عمل را همائتد روش عامل واكنشى انتخاب کنخ جمد جكون نت | اکنون چه عملی | |_بايد انجام دهم

صفحه 23:
ER Cpe Uva) Lops) | hye!) | ee ee ec ‏را به وجود آورند یعنی محیط نیمه قابل مشاهده است.‎ ‏در جنين شرايطي؛ بهترين راه مديريت براى عامل آن است كه بخشى از‎ [۱ ‏م ا‎ 1 ce CR pr 0 5 bs ‏نیاز به دستكاري برخي اطلاعات وضعیت داخلي باشد تا از طریق نوت‎ وضعيتهاي دنيا كه در ظاهر ورودي ادراكي يكساني مي كنند ولي در واقع معني ™ RU IEOn DS CSE APOE eer cheer coped

صفحه 24:
ER Cpe Uva) Lops) | hye!) بهنگام‌سازي اطلاعات وضعیت ‎el‏ همزمان با گذر زمان نیازمند ‎RRC er‏ 50 اول: اطلاعاتی در مورد چگونگی تغییر دنیا مستقل از عامل ‎ene ecw arr‏ ۶ ۷

صفحه 25:
فصل دوم: 0001000 ‎en ae‏ كن 5 ‎En Fey ‏در یک چهار راه , تاکسی ‎۳ ino oe at ‎ ‎pee ear‏ باید انجام دهم ‎

صفحه 26:
|] ۱9 RCS ES) orcas) or ‏ا‎ ueere ‏نمى تواند كافى باشد.‎ به همان گونه که عامل نیازمند شرح وضعیت جاري است. به نوعي نیازمند اطلاعات هدف(1ك-م») مىباشد كه توضيح موقعيت مطلوب است. عامل اطلاعاتى نسبت به وضعيت جارى دارد 5 و هم اطلاعاتی نسبت به وضعیت هدف دارد . een Orns | Pepe raemren Cs Pemee eR Seah ‏می تواند بروز رسانی اطلاعات داخلی شود‎ و در نتيجه عمل مناسب را جهت رسيدن به هدف انتخاب می کند

صفحه 27:
فصل دوم: عامل هدف گرا ردام .) ۳ مي‌تواند ‎ge‏ ۳( اطلاعاتي 0 (همانند اطلاعاتي كه در عامل واكنش براي بهنكامسازي وضعيت داخلي ا ا 0 3 ناسب را براي د ترسي به هدف انتخاب اين عامل : 3 . ا ال ل ل ل ‎Fae ee ee pe ee‏ ال 00 جل مهد

صفحه 28:
|۱3 Wale) S73 |-t-) 0 ‏ا ا ل ا‎ Sar US ‏د ل شه‎ ا م ا ا 0ن راهي براي ۳ به هدف بيدا كند. 3 ‏ل ا‎ ae Noe Sng wali ‏الل ال‎ روشهايى از هوش مصنوعى هستند کل «مالة ای از اعمال را برای رسیدن به اهداف عامل

صفحه 29:
|] تفاوت عامل‌هاي واكنشي و هدفكرا: ‎Roma ae emer eote eae Pra nec SED aes‏ ا ل ا ‎FS Pe‏ ل ‎Ste‏ ‏۱ ‏00-0 = 2 غامل هدف گرا تسبت به رسیدی يه عقاسة متفارة ‎TOON hs‏ ل تازه. مي‌توانیم عامل هدف‌گرا را به رفتار 5 ae eee Se

صفحه 30:
فصل دوم: ل 00000 هر وضعیت. یک عدد قیقی نسبتامی قفد که از وضعیت را جمان چکونه ات [ اکر فعالیت ۵ را | ‎2S oat pdt‏ حَواهِد بذ در جنين حالتى جقدر رضايت دارم|

صفحه 31:
فصل ذوم: عامل سوذصند ثرا زاامه ..) مشخصات كامل تابع سودمندي امكان تصميمكيري منطقي را براي دو نوع حالتى كه هدف مشكل داردء اجازه مىدهد. ‎(Corer rer eee) eS RT Ke Pe Cee ne nee ane Sa‏ 2 زماني که چندین هدف دارند که هیچ یک از آنها با قطعیت قابل حصول نيست. آنگاه تابع سودمندی به هر هدف بر اساس ‎Loe idols sl» yl curoal yljro‏ اختصاص مى دهد كه به اين ترتيب احتمال ال اا ل 00

صفحه 32:
فصل دوم: عاملهای یادگیرنده #عنصر كارايي مسئول انتخاب فعاليتهاى خارجى 000 ee Or ‏#مولد مسئله مسئول ييشنهاد‎ 0 Oa) ‏و‎ ا ‎OnE‏ 7 ‎cae ere ocmey‏ كت چگونه عمل میکند

صفحه 33:
7 ارتباط بین عامل و محیط: ‎arCanyeey rn) Ween er ren P|‏ 1 خواص محیط ها : Fully observable — osalas pb dag blis jo oarlie bE .1 Deterministic - Stochastic 0 ‏ا‎ Episodic - non oil pean Ne gS 8s, foul episodic 020 ۵110 5. كسسته در مقابل بيوسته ‎bea‏ ee PTD Panton EEF coe) ‏ع6‎ ea

صفحه 34:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .) قابل مشاهده د رمقابل نيمه قابل مشاهده محيط قابل مشاهده: محيطي که ‎POCO eee Cece ce is er nan B Ps‏ دسترسي به وضعيت كامل محيط را در هر مقطع زمانى داشته باشد. محيط قابل مشاهده راحت است. زیرا عامل نیازمند دستكاري هیچ وضعیت ‎ca eed‏ ل 0 0 ۳ ‎en‏ 31101 2 عامل با حسگرها احاطه کامل بر محیط دارد و تمام جنبه هاى لازم جهت انتخاب عبر

صفحه 35:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .) Grn rare ees hte) Soave Aan ve RC RONE SCA CRON BS S0e IIE ve CO aT et ed ane Te Mae oe) اكر محيط نيمه قابل مشاهده باشد, آنكاه محيط غيرقطعى و احتمالى به نظر می آید. آین پویژه زمانی درست انبت که محیط پیچیده است. آین رمایی پوت 5 ا ا ل ل ا 0 ا 25000 ۱ ‏ل‎ Nene Re

صفحه 36:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .) بنابزاین آغلب یهت است:به قطعی يا غیر قطعی بودن تمحیط ازردیدگاه عامل نگاه ‎cee FB A, AO OP a‏ ا ‎OWT IR ope Jean‏ مثال : 1- بازى شطرنج ‏ ص--» محيط قطعى ۰ , 2- رائنده تاكيسيى 2 سه محيط احتمالى 8 -رفتار ترافيكى -بنجر شدن -خرات شدن موتور 3-دنیای مکش ا ‎Pee‏ ‎come Ne STeseoN es ge‏ 79 فرآيند مكش غير مطمئن آنكاه: محيط احتم

صفحه 37:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .) اپییرودیک در مقابل دنباله ای (غیر اپیزودیک) محیط اپیزودیک (علطا۳ع). تجربه عامل به اپيزودهايي تقسیم مي‌گردد. ‎CONE Opn Or‏ 000 لأ کیفیت اعمال آن تنها به خود اپیزود وابسته است. لس محيطهاي اپيزودي بسیار ساده‌ترند زیرا عامل نباید به جلوتر فکر کند. ۳ مثل : شطرنج - یک محیط غیر اپیزودیک 5 و سس ۹

صفحه 38:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .) ی ۱۳ ‎EL era)‏ ا ا ا ل ل ‎acer‏ ا 200 مفال محیط پویا : تشخیص نوع پرنده در حال پرواز - راننده تاکسی 01 ‎or eB Se CRS TR eee Yeo 08 7)‏ + az jl Jole Ips; aiiaum ool olS sly Linusl slalaare 8 8 ۳ re eee y +] ‏ور‎ ee Sette)

صفحه 39:
فصل دوم؛ انواع ممیط ردام .) كسسته در مقابل بيوسته ‎S ET Comenn onee 2)‏ ا 6 1 مثال: - بازي شطرنج كسسته است زيرا تعداد ثابتى بازى در هر نوبت وجود دارد 0 0 ‏ا ا ام‎ nen eS 2 YQ fret ‏ل‎ Ee)

صفحه 40:
فطل دوعه انواع ممیط ردام .) ۳ 1 357 - حل جدول متقاطع - تک عامله ‎Re te rae 0 ree‏ 200 ل 2 ‎Ree‏ 1 يس محيط. جند عامله نيمه همكار است - ونيز نيمه رقابتى است مثل يارى نمودن

صفحه 41:
۱ ابسنا | ابيزوديى سه | وه ‎YOO‏ 0 YEG 0 vee | Yeo 3 vee | Yeo 3 3 00 0 00 00 Yee | Gea | 0 VEG 0 0 00 0 00 09 09 ۷۵0 YEG VEG 00 090 090 00 YEG 00 90 09 قابل مشاهده ‎veo‏ شطرنج به همراه ساعت Sang ‏فطريع‎ VEG 1 00 ‎VEG‏ تخته نود ‏090 واندن تاک 00 پزشک ‎ae VEG ‏0 ربات جابجا کننده اشیاء ‎oo‏ کنترل کننده پالایشگاه ‏090 آموزش‌دهنده انگليسي با ارتباط متقابل ‎

Alireza yousefpour yousefpour@shomal.ac.ir فصل دوم :عامل عامل ( : )Agent هر چیزی که قادر است محیط خود را از طریق حسگرها ( )Sensorدرک کند و با اثرکننده ها ( )Effectorبر محیط تاثیر بگذارد. مثال ً : عامل انساني عامل روباتيکی .1 حسگرها :گوش ،چشم ،ديگر ارگان‌ها .1 حسگرها :دوربين ،يابنده‌هاي مادون قرمز .2 اثرکننده ها :دست ،پا ،اندام‌هاي ديگر .2 اثرکننده ها :موتور فصل دوم :عامل ... ‏sensors ‏percepts ? ‏environment ‏agent ‏actions ‏effectors عامل ها از طریق حسگرها و اثرکننده ها با محیط واکنش انجام می دهند فصل دوم :عامل هوشمند (ادامه )... مثال هایی از انواع عامل ها و توضیح :PEAS نوع عامل اهداف ادراکات عمليات دوربين‌ها، راهنمايي ايمني، سرعت سنج، کردن، ‏GPS، شتاب‌دهنده، سرعت، ،Sonar ترمز، قانونمندي، راحتي، صحبت با افزايش محيط (معیار کارآیی) راننده تاکسي ميکروفون مسافر سیستم ،عالئم سواالت، سودمندي جاده، پياده‌رو، ترافيک، مشتري فصل دوم :عامل منطقی عامل‌ها چگونه بايد عمل کنند؟ عملکرد منطقی: یعنی با داشتن یکسری عقیده واحد به هدف واحد برسیم و این عملکرد باعث موفقیت عامل می گردد. عملکرد منطقی مشخصه های سیستم هوشمندی است که می خواهند بطور منطقی عمل کنند فصل دوم :عامل منطقی ... عامل منطقي (:)Rational Agent چيزي است که کار درست و صحیح انجام مي‌دهد .در شیوه تفکر منطقی تاًکید بر روی استنتاج درست است یعنی بیشترین موفقیت عامل را به دنبال داشته باشد این ارزیابی توسط معیار کارآیی انجام می گیرد ؟ فصل دوم :عامل منطقی ... معیار کارایی (Performance : ) ‏Measure اینکه عامل چقدر در در رفتارش موفق بوده است را مشخص می کند و چندان ثابت نیست ،دارای یک سری قوانین خاص دارد. معيار کارايي ،معياری برای موفقيت رفتار عامل است. و بر اساس خواسته های فرد در محيط انتخاب ميشود عامل هوشمند طوری عمل میکند که بهترین نتیجه را بدهد و در صورتی که عدم قطعیت وجود دارد بهترین جواب را ارائه دهد. فصل دوم :عامل منطقی ... تفاوت منطقي بودن()Rationality دانش کل ()omniscience oیNک عامNل بNا دانNش کNل معنNي خروجNي واقعNي اعمال خود را دانسNته و بر پايه آن عمل مي‌کند و از نتیجه اعمال خویش کامال آگاه است. اما داشتن دانش کل برای عامل منطقی در واقعيت همیشه ممکن نیست. oاگNر معين کنيم کNه هNر عامNل هوشمنNد همواره بايد همان کاري را انجام دهNد کNه در عمNل مناسNب اسNت ،هيچگاه نمي‌توان عاملNي را طراحNي نمود که اين مشخصات را مرتفع سازد. فصل دوم :عامل منطقی ... مثال: رد شدن از عرض خیابان در حالی که هیچ خطری نمی بیند پس منطقی است که از خیابان عبور کند. در این هنگام جسمی از هواپیما جدا شده و با این شخص برخورد می کند (عبور از خیابان منطقی بود) فصل دوم :عامل منطقی ... منطقي بودن به چهار چيز وابستگی دارد: ‏معيار کارايي که درجه موفقيت را تعيين مي‌کند. ‏هر چيزي که تا کنون عامل ،مشاهده و درک نموده است .اين تاريخچه کامل ادراکي را دنباله ادراکي‌ناميده می شود. ‌داند. خود مي محيط اطراف ‏آنچه را که عامل درباره ادراکي دنباله وابسته به رفتار عامل تا حال است. ‏اعمالي که عامل قادر به انجام آن باشد. فصل دوم :عامل خود مختار خودمختاري (:)Autonomy در اينجا تعريف عامل بايد کامل‌تر شود و بخش دانش دروني به آن اضافه مي‌گردد. رفتار عامل مي‌تواند متکي بر دو پايه تجربه خود و دانش دروني بنا نهاده شود. یعنی عامل های هوش مصنوعی باید دارای دانش اولیه در کنار توانایی یادگیری باشند فصل دوم :عامل خود مختار ... سNيستم بNه وسNعتي خود مختار اسNت کNه رفتار آNن بر اسNاس تجربNه خودش تعيين مي‌کند .زمانNي کNه عامNل فاقNد تجربNه و يا کNم تجربه‌ اسNت ،مسNلماً تصادفي عمل خواهد کرد ،مگر آنکه طرح‌ کمک‌هايي به آن داده باشد. موفقيتآميز در دامنNه ‌ عامل هوشمنNد واقعاً خود مختار بايد قادر بNه عمNل طهNا باشNد و البتNه بايد زمان کافNي جهNت تطبيق نيز بNه وسNيعي از محي ‌ آن داده شود. فصل دوم :طراحی عامل هوشمند ساختار عامل هوشمند : عامل = برنامه + معماری ‏Program ‏HardWare عامل جنس این سخت افزار از نوع الکترومکانیک است که ما آنرا ماشین می نامیم و یک الیه روی این ماشین قرار می گیرد تا باعث بکارگیری از این ماشین شود. این الیه می تواند یک برنامه در زبان سطح باال یا در زبان سطح پایین باشد. فصل دوم :طراحی عامل هوشمند ساختار عامل هوشمند : عامل = برنامه + معماری ‏Program ‏HardWare عامل جنس این سخت افزار از نوع الکترومکانیک است که ما آنرا ماشین می نامیم و یک عاملشود. این ماشین بکارگیری از مصنوعیباعث قرار می گیرد تا ماشین الیه روی این است. برنامه طراحی هوش وظیفه این الیه می تواند یک برنامه در زبان سطح باال یا در زبان سطح پایین باشد. فصل دوم :عامل ... طراحی برنامه عامل هوشمند : ادراک ها محيط حسگرها ? فعاليت ها عامل محرکها اين طراحي شامل تابعي است که نگاشت عامل از ادراک به عمليات را پياده سازي مي‌کند. فصل دوم :طراحی عامل هوشمند (ادامه )... تابع عامل (: )Agent Function رفتار عامل توسط تابع عامل توصيف ميشود که هر دنباله ادراک را به يک فعاليت نقش ميکند. ‏Pattern  Action ‏f: فعاليت دنباله ادراک :تابع عامل فصل دوم :طراحی عامل هوشمند (ادامه )... نگاشت ايده‌آل از دنباله‌هاي ادراکي به عمليات هر عامل خاصي را به وسيله جدولي توصيف مي‌کنيم ،که در آن عمل آن در پاسخ به هر دنباله ادراکي قرار مي‌گيرد. اين بدان معني نيست که ما جدول خاصي با يک ورودي براي هر دنباله ادراک ممکني توليد کنيم .مي‌توان مشخصات نگاشت را بدون شمارش خستهکننده آنها انجام داد. ‌ فصل دوم :طراحی عامل هوشمند (ادامه )... جنبه‌هاي مختلف يک عمل ،انواع مختلف برنامه‌هاي عامل را پيشنهاد خواهد کرد. براي مثال ،پنج نوع عامل را مورد بررسي قرار مي دهيم انواع برنامه های عامل: ‏Simple reflex ‏agent ‏Model-Base agent عاملهای عاملهایساده ‏واکنشی ‏واکنشی عاملهایمدل گرا Goal-Base agent گرا ‏هدف ‏Utility-Base agent عاملهای ‏سودمند عاملهای ‏Learner agent فصل دوم :عامل واکنشی ساده عاملهای واکنشی ساده ‏انتخاب فعاليت بر اساس يکسری قوانين شرط-عمل انجام مي شود محيط ‏اين عاملها اعمالی را بر طبق ادراک جاری انتخاب می کنند بدون توجه به اینکه تاریخچه ادراکات قبلی چیست. حسگرها جهان چگونه است اکنون چه عملی بايد انجام دهم محرکها عامل قانون شرط عمل فصل دوم :عامل واکنشی ساده (ادامه )... در اينجا جدول رجوع بايد مورد توجه قرار گرفته و فيلدهاي مختلف آن توسط اطالعات ورودي پر شود. اتصاالتي (واکنش‌هايي) وجود دارند که انسان‌ها بسياري از آنها را دارا بوده: برخي از آنها قابل يادگيري (مثل رانندگی) و برخي ديگر غريزي (چشمک زدن حین نزدیک شدن جسمی به چشم ) است. قوانین شرط -عمل ‏if condition then ‏action " اقدام به ترمز" "ترمز کردن راننده جلویی" )... (ادامه عامل واکنشی ساده:فصل دوم : لي از عامل واکنشی ساده در دنيای جارو برقي تصميم گيری آن بر اساس مکان فعلی و کثيف بودن آن مکان صورت ميگيرد function REFLEX-VACUUM-AGENT ([location, status]) return an action if status == Dirty then return Suck else if location == A then return Right else if location == B then return Left فصل دوم :عامل که اثرات 4دنیا را حفظ می کنند عاملهای واکنشی مدل گرا ‏عامNل بايد حالNت جاری دنیا را بNه کمNک یNک مدل داخلNي حفظ کنNد سNپس NیNک عمNل را همانند روش عامNل واکنشی انتخاب کند. محيط ‏عامNل بخشNي از دنيايي رNا که فعال مNي بينNد و می شنود ذخیره می کند. حسگره ا جهان چگونه است حالت جهان چگونه تکامل می يابد کار فعاليت چيست اکنون چه عملی بايد انجام دهم محرکها قانون شرط عمل عامل فصل دوم :عامل که اثرات 4دنیا را حفظ می کنند (ادامه )... از آنجايي ناشي مي‌شود که حسگرها نمي‌توانند دسترسي کامل به وضعيت دنيارا به وجود آورند یعنی محیط نیمه قابل مشاهده است. در چنين شرايطي ،بهترین راه مدیریت برای عامل آن است که بخشی ازمحیط را که نمی تواند االن ببیند در حافظNه نگه دارد. یعنی عامل باید به نوعی حالت داخلی وابسته به تاریخچه ادراکی داشته باشدتا نياز به دستکاري برخي اطالعات وضعيت داخلي باشد تا از طريق آن تمايز بين وضعيت‌هاي دنيا که در ظاهر ورودي ادراکي يکساني مي‌کنند ولي در واقع معني ال متفاوتي  کام ً ميسر سازد. دارند را موقعی که چراغ ترمز خراب باشد مثال: فصل دوم :عامل که اثرات 4دنیا را حفظ می کنند (ادامه )... بهنگام‌سازي اطالعات وضعيت داخلي همزمان با گذر زمان نيازمند دو نوع دانش کد شده در برنامه عامل است. اول :اطالعاتی در مورد چگونگی تغییر دنیا مستقل از عامل دوم :چگونگی تاثیرات اعمال عامل در محیط فصل دوم :عامل هدف گرا عاملهای هدف گرا حسگ رها جهت پیدا نمودن هدف مورد نظر جهان چگونه است محيط مثال: در یک چهار راه ، تاکسی می تواند به سمت چپ ،راست و یا مسیر بستگی به تغییر صحیح مستقیم تصمیم مقصد دارد دهد حالت اگر فعاليت Aرا انجام دهم چه خواهد شد اکنون چه عملی بايد انجام دهم محرک ها جهان چگونه تکامل می يابد کار فعاليت چيست اهداف عامل فصل دوم :عامل هدف گرا (ادامه )... دانستن درباره وضعيت کنوني محيط همواره براي تصميم‌گيري عمل نمي‌تواند کافي باشد. به همان گونه که عامل نيازمند شرح وضعيت جاري است ،به نوعي نيازمند اطالعات هدف( )goalمي‌باشد که توضيح موقعيت مطلوب است. عامل اطالعاتی نسبت به وضعیت جاری دارد و هم اطالعاتی نسبت به وضعیت هدف دارد + با ترکیب این دو اطالعات و نتایج اعمال ممکن موجود که می تواند بروز رسانی اطالعات داخلی شود و در نتیجه عمل مناسب را جهت رسیدن به هدف انتخاب می کند فصل دوم :عامل هدف گرا (ادامه )... برنامه‌ عامل مي‌تواند اين اطالعات را با اطالعاتي درباره نتايج اعمال ممکن (همانند اطالعاتي که در عامل واکنش براي بهنگام‌سازي وضعيت داخلي استفاده شد) ترکيب نموده تا اعمال مناسب را براي دسترسي به هدف انتخاب نمايد. این عامل : بسیار انعطاف پذیر است و با تغییر هدف عامل هدف گرا رفتار تازه ای را از خود نشان می دهد فصل دوم :عامل هدف گرا (ادامه )... در مواقعي ساده است :که رضايت از هدف بالفاصله از عمل واحد توليد گردد. در مواقعي پيچيده است :که عامل بايد دنباله‌هاي طوالني را در نظرگرفته تا راهي براي دستيابي به هدف پيدا کند. در مواقع پيچيده: جستجو ( )Searchو برنامه‌ريزي ()Planning روشهایی از هوش مصنوعی هستند که دنباله ای از اعمال را برای رسیدن به اهداف عامل می یابند فصل دوم :عامل هدف گرا (ادامه )... تفاوت عامل‌هاي واکنشي و هدف‌گرا: در طراحي عامل‌هاي واکنشي طراح براي حاالت متفاوت عملي درست را پيش محاسبه مي‌کند .در عامل‌هاي هدف‌گرا ،عامل مي‌تواند دانش خود را در مورد چگونگي واکنش بهنگام سازد. .1براي عامل واکنشي ما مجبور به دوباره نويسي تعداد زيادي قوانين شرط-عمل خواهيم بود. .2عامل هدف‌گرا نسبت به رسيدن به مقاصد متفاوت انعطاف پذير است. .3بسادگي با تعيين يک هدف تازه ،مي‌توانيم عامل هدف‌گرا را به رفتار تازه برسانيم. فصل دوم :عامل سودمند گرا عاملهای سودمندگرا جهان چگونه است محيط سNودمندی تابعNی اسNت کNه به هNNر وضعیNNت ،یک عدد حقیقNی نسNبت مNی دهNد که درجه رضایت از وضعیت را مشخص می کند حسگ رها حالت اگر فعاليت Aرا انجام دهم چه خواهد شد در چنين حالتی چقدر رضايت دارم اکنون چه عملی بايد انجام دهم محرک ها جهان چگونه تکامل می يابد کار فعاليت چيست سودمند عامل فصل دوم :عامل سودمند گرا (ادامه )... مشخصات کامل تابع سودمندي امکان تصميم‌گيري منطقي را براي دو نوع حالتي که هدف مشکل دارد ،اجازه مي‌دهد. .1زماني که اهداف متناقص وجود دارند( .مثل سرعت و امنیت) .2زماني که چندين هدف دارند که هيچ یک از آنها با قطعيت قابل حصول نيست. آنگاه تابع سودمندی به هر هدف بر اساس میزان اهمیت آن برای عامل ،وزنی اختصاص می دهد که به این ترتیب احتمال موفقیت عامل افزایش خواهد یافت فصل دوم :عامل یادگیرنده عاملهای یادگیرنده استاندارد کارايي ‏عنصNNر کارايي مسئول انتخاب فعاليتهای خارجی عنص ِريادگيرنده مسئول ايجاد بهبودها محيط ‏منتقNد مشخNص ميکنNد که يادگيرنده بNا توجNه بNه اسNتانداردهای کارايي چگونه عمل ميکند تغييرات عنصر عنصر کارايي دانش يادگيرنده اهداف يادگيری ‏مولNNد مسNNئله مسئول پيشنهاد فعاليتهايي است که منجر به تجربيات آموزنده جديدی ميشود بازخورد حسگ رها منتقد مولد مسئله محرک ها عامل فصل دوم :انواع محیط ارتباط بين عامل و محيط: اعمال بوسيله عامل بر محيط انجام مي‌شود ،که خود ادراک عامل را مهيا مي‌سازد. خواص محيط ها : .1قابل مشاهده در مقابل نیمه قابل مشاهده .2قطعي در مقابل احتمالی ‏Fully observable ‏Deterministic – Stochastic .3تقسیم پذیر در مقابل تقسیم ناپذیر .4ايستا در مقابل پويا .5گسسته در مقابل پيوسته .5تک عامله در مقابل چند عامله ‏Episodic – non ‏episodic StaticDynamic DiscreteContinuous ‏Single – Multi ‏agent فصل دوم :انواع محیط (ادامه )... قابل مشاهده در مقابل نیمه قابل مشاهده محيط قابل مشاهده :محيطي که عامل آن توسط ابزار حس‌کننده‌اش امکان دسترسي به وضعيت کامل محيط را در هر مقطع زمانی داشته باشد. محيط قابل مشاهده راحت است ،زيرا عامل نيازمند دستکاري هيچ وضعيت داخلي براي حفظ دنيا را نخواهد داشت. مثل :بازی شطرنج عامل با حسگرها احاطه کامل بر محیط دارد و تمام جنبه های الزم جهت انتخاب عمل شناسایی می کنند فصل دوم :انواع محیط (ادامه )... قطعي در مقابل احتمالی ( غير قطعي ) محيط قطعي :محيطي است که اگر وضعيت بعدي محيط کامال توسط وضعيت کنوني و عمل اجرا شده توسط عامل ،قابل تعيين باشد. اگر محیط نیمه قابل مشاهده باشد ،آنگاه محیط غیرقطعی و احتمالی به نظر می آید. این بویژه زمانی درست است که محیط پیچیده است .این زمانی درست است که محیط پیچیده است ،بگونه ای که نگهداری تمامی جنبه های مشاهده نشده دشوار باشد. فصل دوم :انواع محیط (ادامه )... بنابراین اغلب بهتر است به قطعي يا غير قطعي بودن محيط از ديدگاه عامل نگاه کنيم. اگر محیط به جز برای اعمال دیگر عامل قطعی باشد آنگاه محیط استراتژیک است. مثال : -1بازی شطرنج محیط قطعی -2راننده تاکسی محیط احتمالی -رفتار ترافیکی -پنچر شدن -خراب شدن موتور -3دنیای مکش بر اساس تعریف قبلی باشد آنگاه :محیط قطعی ولی با افزودن پارامتری مثل پیدایش کثیفی و فرآیند مکش غیر مطمئن آنگاه :محیط احتمالی فصل دوم :انواع محیط (ادامه )... اپيزوديک در مقابل دنباله ای (غير اپيزوديک) محيط اپيزوديک ( ،)episodicتجربه عامل به اپيزودهايي تقسيم مي‌گردد. هر اپيزود شامل درک و عمل عامل است. کيفيت اعمال آن تنها به خود اپيزود وابسته است. محيط‌هاي اپيزودي بسيار ساده‌ترند زيرا عامل نبايد به جلوتر فکر کند. مثل :شطرنج -یک محیط غیر اپیزودیک مثل :آنالیز تصویر -یک محیط اپیزودیک فصل دوم :انواع محیط (ادامه )... ايستا در مقابل پويا محيط پويا :محيطي که در حين سنجيدن عامل تغيير مي‌کند. محيط نيمه‌پويا :محيطي که با گذر زمان تغيير نمي‌کند اما امتياز کارNايي تغيير مي‌کند. مثال محیط پویا :تشخیص نوع پرنده در حال پرواز -راننده تاکسی مثال محیط نیمه پویا :بازی شطرنج با در نظر گرفتن زمان محيط‌هاي ايستا براي کار ساده هستند زيرا عامل نياز به نگاه‌کردن به دنيا در حين تصميم‌گيري عملي نداشته و همچنين در مورد گذر فصل دوم :انواع محیط (ادامه )... گسسته در مقابل پيوسته محيط گسسته :اگر تعداد مشاهدات و ادراکات محدود باشد مثال: بازي شطرنج گسسته است زیرا تعداد ثابتی بازی در هر نوبت وجود دارد رانندگي تاکسي پيوسته است زیرا سرعت ،محل تاکسی ،وضیت هوا ،زمانو ...همیشه در حال تغییر است فصل دوم :انواع محیط (ادامه )... تک عامله در مقابل چند عامله مثال: تعداد عاملهای در نظر گرفته شده در مسئله حل جدول متقاطع -تک عامله بازي شطرنج -رانندگي تاکسي محیط دو عامله رقابتی -اجتناب از تصادف اندازه کارآیی تمام عاملها را افزایش می دهد پس محیط ،چند عامله نیمه همکار است -و نیز نیمه رقابتی است مثل پارک نمودن سخت‌ترين حالت در بين حاالت موجود براي محيط: نیمه قابل مشاهده ،غير اپيزوديک ،پويا و فصل دوم :انواع محیط (ادامه )... مثال‌هايي از انواع محيط و ويژگي‌هاي آنها عاملها گسسته ايستا اپيزوديک قطعي قابل مشاهده محيط ‏Multi ‏YES ‏Semi ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج به همراه ساعت ‏Multi ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج بدون ساعت ‏Multi ‏YES ‏YES ‏NO ‏NO ‏NO پوکر ‏Multi ‏YES ‏YES ‏NO ‏NO ‏YES تخته نرد ‏Multi ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO راندن تاکسي ‏Single ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO سيستم تشخيص پزشکي ‏Single ‏NO ‏Semi ‏YES ‏YES ‏YES سيستم تحليل تصوير ‏Single ‏NO ‏NO ‏YES ‏NO ‏NO ربات جابجا کننده اشياء ‏Single ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO کنترل‌کننده پااليشگاه ‏Multi ‏YES ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO آموزش‌دهنده انگليسي با ارتباط متقابل

51,000 تومان