صفحه 1:
صفحه 2:
۴۳۱۳ ایب طالب در سال ۵۷۸ میلادی در مکه زاده شد. عقيل دوين در eee
وقتی محشّد نبی و عبّاس به نزد ابوطالب رفتند تا تربیت فرزندانش را به عهده بگیرند, محمّد
تربیت علی و عبّاس تربیت جعفر را بر عهده گرفت. عقیل صاحب پنج پسر به نامهای
مسلم بن عقیل, محقد بن عقیل, , عیسی بن عقیل, حسن بن عقيل و یک دختر به
نام بود. عقیل پس از صلح حدیبیه اسلام آورد و در شرکت جست.
صفحه 3:
MSPS gra ی سال از علی بن ابی طالب بزرگتر بود و اوبه محمد ین عبدالله rene
رواک
۱۳۳ ای روا حا الاسار. يك بار عفيل ار يرادرش على كه خليفه بود جوا
۳۳۳ ۱۵۶۰ لال او دهد علی آتشی را گرفت ويه اونزديك کرد و گفت:
آتش اندک نداری, من آتش دوزخ چگونه تاب بیاورم؟»
صفحه 4:
* عقیل بن ابی طالب, فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد و از تبار بنیهاشم بهشمار میآید.
داراى جهار يسر به ترتيب به نامهاى , عقیل, جعفر و على بود كه فاصله سنى هر
یک ده سال بود؛ بنابراین عقیل بیست سال از علی بزرگتر بودهاست. گویند عقیل در نزد
ات سار مس بود و از اين رو مجمد نیز به وی علاقه داشت.
ee سس عدالمطلب با اکراه و اجبار قرش در جنگ بدر شرك 05 000070
ا ار شدند و جون خود چیزی نداشت. با فدیه علاس بر آزاد شد و
لك اركشت:
صفحه 5:
* عقيل قبل از صلح حديبيه با ميل خود به مدینه هجرت کرد و در جنگ موته و حنین شرکت کرد و
از خود استقامت فوقالعاده نشان داد.
* وی آگاهی گستردهای از قبایل عرب و تاريخ و وقايع كذشته آنان داشت و به علم انساب مسلط
بود. به هنگام اقامت علی در کوفه به آن شهر سفر کرد؛ ولی به علت کهولت سن در هیچیک از
جنگهای جمل, صفین و نهروان شرکت نکرد. گویند عقیل در اواخر عمر نابینا شد و در سال
پنجاه هجری در مدینه درگذشت و در داخل خانه خود, که در کنار بقبع قرار داشت به خاک سپرده
صفحه 6:
اسلام آوردن
ا زان اسلامآوردن وی, اقوال مختلفی وجود دارد. به گفتة | , عفیل قاس
ene nT اک در مسلمان شد.به گفته ابن حجر وى در سالا مسلمان انا
eee ee ری گفنهاند که وی:پس از مسلمان شد و در ابتدای سا
هجری به کرد.
* وی در شرکت کرد و نیز طبق روایتی وی در از کسانی بود که هنگام فرار
برخی از لشکریان, ثابت قدم ماند.
صفحه 7:
* وی به همراه ۲ نفر دیگر در زمان
پس از پیامبر
فراخوانده شد که مردم رام ی ۱۳
المال به ترتیب مراتبشان بنویسند.
صفحه 8:
J ~° ۳
در زمان امام علی(ع) 7
۴ کت ابر آآس الحدید. عقیل [از مدینه] به رفت:«:و سپس به شا ۳۳۱
بازگشت و در هیچ یک از جنگهای حاضر نبود. هرچند آمادگی خود و فرزندانش
۲ كيف ۰ و در جگها اغلام کرد اما حضرت اورا تکلیف به جنگ زگرد
صفحه 9:
درخواست از بیت المال
۰ هنگامی که علی(ع) زمام امور خلافت را در کوفه در دست داشت و اموال بسیار از بیت المال
در اختیار آن حضرت بود, روزی عقیل, به نزدش آمد و گفت: «مقروض هستم و از ادای آن عاجز
میباشم, مرا ادا کن.» وقتی علی(ع) از مقدار که صدهزار درهم بود جویا شد
کی ند به حدا آنقدر تدارم که بتوانم قرض تو را ادا کنم, صبر کن تا جب ۳۰
برسد, تا آخرین حد توان, به تو کمک میکنم...» عقیل گفت از بیت المال بده, ولی حضرت از
اساسا Mopar 5 آهنی گداخته را به دست وی که تابینا بود تردیک کرد عتیل ۰ ۱
اینکه پول است دست به آن زد, ولی با آهن داغ مواجه شده واعتراض نمود, امام علی(ع) به وی
فرمود تو طاقت این آتش را نداری من چگونه با زير پا نهادن حق مردم آتش جهنم را تحمل کنم.
)ل الحا مدت
صفحه 10:
رفتن به نزد معاویه
۳۳ و ره واست کمک مالی :به دربار رفت وبا او دیدار داشت ریا treme
007 وی ات نام علی(ع) دانستهاند. دلیل اين گروه این روایت است رو
۳۳/۳۰ ۰۰ رس نشسته بود گفت: اين ابوپژید [کنیه عقیل] است, اگر نمیدانن ٩
از برادرش بهترم نزد ما نمیآمد و او را رها نمیکرد. عقیل پاسخ داد: برادرم برایم در دینم بهتر
است و تو در دنیایم برایم بهتری؛ و من دنیایم را ترجیح دادم؛ و از خدا عاقبت به خیری را
میخواهم.
صفحه 11:
* برخی دیگر گفتهاند رفتن وی نزد معاویه پس از درگذشت امیرالمومنین(ع) بوده است.
11 الك این سكن را ترجيح مىدهد.اشسضها استدلال اين lal به ۰۱۰۰۰۰۱ ۳۳۲۲۱
1ن ل )يه حضرت وباس آن نامه:است:
صفحه 12:
ام عبدالله
۶ عبدالرجما
جعفر اصغر
۶ فاطمه
يزيد
(۵ ۰ ابو سعید
فرزندان
عبدالله اصفر
حمزه
عثمان
اسماء
عبیدالله
رمله
ام هانی
عبدالله اكبر
صفحه 13:
ولاز اس فررتتان. چعفر اکبر, مسلم؛ عبدالله اکیر, عبدالرجمان و مس ار ۱۱ ۲۳۳۳۳
(ع) بودند. برخی گفتهاند ۶ تن از فرزندان عقیل در به شهادت رسیدند.
2 ار دشبری بهنام ام لقمان نیز نامبرده که به همراه دیگر خواهرازش زاس ٩ ۲۳
اسماء, رمله, و زینب) هنگام شنیدن خبر شهادت از خانه برون میآید و به گریه و
زاری میپردازد.
صفحه 14:
مفهوم مكاتبه عقيل با امير مومنان
3 از الائل. متن مكاتبهاى است كه ميان عقيل و اميرمؤمنان ع - > عمل ۳۳
و اين مكاتبه شاهد كويا است بر اين كه اين سفر يس از شهادت امير مؤمنان به وقوع بيوسته
آست: زیرا اين نامه که تاریخ نگارش آن اواخر دوران حیات امیر مومنان است. بیانگز کمال
اخلاص و ارادت عقیل نسبت به مقام ولایت و اظهار از خودگذشتگی او و فرزندانش نسبت به
امیر موّمنان -ع - است و پاسخ آن حضرت که تأیید ادعای عقیل و صبٌّه گذاشتن بر این حقیقت
کاس يانكر اين است كه ملاقاتى بين عقيل و معاوية قبل از اين تاريخ صورت els)
5 از نظر زمان, در بقیه ایام حیات امیر مومتان برای چنین ملاقاتی فرصتی اف
صفحه 15:
* نبود.و از لحاظ فکری - عقیدتی نیز با توجه به متن نامه در دوران حیات امیر مومنان -ع - چنین
امری قابل قبول نیست: زیرا عقیل در اين نامه پیوستن گروه عبدالله بن آبی سرح به معاویه را
به عنوان عداوت و دشمنی با خدا و رسول و دلیل بر اطفا و خاموش کردن نور الهی معرفی
میکند و میگوید:«فقلت لهم الی آين يا آبناء الثانئین آبمعاویه تلحقون عداوة والله منکم قدیماً غیر
مستنكرة تریدون بها اطفاء نورالله و تبدیل آمره»چگونه ممکن است که او با این فکر و عقیده و
بینش, خودش بدون تغییر جو حاکم و تحول وضع موجود و در شرایطی که فشارها و دشمنیها از
سوی معاویه نسبت به امیر مومنان ع - و شیعیانش هر روز تشدید میشود جبهه حق را ترک کند و
gs 0 یه باطل روی آورد و اين گناه بزرى راء كه خود آن را عدار 7151
اطفاى نور الهى» تعبير ميكند. مرتكب شود.
3 الحا مدت
صفحه 16:
مضمون مكالمه معاويه با عقيل
* در مورد ملاقات عقيل با معاويه مطرح است و دليل بر وقوع آن يس از شهادت امير مؤمنان ع
1 نس ., اسعى است كه بين معاوية و عقيل روق داده و معاویه درا ۳۰۰۰
اجتماعى امام حسن مجتبى و ابن زبير و ابن عمر و ابن عباس و مروان يرس و جو كرده ودر
١ ور از عقیل نظرخواهی نهوده است: و اينها افرادی بودند که پس از شهادت اس ۱۰۱۱۰۰
21 » عنوانی و بلحاظ خاصی در صحنه اجتماعی و مذهبی ظاهر گردیده ۰ ۳۱۳۲
رقیب و مخالف محسوب میشوند که با وجود امیر مومنانع و در حال حیات آن حضرت چنین
هب برای آنان وجود نداشت:بلاذری در این مورد نقل میکند:«روزی در حالی که Beles lb
۰ ۱ او جمم بودند. عقيل وارد مجلس كرديد.
)ل الحا مدت
صفحه 17:
* معاویه در ضمن گفتگو خطاب به وی چنین گفت:«یا ابایزید آخبرنی عن الحسن بن علی»: «از
حسن بن علی برایم بگو,»عقیل: از امروز موجه ترین و شریفترین شخصیت در خاندان قریش
است.معاویه: اما ابن زبیر: او دارای چه موقعیتی است؟عقیل: او, هم زبان, هم نیزه و سنان
ای گر خودش را تباه نکند.معاویه: این عمر چگونه است؟عقیل ۱۱۳۳۱۱۲
روی آورده بود ترک نمود و آن را به شما واگذاشت و به سوی آخرت روی آورد ولی به هرحال
فرزند فاروق است.معاویه: مروان چگونه است؟عقیل: اوه! او مردی است که به شدّت علاقمند
به اقوامش میباشدز بطوری که اگر کودکان شیرخوار قریش هم از او حمایت کنند دنیایشان آیاد
خواهد شد.معاویه: از ابن عباس بگو.عقیل: آنچه میتوانست از دانش فراگرفت, «او با سیاست
‘essay liens
)ل الحا مدت
صفحه 18:
۰ داستان هایی شیرین و بهیادماندنی از دیدارهای عقیل با امام علیه السلام و نیز از ملاقاتهای
وا سای در دست است که از آن جمله حدیت محماه و آهن تفتیده الب ری ۱ ۰۰۱ ۳
از داستانهای شگفت عقیل است: میگوید: در عصر حلای ۲ 1 ۲
السلام, برادرش عقیل به امید فراوان از مدینه راهی شد.
صفحه 19:
۰۰ السلام از او استقبال شایانی به عمل آورد و به هنگام شام. نان و دمک 16 ٠ ٩
همیشگی او نیز بود- بر سر سفره آورد. عقیل که شگفت زده شده بود, گفت: غذا همین است؟
7 ۱ و ای رت عداوند است؛ مگر چه نقصی دارد؟ا عقبل گفت: ان تاه
ندهد. بدهی من چهار هزار درهم است. آن را به من بده تا به مدینه بازگردم.
و لا قار دارم باید صبر کتی تا اول,ماه از سهمیه بیت المال که <ها ۳۳۱۹
است- به دستم برسد و از هزینه خانواده نیز کسر کنم و به تو بدهم.
صفحه 20:
ار كف بب العال در دست توست.باز میگویی نداری؟ فرمود؛ آن اماب تب ۳
سس رین است:
ا 5 82 cule ١ دید از علی غلیه السلام خواست که به وی رخصت دهد ۲ ۰ ۲۰ ۲
5 تیا در آواحر عمر ناببنا شد و در بصره اقامت گزید و در یکی از سفرهای ۱۳۰۰۶
تا ور شام بدرود حیات گفت و همان:جا:دفن,شد.
صفحه 21:
متشکرم از حسن توجه شما