آناتومی و فیزیولوژیپزشکی و سلامت

عوارض و شرایط محیط کار با کامپیوتر

صفحه 1:

صفحه 2:
موضوع:عوارض و شرایط محیط کار با کامپیوت ‎ae‏ وه

صفحه 3:
کاسپجوتر : کاربرد کامپیوتر در زندگی بشر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد ساعتهای ‎hugs’ Wiig an‏ کآن من کنند. به سین ‎wich ld da‏ غوانل مار فز محیط" کار با کامپیوتر اهمیت زیادی دارد وجود شرایط نامناسب در محیط کاری و عدم توجدنة مؤاود ارگوتوميکي و بهذاشتن هنگام کاق‌با کامپیوتر مفکن ارس بر باب مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها شود. عوارض کار طولاني مدت با کامپیوتر شامل ضایعات چشم, سردرد , کمر درد و فشار در نواحى مج دست , شانه و گردن و دردهاي گردن و شانه است که با بدويو مسلایت این ,باخه فچرآه اشت. بزدهای مس آزیورمو, انگشتان و نهایتاً دردهاي پشت و کف من باشد: فراموش نكنيدزماني كه در هنكام كار با كامربوتر بدن بيش از حد به جلوخم شده باشد . شانه و عضلات گردن تکیداشین ورن متر پیت وه با کت اه بای وهای ناخ ‎COLE UN ciel, gant‏ نیوا عارض مي شوند به دلیل قرار گيري نادرست بدن روي صندلي و يشت ميز تن

صفحه 4:
© حتي زماني که کاملا طبق اصول صحیح نشسته اید, نشستن طولاتي در یک جاء با ممانعت از جریان خون مي تواند براي بدنتان عوارضي ایجاد کند. بنابراین سعي کنید هر ۲۰ تا ۳۰ دقيقه, يكي دو دقيقه کار خود را متوقف کرده و حرکات کششي انجام دهبد و بعد از هر ساعت ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کرده یا کار خود را تغییر دهید. الیته نمي گوییم کار را تعطیل کنید. بلکه منظورمان از استراحت این است که با تغییر وضعیت بدني خود به عضلات و مفاصل استراحت بدهید. كاقي است هر عضله در خلاف جهتي که قرار داشته, قرار كيرد. براي اين كار حتي مي توانيد بلند شوید و در اتاق خود چند قدم راه بروید. م نهار هم بهتر است از جاي خود برخیزید و یک دوري در اطراف بزنید. ‎bial‏ باشد علاوه بر عضلات و مفاصل, چشم هاي شما نیز نیاز به استراحت دارند. بنابراین گه گاه به جاي نگاه كردن به صفحه نمایش به نقطه اي دور دست خیره شوید يا با كف دست تان ۱۰ تا ۱۵ ثانیه چشم هایتان را بپوشانید. برای خود برنامه ريزي كاري داشته باشید , به این صورت که بیش از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به حالت ثابت نشسته یا ایستاده نمانید و در بين کار حتماً وضعیت بدني خود را تغییر دهید. حتي هر نیم ساعت سر جاي خود بايستيد و یا چند قدم راه بروید. ۱- به تنآوب از پشت میز کامپیوتر برخاسته, و با ترمشهای خیلی ساده. گردن , بازو , مچ دست و پاها را حرکت دهید. براى اين منظور نرم اقزار 87681 5]586]61 مى تواند به شما کمک زیادی کند.اين نرم افزار در مدت زمانهايى كه از طرف خود شما مشخص مى كردد بر روى صفحه ماتيتور شما ظاهر شده و اتواع ترمشها را به شما تشان می دهد و شما می توانید به همراه آن چند دقیقه نرمش نمائيد.

صفحه 5:
مركات وراش كك حافل اناق كار يا مير كامبيولز: ‎)١ ©‏ ور هال تالاهلا ماف بتشينير. رست ها م ركثار يرن قزار بليرئر. به آرلهى هر رو ثاتة را بالا يبرير. ث ثانيه كل ثكثير و سمس ثاته هارا رهاكتير. ين هرات را 6 هرتيه. ‎ ‎ ‎ ‏كارك ‏7 در ‎PO By oy a St oa‏ یر رلهى هر و اهر ره لو ی لیر و سپس ۵ مر هعقب رن ۳ در لت کم اف بن ‏لش هر و وست راب مور تیه وی ‎Oba any Hwy 8D pwn‏ مر ‎ ‏ليده در رقي فو بكري و ی ومع اتید( مرب ‎(ein al en 99 By hh mn‏ ‎ ‎ ‏چ- هر دوس را ههور تک *) درعال تکللاً ‎le‏ ‎ ‎ ‎ ‏و | ‏يعوو وت امهم ارگ مخ ات کج هار هم ‏هار تا مق ی رت ها کنر سک میت رهوش ‎ns‏ زره و ۵ له سپس به فالت اول گر (۵ مره عرکت راپرای سمت ور گرا ند ‏# سر را از ال تلا عاف در رسای بون به #رلمى به بان ف مكنير. طور ىله جانه به قفسه سينه نزويك شود. ا ثاليه مل ثكثير و به هالت اول بوكروير ‏۷ سر را از ‎Dea Wa at‏ ور راسف ب به ترلى به عقب فع كير ور یک اس ناگی زر لو كرون كثير. ف فلي نی وه لت ول رز در عالت كاملا عداف بنشينير عضلات كلم را متقضكنير (خّلم ‎١,‏ دافل ببلشير). © ثانيه كل ثلثبر. ابن هركت ران مرتبه گرا مکی ‎a acl (A‏ بنشيئي. باى راست را لز روى زمين بل كيد و سستقيم ور راستاى راهن كله وريد نا ثايه ‎Aan OF cal‏ لت را ای پمپ گر کی ‎)٠*‏ بايستير و رست ها را د ركودى كم ربلزاري. به آرامى و فقط ‎٠١‏ درهه به عقب فم شوير م قفسه سينه را با ‎ntl‏ نيه هَل ثكثير و به هانت لول يمكرريد. (8 مر سپس ۳ 0 نفع عميق بلشير وب هكار غور ارلعه دهي ‏در صورئ كه مرامل بإلارا رعايت كلروير و رجار رد شريد بوتريى راه استرات, ماسائ هلايع تواهى ‎ore cathy anki‏ عضلات م ‎sted CaN‏ ‏اك ‎ ‎

صفحه 6:
در صورتی که مولرد گنته شده در بالا ر[ رعات کنید فوزید بسیاری شامل مورد زیر صیب شما خو(هد شد : - پیشگیری از اختلالات اسکلتی - عضلانی در بین شاغلین (مانند کمر درد . سندروم تونل کارپال یا درد شدید در مچ دست . درد ناحیه گردن , درد ناحیه زانو یا آرنچ - کمک به پیشگیری از حوادث شغلی - افزایش میزان رضایت مندی کار کنان - افزایش رفاه و آسایش کارکنان - کمک به اف ایش بهره وری در کار - کمک به افزایش تولید البته با وجود رعایت نکات فوق, باز هم امکان بروز بیماریهای خاص برای اپراتور وجود دارد کم تحرکی هنگام کلر با کامپیوتر . چشم دوختن در مدت طولانی به صفحه مانیتور و حر کات یکنواخت و تکراری مچ دست . ممکن است سبب بروژ انواع عوارض شوند.

صفحه 7:
‎Af ۳2‏ اين ئلات را در هورر لار با لامپیوتر عتما رعایت لنیر: ‏© ۱-در صورتی که درخشندگی صفحه مانیتور شما زیاد است آن را تنظیم کنید و در صورت لزوم از عینک ضد اشعه استفاده نمایید . ۲- در طول کار با کامپیوتر با تمر کز بر روی هر چیز دیگری به جز صفحه رایانه چشم ها را در حالت استراحت و آرامش قرار دهید. ۳- پلک بزنید . بسیار از کاربران کامپیوتر حتی به اندازه کافی پلک نمی زنند . اين امر منجر به خشک شدن چشم و مشکلات دیگری می شود . ۴- در صورتی که زیاد تایپ می کنید از نگهدارنده کاغذ استفاده کنید. ۵-مچ شما نباید در حالت خم قرار گیرد و در زمان استفاده از کیبرد . موس و سایر وسایل ورودی مچ بايد در امتداد ساعد باشد تا دچار عوارض مزمن در مچ دست نشوید. ۶ بازو ها و آرنج ها زمانی آرامش دارند که نزدیک بدن باشند ‏ ۷- در فاصله زمانی ۴۵ دقیقه تایک ساعت از جای خود بلند شوید چند قدم راه بروید و نرمش كنيد به اين كار كه كلاً ۳ تا ۵ دقيقه در هر نوبت طول می کشد به چشم وقت تلف کردن نگاه نکنید ‎ ‎

صفحه 8:
در صورتی که نمی توازید تکات ‎Jy Yo‏ رعاهت كنيد عداقلك موارد زیر را عتما رعايت كنيد: ‎-١‏ تا هى قوائير هلا مكار از جايتان بلثر شویر و عرکت راشته باشیر. ۷۲ تا جاي ىله مملن است وسلیل روی میز را ور وسترس قور قرار رهیر تا برای استفاره از آنها لازم تباشر هرتب روى هيز غم شوير, هلا مكار عضلات فور را شل و ريكلس(36 | © 1 )كنير تا متهمل فشار اثقباض) عضلائى اضافى روی برن فور نشویر.

صفحه 9:
آشنایی درمان با عارضه خشکی و بیماری چشم درکار با کامپیوتر واینترنت : عارضه خشکی و پیماری چشم ‎7۷٩‏ یک پیماری کار مداوم با منیتور ( صفحه نمایشگر) است : تقریباً ۲ تا ۲ درصد کسانی که زیاد با کامپیوتر کار می کنند گرفتار این علائم هستند. مهم ترین علائم ۷5 عبارتنداز: خستگی و خشکی چشم: سوزش, ریزش اشک و تاری دید و ممکن است د CVS ‏بيمارى‎ © سبب درد در گردن و شانه , علت پیدایش عارضه 6/۷5 آن است که چشم انسان حروف جاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بیند؛ زیرا حروف چاپی تضاد بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آن ها واضح تر است حال آن که درمورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه های آن به وضوح حروف چاپی نیستند بلکه حروف از یک مرکز با تفاوت رنگ بالا شروع شده و به تدریج کم رنگ تر می شوند و يس از تبدیل به خاکستری کمرنگ اپدید می گردند. یکی از مهم ترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدف است به طوری که افراد هنگام کار با کامپیوتر تقریباً یک پنجم حالت عادی پلک می زنند. در این گفتار با زبان ساده و نگاه پزشکی در مورد یکی از شایع ترین بیماری چشمی و عارضه خشکی چشمان کاربر در هنگام کار با کامپیوتر است. مقوله را کمی جدی بگیرید!!!

صفحه 10:
سای 6۷5 عاربه موسوم به 5 ۰۷ مجموعه اي از علائم چشمی و بینیی (ست که بر اثر كاريا كامبيوتر إيجاد مى شوئد ‎EU P Lapis‏ درصد کسانی که رید با کامپیرتر کا ی کنند گرا ین عللم هستند. با گر شدن چه کرکیری کامپت تاد کسالی که از ماه ۴/5 رن هى برد وب یش (هست. میم ترين عانم 1/5©, مهم ترين علائم 5 /) عبارتنداز: فسلى و فتّلى جشم. سوزش. ريزش الك و تارى رير. 0145© همهنين مملن است سبب «رد د ركررى و شائه ها نیز شور علت پیدایش عارضه 1/5©: علت پیدايش عارضنه ‎CVS‏ آنست که چشم انسان حروف چاپی را بهتر از خروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بیند. زیرا حروف چاپی تضاد بیشتری با صفحه سفید زمينه داشته و لبه هاى آن ها واضج تر است حال آن که درمورد صفحه مانيتور جنين تيست و لبه های آن به وضوح حروف چاپی نیستند بلکه حروف از یک مرکز با تفاوت رنگ بل شروع شده و به تدریج کم رنگ تر می شوند و پس از تبديل به خاكسترى كمرنك نايديد مى كردند. بنابراين لبه هاى حروف بر روى صفحه مانيتور وضوح حروف جايى را ندارد. خشكئ و سوزش هشم هنكلم كار با كامبيوتر: یکی از مهم ترين دلايل خشكئ و سوزش جشم هنكام كار با كا افراد هنگام کلر با کامپیوتر تقريبا يك پنجم حالت عادی پلک می زنند. این مساله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری بازبماند و در نتیجه اشک روی سطع چشم سریع تر تبغیر می شود.

صفحه 11:
© كاهش عوارض 6۷5 © كارشناسان براى كاهش عوارض 0175) رهنمودهائى را توصيه مى ‎-١‏ اكر بيوسته با كامييوتر كار مى كنيد. بهتر است هنكام كاركردن باآ سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتی که مشکل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید. مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر اين که باعث می شود بلك ها يايين تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد . ۳- از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد. در اين موارد هم با بر را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میز کار تنظیم كرد به طوری که ساعد شما هنگام کار با صفحه کی بورد موازی با از جمله آن که: به طور ارادی پلک بزنید. اين کار هنگام کار با کامپیوتر سعی كنيد برده ها را بكشيد و روشنایی اتاق را نی به نصف وضعيت معمولى كاهش دهید. ۵-اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده مى كنيد آن را طورى قرار دهيد كه به صفحه مانيتور يا جشم شما نتابد. همجنين مى توانيد صفحه هاى فيلتر نيز بر روى صفحه مانيتور نصب كنيد. تابش نو ر به صفحه مانيتور سبب كاهش تفاوت رنكها و در نتيجه خستكى جشم مى شود. اين موضوع به خصوص زمانى كه زمينه صفحه تيره باشد شديدتر خواهد بود. هر از چند گاهی به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر ۵ تا ۱۰ دقيقه جشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود. همچنین به شما فرصت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود. اگر مجبورید که متناوبً به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصاً درمورد تایپییست ها)

صفحه 12:
۷-ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این عارضه سعی کیند صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای این کار می توانید از دستگاه گیره کاغذ استفاده کنید. - فاصله مات تا ۶۰ سانتی متر باشد. ۸- روشنایی و کنتراست مانیتور خود را اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنای مانيتور زياد است و بايد آن را كم كنيد. 1-در مقابل. اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد رو: روشنایی باید در حدی باشد که چشمان شما احساس راحتی کنند. اختلاف رنگ مانیتور باید حداکثر باشد تا لبه های حروف بیشترین تفاوت رنگ را داشته باشد. ‎hapa ie ee ees‏ سخن خواهيم کفت به طوری که با بماری آشنامی شوید که براثر کار مدوم و امطلوب با مانیتور صفحه نمایشگر کامپیتور کاربر کور و نابینا می شوید کمی مسله را جدی بگیرید

صفحه 13:
افزایش پوسیدگی دندان

صفحه 14:
ad equ a : ‏عوامل زیان آور ار گونومیکی عبارتند از‎ © ‏طراحی نادرست ابزار تجهیزات و محیط کار ؛ حمل و بلند کردن بار ؛ شرائط پینائی‎ نا مطلوب » ارتعاش ۰ وضعیت امطلوب بدنی هنگام کار» اعمال نیرو و تکرار گنت و "هر یک از عوامل یاد شده اگر از اندازه تحمل فیزیولوژیک بدن انسان فزونی كيرد . عوارض و آسیب هایی راایجاد می کند . در بهداشت حرفه ای کوشش ها بر پیش بینی ۰ تشخیص ۰ ارزیابی ودر صورت نیاز کنترل آنها متمررکز است .

صفحه 15:
we دریک سیستم تعدادی به عنوان ارائه دهنده خدمات مشغول به خدمت می باشند. وبنا به نوع خدمت و سرویس ارائه شونده از تجهیزات و تسهیلاتی از قبیل: میز. صندلی . کامپیوتر. فاکس . تلفن و غیره در جهت پیشبرد اهداف سازمانی استفاده می شود تجهیزات و تسهیلات فراهم شده سلیقه ای بوده و بدون توجه به وضعیت بدنی کارکنان طراحی شده اند به مرور زمان انواع مشکلات و ناراحتیهای اس‌کلتی و عضلانسی برای کارکنان بوجود می آورد که بر روی کیفیت و کمیت کار تاثیر گذاشته و سبب نارضایتی را فراهم می آورد . ABs

صفحه 16:
واكنش افراد و سليقةٌ آنان جرای (نتفاب رنک نه تنها در جو(مع منتلف با همم تفاوت داره جلکه در بین کروههای منتلف یک بامعه هم فرق می کند.

صفحه 17:
الف : کاربرد رنگ در محیط کار رنگ آمیزی در و دیوار و ابزار و آلات در محیط کار به رنگهای بخصوص. مبتنی بر این است که کارایی فرد در محیطی با رنگ دلخواهش افزایش پیدا می کند. بنابر این ما باید محیطهای کار. را به رنگی در آوریم که برای اکثر کار کنان و کارگران محیطی ارام بخش و مطلوب باشد. زبرا هدف فراهم آوردن شرایطی است که هیچ فشار عصبی و روانی بر فرد وارد نشود. بطور کلی. رنگها برای اکثر مردم معنی مشخصی داشته و واکنشهای هیجانی تقریبا یکسانی را دربي دارند.

صفحه 18:
مطالعات نشان داده اند که رنگها بر سبستم اعصاب اثر می گذارند. تحریک و فعالیت بخش سمپاتیک سلسله اعصاب فیزیولوژی بدن را از وضع بهینه و تعادل برمی گرداند. بعضی از رنگها موجب فعال شدن اعصاب پاراسمپاتیک می شوند.

صفحه 19:
ج : خواص اختصاصی رنگها و اثر آنها بر عملکرد رنگها هر کدام بر فرد اثر خاص و متفاوتی دارند. که بدنبال آسن رفتار کار و عملکرد فرد را تحت تاثیر قرار هى :ذهدرزواتشناسى كار, ,نت رافر محيظ کار به عنوان يك متغير فيزيكى در نظر دارد كه مى تواند بر ميزان بازدهى كاركنان تاثير بكذارد.

صفحه 20:
خاکستری: رنگ خاکستر ی رنگی است خنثی که هیچ گرایشی را برنمی انگیزد. نه روشن است و نه تیره . این رنگ عاری از هر نوع تحریک و واکنش است. به همین دلیل در صنایع کاربرد فراوان دارد .

صفحه 21:
اين رنگ به دلیل اثری که بر اعصاب پاراسمپاتیک می گذارد. منجر به کاهش فشار خون و تعداد تنفس شده. احساس امنیت کارمند را افزلیش می دهد. چنانچه او بر لثر عواملی از قبیل ترس از عدم موفقیت. ارزشیلبی و یا هر عامل خارج از محیط کار. دچار اضطراب و تشویش شده باشد. در محیطیبا ینگ لبی. تنش او کاهش يافته و حساسیت و آسیب پذیری و در نتیجه خستگی رولئی و جسمی او تقلیل مى يابد.

صفحه 22:
بعضی از تحقیقات نشان داده اند که استفاده ازرنگ ‎isl‏ احساس سرماوخنکی ۳ ‎oy‏ انگیزد. افراد در اطاقی که رنگ سبز یا آبی داشته باشد پیشتر احساس خنکی می کنند تا در اطاقی که رنگ آن قرمز با نارنجی است.

صفحه 23:
we سرع رنگ سرخ نمایانگر نیروی حیاتی است. سرعت نبض را بالا می برد و میزان دم و بازدم را افزایش می دهد. این رنگ به معنای تمایل و رغبت است. لین رنگ اصرار بر بدست آوردن نتلیج است لین رنگ احساس گرما را برمی انگیزاند و موجب رها شدن انرژبها و نیروهای حیاتی فرد می شود. لین ینگ فعالیتهای عمومی را افزلیش می دهد و احساس رقابت را تشدید ‎ge‏ كته در ابتدای ساعات فعالیت. رنگی سازنده است اما در حالت خستگی عصبی و فیزیکی آزاددهنده است لین رنگ در محیط کاربه شرطی می تواند کاراش را افزایش دهد که-سایر شرایط تامساعه نباقندد

صفحه 24:
we زرد زرد روشن ترین رنگ است به همین دلیل شادی افزاست. آثرش خوش روبی و شادمانی است. وجود رنگ زرد در محیط کار افراد را در رهایی از مشکلات و موانع و تعارضات پاری می بخشد. این رنگ امید بخش و دلالت کننده است. زیرا تنش زدا و عامل انبساط ماهیچه ها است.

صفحه 25:
قهوه ای: رنگ قهوه ای. سرخ تیره شده می باشد. بنابراین به جای زنده دلی رنگ سرخء موجب دل مردگی و تسلیم می شود. محیط کاری قهوه ای رنگ. نیروی انگیزه های آنان را برای کار و فعالیت کاهش می دهد و آنان را به افرادی بی تفاوت مبدل می سازد. بنابراین رنگ قهوه ای برای محیط کار رنگ مناسبی دیست

صفحه 26:
اين رنگ ترکیبی از رنگهای آبی و سرخ می باشد. بتابرایی بعضی از ویژکیهای خر دور رنگ و کاواس بعنی هم هیجان انگیز و هم ارام بخش است. محبط کار با محیط بنفش باعث می شود کارگر یا کارمند بیشتر به جستجوی هویت خود رفته و به ذهنیات خويش عينيت بخشد. يعنى افكارش را به عمل تبديل كند. به عبارت ديكر هر جيزى كه مورد تفكر واقع كردد بايد به حقيقتى ملموس تبديل شود.

صفحه 27:
سياه : رنگ سیاه رنگی است نفی كننده و متوقف کننده فعالیت. زیرا فرد را نومید و دچار یاس کرده و احساس پوچی را در او تحریک می نماید. رنگ سیاه تداعی کننده پابان همه چیز است. فرد در چنین محیطی دست به هیچ کار نمی زند زبرا برای او چيزي وجود ندارد. در پشت رنگ سياه زندكى كاملا متوقف است.

صفحه 28:
طراحي نامناسب حیط کار و ناراحتيهاي اسكلتي و عضلایي ناشي از کار 3 3

صفحه 29:
چکونه کار جا راجاخه سلاهتی زا خهدید هی کند ۲ ۱- صندلی : اجزاء صندلی شامل شامل پشتی . نشیمنگاه » دسته و پایه می باشد و یک صندلی مناسب برای پشت کامپیوتر بایدویژگیهای زیر را داشته باشد : صندلی از هر نظر ( ارتفاع : زوابا و فواصل ) قابل تنظيم باشد . ارتفاع صندلى ب ۱ تا ۵۲ سانتیمتر توصیه می شود . زاویه پشتی با تشک صندلی » حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد . عرض بشتى صندلی باید حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتیمتر باشد .ارتفاع پشتی صندلی را یز بين ۵۰ تا ۸۲ سانتیمتر توصیه می کنند . صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر ( ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از پایین ) دارای یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد . سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طوله و عرض ۴۰ تا ۴۸ سانتیمتر باشد . برای افراد چاق صندلی های پهنتر توصیه می شود . ضخامت تشک در حدود ۴ تا ۵ سانتیمترباشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحا بتواند تتفس کند و لبه جلو صندلی . گرد و البه ييرونى آن » نرم باشد . بر اساس اصول اركونومى كه از سوى سازمان بين المللى توصيه شده . ارتفاع نشیمنگاه صندلی باید ۲۵ الی ۳۵ سانتیمتر پایینتر از سطح میز کار در نظر گرفته شود . شیب کف صندلی ۵ تا ۱۵ درجه برای تمایل به جلو و ۵ درجه تمابل به عقب را امکان پذیر سازد . صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه هتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد «همچنین دارای ۵ جرخ بوده وچرخان باشد . دسته صندلی قابل تنظیم باشد 6 به اندازه کافی عریض باشد که اجازه ورود و خروج دهد به اندازه کافی بزرگ باشد که تکیه ‎olf‏ لازم را برای پایین بازوی کار فراهم کند و به اندازه کافی کوچک ‏ که در نحوه نشستن اختلال ایجاد نکند . باید از مواد نرم ساخته شوند و دارای کناره های گرد باشند .

صفحه 30:
۱-۱: وضعیت نشستن کاربر روی صندلی : تا جایی که می توانید باسن خود را به تکیه گاه ( پشت ) صندلی نزدیک کنید . ارتفاع نشیمنگاه صندلی را طوری تنظیم کنید که کف پایتان صاف روی زمین قرار گیرد و زانوهای شما در راستای ران هایتان باشند . ( ران و ساق پا زاویه ی ‎٩۰‏ درجه داشته باشند) پشتی صندلی باید با نشیمنگاه زاویه ای بین ‎٩۵‏ تا ۱۱۰ درجه بسازد . در این زاویه کمترین فشار بر ستون مهره ها وارد می شود وانحنای آن در وضع طبیعی خود قرار می گيرند . اگر لازم است از کوسن های کوچک استفاده کنید تا پایین و بالای کمرتان هم تکیه گاه داشته باشد . اين کار باعث می شود انحنای طبیعی ستون فقرات حفظ شود و فشار کمتری به كمر وارد شود . دسته های صندلی هم باید طوری تنظیم شود که وقتی دستها را روی آن قرار می دهید ۰ شانه هایتان شل و آزاد باشند . ترجیحا" از یک زير پایی استفاده نمایید و پاها را روی آن قرار دهید . این وسیله به راحت بودن وضعیت پاهای شما کمک می کند .

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
۱-۲: چگونگی تنظیم صندلی کامپیوتر : مرحله اول : درست روبه روی صندلی بایستید . در این حالت زانوها باید با محل نشستن در یک راستا باشند . به عبارتی زانوها با محل نشستن تماس داشته باشد . در این حالت محل نشستن تنظیم شده است . مرحله دوم : روی صندلی بنشینید . در این حالت قسمت داخلی زانو با لبه صندلی بایستی به اندازه يك مشت جمع شده کاربر فاصله داشته باشد . توجه داشته باشید که زانو بایستی زاویه ای حدودا" ۹۰ درجه بين ساق و ران داشته باشد . مرحله سوم : تكيه كاه يا يشتى بايد به نحوى تنظيم شود كه دقيقا" قسمت انحنا يا تو رفتكى کمر را پر کند . اگر هر یک از این سه مرحله تنظیم نبود ؛ در صورت اينکه صندلی کاربر دارای شرایط ذکر شده باشد » به راحتی می توان آن را تنظیم کرد .

صفحه 34:
SIT sothat the space beeen the front edge ‏به‎ chai andthe lower 3 tho legs jus its leached fist ADJUST the backrest cf the chair so that ‏ا‎ ‎supports the curve in the lower b STAND in tro othe chair jst the height so thatthe sedis approximately t neo level

صفحه 35:
۲- میز کامپیوتر میز باید فضای کافی در اختیار کاربر قرار دهد . تا مانیتور و کیبورد و سایر وسایل مورد نیاز کاربر به راحتی بر روی آن قرار گرفته و فضای استفاده از آنها برای دستها نیز فراهم باشد . سطح میز باید : مانیتور را حداقل در فاصله ۵۰ سانتیمتری قرار دهد . تواند زاویه دید مناسب به کاربر جهت دید مایتور که بصورت مستقیم است ؛ مهيا کند . ارتفاع مناسب داشته باشد ( ار تفاع میز باید بین. ۵۰ تا ۷۵ سانتیمتر میزها باید به گونه ای باشد که کمترین تشعشع ( بازتاب نور ) را داشته باشد . بهتر است از استفاده شيشه بر روی میزها خودداری شود . کناره های میز هم باید گرد باشد . ارتفاع میز هم باید طوری تنظیم شود که آرنج و شانه های شما بتواند آزاد و شل قرار يرند و مج دست هاى شما خم نشوند ( در امتداد ساعد باشد ) در اين حالت معمولا" یک زاویه ۱۱۰ درجه بین ساعد و بازو ایجاد می شود وبواقدت الوم ‎pr‏ ‏شوید . بلکه با نزدیک کردن میز و صندلی خود را به کار مسلط برای به حداقل رساندن فشار بر روی گردن و کمر هنگام تايب یک نوشته با نامد» استفاده از نگهدارنده های کاغذ برای قرار دادن نامه رو آن لازم است .

صفحه 36:

صفحه 37:
۳- صفحه کلید در استندارد 9241 160 مشخصه صفه کلیدها چنین بیان شده است : * صفحه کلید باید شیبدار و شب باشد. تا وضعیت مج را تا حد امکان به حالت حط مستقیم نزدیک کنید ( با درجه رو به پایین یا بللا) * صفحه کلید باید مستقیما" در جلوی کاربر در فاصله ای که آرنج کاربر در نزدیکی بدن قرار كيرد و ساعد تقريبا" موازى کف اتاق باشد قرار بگیر اگر فضای میز کافی نباشد سینی صفحه کلید می تواند مفید واقع باشد . ‎٩‏ صفحه کلیدهای معمولی کاربر را مجبور می کند که مج هایش را برای دسترسی و استفاده از کلیدها در حالت خمیده نگه دارد ‏صفحه کلیدهای معمولی قابلیت استفاده توسط کاربران چپ دست را ندارد . کاربران چپ دست می توانند از صفحه کلیدهای ارگونومیکی خاص استفاده ‏؟ صفحه کلید مورد استفاده بايد در دسترس فرد و در محلى قرار كيرد كه در هنكام كار با آن ساعد و بازوها زاويه اى بين ‎6١‏ تا ۰ درچه ایجاد نمايند . در این حللت بازو بایدبه زمن عمود باشد و مج نباید هیچ گونه فشاری را متحمل شود و نبايد به بالا پایین با داخل خم شود . برای این منظور میتوان از تکیه گاه مخصوصی استفاده کرد . ‎. ‏صفحه کلید باید بطور دقبق در جلوی فرد قرار كيرد‎ ٩ ‎

صفحه 38:
به عبارتی غیلی مهم (ست که هر دو مج کاملا به مو(زات هم روی صفعه کلید به شوی قرار بگیرند که هر یک سهمی (ز صفعه کلید ر( به گونه مساوی تقسیم کنند. 5 i 5 i 3 f § ‏ا‎ 1 1 8 5 ‏ا‎ ‏ا‎ 5 y

صفحه 39:
۴- مانیتور : ۴-۱ : بطور کلی مانیتورها ممکن است دو نوع خطر را برای افراد بوجود آورند که عبارتند از : الف ) خطر درخشندگی نور و يا انعکاس و بازتاب نور محيط اطراف به چشمان فرد ب ) خطر تشعشع

صفحه 40:
از لحاظ اصول ارگونومی » در هنكام كار با مانيتورها » خصوصیات و اصول زیر باید مورد توجه قرار گیرند : # بالاترین قسمت صفحه مانیتور در امتداد دید اپراتور قرار گیرد . . ‏صفحه مانیتور نباید درخشندگی داشته باشد و نور را نیز نباید منعکس کند‎ ٩ * جهت كاهش انعكاس نور محیط اطراف در مانیتور ۰ بايد ضمن تنظیم مانیتور : درخشندگی را نیز در منبع تولید آذ کنترل کرد ( کاهش داد ) * مانیتورها باید در مکانی دورتر از پنجره و در امتداد قاثم با آنها قرار گیرند . #ر كيرة و کت زر اي گت ماب و ری ما د. * برای ایجاد یک زاویه دید مناسب به صورتی که صفحه مائیتور در میدان دید فرد واقع شود : كردن بايد راست نگاه داشته شود و مسیر دید نیز باید به سمت پایین باشد . برای جلوگیری از خطر میادین الکترومغناطیسی ۰ هیچگاه نباید در پشت مانیتور قرار گرفت . # فاصله دید طراحی شده برای مانیتور برای کارهای معمولی اداری نباید کمتر از ۴۰ سانتیمترباشد * نكاه كردن طولانى به مانیتور ممکن است باعث خستگی و خشکی چشم کاربر شود هر از گاهی پلک زده شود و به چشمان استراحت داده شود . هر ۳۰ دقیقه به اشیائی که در فاصله ۶ متری قرار دارند ‏ چند دقیقه بدوزید .

صفحه 41:
۴-۳: بازتابش : منلبع نور مستقیم ( پنجره ها و لامپ های بالای سر ) باعث بازتلبش نور بر روی صفحه نمایش می شوند و دیدن تصاویر را مشکل می سازند و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود . مانیتور را در زاویه عمود بر پنجره و منابع نوری قرار دهید . لامپ در محل کارلامپ میز کاری ‎position task lighting)‏ ) را طرری قرار دهید که بر روی مانیتور بازتاب نداشته باشد . مانیتور را تمیز نگه دارید . لایه غبار بازتاب را شدت می دهد . از پرده در جلوی پنجره ها برای کاهش باز تابش استفاده شود . میتوان از فیلترهایی که مستقیما در جلوی مانیتور قرار می گیرند برای کاهش بازتابش استفادهخ شود اما اين فيلتر نبايد ديد مانيتور را کاهش دهد . برای کم کردن بازتابش از دیوار و سطح کاری اطراف مانیتور ؛ با رنگ ملایم و غیر بازتابنده رنگ آمیزی شود . تجهیزات ایستگاه و لامپ را طوری قرار دهید تا از بازتابش از مانیتور و سطوح اطراف آن جلوگیری شود .

صفحه 42:

صفحه 43:
۵- موس و اشاره گرها : "موس باید در نزدیکی صفحه کلید قرار گیرد تا کاربر بدون کشش بدن به آن دسترسی پیدا کند . #در هنگام استفاده کاربر از ماوس ‏ بايد ماوس را به آرامی در دست نگه دارد و با ملایمت کلیک کند و همچنین ماوس را با تمام بازو جابجا کند و آنرا با مج جابجا نکند . کاربر در هنگام جابجا کردن ماوس از قرار دادن مچ و ساعد بر روی میز خودداری کند . © از پدهایی ( صفحه هایی مخصوص ماوس ) که امروزه به عنوان پد طبی مطرح است استفاده شود .تکیه گاه مچ باید نسبتا" نرم و اطراف آن گرد باشد تا فشار وارده بر مچ را به حداقل برساند . عرض تکیه گاه باید حداقل ۸/۳ سانتیمتر باشد . #ماوس و اشاره گرها را نزدیک صفحه کلید قرار دهید . ماوس را به آرامی نگه دارید و استفاده کنید و آنرا در دست فشار ندهید زیرا باعث خستگی دست و ساعد مى شود .

صفحه 44:
معل (ستقرار (کشتان روی ماوس نیز به [ین قرا است که سه [نکشت وسطی بر روی ماوس و (نکشت های شست و کوپک, در دوطرف ماوس قرار ‎SAS co‏

صفحه 45:
محیط کار ونشستن محیط کار متناسب‌با ابعاد بدنی کارکنان شاغل باشد. درجلوگیری از بروز بیماربهای ناشی از کار وجود میز و صندلی مناسب همراه با یک روشنلیی مطلوب از ایجاد ناراحتیهای اسکلتی عضلانی و خستگی در ناحیه کمر پیشگیری می نماید.

صفحه 46:
صندلی نوع صندلی مورد استفاده و طراحی آسن نقفش بسیار مهسم در جلوگیری از خسستگی و بروز ناراحتی های اسکلتی عضلانی دارد یک صندلی خوب زمانی میتواند نقش خود را خوب ایفا می کندکه بتولند حللت انحنای قوس کمر را در هنگام نشستن حفظ بنماید. و همچنین در محیط کار فرد بتولند دسترسی‌به صندلی متناسب با نوع کار داشته باشد. برای مثال اكر نوع كار نيازمند استفاده از حالت ايستاده و نشسته توا "م با هم مى باشد بايد ارتفاع صندلى طورى باشد كه فرد بتولند در هر شرایطی از آن استفاده نماید.

صفحه 47:

صفحه 48:
ترسح سس ۰ 1 I 0 070700 مواردی که در میز اهمیت دارد عبارتند از : سطح روی و ارتفاع سطح بالائی و سطح پایینی و عمق داخل میز. وسعت سطح روی میز بایدبه اندازه کافی باشد تا کلیه قطعات و وسایلی که برای انجام کار لازم است جا بگیرد. نوع موادی که برای ساخت میز استفاده می گردد باید از لغزیدن قطعات برروی میز در هنگام کار جلوگیری کند .

صفحه 49:
مر عمق میز و فضای داخل میز اهمیت زبادی در راحت بودن پا برای انجام بکسری حرکات دارد. باید پا به اندازه کافی فضای آزاد در زبر میز داشته باشد. اگرارتفاع میز بالاتر از ارتفاع آرنج باشد باعث بالابردن شانه و دست می شود و این سبب خستگی و درد در ناحیه شانه می گردد برای هرکاری با توجه به نوع فعالیت و مشخصات آنتروپومتری شاغلین میز مناسب قابل تنظیم طراحی گردد. واگر این میسر نگردد میتوان از صندلی قابل تنظیم ار گونومیک استفاده گردد.

صفحه 50:

صفحه 51:
تس = اگر ارتفاع میز بالاتر از ارتفاع آرنج باشد باعث بالا بردن شانه و دست می شود و این سبب خستگی و درد در ناحیه شانه می گردد . اين مسئله بخصوص دربین افرادی که با کامپیوتر سروکار دارن د اتفاق می افتد . بالا بودن سطح قرار گرفتن نمایشگر و مانیتور بر روی میز سبب به عقب رفتن كردن مى شود( زاويه 18 درجه بين سر و تنه قابل قبول مى باشد) كه بهترين وضعيت جهت كار با كامييوتر زمانى است كه سطح کار در حد آرنج و سطح بالایی مانیتور پایین تر از حد چشم فرد قرار گیرد.

صفحه 52:
ی —_— = یت تجربه درد در ناحیه گردن و شانه و آرنچ و مچ را تجربه نمایند می تواند به دلیل نامناسب قرارگیری دستگاه بر وی میز کار باشد که این موارد به ترتیب زير می تواند بر آن تاثیر بگذارد فاصله مانیتور باید مناسب باشد در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر(یا ۲۰ تا ۴۰ اینچ ) مورد قبول می باشد در غیر اینصورت سبب خستگی چشم می گردد در صورتیکه فاصله زباد باشد فرد مجبور است که برای دیدن مطالب و نوشته های ریزتر به طرف جلو خم كردد © لا

صفحه 53:
مواردپیشگیری ازعوارض ناشی از کاربا کامپیوت در هنگام خواندن مطالب از روی صحفه مانيتور حتما بايد تنه و كردن در یک امتداد و صاف باشد و هنكام تايب از نكهدارنده نامه كه در جلو ی فرد در کنار مانیتور به صورت عمودی قرار داده شود که دیگر نیازی به این نباشد گردن را برای خواندن نامه خم نماید.

صفحه 54:
we برای جلوگیری از ایجاد قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب نیاز می باشد که میز مناسب که دارای طراحی ارگونومیک باشد به طوری در قسمت جلوی میز سینی کشویی که صحفه کلید و موس را در خود جا داده و نیاز نباشد جهت دسترسی به موس دست را بالا برده و عضلات شانه و دست و مچ تحت استرس و فشار باشد و تا جاییکه امکان دارد پربنتر به مانیتور نزدیک باشد و یا جایی قرار داده شود که نیاز به خم شدن زیاد و یا كشيدن دست نباشد.

صفحه 55:
براي جلوگيري از برخورد دست با سطح میز از زیر دستي که از جنس مناسب و انعطاف پذیر باشد استفاده گردد

صفحه 56:
مواردی را که در هنگام انجام کار نشسته باید رعابت نمود برای کارهای نشسته هر ۱۵ دقیقه یکبارانجام یکسری حرکات ۸۲۳ از ورم پا خواهد کاست. در جهت پیشگیری از ایجاد ناراحتییهای اسکلتی و عضلانی ناشی از نشستن افرادی که دارای کار اپراتوری با کامپیوتری هستندهر ساعت یکبار نیازمند استراحت به مدت ۱۵ دا می باشند. و در زمانی که بار کاری بیشتر باشد برای هر ساعت ۱۰ دقیقه پیش بینی کرده اند. عدم استفاده از پوشش جرمی برای روی صندلی در محیطهای فردباید به مدت طولانی کار نشسته انجام بدهد

صفحه 57:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان