کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریتکنولوژی

عوامل حیاتی موفقیت سازمانی در پذیرش بانکداری الکترونیک

صفحه 1:
a ist Annual FS ‏ا‎ me a ‏پذیرش بانکداري الکتر ونيك‎ ‏ال‎ ‏دکتر فریبرز جولايي‎ ‏دکتر محسن صادق عمل نیک‎

صفحه 2:
بانكداري الكترونيكي تکنولوژی اطلاعات بانکداری الکتروئیک

صفحه 3:
رت با وجودى كه جنبه هاي مختلف صنعت بانكداري طى جندين دهه مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است. اما موضوع بانکداري الکترونيك در مقالات و نوشتجات 5 از اواسط سال 1990 ميلادي به ۱ ك را پوشش داده آند. اما هنوز درباره عوامل حياتي ش بانكداري الکترونيك و موضوعات سازماني مرتبط ‎gS SEES‏ سند رى حررن جد مسن تلات ن رررسي ملق سردي لكي ‎epee CaS STE)‏ ا لت ‎Fob)‏ 0ك هدف از لین تحقیق, بررسی ۹/5 در پذیرش موفقیت آمیز بانكداري الکترونيك ‎Pe eres eter [con nts reese oor) evar ee Ber pocs RU el ners te‏ به دلیل دسترسي وسیع تر و هزینه کم هر تراکنش در حال گسترش مي باشد. ‎eyes te Kc eS Ofc) FOR‏ 1۷ ن ارشد سازمان های مرتبط با بانك ‎None CON Irs gre Pe or)‏ ۱ بانكداري الكترونيك 0

صفحه 4:
- 5 53 genre ‏تحقیق در روش عوامل حياتي موفقبت‎ براي بررسي موضوعات سازماني مرتبط با پذیرش بانكداري الکترونيك » روش های متعددي نظیر سیستم شاخص هاي کليدي و تحلیل 1 یا تحلیل هزینه/ سود و ... مي توانند مورد استفاده قرار ‎FeO a, CSF eliss Le. .f‏ لیم. براي اينکه این تکنيك يك تكنيك ثابت مناسب در زمينه سيستم هاي أطلاعاتى بوده كه باتحقيق ما مناسبت تر است. " اكر عوامل حياتي موفقيت شناسابي شوند. مديريت مي تواند اقدامات خی ارات ارات پر سل ی سب ری بات تیار الكترونيك را به كار بكيرد. اين تحقيق تركيبي از موضوعات: برنامه ريري انستراتزی و اجتراي, تبعارت التترونيك را سورت ‎PP sup‏ دهدء از اين رو عوامل حياتي موفقيت بررسي شده يك روش مناسب ‎seer roe Se) esp)‏

صفحه 5:
سابقه بانكداري الکترونيك و عوامل موفقیت آن 0 ‏و أكاهي ليل ار ا‎ 000 ere ae قرار دادند. برخى 00 دادند م يك و با اهمیت مانند تأمین شبکه اولیه بانکداري الکترونيك از شرکت هاي دیگر یا مزیت رقابتي بانكداري رسك | مورد بررسي قرار داده اند. ‎UW‏ اما سطوح استراتژيك موضوعات سازماني بانکداري الکترونيك عموما به طور ب وب توسط تحقيقات اخير يوشش داده نشده است. ‎ee Re oc Ren Ie eS SOc ieee‏ 1 عاب سل سكول بسار نا يرلل رار سه طبقه تقسیم بندي نموده ایم: و( ‎ ‎ ‎ ‎ ‎۳

صفحه 6:
rt Pe ea OB) oer ‏ا‎ ‎0 ope el Renee FE Pe CROCE Sorry ‏مبتني بر ارایه خدمات. بايستي براي‎ foe ey ‏ا ا‎ ror] oereryy 5 117 1 CET ES Ieee Cent wre Or erat) eecnrprarene- parts) ven] ‏اعتماد و وفاداري مشتريان را اجلب تمابد. اسن نوع اعمزمانى و‎ ‏يكيارجكي توزيع شده منابع يكي از بزركترين مزاياي بالقوه بانكداري‎ ‏الكترونيك از ديدكاه مشتريان مي باشد.‎ ‏در این خصوص اینترنت بايستي با سایر شبکه ها نظیر 211۷15 و‎ * 7 ‏اك‎ ne res Pts cocoa ‏علاوه» پردازش در ميان شبکه ها براي لسار سات بای به‎ ۱ ‏صورت همزمان‎

صفحه 7:
1 [9 eS som ty pear Conde Fang eer Pacrscen| bine CE IEF eaI ‏ا ا ا‎ ‏نمايند. اين كار به بانك ها فرصتي براي تغيير و تحولي ملايم و آهسته‎ ‏از استراتزي بانكداري شبكة اي به اسسراتزي بانكداري الكترونيك مي‎ ا رس مي لا Teg eos Rov ea bee FLY Seager a cee a 7 ‏موانع فيزيکي و اجتماعي براي ورود مشتریان در د كر‎ ‏جدید. پیشنهاد می شود.‎

صفحه 8:
2 عوامل عملياتي مهمترین عامل مطرح شده در مقالات ‎al‏ مات ریب ره لته يد ‎Sith go gta‏ 7 تریان شده است. در حلا نولووي و رقابت ‎ay de] Si Mn og es Me oe‏ ی های لازم را فراهم آورده است. ‎kVp i yr ane aL FSTCE‏ ل ا ‏تحول بسمت ‎al See‏ ار الل خدمات بهتر. مطمئن تر و راحت تر و به صورت 01111126 به مشتري ها بكار كيرئد ‏5 تاد زیادیاز عولملموفقیتحیاتیب ل 0 ‎einroes‏ 00 ‏لسترا لیا را مشخصو تعییرن مود که عبلیتند از ‎i‏ ‏افزايش اراده براي نوآوري و تغييرات واصلاحات سريع در زير ساختارهاى بانكدارى اينترنتى» زاريابي و تبلیغات آدرس وب سایت بانك براي گسترش بازدید کننده ‎ie‏ اراول» ‏به کارگیری ابزا ارهاي حمايتي تصمیم 0101196 براي مديريت مالي مشتر ‎0 ‏را‎ rere e ‏خدمات قابل عرضه. ‎ ‎

صفحه 9:
3. عوامل تكنيکي ت كه شامل حفاظت از اطلاعات شخصي مشتريان و تراكنش هاي مطمئن براي جلوكيري از سوء استفاده مي باشد. برتري دارد نسبت به رشد هر نوع دب حياتى ذكر شده است. تكنولوثي ناموفق اغلب منجر به از دست دادن مشتري براي د كاستي ها ‎ee nd‏ ملنع در يذيرش شبكه بانكداري الكترونيك و ييوستكي و يكيارجكي آن با ساير شبكه ها مي باث

صفحه 10:
‎o‏ هم کچ ‏روس تحعيقى ‏روش تحقيق انجام شده مطالعه موردي است. داده ها در طول يك دوره شش ماهه جمع آورى شده اند. ‏براك داك الى ماک أرست رو لكك اراد کرد ا آل مين فر را روی يك حادثه که به صورت همزمان در خلال مفاهیم ‎ej‏ واقبي رك نو ۱ طور واضح مشخص نیست. ‏ا ل ل مناسبي است براي زملني که پژوهشگر رل کدی اس تك او لزن و تر مسر ی را انجام مي ‎ety‏ اه ‎RCC cee‏ ‏داده ها براي مطالعه موردي به وسيله ي به كاركيري ابزارهاي جمع آوري اده ‎or ry Ves PPP‏ ا ا ا | أوري مي كردند. ‎

صفحه 11:
سابقه بانك وولويج در انكلستان "" وولويج يكى از ارايه دهنده هاي برجسته خدمات مالى خصوصى در اس ات کبس از ‎eS STS ls ele M00‏ 7 سل 2992 ارات سردا ان بل بسن رن بر داك د اين ‎AN eee‏ ا ا ا 0 ینب بات ک بر از ‎ells pts es ots AO‏ بانك يك شركت مبتكر وكاملا جدي و مشتاق براي استفاده از ابزارهاي جدید ا ا شبکه هاي الكترونيكي در ابتداي صف رال سای خسات سل در ارربای راد در سال 2000 بانك وولويج بخاطر موفقيت در بانكدارى الكترونيك توسط گروه دله30:01 تحويل كرفته شد كه يكي از كروه هاي مهم بانکداري در اروپاست. ‎i‏ ۲

صفحه 12:
برنامه باز بانك وولويج ۴ برنامه باز توسط وولویج طراحي شده است تا با در دسترس قرار ‎a career anes Pe ce Tare Cons CIN Fe‏ 0 ۳ ر پروتکل درخواست بي سیم ). موجب سرمایه گذاري هاي شخصي مشتریها گردد. این ۳ است که بسياري از ‎ae)‏ ال ا ا ال ا لك ۳ أن دسترسي دارند. * براي فراهم آوردن دسترسي انعطاف پذیر. وولویچ به طور مستمر ‎EU Eyer)‏ و0 هاي سنگيني را در زمينه تكنولوزي انجام داده است و از این طریق وارد بسياري از تحولات سازمانی گشته است. و By SEB (by fl pS S525 ‏اراک دنت رن شربرن باکتارس‎

صفحه 13:
اهم دلایل موفقیت بانک در بانكداري الکترونيك 1. بكاركيري و تركيب تكنولوثي هاي جديد با تجارت سنتي برای فراهم نمودن راه حل هاي جامع رفع نيازهاي مشتریان. ‎cobs Shes sea db as aii 2‏ ) از طریق اینترنت. تلفن هاي ۷۷۸۸۳ و غیره ) براي مشتریان با هزینه هاي تراكنشي ارزان تر. ‏3 توسعه ظاهری و فبزیکی بانک که براي مشتریان وسرطایه گذاران موضوع کليدي ديگري می باشد. ‏+ حفظ و نگهداري مشتریان با استفاده عمیق ارتباطات و توسعه خدمات.

صفحه 14:
‎Od‏ ید ‎Dee pe ore lier eer er ‏انعطافپ ذيري سلیمان2‎ ‏شبکه | لکترونیکي‌وبژه باريابي 3 ‏اده ‏با سارت رارق ‏دس 24 ساغته به خدمات6 ‏مسترسوبه منابع.7 ‎eed‏ دن ‏ادرو ‎oe‏ ال ‏رايع رك ران اك اعلا 00 ‏لنتخابخط مشىمختلط ف روشندكا زف نور ءإطاهات 13 را

صفحه 15:
1. درك بهتر مشتري با استفاده از ابزارهای نرم افزار "" استفاده از سيستمي به نام ( 51168102 0111016 ) كه به آن ها كمك مي كند تا رفتار 1 ‏ل ا ا ا ا ا ب ا ا‎ Ege ۱ اني مشتري براي شبکه الكترونيکي نامیده مي شود. بازاريابي مفید است. مدیر پ * استفاده از ابزار نرم افزاريي به نام ۲ ۷۷6101۲6100 " که لین نرم افزار سه مورد را ثبت مي كند: جايى را كه افراد وارد ©1726 1101116 مي شوندء جكونكي هدايت در حين كار و مسرت مر سر رل لس افزار ما را بر ارزيابى سلسله آكهى هاي تجارتى توانا مى كند . ۱ 0 on Re perry se Ca ese cree caoee Parca pc) Feo ‏ار‎ Content ant Fe ‏زمان موجود. يك عامل فروش مي تواند پيغامي را بر روي صفحه‎ ee ‏تري تایپ کند و کمك و رايزني مناسب را به مشت شنهاد دهد. هدف آین نوآوري, بهبود‎ ۱ re Lea Bo ‏ل‎ 1

صفحه 16:
©. انعطاف يذيري سازمان بانك وولويج به منظور توانا ساختن خودش در وب تغييرات قابل ملاحظه اي را در ‎Irene Wyre nm‏ 000 ایجاد گروه هاي جدید كاري همچون گروه توسعه تجارت الکترونيك که تا پیش از اين وجود نداشت و بوجود آوردن فرايندهاي تجاري جدید تحت گروه ایجاد شده . فرايندهاي زيادي بوجود آمده اند كه به طور كاملء جامع و اتوماتيك عمل مي كنند همانند تحویل دادن چك یا کنار گذاشتن اسناد» بنا به درخواست مشتري. ‎Cw Lge) he‏ ا ‎Spa re ero Carp ec Rp‏ ۱

صفحه 17:
©. شبكه الكترونيكي ويزه باز اريابي ا ا ا ل 0 همجنين نيازمند يك راه متمايز بازاريابي براي فروش محصولاتش بود. ‎Digit gly dhe‏ مستر يان در مررررة فيك ماي الكترر نيت چنین اظهار داشتند که شبكه هاي ‎[Dyes eer nr)‏ ‏3 ارتباط با مشتريان باز مي كنند و ما مي توانيم در فرايند ‏بازاريابي خودمان فضايي را براي دادوستد از طريق شبكه ‏الكترونيكي اختصاص دهيم. ‏اين بدين معني است كه تجارت الكترونيك روش بخش بازاريابي را ‎۱ T CPE ene Senter sere ‏اكنون تمركز ما بر روي درك بهترمشتريان و استفاده از اين درك ‏براي توسعه بخشيدن به ارتباط با آن هاست.

صفحه 18:
<, انتقال سریع خدمات Pep Noe S N= eae ‏لت ا ل‎ scr ‏خدمات بالا برده است. در حالي كه در كذشته مردم آماده بذيرش يك‎ ‏تأخير دو روزه در انتقال وجوه بودند» اكنون اين به زمان موجود‎ ‏كاهش يافته است. به طوري كه مردم يول را بين حساب ها انتقال‎ ‏مي دهند و در همان لحظه به سوي شعبه حركت مي كنند تا يول را‎ ce Eee ‏مردم همچنین خدمات دیگر نظیر وام گرفتن و رهن گذاشتن را هم‎ * ‏به سرعت مي خواهند. اين تقاضا براي خدمات فوري به يك عامل‎ ‏موفقيت مهم و حياتي تبديل شده است و وولويج اين را به عنوان‎ ‏فرصتي مناسب براي کسب سود یبشتر از تجارت. مي بیند.‎

صفحه 19:
ES COW PROCITE ee EO et eee tee ES ES SHER eee mer ‏تجارت و سيستم هاي أطلاعاتي ( 15 ) مي بأشد.‎ ‎LENE See Weor PEE a teteee)‏ رت شبكه ها و سيستم هاي مختلف از يك ميان افزار استفاده مي كند. اين اجازه مي دهد كه كروهي از مشتريان مختلف ( ابتدا و انتهاي سيستم ها ) به تمام نرم افزارهاي ابتدايي سیستم ها دسترسي پیدا کنند. اين ‎as)‏ را ‎YS) ee CCIE Cay ep OCP as Sey‏ تا شبكه ها و خدمات جديدي را بدون مختل كردن خدمات اصليء اضافه نمايند . ميان افزار امكان دسترسي به همه خدمات را أز ‏طريق همه شبكه ها فراهم مي سازد.

صفحه 20:
2 دسترسي 0 ساعته به خدمات كن ورود بانكداري الكترونيك» تحويل فوري تنها نيازي نبود كه ل 0 كن 63 ناف 3 كل از انتظارات مشترياني بود كه از لن استفاده مي كردند. در وولويج» خدمات به صورت 02© ساعته در دسترس هستند به غير از نيم ساعت در ساعت دو صبح رون دوشنبه كه سيستم ها را براي تعميريات ضروري پردازنده مركزي کامپیوتر ها پایین مي آورند.

صفحه 21:
دسترسي به منابع ۴ در دسترس بودن منابع مالي و انساني در همه برنامه ها مهم و حياتي مي باشد. در برنامه ريزي هاي تكنولوزيكي جديد مانند بانكداري اينترنتيء كمبود منابع انساني مي تواند يك نقص بزرك به شمار آيد. وولويج براي رفع اين مشكلء اقدام به بركزاري كلاس هاي فشرده آموزشي براي تعدادي از كاركنان منتخب نمود. " به عنوان مثال» مدير توسعه تجارت الكترونيك لن ها كفت كه: ا ا ل كسي در كشور نبود كه در رابطه با اجراي تكنولوزي ط ‎AVN‏ ‏ا ا 3 براي آموزش به هلسينكي اعزام كنيم. اين افراد يس از بازكشتشان تكنولوژي ۷۷۸۳ را اجرا نمودند.

صفحه 22:
‎Golan ©‏ مدیریت ارشد ‏* پشتيباني مدیریت ارشد در بسياري از موارد به عنوان يك عامل كليدي موفقيت در يروه هاي تكنولوزيكي در نظر 0 ‏"ا در وولويج در زمان اجراي يروثهء مدير اجرايي روز به رون در جريان بيشرفت يروزه قررار مي كرفت. مدير توسعه بانكداري الكترونيك در وولويج بر اين باور بود كه: بدون كمك مدير اجرايى» لن ها هركز نمي توانستند اين كار را انجام دهند.

صفحه 23:
زک ارت * امنیت يكي از عوامل مهم دیگر است. کمبود آن یا هراس مشتریان در ‎le TOP eS)‏ ۱ * وولویچ بالاترین سطوح رمزگذاري را براي سیستم هایش به کار برد. مدير توسعه بانكداري الكترونيك وولويج ادعا كرد كه: ما رمزكذاري را براي تمام نرم افزارهاي نهايي و ابتدايي سيستم خود به كار برده ايم. " مجددا تحليل كر و برنامه نويس آن ها راجع به اين نكته توضيح داد كه: ما تكنولوژي لایه لایه ايمني را به کار مي بریم كه تمام اطلاعات را از زماني كه مشتري وارد سيستم مي شود يا يك فرم درخواست را براي ذخیره سازي با انعکاس اطلاعات تکمیل مي کند» رمزكذاري مي كند.

صفحه 24:
Cul jl al dO داشتن نام تجاري یکسان براي بانك نیز توسط بسياري از منابع آكَاه به عنوان يك عامل مهم موفقيت ذكر شده است. " دليل اصلي اين امر اين است كه يك نام خانوادكّي مانند وولويج به مشتريان اطمينان بيشتري براي انجام كارهاي تجاريشان به صوريت ©0111112 مي دهد. "" دلیل ديگرمي تواند تجربیات مثبت قبلي با بانك باشد و این که ماهیت غیر فيزيكي رسانه 0011106 اهمیت يك نام آشنا ‎De ene Cee SPSS is Sane‏ |

صفحه 25:
1 و 0ف 22 شود. Does oth gS ae oly SVAN) Sls ga ge oy ‏نتقال پول بین حساب ها استفاده کند ولي براي مسایل پیچیده اي‎ | Oy Clap oer) SS Ee Te Eee ens OE re wer ney BIG ‏ره ار در ار‎ Sani ‏تک‎ اک ار ار را رت ای ایجاد يك مجموعه عمومي از ميانجي ها در مرکز سیستم ها براي ۳ برقراري کیفیت بالاي عامل مشتري مداري در سراسر شبکه هاء ايجاد قابليت تحويل دادن همه محصولات و خدمات از طريق شبكه ها و خدمات مشتريان كه توانايي يشتيباني همه شبكه ها را دارد.

صفحه 26:
‎(o>‏ خدمات مشتریان با پاسخگويي سریع ‏"" معمولا انتظار زيادي از خدمات مشتريان شبكه هاي الكترونيكي مي رود ‏لا بر يشتيباني <6© ساعته از شبكه هاي الكترونيكي؛ خدمات ‏بايد به صورت 62© ساعته در دسترس باشد. ‎ ‏" براي برآورده كردن اين انتظارات و نيازهاء يشتيباني مشتري با در ا ا 01 كه مشتري از هر کدام ازشبکه هايي که تمایل دارد» به طور قابل ‎See See Sea‏ ‎7 epee veer tad evrO EVE pan] ‏فني‌نیز‎ help desk ® ‏با لن‌ه مولجه مي‌شوند در دسترس‌مي‌ب اشد.‎ ‏" تحليل كر فني بانك وولويج مي كويد كه: ” هدف ما توسعه طراحي يكيارجه است كه به مشتري اجازه خواهد داد تا بن تواند بازديد كند» دسترسي پیدا کند و با گروه خدماتي بانك تعامل داشته باشد .* ‎

صفحه 27:
©0. انتخاب خط مشي مختلط فروشندكان فناورى اطلاعات در طرح هاي فناورى اطلاعات» انتخاب فروشندكان فناورى يك موضوع مهم است. " بعضي ان شركت ها براي يكيارجِكّي آسانء راه حل يك فروشنده واحد را انتخاب مي کنند» در حالي که ديكران بهترین نوع محصولاتي راکه نیازشان را بهتر برآورده مي سازدء انتخاب مي كنند. " در بانك وولويج » لن ها يك خط مشي مختلط را اختيار نموده اند. لن ها تلاش مي كنند تا بيشترين اجزا را از ‎bep yee malar)‏ 9 اقتضا کند بعضي از اجزا را از فروشندگان دیگر تهیه مي 3

صفحه 28:
تغییر سيستماتيك در تصمیمات مديريتي بانك وولویج از ابتداي کار توجه خاصي را نسبت به تغیبر مدیریت داشت. آن ها در تصمیم گيري هاي مهم و بزرگ بیشتر کارکنان را به مشورت مي گرفتند. در ارتباط با بانكداري الکترونيك آن ها: اول از دسترسي همه کارکنان به اینترنت یقین حاصل کردند. دوم آن ها را تشویق کردند تا حساب هاي " برنامه باز " افتتاح کنند و در لن (0000 يوند قرار دهندء بنابراين آن ها در واقع توانستند شبكه هاي الكترونيكي جدید را تجربه کنند. سوم» زماني که ۷۷۸۳ راه اندازي شدء لن ها براي هركسي که در خواست نمود يك تلفن ۷۷۸۳ تهیه کردند. چهارم ن ها در تمام شعب يك جایگاه اینترنت قرار دادند بنابراین کارکتان توانستند با آن آشنا شوند و آن را براي مشتریان ترویج کردند.

صفحه 29:
a epee Te SCD ‏ل ال‎ Tee BS Tt OE ee Ere rms ens 0 تحقيق اين بود كه توضيح دهد جكونه اين بانك به يذيرش موفق مديريتي شبكه بانكداري الكترونيك نائل كشتد است: عرافل حيا: ا ۱ هاي كليدي از تجربيات آن ها به دست مي آيد. ما نتیجه گرفتیم که بانك ها نیازمند تغیبر مدیریت به عنوان يك مولفه ل . براي اين كه آن ها نيازمند به اجراي قابل ملاحظه تغييرات Ey SRI TUG ere ‏سازي وب مي باشند.‎ 5 ا را و اصلاحات در ساختار مديريت براي سرعت بخشيدن به فرايندهاي تصمیم سازي و نهایتا انتقال خدمات به مشتری باشد. گذشته ازاین» آن ها | ۹ hey Pye enon i Pre RSE nce LONE TO Rey << rery ec جنبه كليدي دیگر استراتژی بانکداري الکترونيك. یکپارچه سازی شبکه بانکداري ‎peu RE Dc)‏ ا ‎ite‏ حداکثرسازي ‎ges 0 Premera 0 ee ‏ا ل ل لك‎ Ne Tew ewer Nene ‏ل‎ mee ety CONE BE Peer ecea ee PU CORED eS CED PU ms CUED Ete se Cth) ‎193 ‏رن‎ a ys ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎(eae ‎

عوامل حياتي موفقيت سازماني در پذيرش بانكداري الكترونيك ارايه دهنده: دکتر فريبرز جواليي دکتر محسن صادق عمل نيک بانكداري الكترونيكي مقدمه ب&ا وجودی كه جنب&ه هاي مختل&ف ص&نعت بانكداري ط&ي چندي&ن ده&ه مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته اس&ت ،اما موضوع بانكداري الكترونيك در مقاالت و نوشتجات IS از اواس&ط س&ال 1990ميالدي ب&ه چشم م&ي خورد .اين تحقيقات جنبه هاي زيادي از بانكداري الكتروني&ك را پوش&ش داده ان&د ،ام&ا هنوز درباره عوام&ل حياتي موفقي&ت( ) CSFsدر پذيرش بانكداري الكتروني&ك و موضوعات س&ازماني مرتبط تحقيقات كم&ي ب&ه چش&م م&ي خورد ه&م چني&ن مطالعات و بررس&ي هاي موردي كمي وجود دارد كه تجربيات واقع&ي س&ازمان ه&ا در اجرا و ب&ه كارگيري بانكداري الكترونيك را گزارش دهد. هدف از اي&ن تحقي&ق ،بررس&ي CSFsدر پذيرش موفقي&ت آمي&ز بانكداري الكترونيك م&ي باشد .اهمي&ت بانكداري الكتروني&ك ب&ه عنوان شبك&ه اي براي انتقال خدمات مالي به دليل دسترسي وسيع تر و هزينه كم هر تراكنش در حال گسترش مي باشد. درك CSFsدر بانكداري الكتروني&ك براي مديران ارش&د س&ازمان هاي مرتب&ط ب&ا بانك مه&م م&ي باش&د ،براي اي&ن كه اي&ن ام&ر ب&ه آ&ن هاكم&ك م&ي كن&د ت&ا فرايند پذيرش بانكداري الكترونيك را بهبود بخشند. تحقيق در روش عوامل حياتي موفقيت براي بررس&ي موضوعات س&ازماني مرتب&ط ب&ا پذيرش بانكداري الكترونيك ، روش هاي متعددي نظي&ر س&يستم شاخ&ص هاي كليدي و تحليل SWOTي&ا تحلي&ل هزين&ه /س&ود و ...م&ي توانن&د مورد استفاده قرار گيرند .م&ا تكني&ك CSFsرا ب&ه كار گرفت&ه اي&م ،براي اينك&ه اي&ن تكنيك ي&ك تكني&ك ثاب&ت مناس&ب در زمين&ه س&يستم هاي اطالعات&ی بوده كه باتحقيق ما مناسبت تر است. اگ&ر عوام&ل حيات&ي موفقي&ت شناس&ايي شون&د ،مديري&ت م&ي تواند اقدامات قطع&ي را براي اجراي مؤثرت&ر مدل هاي جدي&د تجاري مانند تجارت الكتروني&ك را ب&ه كار بگيرد .اي&ن تحقي&ق تركي&بي از موضوعات :برنامه ريزي اس&تراتژيك و اجراي تجارت الكتروني&ك را مورد بررس&ي قرار مي ده&د ،از اي&ن رو عوام&ل حيات&ي موفقي&ت بررس&ي شده ي&ك روش مناسب براي اين تحقيق مي باشد. سابقه بانكداري الكترونيك و عوامل موفقيت آن ‏ محققان ميزان درك و آگاه&ي مشتريان از بانكداري الكتروني&ك را مورد بررسي قرار دادند .برخ&ي شبك&ه الكترونيك&ي را ب&ا س&اير شبك&ه ه&ا مورد مقايسه قرار دادند .و برخ&ي ه&م موضوعات اس&تراتژيك و ب&ا اهمي&ت مانن&د تأمي&ن شبك&ه اوليه بانكداري الكتروني&ك از شركت هاي ديگ&ر ي&ا مزي&ت رقابت&ي بانكداري الكترونيك را مورد بررسي قرار داده اند. ‏ ام&ا س&طوح اس&تراتژيك موضوعات س&ازماني بانكداري الكتروني&ك عموم&ا به طور مناسب و به اندازه كافي توسط تحقيقات اخير پوشش داده نشده است. اي&ن تحقي&ق قص&د دارد براي اي&ن شكاف و نارس&ايي با در نظر گرفت&ن عوامل پلي براي حل مشكل بسازد .ما اين عوامل را در سه طبقه تقسيم بندي نموده ايم: عوامل استراتژيكعوامل عملياتي-عوامل تكنيكي ‏ .1عوامل استراتژيك مص&رف كنندگان براي امنيت اموالشان نمي خواهند از يك وب سايت به وب س&ايت ديگ&ر بروند .وب س&ايت مبتن&ي بر اراي&ه خدمات ،بايستي براي اس&تفاده ،راح&ت ت&ر ،س&اده ت&ر و كم هزين&ه ت&ر ازروش هاي ديگ&ر باش&د تا اعتماد و وفاداري مشتريان را جل&ب نمايد .اي&ن نوع همزماني و يكپارچگ&ي توزي&ع شده مناب&ع يك&ي از بزرگترين مزاياي بالقوه بانكداري الكترونيك از ديدگاه مشتريان مي باشد. در اي&ن خص&وص اينترن&ت بايس&تي ب&ا س&اير شبك&ه ه&ا نظير ATMsو س&يستم هاي داخل&ي براي افزاي&ش كاراي&ي تلفي&ق و يكپارچ&ه گردد .به عالوه ،پردازش در ميان شبك&ه ه&ا براي اجتناب از مشكالت بايس&تي به صورت همزمان ( ) real timeباشد. ادامه .عوامل استراتژيك بان&ك ه&ا باي&د از اينترن&ت ب&ه عنوان ي&ك شبك&ه توزيع&ي اس&تفاده نماين&د و بايس&تي شبك&ه هاي س&نتي نظي&ر شبك&ه هاي شع&ب و تلفنبان&ك را حف&ظ نمايند .اي&ن كار ب&ه بان&ك ه&ا فرص&تي براي تغيي&ر و تحول&ي مالي&م و آهس&ته از اس&تراتژي بانكداري شبك&ه اي ب&ه اس&تراتژي بانكداري الكتروني&ك م&ي بخشد و پوشش خوب بازار را فراهم مي آورد. نام تجاري بانکه&ا ب&ه عنوان ي&ك منب&ع قاب&ل اعتماد جه&ت انتقال در ميان موان&&ع فيزيك&&ي و اجتماع&&ي براي ورود مشتريان در ي&&ك محي&&ط آرام و جديد ،پيشنهاد مي شود. .2عوامل عملياتي ‏ مهمتري&ن عام&ل مطرح شده در مقاالت ،اراي&ه خدمات خوب و شايس&ته ب&ه مشتري مي باشد. تص&ويب قواني&ن موج&ب ترق&ي و رش&د حقوق مشتريان شده اس&ت .در حال&ي كه تكنولوژ&ي و رقابت موج&ب ترق&ي و ارتق&ا ( رش&د وتوس&عه ) و قابلي&ت باالی انتخاب محص&والت برای ايجاد زي&ر ساخت های الزم را فراهم آورده است. ‏ بان&ك ه&ا باي&د ب&ه طور مداوم محص&والت و خدمات و فناوري های جدي&د توس&عه يافت&ه را جهت تحول بس&مت پيش&برد بانکداری الکترونيکي برای ارايه خدمات بهت&ر ،مطمئ&ن تر و راحت ت&ر و به صورت Onlineبه مشتري ها بکار گيرند. ‏ &ي&ي&نترن&ت&يدر ز&م&ين&ه ص&&نعتب&&ان&كدار&ي Rigginsت&&عداد ز&ياد&ياز ع&وا&م&لم&وف&قي&تح&يات&يب&&ان&كدار ا ا&س&ترا&&ليا را م&شخصو ت&&عيينن&&مود كه ع&بار&ت&ند از: افزايش اراده براي نوآوري و تغييرات واصالحات سريع در زير ساختارهای بانکداری اينترنتی، بازاريابي و تبليغات آدرس وب سايت بانك براي گسترش بازديد كننده هاي بار اول، به کارگيری ابزارهاي حمايتي تصميم Onlineبراي مديريت مالي مشتريها، ايجاد يك واحد مجازي Onlineبراي ارايه خدمات مالي و دسته بندي محصوالت و خدمات قابل عرضه. - .3عوامل تكنيكي ‏ امني&ت كه شام&ل حفاظ&ت از اطالعات شخص&ي مشتريان و تراكن&ش هاي مطمئن براي جلوگيري از س&وء اس&تفاده م&ي باش&د ،برتري دارد نس&بت ب&ه رش&د هر نوع تجارت Onlineشامل بانكداري الكترونيك .اي&ن عامل به عنوان ي&ك عامل بسيار حياتي ذكر شده است. ‏ تكنولوژ&ي ناموف&ق اغل&ب منج&ر ب&ه از دس&ت دادن مشتري براي هميش&ه مي شود. كاس&تي ه&ا و نقاي&ص در س&اختارتكنولوژيكي اغل&ب بزرگتري&ن مان&ع در پذيرش شبكه بانكداري الكترونيك و پيوستگي و يكپارچگي آن با ساير شبكه ها مي باشد روش تحقيق ‏ ‏ ‏ ‏ روش تحقي&ق انجام شده مطالع&ه موردي اس&ت .داده ه&ا در طول ي&ك دوره شش ماهه جمع آوری شده اند. برای هدف اي&ن مطالع&ه ،ازمتدولوژ&ی Yinاس&تفاده کرده ايم .او تحقي&ق تجربي را روی ي&ك حادث&ه ک&ه ب&ه ص&ورت همزمان در خالل مفاهي&م زندگ&ي واقع&ي رخ می ده&د را بررس&ي م&ي كن&د‌،مخص&وصا زمان&ي كه مرزهاي بي&ن حادث&ه و مفاهي&م به طور واضح مشخص نيست. بنابراي&ن ،مطالع&ه موردي ي&ك متدولوژ&ي مناس&بي اس&ت براي زمان&ي كه پژوهشگر كنترل كم&ي دارد ي&ا اص&ال كنترل&ي ندارد و جس&تجوي معت&بر علم&ي را انجام مي دهد و از حوادث بيرون از آزمايشگاه استنتاج مي كند. داده ه&ا براي مطالع&ه موردي ب&ه وس&يله ي ب&ه كارگيري ابزارهاي جمع آوري داده مانن&د مصاحبه ،مشاهده و استناد به مدارك گذشته ( مثلث بندي داده ها ) جمع آوري مي گردند. سابقه بانك وولويچ در انگلستان ‏ ‏ وولوي&چ يك&ي از اراي&ه دهنده هاي برجس&ته خدمات مال&ي خصوصي در انگلي&س اس&ت كه بي&ش از 7000كارمن&د در آ&ن فعالي&ت م&ي كنند و در سال 2001- 2002سرمايه اي بالغ بر سي بيليون پوند داشته است .اين بان&ك در س&ال 1897تاس&يس ش&د واكنون يك&ي از بان&ك هاي برجسته در انگلي&س م&ي باش&د كه بي&ش از 400شعب&ه در س&راسر انگلي&س دارد .اين بان&ك ي&ك شركت مبتك&ر وكامال جدي و مشتاق براي استفاده از ابزارهاي جدي&د تكنولوژ&ي اس&ت و ب&ه واس&طه شبك&ه هاي الكترونيك&ي در ابتداي صف ارايه دهندگان خدمات مالي در اروپا مي باشد. در س&ال 2000بان&ك وولوي&چ بخاط&ر موفقیت در بانکداری الکترونیک توس&ط گروه Barclaysتحوي&ل گرفت&ه ش&د كه يك&ي از گروه هاي مهم بانكداري در اروپاست. برنامه باز بانك وولويچ برنام&ه باز توس&ط وولوي&چ طراح&ي شده اس&ت ت&ا ب&ا در دسترس قرار دادن افراد توس&ط شبك&ه هاي مختل&ف مانن&د شع&ب ،تلف&ن ،اينترنت و ( WAPپروتك&ل درخواس&ت ب&ي س&يم ) ،موج&ب سرمايه گذاري هاي شخص&ي مشتریه&ا گردد .اي&ن بدي&ن معن&ي اس&ت كه بسياري از مشتريان ( ب&ه وس&يله كامپيوت&ر و اينترن&ت ) در ه&ر زمان ب&ه دارايي هايشان دسترسي دارند. براي فراه&م آوردن دس&ترسي انعطاف پذي&ر ،وولوي&چ ب&ه طور مستمر سرمايه گذاري هاي سنگيني را در زمينه تكنولوژي انجام داده است و از این طریق وارد بسياري از تحوالت سازماني گشته است. در س&ال ،2000وولوي&چ ب&ه عنوان " مهيا كننده " Onlineو " ارائه دهنده بهترين بانكداري الکترونيک در اروپا انتخاب شد. اهم داليل موفقيت بانک در بانكداري الكترونيك .1 .2 .3 .4 بكارگيري و ترکي&ب تكنولوژ&ي هاي جدي&د ب&ا تجارت سنتي برای فراهم نمودن راه حل هاي جامع رفع نيازهاي مشتريان. بکارگيری تكنولوژ&ي هاي اينترن&ت ،تدارك خدمات مناسب ( از طري&ق اينترن&ت ،تلفن هاي WAPو غيره ) براي مشتريان با هزينه هاي تراكنشي ارزان تر. توسس&عه ظاهری و فیزیکی بان&ک ک&ه براي مشتريان وسرمايه تو گذاران موضوع كليدي ديگري می باشد. حف&ظ و نگهداري مشتريان ب&ا اس&تفاده عميق ارتباطات و توسعه خدمات. 5يك 5ن 5ی5لكترو 5کدار ا 5چ در ب5ان 5لوي ‌ 5كوو CFSهایب5ان .1درك بهتر مشتري با استفاده از ابزارهای نرم افزار ا&ن&عطافپ&&ذيري س&&از&مان2. ش&&بكه ا&&لكترو&ن&يكيو&يژه& ب&&ازار&ياب&ي3. ا&ن&تقا&لس&&ري&ع خ&دمات4. ي&&كپار&چ&گيس&&يستم ها و ش&&بكه ها 5. د&س&ترس&ي 24س&&اعته ب&&ه خ&دمات6. د&س&ترس&يب&&ه م&ناب&ع 7. &تر&شد 8. ح&ماي&تم&ديري ا ا&م&نيت9. ن&&ام ت&&جار&يث&&اب&ت10. دارا ب&&ود&نش&&بكه هايچ&ندر&سان&ه ا&ي11. خ&دماتم&شتريانب&&ا پ&&اس&خگوي&يس&&ري&ع 12. &ی&ط&العات13. ا&ن&تخابخ&ط م&شيم&ختلط ف&&رو&ش&ندگانف&&ناور ا ت&&غيير س&&يستمات&يك م&ديري&ت14. .1درك بهتر مشتري با استفاده از ابزارهای نرم افزار ‏ اس&تفاده از س&يستمي ب&ه نام ( ) Quick Streamكه ب&ه آ&ن ه&ا كم&ك م&ي كن&د تا رفتار مشتريان را هنگام&ي كه از وب س&ايت ديدن م&ي كنن&د ،تحلي&ل كنن&د ( ب&ا ثبت كردن تعداد دفعات&ي كه روي ي&ك فرم كلي&ك م&ي كنن&د ) .اي&ن داده كه ه&م براي طراح&ي و هم براي هدف بازاريابي مفيد است ،مدير پشتيباني مشتري براي شبكه الكترونيكي ناميده مي شود. ‏ اس&تفاده از ابزار نرم افزاري&ي ب&ه نام " " Webtrendكه اي&ن نرم افزار س&ه مورد را ثب&ت مي كن&د :جاي&ي را كه افراد وارد Home Pageم&ي شون&د ،چگونگ&ي هداي&ت در حين كار و چگونگ&ي خارج شدن از س&ايت .مدي&ر توس&عه تجارت الكتروني&ك بر اي&ن نظ&ر اس&توار بود كه :اين نرم افزار ما را بر ارزيابي سلسله آگهي هاي تجارتي توانا مي كند . ‏ اس&تفاده از ابزار نرم افزاري&ي ب&ه نام " ." web-collaboration toolاي&ن ابزار ي&ك عامل فراخوان اس&ت كه موقعيت&ي را كه مشتري در وب س&ايت هس&ت را م&ي توان&د ببين&د ،اي&ن ابزار مي توان&د ثب&ت كن&د كه ه&ر مشتري چ&ه مدت&ي را در ه&ر ي&ك از ص&فحات انفرادي بوده اس&ت .ب&ا نظ&ر به اين اطالعات بر روي صفحه در زمان موجود ،يك عامل فروش مي تواند پيغامي را بر روي صفحه مشتري تايپ كند و كمك و رایزني مناسب را به مشتري پيشنهاد دهد .هدف اين نوآوري ،بهبود بخشيدن به خدمات مشتريان و افزايش فروششان مي باشد. .2انعطاف پذيري سازمان ‏ بانك وولويچ به منظور توانا ساختن خودش در وب تغييرات قابل مالحظه اي را در ساختار شعبه اي و فرايندهاي كاري خود انجام داد. ‏ ایجاد گروه هاي جديد كاري همچون گروه توسعه تجارت الكترونيك كه تا پيش از اين وجود نداشت و بوجود آوردن فرايندهاي تجاري جديد تحت گروه ايجاد شده . ‏ فرايندهاي زيادي بوجود آمده اند كه به طور كامل ،جامع و اتوماتيك عمل مي كنند همانند تحويل دادن چك يا كنار گذاشتن اسناد ،بنا به درخواست مشتري. تعداد كاركنان كاهش نيافته بلکه وظايف آن ها تغيير كرده است. ‏ .3شبكه الكترونيكي ويژه بازاريابي ‏ ‏ ‏ ‏ وولويچ از توانايي و منحصر به فرد بودن رسانه اينترنت آگاه بود، همچنين نيازمند يك راه متمايز بازاريابي براي فروش محصوالتش بود. مديران براي پشتيباني از مشتريان در مورد شبكه هاي الكترونيكي چنين اظهار داشتند كه :شبكه هاي الكترونيكي مسيرهاي جديدي را براي ارتباط با مشتريان باز مي كنند و ما مي توانيم در فرايند بازاريابي خودمان فضايي را براي دادوستد از طريق شبكه الكترونيكي اختصاص دهيم. اين بدين معني است كه تجارت الكترونيك روش بخش بازاريابي را به منظور پاسخگويي به موقع تغيير مي دهد. اكنون تمركز ما بر روي درك بهترمشتريان و استفاده از اين درك براي توسعه بخشيدن به ارتباط با آن هاست. .4انتقال سريع خدمات ‏ ‏ بانكداري الكتروني ك انتظارات مردم را در س رعت زمان ارايه خدمات باال برده است .در حالي كه در گذشته مردم آماده پذيرش يك تأخير دو روزه در انتقال وجوه بودند ،اكنون اين به زمان موجود كاهش يافته است .به طوري كه مردم پول را بين حساب ها انتقال مي دهند و در همان لحظه به سوي شعبه حركت مي كنند تا پول را از حساب خارج كنند. مردم همچنين خدمات ديگر نظير وام گرفتن و رهن گذاشتن را هم به سرعت مي خواهند .اين تقاضا براي خدمات فوري به يك عامل موفقيت مهم و حياتي تبديل شده است و وولويچ اين را به عنوان فرصتي مناسب براي كسب سود يبشتر از تجارت ،مي بيند. .5يكپارچگي سيستم ها و شبكه ها ‏ تحوي ل س ريع و فوري وجوه نيازمن د يكپارچگ ي وسيع فرايندهاي تجارت و سيستم هاي اطالعاتي ( ) ISمي باشد. ‏ متخصصان فني وولويچ می گويند :وولويچ براي يكپارچه ساختن شبكه ها و سيستم هاي مختلف از يك ميان افزار استفاده مي كند .اين اجازه مي دهد كه گروهي از مشتريان مختلف ( ابتدا و انتهاي سيستم ها ) به تمام نرم افزارهاي ابتدايي سيستم ها دسترسي پيدا كنند .اين ميان افزار شبكه ها را تغييرپذير مي سازد و به بانك اجازه مي دهد تا شبكه ها و خدمات جديدي را بدون مختل كردن خدمات اصلي، اضاف ه نمايند .ميان افزار امكان دس ترسي ب ه همه خدمات را از طريق همه شبكه ها فراهم مي سازد. .6دسترسي 24ساعته به خدمات با ورود بانكداري الكترونيك ،تحويل فوري تنها نيازي نبود كه مشتريان داشتند بلكه در دسترس بودن 24ساعته يكي ديگ ر از انتظارات مشتريان ي بود ك ه از آ ن اس تفاده مي كردند .در وولوي چ ،خدمات ب ه ص ورت 24ساعته در دسترس هستند به غير از نيم ساعت در ساعت دو صبح روز دوشنب ه ك ه س يستم ها را براي تعميرات ضروري پردازنده مركزي كامپيوترها پايين مي آورند. .7دسترسي به منابع ‏ ‏ در دسترس بودن منابع مالي و انساني در همه برنامه ها مهم و حيات ي م ي باشد .در برنام ه ريزي هاي تكنولوژيك ي جدي د مانند بانكداري اينترنتي ،كمبود منابع انساني مي تواند يك نقص بزرگ به شمار آيد .وولويچ براي رفع اين مشكل ،اقدام به برگزاري كالس هاي فشرده آموزشي براي تعدادي از كاركنان منتخب نمود. به عنوان مثال ،مدير توسعه تجارت الكترونيك آن ها گفت كه: زماني كه پروتكل دسترسي بي سيم ( ) WAPرا اجرا كرديم، رابطهه ب ا اجراي تكنولوژي WAP كس ي در كشور نبود ك ه در رابط اطالعاتي داشته باشد ،بنابراين ما تصميم گرفتيم كه هفت نفر را براي آموزش به هلسينكي اعزام كنيم .اين افراد پس از بازگشتشان تكنولوژي WAPرا اجرا نمودند. .8حمايت مديريت ارشد پشتيباني مديريت ارشد در بسياري از موارد به عنوان يك عامل كليدي موفقيت در پروژه هاي تكنولوژيكي در نظر گرفته شده است. در وولويچ در زمان اجراي پروژه ،مدير اجرايي روز به روز در جريان پيشرف ت پروژ ه قرار م ي گرفت .مدير توسعه بانكداري الكترونيك در وولويچ بر اين باور بود كه: بدون كمك مدیر اجرایی ،آن ها هرگز نمي توانستند اين كار را انجام دهند. .9امنيت امنيت يكي از عوامل مهم ديگر است .كمبود آن يا هراس مشتريان در ارتباط با آن يكي از بزرگترين موانع رشد بانكداري الكترونيك است. وولويچ باالترين سطوح رمزگذاري را براي سيستم هايش به كار برد. مدير توسعه بانكداري الكترونيك وولويچ ادعا كرد كه: ما رمزگذاري را براي تمام نرم افزارهاي نهايي و ابتدايي سيستم خود به كار برده ايم. مجددا تحليل گر و برنامه نويس آن ها راجع به اين نكته توضيح داد كه: ما تكنولوژي اليه اليه ايمني را به كار مي بريم كه تمام اطالعات را از زماني كه مشتري وارد سيستم مي شود يا يك فرم درخواست را براي ذخيره سازي يا انعكاس اطالعات تكميل مي كند ،رمزگذاري مي كند. .10نام تجاري ثابت داشتن نام تجاري يكسان براي بانك نيز توسط بسياري از منابع آگاه به عنوان يك عامل مهم موفقيت ذكر شده است. دليل اصلي اين امر اين است كه يك نام خانوادگي مانند وولوي چ به مشتريان اطمينان بيشتري براي انجام كارهاي تجاريشان به صورت Onlineمي دهد. دليل ديگرمي تواند تجربيات مثبت قبلي با بانك باشد و اين كه ماهيت غير فيزيكي رسانه Onlineاهميت يك نام آشنا و مناسب را بيشتر از زماني كه شبكه هاي سنتي به كار برده مي شوند ،در برمي گيرد. .11دارا بودن شبكه هاي چندرسانه اي ‏ ‏ ‏ .1 .2 .3 .4 اين عامل نيز مربوط به ماهيت غير فيزيكي رسانه ‌Onlineمي شود. يك مشتري مي تواند از اينترنت براي چك كردن مانده حساب يا انتقال پول بين حساب ها استفاده كند ولي براي مسايل پيچيده اي همچون به رهن گذاشتن بايد به شعبه مراجعه كند يا تماس بگيرد. براي اين كه بهره كامل از شبكه هاي متعدد برده شود ،يكپارچگي شبكه ها با ویژگی چند رسانه ای مورد نياز است كه شامل: اشتراك قوانين تجاري و اجزاي ديگر سرتاسر در شبكه هاست، ايجاد يك مجموعه عمومي از ميانجي ها در مركز سيستم ها براي استفاده از تمام شبكه ها، برقراري كيفيت باالي عامل مشتري مداري در سراسر شبكه ها، ايجاد قابليت تحويل دادن همه محصوالت و خدمات از طريق شبكه ها و خدمات مشتريان كه توانايي پشتيباني همه شبكه ها را دارد. .12خدمات مشتريان با پاسخگويي سريع ‏ ‏ معموال انتظار زيادي از خدمات مشتريان شبكه هاي الكترونيكي مي رود. براي پشتيبان ي 24س اعته از شبك ه هاي الكترونيكي ،خدمات مشتري نيز بايد به صورت 24ساعته در دسترس باشد. ‏ ‏ ‏ ‏ براي برآورده کردن اين انتظارات و نيازها ،پشتيباني مشتري با در دسترس بودن 24ساعته خدمات مشتري و افزايش قدرت انتخاب مشتري از ه ر كدام ازشبك ه هاي ي ك ه تماي ل دارد ،ب ه طور قابل مالحظه اي با استفاده از فناوری هاي اطالعاتي بهبود می یابد. help deskف نين يز ب رايحل مشكالتت خصصيك ه مشتريان ب ا آنها مواجه ميش وند ،در دسترسميب اشد. تحليل گر فني بانك وولويچ مي گويد كه ” :هدف ما توسعه طراحي يكپارچه است كه به مشتري اجازه خواهد داد تا بن تواند بازديد كند، دسترسي پيدا كند و با گروه خدماتي بانك تعامل داشته باشد “. .13انتخاب خط مشي مختلط فروشندگان فناوری اطالعات در طرح هاي فناوری اطالعات ،انتخاب فروشندگان فناوری يك موضوع مهم است. بعضي از شركت ها براي يكپارچگي آسان ،راه حل يك فروشنده واح د را انتخاب م ي كنن د ،در حال ي كه ديگران بهترين نوع محصوالتي راكه نيازشان را بهتر برآورده مي سازد ،انتخاب مي كنند. در بانك وولويچ ،آن ها يك خط مشي مختلط را اختيار نموده اند .آ ن ه ا تالش م ي كنن د ت ا بيشترين اجزا را از شرك ت مايكروس افت بگيرن د ول ي ه ر ج ا كه نيازهايشان اقتضا كند بعضي از اجزا را از فروشندگان ديگر تهيه مي كنند. .14تغيير سيستماتيك در تصميمات مديريتي ‏ ‏ .1 .2 .3 .4 بان ك وولوي چ از ابتداي كار توج ه خاص ي را نس بت ب ه تغيي ر مديريت داشت .آن ها در تصميم گيري هاي مهم و بزرگ بيشتر كاركنان را به مشورت مي گرفتند. در ارتباط با بانكداري الكترونيك ،آن ها: اول از دسترسي همه كاركنان به اينترنت يقين حاصل كردند. دوم ،آن ها را تشويق كردند تا حساب هاي " برنامه باز " افتتاح كنند و در آن 100پوند قرار دهند ،بنابراين آن ها در واقع توانستند شبكه هاي الكترونيكي جديد را تجربه كنند. سوم ،زماني كه WAPراه اندازي شد ،آن ها براي هركسي كه در خواست نمود يك تلفن WAPتهيه كردند. چهارم ،آ ن ه ا در تمام شع ب ي ك جايگاه اينترن ت قرار دادن د بنابراين كاركنان توانستند با آن آشنا شوند و آن را براي مشتريان ترويج كردند. نتايج .1 .2 .3 اين مقاله مطالعه موردي بر روي نمونه موفق بانکداری الکترونیکی در بانك وولويچ كه در اجراي بانكداري الكترونيك بسیار موفق بوده است را نشان داد .هدف از اين تحقيق اين بود كه توضيح دهد چگونه اين بانك به پذيرش موفق مديريتي شبكه بانكداري الكترونيك نائل گشته است ،عوامل حياتي در اين موفقيت چه چيزهايي بودند و چه درس هاي كليدي از تجربيات آن ها به دست مي آيد. ما نتيجه گرفتيم كه بانك ها نيازمند تغيير مديريت به عنوان يك مؤلفه كليدي استراتژي تجارتشان مي باشند .براي اين كه آن ها نيازمند به اجراي قابل مالحظه تغييرات سازماني براي توانمند سازي وب مي باشند .اين تغييرات شامل مهندسي مجدد فرايندهاي تجارتي و اصالحات در ساختار مديريت براي سرعت بخشيدن به فرايندهاي تصميم سازي و نهايتا انتقال خدمات به مشتريانشان مي باشد .گذشته ازاين ،آن ها نيازمند به ترويج تجارت الكترونيك در داخل سازمان مي باشند ،كه اين امر به پذيرش تجارت الكترونيك توسط كاركنانشان كمك مي كند. جنبه كليدي ديگر استراتژي بانكداري الكترونيك ،يكپارچه سازي شبكه بانكداري الكترونيك با ساير شبكه هاي انتقال خدمات نظير شعب يا تلفنبانك براي حداكثر سازي سود از بانكداري الكترونيك مي باشد .در عمل ،اين امر به مفهوم توانا سازي مشتريان براي انتخاب هر نوع شبكه اي مي باشد كه آن ها ترجيح مي دهند از طريق آن با بانك تعامل داشته باشند .در اكثر موارد يكپارچه سازي شبكه ها نيازمند اجتماع تكنولوژي به خوبي افراد يك گروه ،يك بخش و سطح مديريت مي باشد.

51,000 تومان